نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: گزارشی از سوی دیوان محاسبات کشور اعلام شده است که بر حسب منویات مقام معظم رهبری و سیاست های موجود بر اقتصاد مقاومتی، عملکرد صنعت فولاد کشور مورد بررسی قرار گرفت و گزارش تهیه شده به مقامات مسئول کشور ارجاع شد.

در گزارش مربوطه با توجه به جایگاه و تاثیر این صنعت بر روند توسعه کشور و همچنین نظارت بر زنجیره تولید تا مصرف به مهمترین چالش‌ها و ظرفیت‌های شرکت‌های تولیدکننده فولاد در ایران و همچنین قوانین و مقررات مرتبط با صنعت فولاد پرداخته شده است.

در این گزارش بررسی ها حاکی از آن است که صنعت فولاد کشور در چند سال اخیربا وجود تحریم های سفت و سخت، با تلاش روز افزون مهندسان و نیروهای کار ایرانی با موفقیت پیش رفته و ارز آوری قابل قبولی برای کشور ایجاد کرده است.

نکته قابل توجه در این گزارش، موضوع ذخیره قطعی سنگ آهن ایران است که در حال حاضر حدود ۳/ ۳ میلیارد تن برآورد شده است و با در نظر گرفتن برنامه ریزهای انجام شده در این مورد، محقق شدن تولید ۵۵ میلیون تن فولاد خام در افق ۱۴۰۴ سبب اتمام ذخایر سنگ آهن حدود ۱۴ سال بعد از افق ۱۴۰۴ خواهد شد که اگر اکتشافات جدید و جایگزینی ذخایر سنگ آهن مصرف‌ شده، انجام نشود سبب از بین رفتن پشتوانه تامین مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌ های وابسته به فولاد خواهد شد.

بر حسب اطلاعات ارائه‌ شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، طی سال ۱۳۹۸ و ۶ ماه اول سال ۱۳۹۹ در مجموع ۵۷ فقره اکتشاف سنگ آهن، صادر شده است که هیچ‌ یک از آنها منتهی به گواهی کشف یا پروانه بهره ‌برداری نشده است و این موضوع، ضعف جدی بخش اکتشاف معادن کشور را نشان می‌ دهد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: حمایت از صادرات فولاد

البته با روند کنونی موجود در استخراج سنگ آهن و تولیدات دیگر محصولات زنجیره فولاد، محقق شدن اهداف سند چشم‌انداز در افق ۱۴۰۴ برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد خام امکان‌ پذیر نخواهد بود. همچنین این گزارش به تصمیمات شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا طی سال‌ های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ اشاره کرده است و ضعف مهمی در نظارت بر عرضه محصولات فولادی و ناهماهنگ بین واحد های گوناکون حاکمیتی مانند شرکت بورس کالای ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت در تعیین قیمت پایه را که سبب التهابات موجود در بازار و همچنین نوسانات بسیار بازار در سبد محصولات فولادی دانسته است. 

توسعه فعالیت ‌های اکتشافی و اکتشاف دقیق ‌تر و افزایش عمق آنها و ایجاد کنسرسیوم‌های معدنی و فولادی در پهنه‌ های جدید برای تامین مواد اولیه مورد نیاز برای تولید فولاد پایدار و تشکیل خوشه‌ های حمایتی از معادن کوچک و نیز کنترل صادرات مواد اولیه خام، از توصیه‌های مهم دیوان محاسبات کشور در این گزارش است.

از جمله پیشنهادهای مشخص دیوان محاسبات برای کاهش قیمت تمام‌ شده تولید محصولات فولادی، سیاست ‌گذاری براساس مشوق‌ های صحیح برای تعیین قیمت گاز توسط دولت است تا شرکت‌های تولید کننده فولاد که از روش احیای مستقیم با استفاده از گاز فعالیت می‌ کنند، از این حمایت‌ها برخوردار شوند.



:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: محتشم عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان در رابطه با بازار مسکن اذعان کرد: درسال ۹۹ با افزایش ۹۰ درصدی نرخ مسکن مواجه شدیم. همین موضوع باعث جذب سوداگران و سرمایه گذاران به این بازار شد و مصرف کنندگان نتوانستند نیاز مصرفی خود را تامین کنند بنابراین تقاضای مصرفی در این بازار به تقاضای سرمایه ای مبدل گشت.

محتشم درخصوص آینده بازارمسکن و پیش بینی قیمت مسکن گفت: در سال ۱۴۰۰ حتی اگر روند بازار ارز و طلا با ثبات و کاهشی باشد قیمت مسکن بازهم کاهش نخواهد داشت و همگام با نرخ تورم افزایش می یابد. به دلیل این که قیمت مصالح ساختمانی از جمله میلگرد، تیرآهن، سیمان، گچ و دستمزدها همه بالا رفته است. یعنی با روند افزایشی بازارهایی که بازار مسکن به آن ها وابسته است، تنها با کاهشی بودن یک یا چند بازار نمی توان انتظار کاهش قیمت ها را در بازار مسکن داشت.

این عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران در خصوص وام ۴۵۰ میلیون تومانی ساخت اظهارکرد: وقتی اعطای تسهیلات مسکن به انبوه ساز، وابسته به گردش ۱۰ درصد از وام در همین حساب می شود، بدان معنی است که ۱۰ درصد از وام در حساب می ماند و انبوه ساز باید از قبل در آنجا سپرده داشته باشد و عملا افراد زیادی نمی توانند از تسهیلات استفاده کنند. لازمه این موضوع که وام ۴۵۰ میلیون تومانی کمکی به ساخت مسکن کند این است که بازنگری در مصوبه های موجود در این حوزه انجام دهند در غیر این صورت فقط تعداد اندکی از افراد می توانند تسهیلات بگیرند و این امر چندان تاثیری در توسعه ساخت و ساز نخواهد داشت.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بورس عاملی برای تامین مالی مسکن

محتشم با عنوان کردن این مسئله که اقتصاد تابع دستور نیست گفت: در هر کشور طبیعی است که حدود ۵ تا ۱۰ درصد خانه‌ها خالی باشد. در قانون مالیات بر خانه‌های خالی، دولت باید برای تولیدکنندگان و انبوه سازان فرصت کافی برای عرضه واحد‌های ساخته شده در نظر بگیرد. وی درخصوص تاثیر ساخت و عرضه واحدهای مسکن ملی بر بازار مسکن توضیح داد: اگر این واحد‌ها به سرعت ساخته شود و به موقع عرضه شود تاثیر مثبت خواهد داشت.

همچنین علمداری، مدیر امور اعتباری بانک مسکن در خصوص افزایش وام ساخت مسکن تصریح کرد: به انبوه سازانی که از فناوری های جدید استفاده کنند، در تهران و کلان شهرها تا سقف ۴۵۰ میلیون تومان، در مراکز استان ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۴۰۰ میلیون و در سایر شهرها تا سقف ۳۵۰ میلیون تومان وام پرداخت می شود. سود این تسهیلات نیز ۱۸ درصد و زمان بازپرداخت آن ۱۲ ساله است.



:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: براساس اخبار منتشر شده از مذاکرات وین، خبرهای مثبتی از این مذاکرات به گوش می رسد و دو طرف وارد نوشتن سند شده اند؛ به واسطه همین اخبار بازار ارز روندی نزولی را تجربه می کند به طوری که روز گذشته در ساعاتی از روز قیمت دلار نسبت به ابتدای روز حدود ۳۰۰ تومان کاهش را تجربه کرد و به رقم ۲۴ هزار و ۳۸۵ تومان رسید. از آنجایی که بازار مقاطع با مشاهده روند صعودی بازار ارز بلافاصله واکنش نشان می داد و قیمت ها در این بازار افزایش پیدا می کرد، اما این بار به روند نزولی نرخ دلار توجهی نکرد و قیمت ها در بازار آهن همچنان در حال افزایش می باشد. افزایش قیمت پایه شمش از سوی بورس کالا عامل این اتفاق می باشد که این هفته نیز مجددا چیزی حدود ۴ درصد افزایش یافت و منجر به تداوم افزایش قیمت مقاطع شد.

بورس کالا که به صورت مستقل عمل می کند و همچنین از نحوه تعیین قیمت پایه نیز اطلاعاتی منتشر نمی کند؛ اما گفته می شود برای کاهش فاصله قیمت شمش داخلی با قیمت های جهانی این افزایش قیمت ها رخ داده است و به نظر می رسد این ماجرا همچنان ادامه دارد. از سوی دیگر، این روزها در بازار چیزی که کمتر مشاهده می شود، خریدار می باشد؛ به عبارت دیگر همانند سایر بازارها بخش تقاضا هم در انتظار نتایج مذاکرات می باشد. این مسئله بدان معناست که حتی باوجود عدم تقاضا و همچنین کاهش قیمت ارز، بورس کالا آتش گرانی بازار آهن را که از ابتدای سال جدید روی موج تورم سالیانه آغاز شده بود شعله ور می کند.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: ناتوانی نرخ ارز در کاهش قیمت آهن

با این تفاسیر، بررسی های صورت گرفته از قیمت های اعلام شده از سوی تولیدکنندگان مقاطع حاکی از این است که روز گذشته در بازار میلگرد شاهد افزایش قیمت بودیم، به این صورت که قیمت میلگرد حدود ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومان افزایش یافت و حتی برخی از شرکت ها قیمت های دوم یا سوم اعلام کردند و برخی نیز فروش خود را بستند. همچون روزهای گذاشته میلگرد راد همدان پیشتاز قیمت میلگرد سایز ۱۴ می باشد و با نرخ ۱۴ هزار و ۳۲۵ تومان اعلام شد. قیمت نبشی نیز از سوی تولیدکنندگان این حوزه با افزایش حدود ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی اعلام شد. در این بین قیمت ناودانی نیز همانند نبشی همان میزان افزایش قیمت را تجربه کرد. قیمت سپری هم شاهد افزایش ۱۰۰ تومانی بود.

در بازار تیرآهن نیز افزایش قیمت پر باری را در سایزهای پرفروش و سایر سایزهای این محصول شاهد بودیم، به طوری که تیرآهن کیلویی ۱۰۰ الی ۱۲۰ تومان افزایش یافت و قیمت تیرآهن شاخه ای نیز افزایش قیمت ۵۰ الی ۸۰ هزار تومانی را در سایزهای پر فروش تجربه کرد و دیگر سایزها نیز ۱۳۰ الی ۲۵۰ هزار تومان رشد قیمت داشتند. افزایش قیمت ها به بازار پروفیل هم رسید به طوری که پروفیل سایز۲، حدود ۵۰۰ الی ۸۰۰ تومان افزایش داشت و در سایر سایزها با افزایش شدید ۵۰۰ الی ۱۵۰۰ تومانی مواجه شدیم.



:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: بررسی های صورت گرفته بر عملکرد بخش های بزرگ فولادی کشور در سال ۹۹ بیانگر کاهش ۷ درصدی صادرات نسبت به سال ۹۸ بوده است که به همین صورت میزان صادرات سال گذشته ۶ میلیون و ۹۶۷ هزار و ۲۶۸ تن به ثبت رسیده است.

در یک سال گذشته، ذوب آهن اصفهان ۹۶۳ هزار و ۵۳۴ تن صادرات را به ثبت رسانده و افت ۱۷ درصدی را در سال ۹۹ تجربه کرده است. فولاد مبارکه با ۱ میلیون و ۲۵۳ هزار و ۱۸۷ تن صادرات افت ۱۴ درصدی را ثبت کرد و فولاد خوزستان نیز با اینکه ۱ میلیون و ۵۰۱ هزار و ۶۶۳ تن صادرات را به ثبت رسانده و بهترین عملکرد را بین واحدهای بزرگ فولادی کشور داشته است، اما در مقایسه با سال ۹۸ شاهد کاهش ۱۸ درصدی این واحد بودیم.

بر اساس همین آمار در سال ۹۹ فولاد هرمزگان، صادرات ۶۰۷ هزار و ۴۸۵ تنی اسلب را با کاهش ۲۵ درصدی نسبت به سال گذشته به ثبت رساند، فولاد آلیاژی ۳۱ هزار و ۷۳۳ تن با کاهش ۴۷ درصدی نسبت به سال ۹۸، انواع مقاطع آلیاژی- مهندسی را صادر کرد، فولاد خراسان با کاهش ۱۳ درصدی، ۱۱ هزار و ۱۸۶ تن میلگرد و با افت ۳۳ درصدی ۱۴۷ هزار و ۹۶۳ تن بیلت فولادی صادر کرد.

فولاد کاوه جنوب نیز با افزایش ۴ درصدی ۸۹۸ هزار و ۴۰۰ تن بیلت فولادی و با کاهش ۸۶ درصدی، ۱۰ هزار تن آهن اسفنجی را صادر کرد. صبا فولاد اما در این آمارها نسبت به سال ۹۸ موفق عمل کرده و توانسته با افزایش  ۹۴ درصدی، صادرات ۲۸۴ هزار و ۳۱۶ تن بریکت گرم را به ثبت برساند.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: سیگنال های مثبت فولاد در چین

اما در میان دیگر واحد های بزرگ فولادی، فولاد بناب در سال ۹۹ بالاترین رشد صادراتی را با افزایش ۱۷۹ درصدی، به میزان ۸۹ هزار و ۳۹۴ تن میلگرد به ثبت رساند. همچنین جهان فولاد سیرجان با رشد ۸۹ درصدی موفق به صادرات ۱۳۱ هزار و ۹۹۱ تن بیلت فولادی شد، شرکت سنگ آهن چادرملو با رشد ۶۵ درصدی ۶۰۳ هزار و ۱۶ تن بیلت فولادی را صادر کرد و فولاد کویر با رشد ۸ درصدی موفق به صادرات ۴۳۳ هزار و ۴۰۰ تن میلگرد شد.
  
با توجه به بررسی آمار عملکرد شرکت های فولادی ذکر شده انواع محصولات فولادی در اسفند ماه سال ۹۹ با افزایش ۴۸ درصدی در مقایسه با اسفند ماه سال ۹۸، صادرات این محصولات به میزان ۸۵۱ هزار و ۶۲۵ تن بوده است. در هر حال به نظر می رسد که فولادسازان از موضوع تنظیم بازار و محدودیت های صادراتی در حال رهایی هستند و با در نظر گرفتن بهبود تقاضا و نرخ های جهانی فولاد ، این روند در نیمه اول ۱۴۰۰ افزایشی خواهد بود.

در این میان وزارت صمت از محدودیت در صادرات به حمایت و افزایش ارز آوری کشور روی آورده است که سبب تحریک افزایش صادرات در کشور خواهد شد. حدود ۲۲۳ هزار تن یا ۲۶ درصد صادرات ماه قبل را اسلب تشکیل می‌ دهد که نسبت به بیلت شاهد افزایش قابل توجه نرخ جهانی بوده و به رشد سود آوری فولاد مبارکه، فولاد هرمزگان و فولاد مبارکه کمک به سزایی می ‌کند.



:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: علی فرنام کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به این موضوع که یکی از مشکلات اقتصاد ایران دفن سرمایه های ملی در بخش زمین و مسکن است اظهار کرد: بخش عمده ای از ارزش شرکت‌های بورسی به ارزیابی زمین و مستغلات آنها وابسته است. وی در ادامه افزود: باید ساز و کار درستی برای ورود مسکن به بازار بورس ایجاد شود. به عبارت دیگر اعلام شود قرار است در منطقه‌ای هزار واحد مسکونی ساخته شود و ارزش واقعی زمین مشخص باشد.

فرنام با بیان این‌ مسئله که باید هزینه‌های ساخت، سهم آورده متقاضی، سهم متقاضی از ارزش زمین، زمان ساخت و... مشخص باشد، ادامه داد: قرارداد باید به شیوه ای نوشته شود تا سازنده یا صاحبان صندوق نتوانند با تاخیر در پروژه و طولانی کردن آن و رساندن به دستمزد بالاتر یا ادعا درباره خسارت تغییرات قیمتی ریسک را به سرمایه‌گذاری که تقاضای مصرفی دارد منعکس کند.  این محقق مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: در واقع سازنده یا صاحب صندوق نباید به‌گونه‌ای عمل کند که سود متقاضیان مصرفی را به نفع خودشان کاهش دهند.

علی فرنام  گفت: یکی ازمشکلاتی که در کشور داریم این است که سهم بسیار بالایی از منابع و سرمایه‌های کشور در بخش زمین و مسکن با توجه به ماهیت سرمایه‌ای دفن شده‌ است. حتی می‌توان اظهارکرد این مسئله جزء ده مشکل بزرگ اقتصادی کشور است. ماهیت به شدت سرمایه‌ای زمین و مسکن و ناکارآمدی ضوابط، مقررات و نظارت‌هایی که در این بخش داریم، موجب بیشتر شدن مشکلات در حوزه مسکن شده است.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تاثیرات قیمت مصالح بر بازار مسکن

وی تاکید کرد: به جای این که منابع مالی به سرمایه تولید تبدیل شود به صورت نقدینگی های مانده در بازار مسکن و مستغلات خود را نشان می‌دهد. بسیاری از شرکت‌هایی هم که در بورس هستند بخش زیادی از ارزش آنها وابسته به ارزیابی زمین‌ها و مستغلاتی است که در اختیار دارند. اگر از این موضوع برای تامین مالی همین شرکت‌ها استفاده شود، یعنی منابع آزاد شود از جمله اراضی داخل شهرها، ساختمان‌ها و املاک و در کل این مجموعه‌های بزرگ از بنگاه‌داری و مستغلات خارج می شوند. از یک سو از شدت تقاضای سرمایه‌ای سیری ناپذیر بازار مسکن کم می‌شود و از این منابع در بخش تولید استفاده خواهد شد.

کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به این‌که به‌طور کلی این‌که مسکن بتواند از بورس برای خودش تامین مالی کند، مسئله خوبی است گفت: در کشور عموما تامین مالی بخش مسکن از نظام پولی و بانکی انجام می‌شود. فرنام افزود: به‌طور کلی دغدغه‌ها و ملاحظات خیلی جدی در این بخش وجود دارد؛ که به چه نحوی سازوکار ورود مسکن به بازار سرمایه انجام شود.به عبارت دیگر طراحی سازوکار و نحوه ورود در کلیت موضوع اثرگذار است، اگر راهکارهایی به درستی ایجاد شود می‌تواند اثرات مثبتی برای بازار مسکن پدید آورد اما در غیر اینصورت با تبعات منفی روبرو خواهیم شد



:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: با وجود تداوم روند نزولی نرخ ارز و ورود به کانال ۲۴ هزار تومان، مقاطع فولادی روز گذشته به واسطه افزایش قیمت شمش در بازار با افزایش قیمت مواجه شدند و کاهشی بودن نرخ ارز نیز چندان قوی نبود که بتواند از افزایش قیمت مقاطع جلوگیری کند. به واسطه افزایش ۳ درصدی قیمت پایه عرضه شمش از هفته گذشته، نرخ شمش القایی هم رو به افزایش است. بدین صورت که نرخ شمش القایی حتی به ۱۱ هزار و ۴۱۵ تومان رسیده و موجب شده سود نوردکاران کاهش یابد؛ همین مسئله موجب شده است که با وجود عدم تقاضا و یا وجود تقاضای بسیار اندک و نبود مشتری، افزایش قیمت مقاطع در بازار تداوم یابد.

موضوع دیگر بر اساس اعلام انجمن نوردکاران این است که شمش تولیدی فولادسازان با قیمت های جهانی، ۹۵ دلار اختلاف دارد و فولادسازان از هفته گذشته با واسطه قراردادن بورس کالا سعی در کاهش این اختلاف دارند و به این واسطه این احتمال وجود دارد که بازار متوجه افزایش قیمت پایه در هفته های آینده شده باشد.

در هر صورت روز گذشته در بازار آهن، قیمت میلگرد که از سوی نوردکاران اعلام شد، افزایش حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی داشت؛ البته در این میان برخی از قیمت ها بدون تغییراعلام شدند و برخی از تولیدکنندگان نیز قیمت های خود را اعلام نکردند. میلگرد رادهمدان همچنان دارای بالاترین نرخ در میان  میلگردهای سایز ۱۴ با قیمت ۱۴ هزار و ۱۴۵ تومان می باشد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تداوم رشد داخلی قیمت در بازار آهن

در بازار نبشی و ناودانی نیز شاهد افزایش قیمت های اعلامی بودیم به نحوی که قیمت های اعلام شده از سوی تولیدکننگان این حوزه افزایش حدود ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومانی را تجربه کردند. لازم به ذکر است که برخی از تولیدکنندگان نبشی و ناودانی نیز قیمت های خود را بدون تغییر اعلام کردند.

 بازار تیرآهن نیز همچون سایر مقاطع افزایش قیمت را تجربه کرد، به نحوی که در تیرآهن کیلویی با افزایش ۸۰ الی ۲۰۰ تومانی مواجه بودیم. مبادی فروش تیرآهن شاخه ای نیز در سایزهای پر فروش، قیمت های اعلامی خود را حدود ۳۰ الی ۷۰ هزارتومان افزایش دادند و در سایر سایزها افزایش ۱۰۰ الی ۴۰۰ هزار تومانی اعلام شد.

قیمت پروفیل نیز از قافله افزایش قیمت عقب نماند و تولیدکنندگان پروفیل قیمت های اعلامی خود را چیزی حدود ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومان افزایش دادند که در میان قیمت های اعلامی، پروفیل نیکان نسبت به سایر تولیدکننگان رشد قیمت بیشتری را تجربه کرد. قیمت های لوله های داربستی نیز افزایشی همچون پروفیل را تجربه کردند تا در این حوزه نیز شاهد افزایش قیمت ها باشیم.



:: بازدید از این مطلب : 232
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: خبرهای منتشر شده از رشد اقتصادی چین در ۳ ماه اول امسال موضوعی است که در بازارهای کالایی چین و دنیا تاثیرگذار است. در پایان هفته گذشته چین خبر از بیشترین میزان رشد تولید ناخالص داخلی در ۳ ماه را داد که بر حسب این خبر میزان تولید ناخالص داخلی چین در ۳ ماه ابتدایی سال ۲۰۲۱ نسبت به میزان تولید ناخالص داخلی این کشور در ۳ ماه ابتدایی سال ۲۰۲۰ رشدی ۳/ ۱۸ درصدی داشته که این رقم رکوردی بی‌ سابقه از زمان ثبت داده ‌های تولید ناخالص داخلی این کشور به شکل سه ماهه یعنی سال ۱۹۹۲ به ‌شمار می ‌رود.

لیو آیهوا، سخنگوی دفتر ملی آمار چین با توجه به سخنرانی که در روز جمعه انجام داد در رابطه با این موضوع بیان کرد: آمارهای اعلام شده نشان دهنده بهبود عملکرد اقتصادی چین بوده و مطمئنیم که می ‌توانیم این روند مثبت را در طول سال حفظ کنیم.

مهمترین علل رشد تولید ناخالص داخلی، رشد فعالیت های خرده فروشی، بهبود سرمایه گذاری و رشد تولید صنعتی بیان شده است که میزان فروش خرده فروشی در ۳ ماه نخست سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ رشد ۳۴ درصدی داشته است و میزان سرمایه گذاری دارایی‌ های ثابت در مناطق نزدیک شهری در این زمان ۲۶ درصد افزایش داشته و میزان تولیدات صنعتی نیز رشد ۲۴ درصدی را تجربه کرده است.

همچنین چین هدف رشد ۶ درصدی تولید ناخالص ملی را برای سال ۲۰۲۱ در نظر گرفته است ولی برخی تحلیلگران و کارشناسان اقتصادی بر این باورند که با توجه به روند ۳ ماهه نخست امسال تحقق رشد اقتصادی ۸ تا ۹ درصدی نیز در این کشور امکان پذیر است. توجه به صنایع مادر همچون فولاد سبب گشته است در عرصه اقتصادی کشور آن ها یکی از قدرت های مطرح در سطح جهانی عنوان گردد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: دوران طلایی محصولات فولادی

البته نکته قابل توجه که برخی از تحلیلگران به آن پرداختند این است که رشد ۳/ ۱۸ درصدی در ۳ ماهه اول سال ۲۰۲۱ را نتیجه افت محسوس تولید ناخالص داخلی چین در ۳ ماه اول سال ۲۰۲۰ است. درواقع در ۳ ماه ابتدایی سال ۲۰۲۰ چین به شکل گسترده ‌ای درگیر با شیوع بیماری کووید-۱۹ بود و اعمال قرنطینه‌های سخت‌ گیرانه در این کشور در این بازه زمانی حتی به منفی شدن رشد اقتصادی این کشور نیز منجر شد. بنابراین، این رشد قابل ملاحظه به مفهوم جبران رشد منفی سال گذشته است. انتظار می رود با استقبال قابل توجهی که به صنایع فولادی کشور چین به عمل آمده شاهد درخشش اقتصادی این کشور در کوتاه ترین زمان باشیم.

در هر صورت اگر آمارهای اعلام شده فقط نشانگر عبور چین از بحران کاهش رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۰ نیز باشد، موج های مثبت برای بازارهای کالایی دنیا است. همچنین با توجه به آمار ماه مارس چین بیانگر رشد ۳۸ درصدی ارزش دلاری واردات این کشور نسبت به زمان مشابه سال گذشته بوده، این موضوع بیانگر رشد تقاضا در این کشور است. رشد واردات به مفهوم بهبود بازار مصرف بوده و سیگنالی مثبت در جهت عادی شدن اقتصاد به شمار می ‌رود. در عین حال میزان ارزش صادرات این کشور نیز در این بازه زمانی رشدی ۳۱ درصدی داشته است.



:: بازدید از این مطلب : 57
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: با افزایش چشمگیر نرخ تورم طی چند سال گذشته علاوه بر صعودی شدن قیمت مسکن، نرخ مصالح ساختمانی نیز افزایش پیدا کرد. چه بسا این رشد قیمت مصالح ساختمانی موانعی را در مسیر فعالیت سازندگان ایجاد می‌کند و حتی در برخی مواقع موجب توقف پروژه‌ها در نیمه کار می شود که این موضوع باعث ایجاد فشار هم بر روی سازنده وهمچنین خریدارمی شود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای به ثبات رساندن این بازار اقدام به تصویب طرحی با عنوان طرح جهش تولید و تامین مسکن کردند که در این طرح استفاده از ابزارهای بورس کالا با هدف پوشش دادن ریسک ساخت مسکن مورد توجه قرار گرفته است. توجه به این نکته ضروری به‌ نظر می‌رسد که بورس‌های کالایی بر مبنای خرید و فروش فیزیکی شکل گرفته‌اند اما در ادامه ابزارهای دیگری را با هدف تامین مالی، پوشش ریسک و… را هم مورد استفاده قرار دادند. 

با مورد توجه قرار گرفتن هرچه بیشتر این ابزارها توسط فعالان بازار ضمن رفع چالش‌هایی مانند ریسک خرید محصولات در سایه رشد خارج از انتظار قیمت‌ها، شاهد رشد بیشتر بورس کالا در کشور باشیم. حرکت در این مسیر می‌تواند مزیت‌های متفاوتی را برای هر دو سوی معامله و در نهایت برای اقتصاد کشور به دنبال داشته باشد.

علی پناهی، کارشناس بورس کالا در رابطه با ارزیابی طرح ارائه‌ شده از سوی مجلس شورای اسلامی مبنی بر پوشش ریسک ساخت مسکن و امکان پیش‌خرید و سایر ابزارهای پوشش ریسک خرید مصالح ساختمانی در بورس کالا اظهار کرد: نرخ فروش مسکن با توجه به دو مولفه قیمت زمین و مصالح ساختمانی و در کنار این دو عامل  وجود سوداگران در این حوزه تعیین می‌شود. در واقع مسکن در اقتصادهایی با نرخ تورم بالا، ماهیت ابزاری حفظ ارزش نقدینگی پیدا می‌کند.

درادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: اهداف سامانه ملی املاک و اسکان

در ادامه وی افزود: برای به ثبات رساندن بازارمسکن باید در گام اول قیمت مصالح ساختمانی کاهش داده شود. برخی از محصولات ساختمانی در قیمت تمام‌شده مسکن نقشی اساسی دارند که از جمله آنها می‌توان به میلگرد، تیرآهن، پروفیل، سیمان و گچ اشاره کرد. برخی از این محصولات در قالب معاملات بورس کالا عرضه می‌شوند اما برخی چون گچ و سیمان در بازار‌های خارج از بورس خرید و فروش می‌شوند؛ بنابراین ابتدا ورود تمامی این محصولات در بورس کالا و معامله آنها در این بستر ضروری به‌نظر می‌رسد.

این کارشناس بورس کالا در ادامه خاطرنشان کرد: در طول سال‌های گذشته تلاش بسیاری برای ورود سیمان به معاملات بورس کالا انجام شد، هرچند این اقدامات در نهایت به نتیجه نرسید. حال چنانچه این امکان برای سایر محصولات یادشده فراهم شود، از یک‌سو موجب شفافیت قیمت تمام شده این محصولات می‌شود و از سوی دیگر، امکانی برای بهره‌مندی از سایر ابزارهای مالی بورس کالا فراهم خواهد شد.

مهم‌ترین گام برای اجرای هدف مورد بحث شناسایی کالاهای پایه‌ای در حوزه مسکن است که براساس استانداردهای جهانی پوشش ریسک آنها ممکن باشد. پناهی در پایان به این نکته اشاره کرد که بخشی از نوسانات نرخ مسکن از تغییرات قیمت مصالح ساختمانی نشأت می‌گیرد؛ بنابراین کنترل این نوسانات نقشی ویژه در کنترل بازار مسکن خواهد داشت.



:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: بر اساس آمار و بررسی های صورت گرفته، روز گذشته در بازار آهن شاهد روند صعودی قیمت ها با شیب ملایم در تمامی مقاطع بودیم. این افزایش قیمت در حالی بود که به واسطه ویروس کرونا و بحران به وجود آمده ناشی از این ویروس، فعالیت های ساختمانی در بسیاری از استان ها در حالت نیمه تعطیل می باشد.

از سوی دیگر روز گذشته در بازار ارز نیز، نرخ  دلار به کانال ۲۴ هزار تومان بازگشت و از ابتدای صبح تا ساعاتی از روز با کاهش مجدد ۱۰۰ تومانی به نرخ ۲۴ هزار و ۸۵۰ تومان رسید. اما با این وجود نیز قیمت عمده مقاطع در بازار با روندی افزایشی مواجه شد. با وجود اینکه هیچ تحرکی در بخش تقاضا وجود ندارد، علت افزایش قیمت مقاطع از نظر مبادی فروش، هزینه های ناشی از نرخ تورم عنوان می شود. همین مسئله از ابتدای فروردین ماه موجب افزایش قیمت مقاطع با شیب ملایم شده است.

به این ترتیب براساس قیمت هایی که از سوی تولیدکنندگان میلگرد اعلام شد، شاهد افزایش قیمت در این حوزه بودیم. به این صورت که تولیدکنندگان قیمت های اعلامی خود را چیزی حدود ۵۰ الی ۲۰۰ تومان افزایش دادند. البته لازم به ذکر است که برخی از کارخانه ها نیز به اعلام قیمت دوم و سوم اقدام کرده و قیمت های خود را افزایش دادند. برخی نیز در این بین قیمت های خود را بدون تغییر اعلام کردند. بیشترین قیمت میلگرد سایز ۱۴ اعلام شده نیز مربوط به میلگرد راد همدان بود که با نرخ ۱۳۹۸۵ تومان اعلام شد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: حضور صنف آهن در سامانه جامع تجارت

اکثر تولیدکنندگان نبشی نیز همچون تولیدکنندگان میلگرد قیمت های خود را حدود ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان افزایش دادند و حتی شرکت ناب تبریز نیز در این میان به اعلام قیمت دوم اقدام کرد و قیمت های خود را هم در حوزه نبشی و هم در حوزه ناودانی افزایش داد. همان طور که گفته شد تمامی مقاطع شاهد افزایش قیمت بودند، تیرآهن نیز از این دسته مستثنی نبود و تولیدکنندگان قیمت های اعلامی خود را در سایزهای پر فروش در تیرآهن شاخه ای حدود ۵۰ الی ۱۰۰ هزار تومان افزایش دادند. تیر ذوبی نیز در میان تولیدکنندگانی بود که قیمت های تیرآهن خود را افزایش داد.

تولیدکنندگان پروفیل نیز از افزایش قیمت محصولات خود غافل نشدند و همچنان شاهد بالا بودن قیمت ها در حوزه پروفیل می باشیم. بیشتر تولیدکنندگان محصولات خود با ضخامت ۲ میلی متر را افزایش دادند که در این میان بالاترین قیمت پروفیل در همین سایز مربوط به صدرا پروفیل  و پایین ترین نرخ  مربوط به نیکان پروفیل بود که صدرا پروفیل نرخ اعلامی خود را ۲۳ هزار و۴۰۰ تومان اعلام کرد و نیکان پروفیل نیز، پروفیل تولیدی خود را با نرخ ۲۲ هزار تومان روانه بازار کرد. در حوزه لوله داربستی نیز همچون پروفیل، قیمت ها با افزایش حدود ۲۰۰ الی ۴۰۰ تومان همراه بود.

در مجموع با مشاهده روند رو به رشد قیمت مقاطع و با توجه به اینکه پیش بینی شده بود تا خرداد ماه و مشخص شدن انتخابات ریاست جمهوری، بازار آهن روزهای آرامی را سپری کند و همچنین با توجه به اینکه نرخ دلار روندی کاهشی دارد، این سوال پیش می آید که علاوه بر هزینه های ناشی از نرخ تورم، چه عواملی به افزایش قیمت این روزهای بازار آهن و مقاطع دامن زده اند؟



:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: نرخ محصولات فولادی از ابتدای سال جاری میلادی نوسانات بسیاری را تجربه کرده است. با این وجود کارشناسان این بازار، شرایط آن را صعودی تخمین می زنند. طی ماه های گذشته در بازار جهانی شاهد افزایش نرخ فروش فولاد بودیم به طوری که در برخی موارد با رکورد جدیدی از قیمت ها رو به رو شدیم. مولفه های بسیاری مانند سیاست کاهش آلایندگی ناشی از انتشار دی‌اکسیدکربن از سوی چین و اعمال فشار روی واحدهای فولادی این کشور و همچنین لغو یا کاهش معافیت مالیاتی صادرات محصولات فولادی چین را باید از مهم‌ترین و اثرگذارترین این عوامل  بر رشد نرخ محصولات فولادی در جهان دانست. 

 با توجه به روند تولید فولاد در جهان  که در مسیر افزایش قرار گرفته است نمی توان تداوم روند صعودی قیمت را برای این بازار در دراز مدت پیش بینی کرد. در واقع در حال‌ حاضر بهترین زمان برای فروش فولاد در بازار جهانی است که بهره گیری از آن ضروری به‌ نظر می‌رسد.

بازار فروش شمش و محصولات فولادی در یک ماه گذشته روزهای پرالتهابی را ثبت کرد. طبق آمارهای موجود از یک طرف نرخ فروش بیلت در بازارهای اروپایی رو به کاهش گزارش شد و از سوی دیگر، نرخ اسلب و مقاطع تخت فولادی در مسیر افزایش قرار گرفته است. دلایل بسیاری برای رشد نرخ محصولات فولادی طی یک ماه اخیر بیان می‌شود اما توجه به این نکته ضروری به‌نظر می‌رسد که چین از ۱۰ سال پیش تاکنون به‌دلیل پیشتازی در تولید، این بازار را مدیریت می‌کند.

 بنابراین افزایش مصرف داخلی فولاد و محصولات فولادی چین به‌ویژه پس از تعطیلات سال نو این کشور را باید از مهم‌ترین دلایل رشد نرخ فولاد در بازارهای جهانی دانست. در ادامه نیز میزان ساخت‌ و ساز مسکن در این کشور در سال آینده رو به رشد خواهد بود. همین افزایش ساخت مسکن نیز خود به‌عنوان یکی ازعوامل افزایش تقاضا برای خرید محصولات فولادی ساختمانی زمینه تقویت نرخ این محصولات را فراهم می‌کند.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: افزایش قیمت جهانی فولاد

در همین بین باید خاطرنشان کرد که چین بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده فولاد و محصولات فولادی جهان است. دولت چین در طول سال‌های گذشته برای تقویت صادرات، محرک هایی را در قالب معافیت مالیاتی در اختیار فعالان صنعت فولاد قرار می‌داد تا این بازار تقویت شود. اکنون مقرر شده تا این محرک ها کاهش یابد و در مواردی حتی حذف شود. بدین‌ترتیب سیگنالی از رشد نرخ در آینده نزدیک به بازارهای جهانی تزریق شده است. انتشار اخباری مبنی بر تغییرات مالیات بر صادارت و واردات فولاد چین در طول چند هفته اخیر زمینه رشد قیمت‌ها را در بازارهای جهانی فراهم کرده است؛ چراکه خروج یا کم‌رنگ شدن حضور چین در بازارهای صادراتی فرصت فروش برای سایر صادرکنندگان این محصولات را در بازارهای جهانی تقویت می‌کند.

از مجموع موارد یادشده این‌گونه برداشت می‌شود که فولاد و محصولات فولادی این روزها دوران طلایی قیمت خود را سپری می‌کنند. عوامل متعددی از رشد نرخ این محصول استراتژیک در بازار جهانی تبعیت می‌کند. فارغ از دلایل و شاخصه‌های موثر در این بازار باید تاکید کرد که می‌توان از این فرصت برای ارتقای صادرات و تقویت حضور در بازار جهانی بهره گرفت. توجه به این نکته ضروری به‌نظر می‌رسد که این فرصت طلایی آنقدرها هم ادامه نخواهد داشت، بنابراین برنده کسانی هستند که این فرصت را غنیمت شمرده و صادرات خود را در همین بازه زمانی تقویت کنند.



:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 28 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: با در نظر گرفتن دریافت مالیات از خانه های خالی از سکنه به عنوان روش مالیاتی ساماندهی بازار مسکن در شرایط کنونی، نه تنها در وضعیت فعلی بازار لزوم اجرا شدن شکل دیگری از مالیات ملکی برای ایجاد یک سازوکار مالیاتی موثر در این بازار احساس می شود، بلکه نشانه هایی حاکی از بروز یک فوریت ثانویه برای دریافت مالیات سالانه از املاک مسکونی به عنوان شکل مالیاتی موثر  در ساماندهی بازار مسکن، رویت می شود.

از هفته سپری شده، اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه با فراخوان مالکان واحد های مسکونی برای ثبت اطلاعات ملکی و هویتی خود در سامانه ای که به همین منظور طراحی شده است ، در حالی آغاز شد که بروز علائمی از عدم تمایل مالکان  برای ثبت اطلاعات خود در این سامانه، ضرورت فوریت ثانویه دریافت مالیات سالانه از همه املاک مسکونی را نشان می دهد. اخیرا، مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه‌ و شهرسازی در گفت و گویی بیان کرد: یکی از عوامل مهم نوسان در بازار مسکن، عدم وجود شفافیت است و متاسفانه عموما افراد رغبتی به ارائه اطلاعات اموال خود نشان نمی دهند.

 به گزارش برخی خبرنگاران به نقل از پروانه اصلانی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه‌ وشهرسازی آمده است: یکی از اهداف ایجاد سامانه ملی املاک و اسکان، ایجاد شفافیت در بازار مسکن برای بالا بردن هزینه احتکار مسکن است. وی همچنین افزود: حوزه مسکن، از مهم ترین بخش های حوزه اقتصاد کلان و خرد می باشد و نوسانات اقتصادی تاثیر مستقیمی بر بازار مسکن دارد. از این رو، سامانه املاک و اسکان به عنوان ابزاری کمک کننده به شمار می آید و به تنهایی قادر به کنترل بازار مسکن نمی باشد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بی تدبیری در تعدیل بازار مسکن

نشانه هایی حاکی از تمایل مالکان به ثبت اطلاعات مالکیتی خود در سامانه شناسایی خانه های خالی از سکنه هنگامی رویت شده است که کارشناسان بر این باورند قرار دادن مالیات سالانه از همه املاک مسکونی در دستور کار به جای روی آوردن به این روش مالیاتی، از جانب دولت، ضرورت داد. این روش نه‌ تنها مشکلات شناسایی مربوط به روش دریافت مالیات از خانه‌های خالی از سکنه را ندارد، بلکه به عنوان روش مالیاتی موثرتری در کل دنیا برای ساماندهی بازار مسکن شناخته شده است.



:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 28 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: مرتضی احمدی، مدیر پروژه رصد سیستمی زنجیره فولاد در وزارت صمت، بیان کرد: تولیدکنندگان لوله و پروفیل از ابتدای اردیبهشت ماه ملزم به ثبت اطلاعات خود در سامانه جامع تجارت هستند که این طرح هنوز ابلاغ نشده ولی در صورت ابلاغ، مشکلی در این طرح وجود ندارد و با به ثبت رسیدن اطلاعات تولیدکنندگان لوله و پروفیل در طرح سامانه جامع تجارت این طرح یک قدم رو به جلو خواهد برداشت و تمامی زنجیره فولاد نیز شامل این طرح برای ثبت اطلاعات خود خواهند شد. 

مرتضی احمدی در رابطه با چگونگی اجرای طرح سامانه جامع تجارت ذکر کرد: اجرای این طرح به صورت کامل و به خوبی پیش می رود که به جز بحث صنایع پایین دست ورق مابقی فعالان فولادی ملزم به اجرای این طرح هستند و بر حسب زمانی که ابلاغ شده است، اجرای طرح کم و بیش درحال  پیشرفت است.

مدیر پروژه رصد سیستمی زنجیره فولاد در وزارت صمت از شروع نام نویسی تولیدکنندگان لوله و پروفیل از ابتدای اردیبهشت ماه در سامانه جامع تجارت خبر داد و گفت: طرح الزام اجرایی تولیدکنندگان مقاطع طویل از ابتدای اردیبهشت ماه آغاز می شود که بر حسب این طرح تولیدکنندگان مقاطع طویل که از بورس کالا خرید می کنند، بایستی اطلاعات خود را در سامانه جامع تجارت به ثبت برسانند و در صورتی که از ثبت اطلاعات معاملاتی خود اجتناب کنند، سهمیه هایشان تعلیق خواهد شد.

وی در ادامه افزود: برای کسانی که فعالیت های خود را در سامانه جامع تجارت ثبت نکردند در ایام تعطیلات نوروزی اخطاری برای آن ها ارسال گردید که این اخطار سبب شد بیشتر شرکت ها، اطلاعات خود را ثبت کنند و شرکت هایی که هنوز اطلاعات خود را ثبت نکرده اند تا آخر فروردین ماه به آن ها مهلت داده شده است که اطلاعات خود را به ثبت برسانند و اگر تخطی صورت گیرد سهمیه های این شرکت ها از اردیبهشت ماه تعلیق می شود.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بورس بستر افزایش نرخ آهن

احمدی تاکید کرد: در صورتی که بتوانیم تولیدکنندگان مقاطع طویل را در سامانه جامع تجارت مرتب کرده و به آن ها نظم دهیم، در وهله بعدی به سراغ بازار مقاطع طویل در کشور که بازاری های آهن هستند، خواهیم رفت که ابلاغیه آن قبل از عید صادر شده است. 

مدیر پروژه رصد سیستمی زنجیره فولاد در وزارت صمت در رابطه با به ثبت رساندن اطلاعات توزیع کنندگان اهن و فولاد، گفت: ابلاغ بازار آهن که خرید و فروش میلگرد ، تیرآهن و مقاطع طویل است آذر سال گذشته صادر شد اما عملکرد این صنوف بسیار ضعیف بود که امیدواریم پس از نظام بخشی به مقاطع طویل، بتوانیم اطلاعات این بازار را نیز بطور جامع به ثبت برسانیم.



:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 28 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: طبق گزارشات میدانی برخلاف نزولی بودن بهای ارز آزاد و نیمایی، شاهد افزایش قیمت شمش و محصولات فولادی در بورس کالای ایران و افزایش نرخ مقاطع طویل فولادی در بازار آزاد کشوربوده ایم که این موضوع به دلیل افزایش نرخ فولاد در بازارهای جهانی در هفته جاری اتفاق افتاد. در نهایت نیز باعث شد قیمت میلگرد بازار آزاد تهران به کانال ۱۳هزارتومان وارد شود، که با توجه به قیمت مواد اولیه و رشد هزینه‌های تولید به نظر می رسد بازگشت از این کانال قیمتی به راحتی امکان پذیر نیست. البته این رشد قیمت محصولات فولادی در بورس کالا از سوی خریداران چندان حمایت نشد و موجب کاهش معاملات شد.  

پس از تعطیلات نوروزی و بازگشایی بازارها در سال جدید نرخ مقاطع طویل فولادی در بازار آزاد تهران وارد فاز صعودی با سرعت اندک شد؛ به طوری که قیمت معامله هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد تهران دیروز چهارشنبه ۲۵ فروردین به ۱۳ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسید که این نرخ بیشترین بهای معامله این محصول پس از روزهای پایانی دی ماه پارسال است. در حالی بهای میلگرد در بازار آزاد به سطوح قیمتی نرخ این کالا در اواخر دی ماه رسیده که نرخ ارز آزاد و نیمایی در شرایط کنونی نسبت به نرخ آن در روزهای پایانی دی ماه ۱۳۹۹ افت داشته است. این کاهش نرخ ارز در ارز آزاد کمتر و در نرخ ارز نیمایی مشهود تر بوده است. بنابراین می‌توان گفت که در سیر صعودی جدید به وجود آمده در بازار فولاد سایر فاکتورها از نرخ ارز اثرگذارتر شده‌اند.
 
با افزایش قیمت مواد اولیه مانند سنگ آهن و شمش که به معنای رشد هزینه تولید است و از رشد قیمت محصولات فولادی در هفته‌های بعد خبرمی‌دهد در چنین زمان هایی تعداد تقاضا ها دربازارهای بورس کالا افزایش می‌ یابد. البته این رشد قیمت‌ها در بورس کالا متاثر از افزایش نرخ در بازارهای جهانی بود. در هفته‌های اخیر در بازارهای مختلف فولاد جهان موجی از هیجان به وجود آمده است؛ به گونه‌ای که نرخ انواع شمش و محصولات فولادی در بسیاری از بازارها افزایشی شد. در این میان رشد تقاضا برای فولاد در چین یکی از مولفه هایی است که بر روی افزایش بهای جهانی این محصول تاثیر دارد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید : فولاد مبارکه پیشتاز در تولید

با توجه به  گفته کارشناسان بازار آزاد مقاطع طویل فولادی، قیمت عرضه این محصولات در بازار بورس کالا و همچنین بهای شمش فولاد، نرخ‌های فعلی این محصولات در بازار آزاد کف قیمتی هستند. البته در حال حاضر بازار آزاد در رکود نسبی است اما با توجه به قیمت‌های کالاها در بورس نمی‌توان انتظار داشت که قیمت در بازار آزاد از این ارقام کمتر شود.

در معاملات دیروز بورس کالای ایران، بالغ بر ۱۲۰ هزار تن انواع میلگرد فولادی با قیمت پایه ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان عرضه شد که از این میزان عرضه تنها حدود ۴۰ هزار تن در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت. با احتساب مالیات ارزش افزوده و هزینه حمل و سود مناسب تاجر انتظار می‌رود که میلگرد فروش رفته با این قیمت در بازار آزاد با قیمتی در حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته شود؛ این در حالی است که به گفته فعالان بازار برای این کالا در نرخ های فعلی که در کانال ۱۲ هزار تومان هست نیز تقاضا کننده چندانی وجود ندارد. بنابراین تفاوت قیمت عرضه محصول و نبود خریدار مهم‌ترین دلیل عدم استقبال از عرضه‌های مقاطع طویل فولادی در معاملات بورس کالا بوده است.



:: بازدید از این مطلب : 159
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 26 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: گزارشات رسمی حاکی از تحقق نیافتن ۴ هدف اصلی مرتبط با عرضه مسکن ارزان می باشد. مرکز پژوهش های مجلس، با بررسی آنچه قرار بود در بازار اجاره مسکن، بافت‌های فرسوده، ساخت‌وساز و همچنین تامین مسکن کم‌درآمدها رقم بخورد، محقق شدن این اهداف را به میزان ۱۰ تا ۲۰ درصد اعلام کرد. با استناد به نحوه عملکرد دولت در بخش مسکن، نشان می دهد دولت در حوزه نوسازی بافت ‌فرسوده، ساماندهی بازار اجاره، تامین مسکن برای گروه‌های کم‌درآمد و عرضه واحد مسکونی متناسب با نیاز غالب تقاضای مسکن، عملکردی نسبتا ضعیف داشته است.

یکی از مهم‌ترین موانع تحقق اهداف دولت در حوزه تامین مسکن و ساماندهی بازار ملک، وام‌های معیوب در این بازار است. این وام‌های معیوب هم‌اکنون به تسهیلاتی ناکارآمد برای هر دو سمت عرضه و تقاضای مسکن تبدیل شده است‌ چراکه در نتیجه ناکارآمد بودن این وام‌ها، توان ساخت و خرید مسکن امکان پذیر نیست. از سوی دیگر، عدم‌تحقق اهداف و ‌اجرای سیاست‌های بازآفرینی شهری از دیگر موضوعاتی است که در این زمینه می‌توان به آن اشاره کرد. با وجود اینکه قریب به ۱۰ سال از تصویب قانون حمایت از احیاء، نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و سایر قوانین مرتبط با این حوزه می گذرد، اما دولت موفق به دستیابی به اهداف تعیین‌شده در این زمینه نبوده است. نکته حائز اهمیت این است که در این زمینه نه تنها مشکلات مالی و اعتباری مانع پیشبرد این اهداف بوده است بلکه عدم ‌همکاری‌ها و ناهماهنگی‌ها رانیز می‌توان به عنوان بزرگترین مشکل در این زمینه نام برد.

کم‌ توجهی به تامین مسکن گروه‌های کم‌درآمد موضوعی غیر قابل انکاراست. اگرچه بر اساس مصوبه هیات ‌وزیران طی سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ برنامه‌ای در قالب مسکن اجتماعی و مسکن حمایتی به ‌منظور تامین مسکن کم درآمدها تعریف شد و برای ساخت سالانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در این بازه زمانی برنامه ‌ریزی‌هایی نیز صورت گرفت اما عملا اقدام قابل توجهی از سوی دولت صورت نگرفت.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار مسکن در دوراهی قیمت

در واقع کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس، راهکار ساماندهی بازار اجاره وخروج از بحران رشد فزاینده اجاره ‌نشینی را راه‌اندازی بازار اجاره داری حرفه‌ای می‌دانند که تا کنون دولت در این زمینه اقدام موثری انجام نداده است. از سوی دیگر ایجاد شفافیت در بازار اجاره، افزایش کنترل ‌شده سالانه اجاره ‌بها، تنظیم قراردادهای اجاره، ارائه خدمات به مستاجر و مالک نیز از طریق سیستم اجاره‌داری حرفه‌ای قابل دستیابی بوده و برای بازار اجاره کشور به‌خصوص در کلان‌شهرها ضروری است.



:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 26 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: در هفته جاری شاهد تاثیرات بورس کالا بر محصولات فولادی بودیم که در وهله اول سبب تحرکات قیمتی و همچنین سبب از بین رفتن فاصله قیمت ها با نرخ های جهانی شد که به دنبال آن با افزایش ۳ درصدی قیمت پایه شمش و مقاطع همراه بودیم. در این زمینه تولیدکنندگان فولاد در حال حاضر معتقدند که قیمت هر تن شمش عرضه شده در بورس کالا ۹۵ دلار ارزان تر از نرخ جهانی معامله می شود.

البته رکود سنگینی بر بخش تقاضا حاکم است و سبب شده با وجود تحرکات قیمتی از جانب بورس کالا عرضه ها در این عرصه با استقبال خوبی مواجه نشوند. همچنین نرخ دلار در روز گذشته با ثبات نسبی همراه بوده که این نرخ بیشتر در کانال ۲۴ هزار تومان در نوسان بود. 

 در هر صورت این رشد قیمتی در بورس، بستر افزایش قیمت ها را در بازار مقاطع فراهم کرد. از طرفی کارشناسان و فعالان بازار بر این باورند که نرخ های جهانی به سقف قیمتی رسیده اند و در روزهای آتی بر حسب موج سینوسی روند کاهشی را به خود می گیرند. این موضوع نیز در معاملات دو روز گذشته چین قابل شهود بود.

 همچنین با توجه به کاهش جو روانی ایجاد شده توسط ماجرای نطنز و کشتی صهیونیستی، پیش بینی می شود با از سرگیری مذاکرات وین، خرید و فروش و حتی موجودی های انبار به شکل محتاط تری پیش برود. اما در هرصورت با وجود موج های افزایشی بورس کالا، روز گذشته قیمت میلگرد از سوی برخی از شرکت ها با افزایش ۴۰ تا ۲۵۰ تومان اعلام شد و تعداد بسیار کمی از این تولیدکنندگان نرخ محصولات خود را ۳۰۰ الی ۴۰۰ تومان افزایش دادند. البته چند شرکت با این افزایش قیمتی همراه نشدند و قیمت های خود را ثابت نگه داشتند. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: جهش قیمتی در بازار آهن

با در نظر گرفتن جو موجود در بازار بالاترین نرخ مربوط به بافق یزد با نرخ ۱۴ هزار و ۳۲۰ و پایین ‌ترین قیمت مربوط به کیان فولاد با نرخ ۱۳ هزار و ۵۰ تومان بود. همچنین قیمت تیرآهن کیلویی در بازار روز گذشته با افزایش ۱۲۰ کیلویی همراه بود و قیمت تیرآهن شاخه ای نیز در سایزهای پر فروش ۱۰ تا ۷۰ هزار تومان و در دیگر سایز ها ۶۰ تا ۲۳۰ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد.

در بازار روز گذشته نبشی نیز از این روند افزایشی عقب نماند و نرخ محصولات خود را ۱۰۰ الی ۴۵۰ تومان افزایش داد و اما در مواردی شاهد ثبات قیمتی نیز بودیم. در رابطه با اعلامی ناودانی ها اکثر شرکت ها نرخ محصولاتشان را ۱۰۰ تا ۴۵۰ تومان افزایش دادند و همچنین قیمت سپری نیز با افزایش ۱۵۰ تومانی همراه بود. قیمت پروفیل در سایز دو نیز توسط اغلب شرکت‌ها ۱۰۰ تومان افزایش و در دیگر سایز ها شاهد ثبات قیمت ها بودیم.



:: بازدید از این مطلب : 57
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 26 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: سعید عسکرزاده، دبیر انجمن سنگ آهن ایران در رابطه با عواقب رفتارهای غیرحرفه ای و گسترش روابط سیاسی در حوزه صنعت فولاد هشدار داد و همچنین بیان کرد: توجه آنچنانی به طرح جامع فولاد نشده است و بر حسب بازخوردها و جو روانی ایجاد شده توسط رسانه ها، در رابطه با نحوه عرضه سنگ آهن، کنسانتره و گندله تصمیم گیری ها صورت می گیرد.

دبیر انجمن سنگ آهن ایران با توجه به عرضه سنگ آهن در بورس کالا، گفت: در بورس کالا و در میان محصولات بالادست زنجیره آهن و فولاد، تنها سنگ آهن در این عرصه تقاضا دارد ولی در گندله با مازاد روبه رو هستیم که گندله های تولیدی بدون مشتری باقی مانده اند و متقاضیان با نرخ کمتری از تولیدکنندگان خرید می کنند.

سعید عسکرزاده با ذکر اینکه بر حسب آمار طرح جامع فولاد که هر سال توسط یک شرکت متخصص اعلام می شود، گفت: در حال حاضر ۱.۵ میلیون تن مازاد گندله موجود است، اما با وجود فشارهای شرکت های فولادی، دولت صادرات مازاد گندله را نمی پذیرد؛ اما به زودی همین موضوع سبب خواهد شد تا با کمبود شدید گندله در داخل کشور مواجه شویم، زیرا تولیدکنندگان این محصول رغبتی به تولید گندله ندارند؛ که در این صورت با اتمام و فروش این ۱.۵ میلیون تن، دیگر گندله‌ای وجود نخواهد داشت.

وی در ادامه افزود: طبیعی است که وقتی با مازاد عرضه مواجه باشیم و امکان عرضه محصول در بازارهای صادراتی نیز از صنایع معدنی سلب شود، واحدهای گندله و کنسانتره نیز ظرفیت تولید خود را کاهش داده و به زودی و احتمالا در خرداد ماه با کمبود شدید عرضه و در نتیجه افزایش قابل توجه قیمت‌ها مواجه شویم.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: ذره بین چینی ها بر فولاد ایران

دبیر انجمن سنگ آهن ایران برنامه ریزی در خصوص زنجیره آهن و فولاد را مانند مدیریت پیاز و سیب زمینی دانست و بیان کرد: گاهی شاهد آن بودیم که در طول یک سال با مازاد عرضه پیاز و کمبود سیب‌زمینی روبه رو بوده ایم، اما سال بعد به صورت سینوسی برعکس این اتفاقات روی می ‌دهد. این اتفاقات به علت دخالت دولت رخ می دهد و بازار را دچار آشوب می کند. شرکت‌های فولادی در حال حاضر به معامله سنگ‌ آهن در بورس کالا با ۲۰ درصد افزایش نسبت به قیمت پایه معترض هستند.

سعید عسکرزاده ذکر کرد: این درحالی است که نرخ جهانی سنگ‌ آهن بیش از دو برابر نرخ فعلی است و با رفتارهای عوام ‌پسندانه و بزرگنمایی موضوعاتی همچون خام فروشی، نرخ‌ گذاری و با سروصدا های رسانه‌ ای مشکلی حل نمی ‌شود و در نهایت در بلند مدت به کل زنجیره آسیب وارد می‌شود؛ بنابراین تنها راه توسعه هم ‌زمان و متوازن زنجیره، عدم دخالت دولت، اجازه صادرات به مازاد محصولات معدنی و در نهایت تعیین قیمت براساس عرضه و تقاضا با توجه به قیمت‌های جهانی است.



:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرن جدید را با قرار دادن طرح جدیدی برای کاهش قیمت مسکن در دستور کار خود آغاز کردند. با تصویب شدن این طرح دولت ملزم به ساخت حداقل یک ملیون واحد در سال خواهد شد. محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در همان جلسات نخست مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۰ یکی از اهداف و برنامه های مهم مجلس شورای اسلامی در سال جاری که تصویب طرح جهش تولید مسکن است در صحن علنی مجلس مورد تحلیل و برسی قرار گرفت.

این پروژه که در ۵ فصل و در قالب ۲۲ ماده ارائه شده، دولت را موظف به جمع آوری زمین های بلااستفاده دولتی در وزارت راه و شهرسازی برای آغاز ساخت و ساز گسترده مسکن در این زمین ها و نواحی حاشیه شهرها می سازد. براساس گفته های نمایندگان مجلس شورای اسلامی، این طرح، کارآمدی لازم برای مقابله با احتکار زمین توسط سازمان های دولتی را دارد و می تواند به ساخت حداقل یک میلیون واحد در سال و در نهایت به کاهش قیمت ها منجر شود.

به اذعان محمد رضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی یکی از مولفه های اصلی گرانی مسکن موضوع زمین است. تعداد بسیاری از سازمان های دولتی زمین‌هایی را در محدوده‌ شهرها در اختیار دارند که دولت می توانست از این زمین ها برای پروژهای ساخت مسکن استفاده کند اما این سازمان ها این زمین ها را احتکار کردند. از این جهت در طرح جهش تولید و تامین مسکن دستگاه‌های دولتی را مکلف کردیم که ابتدا همه اموال و دارایی های خودشان را در سامانه اموال و املاک ثبت کنند تا زمین‌ها قابل شناسایی باشد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار مسکن در انتظار رونق

وی در رابطه با جزئیات چگونگی انتقال زمین های دولتی گفت: دستگاه‌های دولتی باید زمین‌هایی را که در اختیار خود دارند برای انبوه سازی و ساخت مسکن به وزارت راه و شهرسازی انتقال دهند و اگر دستگاهی از این قانون اجتناب کرد، وزارت راه و شهرسازی طی نامه ای به سازمان ثبت و اسناد آن دستگاه‌ را مکلف کرده تا به وزارت راه انتقال دهد. تمامی زمین‌ها در حریم شهرها نیز با هدف ساخت مسکن در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار خواهد گرفت.

از موضوعات مهمی که در این طرح به آن پرداخته شده است، آسان سازی امور مرتبط با صدور و تمدید پروانه های ساختمانی و گواهی پایان کار است که با اجرایی شدن این طرح شامل اعمال ۳۰ درصد تخفیف خواهد شد. علاوه بر تسهیلات مالی، می توانیم به رفع برخی از موانع و دسترسی فوری به مجوز های لازم جهت ساخت و ساز اشاره کنیم.



:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: انتظار برای مشخص شدن روند نوسانات نرخ ارز در کشور موجب شده است که بسیاری از بازارهای کالایی تحت تاثیر این مسئله طی روزهای گذشته با رکود مواجه شوند؛ اما روند رینگ معاملاتی فولاد بورس کالا تا حدودی در مسیر معکوس این روند عمومی قراردارد. این روند به گونه ای بود که چیزی حدود ۷۰ درصد شمش و ۶۲ درصد میلگرد فولادی که در رینگ هفته گذشته عرضه شد، مورد معامله قرار گرفت، اما فعالان بازار آزاد مقاطع فولادی معتقدند که روند موجود در بازار آزاد با معاملات بورس کالا متفاوت بوده و در این بین عدم تقاضای مصرفی و سرمایه ای سبب شده این بازار روزهای بی رمقی را سپری کند.

از سوی دیگر خبر رقابت برای خرید سنگ آهن در معاملات حراج باز بورس کالا مسئله ای است که توانست تاحدودی موج مثبت خرید را روانه این بازار کند و همچنین برای ساعاتی رونق را به بازار آزاد مقاطع فولادی بازگرداند. طی هفته گذشته، تولیدکنندگان شمش فولاد حدود ۱۴۵ هزارتن محصول را با نرخ پایه ۱۰ هزار و ۷۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم در بورس کالا عرضه کردند که این عرضه با استقبال خوبی از سوی خریداران مواجه شد. به این صورت که صنایع تکمیلی این بخش تقاضایی برابر با ۱۷۴ هزارتن را در این بازار به ثبت رساندند که در مجموع منجر به معامله ۹۸ هزارتن شمش فولاد از این بازار با متوسط قیمت ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان گردید.

دو عامل اصلی نوسان نرخ فولاد در بازار داخلی، نرخ ارز و قیمت های جهانی می باشند؛ با این وجود که طی روزهای اخیر، نرخ ارز در بازار داخلی ثبات نسبی داشت و حتی با نوسانات کاهشی همراه بود، می بایست علت این رشد را در عامل دیگر تاثیرگذار بر بازار یعنی قیمت های جهانی بررسی کرد.

افزایش بهای جهانی شمش وهمچنین مقاطع طویل فولادی بازار صادراتی این محصولات را تقویت می کند و از این رو زمینه برای رونق بازار شمش فولاد در داخل فراهم می شود. براساس گزارش متال بولتن، نرخ بیلت صادراتی ایران از ۵۴۵ دلار به ازای هرتن در روزهای پایانی مارس به چیزی حدود ۵۷۵ دلار در هفته منتهی به ۹ آوریل رسیده است. همین مسئله علاوه بر اینکه به معنای افزایش تمایل در جهت صادرات شمش فولاد است، موجی از افزایش بهای مقاطع طویل فولادی تولید داخل در بازارهای صادراتی را نیز به همراه دارد و به همین سبب برای تولیدکنندگان مقاطع فولادی کشور سیگنالی مثبت محسوب می شود.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: فرصت طلایی برای خرید آهن

با وجود اینکه عدم تقاضای مصرفی و سرمایه ای قابل توجه در بازار داخل، موجب شده که تولید مقاطع طویل فولادی سوددهی مناسب نداشته باشد، اما بهبود وضعیت صادراتی انگیزه ای برای تداوم یافتن تولید در این بخش است. روز یکشنبه ۲۲ فروردین، رینگ حراج باز بورس کالا شاهد عرضه سنگ آهن دانه بندی و همچنین کلوخه بود که استقبالی که خریداران از این محصول داشتند موجب ایجاد رقابت در میان قیمت آنها شد.

مسئله رشد قیمت سنگ آهن در معاملات بورس کالا نسبت به نرخ پایه، این ذهنیت را در میان اهالی بازار ایجاد کرد که قیمت ها در معاملات سایر حلقه های زنجیره در روزهای آتی، افزایش یابد. به این صورت که با استناد بر اظهارات فعالان بازار آزاد همین خبر موجب تحریک بازار مقاطع طویل فولادی نیز شد. در معاملات امروز سه شنبه ۲۴ فروردین، قیمت پایه عرضه شمش فولاد با افزایش ۳۰۰ تومانی به ازای هر کیلوگرم همراه است؛ افزایش نرخ پایه شمش فولاد در بهای تمام شده محصولات تولیدی این بخش اثر گذار بوده است. از این رو افزایش قیمت مقاطع طویل فولادی با وجود عدم تقاضای مصرفی در بازار آزاد قطعی خواهد بود.



:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: پروفیل صنعتی یا سنگین در مقایسه با پروفیل ساختمانی ضخامت، ابعاد و حتی مقاومت و استحکام مکانیکی بیشتری دارد اما مانند پروفیل ساختمانی ماده اولیه تولید پروفیل صنعتی ورق فولادی است.

پروفیل صنعتی به دو گروه سبک و سنگین تقسیم می شود. وزن هر شاخه از نوع سبک پروفیل صنعتی کمتر از استاندارد موجود درجدول اشتال است که در این صورت وزن هر شاخه از نوع سنگین بر حسب جدول وزنی پروفیل است.

همچنین وزن پروفیل صنعتی با توجه به ابعاد و ضخامت ورق سیاه به کار رفته در تولید قابل تغییر می باشد. قیمت پروفیل صنعتی نیز با توجه به کاربردی که در سازه های فلزی دارد در حوزه صنعت از اهمیت ویژه ای برخوردار است که قیمت این محصولات به سبب نوسانات قیمت ورق سیاه دارای نوسان است که شما می توانید برای اطلاع از قیمت روزانه پروفیل صنعتی به سایت آهن پرایس مراجعه کنید.

در رابطه با تولید پروفیل صنعتی، تولید این محصول به دلایل گوناگونی بیش از دیگر پروفیل های فولادی زمان و حتی هزینه صرف می کند. همچنین با وجود ابعاد بزرگ و ضخامت بالا در فرآیند تولید پروفیل سنگین تاثیرات به خصوصی دارد. 

تولید پروفیل های صنعتی در کارخانه ها به این روش انجام می شود که ورق های فولادی را وارد خط تولید نورد سرد کرده و سپس بعد از برش ورق ها در ابعاد و سایزهای مختلف به مرحله خم کاری و سایز بندی می روند.

پروفیل های صنعتی دارای چند ویژگی مهم هستند که شامل موارد زیر می باشد: قابلیت جوشکاری بسیار مطلوب این محصول، ضخامت زیاد، مقاومت بالا در برابر رطوبت و آب و هوای مناسب و نسبت به ظاهر غول آسایی که دارند دارای وزن کمی می باشند.

این محصول در موارد بسیاری کاربر دارد که می توان به ساخت پل ها، تابلوهای تبلیغاتی عظیم، صنایع نظامی، ساخت تجهیزات صنعتی و... اشاره کرد. از پروفیل صنعتی در ساختمان هایی که در کارخانه ها و کارگاه های تولیدی بر پا می شوند و در قسمت های مختلف به ستون ها و باکس های فلزی نیازدارند، استفاده می شود. 

ستونی صنعتی هر کجا که طراحان به اجزاء با باربری بالا احتیاج دارند به واسطه دارا بودن مشخصات باربری  خوب، مورد استفاده قرار می گیرد. لازم به ذکر است که در ساختن خر پاهای عظیم استفاده از پروفیل صنعتی بسیار کاربردی و رایج می باشد.



:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 23 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: مهرداد اکبریان، رئیس هیات مدیره انجمن سنگ آهن ایران در رابطه با سند همکاری ایران و چین بیان کرد: برای پیشرفت زنجیره فولاد کشور بایستی از ابتدایی ترین حلقه زنجیره یعنی معدن تا آخرین حلقه زنجیره یعنی تولید انواع فولاد های آلیاژی ویژه از چین کمک و همکاری دریافت کنیم .

رئیس هیات مدیره انجمن سنگ آهن ایران با توجه به رشد و پیشرفت بخش میانی زنجیره فولاد در کشور، اظهار داشت: ما برای پیشرفت در حوزه صنایع پایین دستی مانند فولادهای آلیاژی و فولاد های آلیاژیِ ویژه نیاز به همکاری کشور چین داریم در عین حال می توان گفت در زمینه شمش رشد خوبی را شاهد بوده ایم اما در مراحل بعدی پس از تولید شمش، در تولید محصولات فولادی نتواسته ایم به نحوه احسن عمل کنیم. در صورتی که بیشترین سود زنجیره فولاد در انتهای زنجیره یعنی تولید فولادهای آلیاژی، فولادهای خاص و تولیدات خاص فولادی است .

مهرداد اکبریان در ادامه افزود : اگر در کشور یک فولاد خاص تولید شود، آن محصول صد برابر قیمت شمش به فروش می رسد در صورتی که ما هنوز در این عرصه وارد نشده ایم و اگر در تولید چنین محصولاتی با چین همکاری کنیم آینده کشور از لحاظ تامین ارزی تضمین و حتی در زنجیره فولادی نسبت به شرایط فعلی که فقط در تولید شمش موفق بوده ایم، پیشرفت خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: اینکه کشورمان در تولید شمش در خاورمیانه موفق و در رتبه اول قرار گیرد بسیار خوب است اما بایستی تولید محصولات فولادی ایران به تکنولوژی  هاس هایتک و تولید فولادهای آلیاژی خاص سوق داده شود که همکاری و ورود چین سبب توسعه و به روز رسانی زنجیره اول و آخر فولاد در کشور شود زیرا چنین همکاری برای صنعت فولاد کشور بسیتر تاثیر گذار است.

اکبریان ذکر کرد: ابتدای زنجیره فولاد شامل اکتشاف، تجهیز معادن و به روز آوری صنایع استخراجی و ماشین آلات  نیز هنوز نیازمند حمایت وتوجه ویژه است؛ اگرهمکاری های فولادی دو کشور در این دوبخش متمرکز شود ایران خواهد توانست به تکنولوژی ارزانتر و با قیمت پایین تر دست پیدا کند . 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید : اثرات رفع تحریم بر صنایع کشور

مهرداد اکبریان، رئیس هیات مدیره انجمن سنگ آهن ایران در ادامه بیان کرد : با از بین رفتن تحریم ها و همچنین از بین رفتن محدودیت های بانکی و ارزی، تسهیل شرایط تجاری، تامین شرایط بازرگانی برد برد و همچنین وجود شرایط عادلانه در مناسبات اقتصادی، نیاز حال حاضر کشور است و اگر این همکاری سبب دستیابی به این اهداف شود می تواند برای کشورما که نیازمند کار، اشتغال و تجارت است بسیار مفید بوده و تاثیرات مطلوبی دارد.

وی درپایان ادامه داد: اما اگر نحوه اجرای توافق نامه طوری باشد که هدف حل معضلات اقتصادی ایران نباشد و چین روی مسائلی کار کند که خیلی برای ایران مهم نیست . در واقع بدون کسب امتیاز، امتیازاتی را نیز از دست داده ایم که موضوع اصلی نگرانی مردم هم همین است و باید برای رفع این نگرانی اطلاع رسانی بیشتری انجام بگیرد .



:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 23 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: طبق اظهارات فعالان بازار مسکن در حال حاضر سه عامل رشد نسبی ساخت و ساز، رونق اقتصادی و رونق تولید ایجاد شده البته در این بین با عدم معاملات مسکن روبه روهستیم اما نمی‌توان از کلمه رکود برای این شرایط  استفاده کرد. بیت‌الله ستاریان، کارشناس بازار مسکن، اذعان کرد: طی دو سال گذشته در برهه ای که اقتصاد کشور دچار تحریم های شدید شد اساس مطالعات و محاسبات این بود که در بازار مسکن چهار پارامتر رونق اقتصادی، افزایش خرید و فروش، رشد ساخت و ساز و سرمایه گذاری و رونق تولید با هم خواهد داشت؛ چرا که بازار مسکن تنها حوزه‌ای است که با وجود تحریم ها می تواند موجب تحرک بخش های تولیدی شود.

وی در ادامه افزود: از ضروریات اقتصاد تحریمی این است که چهار مولفه اصلی و رونق بخش در حوزه مسکن در کشور وجود داشته باشد چرا که مسکن یکی از فاکتورهای اصلی اقتصاد است. ولی درسال گذشته که پای مسائل سیاسی از جمله انتخابات آمریکا، انتخابات ایران و مبادلات ایران و چین به میان آمد بازار مسکن در سایه سیاست ها قرار گرفت . به گونه ای که سه مولفه ی رونق بخش در بخش مسکن وجود دارد اما با یک عامل جدید یعنی رکود معاملات در بازار مسکن مواجه هستیم.
 
ستاریان کارشناس بازار مسکن تاکید کرد: البته براین باورم که در حال حاضر رکود خرید و فروش در بازار مسکن نداریم بلکه آنچه وجود دارد تردید در معاملات است. بیشتر خریداران در شک هستند که به دلیل شرایط سیاسی به وجود آمده  برای ورود به بازار مسکن اقدام کنند یا نه. زیرا بسیاری به امید کاهش قیمت ها هستند بنابراین تصمیم‌گیری را به زمانی سپردند که شفافیت بیشتری در فضای اقتصادی کشور حاکم شود.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید:  تاثیر تحولات برجام بر بازار مسکن

وی با بیان اینکه تامل در معاملات نمی‌تواند جلوی رونق بخش مسکن را بگیرد گفت: با توجه به کسری تولید در بخش مسکن، پیش بینی من این است که در ماه های ابتدایی سال جاری با مقداری تورم در بخش مسکن مواجه باشیم که از پاییز و زمستان افزایش می یابد. این کارشناس، رونق بازار مسکن را ناشی از دلایل متفاوتی دانست و افزود: خصوصیت بازار مسکن این است که معمولا عوامل  متفاوت و وسیعی در این حوزه تاثیر می گذارد. در مقطع فعلی موضوع سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین مطرح است که معتقدم سایر کشورها نیز به دنبال چین برای سرمایه گذاری در ایران اقدام می کنند. می توان انتظار داشت که در آینده نزدیک هند، روسیه و کشورهای اروپایی برای بستن تفاهم نامه هایی به ایران بیایند.



:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 23 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: بررسی های صورت گرفته از روند بازار آهن و فولاد نشان دهنده ثبات و آرامش در این بازار می باشد. از ابتدای هفته گذشته شاهد ثبات در قیمت های اعلامی از سوی تولیدکنندگان مقاطع فولادی بودیم، البته یک یا دو روز از هفته گذشته به علت برخی از عوامل، در بازار شاهد افزایشی شدن تعدادی از قیمت ها بودیم. روز گذشته نیز بازار آهن از آرامش نسبی برخوردار بود. قیمت دلار نیز به واسطه مبهم بودن مذاکرات هسته ای، روند ثابتی داشت و از سوی دیگر نیز خریداران انتظار دارند قیمت ارز و همچنین محصولات فولادی کاهش یابد.

وضعیت حال حاضر بازار آهن یعنی تدوام ثبات و رکود موجب شده است تا با وجود اینکه کاهش نسبی در بازار به چشم می خورد اما تقاضای جدی در بازار دیده نمی شود از این رو برخی از مبادی فروش در جهت جذب مشتری تخفیف هایی را ارائه دادند. با این تفاسیر بررسی های صورت گرفته از قیمت های اعلامی تولیدکنندگان حوزه های مختلف نشان می دهد که روز گذشته عمده تولیدکنندگان میلگرد آجدار تغییری در قیمت های اعلامی خود ایجاد نکردند. در این بین اما تعدادی از تولیدکنندگان قیمت های خود را ۲۰ الی ۱۰۰ تومان کاهش دادند. با توجه به قیمت های اعلامی بیشترین نرخ میلگرد مربوط به میلگرد راد همدان و کمترین نرخ اعلامی میلگرد نیز مربوط به میلگرد فولاد خراسان بود.

برخلاف تولیدکنندگان میلگرد، در حوزه نبشی و ناودانی تولیدکنندگان قیمت های اعلامی خود را ۵۰ الی ۱۰۰ تومان افزایش دادند اما در این بین برخی هم در قیمت های خود تغییری ایجاد نکردند. در بازار سپری نیز همچون نبشی و ناودانی قیمت ها افزایش یافت و افزایش ۱۵۰ تومان دیده می شد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: عرضه بورسی عامل آرامش بازار آهن

تولیدکنندگان تیرآهن نیز همچون سایر حوزه ها ترجیح دادند قیمت های خود را بدون تغییر اعلام کنند به این صورت که در تیرآهن کیلویی و شاخه ای قیمت ها ثابت اعلام شد اما در برخی از سایزها در تیرآهن کیلویی افزایش ۵۰ تومان و تیرآهن شاخه ای افزایش ۱۰ هزار تومان دیده می شد. قیمت تیرآهن ماهان نیز بدون تغییر اعلام شد.

تولیدکنندگان حوزه لوله و پروفیل باوجود ثبات نسبی بازار، برخی از قیمت های اعلامی خود را بین ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان کاهش دادند. مشاهدات حاکی از آن است که قیمت های لوله داربستی کارخانه های مختلف نیز همچون پروفیل ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان کاهش داشت اما در حوزه لوله درزدار شامل لوله درزدار توکار و لوله درزدار روکار کارخانه سپاهان قیمت های اعلامی با ثبات همراه بود. بدین ترتیب باوجود تحولات سیاسی داخلی و خارجی که در خبرهای قبلی به آنها اشاره شده، بازار آهن همچنان در آرامش نسبی مسیر خود را ادامه می دهد تا بعد از تعیین تکلیف برخی از عوامل تاثیرگذار بر بازار، تغییرات بازار نیز نمایان شود.



:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 23 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: با  توجه به اخبار منتشر شده در رابطه با احیای مجدد برجام، سیگنال های مثبتی در تمامی بازارها دیده می شود ولی هنوز هم در این رابطه اما و اگرهایی وجود دارد . در هر صورت برای بررسی اثرات رفع تحریم ها در بخش صنعت و معدن گفت و گویی با فعالان این حوزه صورت گرفته که در ادامه به آن می پردازیم. 

کامران وکیل، دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران، در رابطه با اثرات احیای مجدد برجام و رفع تحریم ها بر عملکرد بخش معدن و صنایع معدنی، بیان کرد: عملکرد بخش معدن و صنایع معدنی در کشور و طی سال های قبل آنچنان هم تحت تاثیر تحریم های آمریکا نبوده است و در اصل چالش های این حوزه به تحریم ها اشتباه است.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی در ادامه ذکر کرد: سیاست های محدود کننده داخلی تاثیرگذارتر از تحریم های اعمال شده خارجی است که عملکرد و فعالیت های فعالان بخش معدن و صنایع معدنی را دشوار کرده است. به عنوان نمونه عدم پیوستن ایران به پیمان FATFسبب شده تمامی پول هایی که به مقصد و یا از مبدا ایران منتقل می شود، مشمول قوانین مبارزه با پولشویی شود که این محدودیت ها از عملکرد ایالات متحده سرچشمه نمی گیرد و همگی تحت تاثیر از عملکرد های داخلی و همچنین سیاست های کلی کشور است.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید : تاثیر تفاهم نامه چین بر بازار فولاد

کامران وکیل در مورد گلایه های فعالان بخش معدن و صنایع معدنی مبنی بر نبود تجهیزات، ماشین آلات و حتی قطعات یدکی در شرایط تحریمی کنونی بیان کرد: این کمبود نیز از عملکرد دولتمردان و سیاست ‌گذاری اشتباه سرچشمه می گیرد زیرا پیش تر قرار شد تا واردات ماشین آلات معدنی با هدف حمایت از شرکت ورشکسته هپکو محدود شود اما بخش خصوصی مسئولیت ورشکستی این شرکت را بر عهده ندارد و نمی توان انتظار حمایت را از این بخش داشت. 

این گونه سیاست های اشتباه در دیگر حوزه های صنعتی کشور نیز موجود است به طوری که در چند وقت اخیر شاهد آن بودیم که مردم به ناچار خودرو بی کیفیت داخلی را با قیمت های بالاتر از ارزش واقعی آن خریداری کرده که به همین سبب فعالیت چنین صنعتگرانی دوام داشته است. 

وی در ادامه افزود: تاثیر تحریم‌های ایالات متحده و هزینه‌ای که به واسطه این محدودیت‌ها بر صادرکنندگان وارد شده است، کمتر از ۲ درصد برآورد می شود. در چنین شرایطی ایجاد محدودیت‌های داخلی در مسیر صادرات محصولات معدنی و صنایع‌معدنی، هزینه ‌های به مراتب بیشتری را بر عملکرد این صنعتگران وارد می ‌کند. نپیوستن ایران به پیمان FATF هزینه‌های تا ۱۵ درصدی را به تجارت ما تحمیل می‌ کند. حتی در مواردی شاهد حذف ایران از این روند همکاری متقابل هستیم. در مجموع می ‌توان اقرار کرد اثرات منفی تحریم به مراتب کمتر از سوء ‌مدیریت‌های داخلی است.



:: بازدید از این مطلب : 198
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 22 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: عدم قطعیت شرایط بازار مسکن موجب شده که در ماه های آغازین سال جدید بسیاری از معامله گران حوزه مسکن از انجام معاملات جدید خودداری کنند. بیش از آن که عوامل شکل دهنده عدم قطعیت در فروردیین ماه هرسال روی رفتار آن‌ها اثر داشته باشد، یک عامل بیرونی عدم قطعیت رفتار آن‌ها را هدایت می‌کند. طبق آمارهای موجود این عامل بیرونی به ماجرای نشست‌های برجام برمی گردد. نخستین نسشت برجامی میان ایران و آمریکا بنا بود در ابتدای هفته گذشته تشکیل شود. با برگزاری نخستین نشست در روز سه‌شنبه هفته گذشته، خبر برگزاری نشست دوم نیز اعلام شد. روز گذشته نیز همزمان با شروع دومین هفته کاری سال جدید، انتشار خبر توافق طرفین نشست برای برگزاری نشست سوم نیز، فضای بازار مسکن را تحت تاثیر قرار داد و موجب شد تا معاملات بازار مسکن به شدت کاهش یابد.

 البته تاثیرات تحولات برجامی بر بازار مسکن و رفتار معامله‌گران ملکی، به یکی دو هفته گذشته محدود نیست. بلکه در نشست برجامی سال ۹۸ این عامل بر رفتار خریدار و فروشنده ملکی تاثیرگذاشته بود و باعث ورود تقاضای سرمایه‌ای به بازار مسکن شده است.  تحت تاثیر انتظارات تورمی شکل گرفته در جامعه، تقاضای سرمایه‌ای تشدید و نتیجه آن باعث افزایش نرخ ملک شد به طوری ‌که هم در سال ۹۸ و هم در سال ۹۹، روند رشد قیمت در بازار مسکن به گونه‌ای پیش رفت که تقاضای مصرفی به ناچار از بازار خارج شد. تورم ملکی به دلیل تقاضای مصرفی موجود در بازار مسکن که ناشی از صعود مداوم قیمت با کاهش شدید قدرت خرید مردم به وجود آمد. در چنین شرایطی عدم تصمیم‌گیری سیاست‌گذاران برای افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن نیز بر دشواری این شرایط افزود.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: اجرایی شدن سامانه املاک و اسکان

در پاییز سال گذشته، با کاهش ریسک غیراقتصادی، بازار مسکن نیز به عامل بیرونی واکنش نشان داد. در پی این اتفاق، خریداران سرمایه‌ای تا حدودی از بازار خارج شدند. در این میان، تورم مسکن ابتدا در آبان ماه متوقف شد و پس از آن قیمت مسکن در آذرماه کاهش پیدا کرد. بررسی روند بازار مسکن طی دو سال گذشته این موضوع را تایید می‌کند که در دو سال گذشته، دو واکنش متفاوت از درون بازار مسکن به عامل بیرونی هدایت کننده رفتار معامله گران نشان داده شد. زمانی که جهت عامل بیرونی در مسیر افزایش انتظارات تورمی بود، تقاضای سرمایه‌ای تشدید شد و قیمت در مسیر جهش قرار گرفت و در مقطع زمانی که جهت عامل بیرونی معکوس شد یعنی ریسک غیراقتصادی کاهش پیدا کرد، رفتار‌ها در بازار مسکن نیز معکوس شدند و همین موضوع بر روند کاهش قیمت نیز اثرگذاشت.



:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 22 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: سیف الله امیری، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در رابطه با عرضه محصولات در بورس کالا و تاثیر آن بر بازار آهن و قیمت ها اظهار کرد: در حال حاضر حجم عرضه در بورس کالا به میزان کافی انجام می شود و کف عرضه نیز همچون سال های قبل می باشد. در این بین خریداران هم مشخص شده اند؛ ازاین رو قیمت ها افزایشی و رو به بالا نیست و  وضعیت بازار محصولات فولادی مانند شمش و دیگر اقلام، در شرایط مناسب و متعادلی می باشد.

وی در رابطه با شرایط فعلی بازارآهن افزود: در حال حاضر بازار آهن ومحصولات فولادی به واسطه عرضه مناسب محصولات در بورس کالا، شرایط آرام و با ثبات و با قیمت های متعادل را سپری می کند. وی تصریح کرد: به واسطه اینکه عرضه ها در بورس به خوبی صورت می پذیرد، شاهد افزایش قیمت ها نیستیم. در حال حاضر شرایط بازار محصولات فولادی از لحاظ شمش و سایر اقلام مناسب و متعادل می باشد و ما نیز به تداوم یافتن این روش تمایل داریم تا همانند سایر محصولات بورس با مشکلاتی مواجه نشویم.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: راه حل های تعادل بازار آهن

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در رابطه با مشاهده افزایشی شدن قیمت ها در روزهای اخیر به خبرنگاران بیان کرد: اگر قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا را در نظر بگیریم مشاهده می شود که قیمت ها افزایشی نمی باشد و در واقع تعادل بازار موجب شده تا قیمت ها کم یا زیاد شوند و به عبارت دیگر بازار موجب این روند قیمت ها شده است.

امیری تاکید کرد: درصورت افزایشی یا کاهشی شدن قیمت ها به صورت جهشی، بازار از حالت تعادل خارج می شود اما اگر این تغییرات در حد نرمال باشد نمی توان گفت که افزایش یافته است چون در این صورت نیز بازار مسیر خود را طی می کند. همچنین لازم به ذکر است که به طور معمول قیمت های افزایشی بیشتر دیده می شوند در حالی که در شرایط کاهشی بودن قیمت ها نیز می بایست به تولیدکنندگان توجه شود تا از ضررهای احتمالی آنها جلوگیری شود.

وی بر این موضوع که معاملات در بورس کالا طبق روال صورت می گیرد تاکید کرد و افزود: فقط در اسفند ماه معاملات به گونه ای بود که عرضه بدون خریدار بود و برگشت داشت، به این معنی که بر اساس تقاضای مشتریان، محصولات فولادی و شمش های عرضه شده خریداری می شد و سایر اقلام با برگشت مواجه می شد اما هم اکنون حجم عرضه در بورس به میزان کافی صورت می پذیرد و در این میان همچون سال های گذشته کف عرضه و خریداران مشخص هستند.



:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 22 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: طهمورث جوانبخت، معاون فروش فولاد مبارکه اصفهان در رابطه با امضای سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین بیان کرد: با توجه به اینکه هنوز مقامات ایران درباره این سند شفاف‌ سازی نکرده ‌اند، صحبت کردن در مورد تاثیر این تفاهم ‌نامه و یا اقدامات عملی آن ممکن نیست بنابراین با توجه به شنیده‌های غیررسمی می ‌توان به آن پرداخت.

معاون فروش فولاد مبارکه اصفهان در ادامه افزود: با توجه به اینکه اساس این سند، سرمایه‌ گذاری ۴۰۰ میلیارد دلاری چین در واحدهای گوناگون اقتصاد ایران از انرژی گرفته تا زیرساخت‌ ها، بخش عمران، معادن و بنادر غیره، در ازای دریافت نفت ایران است، لذا در صورت اجرایی شدن آن قطعا تاثیر مطلوب خود را در رشد اقتصادی کشور خواهد گذاشت.

طهمورث جوانبخت گفت: در رابطه با تاثیر این تفاهم نامه اگر از نظربازار فولاد قضاوت کنیم، قطعا به دنبال سرمایه ‌گذاری در بخش های مختلف زنجیره فولاد از معادن گرفته تا خطوط تولیدی، این سند همکاری می ‌تواند ظرفیت‌های تولید را در زنجیره فولاد کشور افزایش دهد و از طرفی درگاه ورود فناوری‌ های جدید خواهد بود تا در کنار توسعه اندکی بتوان توسعه کیفی و ایجاد تنوع در سبد محصولات قابل تولید کارخانه‌های کشور را ایجاد کرد.

وی در رابطه با تاثیر دیگر این همکاری ذکر کرد: از نظر دیگر اگر این سرمایه‌ گذاری در سایر حوزه‌های اقتصادی و صنعتی کشور نیز اتفاق بیفتد، قطعا با بهبود شرایط اقتصادی، افزایش مصرف و تقاضای محصولات فولادی را شاهد خواهیم بود که این می ‌تواند یک امتیاز و فرصت برای تولیدکنندگان فولاد کشور باشد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: راه نجات صنعت فولاد

وی خاطر نشان کرد با توجه به تاثیرات مطلوب، در این رابطه نگرانی های نیز موجود است که یکی از این نگرانی ها  که درباره این سند همکاری به ذهن می‌رسد، باز شدن درهای واردات کشور به روی محصولات چینی که قطعا در بخش محصولات فولادی می ‌توان آن را تهدیدی برای صنایع فولاد کشور تلقی نمود.

معاون فروش فولاد مبارکه اصفهان در پایان افزود: در نهایت، قضاوت در مورد این تفاهم نامه را باید به زمانی موکول کرد که اولا ابعاد آن کامل و شفاف اعلام گردد و ثانیا، بندهای آن به قراردادهای اجرایی تبدیل گردد.



:: بازدید از این مطلب : 216
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی در رابطه با سامانه املاک و اسکان اذعان کرد: این سامانه باهدف شناسایی وضعیت مسکن کشورپایه گذاری شده است و تنها جهت اعمال مالیات بر خانه های خالی نیست بلکه مقصد اصلی این سامانه آگاهی از شرایط سکونتی خانوارها برای برنامه ریزی در حوزه مسکن است. وی در ادامه عنوان کرد: مالیاتی که از خانه های خالی گرفته می شود مستقیما به صندوق ملی مسکن می رود و تحت عنوان کمک هزینه برای مسکن خانوارهای کم درآمد صرف می شود. تصور این که دولت این سامانه را جهت افزایش درآمدهای مالیاتی ایجاد کرده تصوراشتباهی است که برخی از افراد از این سامانه دارند.

محمود محمودزاده با اشاره به این موضوع که درخواست اکثریت مردم ساماندهی بازار مسکن است، افزود: برای نظارت بر بازار مسکن باید در ابتدا اطلاعاتی مبنی بر شرایط بازار مسکن داشته باشیم تا بتوانیم برنامه ریزی های لازم را برای بهبود شرایط اتخاذ کنیم که این سامانه یک اقدام خوب و مهم است و با قانونی که در آذرماه سال ۹۹ از سوی مجلس تصویب شد ضمانت اجرایی پیدا کرد. معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: از این منظر هم میهنان عزیز به ثبت اطلاعات ملکی خود نگاه کنند که اگر موضوع مسکن قرار است ساماندهی شود نیاز به این اطلاعات پایه دارد و از طریق این سامانه انجام می شود.

محمود محمودزاده با بیان این موضوع که در بند ۷ تبصره ۸ اصلاحیه ماده ۵۴ قانون مالیات ها آمده است که در صورت عدم ثبت اطلاعات، بسیاری از خدمات شامل یارانه، افتتاح حساب بانکی، گذرنامه، پلاک خودرو و غیره قطع می شود گفت: کسانی که ظرف دو ماه اطلاعات سکونتی خود را ثبت نکنند و موفق به دریافت کد یکتا نشوند ارائه خدمات دستگاه های دولتی به آنها دچار اختلال می شود.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید:  آمارهای ضد و نقیض بازار مسکن

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی درباره جرایم مالیاتی خانه های خالی اظهار کرد: هر خانوار می تواند یک اقامتگاه اصلی و یک اقامتگاه فرعی در شهری دیگر داشته باشد که مشمول مالیات خانه های خالی نمی شود. صاحبان واحدهای نوساز نیز پس از ۱۲ ماه و در حالت انبوه سازی پس از ۱۸ ماه در صورت خالی بودن مالیات پرداخت می کنند. همچنین خانه‌های خالی شهرهای کمتر از ۱۰۰ هزار نفر و روستاها مشمول مالیات نیست اما اگر در سامانه ثبت نشود مشمول ۲۰ درصد مالیات خواهند شد. معافیتهای دیگری نیز برای برخی گروه ها از جمله دانشجویان، دانش آموزان، مبتلایان به بیماریهای خاص و غیره در نظر گرفته شده است.

به گفته محمودزاده، در مواردی بجز موارد مذکور، واحدهای مسکونی پس از چهار ماه از زمان خالی بودن در سال اول مشمول شش برابر مالیات متعلق به واحدهای اجاری می شود که در سال دوم ۱۲ برابر و سال سوم ۱۸ برابر خواهد شد. برای اشخاص حقوقی نیز این میزان دو برابر است. یعنی سال اول ۱۲ برابر، سال دوم ۲۴ برابر و سال سوم ۳۶ برابر مالیات متعلقه به واحدهای اجاری است.



:: بازدید از این مطلب : 239
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: با درنظر داشتن انتخابات ریاست جمهوری در کشور در سال جاری، رئیس هیئت مدیره انجمن سنگ آهن ایران، پیش بینی بازار آهن و فولاد کشور را در سال ۱۴۰۰ امکان پذیر ندانست و در این زمینه اظهار کرد: دولت می بایست با تدوین و اتخاذ سیاست های انبساطی و صادراتی در بخش فولاد، تعدیل قیمت بازار و همچنین مصرف داخلی را فراهم کند.

مهرداد اکبریان در گفتگو با خبرنگاران حوزه فولاد در رابطه با بازار آهن وفولاد کشور در سال ۱۴۰۰ بیان کرد: دست اندرکاران بخش تولید و تجارت معتقدند که سال ۹۹ سال سختی برای مردم و اقتصاد کشور بود، اما در رابطه با سال ۱۴۰۰ به واسطه موضوعاتی همچون تغییر دولت و انتخابات ریاست جمهوری، می توان شاهد تغییرات شرایط داخلی کشور در جهت مثبت یا منفی بود.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: هراس از آینده قیمت میلگرد

وی تاکید کرد: لازم به ذکر است که این تغییرات می بایست با توجه به فرمایشات نوروزی مقام معظم رهبری که بر رفع موانع، حمایت از تولید و مانع زدایی و اشتغال تاکید داشتند، صورت پذیرد تا به واسطه آن شرایط قابل قبولی برای بخش تولید فراهم شود. رئیس هیئت مدیره انجمن سنگ آهن ایران در ادامه افزود: مسئله تعیین قیمت محصولات فولادی در سال ۱۴۰۰ همانند سال های گذشته نمی باشد که بتوان طبق چند عامل همانند حجم تولید و مصرف اظهار نظر قطعی کرد بلکه با توجه به تغییرات، تعیین قیمت فولاد در سال جاری یکی از سخت ترین کارها محسوب می شود.

وی با اشاره به صادرات محصولات فولادی در سال ۱۴۰۰، گفت: دولت برای اینکه بتواند زنجیره فولاد را در سال ۱۴۰۰ نجات بدهد باید به بخش معدن و صادرات توجه ویژه ای داشته باشد و همچنین با بازکردن مرزهای صادراتی برای فعالان این بخش، قیمت بازارو مصرف داخلی را به تعادل رسانده و قیمت ها را به ثبات برساند. وی تصریح کرد: با حمایت گمرک، بانک مرکزی و وزارت صمت ایجاد مرزهای صادراتی ممکن خواهد بود و اتخاذ سیاست های انبساطی باعث می شود که تخصیصی های صادراتی در مقایسه با مدت زمان مشابه سال های گذشته در حوزه فولاد افزایش یابد که همین مسئله موجب می شود تا بازار به تعادل برسد و همچنین قیمت ها در بخش فولاد مدیریت شود.



:: بازدید از این مطلب : 159
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: سید احمد رضوی نیک رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران در رابطه با بازار فولاد و آهن در سال ۱۴۰۰ بیان کرد: تا اتمام دولت دوازدهم زمان زیادی باقی نمانده است و در صورتی که فعالان صنعت فولاد خواستار حمایت دولت از این صنعت باشند، دولت توان و اختیارات لازم را در این حوزه ندارد، اما اگر در این صنعت ورود نکند و صنعت فولاد راه خود را پیدا کند احتمالا بازار رو به بهبودی پیش رود.

وی در ادامه بیان کرد: در مدت زمان ریاست جمهوری آقای روحانی، وزارت صنعت معدن و تجارت شاهد تغییر هفت وزیر و سرپرست بوده است و همچنین معاونت معدنی این وزارتخانه هم چندین بار تغییر کرد و این تغییرات سبب شد که چندین ماه وزارتخانه بدون برنامه و متولی بماند که حاصلی جز ضرر و زیان واحدها در پی نداشت.  

رئیس انجمن نوردکاران افزود: در این مدت ابلاغ دستورالعمل ‌های یک شبه و لغو دستورالعمل ‌های قبلی، نوعی سد و مانع تراشی دراین صنعت استراتژیک برای توسعه و تولید ایجاد کرد، درحالی که این صنعت آنقدر انعطاف ندارد که هر ماه و هر فصل، یک بخشنامه جدید به آن تحمیل شود و خود را با آن بخشنامه وفق دهد.

سید احمد رضوی نیک با ذکر دستورالعمل‌های متعدد در هشت سال گذشته، اظهار داشت: اکثر بخش نامه های ابلاغ شده غیر کارشناسی و بدون پایه و اساس بوده و راهکارموثری بر این صنعت نداشته اند و حتی برخی از این دستورالعمل ها این صنعت را بازیچه قرار داده است ولی همچنان امیدواریم در سال ۱۴۰۰ به فضل خدا و همچنین با یاری آقای رزم حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت شرایطی برای حرکت این صنعت در مسیر اصلی و درست خود فراهم شود.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید : شفافیت در عرضه محصولات فولادی

رضوی نیک با توجه به نامگذاری سال ۱۴۰۰ به نام پشتیبانی، تولید و رفع موانع، بیان کرد: یکی ازموانع که در بازار فولاد و آهن وجود دارد بخشنامه‌های بورس کالاست زیرا بورس کالا به جای اینکه محلی برای معاملات شفاف خریدار و فروشنده باشد و محصولات فولادی را در این بازار عرضه کند و عرضه و تقاضا با یکدیگر متناسب باشند، به محلی برای تعیین قیمت پایه و نهایی محصولات، میزان سهم و حجم این بازار تبدیل شده است.

رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران از روش قیمت‌ گذاری محصولات فولادی در بورس کالا انتقاد کرد و گفت: شرایط موجود بر این بازار، بورس کالا را به محلی برای ایجاد رانت تبدیل کرده است که تبعات منفی زیادی از جمله کاهش شدید تولید و بیکاری و ورشکستگی شاغلین این حوزه شده است.

وی راه نجات صنعت فولاد از بحران فعلی را سازگاری واحدهای خصوصی دانست و گفت: اگر دولت در این صنعت ورود نکند و تنها نقش نظارتی را در این صنعت ایفا کند، صنعت فولاد به روند عادی خود باز میگردد و موانع پیش روی تولید نیز برداشته خواهد شد چرا که انجمن‌های صنفی این صنعت نظرات کارشناسی برای نجات این صنعت بحران زده دارند و می ‌توانند بدون مداخله دولت افزایش تولید، جذب سرمایه و کاهش قیمت را به این صنعت بازگردانند.



:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 19 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: طی سال های اخیر شاهد بی ثباتی قیمت ها در بازار مسکن بودیم که بسیاری از کارشناسان دلیل این نابسامانی را سیاست های ناکارآمد دولت و دلالان موجود در بازار می دانند. وجود آمار های متناقض درباره معاملات مسکن آشفتگی این بازار را دوچندان می کند. مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه املاک در خصوص این موضوع اذعان کرد: برخلاف آمار های منتشر شده از اسفند ماه ۹۹ بازار مسکن افت شدید قیمت را تجربه کرد و با توجه به شرایط بازار به احتمال زیاد این کاهش قیمت همچنان ادامه خواهد داشت. 

درادامه می توانید این خبر را نیز مطاله کنید : صنعت انبوه سازی مسکن

وی با اشاره به این موضوع که داده‌ها و آمارهای بانک مرکزی در رابطه با قیمت مسکن نادرست است، گفت: آمارهایی که در رابطه با قیمت و نرخ‌های مسکن از سوی این سازمان منتشر شده با نرخ‌های کف بازار متفاوت است و همین آمار اشتباه، بازار را آشفته می‌کند. مصطفی قلی خسروی در ادامه اظهار کرد: طبق برآورد هایی که از کف بازار مسکن انجام شده آمارها حاکی از آن است که قیمت مسکن به ثبات تقریبی رسیده و در آینده هم بازار به سمت ثبات و تثبیت قیمت ها پیش می‌رود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک توضیح داد: تعدادی از رسانه‌های خارجی و سوداگران در سدد آن هستند که بازار مسکن را نابسامان جلوه دهند اما من اعلام می‌کنم که بازار آرام شده و تا چند ماه آینده هم همین آرامش و ثبات قیمتی ادامه خواهد داشت. مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان این موضوع که داده‌های مرکز آمار و بانک مرکزی درباره بازار مسکن اشتباه است ، اظهار کرد: وزیر راه و شهرسازی از کاهش ۲۵ درصدی قیمت مسکن طبق آمار و داده‌های کف بازار خبر داده است اما شاهد آن هستیم که برخی آمارها خبر از رشد قیمت می دهند‌. واقعیت این است که سال گذشته بازار مسکن به طور متوسط با کاهش قیمت ۱۲ درصدی و در نهایت ۱۵ درصدی مواجه شد، در حالی که عده‌ای این کاهش قیمت را قبول نداشتند و همواره آن را انکار می‌کردند.

اسلامی وزیر راه وشهرسازی هم با رییس اتحادیه مشاوران املاک هم نظربود و اعلام کرد که من آمار بانک مرکزی را قبول ندارم و طبق آماری که از کد رهگیری استعلام کرده ایم بازار مسکن به ثبات رسیده است.
محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری با بیان اینکه معیار ما برای بررسی وضعیت بازار مسکن آمار واقعی است که از کد رهگیری اخذ می شود، گفت: ما در سال گذشته هم اولین آمار قیمتی مسکن در کشور منتشر کرده ایم و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته این آمار به صورت فصلی منتشر می شود.  ما آمار بانک مرکزی و افزایش ۶ درصدی را قبول نداریم چراکه این آمار مربوط به تنها چند منطقه و نقطه است .



:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 19 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: با توجه به حجم بالای مصرف میلگرد در حوزه های مختلف از جمله ساخت وساز، پیش بینی قیمت میلگرد در سال جاری را می توان بسیار حائز اهمیت دانست. این محصول از آنجایی که به عنوان یکی از مواد اولیه کاربردی در صنایع کوچک و بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد، از این رو در به سرانجام رسیدن بسیاری از پروژه های صنعتی نقش فراوانی دارد. پیش بینی قیمت میلگرد در سال جاری موجب می شود تا متقاضیان این محصول بتوانند در رابطه با خرید میلگرد تصمیمات بهتری اتخاذ کنند. در پیش بینی قیمت مقاطع فولادی ازجمله میلگرد عوامل مختلفی تاثیرگذار هستند از این رو نمی توان در پیش بینی قیمت این محصول تنها به یک عامل اثر گذار اکتفا کرد.

 به طور قطع در تهیه میلگرد با کیفیت بالاتر می بایست هزینه بیشتری هم پرداخت کرد زیرا کیفیت بالای محصول به نظارت دقیق تر بر تولید آن و همچنین استفاده از مواد با کیفیت بستگی دارد. این شرایط باعث می شود که هزینه تمام شده تولید افزایش یافته و به واسطه آن قیمت میلگرد نیز افزایش یابد. اما لازم به ذکر است که اگر قیمت میلگرد به دلیل بهبود کیفیت افزایش یابد تاحدی قابل توجیه و مورد پذیرش متقاضی خواهد بود.

قیمت ماده اولیه بخش اصلی تاثیر گذار بر قیمت میلگرد می باشد زیرا شمش فولادی موردنیاز در جهت تولید میلگرد بر اساس نرخ روز دلار تغییر می کند. از این رو تغییرات و نوسانات روند نرخ دلار تاثیر مستقیمی بر هزینه تمام شده تولید میلگرد خواهد داشت. نکته حائز اهمیت دیگر که می بایست آن را نیز در نظر گرفت این است که به طور معمول افزایش قیمت دلار تاثیر بیشتری نسبت به کاهش آن بر قیمت ها می گذارد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار آهن در تنگنای بی ثباتی

محصولی که پس از قیمت گذاری از سوی تولیدکننده روانه بازار می شود همچنان می تواند دستخوش تغییراتی در قیمت شود؛ زیرا خارج از کارخانه نیز عواملی هستند که بر روند بازار میلگرد تاثیرگذار هستند. این عوامل می تواند شامل نوسانات بازار دلار تا قرارگرفتن در شرایط غیرقابل پیش بینی همچون شیوع کرونا شوند که همگی می توانند در تغییر سرنوشت مقاطع فولادی اثرگذار واقع شوند. عرضه کنندگان میلگرد برای اعلام قیمت کالای خود مواردی شامل نرخ دلار، بورس کالا و عرضه و تقاضا را در نظر می گیرند. در واقع در جهت پیش بینی قیمت میلگرد می بایست شناخت کاملی از این سه عامل داشت و همچنین تاثیرات آن را بر بازار تحلیل و بررسی کرد. 

 در پایان، در خرید و فروش میلگرد، شرایط روز بازار به شدت تاثیر گذار خواهد بود در نتیجه می توان گفت که باتوجه به آنچه در سال گذشته اتفاق افتاد و همچنین با درنظر داشتن اتفاقات سال پیش رو، پیش بینی قیمت میلگرد تاحدودی امکان پذیر خواهد بود. البته لازم به ذکر است که درصدی را نیز می بایست در جهت عدم تحقق این پیش بینی درنظر داشت.



:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 19 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: احمد رحیمی مدیر عملیات عرضه بورس کالا در رابطه با برنامه ریزی بورس برای مقابله با رانت و شفافیت بیشتر در عرضه محصولات فولادی، اظهار داشت: برای به وجود آوردن چنین شفافیتی، اطلاعات کلی یعنی از ابتدا تا پایان عرضه محصولات فولادی را به صورت واضح و کاملا شفاف در اختیار متقاضیان قرارگرفته است و همه متقاضیان به طور یکسان می توانند به این اطلاعات دسترسی داشته باشند.

احمد رحیمی ادامه داد : بر اساس هماهنگی های صورت گرفته با دفتر ریاست جمهوری و مجلس از سال ۹۹ ارائه تمامی اطلاعات عرضه های زنجیره‌های فولاد از سنگ آهن تا تیرآهن، میلگرد، نبشی و ناودانی، انجام شده است و در محصولات پایین دستی نیز این اقدامات در حال انجام است که تا اتمام سال جاری به زنجیره عرضه محصولات فولادی بورس کالا اضافه خواهد شد.

 مدیر عملیات عرضه بورس کالا در پاسخ به این سوال که آیا همه تولید کنندگان و عرضه کنندگان محصولات فولادی ملزم به عرضه محصولات در سامانه بورس هستند، بیان کرد: این الزام در حال حاضر روی برخی از محصولات مانند شمش، میلگرد، تیرآهن و ورق وجود دارد ولی در حال حاضر روی زنجیره ‌های گذشته و بعد از تولید این محصولات این الزام وجود ندارد اما با برنامه ریزی های صورت گرفته میکوشیم که کلیه زنجیره‌ های تولید و عرضه به طور کاملا شفاف در بورس کالا ارائه شود تا هم در تمامی نقاط کشور و هم با تنوع بیشتر، بتوانیم نیاز تمامی مشتریان و متقاضیان این محصولات را پاسخگو باشیم.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید : انتقاد به ورود مجلس در حوزه فولاد

احمد رحیمی مدیر عملیات عرضه بورس کالا با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای شفافیت کلی و مقابله با رانت در عرضه محصولات فولادی، بیان کرد: از ابتدای تأسیس بورس کالا بستری فراهم شده تا محصولات در معرض دید همه عموم قرار گیرد و تمامی متقاضیان چه خرد و چه کلان از همه نقاط کشور قادر باشند تا از طریق سایت بورس کالا به اطلاعات دلخواه خود دست یابند و در صورت نیاز اقدام به خرید خود نمایند که این اطلاعات و دسترسی موجود به طور یکسان و برابر در اختیار تمامی متقاضیان قرار گرفته است. 

رحیمی در ادامه افزود: چنین شفافیتی از ارائه اطلاعات محصول و خریداران و فروشندگان کار را برای نهادهای نظارتی آسان کرده و همه زنجیره تولید و عرضه محصولات فولادی در دسترس و قابل استناد می ‌باشد. در صورت کلی می توان گفت نمایندگان مجلس نیز به منظور شفافیت عرضه محصولات فولادی برای جلوگیری رانت و دلال بازی این موضوع را به طور جدی پیگیری می‌ کنند.



:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: طبق آمارهای موجود در بخش مسکن ، املاک و مستغلات تقریبا یک‌ سوم از درآمد ناخالص ملی کشورمان را تشکیل می‌دهد. درحالی که  ۴۸ درصد از درآمد خانوارهای ایرانی به بخش مسکن تعلق می‌یابد و توجه به این معقوله مهم بعد از سرمایه‌گذاری در اقتصاد کشور و خانوارها از موقعیت ویژه‌ای بهره مند است. نزدیک به ۲۰ الی  ۲۵ شرکت انبوه‌سازی و ساختمانی در بورس و فرابورس حضور دارند و اغلب این شرکت‌ها به نهاد‌های دولتی و شبه دولتی وابسته‌اند. صنعت انبوه سازی  مبنی بر دارایی و ارزش جایگزینی است وشرکت‌های این صنعت نیز با توجه به اینکه دارایی‌های زیادی داشتند، متناسب با شرایط بازار، رشد بالایی را در یک سال اخیر تجربه کردند. بخش بزرگی از صنعت انبوه‌سازی در خارج از بورس است، زیرا مقیاس‌های ساختمان‌سازی کوچک هستند و ساخت و سازمسکن بیشتر به صورت حقیقی دنبال می‌شود و بخش کوچکی از آن به صورت حقوقی دنبال می‌شوند.

درادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید : نرخ صعودی اجاره در سال های اخیر

قوانین صنعت انبوه‌سازی بیشتر حامی احتکار کنندگان محصولات ساختمانی و املاک است. به این علت که مالیات بردرآمد ملک و مسکن وجود ندارد. به همین علت تولید و عرضه مسکن و درآمد ناشی از اجاره مسکن در حاشیه قرار گرفته است. صنعت انبوه‌سازی در ملک و مسکن رشد زیادی نداشته است. در حالی که قانون مالیات‌ها از سازندگان پشتیبانی نمی‌کند، بلکه از کسانی حمایت می‌شود که زمین یا ملکی را می‌خرند، به امید اینکه قیمت آن بالا رود و از این بابت هیچ مالیاتی هم پرداخت نمی‌شود.

ایران جزو اندک کشور‌هایی است که صنعت انبوه‌سازی در آن درست اعمال نشده است و مردم با پس‌انداز خود اقدام به خرید مسکن می‌کنند. در خصوص آینده انبوه‌سازی مسکن و املاک در کشور دو مساله وجود دارد. اول اینکه مجلسی که به تازگی تشکیل شده به انتخابات ریاست جمهوری امیدوار هستند و مساله دیگر این است که دولت بعدی چه دید گاهی به بازار مسکن خواهد داشت و چه راهکاری برای ثبات این بازار ارائه خواهد داد. در حال حاضرطرحی در مجلس مورد بررسی قرار گرفته است.

ممکن است که دولت بعد روی طرح مسکن اجتماعی یا تداوم جهش تولید مسکن اقداماتی را انجام دهد. زیرا صنعت ساخت و ساز و مسکن جزو صنایع  پیشرو و مهم محسوب می‌شود. با این طرح ، صنایع مرتبط با آن و تولید مسکن و املاک نیز رونق می‌گیرد. در کل می‌توان گفت صنعت معاملات زمین و مسکن رکود شدیدی خواهد داشت اما شرکت‌های ساختمانی به دلیل اینکه موجودی کالا و دارایی آنها که اکثرا زمین است و این شرکت‌ها افزایش قیمت زمین را نیز شناسایی نکرده‌اند، شرایط بسیار بدی نخواهند داشت.



:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: باوجود اینکه پیش بینی شده بود به علت انتخابات ریاست جمهوری در کشور، بازار آهن آلات و مقاطع فولادی به صورت کنترل شده پیش برود و دچار تغییرات چندانی نشود یا به عبارتی روند ثابت خود را تا زمان انتخابات طی کند و تغییرات این حوزه بعد از مشخص شدن تکلیف انتخابات مشخص شود اما آرامش بازار آهن و روند با ثبات این بازار دوام چندانی نداشت و شاهد افزایش قیمت در این حوزه بودیم.

مشاهدات و بررسی های صورت گرفته بر وضعیت روز گذشته بازار آهن حاکی از آن است که روند با ثبات و روزهای مملو از آرامش بازار آهن و فولاد تداوم نیافت. پس از آن که بازار ارز از حالت نزولی خارج شد، به واسطه روند صعودی نرخ دلار شاهد افزایش قیمت انواع مقاطع فولادی بودیم. همچنین می توان عرضه محصولات در بورس کالا در روز گذشته را نیز بر افزایشی شدن روند بازار آهن تاثیر گذار دانست. از سوی دیگر روز گذشته نشست کمیسیون برجام در وین با حضور غیرمستقیم تیم آمریکا برگزار شد و قطع به یقین در روزهای آینده خبرهای مرتبط با این حوزه نیز منجر به نوسانات بازار ارز و به واسطه آن نوسانات بازار آهن خواهد شد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار آهن بازیچه انتخابات

با این تفاسیر، بر اساس قیمت هایی که از سوی تولیدکنندگان میلگرد اعلام شد، شاهد افزایش قیمت در این حوزه بودیم. بیشتر تولیدکنندگان میلگرد قیمت های خود را حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان افزایش دادند البته تعدادی نیز قیمت های اعلامی خود را ثابت حفظ کردند و برخی از کارخانه های تولیدکننده میلگرد نیز پس از اعلام قیمت دوم و اعمال افزایش قیمت، فروش خود را بستند. لازم به ذکر است که بیشترین قیمت میلگرد سایز ۱۴ مربوط به کارخانه میلگرد راد همدان با نرخ ۱۳ هزار و۵۶۵ تومان بود.

در حوزه نبشی و ناودانی، کارخانه ناب تبریز قیمت های خود را ثابت همراه با کاهش حدود ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان اعلام کرد و عمده کارخانه های تولیدکننده این حوزه قیمت های خود را چیزی حدود ۱۰۰ الی ۱۵۰ تومان افزایش دادند. در بخش ناودانی نیز شاهد افزایش قیمت ۵۰ الی ۲۰۰ تومانی بودیم. به طور کلی بازار نبشی و ناودانی در روز گذشته دچار سردرگمی در اعلام قیمت شده بود.

تولیدکنندگان تیرآهن نیز همانند سایر تولیدکنندگان در بخش های دیگر اقدام به افزایش قیمت های خود کردند و در سایزهای پر فروش تیرآهن ذوبی شاهد افزایش قیمت ۱۰ الی ۲۰ هزار تومانی و همچنین ثبات قیمت نیز بودیم اما در دیگر سایزهای تیرآهن این شرکت با افزایش ۲۰ الی ۳۰ هزار تومانی مواجه بودیم.

اما مشاهدات صورت گرفته روی قیمت های اعلامی از سوی تولیدکنندگان پروفیل نیز حاکی از افزایش قیمت حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان در پروفیل سایز ۲ بود.سایر سایزهای این محصول نیز شاهد ثبات قیمت همراه با افزایش ۳۰۰ تومان بود. در هر صورت انتظارات مبنی بر اینکه بازار آهن با توجه به تحولات سیاسی داخلی و سایر عوامل روزهای آرامی را سپری کند چندان به سرانجام نرسید و عوامل ذکر شده موجب بروز افزایش قیمت در بازار آهن و فولاد شد.



:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس : در اولین روزهای بازگشایی بازار فولاد در سال ۱۴۰۰ شاهد یخبندان قیمت ها بوده ایم. به گونه ای که تعداد معاملات انجام شده در مقایسه با سال های قبل  شدیدا سیر نزولی داشته است. طبق نظر برخی از کارشناسان بازارفولاد، طی ماه های آینده بازار شرایط سکون خود را حفظ خواهد کرد و با وجود انتخابات ریاست جمهوری، این مسئله یعنی تداوم نزولی بودن قیمت ارز دور از انتظار نیست و با افت نرخ دلار، قیمت محصولات فولادی هم کاهش می یابد.

در سال ۹۹، بیشترین مسائل و مشکلات در حوزه تنظیم بازار فولاد به موضوع قیمت‌گذاری تعلق داشت که این موضوع بر روی معاملات بازار سهام و سهام شرکت‌های فولادی نیز تاثیرگذار بوده است. از چالش‌های اساسی  زنجیره فولاد موضوع عرضه و معامله در بورس کالا بود که تنها روی یک سری از کالاها برای عرضه و معامله در بورس کالا برنامه‌ریزی و تمرکز شده بود. در حالی که اصل شفافیت و رقابت در بورس کالا حاکم بوده و باید عمده محصولات مهم و کالاهای اولیه از جمله زنجیره تولید فولاد راهی بورس کالا شود تا همه این بخش‌ها از ظرفیت بورس برای رشد تولید و فروش استفاده کنند.

علیزاده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: با وجود مخالفت شدید کمیسیون اقتصادی برای قیمت‌گذاری دستوری یکی از راهکار هایی که در اقتصاد کشور می تواند از فساد و رانت جلوگیری کند و به پیشرفت عدالت کمک کند، همین موضوع  قیمت‌گذاری دستوری است که وزارت صمت در ماه‌های گذشته بر ضرورت واقعی‌سازی قیمت فولاد و کنار گذاشتن قیمت‌گذاری تاکید کرد.

علیزاده با اشاره به موضوع عرضه کالاها و مواد اولیه در بورس کالا گفت: یکی از دشواری هایی که در حوزه بازار کالاها با آن مواجه هستیم، این است که فقط بخشی از کالاهای مهم در بورس کالا عرضه و معامله می‌شود و دارای شفافیت آمار است؛ اما بخش دیگر معاملات که به شکل سنتی انجام می‌شود، دارای شفافیت حداقلی داده‌ها هستیم و امکان تنظیم مناسب این بخش نیز وجود ندارد. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید : موانع تنظیم بازار فولاد

وی در ادامه افزود: همه کالاهایی که قابلیت عرضه در بورس کالا را دارند،  باید راهی این بستر معاملاتی شوند، پیگیری عرضه فقط بخشی از کالاها از سوی متولیان باعث شده تا تولیدکنندگان از همه ظرفیت‌های بازار سرمایه و بورس کالا استفاده نکنند که به نظر می‌رسد با ورود کل زنجیره‌های تولید به این حوزه، شاهد حل بسیاری از مشکلات و دغدغه‌های فعلی در بخش تولید باشیم؛ در این زمینه براساس تاکیدهای صورت گرفته، امسال شاهد عرضه زنجیره فولاد در بورس کالا خواهیم بود.

با توجه به اظهارات این نماینده مجلس، بورس کالا دارای ظرفیت بیشتری نسبت به حجم معاملات فعلی را دارد و باید با فراهم کردن تمهیدات مناسب برای عرضه کل محصولات مهم و مواد اولیه در این بازار، شاهد گسترش فعالیت‌ها و ارائه خدمات متنوع مالی به صنایع و تولید کشور باشیم.



:: بازدید از این مطلب : 57
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 16 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: براساس بررسی های آماری صورت گرفته از تحولات بازار مسکن طی مدت زمان سه دهه اخیر، بازار مسکن در سال ۹۹ با استناد به دو نشانه شاهد تورمی بی سابقه بوده است. قبل از منتشر شدن کارنامه بازار مسکن در یک سال ۹۹، دو نشانه جدی از به وقوع پیوستن یک رکود بی سابقه در بازار مسکن وجود داشت که این رکود دربرگیرنده دو بخش اساسی یعنی معاملات و قیمت بود. 

بازار مسکن در سال ۹۹، با رکود کمترین حجم ماهانه معاملات مسکن مواجه بود. به این صورت که حتی در برخی از ماه های سال حجم معاملات به کمتر از ۳ هزار فقره نیز رسید. از سوی دیگر نشانه دیگری که در این بخش با آن مواجه شدیم، رکود تورم ماهانه مسکن بود که به بیش از ۵ درصد رسیده بود. از این رو پیش از منتشر شدن کارنامه یکساله بازار مسکن این انتظار وجود داشت که بازار مسکن از لحاظ رکود سنگین معاملات و جهش قیمت، یک رکود بی سابقه را ثبت کرده باشد.

با این وجود طی روزهای گذشته، همزمان با منتشر شدن اطلاعات کارنامه تحولات یکساله بازارمسکن در سال گذشته، بر بی سابقه نبودن وضعیت این حوزه شک و تردید وارد شد. با استناد به اطلاعاتی که در این کارنامه موجود است مشخص شد میانگین قیمت مسکن طی یک سال ۹۹ رقمی معادل ۲۳ میلیون و ۸۶۵ هزار تومان بوده که به نسبت یکسال سال ۹۸ شاهد افزایش بیش از ۸۰ درصد بوده است.

همین موضوع نشان دهنده وضعیت بی سابقه بازار مسکن در یک سال ۹۹ می باشد اما در این میان برخی بر این باورند که بررسی های آمار بلند مدت تحولات بازار مسکن حاکی از این است که میانگین قیمت مسکن در سال ۸۶ نیز همانند سال گذشته افزایش ۸۰ درصدی را تجربه کرده است. به همین دلیل این میزان از رشد دست کم لااقل طی مدت ۱۲ سال گذشته بی سابقه نبوده است. در این بین بررسی ها نشان دهنده آن است که بر اساس دو نشانه، شک و تردید در رابطه با موضوع بی سابقه بودن تورم یک سال ۹۹ بازار مسکن مردود می باشد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: ابر حباب قیمتی بازار مسکن

نخستین نشانه در رابطه با روند تورم فصلی بازار مسکن در دو سال ۸۶ و ۹۹ می باشد که علاوه بر این نشانه، علامت دیگری نیز برای رد این شک موجود می باشد. در نخستین دوره ابتدایی که مورد مقایسه واقع شد، جهش قیمت فقط در همان سال ۸۶ رخ داد و در سال ۸۷ خاتمه یافت و در سال ۸۸ قیمت مسکن با ۱۰ درصد کاهش، با افت منفی مواجه شد اما در این دوره طی سال های ۹۷ تا ۹۹ جهش مکرر قیمت مسکن وجود داشت. به همین سبب با استناد به این دو نشانه می توان بیان کرد که سال ۹۹ برای بازار مسکن از لحاظ حجم معاملات و تورم در مدت زمان سه دهه اخیر بی سابقه بوده است.

در مجموع از آنجایی که در میان متغیرهای بیرونی در ماه های اخیر، ریسک غیراقتصادی بازیگردان اصلی این بخش است؛ اگر بررسی ها نشان دهنده این موضوع باشد که مسیر احتمالی گزینه سوم باشد، این برداشت وجود دارد که بازار مسکن در مسیر تورم قرار گیرد و تخلیه حباب رخ ندهد. 

دو ابزار مهم در این میان موجود می باشد که می تواند بازار مسکن را از این مسیر احتمالی دورکند. افزایش سود بانکی اولین ابزاری است که به عنوان گزینه ای در جهت در امان نگه داشتن بازار مسکن از تورم می باشد و دومین ابزار که پیگیری آن می بایست از سوی سیاست گذار بخش مسکن صورت پذیرد، افزایش هزینه های سفته بازی و سرمایه گذاری در این بازار از طریق ابزار مالیاتی است.



:: بازدید از این مطلب : 54
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 16 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: به گفته مصطفی طاهری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بازار آهن و فولاد در سال ۱۴۰۰ آرام پیش بینی می شود وی بیان کرد: با تغییر رئیس جمهور در نیمه اول امسال، قیمت ارز و همچنین محصولات فولادی نیز با کاهش همراه خواهند بود. اما در روزهای گذشته با قوت گرفتن احتمال احیای برجام و صحبت های برخی مسئولان نه تنها بازار آهن بلکه تمامی بازارها در انتظار و سکوت به سر میبرند که حتی روند نزولی نیز در این بازارها به چشم میخورد. 

در این صورت می توان گفت که تقریبا این روزها هیچ بازاری از انتظارات برجامی در امان نمانده و البته بدیهی است که در هر برهه زمانی که نرخ ارز با نزول همراه بوده و به نوعی امیدها برای افزایش ارزش پول ملی پررنگ شده، شاهد بوده‌ایم که قیمت های بازارهای کالایی در مسیر عقب‌ نشینی به لحاظ خاصیت چسبندگی به قیمت های افزایش یافته پیشین؛ از خود مقاومت سرسختانه ای نشان داده‌اند. 

ولی هر بار که این امیدها به واقعیت تبدیل نشده، این مقاومت متاسفانه سخت و سخت تر شده، چرا که اعتماد به گشایش اقتصادی با امید به رفع تحریم ها هربار کمتر شده است.نکته قابل اهمیت این است که اگر انتظارات برجامی که برای چندمین بار از روز گذشته در سطح جامعه قوت گرفته، چنانچه به هر دلیل محقق نشود؛ آنگاه شرایط به مراتب غیرقابل پیش بینی تر و دشوار تری را پیش رو خواهیم داشت .

در کل هنوز بازار آهن و فولاد به روال عادی خود بازنگشته اند، اما نزولی شدن نرخ دلار در روز گذشته موجب شده است که خریداران فعلا به امید کاهش قیمت‌ها از خرید خود عقب نشینی کنند. همچنین تا ظهر روز گذشته دلار نزدیک به ۳۵۰ تومان دیگر کاهش پیدا کرد که به دنبال آن در بازار مقاطع هم قیمت‌ها اغلب با ثبات یا کاهش نسبی همراه بوده است.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید : استقبال از عرضه شمش فولادی

باتوجه به قیمت های اعلامی روز گذشته تولیدکنندگان محصولات فولادی، اکثر تولیدکنندگان میلگرد قیمت‌های خود را ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومان کاهش دادند و اما برخی از تولیدکنندگان این حوزه در برابر کاهش قیمت‌ها مقاومت کردند و قیمت‌هایشان را ثابت نگه داشتند. تولیدکنندگان حوزه نبشی و ناودانی نیز قیمت‌های خود را تغییر ندادند و همچنان با ثبات قیمتی باقی ماندند.

 اما تولیدکنندگان تیرآهن نرخ محصولات خود را کاهش دادند که می توان به کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی در قیمت هر کیلو از تیرآهن و همچنین در تیر آهن شاخه ای به کاهش ۲۰ تا ۶۰ هزار تومان اشاره کرد. در حوزه پروفیل نیز برعکس افزایش شدید روزهای گذشته، اکثرا تولیدکنندگان قیمت‌های خود را ۱۰۰ تا ۲۵۰ تومان کاهش دادند و برخی قیمت‌های خود را ثابت نگه داشتند.



:: بازدید از این مطلب : 262
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 16 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس : بازار فولاد کشور از توانایی و گنجایش کافی برای اجرایی شدن برنامه‌های رشد تولید برخوردار است که البته رشد این بازار در گرو تمهیداتی مانند افزایش مصرف محصولات فولادی در بازار داخلی و ارتقا وبهبود شرایط  صادرات  محصولات در بازار بین‌المللی است. بنابراین همسو با تلاش برای رشد تولید فولاد در بخش های مختلف این زنجیره، افزایش مصرف این محصول در بازار داخلی و صادرات آن نیز باید مورد توجه سیاست‌گذاران قرار گیرد.

افزایش مصرف فولاد در بازار داخلی، متاثر از اجرایی شدن پروژه‌های عمرانی و ساخت‌وساز است که در طول سال‌های جاری نسبت تسهیلات مسکن در مقایسه با تورم و نرخ فروش مسکن کاهش یافته است. این تسهیلات در حال حاضر کمتر از ۲۰ درصد بهای خرید مسکن را به خود اختصاص می‌دهد. این درحالی است که انتظار می‌رود تسهیلات اختصاص یافته به بخش مسکن ۸۰ درصد نرخ خرید یک واحد مسکونی را شامل شود. نبود تناسب میان تسهیلات ارائه شده از سوی بانک‌ها برای خرید یک واحد مسکونی از اصلی‌ترین مانع در مسیر رشد مصرف فولاد در بازار داخلی ایران است. در همین حال سایر محصولات ساختمانی نیز با رکود مصرف داخلی روبه‌رو هستند.

از سوی دیگر توسعه صادرات از عوامل موثر در ارتقای و رشد مصرف و به دنبال آن توسعه تولید فولاد و محصولات فولادی است. اگر چه در یک سال اخیر شاهد مشکلات و موانع موجود در مسیر صادرات محصولات فولادی بوده‌ایم. درنتیجه این اقدامات نادرست صادرات محصولات نهایی این زنجیره هم کاسته شد. عرضه نشدن ماده اولیه کافی برای تولید فولاد در معاملات بورس کالا نیز از مهم‌ترین دلایل کاهش صادرات محصولات فولادی است. با آنکه وزارت صنعت، معدن و تجارت واحدهای فولادی را موظف کرد ۶۰ درصد محصول خود را در بازار داخلی عرضه کنند اما این هدف اجرایی نشد.

به دلیل مشکلات داخلی بازارهای صادراتی ما از دست رفت. باید به این نکته توجه کرد که حفظ بازار صادراتی از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چراکه در غیاب یک فولادساز، سایر رقبا به سرعت این جایگاه را از آن خود می‌کنند. در ادامه نیز بازگشت مجدد به بازار از دست رفته به بسار دشوار است.

درادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بلاتکلیفی شیوه نامه فولادی در ۱۴۰۰

بسیاری از کشورهای همسایه که در گذشته خود واردکننده محصولات فولادی بودند، به دلیل کمبود این محصولات به سمت سرمایه‌گذاری و ساخت واحدهای تولیدکننده محصولات فولادی پیش رفته‌اند. درنتیجه برخی از این کشورها خود نیازشان به محصولات فولادی را تامین می‌کنند. در چنین شرایطی که رقابت فولادسازان داخلی در سطح بین‌المللی دشوارتر شده، انتظار می‌رود سیاست‌های داخلی به‌گونه‌ای تنظیم شود که توان رقابت ما در بازار جهانی با تصمیمات اشتباه از این سخت تر نشود.

چنانچه عزم مسئولان بر توسعه صادرات باشد باید مقررات‌زدایی را در اولویت اقدامات آنها باشد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دنبال آن هستند تا در سال جاری طرحی را با هدف تنظیم و توسعه بازار فولاد مصوب کنند. اما تصویب قانون موجب بازگشت آرامش به این بازار نمی شود.

شرایط بازار متاثر از عرضه و تقاضاست. در حال حاضر نیز با حجم انبوهی از قوانین، مقررات و بخشنامه‌ها برای زنجیره فولاد وجود دارد اما این مقررات تاکنون نتوانسته‌اند زمینه تنظیم بازار فولاد را فراهم کنند. حال چنانچه نمایندگان مجلس با اصرار قوانینی را برای این زنجیره تصویب کنند نباید به اثرگذاری و موفقیت آن در اجرا امید داشته باشند. در واقع تنها فعالیت در این زنجیره دشوارتر می‌شود.

تنها قانون مورد استفاده که اثر مثبتی بر تنظیم بازار فولاد دارد، تعیین سهمیه فروش برای فولاد و محصولات فولادی در بازار داخلی و بین‌المللی است که زمینه حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده را فراهم می‌کند. محدودیت هرچه بیشتر تحت عنوان قانون و مصوبه و بخشنامه و دستورالعمل اثرات منفی بر بازار فولاد خواهد داشت.



:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 15 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: بر اساس بررسی های صورت گرفته با استناد به دو متغیر حباب سنج بازار مسکن، شاهد حباب قیمتی در بازار معاملات ملک هستیم. رابطه معمول و متعارف میان قیمت و اجاره بهای مسکن و همچنین رابطه بین سرعت رشد قیمت مسکن یا به عبارت دیگر تورم مسکن با حجم نقدینگی موجود در جامعه را می توان دو پارامتر سنجش حباب قیمت مسکن درنظر گرفت.

لازم به ذکر است که بین قیمت مسکن و سطح اجاره بها همواره یک رابطه سنتی و متعارف وجود دارد که در شرایط عادی این رابطه عددی بین حداقل ۱۴ تا حداکثر ۲۵ می باشد. اما در حال حاضر به علت اینکه با حباب قیمتی و رشد شدید قیمت مسکن مواجه هستیم، این میزان طبق سطح متوسط قیمت و اجاره بهای مسکن در زمستان ۹۹ به عدد ۳۴ رسیده است. این میزان حاکی از وجود ابرحباب قیمتی در بازار مسکن تهران می باشد.

درزمستان ۹۹ متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در شهر تهران برابر با ۲۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود. این در حالی است که متوسط اجاره بهای هر متر مربع مسکن در همین زمان یعنی زمستان ۹۹ معادل ۷۰ هزار تومان گزارش شد. همین مسئله نشان دهنده این است که با بازگشت این رابطه به سطح متعارف، میانگین قیمت هر متر مربع مسکن که در زمستان ۹۹، ۲۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود می بایست به سطح متوسط ۲۱ میلیون تومان عقبگرد کند.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: اوضاع بازار مسکن ۱۴۰۰

حباب سنجی قیمت مسکن با استفاده از خط کش نقدینگی موجود در جامعه نیز حاکی از وجود ابر حباب قیمتی در بازار معاملات مسکن شهر تهران می باشد. میزان حجم نقدینگی موجود در جامعه در آغاز سال ۹۳ رقمی برابر با ۶۴۵ هزار میلیارد تومان بود که در بهمن ماه سال ۹۹ این میزان به ۳ هزار و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان یعنی معادل با ۵/۱ رسید و یا به عبارت دیگر ۴۱۰ درصد افزایش یافت. مقایسه این میزان افزایش با سرعت رشد قیمت مسکن طی مدت زمان ذکر شده حاکی از آن است که تورم مسکن از سرعت افزایش حجم نقدینگی در جامعه پیشی گرفته است.

بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که با وجود اینکه مقایسه نسبت سرعت رشد قیمت مسکن به سرعت رشد نقدینگی در جامعه نیز مانند نسبت قیمت به اجاره بهای آپارتمان در شهر تهران طی سال های گذشته نشان دهنده وجود حباب قیمتی در بازار ملک پایتخت است اما اگر در سال جدید شرایط اقتصادی و غیراقتصادی از حالت بدبینانه به خوش بینانه تغییر یابد و همچنین ریسک های غیر اقتصادی برطرف شود، بازار قابلیت قرارگرفتن در وضعیت پساجهش یا به عبارتی تخلیه حباب قیمتی را دارد.

در پایان می توان گفت که در جهت تخلیه ابرحباب قیمتی در بازار معاملات مسکن شهر تهران می بایست میانگین قیمت مسکن در پایتخت چیزی حدود ۳۰ درصد کاهش یابد. در این صورت با کاهش ۳۰ درصدی میانگین قیمت مسکن در شهر تهران طبق خط کش سرعت رشد نقدینگی در جامعه می توان اعلام کرد که حباب قیمت در بازار ملک تهران تخلیه شده است.



:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 15 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: در هفته اول سال جاری انواع شمش فولادی ۱۲۸ هزار تن با قیمت ۱۰ هزار و ۶۷۰ تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه شد که با توجه به تعطیلی هفته اول فروردین، بهای پایه شمش فولاد برای عرضه در هفته دوم این ماه برابر قیمت پایه شمش در هفته پایانی اسفند تعیین شد که با استقبال خوبی نیز از جانب خریداران رو به رو شد به طوری که مصرف کنندگان شمش فولادی، تقاضایی برابر با ۱۵۵ هزار تن را در این بازار به ثبت رساندند که در آخر ۹۳ تن شمش در روز سه شنبه دهم فروردین ماه معامله شد. 

همین استقبال و رقابت برای خرید شمش فولادی سبب شد تا میانگین بهای معامله شمش به ۱۰ هزار و ۷۵۰ تومان برسد و با اتمام تعطیلات و همچنین با اتمام فصل سرما و بارندگی بهبود در بازار شمش و محصولات فولادی در هفته های ابتدایی سال قابل پیش بینی بود. این گونه به نظر می رسد که تولیدکنندگان مقاطع طویل فولادی در انتظار بهبود بازار در ماه های آتی است  و از این رو درصدد خرید مواد اولیه هستند. 

نرخ ارز نیمایی نیز از دیگر عواملی است که در تعیین بهای پایه شمش فولادی تاثیر گذار است که نرخ نیمایی درپایان سال گذشته وارد روند نزولی شد که این روند در هفته دوم امسال نیز قابل شهود بود در این صورت برآورد می شود که نرخ پایه شمش فولاد از نرخ نیمایی نیز سیگنال های کاهش دریافت کند.

و اما بازار فیزیکی بورس کالا در هفته ابتدایی سال جاری میزبان عرضه انواع مقاطع طویل فولادی نیز بود؛ به طوری که تولیدکنندگان میلگرد بالغ بر ۷۵ هزار تن انواع میلگرد را در این بازار با نرخ پایه ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان عرضه کردند؛ که برعکس سال گذشته، استقبال خوبی از میلگرد فولادی عرضه شده در این بازار ظرف هفته ابتدایی امسال شد. با استقبال خریداران تقاضای ۱۰۸ هزارتنی در این بازار به ثبت رسید که در نهایت ۵۵ هزار تن میلگرد فولادی در این بازار معامله شد. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید : عرضه سنگ آهن در بورس کالا

همچنین به گفته فعالان بازار آزاد مقاطع طویل فولادی، این بازار نیز از روز ابتدایی بازگشایی رسمی در سال جاری یعنی شنبه، هفتم فروردین با استقبال خریداران روبه ‌رو شد. این استقبال فراتر از انتظار بود و به عقیده بسیاری روند رو به رشد نرخ ارز آزاد عامل اصلی این استقبال بود. در عین حال انتظار می‌ رود با توجه به افزایش هزینه‌های تولید در سال جاری با افزایش هزینه انرژی و دستمزد، بهای مقاطع طویل فولادی در هفته‌های آینده رشد داشته باشد و همین موضوع نیز سیگنالی مثبت برای رشد تقاضا در این بازار بود.

 اما به گفته فعالان بازار آزاد مقاطع طویل فولادی با توجه به انتشار اخبار سیاسی و احتمال کاهش نرخ ارز، بازار آزاد مقاطع طویل فولادی در اولین روز بازگشایی هفته جاری، روندی متفاوت با هفته گذشته داشت و این بازار مجدد به کما رفت و با توجه به قیمت شمش فولاد فروش رفته در ماه‌های پایانی سال گذشته حتی با افت نرخ ارز نیز نمی‌ توان به افت قابل توجه قیمت محصولات در این حوزه امید داشت، چرا که تمامی کالاهای فعلی موجود در بازار براساس شمش فولادی در کانال قیمتی ۱۱ هزار تومان تولید شده و همین موضوع سدی در مقابل افت محسوس  قیمت به شمار می‌رود.



:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 15 فروردين 1400 | نظرات ()