نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: بررسی جزئیات طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد بنابر سخنان نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس به پایان رسیده و طرح مذکور در این کمیسیون به تصویب رسیده است.

وی همچنین تاکید کرد: معافیت مالیاتی برای محصولات میانی و ابتدایی فولاد در این طرح برداشته شده است، اما محصولات انتهای زنجیره همچنان معافیت مالیاتی خواهند داشت، زیرا تحت هیچ شرایطی قابل پذیرش نیست که به وسیله معافیت مالیاتی به خام فروشی کمک کنیم.

با توجه به اینکه روز ۲۳ دی کلیات طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با ۱۶۸ رای موافق، ۲۲ رای مخالف و ۸ رای ممتنع در صحن علنی مجلس به تصویب رسید و مقرر شد جزئیات آن با مشورت مجدد نمایندگان مجلس و دولت در کمیسیون صنایع و معادن بررسی شود، حالا نایب رئیس این کمیسیون از پایان بررسی جرئیات این طرح و همچنین تصویب آن خبر داده است.

علی جدی در این زمینه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: جزئیات طرح توسعه و تولید پایدارزنجیره فولاد در کمیسیون صنایع مجلس به تصویب رسید. البته لازم به ذکر است که پیش از این کلیات این  طرح در صحن علنی مجلس به تصویب رسیده بود اما جهت بررسی جزئیات به کمیسیون صنایع ارجاع داده شده بود. در بررسی های کمیسیون مواردی از این طرح دست خوش تغییراتی شد اما مسائل مهمی همچون عرضه کل زنجیره فولاد در بورس به تصویب رسید.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید : دست های پشت پرده بازار فولاد

وی با اشاره به موضوع تاکید برطرح فولادی مجلس بر صادرات نهایی زنجیره فولاد، ادامه داد: معافیت مالیاتی برای محصولات میانی و ابتدایی فولاد در این طرح برداشته شده است اما محصولات انتهای زنجیره فولاد همچنان دارای معافیت مالیاتی خواهند بود. این تصمیم به دلیل پیش رفتن تولید به سوی انتهای زنجیره و همچنین جلوگیری از خام فروشی گرفته شده است.

همانطور که ذکر شد، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد که تحت هیچ شرایطی کمک به خام فروشی از طریق معافیت مالیاتی قابل قبول نیست. در رابطه با سنگ معدن نیز مردم دارای منافعی هستند که به آن نیز میبایست توجه شود، اینکه هم معافیت مالیاتی وجود داشته باشد و هم صادرات به صورت خام فروشی صورت گیرد امکان پذیر نیست.

جدی در رابطه با تاثیرات قیمت فولاد بر صنایع کشور بیان کرد: با وجود اینکه تولید فولاد در کشور مازاد بر مصرف است اما در بخش عرضه با برخی مشکلات روبه رو شده است. در نهایت تولید کنندگان فولاد بر اساس طرح مجلس می بایست در ابتدا اقدام به عرضه محصولات خود در بورس کالا کنند و در صورت نبود خریدار برای محصولاتشان می توانند صادرات خود را انجام بدهند.



:: بازدید از این مطلب : 201
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس : کبیری معاون امور تعاون وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی اذعان کرد : معاونت امور تعاون وزارتخانه با مشارکت و همکاری  بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون، تلاش کرد این مشکل را برطرف کند و برای این منظور ۲ طرح پیشنهاد و مقدمات لازم برای اجرایی شدن آن انجام شده.رونمایی از طرح‌های تامین مالی نوین مسکن با حضور امیرحسین قاضی زاده، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی و محمد کبیری، معاون امور تعاون وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

محمد کبیری در مراسم رونمایی از این طرح که در محل مرکز نوآوری توسعه تعاون برگزار شد، گفت: مشکل اصلی تعاونی‌های مسکن این است که برخی اعضا حق عضویت خود را پرداخت نمی‌کنند و این امر باعث طولانی شدن اجرای طرح ها می‌شود.

کبیری در ادامه تشریح کرد: در طرح پوشش مالی بانک توسعه تعاون، به تعاونی‌هایی که در پروژه‌های خود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشتند، اما به دلیل مشکلات مالی اعضا توانایی پرداخت حق عضویت نداشتند، خط اعتباری در نظر گرفته شده تا این پروژه‌ها به اتمام برسند.البته این خط اعتباری به تعاونی‌هایی تعلق می‌گیرد که فعالیت آنها روشن و شفاف ، انجمن تعاونی به‌روز و مشکل حقوقی نداشته باشند و تعاونی این اطیمنان را بدهد که پروژه را به اتمام برساند.

وی در مورد طرح دیگر تامین مالی مسکن گفت: طرح دیگر، استفاده از بازار سرمایه و بورس کالا است که مسکن را به بورس می‌بریم و با کمک این طرح، تغییری در رونق تعاونی مسکن ایجاد می‌شود.در این طرح تعاونی‌ها برای تامین مالی اقدام به تامین نقدینگی از طریق بازار سرمایه‌ می‌کنند و بخشی از آورده که اعضا نمی‌توانند تامین کنند، از طریق این بازار و با ضمانت صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون انجام می‌شود.

کبیری افزود: در سررسید اوراق، اعضا اگر نقدینگی داشته باشند، پرداخت می‌کنند، در غیر این صورت با مراجعه به بانک توسعه تعاون به صورت اقساطی اقدام به فروش اقساطی می‌کنند.هم‌اکنون سهم تعاونی‌ها در تولید مسکن زیر ۱۰ درصد است و با اجرای این ۲ طرح می‌توان گفت بخش تعاون مسکن متحول می‌شود.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید : جو شکننده بازار مسکن

همچنین در ادامه این مراسم، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تقدیر از عملکرد بخش تعاون گفت: عملکرد بخش تعاون نشان می‌دهد، ‌هرجا به جوانان دانشمند اعتماد کردیم، تهدیدها را به فرصت تبدیل کردند و نتایج درخشانی آفریدند.

نایب رئیس مجلس در ادامه در مورد اهمیت بخش تعاون گفت: تعاون ارزش فرهنگی بوده و در واقع تلاش در خدمت جمع است و روح تعاون باعث پیشرفت سطح تربیت جامعه می‌شود. امیرحسین قاضی زاده درخصوص تعاونی‌های مسکن و مشکلات آنها، گفت: تجربه نشان می‌دهد که تعاونی‌های مسکن مهر در گذشته موفق نبودند و حتی در مرحله‌ای افراد تصمیم گرفتند، این تعاونی‌ها را دور بزنند و به صورت مستقیم با انبوه‌سازان قرارداد ببندند.



:: بازدید از این مطلب : 45
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: بر اساس گفته های یکی از فعالان بازار سنگ آهن، در این حوزه با کاهش ۳۴ درصدی از میزان سرمایه گذاری در معادن سنگ آهن ایران مواجه هستیم که می تواند این موضوع بحران جدی را در بخش معادن سنگ آهن ایران ایجاد کند.

از سوی دیگر ورود مجلس شورای اسلامی در رابطه با قیمت گذاری سنگ آهن و فولاد به مشکلات این حوزه دامن زده است . حال آن که موضوع مهم تری که در این میان مطرح می شود آن است که کاهش صادرات مواد خام به چه اندازه بر تولیدات صنعتی کشور تاثیر گذار بوده و صاحبان معادنی چون سنگ آهن را با چه مشکلاتی رو به رو کرده است. دیگر مسئله مهم این است که دلیل تامین نشدن منابع مالی معادن سنگ‌ آهن در روند صنعتی و تولیدی کشور چیست.

در رابطه با همین مسائل با قدیر قیافه، نایب‌رئیس کنفدراسیون صادرات ایران و فعال حوزه معدن گفت و گویی صورت گرفته که به آن میپردازیم. وی با بیان این که طی سال‌های اخیر قانون رفع موانع تولید در احکام برنامه توسعه کشور تصویب شده که صادرات هر نوع محصول به ‌دلیل کنترل و تنظیم بازار ممنوع است. همچنین در سال گذشته محدودیت‌هایی در زمینه صادرات محصولات معدنی سنگ ‌آهن مطرح شد که جایگاه قانونی نداشت.

همچنین وی ادامه داد در رابطه با مفهوم خام‌ فروشی و جلوگیری از آن به سبب محدودیت های صادراتی اعلام شده، سنگ آهن خام به کلوخه سنگ آهن گفته می شود وقتی کلوخه ها استخراج می شوند و با پالایش به سنگ آهن تبدیل می شوند که دیگر خام نبوده و از آن به عنوان مواد اولیه نیز می توان استفاده کرد. پس عبارت خام‌ فروشی در این بحث مفهومی ندارد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید : بازار آهن طعمه بی نظمی

در رابطه با کاهش صادرات سنگ آهن و تاثیر آن بر تولیدات صنعتی کشور نیز ذکر کرد که اکثر کارشناسان نه فقط در حوزه معدنی بلکه در تمامی بخش ها اعتقاد دارند که بیشترین سهم ارزش افزوده باید در داخل کشور بماند و اگر قدرت جذب سنگ ‌آهن به‌عنوان مواد اولیه در کشور وجود دارد، باید صنایع کشور از آن بهره‌ برداری کنند تا ارزش افزوده مناسبی ایجاد شود.

در پایان نیز در رابطه با راهکار حل مشکلات معادن سنگ آهن، افزود: برخی مسئولان با بحث معادن و مواد‌ معدنی از جمله سنگ‌آهن به گونه ‌ای برخورد می ‌کنند. فعالیت معدنی و بخش معادن نیاز به نگاه کارشناسی و ریزبینانه‌ ای دارد. در عین حال همچنین غیرت عمومی نباید از سوی مسئولان دولتی هدف گرفته شود و با جملاتی مانند مردم نیاز به میلگرد و تیر‌آهن دارند، جامعه را تحریک نکنند چراکه مردم این روزها چه در مقام تولید‌کننده و صاحب صنعت و چه در جایگاه‌های دیگر اجتماعی نیاز به ثبات اقتصادی برای ادامه فعالیت و زندگی دارند. 

تمام ارزان ‌فروشی‌هایی که در بخش فروش سنگ‌ آهن به صنایع رخ می‌دهد، وارد جیب مصرف ‌کننده نشده بلکه در دست واسطه‌ گران و افرادی با رانت‌های طلایی قرار می‌گیرد. این افراد قصد دارند تا رفتاری مانند ارز با این محصولات داشته و با انبار کردن محصولات فولادی در حال حفظ و افزایش سرمایه در دست خود هستند. به‌عنوان مثال سنگ‌آهن در تولید میلگرد و تیرآهن نیز علاوه‌‌ بر فولاد استفاده می‌شود و این ارزش‌های افزوده در تولیداتی همچون ساختمان‌ سازی استفاده می‌شوند و با پایین بودن نرخ سنگ‌آهن خریداری شده از سوی صنایع، تولید این محصولات با هزینه کمتری همراه بوده و انتظار می‌رود تا نرخ ملک نیز کاهش پیدا کند اما در عمل شاهد این اتفاق نیستیم. 

همچنین برای رفع مشکلات معادن به‌ ویژه معادن سنگ‌ آهن نیاز به تغییر شیوه رویکرد مسئولان و مقامات دارد تا با اتخاذ تصمیم‌ گیری‌های مناسب و کارشناسانه‌ تری در جهت رفع مشکلات و مصائب بخش معدن، که یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد کشوری است، گام برداشته شود.



:: بازدید از این مطلب : 39
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: درهفدهمین نمایشگاه بین المللی متافو، احمد رضوی نیک در نشست خبری خود در غرفه انجمن نوردکاران به وجود مافیای فولاد اشاره کرد و صراحتا اعلام کرد که قیمت های مواد اولیه در بورس کالا، ۱۰ درصد گران تر از قیمت ها در کف بازار آزاد می باشد. احمد رضوی نیک در رابطه با این موضوع که نوردکاران شمش فولادی را تحویل گرفته اما محصول را در بورس کالا عرضه نکرده اند، بیان کرد: بیشرین دلیل بحث های اخیر پیش آمده، سود حاصل و رانت موجود در زنجیره فولاد می باشد که از دست عده ای از مافیای این زنجیره خارج شده است.

وی همچنین بر این باور است که از آغاز تاسیس انجمن نوردکاران فولادی، آمار و اطلاعات اشتباه از نوردکارانی که به تعهدات عرضه خود حتی بالاتر از آنچه که موظف بوده، عمل کرده اند و همواره انگشت اتهام را به سوی نوردکاران گرفته اند که وظایف خود را جهت حفظ اشتغال در بخش پایین دستی زنجیره فولاد و تامین مواد اولیه مورد نیاز آنها را به درستی انجام داده است.

رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران تصریح کرد: انجمن نوردکاران درواقع با هدف تامین مواد اولیه برای فعالان این حوزه تاسیس شد و ارزش افزوده ای که از محل خام فروشی به وسیله عده ای از مافیا در کشور که چیزی حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان در سال ایجاد می شود را به انتهای زنجیره هدایت کند و اشتغال زایی و صادرات را در انتهای زنجیره داشته باشد. بر همین اساس اقدامات زیادی صورت گرفت که می توان تاسیس انجمن نوردکاران و شرکت در تمامی جلسات وزارتخانه، قوه قضائیه، نهاد ریاست جمهوری، مجلس و سایر نهادهای نظارتی را از جمله این اقدامات در نظر گرفت. اقدامات صورت گرفته موجب شد تا بسیاری از معادن و نهادهای نظارتی از اصل ماجرا مطلع شوند.

در ادامه این خبر را نیز مطالعه نمایید: مشکلات تامین مواد اولیه فولادی

وی افزود: یکی از سرپرست های پیشین وزارت صنعت، معدن و تجارت، متاسفانه صراحتا اعلام می کرد که مواد خام باید صادر و ارزآوری شود؛ در این زمینه، در همان زمان انجمن هم به صورت کتبی و هم شفاهی اعلام کرد که این آمادگی را دارد تا محصولات نهایی با ارزش افزوده بالاتری را صادر کند و ۱۰۰ درصد ارز حاصل را به بانک مرکزی بازگرداند؛ اما این موضوع پذیرفته نشد.

رضوی نیک هچنین اشاره کرد که مواد اولیه در زنجیره فولاد با قیمتی بسیار ارزان تر و با ۴۵ درصد قیمت جهانی با رانت فولادی ها بر اساس مصوبات قبلی به بنده و همچنین میانه زنجیره وارد شده و در واقع صادرات را ممنوع کرده است که این موضوع نشان دهنده انحصار گرایی می باشد. این درحالی است که مواد اولیه توسط فولادسازان با قیمت ارزان تهیه شده ولی به جای این که محصول تولیدی خود را با قیمت مناسب در اختیار پایین دستی ها قرار دهند تا به واسطه آن محصول نهایی نیز در انتها با قیمت مناسب تر به دست مصرف کننده نهایی برسد، قیمت محصولات تولیدی خود مواد اولیه و پایه نوردکاران می باشد را متناسب با نرخ دلار قیمت گذاری می کند؛ لازم به ذکر است که همین عرضه با نرخ دلار به صورت قطره چکانی صورت می پذیرد.

رئیس انجمن نوردکاران فولادی خاطر نشان کرد: بر اساس صورت های مالی قیمت تمام شده شمش فولادی در کشور برای شرکت های متفاوت از ۳۸۱۸ تومان برای فولاد خوزستان شروع شد و با ۴۷۵۰ تومان برای ذوب آهن طی مدت زمان ۹ ماه سال جاری ثبت شده است؛ این در حالی است که همین شمش با حدود ۳۰۰ درصد افزایش قیمت در بورس کالا، با مهندسی عرضه و به صورت قطره چکانی در اختیار نوردسازان قرار گرفت. از خرداد ماه امسال به یکباره قیمت شمش چیزی حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش یافت و همین مسئله منجر به افزایش قیمت محصولات نهایی شد.

وی یاد آور شد: شرکت هایی که در بورس کالا عضو هستند، به طور ناخواسته و غیرمستقیم، موجب ایجاد رانت در بورس کالا می شوند. مثلث مافیایی تشکیل شده از انجمن فولاد، بورس کالا و عده ای از فولاد سازان می باشد که می توان گفت در این زنجیره، بخش خصوصی در کنار نوردکاران بوده است. بالغ بر ۱۸۰ هزار میلیارد تومان رانت در قیمت مواد اولیه موجود است؛ در واقع ابتدا و انتهای زنجیره کوچک می باشد اما میانه زنجیره از منافع بسیاری برخوردار است که نتایج این منافع چیزی جز ایجاد رانت نبوده است.



:: بازدید از این مطلب : 43
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس :  مهدی هدایت مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس در گفت و گوی خبری اذعان کرد : اگر بخواهیم شرایط جامعه را در نظر بگیریم از طرفی ما از افزایش قیمت ها سود می بریم ولی از سوی دیگر هزینه‌های ساخت واحدهای مسکونی چند برابر می‌شود که اگر دقیق به این موضوع بپردازیم این به نفع ما نیست.

با توجه به حاشیه های موجود در پیرامون  طرح مسکن مهر اگر کسی آگاهی کمی هم از مسکن مهر داشته باشد، بعید است که از پروژه شهر جدید پردیس چیزی نشنیده باشد. در محل کنونی شهر جدید پردیس، در سال‌های قبل از انقلاب قرار بود، یک شهرک ساخته شود که به وسیله آن از حجم عظیم جمعیتی که در پایتخت زندگی می کردند کاسته شود . که کارهای اولیه تاسیس آن آغاز شده بود ، اما با شروع انقلاب، عملیات ساختمانی متوقف شد و سپس وزارت مسکن و شهرسازی در محل آن اقدام به طراحی و احداث شهر جدید پردیس کرد.

