آینده ی مبهم صندوق مسکن یکم
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، بر اساس آخرین آمار و اطلاعات ۳۷۰ هزار فقره از سپرده‌های صندوق یکم باز بوده و تعداد ۵۲ هزار فقره در پایان تابستان امسال توسط صاحبان حساب به دلیل انصراف بسته شد.

این روند انصراف سپرده گذاران را می توان مرگ تدریجی صندوق مسکن یکم دانست چرا که با  افزایش بهای مسکن و عدم جوابگویی و افزایش سقف تسهیلات مقرر شده سپرده گذاری امری بیهوده تلقی می شود و موج انصراف را در پی داشته است که ادامه ی ثبات تسهیلات بانکی در شرایط فعلی کشور قطعا ادامه فعالیت این صندوق را با اختلال مواجه می کند.

براساس آمار اخیر، مدیرعامل بانک مسکن  اعلام داشت که: « ۵۵۴ هزار فقره سپرده صندوق یکم در این بانک افتتاح شده که ۳۷۰ هزار فقره آن حساب سپرده زنده محسوب می‌شود. در مجموع نیز ۶۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال، مانده سپرده‌های مردم در این صندوق برآورد می‌شود. که ۱۸۴ هزار حساب تا کنون راکد و یا بسته شده است که این تعداد نسبت به ۵۲ هزار فقره در شهریور ماه رشد شدیدی را نشان می دهد و در آخرین دوره مورد بررسی که به نظر می‌رسد دی ماه امسال باشد، ۳۳,۱ درصد از صاحبان حساب‌ها از دریافت تسهیلات منصرف شده‌اند.

در شرایط کنونی با افزایش بهای مسکن، امکان خرید خانه برای خانه اولی‌ها کاهش یافته و به نظر می‌رسد اغلب متقاضیان توان خرید مسکن با این قیمت‌ها و این سقف وام را ندارند و اگر تغییر سیاستی در بانک مسکن رخ ندهد،  بیش از پیش شاهد سیر نزولی منابع صندوق پس‌انداز مسکن و فرایند خروج سپرده‌ها از صندوق خواهیم بود.

 با توجه به اینکه صندوق پس‌انداز مسکن یکم یک صندوق خود‌اتکا بود و تجهیز منابع در قالب سپرده‌گذاری ۴۰ میلیون تومانی و انتظار یک ساله و یا سپرده‌گذاری ۲۰ میلیون تومانی و انتظار دو ساله انجام می‌شد، بنابراین حداقل به ازای ۲ سپرده‌گذار، یک سپرده‌گذار تسهیلات دریافت کرده است. در این صورت اگر سپرده‌گذارانی که تسهیلات نگرفته‌اند، سپرده‌های خود را از این صندوق برداشت کنند، صندوق علاوه بر توقف اعطای تسهیلات مسکن، با بحران بازپرداخت سپرده‌ها مواجه می‌شود و بانک مسکن برای پاسخگویی به تقاضای سپرده‌گذاران صندوق پس‌انداز مسکن، مجبور به اضافه برداشت از منابع بانک مرکزی خواهد شد بدین ترتیب صندوق کارکرد خود را از دست داده و فقط به صندوقی برای وصول اقساط تسهیلات اعطایی در ماه‌های گذشته تبدیل خواهد شد.

شما می توانید به منظور اطلاع از آخرین پیش بینی وضیعت بازار آهن، تحلیل بازار آهن و خرید آهن آلات به سایت آهن پرایس مراجعه نمایید.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.





:: بازدید از این مطلب : 255
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 بهمن 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: