نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، باز هم برخی افراد برای خرید محصول ارزان به بهانه تولید بیشتر به فولاد مبارکه اصفهان و هم چنین وزارت صمت فشار وارد می کنند تا کماکان امکان دریافت مواد اولیه با نرخ های کمتر از بازارهای جهانی را داشته باشند. بنا بر اظهارات کارشناسان بازار فولاد، بازار سرمایه در خصوص به راه افتادن برخی جریانات در صنایع پایین دست فولاد و ایجاد حواشی در فضای مجازی که دم از کمبود محصول در بازار فولاد می زنند و سعی دارند بار دیگر با دستوری کردن اقتصاد، محصول ارزان قیمت بدست آورند را هشدار می دهد.

سابقه تاریخی این مسائل مشخص کننده این موضوع است که قیمت گذاری دستوری چه نتایجی داشته و چه رانت هایی را برای برخی گروه ها و افراد خاص در پی دارد. در خصوص اعلام مکرر نبود مواد اولیه، اتهام کاهش عرضه و هم چنین عرضه گران محصولات فولاد مبارکه می توان گفت: این مجتمع در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته عرضه های خود را افزایش داده تا از هر گونه التهاب قیمتی ممانعت کند؛ اما عده ای که به دنبال خرید ارزان مواد اولیه و فروش در بازار آزاد هستند، از هیچ تلاشی برای دریافت سودهای باد آورده دریغ نمی کنند و به نهادهای بالا دستی نیز برای ارزان فروشی فولاد مبارکه فشار می آورند.

عده ایی چون این گروه ها به محض تحرک بهای دلار شروع به ایجاد حواشی می کنند تا با خرید محصولات با قیمت پایین، منتفع شوند که می توان گفت این افراد به دنبال رانت هستند. از این رو به دلیل نوسانات ارزی اخیر این گروه ها به دنبال کسب سود ناشی از فاصله قیمتی ایجاد شده تحت تاثیر نرخ ارز هستند؛ در صورتی که براساس تولید کشور هیچ کمبودی در حوزه فولاد و مصرف صنایع پایین دست وجود ندارد. حال در شرایط فعلی وضعیت معاملات فولاد مطلوب به نظر می رسد و اگر رقابتی هم در قیمت ها مشاهده می شود، ناشی از تقاضایی است که تحت تاثیر کشش به وجود آمده است.

 



:: بازدید از این مطلب : 163
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 30 بهمن 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، در حالی که بازار مسکن دچار یک سردرگمی و چندگانگی شده، شورای شهر تهران نیمه بهمن ماه سال جاری مصوب کرده تا از سال آینده عوارض نوسازی مسکن ۳۰ درصد افزایش یابد. این در حالی است که از یک سو رکود تورمی بر بازار سایه انداخته و از سوی دیگر با کمبود واحد نوساز روبه رو هستیم؛ ضمن آن که ساخت‌ و ساز نیز به دلیل آن که مسکن در رکود فرو رفته و قدرت خرید خانوارها با وجود ترمیم وام خرید مسکن ویژه زوجین در تهران به ۲۴۰ میلیون تومان، به حداقل ممکن رسیده، برای سازندگان به صرفه نیست.

با این حال شورای شهر تهران به جای کاهش هزینه‌ های تولید مسکن خصوصاً در زمینه صدور پروانه ساختمانی، هزینه صدور آن را ۳۰ درصد افزایش داده است. اتفاقی که سبب شد تا برخی صاحب نظران بازار مسکن نسبت به افزایش احتمالی قیمت مسکن در سال آینده هشدار دهند؛ هر چند که برخی دیگر نیز معتقدند با توجه به اینکه عوارض صدور پروانه ساخت در بافت‌ های فرسوده هم چنان رایگان است، این افزایش عوارض ساختمانی عمدتاً به ساخت ‌و ساز در نقاط گران قیمت پایتخت که کمتر مصرفی و عمدتاً سرمایه ‌ای هستند، معطوف می ‌شود. در حالی که مخالفان این نظریه معتقدند هر گونه افزایش قیمت در بازار  مسکن سرمایه‌ای، بلافاصله به بازار مسکن مصرفی نیز منتقل می‌شود و نهایتاً این خریداران مصرفی هستند که از این مصوبه شورای شهر متضرر خواهند شد؛ چرا که سازندگان، هزینه‌ های ساخت ‌و ساز را به خریدار منتقل می‌کنند.

اشتباه شورای شهر در بهمن ماه سال جاری مبنی بر افزایش عوارض پروانه ساخت در زمستان سال گذشته نیز تکرار شد و در نتیجه شورای تأمین استان تهران در پی افزایش قیمت ‌ها در بازار مسکن نوساز در پایتخت، به این موضوع ورود کرده و اعضای شورای شهر مجبور به تعدیل نرخ عوارض صدور پروانه ساختمانی در سال ۹۸  شدند.

 



:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 30 بهمن 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن، طی ماه جاری قیمت ها به شکل غیرمنطقی روند افزایشی داشته از این رو کارشناسان معتقدند که وضعیت فعلی را می توان ناشی از چهار عامل در نظر گرفت؛ موضوع اصلی اول کمبود جدی مواد اولیه از اوایل پاییز به علت رونق گرفتن خام فروشی، صادرات محصولات پایه و بی توجهی مسئولین به توصیه های مکرر کارشناسان در این مورد است. مورد مهم دیگر کاهش جدی تولید آهن اسفنجی در فصل زمستان به دلایل مختلف از جمله افت فشار شبکه گاز بود که البته طی جلساتی و سهمیه بندی آن برنامه ای برای تامین خوراک واحدهای تولیدی در نظر گرفته شده است. 

با وجود این شرایط بر خلاف تاکید بسیار فعالان بازار که معتقدند باید قیمت های صادراتی و داخلی یکسان شود، نتیجه این شد که قیمت های داخلی حداقل یک پله از قیمت های صادراتی هم فراتر برود!!! موضوع مهم دیگری که باید به آن توجه کرد نحوه فروش مدت دار فولاد سازان دولتی و فرمول محاسبه نرخ پایه برای محصولات فولادی می باشد که بی تاثیر بر این روند افزایشی نبوده است. این عوامل هم از سمت عرضه بر بی نظمی بازار نمود داشته است و هم از سمت تقاضا با انتظارات تورمی به آن دامن زده است. انتظارات شدید تورمی ناشی از سیاست های اقتصادی دولت و متاثر از جو هیجانی  بازارهای موازی مثل خودرو، بورس، بازارهای کالایی و.... مورد مهمی است که از سمت تقاضا بازار را متشنج کرده است. در کنار این موضوع نزدیک شدن به پایان سال و افزایش ملموس تقاضا که بخشی از آن تقاضای کاذب و بخشی تقاضای موثر است، در کنار نگرانی مردم از ورود به سال جدید تاثیر خود را گذاشته است.
 
هرچند برگزاری جلسه ستاد تنظیم بازار با محوریت اوضاع آشفته بازار آهن اندکی از التهاب بازار کاست اما قطعا بازگشت آرامش به بازار نه در گرو تصمیمات احساسی و مقطعی است و نه در گرو افزایش فشار نهادهای نظارتی مثل تعزیرات و بازرسی و ... که سال گذشته هم نمونه شکست خورده چنین تصمیمات را شاهد بوده ایم.



:: بازدید از این مطلب : 287
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 30 بهمن 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

اتخاذ وضعیت "صبر و نظاره" در سمت تقاضا ( چه سفته بازها، چه مصرف کنندگان و چه تولیدکنندگان میانی بخش خصوصی) همراه با وعده وزرات محترم صمت در عملی نمودن افزایش حجم عرضه مواد اولیه و شمش به بازار داخلی با الزاماتی که به فولادسازان بزرگ داده شده بود، اگر تداوم یابد، با توجه به گزاره های بنیادین اثر گذار بر بازار که اکنون همانند آتش زیر خاکستر می باشند، به احتمال زیاد و متاسفانه بازار با سلب اعتماد از وزارتخانه مجددا دچار التهاب خواهد شد.

انتشار خبر ممنوعیت فروش آهن اسفنجی به غیر تولیدکنندگان واقعی و تجار باعث شد، تولیدکنندگان شمش القایی را آرام نموده تا دست از افزایش متوالی قیمتها بردارند؛ اگر فولادسازان بزرگ در ادامه مسیر به دستورالعمل های صادره بی اعتنایی نمایند، آینده مبهم و تاریکی در انتظار بازار آهن می باشد. بر اساس تجربه و تحلیل الگوی رفتاری گذشته بازار، بازار مقاطع طویل داخلی در حال حاضر کاملا مستعد التهاب است و اگر جو کنونی بازار بتواند با استعانت از دستورات صادره از سمت وزارت محترم صمت آرام گیرد، باید قدر و ارزش این آرامش را دانست و به اعتماد سمت تقاضا بها داد و باید در این برهه زمانی حساس به اهمیت فرصت ایجاد شده واقف بود تا هر چه زودتر تمامی وعده های داده شده مسئولین عملیاتی گردد.

شتاب قیمت آهن آلات  در بازار طی دو روز اخیر به قدر اندکی کاسته و یا ثابت ماند؛ از این رو بهتر است تا قبل از اینکه مجددا به فاز افزایشی بازنگشته، قدر این آرامش را دانسته و به وزارتخانه و دولت و قانون کشور احترام گذاشت نه اینکه به صورت دل بخواه هر یک از دستور العمل ها را که از آن منتفع می شویم را عملیاتی کرده و ما بقی را به دست فراموشی بسپاریم.

نکته حایز اهمیت در شرایط فعلی بازار این است که ما یک دولت داریم و یک ناظم؛ اما بسیار عجیب است که قدرت ها و مافیای اقتصادی این روزها، دولت در دولت تشکیل داده اند!!!



:: بازدید از این مطلب : 224
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 بهمن 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، همه ساله و در آستانه سال نو، بازار مسکن شاهد جنب و جوش خریداران مصرفی رو به رو می شود. موضوعی که در سال جاری به دلیل بالا بودن قیمت ‌ها در ابعاد کوچک‌ تری در حال رخ دادن است و بیش از همه واحد های مسکونی کوچک متراژ را شامل می‌شود. از اردیبهشت سال گذشته قیمت ‌ها در بازار مسکن رشد چشمگیری داشت و تا بهمن ماه سال جاری هم این افزایش قیمت با وجود نوسان‌های بسیار همچنان ادامه دارد و پیش بینی می‌شود که در اسفند هم این رشد قیمت‌ ها ادامه داشته باشد. اگر چه انتظار می ‌رود که این افزایش، جهشی نباشد چون بازار کشش رشد قابل ملاحظه قیمت‌ ها را ندارد. 

بر اساس اظهارات کارشناسان بازار مسکن، قیمت‌ ها در طی سال جاری نسبت به سال گذشته رشد ۱۰۰ درصدی را تجربه کرده و واحدی که درسال ۹۷ یک میلیارد بوده در سال ۹۸ به دو میلیارد رسیده است، همین موضوع موجب شده که دیگر بازار توان افزایش قیمت چشمگیری را نداشته باشد. ضمن اینکه توان مالی خریداران هم به‌ شدت کاهش یافته و موجب شده که الگوی خرید تا حدودی تغییر کند و از سمت واحد های نوساز به سمت واحد های با عمر بنای بالاتر و کوچک‌تر حرکت کند.

رشد قیمت ‌ها طی دو سال گذشته بسیار بالا بوده و مردم هنوز نتوانسته ‌اند توان مالی خود را با شرایط کنونی تطبیق دهند. تورم همچنان وجود دارد و ممکن است قیمت‌ ها در ماه‌ های آتی هم افزایش یابد اما تاثیر آن بر بازار خرید و فروش مسکن، چشمگیر نخواهد بود. البته در حوزه اجاره‌ بها، این تورم موثر خواهد بود. دولت باید برنامه دقیقی برای کنترل بازار اجاره ‌بها داشته باشد و تسهیلات مربوط به مستاجران را در سال آینده اجرایی کند. ضمن اینکه حقوق کارمندان و کارگران در سال آتی به اندازه‌ای تعیین شود که متناسب با رشد اجاره‌ بها باشد و مالکان هم این موضوع را در نظر داشته باشند که رشد کرایه نباید مطابق با نرخ تورم باشد.