یادآوری اتفاقات ابتدایی مسکن مهر پردیس و صف ۳ کیلومتری متقاضیان برای ثبت ‌نام در این پروژه که برای سایر پروژه‌های مسکن تکرار نشد، اما این پروژه عظیم که قرار بود در انتهای سال ۹۲ با ساخت بیش از ۸۰ هزار واحد مسکونی به اتمام برسد، اکنون با گذشت بیش از ۷ سال از مهلت تعیین شده همچنان ادامه دارد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید : نهایی شدن طرح جهش تولید مسکن

مهدی هدایت مدیرعامل شرکت عمران اظهار کرد: پردیس آخرین پروژه مسکن مهر بود که در کشور شروع شد و از لحاظ حجم عملیات اجرایی و مالی بزرگترین پروژه مسکن مهر به حساب می‌آمد. یعنی بعد از انقلاب تا به امروز پروژه‌ای در مقیاس پردیس نداشتیم. این پروژه ۸۵ هزار واحدی در یک مکان نگاری بسیار پیچیده و با حجم مالی بالایی آغاز شد که متاسفانه یک سری عوامل دست به دست هم دادند تا پروژه پردیس به یک پروژه طولانی تبدیل شود و گروه هدفی که ما به دنبال صاحب‌خانه کردن آن‌ها بودیم به دلیل افزایش زمان ساخت از دست برود.

اولین اتفاقی که افتاد این بود که در سال ۹۱ نوسان  ۳ برابری قیمت دلار را داشتیم و نرخ ارز ۱۰۰۰ تومان به ۳۰۰۰ تومان رسید. مسکن مهر پردیس هم با همان ۳۰۰ هزار تومانی که مسکن مهر پایه‌گذاری شده بود، شروع شد و اتفاق ناخوشایندی که اثرات منفی در پروژه پردیس گذاشت و سرعت پروژه را کم کرد، همین بحث افزایش قیمت‌ها بود. ما در آن مرحله از لحاظ پیش‌بینی مالی که به مردم اعلام کرده بودیم، عقب افتادیم و قیمت همه چیز افزایش پیدا کرد، برای مثال  میلگرد از ۵۰۰ تومان به ۲۰۰۰ تومان رسید و بعد هم که با تغییرات دولت روبرو شدیم که این موضوعات سیاسی هم در طولانی شدن این پروژه بی‌تأثیر نبود. از سوی دیگر حجم کاری که برای پردیس تعریف شده بود بسیار بالا بود و عملاً در پردیس سه شهر ساخته می‌شد نه یک مسکن مهر. 

در شهرها اگر ۲۰۰۰ مسکن مهر می‌ساختیم ، وسط شهر بود و دسترسی به خدمات آسان بود، ولی پردیس سه شهر بود که هیچ خدماتی نداشت.فاز ۱۱ ما عملا یک شهر ۱۲۰ هزار نفری است و فاز ۸ هم یک شهر ۱۲۰ هزار نفری دیگر تلقی می‌شود. فاز ۵ و ۹ هم یک شهر ۵۰ هزار نفری هستند. در فاز ۱۱، ۳۴ هزار واحد و در فاز ۸ هم حدود ۳۳ هزار واحد برای واگذاری احداث کردیم. اگر بُعد خانوار را ۴ در نظر بگیریم، این سه پروژه هر کدام یک شهر محسوب می‌شوند.



:: بازدید از این مطلب : 119
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: در چند هفته اخیر بازارآهن و فولاد دچار نوسانات قیمتی زیادی بوده است و نبود تقاضا در این بازارها سبب نابسامانی قیمتی شده است در این رابطه رئیس اتحادیه فروشندگان آهن با تاکید بر اینکه قیمت گذاری در بازار آهن گرفتار بی نظمی است بیان کرد : نمی دانیم براساس کدام استدلال و یا شیوه نامه قیمت در بازار یک مرتبه افزایش پیدا می‌کند. 

آنچنان که در طول چند هفته اخیر شاهد تلاطمات قیمتی در بازار آهن به دلایل مختلفی بودیم که در برخی از روزها با سیگنال های کاهشی نرخ دلار این بازار با ثبات قیمتی همراه بود ولی با افزایش نرخ دلار با موج گرانی قیمت انواع آهن آلات در این بازار رو به رو بودیم.که همین موضوع سبب شده که فروشندگان آهن آلات از این نابسامانی گله مند شده و خواستار قیمت گذاری نظامند در بازار آهن و فولاد شوند. 

همچنین فروشندگان آهن معتقدند که قیمت گذاری در این بازار هیچ ملاکی نداشته و همین امر سبب نابسامانی در قیمت گذاری و بلاتکلیفی آنان شده است و نمی دانند بر حسب کدام استلال قیمت ها کاهش و یا افزایش می یابد. همین موضوع تاثیر خود را در معاملات گذاشته و باعث رکود شدیدی که در حال حاضر در بازار می بینیم می شود.

حمیدرضا رستگار به عنوان رئیس اتحادیه فروشندگان آهن با بیان اینکه گرانی مسکن رکود بازار فروش آهن را تشدید کرده است، گفت: به سبب کاهش ساخت وساز قیمت مسکن نیز افزایش چشم گیری داشته و به همین دلیل با توجه به کاهش قدرت خرید مردم بازار آهن نیز با رکود روبه رو شده است.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید : سیگنال های مثبت عرضه سنگ آهن

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن با اعلام گله مندی خود از اینکه بازار آهن علاوه بر این که تحت تاثیر نرخ ارزاست گفت : ما بارها در قالب نامه ذکر کردیم که توزیع آهن و فولاد در بازار مشکل دارد و حتی ایراداتی به شیوه نامه دولت در بخش فولاد را هم مطرح کرده ایم اما متاسفانه مورد توجه قرار نگرفت و اثر بخش نبوده است. 

حمید رضا رستگار با تاکید بر اینکه ما به عنوان نهاد رسیدگی به عملکرد توزیع کنندگان نمی دانیم مسئولین چه نسخه ای برای بازار آهن و فولاد به کار گرفته اند، گفت: چرا هر کیلو میلگرد در بازار یک مرتبه ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان می شود این درحالی است که همین کالا هفته گذشته ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است به اعتقاد ما نظام توزیع مشکل دارد و همین موضوع باعث شده تا مصرف کنندگان در خرید محصولات مورد نیاز خود با قیمتهای مناسبی روبرو نباشند. وی افزود: نمی دانیم کشف قیمت در بورس براساس چه مکانیسمی انجام می شود عملکرد بورس برای ما واضح نیست. اگر توزیع درست انجام شود به طور حتم بازار با چنین التهابات قیمتی روبرو نخواهد شد.



:: بازدید از این مطلب : 43
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: با وجود مشکلات ریز و درشتی که در مسیر تولید موجود است، در سال جاری تامین مواد اولیه نیز موجب بروز مشکلات جدی در این حوزه شده است و در حال حاضر تولیدکنندگان صنعت فولاد برای تامین مواد اولیه خود با مسائل و مشکلاتی مواجه هستند. در همین رابطه، معاون خرید شرکت فولاد مبارکه اصفهان، درباره راه حل های خارج شدن از مشکلات تامین مواد اولیه شرکت های فولادی می گوید: میزان سنگ آهن در کشور با محدودیت مواجه است و استخراج و تولید آن می بایست با دقت و برنامه ریزی انجام شود تا شرکت های معدنی و فولادی بتوانند به مسیر خود ادامه دهند؛ به همین منظور در گام نخست باید از سنگ آهن و متعاقب آن، مشتقات معدنی یعنی گندله، کنسانتره و آهن اسفنجی استفاده صحیح و بهینه صورت گیرد .

رضا یزد خواستی معتقد است سهمیه بندی باید در سایر بخش ها نیز مد نظر قرار گیرد تا شرکت های فولادی اطمینان خاطر داشته باشند که مواد اولیه آنها در زمان مناسب تامین خواهد شد تا بتوانند بدون دغدغه ذهنی به تولید محصولات خود اقدام کنند. تامین کننده های مواد اولیه شرکت های فولادی در حال حاضر دچار سردرگمی و نابسامانی شده اند که بر اساس آن، جهت تامین مواد اولیه همچون سنگ آهن، گندله، کنسانتره و آهن اسفنجی که موردنیاز شرکت فولاد مبارکه است دچار مشکل شدند که امید است با اقدامات و تدابیر وزارت صنعت، معدن وتجارت این موضوع سامان یابد و همانند روال سابق، کار به شکل پایداری پیش برود.

جدول سهمیه بندی سال گذشته از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تدوین و ابلاغ شد که براساس آن، شرکت های فولادی هرکدام سهمیه ای مشخص از کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی دریافت کردند که این اقدام موجب شد شرایط متوازن و پایداری ایجاد شود که در تولید و صادرات سال ۹۹ نتایج آن را مشاهده کردیم؛ بنابراین اینطور به نظر می رسد که در گام نخست این جدول سهمیه بندی باید تداوم یابد و براساس روال سابق پیش برود زیرا این روال اثربخش بوده و در واقع بین شرکت های معدنی و شرکت های فولادی یک نوع تقسیم کار صورت گرفته است که سبب شده شرکت های فولادی به جایگاهی برسند که هم تامین کننده نیازهای داخلی باشند و هم صادرات خوبی را رقم بزند تا بتواند جایگزین قسمتی از صادرات نفت شود.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: سایه بلاتکلیفی بر بازار فولاد

دررابطه با نرخ گذاری مواد اولیه در بورس کالا باید مطالعه کافی صورت پذیرد تا بهترین تصمیم اتخاذ شود. در گذشته سیستمی موجود بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت براساس آن قیمت فروش گندله، کنسانتره و آهن اسفنجی را به کارخانه های فولادی ابلاغ می کرد؛ این سیستم تا سال جاری نیز اعمال می شد.

بنابراین اگر قرار باشد که نرخ گذاری در بورس کالا معین شود، می بایست سیاست قیمت گذاری مجموعه محصولات زنجیره فولاد از جمله سنگ تا محصولات نهایی مورد مطالعه قرار گیرد و نتایج و اثرات آن روی تولید و صادرات مورد بررسی قرار گیرد و پس از آن در این مورد تصمیم گیری اعمال شود. به هر حال می توان اینگونه بیان کرد که از جانب متخصصان این بخش فعالیت کارشناسی خوبی صورت گرفته و می توان با اطمینان به سمت پیاده سازی آن با کمترین تبعات پیش رفت.



:: بازدید از این مطلب : 47
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس : مسئولین طرح جهش تولید مسکن بعد از تصویب آن بر این باورند که با عملی شدن این پروژه و ساخت مسکن متناسب با نیاز کشور می توان فاصله توان خرید مردم با قیمت‌های مسکن را کاهش داد.  مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در یک گفتگوی خبری اظهار کرد : از ویژگی های مثبت طرح جهش تولید مسکن می توان به رفع عیب ها و کمبودهای قوانین و طرح‌های قبلی بخش مسکن اشاره کرد. وی در ادامه گفت : پیش از این نیز ما قوانین مختلفی در بخش مسکن داشتیم، اما به جرات می‌توان گفت قانون جامعی که به همه بخش‌های این عرصه توجه کرده باشد، نداشتیم.

مجتبی یوسفی با اشاره به این که در برنامه ریزی برای تامین مسکن باید به ۳ عرصه تامین منابع مالی، ساخت و حمایت و قیمت گذاری توجه داشت افزود: حائز اهمیت است که با گرفتن پایه‌های جدید مالیاتی ، بازار مسکن از دست سود جویان خارج شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تدوین پروژه ای مانند طرح جهش تولید مسکن را امیدی  برای بخش مسکن خواند و گفت: اکنون ۲ هفته است که این طرح در دستور کار قرار گرفته است. وی گفت: امروز ماده هفدهم از این طرح ۲۲ ماده‌ای در کمیسیون عمران بررسی شد و روز ۲ شنبه در دستور کار قرار خواهد گرفت.

مجتبی یوسفی افزود: پیش بینی ما این است که تا پایان این هفته، طرح نهایی و در روند قانونی به شورای نگهبان ارجاع شود. وی با قدردانی از وزیر راه و شهرسازی و همکارانش گفت: در دوره قبلی این وزارتخانه یعنی حدود ۶ سال قبل از آمدن آقای محمد اسلامی هیچ اقدام موثری نشد و طرح‌هایی هم که ارائه شد، در عمل خروجی واقعی نداشت.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: موانع افزایش وام مسکن

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی  افزود: افزایش ۵۰۰ درصدی قیمت مسکن موجب آرزو شدن خرید و حتی رهن مسکن برای بخش اعظمی از مردم شده که به این معنی است که اقدام مناسبی در این بخش انجام نشده است. وی همچنین درباره طرح در حال انجام اقدام ملی مسکن نیز گفت: مصوب شد وام مسکن در این طرح به ۱۵۰ میلیون تومان افزایش داده شود، اما باز پرداخت اقساط آن که ماهانه چند میلیون تومان است از توان خانوار‌های فاقد مسکن خارج است.

وی با بیان اینکه قرار است امسال ۱۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شود افزود: اینکه برخی می‌گویند سرمایه گذاری در حوزه مسکن موجب خلق پول قوی می‌شود و اثر تورمی دارد، حرف صحیحی نیست، چگونه است که وقتی به بازار مسکن که نیاز مردم است می‌رسیم، می‌گوییم اثر تورمی دارد، اما درباره بازار‌های دلال بازی و سفته بازی چنین عقیده‌ای نداریم.

این عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به تولید ۲۹ میلیون تن فولاد در کشور گفت: این درحالی است که فولاد مورد نیاز کشور ۹ میلیون تن است و در بخش سیمان نیز با همین وضع مواجه هستیم. وی افزود: یکی از مقصود های طرح جهش تولید مسکن، اجاره داری حرفه‌ای و حمایت از صنعتی سازی است و بر اساس آن از انبوه ساز حمایت می‌کنیم.



:: بازدید از این مطلب : 223
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: در رابطه با عرضه سنگ آهن در بورس کالا سینگال های مثبتی وجود دارد که مهندس ناصر تقی‌ زاده مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در این مورد بیان کرد: عرضه سنگ آهن در بورس کالا اقدام مثبتی برای این صنعت است که می توان گفت با در نظر گرفتن و رعایت برخی ملاحظات این اتفاق به نفع همه خواهد بود البته باید در این رابطه دو مورد را در نظر گرفت که یا باید به شرکت های معدنی اجازه داده شود تا محصولات شان را همسو با نرخ‌های جهانی بفروشند و یا امکانی فراهم شود تا تنها واحدهای تولیدکننده امکان خرید سنگ آهن از بورس را داشته باشند که در این صورت اتفاق مثبتی از طریق بورس کالا رخ خواهد داد.

ناصر تقی زاده همچنین با صادرات سنگ آهن، کنسانتره و گندله در شرایط فعلی مخالفت کرد و تاکید کرد که با در نظر گرفتن این موضوع که ارزان فروشی در داخل کشور عامل رغبت شرکت‌ها برای صادرات است اگر توسط مکانیسم بورس کالا این رویکرد تغییر کند، می تواند در روند صادرات مواد خام نیز تاثیر گذار باشد.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با بیان این که نرخ سنگ آهن در بازار های داخلی به میزان قابل توجهی کمتر از نرخ سنگ آهن برای صادرات است، افزود: برحسب اعلام کارشناسان و مسئولان ، با آغاز به کار واحدهای فولادی، صلاح نیست که که سنگ خام صادر گردد زیرا ذخایر سنگ آهن کشور تنها جوابگوی نیاز ۱۰ تا ۱۲ سال صنعت فولاد خواهد بود که در این میان بهتر است توافقی بر سر نرخ سنگ آهن در بین سنگ آهنی ها و فولادی ها  صورت گیرد و این قیمت ها در محدوده قیمت های جهانی و حداکثر ۲۰ درصد زیر قیمت‌های جهانی باشد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تردید برای خرید در بازار آهن

همچنین ناصر تقی زاده توجه ویژه به امر اکتشافات را موضوعی ضروری خواند و بیان کرد: اکتشاف تنها راهکار موجود برای رهایی از کمبود سنگ آهن است آن هم با وجود راه اندازی واحد های در دست اجرا واضح تر خواهد بود. وی در ادامه گفت: تردید ندارم که در کویر مرکزی ایران و سایر نقاط کشور ذخایر مطلوبی از سنگ آهن نهفته است و لازمه آن اکتشافات است.

و در این صورت آنچه که باید در این میان بیان کرد این است که ناصر تقی زاده مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در نشست مدیران فولادی و معدنی کشور با رئیس سازمان بورس از آمادگی این شرکت برای عرضه ۵۰۰ هزار تن سنگ آهن به منظور تامین نیاز واحدهای فولادی به ویژه ذوب آهن به صورت حراج باز در بورس کالا خبر داده بود همچنین به گفته ناصر تقی زاده ، ذخایر خوبی در حال اکتشاف داریم و این خبر را به محض اطلاعات بیشتر در اختیار سهامداران خود قرار خواهیم داد.



:: بازدید از این مطلب : 45
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: با توجه به این موضوع که فولاد در بلاتکلیفی به سر می برد و همچنین نظارتی هم روی بازار فولاد وجود ندارد، در این رابطه رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد اظهار کرد: در تدوین طرح فولاد، دولت و مجلس می بایست نظرات شبکه توزیع یعنی صنف آهن فروشان را هم مدنظر قرار دهند. حمیدرضا رستگار در رابطه با وضعیت بازار آهن و فولاد، بیان کرد: با توجه به عواملی چون کاهش ساخت و ساز و مصرف در این ایام از سال، بازار نباید روال افزایشی داشته باشد اما با توجه به اینکه همه احتمال می دهند که امسال با کاهش ارزش پول ملی و همچنین در نظر داشتن تدوین بودجه و مالیات، گرانی در انتظار محصولات آهن و فولاد باشد؛ به همین دلیل بازار مطابق روال سابق خود نیست و دچار بلاتکلیفی شده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران درباره شیوه نامه فولاد که مدتی قبل از جانب دولت ابلاغ شد و به جهت انجام برخی اصلاحات، اجرای آن متوقف شد، گفت: این شیوه نامه خود عاملی برای خروج بازار از حالت عادی شد؛ از آنجایی که زنجیره فولاد از شیوه نامه ذکر شده تبعیت نداشت، بازار با افزایش قیمت ها مواجه بود. این موارد به صورت مکتوب بازگو شده است. این شیوه نامه و طرح های دولت و مجلس متاسفانه به گونه ای تدوین شده اند که منافع و ملاحظات حلقه های زنجیره فولاد در آنها در نظر گرفته نشده است.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: موانع توسعه صنعت فولاد

رستگار گفت: از بخش توزیع آهن و فولاد کسی در جلسات تهیه شیوه نامه دولت حضور نداشت و تهیه این شیوه نامه با حضور برخی از فعالان زنجیره فولاد بود؛همین مسئله در مجلس نیز اتفاق افتاده است و به همه زنجیره توجهی نشده است. در این جلسات می بایست فعالان توزیع، تولید و مصرف حضور داشته باشند و به ملاحظات و نکاتشان توجه شده و شنیده شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران گفت: ما در حال حاضر با کمبود مواجه نیستیم و حتی مازاد تولید هم داریم. بنابراین می توان گفت که در نظام توزیع مشکل وجود دارد؛ یعنی قیمت گذاری و توزیع میبایست بر اساس واقعیت ها و قیمت تمام شده صورت گیرد؛ در کنار بورس اصناف نیز در توزیع فولاد نقش کلیدی دارند. وی افزود: چگونگی مکانیزم کشف قیمت آهن و فولاد در بورس باید مشخص شود؛ ما در این رابطه اعتراض داریم و برای اصلاح فرآیند توزیع باید یک اراده واقعی موجود باشد.



:: بازدید از این مطلب : 42
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس :  میرمحمد صادقی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی علت سیاست‌گذاری پولی در خصوص عدم‌افزایش سقف وام مسکن در دوره فعلی را توضیح داد. مدیر‌کل اعتبارات بانک مرکزی با بیان اینکه افزایش سقف وام خرید مسکن در اغلب اوقات می‌تواند موجب ازدیاد سفته بازی در بازار مسکن شود ، گفت: مسکن از آن دسته مسائلی است که دولت باید در آن همکاری داشته باشد ، به‌گونه ای که دولت زمین ارزان در اختیار شرکت‌های ساختمان‌‌ ساز قرار دهد و بخشی از هزینه ساخت تسهیلات باشد و بخشی را هم مردم تامین کنند.

میرمحمد‌صادقی اذعان کرد : تقویت بخش مسکن سیاست مثبتی است ، چرا‌که اگر بخش مسکن تقویت شود بسیاری از بخش‌های اقتصادی رشد پیدا می کند. به همین دلیل به بانک‌ها ابلاغ کردیم که ۲۰ هزار میلیارد تومان به بخش مسکن تسهیلات بدهند. وی در ادامه تشریح کرد: از سال‌های گذشته تاکنون البته در بخش مسکن روستایی کارهای خیلی خوبی انجام شده است. از سال ۸۴ سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی ساخته شده و فقط یک سال در سال اول مسکن‌ مهر ۴۰۰ هزار مسکن در بخش روستایی ساخته شد.

در مجموع برای ساخت یک‌میلیون و ۹۳۰ هزار واحد مسکن روستایی تسهیلاتی به ارزش ۲۱هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است. میرمحمد‌صادقی در ادامه توضیح داد: اما در حوزه مسکن شهری و وام خرید مسکن نگرانی‌هایی وجود دارد . زمانی‌که پیشنهاد‌هایی حاکی بر افزایش سقف فعلی وام مسکن در دوره‌ قبلی مطرح می‌شد، منابع صندوق و منابع بانک عامل بخش مسکن برای پرداخت سقف جدید تسهیلات موج نگرانی می شد.  زیرا وقتی بانک‌عامل مسکن نتواند منابع مورد نیاز برای این میزان افزایش را تامین کند، از بانک مرکزی درخواست وام می کند و آثار تورمی آن قیمت مسکن را دوباره بالا می‌برد.

در ادامه میتوانید این خبر را نیز مطالعه کنید : عوامل تثبیت بازار مسکن

بنابراین میزان تسهیلات با سقف وام مسکن باید متناسب باشد. بخشی از وام باید پس‌انداز مردم باشد، نه اینکه ۱۰۰درصد وام را بانک تامین کند. اگر این‌گونه باشد هیچ بانکی نمی‌تواند به تنهایی جور تورم را بکشد و سقف وام را مدام افزایش دهد.

میرمحمد‌صادقی با بیان اینکه یکی از بحران های افزایش سقف تسهیلات مسکن تقویت فعالیت‌های سوداگرانه و سفته‌بازی در بازار مسکن است، ادامه داد: البته این طرف قضیه مردم هستند که فقط می‌خواهند یک خانه بخرند. اگر سقف وام مسکن را ۳۰۰ میلیون تومان کنیم، بازپرداخت آن خیلی سنگین می‌شود و بسیاری از افراد نمی‌توانند این وام را بازپرداخت کنند .



:: بازدید از این مطلب : 47
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: در روزگذشته شاهد روند صعودی در بازار آهن و فولاد بودیم که تحت تاثیر روند رو به رشد نرخ ارز در هفته گذشته بود اما نرخ ارز در روز گذشته روند نزولی را طی کرده و سبب کاهش التهابات روزهای اخیر بازار مقاطع طویل فولادی شد و تقاضا برای خرید آهن آلات در این وضعیت بازار بار دیگر با تردید همراه بود ولی در این میان عمده تولیدکنندگان لوله و پروفیل همچنان با افزایش قیمت محصولات خود پیش می روند.

در روز گذشته بازار آهن به جز حوزه لوله و پروفیل، وضعیت آرام تری را نسبت به روز گذشته تجربه کرد ولی با این حال که شاهد افزایش قیمت آهن آلات در روز گذشته بودیم این افزایش قیمت ها نسبت به روزهای گذشته با شیب کمتری دیده می شد و همچنین تعداد تولیدکنندگان برای افزایش نرخ محصولات کاهش یافته بود و با کاهش نرخ ارز نیز اندکی از تقاضا برای خرید آهن آلات کاهش یافت که  شنیده ها از سوی فعالان بازار آهن از کاهش تعداد معاملات انجام شده حکایت دارد. 

حتی شاهد تخفیف های ارائه شده برای مشتریان از سوی اندکی از بنگاه داران مقاطع طویل فولادی بودیم، در این میان متقاضیان برای خرید آهن آلات نیز کمی از خرید خود با مشاهده روند کاهشی و احتمال روند نزولی نرخ ارز در روز های آتی، جلوگیری کردند تا شاید در چند روز آینده بتوانند تا پیش از شروع خریدهای شب عید و رونق مرسوم تقاضای محصولات فولادی در آن ایام سال، محصولات مورد نیاز خود را خریداری کنند.

در این بین با توجه به خبرهای اعلامی از سوی رسانه ها، هنوز خبری از مذاکرات برجامی به گوش نمی رسد که با میانجیگری عمان هم هنوز ایران به آمریکا بدبین است و خواستار آن است که از سوی ایالات متحده گامی جدی برداشته شود و از سوی دیگر آمریکا از طرف سعودی‌ها، اسرائیلی‌ها و جمهوری‌ خواهان تندرو تحت فشار است، نمی‌خواهد بدون گرفتن امتیاز پای میز مذاکره بنشیند که همین موضوع موجب بلاتکلیفی بازار ارز خواهد شد.

در ادامه میتوانید این خبر را نیز مطالعه کنید : روند صعودی سنگ آهن 

در هرصورت براساس قیمت‌های اعلامی درب کارخانه نوردکاران فولادی  در روز گذشته؛ شاهد افزایش ۴۰ تا ۲۷۰ تومانی برخی از انواع میلگرد آجدار در بازار آزاد بودیم و البته بیشتر تولیدکنندگان میلگرد نرخ محصولاتشان را ثابت نگه داشتندو محدوده قیمتی میلگرد ۱۴ آجدار در کانال ۱۲ هزار و ۶۵۰ تا ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان قرار گرفت . همچنین عمده تولیدکنندگان نبشی و ناودانی قیمت محصولات خود را ثابت نگه داشتند و البته بعضی شرکت‌های این حوزه نیز در روز گذشته از اعلام نرخ ‌های روزانه خودداری کردند.

همچنین بیشتر تولیدکنندگان تیرآهن نرخ محصولاتشان را ثابت نگه داشتند و برخی شرکت‌ها مانند فولاد ظفر بناب و گروه صنعتی ماهکار فلز قیمت‌های خود را به ترتیب ۵۰ و ۱۰۰ تومان افزایش دادند. و اما شاهد بنگاه‌های تهران از رشد ۲۰ تا ۵۰ هزار تومانی نرخ هر شاخه از سایزهای ۱۴ تا ۲۰ تیرآهن ذوب آهن اصفهان بودیم.

در بازار پروفیل نیز با افزایش قیمت تندی رو به رو بودیم به نحوی که بیشتر تولیدکنندگان این حوزه نرخ سایزهای مختلف محصولاتشان را بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ تومان افزایش دادند. در بازار لوله نیز شاهد رشد قیمت لوله داربستی بین ۲۰۰ الی ۵۰۰ تومان بودیم اما قیمت لوله مانیسمان همچنان با ثبات نسبی همراه بود.



:: بازدید از این مطلب : 48
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: موضوع آزاد شدن نرخ برق صنایع فولاد و محاسبه نرخ آن بر اساس فوب خلیج فارس مدتی است مطرح شده است و در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و باید در صحن علنی مجلس تصویب شود. سید رضا شهرستانی، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران حذف یارانه برق شرکت های فولادی را اقدامی غلط دانست و در این رابطه بیان کرد: برای چشم انداز ۱۴۰۴ تولید ۵۵ میلیون تن فولاد هدف قرار داده شده و تا به اینجا این مسیر به خوبی پیش رفته است اما در صورتی که قرار باشد سدی تازه در مسیر توسعه صنعت فولاد قرار گیرد، نمی توان به تحقق یافتن اهداف توسعه ای در این صنعت امیدوار بود.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به مسئله سهم چشمگیر شرکت های فولادی از کل ارزش بازار بورس و اوراق بهادار کشور گفت: طبیعتا این چنین اقدامات غیر کارشناسی بر بازار سهام نیز تاثیر خواهد گذاشت و زمینه ساز متضرر شدن برخی از مردم خواهد شد. همچنین این امر موجب تاثیرات منفی بر عملکرد فولادسازان و افت درآمد زایی آنها و به واسطه آن افت سودآوری خواهد شد. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: آینده مبهم بازار آهن

شهرستانی در ادامه افزود: بسیاری از فولادسازان بر اساس بهره گیری از ظرفیت های انرژی در کشور، فعالیت خود را آغاز کرده اند به همین علت نمی توان به یکباره تغییراتی در سیاست ها اعمال کرد و همچنین در این بین نسبت به تاثیرات آن بر عملکرد فولادسازان بی تفاوت بود. باید به این نکته نیز توجه کرد که در طول سال های اخیر کشور با چالش های اساسی مواجه شده است که همین موضوع عملکرد فولادسازان را تحت تاثیر قرار داده است.

این فعال صنعت فولاد افزود: درصورت حذف امتیازهای وابسته به منابع انرژی، صاحبان سرمایه امیدی به ادامه فعالیت خود در ایران نخواهند داشت. بدون شک اینگونه اقدامات منجر به خروج سرمایه از کشور و انتقال آن به سایر کشورها خواهد شد. در این شرایط صاحبان سرمایه ترجیح می دهند فعالیت خود را به سایر کشورها انتقال دهند؛ در نتیجه این سیاست ها نه تنها نتایج مثبتی برای اقتصاد کشور نخواهد داشت، حتی منجر به خروج بخش قابل توجهی از سرمایه از صنعت فولاد خواهد شد.

شهرستانی در رابطه با طرح هایی مبنی بر افزایش نرخ مواد اولیه فولادسازان از جمله سنگ آهن، کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی، بیان کرد: بر این اساس تمامی مزیت های موجود برای فعالیت صنایع فولادی کشور ازبین می رود و مشکلات تنها چیزی است که باقی خواهد ماند.

در شرایط تحریمی، صنعتگران توانایی ورود تجهیزات، قطعات یدکی و... را ندارند؛ به همین علت به علت محدودیت های ذکر شده، ناچار خواهند بود محصولات خود را پایین تر از نرخ جهانی به فروش برسانند و هزینه اضافی برای انتقال پول بپردازند؛ حال با سخت تر شدن شرایط تولید در داخل کشور، امکان تداوم یافتن فعالیت از آنها گرفته خواهد شد و همچنین رقابت پذیری صنایع فولاد در سطح جهانی نیز کاهش خواهد یافت.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در پایان افزود: با توجه به تمامی موارد ذکر شده، آزاد شدن نرخ برق صنایع فولاد موجب رشد هزینه تمام شده تولید این محصول خواهد شد. با وجود این شرایط، تولید برای بسیاری از مجموعه های خصوصی و کوچک، دیگر به صرفه نخواهد بود؛ بنابراین برخی از این واحدها ناچار به توقف فعالیت خود خواهند شد. با این وجود میزان سوددهی مجموعه های بزرگ فولادی کاهش می یابد و این موارد بر بازار فولاد تاثیرگذار خواهند شد.



:: بازدید از این مطلب : 48
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس : طبق تحلیل های انجام شده توسط کارشناسان در رابطه با تغییرات بازار مسکن در هفته های اخیر نسبت به روند سه ماه قبل نشان می دهند که  توقف روند کاهشی قیمت ارز و بالا رفتن نسبی قیمت ها در روز های اخیر ، افزایش قیمت مصالح ساختمانی نظیر میلگرد و تیرآهن  و قیمت های غیر واقعی در بعضی از آگهی ها، اختلاف آشکار قیمت ساخت با قیمت فروش و ارائه آمارهای نادرست درخصوص میزان رشد یک ماه اخیر قیمت مسکن از جمله مواردی است که کارشناسان از آن به عنوان عوامل تثبیت قیمت ها اشاره می‌کنند. هرچند در بهمن ماه به مانند سه ماه قبل از آن معاملات راکد است اما فروشندگان از کاهش قیمت ها خودداری کردند.

از نیمه آبان ماه به دنبال کاهش نرخ ارز به دلیل تحولات سیاسی و امیدواری به احیای برجام، قیمت ها در بازار مسکن روند نزولی به خود گرفت. بررسی های میدانی نشان می‌دهد از آن زمان تا اوایل بهمن ماه قیمت های پیشنهادی در شهر تهران حدود ۱۳ درصد افت کرده است. قیمت های قطعی نیز در آذرماه ۱.۱ درصد پایین آمد. اما در دی ماه بانک مرکزی اعلام کرد که قیمت های قطعی ۱.۸ درصد بالا رفته و روند ریزش نرخ های پیشنهادی نیز متوقف شد.

در هفته‌های اخیر، سیمان به چالشی برای سازندگان مسکن تبدیل شده است. نرخ هر پاکت سیمان که تا حدود یک ماه قبل نهایتا ۳۰ هزار تومان بود در روزهای اخیر به ۴۵ هزار تومان افزایش پیدا کرده که نسبت به ۱۰ هزار تومان سال گذشته رشد ۳۵۰ درصدی را نشان می‌دهد. البته نمی‌توان انتظار داشت که به همین نسبت قیمت مسکن بالا برود؛ چرا که سایر عوامل مانند قیمت زمین، دستمزد، عوارض شهرداری و سایر مصالح ساختمانی، رشدی به مراتب کمتر از سیمان داشته‌اند. با این حال افزایش قیمت سیمان به عنوان یک عامل در جلوگیری از ریزش بیشتر قیمت آپارتمان موثر بود.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید : تفاوت قیمت ساخت و فروش مسکن

از طرف دیگر روند کاهشی قیمت ارز طی روزهای اخیر متوقف شده است. از نیمه آبان ماه تحلیل فعالان بازار ارز این بود که توافق بین ایران و آمریکا صورت خواهد گرفت که باعث شد فشارها در آذرماه و دی ماه افزایش پیدا کند. اما به ‌تدریج و بر اساس صحبت های مقامات دو کشور، این حدس تقویت شد که بازگشت به برجام از سوی دو کشور حداقل به این زودی انجام نخواهد شد. به همین دلیل نرخ دلار که تا حدوده ۲۱ هزار تومان پایین آمده بود روزهای اخیر به کانال ۲۵ هزار تومان وارد شد و شرایط سایر بازارها از جمله طلا، مسکن و خودرو را تحت تاثیر قرار داد.

 بررسی‌ها نشان می‌دهد طی دو هفته ابتدای بهمن ماه نرخ رشد قیمت های پیشنهادی مسکن در آگهی‌های شهر تهران صفر بوده، در حالی که در سه بازه زمانی دو هفتگی قبل از آن به ترتیب ۵ درصد، ۵.۵ درصد و ۲.۲ درصد کاهش پیدا کرده بود.



:: بازدید از این مطلب : 43
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: در بازار سنگ آهن شاهد افزایش قیمت در دوهفته اول ماه فوریه با وجود همه گیری کرونا، بودیم. در آخرین روزکاری از سال در چین یعنی ۱۰ فوریه، نرخ سنگ آهن عیار ۶۲ درصد وارداتی بندر کینگدائو با استقبال فولادسازان چینی به ۱۶۶ دلار در هر تن رسید که نسبت به آخرین روز کاری سال گذشته در چین حدود ۸۰ درصد با افزایش همراه بوده و اما سوالی که این روزها مطرح است این است که آیا بازار جهانی سنگ آهن توان رشد بیشتر نرخ این محصول را داراست؟

سنگ آهن در اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی از رشد نرخ های خود کاسته و روند نزولی را پیش گرفته بود که با این حساب فولادسازان امیدوار به جبران سودهای خود در ماه های ابتدایی سال ۲۰۲۱ بودند، اما نرخ این محصول با آغاز سال نوی چینی بار دیگر روند صعودی خود را پیش گرفت و ذخایر سنگ آهن فولادسازان چینی با سنگ آهن ۱۶۶ دلاری و کنسانتره ۱۹۰ دلاری پر شد تا چینی‌ها سال گاو فلزی را با انبارهایی پر شروع کنند. 

این اتفاق زمانی رخ داد که بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی شرکت Vale برزیل، در سال ۲۰۲۰ میلادی صادرات سنگ آهن برزیل با کاهش همراه بوده، اما خریداران چینی با رشد ۸/۷ درصدی تقاضا باعث شدند تا رکورد جدیدی از سوی چین برای خرید سنگ آهن از برزیل ثبت شود . این موضوع نشون دهنده آن است که چینی‌ ها به شدت به دنبال پر کردن انبارها هستند تا برای طرح‌ های توسعه ‌ای سال گاو فلزی با کمبود سنگ آهن مواجه نشوند و همین امر سبب شده است که در ۴۰ روز ابتدایی سال ۲۰۲۱ میلادی رشد نسبی تقاضا و افزایش قیمت سنگ آهن موجب شود تا فولادسازان بار دیگراز کاهش دوباره حاشیه سود خود دچار نگرانی شوند.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تفاوت قیمت ساخت و فروش مسکن

در این بین بیشتر کارشناسان عقیده دارند که هر سال در آغاز سال نوی چینی مقداری رشد تقاضا صورت می‌ گیرد و رشد نرخ  این روزهای سنگ آهن به نوعی مربوط به این مساله است و این موضوع نباید سبب نگرانی شود چون این اتفاق در بازار طبیعی است و بیشتر از این موضوع موردی که سبب نگرانی شده رشد ۷۴ دلاری یعنی ۸۰ درصدی نرخ سنگ آهن از شب عید چینی ۲۰۲۰ تا شب عید شکوفه‌های ۲۰۲۱ است.

دیگر کارشناسان نیز معتقدند بازار سنگ آهن کشش این افزایش قیمت ها را ندارد و به زودی از سرعت این افزایش ها کاسته خواهد شد و اما نمی توان اظهار داشت که به این حدی که قیمت ها صعود کرده با نزول همراه شود. اما بعید است که نرخ این ماده معدنی در ماه های آینده با افزایشی همانند ماه های پایانی سال ۲۰۲۰ همراه شود و پیش‌ بینی می‌شود قیمت سنگ آهن عیار ۶۲ درصد در بدترین حالت در همین حدود ۱۶۰ دلار در هر تن باقی خواهد ماند.

یکی از تجار ایرانی‌ که در بازارهای جهانی نیز فعالیت دارد، در این رابطه بیان کرده که کشور چین پس از تعطیلات سال نو و در آستانه گردهمایی سالانه حزب حاکم این کشور، استراتژی‌های جدیدش در مورد بازار فولاد و سنگ آهن را اعلام و اجرا خواهد کرد و انتظار فعالان بازار برای مشخص شدن سیاست‌گذاری‌های فولادی چین  باعث سیر تناوب ضعیف قیمت سنگ آهن در بازارهای جهانی تا پایان ماه مارس ۲۰۲۱ خواهد شد.



:: بازدید از این مطلب : 43
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: در دو روز ابتدایی هفته گذشته به سبب نبود تقاضا و رکود موجود در بازارآهن شاهد افت قیمت ها بودیم و البته همانطور که در هفته های گذشته پیش بینی شده بود با روند صعودی نرخ دلار بار دیگر بازار آهن در سه روز پایانی هفته وارد روند صعودی شد. 

نرخ دلار نقدی و نیمایی در هفته گذشته به طور متداومی روی روند صعودی پیش رفت و قیمت دلار نقدی در بازار آزاد با افزایش یک هزار و ۸۵۰ تومانی نسبت به هفته قبل در روز پنجشنبه به ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان رسید و میانگین موزون هفتگی نرخ حواله ‌جات دلار در سامانه نیما نیز در روز با رشد نزدیک ۳۵۰ تومانی نسبت به  هفته قبل در روز پنجشنبه به ۲۳ هزار و ۴۹۷ تومان رسید. با افزایش نرخ دلار در بازار مقاطع نیز شاهد افزایش قیمت ها بودیم که با افت و خیزهای هفته گذشته متوسط قیمت میلگرد ۱۴ آجدار در بازار آزاد ۱۲ هزار و ۷۴۸ تومان بسته شد. نرخ انواع نبشی در بازارآزاد نیز با قیمت نهایی ۱۳ هزار و ۳۳۴ تومان به فروش رفت. متوسط نرخ پروفیل با ضخامت دو هم در نهایت با ۳۱۴ تومان افزایش به ۲۱ هزار و ۷۱۴ تومان رسید. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: نگاهی بر وضعیت تولید فولاد

همچنین شمش القایی نیز درهفته گذشته با افزایش ۱۴۵ تومانی در روز های سه شنبه و چهارشنبه همراه بود که با قیمت متوسط ۱۱ هزار و ۳۲۵ تومان به فروش رفت. در بورس کالا اما شاهد کاهش نرخ ها نسبت به هفته های قبل بودیم.حال در این میان سوالی که مطرح می شود این است که در هفته جاری هم با روند افزایشی رو به رو خواهیم بود یا رکود در بازار از رشد نرخ ها جلوگیری خواهد کرد؟ همچنین یکی از مهمترین عوامل موثر بر بازار رویکرد های دولت بایدن در رابطه با برجام است که بر اساس آخرین مصاحبه سخنگوی کاخ سفید و مسئولان وزارت خارجه ایران میتوان دید که هر دو طرف در حال براندازی شرایط و البته تقویت قدرت چانه زنی خود هستند.

از سوی دیگر ایران تولید فلز اورانیوم را شروع کرده و به ضرب العجل ۵ اسفند برای توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی نزدیک می‌شود و از دیگر سو آمریکا به پا فشاری بر اینکه ایران باید در وهله اول تمام تعهدات برجامی خود را اجرا کند تا کاخ سفید برای بازگشت به برجام اقدام کند ادامه می‌دهد.در مجموع اگر وضعیت مذاکرات به همین شکل باقی بماند شاهد افزایش محدود نرخ دلار در هفته جاری  و به دنبال آن افزایش قیمت ها در بازار خواهیم بود، اما نبود تقاضای مصرفی در این بازار می تواند موجب شود تا افزایش قیمت ها با شیب کمی همراه باشد و یا حتی در مواردی با ثبات نسبی نیز روبه رو شویم.در رابطه با تاثیر قیمت جهانی هم براساس آخرین گزارش‌ها افت نرخ محصولات CIS متوقف شده‌ است و به نظر می‌ رسد این روند هم نمی ‌تواند اثر احتمالی رشد دلار را در هفته جاری متوقف کند.



:: بازدید از این مطلب : 45
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: حجم معاملات به واسطه کاهش قیمت های پایه در بورس کالا رونق یافت. از روزهای ابتدایی بهمن ماه کاهش قیمت پایه شمش و محصولات فولادی آغاز شد و همین موضوع موجب شد رونق به معاملات این بخش بازگردد. از جمله عواملی که توانستند این بازار را از حالت رکود خارج کنند می توان به کاهشی شدن نرخ ارز نیمایی همزمان با افت بهای شمش و محصولات فولادی کشورهای CIS با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال که می توان این زمان را زمان خروج بازار مقاطع طویل فولادی از رکود سنتی محسوب کرد، اشاره کرد.

با وجود اینکه سیگنال های جهانی حاکی از تداوم قیمت های فعلی شمش در بازارها حداقل تا دو هفته آینده می باشد، اما سیر صعودی نرخ ارز در بازار داخلی مشاهده می شود و همین موضوع می تواند عاملی برای افزایش بهای پایه شمش و محصولات فولادی باشد. حفظ دوران رونق بیش از قیمت پایه و یا بازگشت این بازار به دوران رکود تحت تاثیر انتظارات تورمی می باشد که در حال حاضر شاهد موجی هرچند ضعیف از افزایشی شدن انتظارات تورمی می باشیم که لازم به ذکر است که قسمتی ازاین افزایشی شدن انتظارات با توجه به نزدیکی به روزهای پایانی سال محتمل است.

هفته اخیر، بازار فیزیکی بورس کالا میزبان عرضه ۱۴۵ هزارتن شمش فولادی با نرخ پایه عرضه ۱۰ هزار و ۱۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم بود که این قیمت کمترین قیمت عرضه در مدت زمان ۷ هفته اخیر یعنی پس از هفته منتهی به ۱۲ دی ماه بود.

این روند کاهشی بهای عرضه شمش فولادی از ۳ هفته قبل در بورس کالا آغاز شده و همین کاهش قیمت توانسته منجر به بازگشت مجدد رونق به این بازار شود، به این صورت که در روز دوشنبه ۲۰ بهمن ماه خریداران شمش فولادی تقاضایی برابر ۲۰۱ هزارتن را در این بازار به ثبت رساندند که بیشترین تقاضای ثبت شده در این بازار پس از هفته منتهی به ۱۲ دی ماه بود. بر اساس بررسی های انجام شده بر معاملات شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالا، طی ماه های اخیر، قیمت پایه مهم ترین عامل رونق یا عدم رونق در این بازار محسوب می شود.

 طی هفته های گذشته با آغاز تکانه های کاهشی در بهای آزاد ارز در کشور مواجه شدیم که این مسئله موج کاهشی برای فعالان بسیاری از بازارها به شمار می رفت و حتی موجب شد تا بخش پایین دست زنجیره فولاد خریدهای خود را به امید کاهش قیمت مواد اولیه از جمله شمش فولاد به تعویق بیندازد. در نهایت در معاملات روز دوشنبه ۲۰ بهمن ماه، ۱۱۱ هزار تن انواع شمش فولادی با میانگین قیمت ۱۰ هزار و ۱۶۰ تومان به ازای هر کیلوگرم معامله شد که با در نظر گرفتن مالیات ارزش افزوده و کارمزد بهای شمش فولادی خریداری شده در این بازار به ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم می رسد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: دریافت عوارض صادراتی زنجیره فولاد

بنابراین انتظار می رود با درنظر داشتن هزینه حمل و تبدیل و سود معقول نوردکار، میلگرد تولیدی با این شمش، قیمتی در حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم داشته باشد. البته لازم به ذکر است که با توجه به هزینه مالیات ارزش افزوده مجدد و کارمزد و هزینه حمل این محصول به بازار خرده فروشی و سود معقول تاجر، محصولی که از این شمش تولید می شود قیمتی بیش از ۱۴ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم داشته باشد. این در حالی است که میلگرد در بازار آزاد همچنان در کانال ۱۲ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش می رسد؛ به این صورت که در آخرین روز معاملات هفته گذشته یعنی روز سه شنبه ۲۱ بهمن ماه میلگرد به ازای هر کیلوگرم در این بازار به قیمت ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شد.

در روز سه شنبه ۲۱ بهمن ماه رینگ معاملاتی مقاطع طویل فولادی میزبان عرضه ۶۸ هزار تن انواع میلگرد بود و این کالا با قیمت پایه ۱۰ هزار و ۷۶۰ تومان به ازای هر کیلوگرم در این بازار عرضه شد؛ قیمت پایه میلگرد عرضه شده نسبت به عرضه هفته قبل با کاهشی ۳۰۰ تومانی به ازای هر کیلوگرم مواجه شد که همین مسئله موجب شد تا خریداران بیشتری به این بازار ورود کنند.

در پایان لازم به ذکر است که نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و اتمام فصل سرد که زمان سنتی رکود مصرفی در بازار محسوب می شود نیز می تواند دلیلی برای ترغیب شدن نوردکاران در جهت خرید مواد اولیه خطوط تولید باشد. غالبا در هفته های پایانی سال افزایش تقاضا و رشد قیمت در بازار مقاطع فولادی کشور نیز رخ می دهد، هر چند که تجربه کردن رشد مجدد قیمت در شرایطی که مقاطع طویل فولادی از ابتدای امسال تا روز ۲۱ بهمن ماه شاهد رشد ۱۰۶ درصدی بوده است به راحتی رخ نمی دهد اما می توان انتظار داشت که نزدیکی به روزهای پایانی سال می تواند منجر به رونقی مجدد در این بازار شود.



:: بازدید از این مطلب : 39
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس : براساس برآورد های انجام شده هزینه متوسط ساخت هر متر آپارتمان ۸ میلیون تومان تخمین زده شده در حالی که در دی ماه امسال متوسط قیمت هر متر آپارتمان در شهر تهران ۲۷ میلیون و۳۰۰ هزار تومان بوده است . قیمت فروش یک متر آپارتمان حدود ۲۳۷ درصد بیشتر از هزینه ساخت آن است.
هزینه ساخت مسکن به عوامل مختلفی بستگی دارد و در نقاط مختلف کشور هزینه ساخت مسکن متفاوت است. عوامل اصلی و مؤثر در هزینه ساخت و تولید مسکن، زمین، مصالح، دستمزد و بسته‌ های خدماتی است. از میان این عوامل زمین نقش کلیدی در هزینه ساخت دارد. طبق آمار سهم زمین از هزینه ساخت در حال حاضر به ۷۰ درصد رسیده است. با توجه به اختلاف قیمتی ارزش زمین در مناطق مختلف، هزینه ساخت هم متفاوت است. 

مطابق آخرین اعلام مرکز آمار، قیمت هر متر زمین کلنگی در تهران در تابستان امسال ۳۴ میلیون و ۷۹۳ هزار تومان بوده که در مقایسه با تابستان سال گذشته ۸۶ درصد رشد نشان می‌دهد.  بهروز سرآبندی، رئیس مرکز توسعه صنعتی ساختمان، هزینه ساخت واحد مسکونی مصرفی در شهر تهران را بدون احتساب هزینه زمین حدود متری ۸ میلیون تومان اعلام کرد. بر اساس اعلام بانک مرکزی متوسط قیمت هر متر آپارتمان در شهر تهران در دیماه امسال ۲۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید : محدودیت در بازار اوراق مسکن

میانگین مساحت هر واحد مسکونی معامله شده در در شهر تهران در ماه‌های گذشته ۸۸ متر بوده است. اگر متوسط هزینه ساخت بدون احتساب قیمت زمین را متری ۸ میلیون در نظر بگیریم، قیمت ساخت یک واحد ۸۸ متری حدود ۷۰۴ میلیون تومان است که هزینه‌های خدمات، مانند انشعابات، صدور پروانه، نظام مهندسی. به این هزینه‌ها اضافه می‌شود. به گفته کارشناسان هزینه خدمات کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان و به‌ طور متوسط حدود ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان است. 

حال اگر متوسط قیمت مسکن در تهران را ۲۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در نظر بگیریم قیمت فروش یک آپارتمان ۸۸ متری حدود ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان است. این قیمت، تفاوت چشمگیری با هزینه ساخت دارد و تفاوت آن بیش از دو برابر و قیمت فروش حدود ۲۳۷ درصد بیشتر از قیمت ساخت است.
محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی تفاوت قیمت ساخت و فروش مسکن را حدود ۵۰۰ درصد اعلام کرده که به این ترتیب گاهی هزینه فروش ۵ برابر بیشتر از هزینه ساخت است. محمودزاده این تفاوت قیمتی را تفاوتی دانسته که قابل تفسیر نیست. او تنها دلیل فاصله زیاد قیمت ساخت و فروش مسکن، را برخورد سرمایه‌ای با مسکن می‌داند.



:: بازدید از این مطلب : 44
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: سعید عباسپور، مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت  با اینکه در روزهای پایانی دی ماه، طی نامه ای به علی اکبر شادمانی، مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران، قسمتی از محدودیت های اعمال شده بر صادرات مواد اولیه زنجیره فولاد در سال ۹۹ را لغو کرد و قرار بر این شد که همانند روال گذشته ، ضوابط صادرات این مواد معدنی بر اساس بخشنامه صادرشده در تاریخ ۷ خرداد ۹۸ از جانب رضا رحمانی، وزیر سابق صنعت، معدن، تجارت، به صدور مجوز از سوی مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت وابسته باشد اما براساس گفته های فعالان حوزه معدن، عوارض صادراتی وضع شده بر مواد اولیه زنجیره فولاد هنوز لغو نشده است.

بخشنامه مرتبط با وضع عوارض صادراتی ۲۵ درصدی سنگ آهن نیز توسط جعفر سرقینی، معاون اسبق امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت در تاریخ ۲۷ شهریور ۹۸، به گمرک ایران ابلاغ شد. صدور این بخشنامه نیز طبق اختیاری که در سال ۹۷ دولت از شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا در رابطه با لزوم جلوگیری از صادرات مواد خام دریافت کرده بود، صورت گرفته بود. نکته قابل توجه این است که فعالان معدنی معتقدند مجوز دولت برای اعمال این عوارض صادراتی مرتبط با سال ۹۷ بوده و در سال ۹۸ نیز این مجوز فقط به مدت یک سال از سوی شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا تمدید شده است.

بر این اساس فعالان حوزه معدن بر این باورند عوارضی که در سال ۹۹ از صادرکنندگان مواد اولیه زنجیره فولاد، از سوی دولت اخذ شده است غیرقانونی بوده و هم اکنون نیز که حدود یک ماه از بخشنامه وزارت صمت تحت عنوان کاهش محدودیت های صادراتی مواد اولیه زنجیره فولاد می گذرد، دولت می بایست دریافت این عوارض را متوقف کند.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: نگاهی بر وضعیت تولید فولاد

در این رابطه مهدی میر اشرفی، رئیس کل گمرک ایران درباره علت و چگونگی دریافت عوارض صادراتی از مواد اولیه شامل سنگ آهن، گندله و کنسانتره، اظهار کرد: عوارضی که برای این محصولات در نظر گرفته شده است به علت محدودیت و ممنوعیت صدور کالا به صورت خام بوده است و هرچه به سمت کالای نهایی پیش برویم، این عوارض کاهش می یابد و در برخی کالاها نیز حذف می شود.

وی افزود: میزان عوارضی که از مواد اولیه دریافت می شود متغیر است و از آنجایی که گمرک به عنوان یک دستگاه اجراکننده است، هر نرخی که از سوی وزارت صمت اعلام شود، اجرایی می شود. البته لازم به ذکر است که نرخ عوارض ثابت یا به صورت فصلی معین نمی شود، بلکه تعیین نرخ عوارض برای کالاهای مختلف بستگی به شرایط کشور و همچنین وضعیت صادرات دارد و ممکن است گاها دچار تغییرات زیادی شود.