 



:: بازدید از این مطلب : 77
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 بهمن 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، تولید کنندگان صنعت فولاد دلیل گرانی را کمبود مواد اولیه عنوان کردند. همچنین توزیع قطره چکانی محصولات باعث می‌شود سود اصلی به جیب کسانی رود که خارج از حوزه فولاد و آهن هستند. یکی دیگر از علت‌ های گرانی، محدودیت‌ های عرضه کالا در بورس است. از نظر کارشناسان بازار فولاد و اتحادیه‌ های تخصصی بورس کالا جایگاه خوبی برای کشف قیمت نیست و نحوه قیمت‌ گذاری در بورس کالا غیر شفاف است. بنا بر اظهارات کارشناسان بازار فولاد، متاسفانه مسئولان به عنوان توزیع‌ کنندگان مویرگی آهن و فولاد در جریان هیچ‌ یک از تصمیماتی که گرفته می‌ شود، نیستند و از نظر مسئولان دست‌ هایی پشت پرده است که جریانات مالی پنهانی را رقم می ‌زنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن، فولاد و فلزات تهران طبق نامه ای اعلام کرده است که، ضمن دفاع از حقوق تضییع شده همکاران در صنف فروشنگان آهن، فولاد و فلزات تهران، یکی از خواسته های مشروع صنف که تعدیل ضرایب عمده فروشان و خرده فروشان بود را با پیگیریهای سر سختانه در اتاق اصناف و سازمان مالیاتی و کمیسیون ضرایب به نتیجه رسانده و آن را تغییر داده و نهایتا ضریب عمده فروشان آهن آلات از ۲/۵ درصد به ۱/۵ درصد کاهش و ضریب خرده فروشان از ۳/۵ درصد به ۳درصد کاهش پیدا کرده است.

مسئولان با ارایه ادله منطقی و اسناد و مدارک قانونی اثبات کردند که سود آهن فروشان خیلی کمتر از ارقامی است که سازمان مالیاتی برای همکاران در صنعت فولاد اعمال می کند. منظور از ضریب، مقدار سودی است که بر اساس آن مالیات آهن فروشان را محاسبه می کنند و بدون تردید این موفقیت بزرگی برای صنف آهن بشمار می آید و برای تحقق آن خیلی تلاش‌های متعددی صورت گرفته است. امید بر این است مسئولان راه حلی مناسب برای ثبات قیمت در این صنعت اندیشه کنند تا صنعت فولاد همچون گذشته رشد چشمگیری داشته باشد.

 



:: بازدید از این مطلب : 80
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 بهمن 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، در سال‌ های گذشته شاهد تحریم صنعت فولاد به عنوان یک صنعت و کالای اساسی بوده‌ ایم. آخرین بار هم دی ماه سال جاری اسامی بیشتر شرکت‌ های فولادی هم به لیست تحریم ‌ها اضافه گردید که زنگ خطری برای کشور ایران بود. بنا بر اظهارات کارشناسان، با توجه به ظرفیت تولید و فراهم بودن شرایط برای صادرات فولاد، باید توجه بیشتری به این صنعت شود؛ اگر می‌خواهیم از اقتصاد تک محصولی نجات پیدا کنیم، باید به منابع موجود در کشور توجه بیشتری شود.

متاسفانه در صادرات فولاد نیز چالش ‌های زیادی وجود دارد و نمی‌توان تصمیم منطقی و کارشناسی گرفت که یا به طور کل مانع صادرات شده و یا آن را به حال خود رها کنند که این نشان از نداشتن برنامه جامع می باشد. افرادی که در این حوزه تصمیم‌ گیری می‌کنند، سابقه و تخصصی در زمینه فولاد ندارند و از کسانی که صاحب رای و اندیشه در این حوزه هستند، استفاده نمی‌کنند. متاسفانه کار به جایی رسیده که کسانی سرمایه‌ خود را وارد این حوزه کرده ‌اند که نباید این کار را می‌کردند؛ لذا هجوم سرمایه سرگردان در فولاد، باعث ایجاد تورم در بازار آهن شده و به هر حال باعث افزایش بی‌ رویه و غیر منطقی قیمت‌ ها شده است.

دلیل اصلی هجوم سرمایه‌ های سرگردان به بازار فولاد، سرمایه‌ گذاری در این بخش است و بدون تردید افرادی که این کار را کرده‌اند، همکاران صنف آهن و از حوزه توزیع‌ کننده آهن و فولاد نیستند. آنچه از ظاهر امر پیداست، مشکل اصلی کمبود مواد اولیه است اما داستان موضوع دیگری است. برای جلوگیری از این روند افسار گسیخته باید از تولید تا مصرف نظارت و کنترل حاکم باشد. به طوری که توزیع فولاد و آهن باید از کانال توزیع که همان اتحادیه آهن و فولاد است انجام شود؛ چرا که آن ‌ها می‌دانند کسی که اقدام به خرید می‌کند، مصرف کننده واقعی یا دلال است. بدون تردید موضوع توزیع و قیمت‌ گذاری فولاد در کشور کاملا غیر شفاف و مشکوک است.

 



:: بازدید از این مطلب : 95
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 بهمن 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، مدت‌ هاست قیمت مسکن از تعادل عرضه و تقاضا خارج شده است؛ بدین معنا که تقاضای مصرفی به شدت سرکوب شده و بسیار کم در بازار دیده می شود. قیمت مسکن در تهران به حدود ۱۴ میلیون تومان در هر متر  مربع  رسیده و اگر میانگین درآمد خانوارهای متوسط را  ۴ تا ۵ میلیون تومان در ماه فرض کنیم، ده ‌ها سال طول می‌کشد تا یک خانواده بتواند خانه میان‌ متراژ در یک مکان متوسط در تهران خریداری کند؛ بنابراین متقاضیانی که هم ‌اکنون به بخش مسکن مراجعه می کنند، ناشی از سرمایه‌ گذاری می باشد. 

با این وضعیت بدترین کار نگه داشتن پول نقد است. ممکن است بعد از افت بازار سرمایه، ‌بخشی از منابع به بازار مسکن حرکت کند ولی به معنای تقاضای مصرفی و رشد قیمت نخواهد بود.  کارشناسان بر این امر معتقد هستند که نهایت افزایش قیمت مسکن برای سال ۱۳۹۹ معادل نرخ تورم عمومی است. گفته می‌شود نقدینگی در تابستان سال ۹۸ از رقم  ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان عبور کرده و رشد آن حدود ۲۷ درصد بوده است.  تورم سالانه نیز در دی ماه حدود ۳۸ درصد بوده، البته تورم نقطه به نقطه ۲۶ درصد گزارش شده است. 

رشد سالیانه مسکن در تهران نیز به ۴۰ درصد رسیده که این ارقام نشان می‌دهد با وجود نوسانات ماهانه، تورم نقطه به نقطه مسکن ۱۴ درصد بالاتر از تورم نقطه به نقطه عمومی است. نکته قابل  توجه دیگر این‌ است که در ماه گذشته نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور ۱.۵ درصد کاهش یافته اما شاهد دو افزایش  ۸.۵ و ۲.۱ درصدی تورم مسکن در تهران به ترتیب در ماه‌های آذر و دی بوده‌ ایم. به نظر می ‌رسد بازار مسکن که به طور کلی در سال ۱۳۹۸ با رکود مواجه بوده و معاملات در ۱۰ ماهه نخست حدود ۴۳ درصد نسبت به زمان مشابه سال قبل کاهش یافته است، با رکود تورمی مقابله می‌کند. هرچند در دو ماه اخیر تعداد معاملات بیش از ۱۰۰ درصد بالا رفته که عمده کارشناسان معتقدند تنها علت این اتفاق می‌تواند تغییر قیمت بنزین، معاملات شب عید و خریدهای سرمایه‌گذاری به قصد حفظ ارزش پول باشد.



:: بازدید از این مطلب : 86
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 بهمن 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

با توجه به عرضه ۴۷هزار تن شمش در بورس کالا و عرضه تعیین شده برای کسری شرکت‌ها، شمارش معکوس برای کاهش و تعدیل قیمت‌ها هم چنان ادامه دارد. البته در گذشته نیز شاهد چنین برنامه هایی برای شرکت‌های فولادی در بورس کالا بوده ایم، که یک کف عرضه خاص برای آنها مشخص می گردید اما عدم تعهد آن ها به مجوز های صادر شده سبب گشت تا به تذکراتی به صورت شفاهی و کتبی از راه‌های مختلف به آن‌ها داده شود، تا کف عرضه را رعایت کنند اما متاسفانه تاکنون موفق نشده اند.

عدم رعایت کف عرضه، باعث شده است تا بازار تشنه محصولات فولادی (ورق فولادی، میلگرد و ...) شود و قیمت‌ ها  روند افزایش غیر منطقی را بپیماید. این موضوع در جلساتی با حضور آقای اسماعیلی، معاون امور معدنی وزارت صمت با تولیدکنندگان شمش مطرح و تاکید شد، که کف عرضه می بایست در بورس کالا ارائه شود؛ در غیر اینصورت به سیستم قضایی و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ارجاع داده خواهد شد. بعد از این جلسات، نامه‌ای به شرکت‌ها ارسال خواهد شد که در روز دوشنبه ۲۸ بهمن ماه باید یک‌سوم از میزان بدهکاری و کف عرضه‌شان را در بورس عرضه کنند و تعهد دهند که تا پایان سال نیز کف عرضه را رعایت خواهند نمود.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی بیان داشت: با توجه به اینکه در روز گذشته (۲۷بهمن ماه) ۴۷ هزارتن در بورس کالا عرضه داشته ایم و امروز هم بر اساس آنچه تعیین شده عرضه صورت خواهد گرفت، انتظار می رود قیمت‌ها در مسیر کاهش و تعادل پیش روند و دیگر بی‌دلیل شاهد افزایش قیمت در بازار نباشیم. وی به ادعای شرکت‌های فولادی مبنی بر سرد شدن هوا و کاهش فشار گاز و خاموش کردن سیستم‌هایشان که باعث کاهش تولید شده واکنش نشان داد و افزود: این‌ مطالب صرفا بهانه بوده است و این شرکت‌ها زمانی که هوا هنوز سرد نشده بود، کف عرضه را انجام نمی دادند. اگر از دو ماه اخیر که افزایش قیمت‌ها را شاهد بودیم، کف عرضه‌شان را رعایت می‌کردند، حرفشان مورد قبول بود.

 



:: بازدید از این مطلب : 98
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 بهمن 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، مدتهاست که پیشنهاد قیمت محصولات این حوزه تحت تاثیر بازار افسار گسیخته ورق و سوار بر تلاطمات آشفته این کالا، از شفافیت خارج و بسیار غبارآلود به نظر می رسد. با این حال، برخی شنیده ها از محصول پر مصرف تولید شده از ورق ضخامت ۲ میلیمتر در برخی از مبادی معروف‌ تر، از دامنه قیمتی حدود ۸۹۰۰ تا ۹۰۰۰ تومان حکایت دارد که با این حساب افزایش قیمت حداقل کیلویی ۱۰۰ تومان نسبت به برخی شنیده ها در روزهای گذشته مشهود دیده می شود.

متاسفانه به نظر می رسد که نظم بازار و تولید کننده انحصاری این کالا در بازار داخلی چند ماهی است که توانایی نظارت و کنترل این بازار را از کف داده ‌اند و همان طوری که شاهد هستیم، روند افسار گسیخته افزایشی قیمتها، بدون توقف در سطوح قیمت های نجومی و غیر واقعی بالاتر همچنان که دیده می شود تا به امروز ادامه پیدا کرده است. به اذعان برخی از افراد مطلع و برخی کارشناسان فعال بازار فولاد، با توجه به عدم توانایی تامین بازار داخل از سوی تولید کننده انحصاری داخلی، تنها راه و سریع ترین راه باقیمانده به جهت کنترل این روند هیجانی، متوسل شدن به واردات و تهاتر از کشور هایی هم چون چین می باشد.
یک راه حل دیگر که می تواند تا حدی التیام بخش این بازار در میان مدت باشد، تامین مواد اولیه تولید کنندگان بخش خصوصی یا همان تختال مورد نیاز این بخش است که البته فعلا بازار با این التهاب و تشنگی مفرط در محصول نهایی، از آرامش به دور است. تزریق انبوه ورق وارداتی بهترین، سریع‌ترین و موثرترین راه حل ممکن برای بازگرداندن آرامش به بازار داخلی است؛ کما این که قبلا هم تشدید تحریم ها و هنگامی که ارزش پول ایران بالاتر از این سطوح بود، تولید داخلی جوابگوی تامین نیاز بازار این کالای نبوده است.