وی ادامه داد: بر اساس مقررات، هر زمان که وزارت صنعت، معدن و تجارت تشخیص دهد که نیاز به تغییر عوارض صادراتی است، این اختیار را دارد که آن را تغییر دهد و این عمل از سوی وزارت صمت برای جلوگیری از صدور کالای خام به سایر کشورها صورت می پذیرد. رئیس کل گمرک ایران در پایان تاکید کرد: در جلساتی که با مسئولان وزارت صمت صورت می گیرد، تاکید اصلی بر صادرات کالاهای نهایی است که دارای ارزش افزوده بالایی می باشد اما در بحث واردات شرایط معکوس می باشد؛ بدین صورت که تصمیم بر واردات مواد اولیه برای تولید کالا است و گمرک نیز به عنوان دستگاه مجری به دنبال این است که کالاهایی که دارای اسناد مالکیت و کد رهگیری هستند در مدت کمتر از یک روز ترخیص شوند.



:: بازدید از این مطلب : 174
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 23 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس : تعدادی از کارشناسان به ایجاد محدودیت های جدید در بازار اوراق تسهیلات مسکن تأکید دارند اما یکی از مسئولین درحوزه تامین مالی مسکن معتقد است باید قیمت اوراق با مکانیزم بازار کشف شود.

محمد علی دهقان دهنوی رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار که سابقه عضویت در هیئت مدیره بانک عامل بخش مسکن را هم دارد ، در ابتدای ورود به این سازمان، نخستین مصوبه هیئت رئیسه این سازمان در زمینه دامنه نوسان را تصویب و ابلاغ کرد که بر این اساس، دامنه نوسان که تا پیش از ۲۵ بهمن مثبت و منفی ۵ درصد است، در طیف مثبت به ۶ درصد افزایش و در طیف منفی به ۲ درصد کاهش خواهد رسید.

این افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن سبب شد تا هزینه دریافت وام مسکن ۲۴۰ میلیون تومانی از سوی زوجین تهرانی در مقاطعی از سال جاری به بیش از ۴۰ میلیون تومان برسد و قدرت خرید مسکن خانوارها بیش از قبل کاهش یابد.

در حال حاضر محدودیت‌های معاملاتی اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن بانک ملی بسیار محدود بوده و بر اساس آخرین آمارهای فعالان بازار در معاملات فرابورس، اعتبار اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی جهت خرید و فروش در بازار فرابورس در نمادهای معاملاتی تملی ۷۱۰۱ و قبل از آن از روز ۱۵ ماه ذکر شده در شرح نماد به مدت ۳ سال و اعتبار مابقی نمادهای معاملاتی اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی جهت خرید و فروش در بازار فرابورس از روز ۱۵ ماه ذکر شده در شرح نماد به مدت ۲ سال است.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید : نوسان قیمت در مسکن مهر

ضمن اینکه حداکثر تعداد اوراق بهادار در هر سفارش جهت نماد معاملاتی اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن بانک ملی به تعداد ۲۴۰ ورقه تعیین شده است. محدودیت‌های معاملاتی گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن بانک عامل بخش مسکن نیز پیرو مصوبات شورای پول و اعتبار بوده که بر این اساس، محدودیت زمانی عدم فروش توسط خریداران در کلیه نمادهای معاملاتی اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن به مدت ۴ ماه خواهد بود. همچنین محدودیت ورود سفارش خرید و انجام معامله به میزان حداکثر ۲۸۰ ورقه برای هر کد معاملاتی در هر جلسه معاملاتی است.

کارشناس اقتصاد مسکن درباره تعیین دامنه اختصاصی برای خرید و فروش اوراق تسهیلات مسکن اذعان کرد: این موضوع که آیا شورای عالی بورس قانونا می‌تواند برای اوراق تسهیلات مسکن دامنه نوسان اختصاصی تعیین کند یا شورای پول و اعتبار باید در این حوزه ورود کند، برای بسیاری از فعالان بازار سرمایه هم جای سوال دارد.



:: بازدید از این مطلب : 43
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 23 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: باتوجه به آمار اعلام شده معاملات روز سه شنبه انواع مقاطع طویل و انواع ورق فولادی در بورس کالا، سه شنبه نرخ نهایی ورق گالوانیزه که با توجه به نرخ اعلامی عرضه پیشین این محصول که با کاهش ۵/۲۹ درصدی همراه بود، از میان ۱۰ هزار و ۸۵۰ تن ورق گالوانیزه عرضه‌ شده، تنها ۶ هزار و ۱۵۰ تن که ۲۵۰ تن از آن نیز به صورت مچینگ بود، با متوسط قیمت پایانی موزون ۲۰۷ هزار و ۴۵۴ ریال یعنی با رقابت متوسط ۰.۴۴ درصدی معامله شد.

ورق گرم نیز با کاهش ۳ درصدی نرخ این محصول نسبت به هفته گذشته همراه بوده است که از میان ۵۰۰ تن ورق گرم عرضه‌ شده، ۴۵۰ تن از آن که ۱۰۰ تن هم به صورت مچینگ بود، با نرخ پایه ۱۳۴ هزار و ۱۹۸ ریال مورد معامله قرار گرفت و اما میلگرد آجدار نیز از میان ۶۳ هزار و ۳۰۴ تن سبد میلگرد آجدارعرضه‌ شده نیز حجم ۵۱ هزار و ۹۰۵ تن از آن معامله شد که ۵۲۴ تن آن نیز به صورت مچینگ بود. همچنین نرخ پایانی موزون میلگرد آجدار نیز ۱۰۷ هزار و ۶۸۸ ریال بود که نسبت به قیمت پایه ۲/۱۴ درصد بالاتر بود، اما نسبت به قیمت اعلام شده عرضه هفته گذشته با کاهش ۴.۱ درصد همراه بود. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: عوامل موثر بر بازار آهن

ازمیان ۳ هزار و ۳۰۰ تن میلگرد ساده صنعتی عرضه شده در بورس کالا به دلیل نبود تقاضا مورد معامله قرار نگرفت و اما میلگرد کلاف نیز با توجه به اینکه با رقابت ۱۳/۵۹ درصدی همراه بود، این محصول نسبت به نرخ اعلامی هفته گذشته با کاهش ۱۴.۳۱ درصدی ، ۲ هزار تن میلگرد کلاف با نرخ نهایی ۱۱۱ هزار و ۹۹۵ ریال معامله شد.در این میان از ۲۲ هزار و ۱۰۲ تن سبد مخلوط تیرآهن عادی عرضه شده ۱۷ هزار و ۳۰۱ تن از آن معامله شد که ۲ هزار و ۸۴۰ تن آن مچینگ بود. متوسط نرخ نهایی موزون سبد مخلوط تیرآهن عادی نیز ۱۱۳ هزار و ۳۱۸ ریال اعلام شد که با رقابت ۱/۳۳ درصدی همراه بوده اما نسبت به نرخ اعلام شده هفته گذشته کاهش ۲.۳ درصدی داشته است. 

همچنین با توجه به آمار پایانی معاملات، تیرآهن بال پهن نیز که ۵۰۶ تن از آن عرضه شده بود ۳۶۸ تن از آن مورد معامله قرار گرفت که ۲۳ تن آن نیزمچینگ بود.نرخ پایانی تیرآهن بال پهن برابر با قیمت پایه بوده است که این رقم ۱۴۹ هزار و ۱۵۰ ریال اعلام شد که نسبت به عرضه هفته گذشته کاهش ۱۸/۹۳ درصدی داشته است. همچنین ۴۱۰ تن نبشی نیز با رقابت متوسط ۲/۱۷ درصدی با متوسط قیمت پایانی موزون ۱۱۴ هزار و ۴۸۴ ریال معامله شد. همچنین ۲۲۰  تن ناودانی نیز با رقابت متوسط ۶/۲۱ درصدی با متوسط قیمت پایانی موزون ۱۱۸ هزار و ۹۵۳ ریال معامله شد. نرخ کشف ‌شده نبشی نسبت به هفته قبل ۱.۷ درصد افت کرد، اما نرخ کشف ‌شده ناودانی نسبت به هفته قبل ۲.۶۸ درصد گران‌ تر شد.



:: بازدید از این مطلب : 46
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 23 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: بر اساس آمار و اطلاعات منتشر شده از سوی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، ۲۳ میلیون و ۲۶ هزار تن  فولاد میانی شامل انواع بیلت، بلوم و اسلب از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه در کشور تولید شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۱۲ درصدی داشته است. بنابراین می توان گفت میزان تولید فولاد ایران در سال ۹۹ افزایشی بوده است. اگر روند سرعت تولید فولاد در سه ماه پایانی سال نیز همانند ۹ ماه ابتدایی باشد می توانیم شاهد این باشیم که تولید فولاد کشور در سال ۹۹ به حدود ۲۹ میلیون تن برسد که می تواند رکوردی جدید در تولید فولاد کشور محسوب شود.

در شرایطی که امسال، همانند سایر نقاط دنیا ایران نیز درگیر شیوع ویروس کووید ۱۹ بود، کسب رکورد جدید نکته ای مثبت و حائز اهمیت به شمار می رود. انجمن جهانی فولاد مجموع میزان تولید فولاد ۶۴ کشور عضو این انجمن را در سال ۲۰۲۰ برابر با یک میلیارد و ۸۲۹ میلیون تن اعلام کرد که نسبت به سال ۲۰۱۹ میزان تولید فولاد این کشورها با افت ۹ درصدی مواجه شده است. در صورتی که انتظار می رفت براساس برآوردهای اولیه میزان تولید فولاد در این سال به حدود دو میلیارد تن برسد اما درگیری گسترده بسیاری از کشورها با ویروس کرونا و اعمال محدودیت ها در نقاط مختلف دنیا موجب شد سطح تولید فولاد بسیاری از کشورها با کاهش مواجه شود.

اما در این بین ایران از جمله کشورهایی بود که حتی باوجود درگیری با ویروس کرونا با کاهش سطح تولید فولاد مواجه نشد و حتی میزان تولید فولاد طی سال ۲۰۲۰ با رشد ۱۳/۴درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به ۲۹ میلیون و ۳۰ هزار تن رسید و بدین ترتیب همانند سال گذشته ایران در جایگاه دهم تولید فولاد کشور قرار گرفت. باوجود اینکه تولید فولاد کشور طی سال های اخیر سیر صعودی داشته اما واقعیت این است که تولید فولاد خام در کشور از ظرفیت سازی برای این صنعت جا مانده است.

این خبر را نیز می توانید مطالعه کنید: تعویق در بررسی شیوه نامه فولادی

در سند دورنمای توسعه کشور، دستیابی به ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تن در بخش صنعت فولاد مد نظر قرار گرفته است و در سال های اخیر نیز ظرفیت سازی چشمگیری در این زمینه به ویژه در بخش شمش سازی صورت گرفته به این صورت که ظرفیت اسمی تولید فولاد کشور از ۲۲/۵ میلیون تن در سال ۹۳ به ۳۵ میلیون تن ظرفیت راه اندازی شده در سال ۹۷ رسید و این روند به گونه ای تداوم یافت که در سال ۹۸ ظرفیت راه اندازی شده به ۴۰ میلیون تن رسید.

همچنین لازم به ذکر است بر اساس بررسی های قبلی ظرفیت اسمی فولادسازی در کشور می بایست تا پایان امسال به حدود ۴۳ میلیون تن فولاد برسد. بدین ترتیب باید اذعان کرد که تحقق یافتن ظرفیت سازی تولید ۵۵ میلیون تن فولاد دور از دسترس نیست ولی این موضوع به معنای رشد تولید فولاد به این میزان در کشور نمی باشد. میزان ظرفیت فعال این صنعت در کشور با وجود اینکه ظرفیت اسمی فولادسازی و میزان تولیدخام کشور سال های اخیر رشد قابل توجهی داشته، با کاهش نسبت به سال های قبل مواجه شده است که این مسئله به معنای کاهش کارایی این صنعت تلقی می شود. مهم ترین دلیل بود رشد تولید متناسب با افزایش ظرفیت را می بایست در توسعه نامتوازن زنجیره فولاد کشور جست و جو کرد.

میزان تولید محصولات فولادی شامل مقاطع طویل و مقاطع تخت نیز همانند تولید فولاد خام در کشور که افزایشی بوده، روندی صعودی داشته است. بر اساس آخرین آمار رسمی منتشر شده در این زمینه که به پایان آذر ماه امسال مرتبط است؛ در ۹ ماه ابتدایی امسال مجموع تولید انواع این مقاطع ازجمله تیرآهن، میلگرد، نبشی، ناودانی و سایر مقاطع به هشت میلیون و ۶۹۶ هزارتن رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴ درصد افزایش داشته است.

باوجود روند افزایشی به‌وجود‌آمده در تولید فولاد کشور، بخش صادرات در هیچ یک از محصولات حلقه‌های مختلف این زنجیره شامل آهن اسفنجی، انواع شمش و محصولات فولادی با رشد مواجه نشد. مسئله یعنی کاهش صادرات در بازار شمش و محصولات فولادی در حالی رخ داد که بازار داخل هم به ‌خصوص در بخش محصولات طویل فولادی با رکودی قابل توجه مواجه شد.



:: بازدید از این مطلب : 43
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس : طبق گزارشات میدانی طی سه ماه گذشته افزایش قیمت برخی از خانه های مسکن مهرپردیس و خانه های داخل بافت شهر وهمچنین کم شدن قدرت خرید مردم باعث شده تا معاملات در پردیس به حداقل برسد و علاوه بر کاهش تقاضا در این مناطق کاهش نرخ دلار نیز باعث ریزش قیمت ها در این بازار شده  در میان این کاهش قیمت‌ها خانه های مسکن  مهر پردیس بیشترین ریزش قیمت را طی دو سه ماه گذشته تجربه کردند به طوری که طبق گفته فعالان بازار مسکن برخی از واحدهای فاز ۸ پردیس در این مدت تا ۳۰۰ میلیون تومان ارزان شده است.

به گفته ی کارشناسان بازار مسکن فازهای بالاتر پردیس  در مدت گفته شده نسبت به سایر مناطق ریزش قیمت شدیدتری را تجربه کردند به طوری که یک واحد مسکن مهر پردیس در فاز ۱۱ در حالی امروز ۸۶۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد که این واحد سه ماه گذشته به قیمت ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان معامله می شده است. ریزش قیمت‌های اخیر در فاز ۳ این منطقه نیز اتفاق افتاده است اما مسکن های داخل بافت شهر پردیس در چند ماه اخیر ریزش قیمتی را تجربه نکرده‌اند و این ریزش قیمت ها بیشتر مربوط به فازهای ۱۱، ۹ و ۸ بوده است.

با اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی در رابطه با اجرایی شدن  پروژه مترو پردیس بازار گرمی مشاوران املاک مبنی بر آینده روشن بازار مسکن این منطقه، خریداران دوباره به بازار مسکن پردیس برگشتند؛ با این وجود طی چند روز اخیر معاملات بیشتر در بین خانه های مسکن مهر این منطقه رونق گرفته است.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید : بلا تکلیفی در بازار مسکن

رونق خرید و فروش در فازهای بالاتر پردیس که طی چند ماه اخیر کاهش قیمت چشمگیری را تجربه کردند دوباره قیمت‌ها را در این منطقه بالا برده است؛ درحالی که افزایش قیمت‌های اخیر در بین خانه های فاز ۱۱ این منطقه زیاد  نبوده است اما طبق گفته مشاوران املاک قیمت مسکن های مهر فاز ۸ این منطقه طی چند روز گذشته ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان بالا رفته است و پیش بینی می شود که روند بازار تا شب عید صعودی باقی بماند.

طبق آمار های موجود خرید و فروش در فازهای ۲ و ۳ پردیس نیز در حال انجام است اما نمی‌توان گفت بازار مسکن این منطقه در شرایط رونق قرار گرفته است و در حالی که خانه های این مناطق طی چند ماه گذشته ریزش قیمت چشمگیری را تجربه نکرده‌اند اما در افزایش قیمت بازار در دو سه روز اخیر سهیم بوده‌اند؛ به طوری که طبق گفته مشاوران املاک قیمت مسکن در بین خانه های فاز سه این منطقه در دو سه روز اخیر به طور میانگین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان بالا رفته است و پیش بینی می شود که خانه ای که در حال حاضر در این منطقه به قیمت ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می شود تا پایان امسال به قیمت ۱ میلیارد ۵۰۰ تا ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برسد.



:: بازدید از این مطلب : 42
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: یکی ازعوامل تاثیر گذار بر بازار آهن و فولاد را می توان نرخ دلار دانست که این روزها با نوسانات زیادی همراه است در روز گذشته نیز شاهد این نوسانات بودیم که در اوایل روز با رشد زیادی همراه بود ولی در ادامه کمی کاهش یافت و بعد از ساعاتی دوباره به روند رو به رشد خود بازگشت که در کل با افزایش ۶۲۰ تومانی نسبت به روزهای گذشته به ۲۴ هزار و ۷۲۰ تومان رسید. اما در این میان بانک مرکزی نرخ فروش اسکناس دلار صرافی ملی را در رقم ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان ثابت نگه داشت. 

بازار ارز که تا چند روز اخیر دچار ابهاماتی بود با در نظر گرفتن صحبت های بایدن در روز یکشنبه در رابطه با اینکه تا اقدامات خارج از برجام ایران متوقف نشود تحریم های اعمال شده لغو نخواهد شد، دیگر امیدی به کاهش شدید نرخ ارز نیست. البته با مدیریت بانک مرکزی تا زمان انتخابات ریاست جمهوری می توان از رشد چشم گیر دوباره نرخ ارز جلوگیری کرد. با توجه به همین مسائل امید آنچنانی به بازگشت دلار به کانال ۲۳ هزار تومانی نیست و در رابطه با افزایش نرخ دلار تا کانال ۲۶ هزار تومانی هم میتوان اظهار داشت که اندکی بعید به نظرت می رسد ولی با وقوع اتفاقات سیاسی غیرممکن هم نیست.
 
اما یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر بازار فولاد و آهن نرخ پایه محصولات فولادی در بورس کالاست، این روزها شاهد کاهش نرخ محصولات فولادی منطقه CIS بودیم که این قیمت ها حتی پایین تر از قیمت های کف بازار است در این صورت امکان تحریک بازار آزاد از سوی بورس کالا وجود ندارد. حال آن که پیش بینی ها برای آینده بازار جهانی فولاد حاکی ازآن است که در این بازار احتمال  تداوم روند نزولی و یا حداقل ثبات نسبی نرخ محصولات فولادی در کل سطح جهان در هفته های آینده،  وجود دارد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید : نگاهی بر وضعیت تولید فولاد

و اما قیمت های اعلام شده روز گذشته نرخ مقاطع طویل فولادی درعرضه‌های بورس کالا برای امروزبه این صورت است که میلگرد آجدار با قیمت پایه ۱۱ هزار و ۷۳۸ تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده اعلام شد. در این صورت وزارت صمت باید با استفاده از ابزارهای نظارتی خود مانع توزیع رانت به دلیل فاصله زیاد ایجادشده میان قیمت مقاطع فولادی در بورس کالا و بازار آزاد شود.

همچنبن براساس قیمت‌های اعلامی درب کارخانه نوردکاران فولادی در روز گذشته ، بیشتر تولیدکنندگان میلگرد آجدار نرخ محصولاتشان را بین ۲۰ تا ۱۸۰ تومان افزایش دادند و البته تعداد زیادی از تولیدکنندگان محصولات این حوزه نرخ محصولاتشان را ثابت نگه داشتند. اما بیشتر تولیدکنندگان محصولات حوزه نبشی و ناودانی هم نرخ‌هایشان را تا ۲۰۰ تومان افزایش دادند و البته بعضا ثبات نسبی هم در نرخ محصولات این حوزه مشاهده شد.همچنین برخی تولیدکنندگان تیرآهن قیمت محصولاتشان را ثابت نگه ‌داشتند و برخی دیگر نرخ کالاهای خود را بین ۵۰ تا ۱۰۰ تومان افزایش دادند. اما در بنگاه‌های تهران شاهد کاهش محدود صفر تا ۲۰ هزار تومانی قیمت هر شاخه از سایزهای مختلف تیرآهن ذوبی بودیم. تولیدکنندگان محصولات حوزه لوله و پروفیل نیز تقریبا قیمت محصولات خود را بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومان افزایش دادند و بعضا ثبات نسبی و کاهش ۱۰۰ تومانی هم در قیمت سایزهای مختلف این محصولات مشاهده می ‌شد.



:: بازدید از این مطلب : 46
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: روز گذشته تولیدکنندگان فولاد ایران از محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی طی نامه مهمی که بخش زیادی از مدیران شرکت های بزرگ فولادی آن را امضا کردند، تعویق بررسی طرح فولادی مجلس تحت عنوان طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با هدف اصلاح سیاست های تنظیم بازار در کمیسیون صنایع و معادن و صحن علنی مجلس را درخواست کردند. انجمن فولاد دلایل تعویق بررسی طرح فولادی مجلس را در این نامه تهیه برنامه ها و راهکارهای کارشناسان و مسئولان جدید وزارت صمت در تعامل و همکاری با مجلس به طور مطلوب اعلام کرده و همچنین این درخواست را داشته است که تولیدکنندگان فولاد، نسخه اصلاح شده طرح مجلس را در اختیار داشته باشند تا پیش از نهایی شدن طرح مجلس، نظرات تولیدکنندگان به کمیسیون صنایع و معادن ارائه شود.

همانگونه که انجمن فولاد در نامه خود به رئیس مجلس تاکید کرده است، این درخواست با ضرورت درنظر گرفتن مسائل مختلف اجرایی و فنی جهت تنظیم بازار بیش از ۲۰۰ نوع محصول فولادی و همچنین در نظر داشتن ملاحظات بازار فولاد و بازار سرمایه، توسعه صادرات فولاد و ارزآوری، حقوق و منافع سهامدارن و نیز تامین مالی پروژه های فولادی و توسعه زنجیره فولاد و ایجاد برنامه ریزی برای تامین مواد اولیه واحدهای فولادی، بیان شده است.

بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفت و گویی با خبرنگاران در رابطه با دلایل صدور نامه فولادسازان به رئیس مجلس اظهار کرد: فولاد نیز همانند تمامی کالاهای تجاری یک بازار ویژه خود را دارا می باشد و تاکنون سابقه نداشته است که مجلس شورای اسلامی به معاملات تجاری ورود کند. همچنین در حال حاضر عرضه تمامی محصولات فولادی از طریق بورس انجام می شود و تولیدکنندگان محصولات خود را به بورس آورده و خرید و فروش معاملات کاملا واضح و روشن است.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تحولات مرتبط با شیوه نامه فولادی

سبحانی در ادامه با تاکید بر این مسئله که الزامی برای تهیه و تدوین مجدد قانون برای زنجیره فولاد کشور وجود ندارد، بیان کرد: مجلس در شرایط حال حاضر بازار فولاد ورود کرده است و در تلاش است تا برای این بازار قانون تدوین کند درحالی که تمامی فولادسازان از این مسئله نگران هستند و همچنین لازم به ذکر است که این قوانین اثراتی روی بورس و بازار خواهد گذاشت و در این بین فولادسازان خواستار این هستند که بررسی طرح مجلس فعلا به تعویق بیفتد و این درخواست از سوی انجمن تولیدکنندگان فولاد به نمایندگی از شرکت های فولادساز مطرح شده است. 

در رابطه با مهلت ۱۵ روزه سرپرست جدید معاونت معدنی وزارت صمت برای اصلاح شیوه نامه فولادی اخیر، سبحانی اظهار کرد: تعدادی از ماده های این شیوه نامه به ویرایش احتیاج دارد که با رفع ایرادات و انجام اصلاحات، این دستورالعمل نهایی خواهد شد و به طرح مجلس و قانونی شدن آن دیگر نیازی نخواهد بود.



:: بازدید از این مطلب : 71
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس : طبق گزارشات میدانی نرخ قیمت های  پیشنهادی بازار مسکن در بهمن ماه نه افزایش و نه کاهش داشته است . در حالی که در دی ماه شاهد کاهش حدود ۵ درصد بودیم. به اذعان کارشناسان بازار مسکن امسال بر خلاف سال های گذشته که با نزدیک شدن به هفته های آخر سال مقدار معاملات کمی بالا می رفت  اما امسال به نظر نمی رسد کسادی بازار از بین برود . به نظر می رسد شرایط بازار مسکن به مذاکرات سیاسی بین ایران و آمریکا وابسته است . خریداران منتظر کاهش قیمت ها هستند و سرمایه گذاران بازار مسکن به دلیل ثبات نرخ ارز ریسک خرید آپارتمان را نمی پذیرند.

طبق آمار های منتشر شده برای بازار مسکن دو آینده را می توان انتظار داشت اگر تورم ۳۰ درصد را در نظر بگیریم در سال آینده باید شاهد افزایش قیمت خانه باشیم اما از طرف دیگر با خوشبینی به وضعیت اقتصاد کلان، افزایش سرانه، رشد درآمدهای نفتی، کاهش نرخ ارز و با در نظر گرفتن این واقعیت که خریداران واقعی توان خرید مسکن  چه با قیمت های حال حاضر چه با افزایش قیمت را ندارند بازار مسکن را می توان با ثبات قیمت در نظر گرفت.

صرف نظر از نوسانات جزئی ماهانه، بازار مسکن در حالت کلی به ثبات نرخ و رکود معاملاتی رسیده است. با این حال هنوز سایه قیمت های کاذب بر این بازار سنگینی می‌کند. از جمله ابزارهای در اختیار دلالان، قیمت‌سازی در فضای مجازی و معاملات صوری است. البته قیمت های بالاتر از عرف مناطق در سایت ها قابل مشاهده نیست اما تعداد فایل های با نرخ های نجومی هنوز بالاست.

حسن محتشم کارشناس بازار مسکن اذعان کرد : با اعلام اینکه در بهمن ماه نیز با رکود معاملات مواجهیم در بهمن سال‌های گذشته که به روزهای آخر سال نزدیک می‌شدیم معمولا معاملات افزایش پیدا می‌کرد. یکی از دلایل این بود که متقاضیان می‌خواستند از تورم سال آینده مصون بمانند. اما هم اکنون تقریبا به نیمه بهمن رسیده‌ایم و بازار در رکود قرار دارد. علت این است که متقاضیان واقعی توان خرید ندارند و سرمایه‌گذاران هم با توجه به ثبات نرخ ارز برای خرید مسکن ریسک نمی‌کنند. این باعث شده که نرخ مسکن به ثبات نسبی برسد. در سایر کالاها نیز شاهد ثبات نسبی نرخ هستیم.

درادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تاخیر در ساخت پروژه های مسکن مهر

وی ادامه وضعیت کنونی را به دلیل ثبات بازار ارز و شرایط سیاست خارجی دانست و گفت: مقطع کنونی می‌تواند آغاز یک دوره رکود سه تا پنج ساله برای بازار  مسکن باشد؛ به شرطی که این بازار از ناحیه سایر متغیرها همچون شرایط بین‌المللی دچار شوک نشود و شاهد رشد نرخ ارز و طلا نباشیم. بعد ممکن است به‌ تدریج سرمایه‌ها به بخش مسکن بیاید و معاملات کم کم افزایش پیدا کند.

بنابراین گزارش، دی امسال متوسط نرخ هر متر مسکن در شهر تهران ۲۷ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۸ و ۹۸.۳ درصد افزایش دارد. طبق اعلام بانک مرکزی همچنین تعداد معاملات انجام شده در دی ماه سال ۱۳۹۹ معادل ۳.۵ هزار فقره بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۷.۱ درصد کاهش و در مقایسه با ماه قبل ۳۷.۶ افزایش را نشان می‌دهد.



:: بازدید از این مطلب : 33
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: در بازارفولاد روز گذشته همچون چند روز اخیرشاهد ثبات نسبی و افت نرخ محصولات بودیم و این کاهش نسبت به روزهای گذشته کمی ملایم تر پیش رفت و همچنین بازار ارز برعکس چند روز اخیر که با نوسانات افزایشی همراه بود روز گذشته شاهد کاهش ملایم نرخ ارز در این بازار بودیم و نرخ دلار در بازار آزاد با کاهش ۲۰۰ تومانی به ۲۴ هزار و ۱۰۰ تومان رسید و نرخ فروش اسکناس دلار صرافی ملی شاهد کاهش ۵۰ تومانی بود که ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام شد. 

بازار ارز که متاثر از تحرکات دولت آمریکاست همچنان بلاتکلیف است و از سوی دیگر که انتخابات ریاست جمهوری کشورمان در پیش روست احتمال سیگنال های افزایشی در این بازار بعید به نظر می رسد و همچنین نمی توان اظهار داشت که دراین مدت کوتاه نرخ دلار با افت شدیدی همراه باشد پس با این حساب در چند هفته آینده شاهد ادامه یافتن همین بلاتکیلفی نرخ ارز درهمه بازار های کشور خواهیم بود و نوسانات نرخ دلار نیز به طور محدود در بازار ارز مشاهده می شود. روز گذشته شاهد آن بودیم که نرخ شمش بلوم در معاملات بورس کالا برای امروز حدود ۱۱ هزار تومان در نظر گرفته شده است که احتمالا امروز مانند دو هفته گذشته بخش عمده ای از این محصول عرضه شده در بورس کالا به فروش برسد.

و اما با در نظر گرفتن نرخ میلگرد صادراتی CIS و روند رو به افزایش نرخ میانگین موزون هفتگی حواله‌جات دلار در سامانه نیما، احتمال آن وجود دارد که نرخ پایه میلگرد آجدار در معاملات فردای بورس کالا حدود ۱۲ هزار و۵۰۰ اعلام شود که تقریبا با متوسط نرخ میلگرد ۱۴ آجدار در معاملات روز گذشته بازار آزاد برابر است.با توجه به نرخ پایه شمش و میلگرد در بورس کالا که به سبب افت نرخ محصولات صادراتی منطقه CIS، با کاهش همراه بوده است می توان گفت خبری از موج های افزایشی نیست و پیش بینی می شود تا پایان این هفته نیز همچنان شاهد ثبات نسبی و کاهش نرخ ها در بازار آهن باشیم. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید : بررسی بازار سنگ آهن

براساس نرخ ‌های اعلامی درب کارخانه نوردکاران فولادی، شاهد ثبات نسبی نرخ بیشتر انواع میلگرد آجدار در بازار آزاد بودیم و البته برخی تولیدکنندگان این حوزه نیز نرخ محصولاتشان را بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان کاهش دادند؛ قیمت میلگرد ۱۴ آجدار نیز در محدوده ۱۲ هزار و ۱۵۰ تا ۱۳ هزار و ۱۵۰ تومان قرار گرفت  همچنین عمده تولیدکنندگان تیرآهن نیز قیمت محصولاتشان را ثابت نگه داشتند و برخی شرکت‌ها از جمله فولاد ظفر بناب نرخ تیرآهن‌های خود را ۵۰ تومان کاهش دادند و بنگاه‌های تهران نیز کاهش ۲۰ تا ۳۰ هزار تومانی قیمت هر شاخه از سایزهای پرمصرف تیرآهن ذوب آهن اصفهان را اعلام کردند. 

عمده تولیدکنندگان محصولات حوزه نبشی و ناودانی نیز قیمت محصولاتشان را ثابت اعلام کردند و البته کاهش ۵۰ تا ۱۵۰ تومانی نیز در نرخ‌های این حوزه مشاهده می ‌شد. همچنین بیشتر تولیدکنندگان لوله و پروفیل نرخ محصولاتشان را ثابت نگه داشته و البته تعداد زیادی از تولیدکنندگان محصولات این حوزه نرخ‌هایشان را بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان کاهش دادند؛ قیمت پروفیل با ضخامت ۲ بسته به ورق استفاده ‌شد و شرکت تولیدکننده در کانال ۲۰ هزار و ۷۰۰ تا ۲۱ هزار و ۷۰۰ تومان قرار گرفت.



:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: در جلسه تشکل های فولادی با سرپرست جدید معاونت معدنی وزارت صمت در رابطه با اصلاح شیوه نامه فولادی مقرر شده است ، انجمن ها در این باره نظرات خود را به صورت مکتوب برای وزارت صمت بفرستند تا جمع بندی نهایی توسط مسئولان این وزارتخانه به دولت و مجلس ارسال شود. از زمانی که شیوه نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد توسط محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئس جمهور ابلاغ شد، تا به همین زمان با فراز و نشیب های بسیاری در چگونه اجرا شدن این شیوه نامه مواجه شدیم و همین شیوه نامه نیز باعث شد در زنجیره فولاد کشور تحولات زیادی به وجود آید.

 یکی از مهم ترین تحولات مرتبط با شیوه نامه فولادی اخیر دولت، استعفای معاون سابق امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت بوده است که دستور وی در جهت کاهش نرخ فولاد در بورس کالا با بی توجهی مواجه شد و پس از آن نیز خود او ساختمان خیابان سمیه را ترک کرد.

پس از این اتفاق، اردشیر سعد محمدی که به عنوان یکی از مدیران با سابقه صنعت فولاد شناخته شده است جایگزین داریوش اسماعیلی شد و پس از آن با گذشت چند روز، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، در پاسخ نامه محمد شریعتمداری، وزیر کار که درخواست تغییراتی در شیوه نامه را داشت، در رونوشتی به نهاوندیان خواستاراصلاح تازه ترین دستورالعمل فولادی دولت با در نظر داشتن این نکته که آسیبی به بازار سرمایه وارد نشود،شد. همچنین سعد محمدی، سرپرست جدید معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت در یکی از همایش های سالانه اظهار کرد که مقرر شده در مدت زمان ۱۵ روزه که از مجلس مهلت گرفته شده با انجمن های فولادی همفکری صورت گیرد و با مشارکت یکدیگر شیوه نامه اصلاح شود تا پس از آن بررسی جزئیات طرح مجلس در جهت مدیریت زنجیره فولاد دوباره در دستور کار مجلس قرار گیرد.

می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: چگونگی اصلاح شیوه نامه فولادی

در همین رابطه روز گذشته بهرام سبحانی و احمد رضوی نیک به عنوان رؤسای انجمن های تولیدکنندگان فولاد و همچنین نوردکاران به عنوان سران دو طیف اصلی زنجیره فولاد به همراه کیومرث فتح الله کرمانشاهی، دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی ایران با دعوت سیف اله امیری، مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت، با سرپرست معاونت معدنی جلسه را برگزار کردند. علت برگزاری این جلسه با توجه به شنیده ها از نتایج نشست نمایندگان مختلف با سرپرست معاونت معدنی وزارت صمت را می توان اینگونه دانست که تمامی اعضای فولاد کشور با تعامل سازنده دوطرفه بتوانند مشکلات پیرامون این حوزه را برطرف کنند.

در این بین باید به این نکته نیز اشاره کرد که ظاهرا در این جلسه در رابطه با موارد اصلاحی شیوه نامه حرفی زده نشده است و مقرر شده است که هر یک از بخش های زنجیره فولاد یکبار دیگر نظرات خود را برای معاونت امور معادن و صنایع معدنی به صورت مکتوب ارسال کنند تا در جلسه ای دیگر توسط وزارت صمت نتایج آن جمع بندی شود و پس از آن نیز نتیجه نهایی برای تصمیم گیری به مجلس و دولت ارسال شود. همچنین در جلسه ای که ذکر شد بر این نکته نیز توجه شده است که در صورت تعامل اعضای زنجیره فولاد با یکدیگر، ممکن است دیگر به شیوه نامه و قانون نیازی نباشد و البته محقق شدن این هدف به ارتباط موثر بین تمام حلقه های زنجیره فولاد نیازمند خواهد بود.