:: بازدید از این مطلب : 93
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 بهمن 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، به رغم افزایش شدید قیمت‌ ها و ناتوانی ۹۰ درصد از متقاضیان مصرفی برای خرید مسکن در شهر تهران، وضعیت بازار مسکن بنا بر یک دلیل عمده در شرایط غیر عادی قرار گرفته است. تصور افزایش قیمت ‌ها در آینده نه تنها در بازار مسکن بلکه در بازار سایر دارایی‌ ها از جمله بازار بورس و خودرو نیز وجود دارد. در واقع آنچه در شرایط فعلی خریداران را ترغیب به خرید مسکن، خودرو یا سهام می‌کند و منجر به ادامه روند رشد قیمت‌ها در شرایطی که واقعیت بازار هیچ ‌گونه کشش و ظرفیتی برای رشد قیمت ‌ها ندارد، می‌شود.

با توجه به نبود کشش و ظرفیت در واقعیت بازارهای اقتصادی همچون بازار مسکن، سهام و خودرو ، در صورتی که اعتقاد به بروز معجزه از سوی مردم نباشد، می‌توان امیدوار به ریزش نرخ‌ها در بورس، مسکن و خودرو بود. هم‌ اکنون نه سمت عرضه مسکن قادر به تعدیل قیمت ‌هاست و نه سمت تقاضا از توان مالی کافی برای خرید ملک برخوردار است. این اعتقاد به معجزه به معنای خرید گران به انگیزه گران‌تر فروختن به یک وصله ناجور در بازار مسکن تبدیل شده است. آنچه به رغم نبود توان خرید در ۹۰ درصد متقاضیان مصرفی منجر به تداوم رشد قیمت‌ها در بازار مسکن سال ۹۸ شد، به قرار داشتن بازار معاملات در سیطره سفته‌ بازان مربوط می‌شود.

در واقع علت ادامه روند صعودی قیمت‌ها به رغم نبود تقاضای مصرفی موثر، معاملات سفته ‌بازان و تقاضای آنها است. همین موضوع یعنی ادامه روند صعودی قیمت‌ها در بازار مسکن منجر به رسیدن رابطه قیمتی مسکن و نرخ‌ های موجود در بازار اجاره به بالاترین حد خود شده است. علت این موضوع آن است که ادامه روند افزایشی قیمت مسکن ناشی از بروز سفته‌ بازی در این بازار است اما به دلیل مصرفی بودن بازار اجاره و دور بودن این بخش از بازار ملک از حضور و ورود سفته‌ بازها، سطح اجاره‌ بها پا به‌ پای رشد قیمت مسکن افزایش نیافته است.



:: بازدید از این مطلب : 95
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 بهمن 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازارآهن، کاهش تولید و سفته‌بازی، دلیل روند افزایشی قیمت میلگرد و ورق در بازار آهن توسط کارشناسان شناخته شد. به طوریکه قیمت میلگرد آجدار به ازای هر کیلوگرم بین۵۹۰۰ تا ۶۲۰۰  هزار تومان و ورق فولادی ۶ میل تا ۱۵ میل، ۹۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم در روز گذشته معامله شد. این قیمت‌ها رکورد بالاترین نرخ‌های فولاد در تاریخ معاملات این کالا طی یک ماه گذشته را شکسته است.

مدیر فروش فولاد خوزستان دلیل این افزایش بی‌سابقه را محدودیت‌های کارخانجات برای استفاده از گاز عنوان کرد و اذعان داشت که همین مطلب سبب خاموش کردن سیستم ها در کارخانجات و به تبع آن کاهش تولید شده است. رواج سفته بازی در پایان سال به کاهش تولید داخل دامن زده و باعث رشد متداوم قیمت‌ها شده است. وی هم چنین بیان داشت که این روند ماندگار نخواهد بود و بیشتر شبیه یک شوک موقتی است و این که چقدر این شوک تداوم داشته باشد به بازار و عواملی که مطرح شد، بستگی دارد.

در حوزه بورس کالا نیز شنیده ها حاکی از افزایش حجم عرضه شمش فولادی می باشد، تا شاید به این ترتیب بتوان به تعدیل قیمت ها در بازار کمک شایانی کرد. البته افزایش وعده داده شده در حجم عرضه های شمش از روز یکشنبه به نظر بسیاری از فعالان بازار به نوعی وعده ی سر خرمن در جهت کاهش تشویش جو روانی جامه بوده است. همانطور که عنوان شد، مکانیزم فعلی در خصوص سقف باز رقابتی شمش در بورس کالا، کاملا در جهت التهاب آفرینی‌ها در بازار داخلی تعریف شده است که اثر ۴۰ الی ۵۰ درصدی افزایش قیمت داخلی طی چند ماه گذشته صحه ای بر این مطلب می باشد. با توجه به شرایط پیش آمده، تنها چیزی که فعلا می توان در خصوص چشم انداز پیش رو به ان اشاره داشت، حرکت سمت تقاضا و رحم و مروت سمت عرضه می باشد. چون عملا بازار در حال حاضر یا بدون متولی رها شده یا متولی فعلا در رکاب بزرگان بازار فولاد به بنده نوازی مشغول است.



:: بازدید از این مطلب : 92
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 بهمن 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، آشکار است که روند نوسان نرخ با توجه به داده‌ های بنیادین بازار فولاد منطقی ارزیابی نمی‌شود ولی تا زمانی که نقدینگی در بازار فولاد وجود داشته و حتی شاهد ورود سرمایه ‌های سرگردان به این بازار هستیم، بازار هم راهی جز افزایش قیمت ‌ها را در پیش ندارد. این روند عمومی را باید جدی گرفت زیرا بسیاری از فعالان غیرحرفه ‌ای به این حوزه معاملاتی وارد شده ‌اند و همین مطلب به معنی افزایش ریسک بازار در کنار اهرم رشد نقدینگی خواهد بود.

 از سوی دیگر شتاب بالای رشد قیمت‌ ها در روزهای اخیر، مسیر برای تغییر فاز بازار را تسهیل کرده و اگر به هر دلیل ضعف تقاضای موثر از سمت مصرف‌ کنندگان نهایی خود نمایی بیشتری داشته باشد، دورنمای نرخ چندان هم قابل پیش ‌بینی نخواهد بود. البته خریدهای اخیر اغلب به ‌صورت سنتی صورت گرفته است یعنی خرید این روزها برای فروش در سال آینده بوده یا حتی مصرف در روزهای پایانی اسفند و اوایل فروردین‌ ماه را توجیه می‌کند. این موارد به‌ صورت کلی تضادهای پنهانی را در بر دارد که هر کدام می‌َتواند جریان‌ های مختلفی را برای قیمت ‌ها به ارمغان آورد. از این رو در شرایطی که اوضاع به‌ شدت پیچیده می‌شود، پتانسیل تحلیل اوضاع نیز محدود شده و تصمیم‌ گیری دشوارتر از شرایط عادی خواهد بود.

حال می ‌توان تنها به این نکته بسنده کرد که بازار روزهای افزایشی بزرگی را پشت ‌سر گذاشته که شاید از بضاعت بازار فولاد هم برتر بوده است، یعنی داده‌ های بنیادین در بازار از مسیر عرضه و تقاضا از قیمت‌های فعلی حمایت نمی‌کند ولی باید فاصله قیمتی بین مصنوعات مختلف همچون ورق، تیرآهن و میلگرد را در نظر داشت که هر چه بهای یک محصول فولادی بالاتر رود، بر سایر بازارهای مشابه نیز اثرگذار خواهد بود و یک مسیر کلی را برای کل قیمت ‌ها در بازارهای مختلف فولادی تعیین خواهد کرد.



:: بازدید از این مطلب : 89
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 26 بهمن 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، بازار مسکن این روزها در رکود عمیقی فرورفته و به نظر می‌ رسد این رکود در سال آینده نیز ادامه پیدا کند. در حال حاضر به دلیل افزایش افسار گسیخته قیمت مسکن از یک طرف و کاهش قدرت خرید مردم از سمت دیگر، تقاضا در بخش مسکن با افت فاحشی روبرو شده است؛ این موضوع در حالی است که کارشناسان پیش ‌بینی می‌کنند در سال آینده نیز همچنان قیمت مسکن صعودی باشد.

به دلیل نقدینگی بسیار زیادی که در سطح جامعه وجود دارد، به نظر می‌رسد وضعیت در سال آینده باز هم به بازارهای مختلف سرک کشیده و آن‌ ها را با التهاب و نوسان روبرو نماید. در این بین بازار مسکن نیز بدون تردید بی نصیب نخواهد ماند و افزایش قیمت مجددی را تجربه خواهد کرد. با توجه به افزایش دو تا سه برابری قیمت مسکن در سال‌های ۹۶ و ۹۷، پیش ‌بینی می ‌شود در سال آتی نیز مسکن با افزایش قیمتی کمتر از میزان تورم همراه باشد؛ این در حالی است که به نظر می‌رسد این روند تا سال ۱۴۰۰ همچنان ادامه داشته باشد.

از این رو با توجه به افزایش نرخ تورم و کسری بودجه ‌ای که دولت با آن روبرو است، سال آتی نیز همچنان شاهد افزایش نقدینگی خواهیم بود. از سویی دیگر این نقدینگی بالاخره باید به جایی سرریز شود، طی یک سال گذشته شاهد بودیم بازار سهام، پذیرای سیل زیادی از نقدینگی بود و قیمت‌ ها در این بازار با افزایش بیش از سه برابری روبرو گشت. در بازار خودرو نیز چنین اتفاقی روی داد و قیمت خودرو با افزایش سرسام آوری همراه شد.
بازار مسکن نیز در این بین مستثنی نبوده و بخشی از نقدینگی سرگردان در جامعه نیز به بازار مسکن وارد شده و موجبات افزایش مجدد قیمت‌ ها را فراهم آورده است. به دلیل کاهش ارزش پول ملی، مردم به دنبال آن هستند که در مقابل تورم از ارزش دارایی‌ها خود محافظت کنند؛ به همین دلیل است که طی دو سال گذشته بازارهای مختلف تماما افزایش قیمت‌های زیادی را تجربه کردند.

 



:: بازدید از این مطلب : 92
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 26 بهمن 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بازار فولاد روند افزایشی خود را تا اواخر هفته گذشته ادامه داد و توانست قیمت‌ها را به سطوحی غیرمنتظره برساند؛ از این رو بهای میلگرد که در گذشته سقف قیمتی یا انتظار ۵ هزار تومانی شدن را به سختی به‌دست آورده بود، به‌ سادگی به بالای ۶ هزارتومان در هر کیلوگرم، آن‌هم با شتابی کم‌نظیر که کمتر مشاهده شده بود، رسید. قیمت‌های فعلی رکورد بالاترین نرخ‌های فولاد در تاریخ معاملات این کالا می باشد. آن‌هم در شرایطی که رشد بهای شمش در بورس‌کالا نیز در همین مسیر ارزیابی شده است.

نوسان بهای ارز هم اگرچه کمتر از رشد قیمت فولاد در بازار بوده است، ولی باز هم یک محرک قیمتی برجسته به‌شمار می‌رود که به جذب بیشتر نقدینگی به این بازار منتهی می شود. اگرچه روز پنجشنبه از شتاب رشد قیمت‌ها کاسته شد اما در برابر رکوردشکنی بهای فولاد در بازار بسیار ناچیز بود. در بورس‌کالا شمش ۵ هزار و ۲۰۰ تومانی هم به ثبت رسیده که خود محرک مضاعفی برای رشد قیمت‌ها در بازار فولاد بوده است. 

اینکه بازار در زمانی محدود بتواند رشد قیمت‌هایی تا این سطح را به ثبت برساند، یک داده عجیب به‌نظر می‌رسد؛ گویی سرعت‌گیر بزرگی از برابر رشد قیمت‌ها برداشته شده است. البته از اواخر هفته پیشین شاهد افت بی سر و صدای قیمت‌ها در این بازار بوده ایم ولی چون این روند کاهشی به قدری ناچیز بود، نتوانست توجه فعالان بازار آهن را به خود جلب کند. نرخ‌های موجود در تمامی حوزه ها بعد از تمامی این نوسانات در بازار هم چنان به قدری بالا است که صحبت کردن از آن ها هم چنان ساده نمی باشد. البته کارشناسان معتقدند که حجم معاملات در بورس‌کالا در هفته جاری نسبتا رشد داشته است که می‌تواند سرعت گیر جدیدی در برابر رشد قیمت‌ها به‌شمار رود. البته در نهایت بازار است که آینده قیمت‌ها را تعیین خواهد نمود.



:: بازدید از این مطلب : 90
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 26 بهمن 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، یرای تحلیل وضعیت بازار مسکن و ارزیابی از آینده احتمالی آن، باید تمام عوامل موجود در اقتصاد را  مورد تحلیل قرار داد؛ زیرا مسکن نیز مانند دیگر حوزه‌ ها، از شرایط کلان اقتصادی تاثیر می ‌پذیرد. یکی از اصلی‌ ترین مسائلی که امروزه اقتصاد ایران با آن دست و پنجه نرم می‌کند، تورم و افزایش نقدینگی است. مساله‌ ای که از سویی به معیشت مردم فشار وارد می‌کند و از سوی دیگر نظم بازارها را بر هم می ‌ریزد.

وقتی میزان نقدینگی سرگردان در اقتصاد افزایش پیدا می‌کند، صاحبان این نقدینگی به دنبال تزریق منابع خود به بازارهایی هستند که بیشترین سود را در اختیارشان قرار دهد و نمونه این اتفاق را سال گذشته در بازارهایی مانند ارز، طلا، مسکن و خودرو مشاهده می شود. با تداوم روند رو به رشد نقدینگی احتمالا همین شرایط در سال آینده نیز قابل تصور خواهد بود. در ماه‌ های گذشته بازار بورس با بازدهی بالایی که از خود نشان داده، توانسته بخشی از این نقدینگی موجود در جامعه را جذب خود کند و به همین دلیل میزان نوسانات قیمتی در دیگر بازارها کم یا متوقف شده است.

در چنین بستری بازار مسکن با شرایط خاص خود نیز مواجه است. در ماه‌ های گذشته با افزایش قیمت مصالح و افزایش هزینه خدمات مانند حقوق نیروی انسانی، قیمت تمام ‌شده مسکن برای فعالان این حوزه افزایش یافته است اما در کنار آن با توجه به افزایش جدی قیمت ‌ها از سال ۹۷ تاکنون بازار عملا فضای جدیدی برای افزایش قیمت جدی‌تر ندارد. اگر متقاضیان مسکن را به دو دسته عمده تقسیم کنیم، این تحلیل شرایط ساده‌تر خواهد شد. متقاضیان مسکن یا تقاضای واقعی دارند یا سفته ‌بازانی هستند که به دنبال کسب سود وارد بازار شده اند. از سوی دیگر با توجه به افزایش قیمت رخ داده در سال گذشته، انتظار افزایش قیمت هم راستا با تورم دور از انتظار است و این رو نمی ‌توان توقع داشت که دلال‌ ها فعلا به این بازار بازگردند.

 



:: بازدید از این مطلب : 150
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 24 بهمن 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن، کارشناسان کمبود شمش در چند ماه اخیر را علت گرانی قیمت میلگرد در بازار می دانند که البته برآورد می شود این روند صعودی تا پایان سال نیز تداوم یابد. قیمت میلگرد در دو ماه گذشته بیش از ۵۰درصد افزایش یافته است و به دلایل مختلف نوسانات بسیاری را تجربه می‌کند. این افزایش قیمت برای بسیاری کارشناسان نقاط مبهمی نیز دارد.

یکی از اعضای انجمن ملی فولاد در اظهارات خود اذعان داشت: از دلایل افزایش قیمت در بازار آهن، می توان به اختلاف فاحش قیمت ورق و میلگرد اشاره داشت که بیشتر برای شرکت‌هایی که ورق تولید می‌کنند مقرون به صرفه می باشد و تولیدکنندگان مجبور به تامین مواد اولیه خود به هر قیمتی هستند. همچنین به خاطر فصل زمستان و کاهش دمای هوا، فشار گاز بالا رفته و برخی از واحدهای فولادی به خاطر احیا مستقیم، سیستم‌های خود را خاموش کرده‌اند که باعث شده مواد اولیه برای شمش کمیاب شود. 

نکته دیگر این است در تولید آهن اسفنجی کمبود گندله، تولید گندله، کمبود کنسانتره و در تولید کنسانتره کمبود سنگ آهن در کشور وجود دارد. از این رو محمد آزاد رییس سابق اتحادیه آهن فروشان، افزایش قیمت آهن و میلگرد را غیرمنطقی دانست و بیان داشت: بخشی از این افزایش ناشی از نوسانات ارز و قیمت‌های جهانی است. متاسفانه وقتی قیمت‌ها دستکاری می‌شود؛ به طور مثال قیمت شمش در بورس افزایش می‌یابد، طبیعتا بر روی بهای میلگرد که محصولی از شمش است تاثیر زیادی می‌گذارد.

آزاد شایعه دپو میلگرد توسط دلالان را یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت ها بیان کرد و ادامه داد: دلالان میلگرد و شمش را به خاطر افزایش ساخت و ساز در سال ۹۹ خریداری و دپو می‌کنند اما نمی‌دانند که تولید کارخانجات به حدی است که کمبودی در بازار به وجود نخواهد آمد و مصرف‌کننده هر زمانی که بخواهد، می‌تواند آهن خریداری کند. علاوه بر این، مصرف در کشور هنوز آنقدر بالا نرفته که باعث افزایش سرسام آور قیمت‌ها گردد. همچنین میلگرد کالایی است که قابلیت صادرات دارد اما صرفا خود تولیدکننده می‌تواند آن را صادر کند. یعنی اگر سودجویان به قصد صادرات از بورس و یا درب کارخانه خرید می‌کنند، باید بدانند به هیچ عنوان نمی توانند محصول را صادر کنند.

وی یکی دیگر از دلایل اصلی افزایش قیمت را نگرانی مردم از پایین آمدن ارزش پول ملی عنوان کرد که برای جلوگیری از آن سرمایه خود را به کالا تبدیل می‌کنند، حال این کالا می تواند هر چیزی باشد مانند سکه، ارز، طلا و آهن باشد.

 



:: بازدید از این مطلب : 85
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 24 بهمن 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، تولید کنندگان فولاد ایران درباره صنعت فولاد و چالش‌ های آن اینگونه بیان کردند: زنجیره فولاد کشور در ۴ دهه گذشته به خوبی توانسته رشد چشمگیری داشته باشد، اما این رشد همواره با چالش‌ هایی همراه بوده است که یکی از چالش ‌های این صنعت به بازار آن باز می‌ گردد. حال ناگفته نماند که یکی از مهم‌ ترین چالش‌ های ما در کشور موضوع تحریم‌ ها می یاشد که سبب تورم در کشور و چالش در بازار فولاد شده است. از این رو می توان گفت که یکی از مشکلات بازار فولاد، دستوری شدن این بازار است که با کاهش دستوری آن باعث شده محصول با نرخ مناسب به‌ دست مصرف‌ کننده نرسد. 

یکی از مشکلات بازار کمبود ارز است و بازار صادرات کشور نیز حمایت قابل ‌قبولی ندارد و همین موضوع سبب آسیب رساندن به مشتری ‌مداری شده است. به‌ طور کلی توازن لازم در زنجیره فولاد ایجاد نشده است. هم‌ اکنون شاهد این موضوع هستیم که با وجود کمبود سنگ آهن اما اقدام به صادرات آن می‌کنیم. از سویی با کمبود کنسانتره و گندله روبه‌ رو هستیم، چون سنگ آهن وجود ندارد و این موضوع سبب کمبود آهن اسفنجی و اختلاف نرخ در زنجیره فولاد شده است. 

مسئولان در پاسخ به این پرسش که در ۴ دهه اخیر آیا زنجیره فولاد با توازن رشد پیدا کرده یا خیر، بیان کردند: بدون‌ شک مشکلاتی که در حال حاظر در صنعت فولاد با آن رو به ‌رو هستیم، از این موضوع نشات می‌گیرد که این زنجیره را با توازن رشد پیدا نکرده است. این موضوع نیز از آنجا ناشی می‌شود که دولت و دست‌اندرکاران آمارهای دقیقی در دسترس نداشته ‌اند و بدون مطالعه دقیق اقدام به تاسیس واحد هایی در سراسر کشور کرده‌ اند اما هم‌ اکنون با وجود انجمن تولید کنندگان فولاد، این آمارها در حال به‌ روز شدن می باشد و کمبود های این زنجیره به وزارت صنعت، معدن و تجارت گوشزد می‌ شود. امید بر این است که وزارتخانه این گوشزدها را جدی بگیرد و راه کار مناسبی اندیشه کنند.

 



:: بازدید از این مطلب : 304
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 بهمن 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنابر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، در شرایط کنونی، رشد قیمت مسکن نمی ‌تواند دلیل منطقی داشته باشد و با توجه به این‌که خریدار واقعی در بازار نیست قیمت‌ ها تنها می ‌تواند به طور اسمی افزایش پیدا کند. طی سال های  اخیر نرخ تورم مسکن در تهران حدود ۲۰۰ درصد بوده، در حالی که تورم عمومی طی این سال ها حدود ۷۰ درصد اعلام شده است. بنابراین مسکن ۱۳۰ درصد حباب دارد. 

این روند به پرتاب متقاضیان واقعی از کلانشهر تهران منجر می‌ شود. به اظهارات واسطه‌ های ملکی در حال حاضر بازار مسکن در شهرهای اطراف پایتخت نسبت به کلانشهرها از رونق بهتری برخوردار است. از این رو با افزایش قیمت مسکن در تهران، اجاره بها نیز رشد داشته و به طور میانگین در تهران ۲۹ درصد و در مناطق پرتقاضا به ۵۰ تا ۷۰ درصد رشد سالیانه رسیده که از سبقت ۳۰ درصدی رشد اجاره بها در مناطق پرتقاضا نسبت به رشد قیمت مسکن حکایت دارد.

خروجی این وضعیت به افزایش تعداد خانه ‌های خالی در کلانشهر تهران منجر می ‌شود که طبق آمار سال ۱۳۹۵ با ۵۰۰ هزار خانه خالی مواجه بود. اجرای مالیات بر عایدی سرمایه که بعد از حدود پنج سال از مطرح شدن آن هنوز معطل مانده و در انتظار لایحه دوم است، از سوی عمده کارشناسان نسخه‌ای برای تعادل ‌بخشی به قیمت ‌ها در بازار مسکن عنوان می‌ شود اما به اظهارات وزیر اقتصاد، این طرح بعید به نظر می رسد که در سال جاری عملی شود. در شرایطی که آمارهای رسمی از افزایش معاملات و تغییر قیمت مسکن حکایت دارد، واسطه‌ های ملکی، رشد محسوس قیمت در مناطق پرتقاضای شهر تهران را رد می‌ کنند؛ کارشناسان نیز با رد فرضیه جهش قیمت مسکن در سال آینده، نهایت افزایش را حدود نرخ تورم پیش ‌بینی کرده اند.



:: بازدید از این مطلب : 114
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 بهمن 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

تصمیمات غیر کارشناسانه اخیر سبب گشته است تا شرکت‌های بزرگ با سود انباشته چند هزار میلیارد تومانی بجای حمایت از صنایع کوچک، متاسفانه با  صدور دستور اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر انجام معاملات نقدی سه ماهه، صنایع کوچک را تبدیل به محلی برای تامین مالی خود کنند. فعالان بازار آهن معتقدند که وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از مشاهده ی  عدم پاسخ‌گویی تقاضای زیاد ورق در بورس کالا، به اشتباه تصور کرد که این میزان تقاضا به دلیل فروش اعتباری در بورس کالا بوده است، از این رو به اشتباه تصمیم گرفت تا نحوه ی معاملات را از اعتباری به نقدی تغییر دهد.

تولیدکنندگان کوچک و متوسط که سرمایه در گردش کافی برای خود نداشته، اکنون با وجود برنامه های دولتی همچون طرح «گام»  که گفته می شود به افزایش نقدینگی این تولیدکنندگان کمک می کند، محلی برای تغذیه شرکت های بزرگ و ورود مجدد دلالان به معاملات بازار آهن شده اند. دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل در این رابطه اذعان داشت که: یک تصمیم اشتباه کوچک برای فروکش کردن التهاب بازار نه تنها به ثبات بازار کمک نکرده، بلکه دست دلال‌ها را برای جولان بیشتر باز نموده است. ضمن اینکه با افزایش قیمت ورق، شاهد هستیم که قیمت قوطی پروفیل با این کالا تقریبا برابر شده است، زیرا پروفیل در کارخانه توسط تولیدکننده به قیمت هفت هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم تولید می‌شود اما ورق در اختیار دلال قرار گرفته است که اجازه کاهش قیمت را به آن نمی‌دهند.

این در حالی است که مصرف ورق به هیچ عنوان افزایش نیافته و میزان عرضه آن نیز در بازار دچار تغییر نشده است؛ بلکه سوداگران در بازار جنبش بیشتری یافته‌اند. بدین ترتیب می بایست توجه داشت که در بورس کالا فقط تولیدکنندگان می‌توانند ورق را خریداری کنند، یعنی تولیدکنندگانی که نقدینگی کافی در اختیار دارند و  مابقی می بایست به سراغ دلال‌ها بروند. در این شرایط حتی اگر تولیدکننده با کمک دلال، ورق مورد نیاز خود را از بورس بخرد، باید همه مالیات بر ارزش افزوده آن را بپردازد که در این میان باز هم سود نهایی را دلال‌ها خواهند برد چراکه اگر این تولیدکنندگان نتوانند از بورس خرید کنند، سهمیه آن‌ها از بین خواهد رفت و با خطر تعطیلی مواجه خواهند شد



:: بازدید از این مطلب : 97
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 بهمن 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، بنابر اظهارات کارشناسان، صنعت فولاد جزو یکی از صنایع مهم در کشور به ‌شمار می ‌رود. پس از انقلاب اسلامی و در ماه های اخیر، تا حد زیادی این صنعت بومی‌ سازی شده و نسبت به سایر صنایع از رشد و توسعه قابل قبولی برخوردار بوده است؛ به ‌گونه‌ ای که رتبه دهم جهانی تولید فولاد را برای ایران به ارمغان آورده است اما این صنعت مادر در کشور همواره به‌ دلیل رشد نامتوازن زنجیره در ۴۰ سال گذشته با چالش‌ هایی روبه‌رو شده که هم ‌اکنون به شکل ‌های گوناگونی خود را نشان می‌ دهد.

این صنعت توانسته در زمینه اشتغال زایی و ارز آوری نیز جایگاه قابل‌ توجهی را به ‌دست آورد. در حقیقت تولید فولاد یکی از کم ‌ارزش‌ ترین دستاورد این صنعت به‌ شمار می ‌رود، چرا که ارزآوری و همچنین اشتغال زایی این صنعت موجب توسعه ‌یافتگی و تربیت نیروی انسانی شده است. علاوه بر این، میزان مصرف فولاد در هر کشوری نشان‌ دهنده توسعه‌ یافتگی آن کشور به ‌شمار می‌ رود.

حال می توان گفت: صنعت فولاد توانسه به خوبی در ماه های اخیر رشد چشمگیری داشته باشد و نه‌ تنها در سال‌ های گذشته از واردات آن پیشگیری به عمل آمده و از خروج ارز جلوگیری کرده است، بلکه هم‌ اکنون در رده دهم تولید فولاد قرار داشته و جزو کشورهای صادر کننده فولاد نیز قرار دارد.  بنابراین مهم‌ ترین آسیب‌ های صنعت فولاد به عوامل متعددی برمی‌گردد که در دهه های گذشته طرح های جامعی برای صنعت فولاد برنامه ریزی شده است اما این موضوع که شرکت‌ های گوناگون هر یک جداگانه فعالیت می‌کنند و وارد حوزه‌ های یکدیگر شده‌ اند، جزو آسیب‌ های این صنعت به ‌شمار می ‌رود.



:: بازدید از این مطلب : 97
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 بهمن 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، در حوزه مسکن رونق کاذب در بازار توسط یک جریان پرقدرت القا می‌ شود که برای حل این مشکل می توان یک بسته جامع مالیاتی برای خانه های خالی و عایدی سرمایه تنظیم شود تا قیمت مسکن روند کاهشی به خود بگیرد. از این رو می توان گفت که بازار وارد رونق نشده است.
آماری که از افزایش معاملات در دو ماه اخیر  ارائه می ‌شود، هیجان کاذبی است که از طرف عده ‌ای به بازار مسکن القا می ‌شود. یک عده به  شکل هماهنگ، جوی را مطابق توان خود ایجاد می‌کنند و حتی خرید و فروش‌ هایی بین خودشان انجام می‌ دهند تا نشان دهند معاملات رونق گرفته است. خرید و فروش ‌ها از نوع سوداگرانه است و سال‌های متمادی این وضعیت وجود داشته و ادامه دار خواهد بود.

ورود به دوره رونق، یک علت اقتصادی جدی نیاز دارد؛ در حالی که در هیچ یک از شاخص ‌های کلان اقتصاد ایران اتفاق خاصی نیفتاده است. در حال حاضر صاحبان املاک حاضرند از قیمت ‌های فعلی پایین بیایند زیرا توانی در بین متقاضیان واقعی مسکن وجود ندارد؛ بنابراین باید سوداگری در بخش مسکن حذف شود چراکه این حباب قیمتی به معنای شکست بازار مسکن است. به دلیل وجود جریان‌ های پر قدرت و سوداگر در بخش مسکن، قیمت ‌ها طی سالیان متمادی از حد طبیعی بالا رفته و سرمایه ‌ها در این بخش قفل شده است.

مسئولان راهکار کنترل قیمت‌ ها در بخش مسکن را وضع مالیات دانستند و باید یک بسته جامع مالیاتی شامل مالیات بر خانه‌ های خالی، عایدی سرمایه، املاک دوم و بیشتر، معاملات مکرر و مالیات املاک لوکس طراحی شود تا مسکن از حالت سرمایه‌ای به حالت مصرفی تغییر کند. اگر این اتفاق بیفتد حباب قیمتی از بین می ‌رود و شاهد روند منطقی در بخش مسکن خواهیم بود.



:: بازدید از این مطلب : 90
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 بهمن 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن، قیمت ورق گرم ضخامت دو میلیمتر روز شنبه هفته گذشته در اصفهان ۷۴۰۰۰ ریال و در اهواز ۷۰۰۰۰ ریال اعلام شد، اما در چهارشنبه همان هفته قیمت ها در اصفهان به ۷۷۰۰۰ ریال و در اهواز به ۷۳۰۰۰ ریال رسید. علت این افزایش قیمت ها را می توان در عواملی چون انتظارات تورمی که حاصل از افزایش قیمت اسلب و شمش است، دانست و یا از هزینه های تبدیل در کارخانه نورد و لوله جستجو کرد. در نتیجه روند صعودی قیمت ها در صورت افزایش قیمت شمش کاملا متصور می باشد. 

از طرف دیگر شنیده شده که فروش های اعتباری فولاد مبارکه محدود شده و پروفیل سازها باید خرید نقدی داشته باشند که همین مسئله باعث کوچک شدن حجم معاملات شده است. ورق های گرم ضخامت ۳ تا ۱۵ میلیمتر مبارکه در آغاز هفته پیشین بطور میانگین ۸۰۹۵۰ ریال قیمت داشت ولی تا چهارشنبه همان هفته با جهش زیادی به ۸۶۵۰۰ ریال رسید. بخشی از این افزایش قیمت ناشی از رفتار فولاد مبارکه می باشد چراکه  قیمت پایه اعلامی مبارکه در هفته گذشته بالاتر از قیمت هفته های قبل تر بوده است و همین مسئله باعث شده تا قیمت ها در بورس  کالا روند افزایشی را بپیمایند. اما مهم ترین عاملی که باعث افزایش قیمت های ورق مبارکه شده است، زمان تحویل آنهاست که آخر فروردین و آخر اردیبهشت ماه  سال آینده می باشد. همین مسئله به خریداران این امیدواری را می دهد که احتمال کاهش قیمت نیست و آنها می توانند در انتظار افزایش قیمت از فروردین ماه سال آتی  به بعد باشند.  

 در این میان ورق گرم اکسین نیز به روند افزایشی خود ادامه داد و میانگین قیمت روز شنبه برای ضخامت های ۱۰ تا ۴۰ میلیمتر که ۸۱۸۷۵ ریال بود تا چهارشنبه به ۸۶۴۱۳ ریال افزایش یافت. مهمترین اثر افزایشی قیمت آن است که فروشنده ها به امید بالا رفتن قیمت دست از فروش کالا بر می دارند و همین امر به بالا رفتن قیمت دامن میزند.  میانگین قیمت ورق سرد نیز صعودی بوده و علت این افزایش قیمت معاملات مچینگ در بورس کالا عنوان شده است که فولاد مبارکه ۷۲۵۹۶ تن کالا را در قیمت ۸۴۶۹۷ ریال با تحویل ۳۱ اردیبهشت سال ۹۹ به فروش رساند. علت دیگر نیز محدود شدن عرضه ورق روغنی در برابر افزایش حجم تقاضای آن می باشد. ورق گالوانیزه نیز مانند دیگر اقلام آهنی با افزایش قیمت روبرو می باشد، چراکه میانگین قیمت آن در روز شنبه ۹۹۴۰۸ ریال بوده و در ادامه به ۱۰۴۸۰۸ ریال رسید که علت این افزایش را در  بالا رفتن قیمت ورق گرم بعنوان ورق پایه می توان بررسی کرد.



:: بازدید از این مطلب : 93
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 بهمن 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنابر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، تعداد معاملات مسکن در شهر تهران در ۱۰ ماهه نخست سال جاری به ۶ هزار واحد رسیده که در مقایسه با آمار ۱۰ هزار واحدی مدت مشابه سال گذشته، ۴ هزار واحد کاهش را نشان می ‌دهد. از این رو با وجود کاهش نرخ رشد قیمت واحدهای مسکونی شهر تهران در دی‌ ماه سال ۱۳۹۸ نسبت به دی‌ ماه سال ۱۳۹۷،  سرعت رشد اجاره بها هم چنان رو به افزایش است.

با افزایش نرخ ارز که موجب افزایش قیمت مصالح ساختمانی شد، این اقلام به بازار های صادراتی سوق پیدا کرد، تا سود بیشتری داشته باشند. بسیاری از افراد به منظور درآمد زایی از فرصت افزایش نرخ ارز استفاده کردند و همین امر موجب شد تا ساخت و ساز گران تمام شود. در راهکار پیشنهادی برای بهبود وضعیت بازار مسکن، دولت باید زمین ارزان در اختیار انبوه ساز قرار دهد تا بحران خانه دار شدن مردم به مرور حل شود. با این روش دست دلالان هم از بازار خرید و فروش مسکن و دامن زدن به قیمت های بازار مسکن کوتاه خواهد شد و رویای خانه دار شدن در عموم جامعه محقق می گردد. 

از عمده مشکلات این روز های بازار مسکن در شرایط کنونی، بانک ها هستند که املاک بسیاری دارند و در حالی که زمین بخش عمده قیمت مسکن را تشکیل می دهد، این املاک باید وارد حوزه ساخت و ساز شوند. بنابراین در مجموع با بازاری رو به ‌رو هستیم که از یک سو، در اثر فشار های تورمی ناشی از افزایش نقدینگی، افزایش قیمت‌ های جدی در آن رخ داده است و از سوی دیگر بخش مهمی از نیاز مسکن در اثر نداشتن قدرت خرید کافی به تقاضای موثر تبدیل نشده است و به ‌علاوه ساخت‌ و ساز نیز متناظر با این نیاز صورت نگرفته است.



:: بازدید از این مطلب : 102
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 بهمن 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، شتاب رشد قیمت ‌ها در بازار فولاد برای روز گذشته افزایش چشم گیری به خود دید و یک روز کم‌‌ سابقه را رقم زد تا بازار فولاد مسیر افزایشی خود را با سرعت بالاتری در پیش بگیرد. هجوم تقاضا در بازار داخلی برای خرید حداکثری با تحرک بالای نقدینگی، افزایش تقاضای سنتی پایان سال، رشد قیمت‌ ها در بورس کالا و هم چنین خوش ‌بینی‌ های بی ‌حد و اندازه در بازار داخلی و ترس از رشد بیشتر قیمت‌ ها نیز از جمله مواردی است که به تداوم رشد نرخ در بازار داخلی فولاد منتهی شده است.