:: بازدید از این مطلب : 41
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس : محمود محمود زاده معاون وزیر راه و شهرسازی در رابطه با قیمت مسکن ملی در هر شهر و استان اظهار کرد : در حال حاضر عددی را نمی توان اعلام کرد اما قطعا قیمت واحد های مسکونی طرح مسکن ملی از واحد های مسکونی شخصی ساز کمتر خواهد بود.

همچنین معاون وزیر راه و شهرسازی درباره قیمت مسکن ملی برای متقاضیان با توجه به تجربه افزایش قیمت چندین باره مسکن مهر اظهار داشت : در ابتدا باید به این نکته توجه داشته باشیم که اگر قیمت مسکن مهر در برخی از شهر های جدید از جمله پردیس چندین بار دچار افزایش قیمت شده و در ساخت و تحویل تاخیر داشته است باید به این موضوع که تعدادی از واحد های مسکونی در اواخر سال گذشته شروع به ساخت شدند توجه داشت. 

وی با بیان اینکه نکته مهم دقت در ایجاد تعهد و ثبت نام است، ادامه داد: بسیار از پروژهای مسکن مهر در همان قیمتی که تعیین شده بود تحویل داده شدند که افزایشی در نرخ قیمت واحد های مسکونی مسکن مهر مشاهده نشد در برخی از پروژه های مسکن مهر مانند پروژه پردیس افزایش قیمتی وجود داشت که تعداد محدودی این گونه بودند .به همین دلیل است که دسته‌ بندی در ارائه اطلاعات به مخاطبان صورت نمی‌گیرد.

محمود محمود زاده در رابطه با دلایل تاخیر در ساخت برخی از پروژه‌های مسکن مهر گفت : تاخیر در اجرای این پروژه چند دلیل دارد. اول اینکه برخی از پروژه‌ها تاخیر در شروع ساخت به دلیل نبود زمین کافی داشتند و ثبت نام بیشتری صورت گرفته بود. از این رو چند سال طول کشید که زمینی رفع معارض شود و برای اجرا آماده سازی‌های لازم در آن زمین صورت گیرد. دلیل دیگر هم این بود که برخی از پروژه‌ها به مسائل حقوقی برخوردند.  

محمودزاده افزود: نکته دیگر این است که از بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر این تاخیرات بیشتر متوجه شهر جدید پردیس شده که اساسا سهم حدود ۸۰ هزار واحدی در کل پروژه مسکن مهر داشت.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید : سرنوشت طرح مسکن ملی

طبق آخرین گزارش ارائه شده حدود ۴۰ هزار واحد مسکن مهر باقی مانده که در شرف تکمیل است و به زودی حدود ۳۵ هزار واحد مسکن مهر افتتاح می‌شود. معاون وزیر راه و شهرسازی درباره قیمت مسکن ملی گفت : در پروژه هایی مانند مسکن ملی  زمین از سوی دولت تامین می شود و تسهیلات نیز از سوی دولت برای متقاضیان در نظر گرفته شده است اما ساخت با خود متقاضیان بوده کما اینکه این رویه در سایر پروژه‌ها هم، جریان داشت.

وی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی با پایین‌ترین عددی که در سطح کشور ممکن بوده برای اجرای مسکن مهر به جمع‌بندی رسیده و آن را ابلاغ کرده که البته نظر سازندگان این است که باید به این عدد اضافه شود اما به وکالت از مردم نهایت تلاش‌ مان را می‌کنیم، قیمت تمام شده برای متقاضیان پایین‌ترین عدد ممکن باشد.

محمودزاده افزود: اما می‌دانیم که سازنده باید مصالح را با قیمت روز بازار خریداری کند و قرار نیست هیچ یک از مصالح و خدمات متفاوت از قیمت بازار در این پروژه عرضه و استفاده شود. به همین دلیل از روز اول قرار شد که تحویل مسکن ملی براساس قیمت تمام شده باشد.



:: بازدید از این مطلب : 44
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: بازار سنگ آهن در دو هفته پایانی ماه ژانویه که هم زمان با تمام شدن تعطیلات سال نوی میلادی و همچنین تعطیلات سال نوی چینی بود، با کاهش تقاضای مصرفی و حتی تقاضای سوداگرایانه همراه بود و به همین سبب حجم و ارزش معاملات سنگ آهن در مبادی خرید و بنادرچین کاهش یافت و با توجه به این موضوع با افت نرخ سنگ آهن در اواخر ماه گذشته میلادی همراه بودیم.اما در اولین هفته از ماه فوریه بازار سنگ آهن تغییر روند داد و کاهش شاخص قیمت جهانی سنگ آهن نیز متوقف شد.

البته در اواخر ژانویه نیز برخی تحلیلگران بازار جهانی سنگ آهن، کاهش قیمت این ماده معدنی را در ادامه روند نزولی نرخ سنگ آهن در پایان سال ۲۰۲۰ و سیاست‌های صورت گرفته اعلام ‌شده و اعلام ‌نشده دولت چین می ‌دانستند و تاکید می ‌کردند این روند دائمی نخواهد بود. با اینکه با وجود تداوم کاهش قیمت سنگ آهن در اوایل هفته اول فوریه، در روز پنجشنبه هفته گذشته نرخ این ماده معدنی مجدد روند صعودی به خود گرفت و در معاملات پنجشنبه ، نرخ سنگ آهن عیار ۶۲ درصد وارداتی بندر کینگدائو با افزایش ۶ دلاری به ۱۵۸ دلار در هر تن رسید و البته در روز جمعه قیمت این محصول با کاهش یک دلاری همراه بود و با قیمت ۱۵۷ دلار به ازای هر تن و با کاهش  یک درصدی در طول هفته به پایان رسید. 

در این بین ، براساس گزارش‌های  Fastmarkets، کمبود سنگ آهن با عیار بالای مناسب و افزایش تمایل برای خرید سوداگرایانه در معاملات روز پنجشنبه بازارهای چین، سبب افزایش قیمت این ماده اولیه شد؛ این در حالی است که در اوایل هفته قبل اتاق بازرگانی شرکت‌های متالورژی چین از دولت این کشور درخواست کرده بود که اقدامات لازم را برای مهار سفته‌ بازی در بازار سنگ آهن انجام دهد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید : اقدامات مجلس برای تعادل بازار فولاد

اما پروسه نظارت بر بازار سنگ آهن در کشور چین پیچیده‌ تر از آن است که دولت چین بتواند این بازار را مدیریت کند و بازار سنگ آهن گاهی بی توجه به تلاش دولت چین برای کاهش وابستگی به سنگ آهن وارداتی با در اختیار گرفتن ذخایر سنگ آهن در کشورهای آفریقایی و ورود نسبتا پرحجم به بازار واردات قراضه آهن، روند خود را پیش می برد. 

همچنین برخی تحلیلگران بازار جهانی سنگ آهن معتقداند که احتمال آن وجود دارد که شرایط کنونی این بازار تا ماه مارس ادامه یابد و در نتیجه تا آن زمان، نوسان نرخ سنگ آهن عیار ۶۲ درصد وارداتی بندر کینگدائو در کانال ۱۵۰ تا ۱۶۰ دلار در هر تن ادامه خواهد داشت؛ مگر این که اتفاق جدیدی برای بازار سنگ آهن توسط سیاست ‌گذاران عرضه ‌کننده یا مصرف‌ کننده آن بیفتد یا دوباره حادثه ‌ای ناگهانی در استرالیا یا برزیل رخ دهد که احتمال آن هم تا اوایل ماه مارس بعید به نظر می‌ رسد.



:: بازدید از این مطلب : 37
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: در شرایطی که توانایی بازبینی شیوه نامه ابلاغی وزارت صمت برای مدیریت بازار بسیار بالاست، الزام برای عرضه کل زنجیره فولاد در بورس کالا از سوی دولت و مجلس پیگیری شده است. این بدان معنا است که تلاش ها در جهت مدیریت بازار فولاد بر اساس مکانیزم مقابله عرضه و تقاضا جدی است و با توجه به تجربیات، مکانی بهتر از بورس کالا را نمی توان برای آن در نظر گرفت. از طرفی زنجیره فولاد از مواد معدنی همانند سنگ آهن و زغال سنگ آغاز شده و تا محصول نهایی ادامه خواهد داشت و از سوی دیگر توانایی داد و ستد گاز طبیعی در بورس انرژی هم به صورت نظری وجود دارد، همانطور که در حال حاضر در این بازار، برق به صورت فیزیکی در حال مبادله می باشد. اما باید به این نکته نیز توجه کرد که این زنجیره جهت تکمیل شدن، به حلقه های مفقوده زیادی وابستگی دارد که از جمله حلقه های مفقوده می توان به معاملات حراج باز در بورس کالا برای داد وستد سنگ آهن اشاره کرد که طی هفته اخیر آغاز به کار کرد.

تمامی موارد ذکر شده به این معنی است که زنجیره صنعت فولاد که مدت ها است در معاملات و قیمت گذاری ها از آزادی عمل برخوردار بوده است می تواند از این ویژگی استفاده حداکثری را داشته باشد آن هم با توجه به شرایطی که معاملات در بورس کالا حاکی از قابل قبول بودن فرآیندها در بازار می باشد.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس بر این باور است که به علت عرضه قسمتی از تولید فولاد کشور در خارج از بورس کالا طی ماه های اخیر، امکان دلالی برخی افراد در بازار فولاد فراهم شد که طرح مجلس در جهت تعادل این بازار، عرضه کل فولاد در بورس و سهولت در صادرات مازاد فولاد نیاز داخل می باشد. کمال علیپور خنکداری در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: با اینکه روند تولید فولاد در کشور از شرایط خوبی برخوردار است اما به علت عدم شفافیت در قسمت هایی از بازار، وضعیت بازار محصولات زنجیره فولاد موجب شد بعضا برخی شرکت ها از شرایط موجود سوء استفاده کنند.

این نماینده مجلس در رابطه با راه حل مجلس برای تعادل بخشی بازار فولاد بیان کرد: سهولت در شرایط صادرات مازاد داخل و همچنین عرضه تمامی فولاد تولیدی در بورس کالا، دید کلی و راه حل مجلس برای تعادل بخشی بازار فولاد می باشد. بر اساس اظهارات علیپور خنکداری، اقدام به عرضه کامل فولاد در بورس کالا به معنی حکم فرماشدن شفافیت و امکان نظارت در کل بازار می باشد که همین اقدام از بسیاری از نابسامانی ها جلوگیری به عمل می آورد.

در ادامه این خبر را نیز مطالعه کنید: چگونگی اصلاح شیوه نامه فولادی

نایب رئیس کمیسیون عمران در ادامه در رابطه با عرضه نشدن محصولات بعضی شرکت های خصوصی در بورس کالا بیان کرد: برای تمامی شرکت ها شامل دولتی و حتی خصوصی این شفافیت می بایست رعایت شود و با ورود کل زنجیره فولاد به بورس کالا، بر عملکرد این دسته شرکت ها نیز نظارت دقیقی انجام خواهد شد. وی در پایان گفت: برخی از تولیدکنندگان بر لزوم صادرات محصولات تاکید دارند که این مسئله مورد تایید است و می بایست بعد از تامین نیاز داخلی و اطمینان تولیدکنندگان از تامین مواد اولیه، صادرات به روشی درست انجام شود.



:: بازدید از این مطلب : 42
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 18 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس : معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: قرار نیست دولت برای مردم مسکن بسازد؛ بلکه فقط زمین در اختیار متقاضیان ساخت و ساز قرار می دهد. محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی درباره ی برنامه ها و فعالیت های وزارت راه و شهرسازی در یک سال گذشته و چند ماه پیش رو تا پایان دولت دوازدهم اظهار داشت : بخش مسکن از آنجایی که یکی از اصلی ترین دغدغه‌های خانوارهاست، از اهمیت بالایی برخوردار است. به گونه‌ای که شروع خانواده و زندگی مشترک و همچنین فرزندآوری و افزایش جمعیت به حوزه مسکن مرتبط است.

وی افزود: به همین لحاظ درماه های اخیر که معاون مسکن وزارت راه بودم، پروژه‌های متعددی تعریف شد که در حال حاضر شاهد آغاز اجرایی شدن این پروژه‌ها در سطح کشور هستیم. بیشتر پروژه‌های اقدام ملی مسکن از زمین بالا آمده‌اند و پیشرفت فیزیکی این پروژه‌های مسکونی مشهود است.
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ادامه داد:  وقتی این طرح آغاز شد، برخی خوشبین نبودند و می‌گفتند امکان ندارد اجرا شود به خصوص که شرایط اقتصادی دولت ایجاب نمی‌کرد تا کمک‌های یارانه‌ای برای این طرح صورت پذیرد؛ طرح اقدام ملی مسکن، هیچ کمک یارانه ای ندارد؛ همه دستگاه‌های مربوطه در حال کمک به این طرح هستند آن هم در شرایط سخت بودجه‌ای که وجود دارد.

محمودزاده گفت: فارغ از اینکه در ماه‌های پایانی دولت قرار داریم، مرتباً در حال طراحی و شروع پروژه‌های مسکونی جدید هم هستیم. وی در ادامه گفت : همواره از ابتدای اجرای مسکن ملی مطرح شده که با قیمت تمام شده عرضه می‌شود و هیچ گاه نرخ ثابتی برای آن اعلام نکرده‌ایم؛ این واقعیت وجود دارد که ما فقط زمین آن را تأمین می‌کنیم و با اعطای تسهیلات، بخشی از هزینه ساخت را پوشش می‌دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه هیچ گاه ساخت مسکن بر عهده دولت نبوده است، یادآور شد: یکی از دلایلی که در طرح‌های قبل این برداشت وجود داشته، درک اشتباه آنها از طرح‌های قبلی بوده است؛ چون ساخت و ساز مسکن هیچ زمانی با دولت نبوده است؛ دولت فقط زمین می‌دهد و بعضاً مساعدت‌هایی در زمینه مالیات و بیمه و صدور پروانه داشته است.

درادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید : دلایل ثبات نسبی قیمت مسکن

محمودزاده درباره کمک های دولت به طرح اقدام ملی گفت: مساعدت ها در خصوص هزینه پروانه ساخت در اکثر پروژه‌ها اعمال شده و شهرداری‌ها کمک کرده‌اند اما در برخی پروژه‌ها شهرداری‌ها هنوز کمک‌های لازم را نداشته‌اند و ما در حال مذاکره هستیم؛ به خصوص که لزوم همکاری شهرداری‌ها با ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها، مصوبه شورای عالی مسکن است؛ ضمن اینکه وزارت کشور هم همکاری بسیار گسترده‌ای با ما داشته و بارها به استان‌ها بخشنامه کرده است.

وی درباره افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن ملی از ۱۰۰ به ۱۵۰ میلیون تومان گفت: کارهای آن انجام شده و در مراحل نهایی قرار دارد؛ امیدواریم هر چه سریع‌ تر عملیاتی شود. محمودزاده درباره اینکه آیا با وام ۱۵۰ میلیون تومانی و دو فقره آورده ۴۰ میلیون تومانی و مجموعاً ۲۷۰ میلیون تومان، می‌توانیم به تکمیل پروژه‌های مسکن ملی امیدوار باشیم یا خیر؟،اظهار کرد: این موضوع بستگی به مدت زمان ساخت و هزینه تمام شده آن دارد.

وی ادامه داد: این پروژه‌ها با ۱۰۰ میلیون تومان به ازای هر واحد مسکونی به اتمام رسید؛ ۴۰ میلیون تومان وام ساخت و ۶۰ میلیون تومان آورده متقاضی بود؛ برخی دیگر از متقاضیان که در میانه راه به پروژه ملحق شدند، هزینه تمام شده برای ساخت و ساز واحد آنها، به ۱۷۰ میلیون تومان افزایش یافت بنابراین در یک پروژه با توجه به زمان شروع و اتمام آن، تا ۷۰ میلیون تومان اختلاف قیمت دیده می‌شود؛ آن هم یک پروژه تعاونی که حساب و کتاب آن کاملاً در اختیار اعضای تعاونی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان بیان کرد: پروژه‌های مسکن ملی بستگی به زمان پرداخت آورده‌های متقاضیان دارد؛ به خصوص که قراردادهای اعطای تسهیلات هم امضا شده و وام مورد نظر در موعد مقرر پرداخت می‌شود و آماده تزریق به پروژه است.



:: بازدید از این مطلب : 41
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 18 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: بازار آهن در هفته گذشته با وجود رکود ، اوایل هفته با رشد ملایم قیمت ها همراه بود که اواسط هفته این رشد به حداقل رسید و با کاهش نرخ دلار از روز دوشنبه بازار آهن مجدد به ثبات قیمتی بازگشت و همچنین به صورت محدود شاهد کاهش قیمت ها بودیم.

اما می پردازیم به محدوده قیمتی انواع محصولات فولادی که میلگرد ۱۴ آجدار با افزایش ۱۳۴ تومانی به ۱۲ هزار و ۷۳۵ تومان رسید و همچنین قیمت تیرآهن ۱۴ نیز با افزایش ۱۶۶ تومان به ۱۳ هزار و ۴۳۳ تومان، همچنین میانگین قیمت نبشی با ۱۱۱ تومان افزایش به ۱۳ هزار و ۲۳۱ تومان رسید. پروفیل ضخامت ۲ نیز با افزایش ۳۵۹ تومانی به ۲۱ هزار و ۷۷۵ تومان ، شمش القایی نیز با افزایش ۱۲۵ تومانی به ۱۱ هزار و ۳۷۰ تومان رسید.

و همچنین بورس کالا در هفته گذشته با استقبال خوبی رو به رو شد که شمش با احتساب مالیات ۱۱ هزار و ۴۹۳ تومان قیمت گذاری شد و بر اساس خرید بیش از پنجاه درصد از حجم عرضه های شمش و مقاطع، در هفته آینده این محصولات با ضریب ۸۰ درصد CIS معامله خواهد شد.