ذات رشد نرخ در یک بازار خاص فولادی به این معنا می باشد که دیر یا زود سایر بازار های مشابه نیز از این روند کلی تبعیت کرده و فراگیر می گردد. از این رو هیجانات خرید در اواخر بهمن ‌ماه و اوایل اسفند هر سال یک عرف سنتی در بازار فولاد به شمار می‌ رود ولی در سال جاری هجوم نقدینگی موجب شده تا شاهد شتاب کم‌ سابقه‌ ای در این بازار باشیم.

عدم رشد جدی و هم ‌سنگ بهای ارز آزاد با قیمت مصنوعات فولادی با محوریت میلگرد در کنار تمایل به افت نرخ در بازار های جهانی، این روند افزایشی را با اما و اگر روبه‌رو می ‌سازد ولی چیزی که در بازار خود نمایی می ‌کند، هیجان خرید، جولان نقدینگی و رشد شتابان قیمت‌ ها می باشد. بنابراین وقتی جریان عمومی قیمت ‌ها مسیر افزایشی مستمر و شتابان را در پیش گرفته است، ادامه این صعود نگران‌ کننده چندان بعید نیست؛ اما دور نمای آن نیز به وضوح قابل پیش ‌بینی نخواهد بود. برای ابتدای زمستان قیمت ‌های فعلی بعضا غیر قابل تصور بود ولی هم ‌اکنون محقق شده است.



:: بازدید از این مطلب : 92
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 بهمن 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، شتاب رشد قیمت ‌ها در بازار فولاد برای روز گذشته افزایش چشم گیری به خود دید و یک روز کم‌‌ سابقه را رقم زد تا بازار فولاد مسیر افزایشی خود را با سرعت بالاتری در پیش بگیرد. هجوم تقاضا در بازار داخلی برای خرید حداکثری با تحرک بالای نقدینگی، افزایش تقاضای سنتی پایان سال، رشد قیمت‌ ها در بورس کالا و هم چنین خوش ‌بینی‌ های بی ‌حد و اندازه در بازار داخلی و ترس از رشد بیشتر قیمت‌ ها نیز از جمله مواردی است که به تداوم رشد نرخ در بازار داخلی فولاد منتهی شده است.

ذات رشد نرخ در یک بازار خاص فولادی به این معنا می باشد که دیر یا زود سایر بازار های مشابه نیز از این روند کلی تبعیت کرده و فراگیر می گردد. از این رو هیجانات خرید در اواخر بهمن ‌ماه و اوایل اسفند هر سال یک عرف سنتی در بازار فولاد به شمار می‌ رود ولی در سال جاری هجوم نقدینگی موجب شده تا شاهد شتاب کم‌ سابقه‌ ای در این بازار باشیم.

عدم رشد جدی و هم ‌سنگ بهای ارز آزاد با قیمت مصنوعات فولادی با محوریت میلگرد در کنار تمایل به افت نرخ در بازار های جهانی، این روند افزایشی را با اما و اگر روبه‌رو می ‌سازد ولی چیزی که در بازار خود نمایی می ‌کند، هیجان خرید، جولان نقدینگی و رشد شتابان قیمت‌ ها می باشد. بنابراین وقتی جریان عمومی قیمت ‌ها مسیر افزایشی مستمر و شتابان را در پیش گرفته است، ادامه این صعود نگران‌ کننده چندان بعید نیست؛ اما دور نمای آن نیز به وضوح قابل پیش ‌بینی نخواهد بود. برای ابتدای زمستان قیمت ‌های فعلی بعضا غیر قابل تصور بود ولی هم ‌اکنون محقق شده است.



:: بازدید از این مطلب : 97
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 بهمن 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

هفته ای که گذشت برای بسیاری از فعالان بازار آهن بسیار پر التهاب و نگران کننده بود. موج بلند افزایش قیمت ها این سوال را در ذهن آنها به وجود آورد که، چه اتفاقی سبب گشته تا قیمت ها از ۱۰۰ تا  بیش از ۳۰۰ تومان در تمامی مقاطع افزایش یابد؛ مخصوصا در حوزه ورق که جهش بزرگی را تجربه کرد.

اگر به نرخ دلار داخلی، به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار بر بی نظمی بازار نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که  نهایتا ۲۰ %  از نوسان را می توان به آن مرتبط دانست و اگر به نرخ جهانی ورق  هم نیم نگاهی داشته باشیم،  در می یابیم که روند آن کاهشی بوده است، پس چرا در بازار داخل آتش بر جان تولیدکننده های واقعی و مصرف کنندگان نهایی افتاده است ؟! چرا؟! 

روز گذشته قیمت میانگین کشف شده تختال(اسلب) با فرض ۵درصد افزایش از نرخ شمش خوزستان، ۵۱/۵۴۹ریال  شد که افزایش ۵۳۰ تومانی با آخرین نرخ کشف شده خود داشته است و در مقایسه با با نرخ میانگین فروش ورق B سیاه ضخیم کشف شده اختلاف ۴۰۰ تومانی داشته که اصلا  منطقی به نظر نمی‌رسید! همین افزایش ۵۰۰ تومانی در نرخ اسلب می‌تواند موجب تشدید روند صعودی قیمت‌ها در بازار شود. مشخص نیست به چه دلیل بهای اسلب در بورس کالا کشف نمی‌شود و از نرخ شمش خوزستان قیمت گذاری اسلب صورت می گیرد! از این رو در هفته ای که گذشت در حوزه انواع ورق وضعیت به این ترتیب بود که، ورق های ضخیم سیاه به قیمتی بالای ۸۰۰۰ تومان، ورق های گالوانیزه موجود در انبار با رشد ۵۰۰ تومانی در محدوده ی ۱۱۰۰۰ تومان و ورق روغنی با حکم ورق طلا در بازار آن در جریان بودند. 

کارشناسان معتقدند که حجم معاملات در ماههای پایانی سال طبق روال سالیان گذشته بخصوص در اسفندماه کاهش خواهد داشت. از این رو بیشتر محصولات تحویلی در اسفندماه  با کاهش خریدار روبه رو خواهد شد و احتمال تعدیل قیمت ها نیز اندکی به چشم می خورد. به هرحال جلسات و تصمیماتی که مسئولین در وزارتخانه می گیرند تا کنون نتوانسته  در کوتاه مدت بر بهبود بازار تاثیر بگذارد ولی شاید در بلندمدت موجب تثبیت و تعدیل قیمت های افسارگیسخته گردد.

 



:: بازدید از این مطلب : 100
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 17 بهمن 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، بخش مهمی از صنعت را محصولات فولادی تشکیل می دهند. به همین دلیل آشنایی با عواملی که بر قیمت آن اثر بخش هستند، بر تحلیل بازار فولاد و انتخاب موقعیت مناسب برای خرید این محصولات کمک شایانی می کند. بنا بر این لازم است بدانیم که مقاطع فولادی به دلیل عدم امکان تولید آن در همه کشورها، کالای جهانی محسوب می شود. به همین دلیل قیمت آن تحت تاثیر عوامل طبیعی و غیر طبیعی داخلی و خارجی می باشد. در نتیجه زمینه سو ء استفاده از این شرایط برای دلالان نیز بیش از پیش فراهم شده است. در این حالت بدون اطلاع از قیمت مشخص ممکن است، بازار دچار زیان های غیر قابل جبرانی نیز گردد.

از این رو صنعت فولاد، بعد از نفت دومین صنعت مهم و حیاتی در دنیا می باشد. این صنعت در کشور ایران نیز در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته و بخش عمده ای از صادرات را به خود اختصاص داده است. ایران طی سالهای گذشته در بین ده کشور برتر تولید کننده فولاد قرار گرفته است. تا پیش از این، وابستگی ایران به واردات مقاطع فولادی بسیار زیاد بوده که  با افزایش میزان تولید از حجم این وابستگی اندک اندک کاسته  شده است، به طوری که  با صادرات این مقاطع به کشور های دیگر هم رو برو گشته ایم.

  در سال ۹۷ میزان واردات مقاطع فولادی به طور چشمگیری کاهش یافت. و در مقابل طبق آمار منتشر شده، روند صادراتی فولاد ایران به چین با شتابی مطلوب، روند افزایشی داشته است.  در مرداد ماه سال جاری ۱۳۴ هزار تن صادرات فولاد به چین را به ثبت رسیده است که  در تاریخ صادرات فولاد بی سابقه می باشد. اما تاثیر نرخ صادرات بر قیمت مقاطع فولادی از نکات مهم در تولید و صادرات این حجم از مقاطع فولادی می باشد.



:: بازدید از این مطلب : 92
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 بهمن 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، افزایش نرخ مسکن در شش ماه اخیر سال به گونه‌ ای رقم خورد که بسیاری از شهروندان دیگر فکر خرید خانه را در رویا‌های خود نیز دنبال نمی ‌کنند. این سرعت افزایش به حدی رسید که برخی با فروش خانه خود در اول هفته نتوانستند مشابه آن را در آخر همان هفته خریداری کنند.

از این رو ورود افرادی که تخصصی در ساخت ‌و ساز و‌ فروش املاک و‌ مستغلات ندارند یکی از دلایل نرخ‌ های عجیب و غریبی است،  که این روزها در بازار مسکن وجود دارد. در حال‌ حاضر قیمتی که برای مسکن عنوان می شود، نرخ واقعی نبوده است و به نظر می رسد خرید در این هرج‌ و مرج به ضرر شهروندان تمام می شود. از این حیث کارشناسان  معتقدند که  قبل از خرید مسکن اندکی صبر می بایست پیشه کرد، چرا که پس از دوره رکود قیمت ‌های غیر واقعی از بین می ‌رود و شهروندان می ‌توانند خانه‌ ای با ارزش واقعی خود را خریداری کنند.

ازجمله مهم‌ ترین دلایل تأثیر گذار در بازار مسکن را می‌ توان موضوع مدیریتی بازار مسکن عنوان کرد.یکی از مشکلات بازار مسکن کشور این است که سازمان‌ هایی که به‌ عنوان بنگاه‌ های اقتصادی، شرکت‌ های مشاوره، آژانس املاک در زمینه خرید و فروش املاک و معامله‌ گری عمل می‌ کنند، سامان کافی را در انجام امورات ندارند. 
ورود افرادی که مهارت خاصی در زمینه معامله گری ندارند یکی از دلایل نرخ‌ های عجیب‌ و غریبی است که این روز ها در بازار مسکن وجود دارد. این موضوع ناشی از مشاوره‌ های نادرست مشاورین املاک خام و بی‌ تجربه نیز می باشد. تورم قیمت ‌ها در بخش مسکن یکی از دلایلی است که موجب رکود صنعت ساختمان بعد از سیکل رونق آن می ‌شود و روی صنایع مولد تأثیر زیادی می‌ گذارد.



:: بازدید از این مطلب : 100
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 بهمن 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنابر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، هم زمان با افزایش نرخ مسکن در مناطق مختلف تهران، حجم خرید و فروش هم افزایش محسوسی را تجربه کرده و به نظر می‌ رسد مشتریانی که تا پیش از این زمان را برای خرید مسکن مناسب نمی ‌دانستند؛ بار دیگر با بازار مسکن ارتباط برقرار کرده ‌اند. بازار در شرایطی داغ شده است که در سال های گذشته در این محدوده زمانی بازار وارد فاز رکود دوره‌ ای می‌ شد. از این رو به نظر می ‌رسد، فعلا عمده خریداران تقاضای واقعی هستند و مسکن را برای نیاز واقعی خود خریداری می‌ کنند چرا که هراس دارند، قیمت‌ ها روندی افزایشی را طی کند؛ در نتیجه به سرعت تقاضای بالقوه خود را بالفعل می کنند.

بنابراین بازار مسکن که در دوران کساد به سر می برد، هم اکنون  شرایط بهتری در حوزه خرید و فروش دارد و انتظار می رود در سال آینده رو به رونق باشد و پیش ‌بینی می ‌شود تا اسفند خرید و فروش در سطح بالایی صورت گیرد ولی از فروردین ماه تا اردیبهشت سال آینده، همچون سالهای قبل، خرید و فروش در بازار مسکن کاهش پیدا می‌کند و بازار راکد خواهد شد اما دوباره رونق می‌گیرد؛ در واقع مسکن هیچوقت طولانی مدت راکد و کساد نمی ‌ماند.

روند رو به رشد نرخ مسکن در حالی آغاز شده است که بررسی ‌ها نشان می ‌دهد پیش از این انتظار برای کاهش نرخ شکل گرفته بود اما افزایش قیمت‌ ها از آذر ماه سال ۹۸ شرایط این بازار را تغییر داده است. بی ثباتی قیمت و عدم نظارت مسئولین نیز موجب شده تا در کنار افزایش نرخ های بی دلیل، بازار اجاره بها نیز همچنان بتازد؛ از این رو بسیاری از مستأجرین امیدی به توانایی رهن و اجاره در سال آینده را نیز ندارند.



:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 بهمن 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنابر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، مزیت اصلی زنجیره تولید فولاد در داخل کشور وجود ماده اولیه و حامل ‌های انرژی در داخل کشور است و نمی‌توان از هم ‌اکنون ذهنیت کلی را بر این اصل قرار داد که باید ماده اولیه یا همان سنگ‌ آهن را از خارج وارد شود. ذهنیت سرمایه‌ گذار در ایران و ژاپن متفاوت است. البته در قوانین بخش معدن در کشور کسری وجود ندارد و شاهد کاهش اثر گذاری دولت بر بخش معدن هستیم. از این رو در خصوص صنایع معدنی هم باید بیان کرد که تاکنون احداث این واحد ها اطمینان از عرضه امن مواد اولیه بوده است و این زنجیره تولید باید تامین شود.

اعضای این زنجیره نیز باید خود را متعهد به تامین نیاز زنجیره تولید بدانند و بخش پایین‌ دستی خود را تامین کنند. البته مازاد بر این نیاز باید بدون عوارض صادر شود. حال دولت باید برای کل کشور تصمیم کار آمد و صحیح اندیشه کند. وقتی که بسیاری از طرح‌ های فولادی در ایران پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد دارند، باید برای تغذیه این واحد ها تلاش کرد و دولت هم در این موارد تعهد تامین خوراک داده است.  درخصوص قیمت‌ گذاری دستوری اما به هزینه‌ های انرژی و دستمزد در مقایسه با سایر کشورها می توان گفت: در سال‌ های گذشته و تا قبل از مشکلات اخیر کاری به وضعیت تولید یا اعمال عوارض صادراتی وجود نداشت ولی در شرایط فعلی اوضاع را باید متفاوت دانست، گویی شرایط جنگی بر اقتصاد حاکم شده است.

توجه کارشناسان و مسئولان بازار فولاد به سمت ارزش افزوده است و نمی‌توان مواد اولیه را صادر کرد اما واحد های تولیدی در داخل بدون ماده اولیه بمانند. انتظار می رود در این شرایط تولید کنندگان به دولت کمک کنند. البته به‌رغم وضع عوارض، کل صادرات مواد معدنی کشور در سال ‌های اخیر در دوره بحران بیش از سال ‌های قبل بوده و محدودیتی در حجم صادرات ایجاد نشده است.

 



:: بازدید از این مطلب : 94
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 13 بهمن 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنابر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، افزایش معاملات و افزایش قیمت در بازار مسکن در سه ماهه آخر سال، روندی است که همه ساله اتفاق می‌ افتد. علت آن هم نگرانی خریداران و بهره‌ برداران واقعی مسکن از تورم است که معمولا در هیچ سالی، حتی سال‌ هایی که کاهش ارزش پول ملی نداشته ایم کمتر از ۱۵ درصد نبوده است.

 طبیعتا وقتی فشار تقاضا در بازار حاکم شود، مقداری تورم در حد چند درصد به وجود می آید که این امر طبیعی می باشد. اما خرید مسکن از توان بسیاری از آحاد مردم خارج شده و شرایطی برای افزایش قیمت مسکن وجود ندارد، مگر این‌که باز هم شاهد سقوط ارزش پول ملی باشد. در نتیجه تورم‌ های آن‌ چنانی باعث افزایش قیمت مسکن می‌ شود ولی در شرایط امروز اگر با همین روند پیش رود، سال آینده نهایت افزایش قیمت مسکن در حد تورم عمومی خواهد بود.

برای مسکن در سال آینده رونقی دیده نمی شود. اما اغلب مصرف‌ کنندگان اصلی مسکن این تصور را دارند که قیمت کاهش پیدا نخواهد کرد و دولت نیز قادر نیست که تقاضای مسکن را حتی در حد ۴۰۰ هزار واحد طرح اقدام ملی پاسخگو باشد. از این رو سابقه نشان داده دولت‌ ها نتوانسته وعده‌ هایی را که در خصوص تولید و عرضه مسکن می‌دهند محقق سازند. بنابراین برای مصرف ‌کنندگان چاره ‌ای جز این نیست که وارد بازار شوند و خرید خود را انجام دهند.

به جهت پاسخگویی به تقاضای موجود در سال آینده بخشی از متقاضیان فعال خواهند بود و اقدام به خرید می‌کنند اما کسری حدود شش میلیون واحد مسکونی در کل کشور به قوت خود باقی می ‌ماند. ممکن است در شمال تهران مسکن فروخته نشده در حد میلیونی داشته باشیم ولی به معنای آن نیست که پاسخگوی بازار مسکن باشد. اقشار بد مسکن و فاقد مسکن کماکان مشکل دارند. سال آینده خریداران به دنبال مسکن با قیمت مناسب می‌گردند ولی سرمایه ‌گذاری در بخش مسکن امیدوارکننده نخواهد بود.

 



:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 13 بهمن 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

وضعیت بازار داخلی انواع مقاطع فولادی بسیار نامطلوب بوده به طوری که با چشم اندازی تاریک، بصورت افسار گسیخته در حال تاخت و تاز قیمتی  طی ۴ ماه گذشته بوده است. افزایش قیمت ها عمدتا بین ۲۰ تا ۵۰ تومان در بیشتر مبادی حوزه فروش میلگرد آجدار شنیده می شود اما بصورت موردی نیز شاهد اعلام مواردی با افزایش بالای ۵۰ الی ۱۰۰ تومان طی روز گذشته بوده ایم. بطور متوسط و تقریبی از ابتدای مهر ماه تاکنون، بازار میلگرد آجدار افزایش قیمت کیلویی ۱۲۰۰ تومان را درنوردیده است .

در حال حاضر مدتی است که بطور بی سابقه ای در سکوت و خاموشی ناظرین بازار و دولتی ها، افزایش قیمت های بازار داخلی فولاد در همه حوزه‌ها بصورت افسار گسیخته ای در حال رخداد است ؛حال این همه بی تفاوتی از بابت چیست ؟هیچ کس نمی داند و تنها دود آن در چشم مصرف کنندگان نهایی بازار می رود. کارشناسان معتقدند که انطباق تورم در این سیر افزایشی پرشتاب، به عنوان توجیهی برای این شرایط از سوی برخی عنوان شده که در واقع این ساده ترین توجیه ممکن برای این فاجعه ملی بوده است. اما در توجیه فنی و به عنوان تحلیل ریزبینانه این تغییرات، رد پای دولت در چند ناحیه در این افزایش قیمت های افسار گسیخته بازار داخلی کاملا به چشم می‌آید که می توان برای وضح بیشتر این عامل به مواردی چون: 

۱)تمرکز دولت در صادرات مواد اولیه مورد نیاز صنایع میانی تولیدی داخلی و بی توجهی به نیاز مواد اولیه صنایع بخش واقعا خصوصی داخلی، به جهت اولویت نیاز به ارز حاصل از صادرات مواد غیر نفتی
۲)سکوت و بی تفاوتی ناظرین بازار و همکاری و همسویی تلویحی به جهت کمک به افزایش قیمت های فولادسازان در بازار داخلی برای حمایت از فولادسازان در مواجه با فشار مضاعف تحریم ها به عنوان جبرانی برای آنها

 



:: بازدید از این مطلب : 260
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 13 بهمن 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

طبق داده‌ های انجمن جهانی فولاد طی سال جاری در خصوص وضعیت بازار فولاد، معادل ۱۷۱۲ میلیون تن فولاد در جهان به مصرف رسیده است. این عدد در سال های گذشته معادل ۱۲۳۰ میلیون تن بود. به عبارت دیگر طی ۱۰ سال گذشته، مصرف فولاد در جهان بیش از ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است؛ از این رو امروزه بسیاری از وسیله ‌هایی که مردم در سراسر جهان خریداری می‌کنند، اثری از فولاد را در خود دارند. بطور مثال در ساخت خودروها از فولاد استفاده می‌شود و همینطور ساختمان‌ سازی، پروژه‌ های عمرانی دولت و شهرداری ‌ها بدون فولاد انجام‌ شدنی نیست.

از محصولات فولادی در صنایع مختلفی نظیر، یخچال، ماشین لباسشویی و اجاق گاز گرفته تا وسایل کوچک‌تر، در ساخت اسلحه، موشک، تانک و جت‌ های جنگی، فولاد نقش بسزایی دارد. همچنین صنعت حمل‌ و نقلی که امروزه وجود دارد، شامل حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی، مدیون فولاد است. از این رو چین در رشد اقتصادی و تولید نقش بسزایی دارد. چینی ‌ها بیش از ۵۰ درصد از فولاد خام جهان را تولید می ‌کنند و بیش از ۴۸ درصد از فولاد جهان را مصرف می‌ کنند. یکی از بنیادی ‌ترین چیز هایی که پیشرفت بشر و پیشرفت صنایع در ۱۰۰ سال گذشته مدیون آن بوده، فولاد است و انجمن جهانی فولاد عقیده دارد که طی ۱۰۰ سال آینده، فولاد همان ‌قدر در پیشرفت بشر و صنایع اهمیت دارد که در قرن گذشته اهمیت داشته است.

حال چون چین ۴۸ درصد از فولاد جهان را مصرف می‌کند، سرانه مصرف آشکار فولاد در چین نیز در صدر قرار دارد. اما جمعیت ۴/ ۱ میلیارد نفری این کشور باعث شده که از نظر سرانه مصرف آشکار فولاد در جهان، این کشور در جایگاه پنجم باشد. کره جنوبی با سرانه مصرف آشکار فولاد معادل ۱۰۴۹ کیلوگرم در سال ۲۰۱۸ در صدر قرار گرفته است.



:: بازدید از این مطلب : 89
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 12 بهمن 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، یک متغیر داخلی در بازار مسکن در حال حاضر به حدی رسیده که تاثیر آن هم روی قیمت مسکن و هم روی رفتار عرضه‌ کنندگان مسکن نوساز اثر محسوسی داشته است. این متغیر قیمت زمین است که اکنون هم‌ پای متغیر های بیرونی بازار مسکن هم چون نرخ تورم عمومی، نوسان‌ های ارزی و انتظارات تورمی، زمینه‌ ساز رشد قیمت مسکن شده است. 

در بازار کنونی قیمت زمین به‌ عنوان یک پارامتر بالا برنده قیمت مسکن نقش زیادی در نوسان قیمتی مسکن ایفا می‌ کند. در طول ادوار گذشته نیز این پارامتر همواره اثر بالا برندگی قیمت مسکن را ایفا کرده، به این معنا که در زمان‌ هایی که قیمت زمین کاهش یافته، اثر کاهشی محسوسی روی قیمت مسکن نداشته اما در زمان افزایش قیمت زمین، بازار مسکن نیز بلافاصله اثر گرفته و سطح قیمت مسکن در معاملات رشد کرده است.

از این رو آخرین اطلاعات مربوط به بازار ملک نشان می‌ دهد، بهای فروش هر متر مربع ملک کلنگی در تهران ۴۲/ ۱ برابر قیمت آپارتمان شده است که یک نسبت بی سابقه محسوب می ‌شود. این فاصله طی دو دهه گذشته به دلیل سبقت تقاضای ساخت و ساز از عرضه ملک قابل تخریب، روند صعودی داشته است. نیمه اول سال جاری شدت تورم قیمت زمین، گروهی از سازنده‌ ها را متوقف کرد.
مطابق الگوی تغییر فاصله قیمت زمین و مسکن در دوره‌ های مختلف انتظار می‌ رود نسبت فعلی وارد مسیر کاهشی شود. حال اگر بخواهیم آینده قیمت مسکن را با نگاه به رابطه بلند مدت گذشته قیمت‌ های زمین و مسکن رصد کنیم، می توان گفت، تحولاتی که در تابستان سال جاری در بازار زمین رخ داد و تحولاتی که در ماه‌ های اخیر بازار مسکن را متاثر کرد، موجب عقب نشینی تقاضا از بازار گردید.



:: بازدید از این مطلب : 95
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 12 بهمن 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن، صدمات وارده از تحریم های سنگین دولت آمریکا بر روی صنعت فولاد سبب گشته است که یا ایران ناگزیر به ارزان فروشی تولیدات فولادی خود، جهت حفظ منافع در بازارجهانی گردد و یا به تقویت حضور تولیدات چینی چه در بازار داخل و چه در بازار های بین المللی دامن زند.

 برخی فعالان اقتصادی بر این باورند که با افزایش تعرفه‌های مشتقات محصولات فولادی و آلومینیومی در آمریکا، تاثیرات قیمتی اینگونه محصولات در بازار‌های جهانی را شاهد خواهند بود و در نهایت تجار ایرانی از این شرایط متضرر خواهند شد. این در حالی است که تحریم‌های آمریکا  متمرکز بر درآمد‌های ارزی کشور بوده است چراکه درآمد‌های حاصل از صنایع معدنی کشور برخلاف درآمد‌های نفتی به شریان‌های کوچک و بزرگ اقتصادی کشور وارد می‌شود.

به گفته کارشناسان، این درآمد‌ها وارد خزانه کشور نمی‌شود بلکه به واحد‌های مختلف بخش خصوصی و دولتی کشور وارد شده و از این طریق بر بخش اقتصادی نظیر چرخه حمل کشتی، بارگیری، جابجایی کالا از طریق ریل و جاده، کارخانجات، معادن، طرح‌های مشارکت اجتماعی و …. اثر می‌گذارد. ایران در تولید فولاد دارای رقبای قوی بوده که سبب گشته است تا جهت حفظ بازار‌های صادراتی خود بسیار دقیق و هوشمند عمل کند. البته در حوزه ی آلومینیوم در داخل کشور حرف زیادی برای گفتن نداشته بنابراین از جنگ تعرفه واردات این محصول توسط دولت آمریکا متحمل ضرر و زیان نخواهیم گشت.

کارشناسان معتقدند که اعمال تعرفه‌ ها بر روی فولاد و آلومینیوم در کشور آمریکا می‌تواند تاثیرات زیادی بر بازار این محصولات به ویژه بازار‌های هدف ایران به وجود بیاورد. چراکه صادرکنندگانی مثل چین از لحاظ فولاد و بحرین و امارات متحده عربی از لحاظ آلومینوم که مطرح‌های دنیا هستند، با کاهش صادرات مواجه خواهند شد و در راستای تحقق اهداف تولید، محصولاتشان را راهی سایر بازار‌ها می‌کنند که عمدتا در این بازار‌ها ایران سهم زیادی دارد.



:: بازدید از این مطلب : 100
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 12 بهمن 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، با وجود آن که ساخت و ساز در تهران حدود ۱۷ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته، عرضه نسبت به معاملات در حالت کلی ۲۶ درصد بهبود پیدا کرده است. معاملات مسکن در تهران طی ۱۰ ماهه سال جاری ۴۳ درصد نسبت به زمان مشابه سال قبل کاهش یافته و افت ساخت و سازها ۱۷ درصد بوده است.  اوضاع عرضه به تقاضا نسبت به سال قبل ۲۶ درصد بهبود پیدا کرده است. از این رو حجم قابل توجهی واحد مسکونی خالی در تهران وجود دارد.

 آذر ماه  سال جاری ۵۶۵۸ واحد مسکونی در تهران پروانه ساخت دریافت کرده‌ اند که با توجه به ۱۰ هزار و ۸۶۲ فقره معامله، ساخت و سازها در شرایط امروز تقریبا نصف تعداد معاملات است اما عرضه‌ی مازاد، نگرانی ‌های ناشی از فشار تقاضا را کاهش می‌ دهد. بر اساس تحقیقات به عمل آمده از سال ۱۳۹۵ حدود ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در تهران خالی وجود دارد. بنابر اظهارات معاون وزیر راه و شهر سازی، اگر آمار  مجددی گرفته شود، احتمالا آمار واحد های خالی کاهش یافته است. با این حال گشتی در آگهی‌ های فروش مسکن و فایل‌ های موجود در دفاتر املاک نشان می‌ دهد عرضه تقریبا ۱۰ برابر معاملات قطعی است. 

بیشترین تعداد آپارتمان ‌های خالی در شمال و شمال غرب تهران با متراژهای بالای ۸۰ متر مربع وجود دارد که متقاضیان واقعی توان خرید آنها را ندارند. حال در شرایطی که حدود ۷۰ درصد آگهی ‌ها را واحد های بالای ۸۰ متر مربع به خود اختصاص می‌دهد، ۵۸ درصد معاملات در واحد های کمتر از ۸۰ متر مربع انجام می ‌شود. سال گذشته در ۱۰ ماهه نخست ۱۰۷ هزار و ۸۳۲ معامله مسکن در تهران انجام شد. این رقم در ۱۰ ماهه نخست سال جاری به ۶۱ هزار و ۱۰۹ فقره رسیده که از کاهش ۴۳ درصدی حکایت دارد.



:: بازدید از این مطلب : 108
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 10 بهمن 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، صنعت فولاد در ایران، از همان ابتدای مسیر توسعه و صنعتی شدن خوش درخشیده است؛ به‌ خصوص در اقتصادی که اگر چه سایه سنگین نفت را سال‌ هاست بالای سر خود دارد اما بالغ بر یک سال و نیم است که نگاهی هم به برخی داشته‌ های صنعتی خود کرده است.

در میان صنایع معدنی هم اما، این صنعت فولاد است که سال ‌هاست حرف اول را می زند. شاید به همین دلیل باشد که به یکی از پایه‌ های اصلی فهرست تحریم‌ های اعمال‌ شده علیه اقتصاد ایران تبدیل شده و اهمیت آن برای دشمنان نمایان شده است که اگر فروش نفت را محدود کنند و معاملات نفتی ایران را به صفر برسانند، فولادی‌ها با قدرت وارد عرصه عمل شده و کار را پیش می ‌برند. بدین معنا که تولید می‌کنند و محصولات خود را روانه بازارهای خارجی می‌‌کنند و برای کشور ارز به ارمغان می‌آورند.

 اکنون با گذشت بیش از یک سال از محدودیت‌ های اعمال‌شده علیه اقتصاد ایران، صنعت فولاد همچنان به تولید ادامه داده و صادرات نیز دارد؛ از این رو بخش عمده‌ای از بار ارز آوری کشور را در این شرایط که سخت ‌ترین تحریم‌ ها علیه اقتصاد ایران اعمال شده، به دوش می‌کشد. نگاهی بر فعالیت صنعتی شدن ایران طی دهه‌ های گذشته به خوبی نشان می‌دهد که در ایران، فولاد جزو محصولاتی بوده که از دهه ۴۰، به عنوان چرخه رشد اقتصادی کشور مدنظر قرار گرفته و نشانه توسعه صنعتی کشور بوده است. 

حال در برنامه است که ایران به تولید کننده بزرگ فولاد جهان با تولید حدود ۵۵ میلیون تن در سال ۱۴۰۴ تبدیل شود. این در حالی است که در تقسیم ‌بندی جهانی، ایران دهمین تولید کننده فولاد جهان است و در سال ۲۰۱۹ میلادی، حدود ۲۵ میلیون تن تولید داشته است. بنابراین اگر به تولید ۵۵ میلیون تن که به عنوان هدف رشد میزان تولید فولاد از سوی دولت در نظر گرفته شده، برسند، ایران هفتمین تولیدکننده بزرگ دنیا خواهد بود.



:: بازدید از این مطلب : 88
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 10 بهمن 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، قیمت مسکن در دی ماه ۹۸ با رشد ۳ درصدی نسبت به ماه قبل، به رقم ۱۳ میلیون و ۸۸۲ هزار تومان رسیده است. بر اساس تحقیقات به عمل آمده از بازار مسکن، قیمت ها نسبت به سال گذشته رشد ۴۲ درصدی داشته است. البته میانگین قیمت مسکن در آذر ۹۸ با رشد ۶.۸ درصدی روبرو بود و در دی ماه تا حدودی از رشد قیمت ها کاسته شد. 

حال برخی کارشناسان دلیل رشد ۶.۸ درصدی قیمت مسکن در آذر ۹۸ را تغییرات قیمت بنزین اعلام کردند؛ با این حال در دی ماه ۹۸ اندکی از شدت رشد قیمت ها کاسته گردید. تعداد معاملات مسکن شهر تهران در دی ماه ۹۸ بالغ بر ۱۰ هزار و ۸۶۲ فقره بوده که نسبت به ماه قبل ۱۲.۴ درصد و نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۵۸.۲ درصد افزایش داشته است. در این بین ارزش معاملات بالغ بر ۱۱ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان به ثبت رسیده که نسبت به فعالیت های پیشین رشد ۱۴.۲ درصدی و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱.۱ درصد افزایش را نشان می دهد.

گزارش کلی وضعیت بازار مسکن شهر تهران حاکی از آن است که طی ۱۰ ماهه نخست سال ۹۸ تعداد معاملات ۶۱ هزار و ۱۰۹ فقره بود. معاملات در بازار مسکن تقریبا در رکود است و در برخی موارد چند درصدی که قیمت ها و تعداد معاملات رشد پیدا می کند، در حد انتظارات در بازار مسکن نیست. 

افزایش ۳ درصدی قیمت مسکن در دی ماه به دلیل نوسانات نرخ ارز و طلا رخ داده است. حال راهکار مناسبی برای مهار این وضعیت پیشنهاد می شود که برای رونق بازار مسکن باید ابتدا سودا گری در این بخش کنترل شود و قدرت خرید کسانی که می خواهند مسکن را در قالب کالای مصرفی تهیه کنند، افزایش یابد.

 



:: بازدید از این مطلب : 257
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 بهمن 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن، درحال‌حاضر هیچ‌گونه محدودیتی برای صادرات فولاد وجود نداشته است و تنها فولادسازانی که به تعهد بازگشت نرخ ارز عمل نکرده‌اند، طبق ابلاغ بانک مرکزی مجاز به صادرات نیستند و این موضوع  هیچ ارتباطی به وزارت صمت ندارد. معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در اظهارات اخیر خود اذعان داشت که، برخلاف نظر صنعتگران، وزارتخانه نقشی در ممانعت از فولادسازان در صادرات ندارد و اسامی فولادسازانی که با بانک مرکزی ارز حاصل از صادرات را تسویه نکرده‌اند، از سوی این بانک به گمرک ابلاغ شده است. وی با اشاره به طرح ممنوعیت عرضه ورق خارج از بورس‌کالا گفت: این طرح به این منظور راه‌اندازی شده است تا تمامی تولید‌کنندگان ورق مکلف به عرضه ورق در بورس‌کالا شوند. درحال‌حاضر بیشترین بار عرضه ورق در بورس‌کالا به‌ دوش فولاد مبارکه می باشد  که با ممنوعیت عرضه ورق خارج از بورس کالا، سایر تولیدکنندگان نیز باید برای فروش ورق های تولیدی خود، وارد بورس کالا شوند.

در این طرح قرار است با الزام به عرضه اسلب در بورس‌کالا تمامی تولید‌کنندگانی که اسلب از بورس‌کالا خریداری می‌کنند، مکلف به عرضه محصول تولید شده خود نیز در بورس‌کالا شوند و در صورتی که محصول عرضه شده در بورس متقاضی نداشته باشد، می‌توانند آن را صادر نمایند. معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین اعلام کرد که وزارت صمت بخشنامه‌ای را جهت کاهش عوارض صادرات کرومیت از ۲۵ درصد به ۱۰درصد، عوارض کنسانتره سرب و روی از ۲۰درصد به ۱۲درصد، عوارض مس از ۱۰درصد به ۵درصد و وضع عوارض ۱۰ درصدی صادرات آهن اسفنجی به گمرکات کشور ابلاغ کرده است؛ که هدف اصلی از آن زمین گیر کردن تحریم‌های صنعت فولاد و صنایع معدنی  در کشور بوده است.

درخصوص تاثیر اعمال عوارض ۲۵درصدی بر صادرات سنگ‌آهن در افزایش تولید محصولات فولادی طی سال‌های ۹۱،  ۹۲، ۹۳ و سال‌های پیش از آن، آمارها نشان می‌دهد که به‌ طور متوسط سالانه بالغ بر ۲۳ میلیون تن سنگ آهن خام از کشور صادر شده است  که با اعمال عوارض، در ۹ ماه پایانی سال جاری، کل صادرات سنگ آهن خام ایران به ۴ میلیون تن رسیده است.



:: بازدید از این مطلب : 105
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 بهمن 1398 | نظرات ()