در هفته گذشته با چند روایت همراه بودیم که مبنای آنها تحولات خارجی و تاثیر مستقیم آن بر بازار ارز بود. همچنان تکلیف بازگشت آمریکا به برجام مشخص نیست و بایدن با حضور در وزارت خارجه در رابطه با ایران سخنی نگفت. از سوی دیگر منابع خارجی از پیشنهاد جدید طرف اروپایی خبر می دهند که در ازای امتیازات اقتصادی ایران به تعهدات خود در برجام بازگردد. 

در ادامه میتوانید این خبر را نیز مطالعه کنید : شوک تقاضای مقاطع در بورس کالا

در مجموع هنوز واکنشی از سوی آمریکا برای بازگشت به برجام نیست و همین موضوع می تواند سبب واکنش بازار سرمایه و بازار پول شود و اگر دلار به تاثیر از این تحولات مجدداً روند صعودی به خود گیرد در بازار بار دیگر شاهد ثبات نسبی وافزایش قیمت ها خواهیم بود. در این بین قیمت های جهانی فولاد و از جمله محصولات CIS روند نزولی را طی میکند و در روز گذشته بیلت CIS با هشت دلار کاهش به ۵۳۸ دلار در هر تن رسید، با این حساب تنها عاملی که سبب افزایش قیمت ها در بورس کالا می شود نرخ ارز است. 

همچنین رئیس کل بانک مرکزی در هفته گذشته در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد دلار به زیر۲۰ هزار تومان بر می گردد که این سخن با واقعیت های اقتصاد همخوانی ندارد و  این هفته مشخص می شود که آثار این مصاحبه ها در بازار کوتاه مدت است.

و  در این بین احتمالا خریداران بازار بورس در روز چهارشنبه با در نظر گرفتن اینکه در این هفته قیمت دلار افزایش می یابد خرید انجام دادند که این فرضیه ‌در صورت رشد دلار در هفته جاری می تواند درست باشد اما اگر نرخ ارز تحت خبرهای تازه ای از مناسبات خارجی ایران درجا بزند یا کاهشی شود بازار هم ثبات همراه با شیب ملایم کاهش قیمت ها را خواهد دید. اما چیزی که فعلا می شود مشاهده کرد،دلار مبنای کاهش ندارد و هر جرقه ای می تواند به سرعت آن را صعودی کند.پس احتمال ثبات همراه با شیب ملایم رشد، بیشترازکاهش قیمت‌ها است.



:: بازدید از این مطلب : 38
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 18 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: بر اساس فرصت ۱۵ روزه وزارت صمت برای اصلاح شیوه نامه فولادی، دبیر انجمن سنگ آهن ایران در این رابطه اظهار کرد: تغییرات این شیوه نامه باید به گونه ای اعمال شود که قابل نظارت باشد زیرا در حال حاضر این دستورالعمل ها ناگهانی اعمال می شوند و از سوی دیگر نیز بر اجرای آنها نظارتی وجود ندارد. شیوه نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد که از ۲۸ آبان ماه امسال ابلاغ شده، تا به امروز که نزدیک ۸۰ روز از ابلاغ آن می گذرد، برای تنظیم بازار فولاد در مسیر اجرا با چالش های بسیاری روبه رو شده است.

این شیوه نامه از همان روزهای ابتدایی  که از ابلاغ آن می گذشت با نقدهای زیادی از طرف حلقه های مختلف زنجیره فولاد علی الخصوص فولادسازان مواجه شد و همین مخالفت ها موجب شد اجرای بخش های زیادی از آن مانند عرضه محصولات بالادستی زنجیره فولاد در بورس کالا و همچنین برنامه ریزی های دولت جهت انتقال حداقل ۲۰ درصد از صادرات فولادی به انتهای زنجیره ناتمام باقی بماند.

با وجود اینکه طی روزهای اخیر با بهبود محسوس حجم عرضه محصولات میانی و پایانی زنجیره فولاد در بورس کالا مواجه شدیم و حتی در مدت زمان اجرای شیوه نامه، تولیدکنندگانی که کمتر حاضر به عرضه محصولاتشان در بورس بودند، در مسیر بورس قرار گرفته اند اما بازار فولاد کشور حتی با گذشت حدود سه ماه از ابلاغ و همچنین اجرای ناقص شیوه نامه فولادی  اخیر دولت به درستی تنظیم نشده و هنوز  دخالت های دلالان در طول زنجیره فولاد از بین نرفته است.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار آهن گرفتار کمبود تقاضا

بعد از آن که هفته اخیر معاون اول رئیس جمهور در پاسخ به نامه وزیر کار طی ابلاغیه ای به معاون اقتصادی رئیس جمهور دستور داد که شیوه نامه فولادی اخیر دولت مورد بررسی و اصلاح قرار گیرد، روز دوشنبه همین هفته نیز اردشیر سعد محمدی، سرپرست جدید معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت در سخنرانی خود بیان کرد که بر اساس رایزنی هایش در جلسه روز یکشنبه با نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن مجلس مقرر شده است که  با هم فکری فعالان زنجیره فولاد، شیوه نامه مطرح شده طی ۱۵ روز مورد بررسی و اصلاح قرار گیرد و قرار بر این شده است که نهایی کردن جزئیات طرح فولادی و ارسال آن به صحن علنی توسط نمایندگان مجلس به بعد از ایجاد تغییرات موردنیاز در شیوه نامه موکول گردد.

بر اساس اعلام روابط عمومی انجمن نوردکاران فولادی ایران، قرار است شنبه آینده سعد محمدی طی جلسه ای مشترک بابرخی فعالان صنفی زنجیره فولاد در ساختمان اصلی وزارت صمت به بررسی عرضه های فولادی و اصلاحات شیوه نامه بپردازد. در همین رابطه، سعید عسگر زاده، دبیر انجمن سنگ آهن ایران در گفتگو با خبرنگاران بیان کرد: نظم بخشی به فرآیند عرضه و تقاضای بازار فولاد به پروسه طولانی مدتی تبدیل شده است و طبیعتا احتیاج به یک دستور العمل شفاف نیازمندیم. این اتفاقات تا مرحله ای به درستی پیش رفته است اما در مقاطع متفاوت به دلایل مختلف عملیاتی نشده است.

دبیر کل انجمن سنگ آهن کشور با توجه به این موضوع که جزئیات طرح فولادی مجلس نیازمند اصلاحاتی جدی است، بیان کرد: در حقیقت دراین طرح در تمامی ماده ها انسجام وجود ندارد به این معنی که این طرح در مرحله ای از حالت قانون خارج شده و به یک بخشنامه دولتی شباهت پیدا کرده است و حتی در برخی موارد نیز به دستورالعمل اجرایی تبدیل شده است.



:: بازدید از این مطلب : 33
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 16 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس : پس از کاهش قابل ملاحظه معاملات مسکن در ماه های اخیر رشد ۳۷  درصدی تعداد معاملات دی ماه را نمی توان به معنای رونق بازار مسکن در نظر گرفت . زیرا پس از افزایش تعداد معاملات باز هم عدد قابل توجهی را نشان نمی دهد .در سال های اخیر با روند افزایشی نرخ ارز که تا حدود ۲۸ تومان بالا رفت قیمت مسکن هم تا ۲۷ میلیون تومان افزایش یافت اما با کاهش نرخ ارز قیمت مسکن ثابت ماند .

براساس آمار های منتشر شده توسط بانک مرکزی در سه ماه آبان ، آذر و دی شاهد ثبات نسبی قیمت ها در بازار معاملات مسکن پایتخت هستیم علی الخصوص در مناطق میانی و جنوبی تهران این ثبات قیمت مشخص تر است به طوری که تورم ماهانه در حوزه مسکن در ماه آذر به منفی ۱/۱ درصد رسید ولی در ماه های آبان و دی رشد ماهانه متوسط نرخ مسکن در تهران ۱.۸ درصد اعلام شد . در حالی که در ۷ ماه دیگر سال رشد ماهانه مسکن با تورم رو به رو بود به طوری که تورم ماهانه نرخ مسکن در مهر ماه امسال با ثبت افزایش ۱۰ درصدی نسبت به شهریور ماه، بی‌سابقه بوده و رکورد ۱۱ ساله از ۸۸ تا ۹۹ را به نام خود ثبت کرد. بی شک ثبات نسبی نرخ ارز در ماه های اخیر ، یکی از دلایل مهم ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار مسکن بود؛ اما کاهش شدید تعداد معاملات نیز در این ثبات قیمتی بی‌تأثیر نبوده است .

در ادامه  می توانید این خبر را نیز  مطالعه کنید : تاثیر نرخ ارز بر بازار مسکن

دفتر برنامه‌ ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی نیز در گزارشی که در پایان آبان ماه از وضعیت بازار مسکن در تهران و دیگر مراکز استان‌ها منتشر کرد، تشابه عجیب نرخ ارز و نرخ مسکن در ۸ ماه ابتدایی امسال را مورد تاکید قرار داد . این هماهنگی نرخ مسکن و ارز تا حدی پیش رفت که برخی از کارشناسان اقتصادی، تئوری هر متر مسکن هزار دلار را مطرح کردند؛ به خصوص که دلار در آبان ماه تا ۲۸ هزار تومان و مسکن در تهران تا متری بیش از ۲۷ میلیون تومان افزایش یافت.

اما با کاهش نرخ ارز و افت آن به کف کانال ۲۰ هزار تومانی  شاهد کاهش نرخ مسکن نبوده ایم : به نظر می‌رسد علاوه بر زمان بر بودن ایجاد تناسب میان نرخ این دو  بازار  و کُند بودن تغییرات نرخ مسکن، چسبندگی نرخ در بخش مسکن نیز بر شکسته شدن تئوری هر متر مسکن هزار دلار مؤثر باشد.

سید امین زرگر مرادی کارشناس اقتصاد مسکن اظهارکرد: طبق آمار اعلامی بانک مرکزی تعداد معاملات مسکن در دی ماه به ۳۵۱۵ واحد رسید که نسبت به آذر ماه با ۲۵۵۵ واحد حدود ۳۷ درصد رشد نشان می‌دهد.

وی افزود: در حوزه نرخ هم میانگین نرخ هر متر مربع واحد مسکونی از حدود ۲۶ میلیون و ۹۰۰ هزار توان در آذر ماه با رشد ۱.۸ درصدی به ۲۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید. این در حالی است که در گزارش قبلی بانک مرکزی که مربوط به تحولات آذر ماه مسکن تهران بود، شاهد کاهش ۴۲.۸ درصدی تعداد معاملات و کاهش ۱.۱ درصدی نرخ بودیم. وی گفت: وقتی تعداد معاملات در این سطح پایین باشد، رشد ۳۷ درصدی تعداد معاملات دی ماه را نمی‌توان به معنای رونق بازار به حساب آورد. زیرا تعداد معاملات حتی پس از افزایش، باز هم عدد قابل توجهی را نشان نمی‌دهد.



:: بازدید از این مطلب : 182
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 16 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: پیش بینی ها حاکی از آن بود که روز گذشته عمده مقاطع طویل عرضه ‌شده در بورس کالا مانند چهارهفته گذشته بدون تقاضا باقی بماند اما روز گذشته معاملات این محصولات با رقابت بیش از ۵۰ درصدی همراه شد. در اصل خود خریداران با وجود اینکه می دانستند اگر از خرید بپرهیزند طبیعتا هفته بعد نرخ های پایه کاهش خواهد یافت، اما سبب شدند ناظر بورس کالا مجاز به افزایش حداقل ۳ درصدی نرخ مقاطع در عرضه های هفته های آینده در بورس کالا شود. بازار آهن اما بدون توجه به بهبود بازار بورس بدون تقاضا باقی ماند تا تولیدکنندگان برخلاف روند صعودی اوایل هفته جاری، مجبور به ثابت نگه داشتن و یا حتی کاهش ملایم نرخ محصولات خود شوند.  

در روز گذشته همچنین نرخ دلار با کاهش همراه بود و بازار آزاد آهن همچنان در رکود به سر می برد ولی معاملات همین محصولات در بورس کالا با استقبال خوبی همراه بود؛ آن هم با انتشار تازه‌ ترین گزارش نشریه متال بولتن، آن هم چند ساعت بعد از اعلام قیمت مقاطع طویل در معاملات بورس کالا، نشان داد که قیمت میلگرد صادراتی CIS به عنوان مبنای تعیین نرخ مقاطع طویل در بورس کالا با کاهشی ۵/۸ درصدی مواجه شده است و در صورت ثبات نسبی قیمت دلار نیمایی در هفته آینده، همین کاهش نرخ جهانی می ‌توانست قیمت پایه مقاطع فولادی در عرضه‌های هفته آینده بورس کالا را با افتی ۳.۱ درصدی نسبت به این هفته مواجه کند.

البته به شرط اینکه روز گذشته مثل چهارهفته گذشته بیش از ۵۰ درصد حجم کل عرضه‌های مقاطع طویل در بورس کالا معامله نمی شد. اما این اتفاق رخ نداد و حتی شاهد معامله شدن حدود ۵۳ درصد حجم کل مقاطع طویل در بورس کالا بودیم و حجم معامله انجام‌شده برای انواع سبدهای میلگرد آجدار به ۵۹/۵ و سبدهای مخلوط تیرآهن به ۵۱/۳ درصد رسید؛ که با توجه به شیوه نامه، ناظر بورس کالا میتواند به جای تعیین نرخ های پایه براساس ضریب ۷۵ درصدی نرخ‌های جهانی، برای عرضه‌های مقاطع طویل در هفته آتی از ضریب ۸۰ درصدی استفاده کند و بر اساس محاسبات در صورت ثبات نسبی نرخ دلار نیمایی تا یک هفته دیگر می‌تواند قیمت پایه مقاطع را در هفته آینده بین ۳.۵ تا ۴ درصد افزایش دهد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید : چشم انداز امیدوارکننده بازار فولاد

بنابراین در روز گذشته که شاهد اتفاقات مهم و اثرگذار در بورس کالا بودیم، در بازار آزاد در میان قیمت‌های درب کارخانه اعلام‌ شده از سوی نوردکاران فولادی؛ بیشتر تولیدکنندگان میلگرد آجدار قیمت محصولاتشان را ثابت نگه داشتند و البته تعداد قابل توجهی از کارخانجات این حوزه نرخ‌هایشان را بین ۵۰ تا ۱۵۰ تومان کاهش دادند و تعداد اندکی از تولیدکنندگان میلگرد هم قیمت‌هایشان را بین ۵۰ تا ۱۰۰ تومان گران ‌تر کردند؛ محدوده قیمتی میلگرد ۱۴ آجدار نیز در کانال ۱۲ هزار و ۴۰۰ تا ۱۳ هزار و ۱۵۰ تومان قرار گرفت. 

همچنین عمده تولیدکنندگان تیرآهن قیمت محصولاتشان را ثابت نگه داشتند، اما بنگاه‌های اصفهان نرخ هر شاخه از سایزهای پرمصرف تیرآهن را ۱۰ هزار تومان کاهش دادند. در این میان بیشتر تولیدکنندگان محصولات حوزه نبشی و ناودانی هم قیمت محصولاتشان را در روز جاری ثابت نگه داشتند و البته برخی شرکت‌های این حوزه نیز اقدام به کاهش ۵۰ تا ۱۰۰ تومانی قیمت محصولات خود کردند. همچنین در روز گذشته شاهد آن بودیم که بیشتر تولیدکنندگان محصولات حوزه لوله و پروفیل بعضا ثبات نسبی و بعضا ۵۰ تا ۳۰۰ تومان نرخ سایزهای مختلف را کاهش دادند.



:: بازدید از این مطلب : 38
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 16 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: با توجه به اینکه تولیدات فلزات و صنایع معدنی در سال ۲۰۲۰ با مشکلات و نوسانات زیادی روبه رو بود، به همین سبب جو حاکم بر بازار فولاد و صنایع وابسته آن، شرایط قیمت گذاری را با چالش نوسانات و نبود اعتماد مواجه کرد. یکی از موسسه های تحقیقاتی بر اساس پیش بینی های خود، دورنمای قیمت ها در بازار فلزات در سال ۲۰۲۱ را مطلوب دانست و همچنین می توان انتظار داشت که این روند سیر صعودی داشته باشد. این موسسه در این بین از آینده بهبود یافته اقتصاد در سال جاری خبر می دهد. با توجه به اینکه این نظرات بر اساس شواهد میدانی و تحلیل های تکنیکی و دانش محور بازار سرمایه و اقتصاد می باشد، می توان امیدوار بود که شرایط در سال جاری تا حدودی بهبود یابد.

تغییر و تحولات بازار چین که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد جهان محسوب می شود، همیشه بر اوضاع و شرایط این صنعت مهم در دنیا بسیار تاثیرگذار بوده است. با افزایش تولید فولاد در چین به میزان یک میلیارد و ۵۰ میلیون تن، چشم انداز امیدوار کننده ای نسبت به بهبود وضعیت فولاد و صنایع معدنی سنگ آهن و مشتقات آن دارد.  

تقاضای سنگ آهن به واسطه بازسازی اقتصادی چین طی سال ۲۰۲۰ ، افزایش یافت و به بالاترین نرخ خود در ۹ سال گذشته رسید، اما همین رشد روز افزون تولید فولاد در چین می تواند مشکلاتی نیز ایجاد کند که در سال های آتی اثراتی که از آن انتظار می رود، نمایان خواهد شد.به علت سرمایه گذاری عظیم در پروژه های نیازمند مصرف فولاد، با کمک سیاست های محرک، چین همچنان جذاب ترین بازار مصرف فولاد محسوب می شود اما مشکل بزرگی که چین در این زمینه دارد، کاهش موجودی سنگ آهن است.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تاثیر چین بر صنعت فولاد

برخی سیاست گذاری ها همانند احتمال ذخیره سازی سنگ آهن منجر به تغییراتی در بازار عرضه و تقاضا و به واسطه آن موجب تغییر قیمت فولاد شود. بنابراین با کاهش موجودی سنگ آهن چین و نیازمند بودن به واردات این ماده حیاتی و همچنین با توجه به اقتصاد ساحل پایه این کشور، تولید فولاد در چین درآینده تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. عقد قرارداد تجاری با اتحادیه اروپا و همچنین جایگزین شدن چین به عنوان بزرگترین شریک تجاری این اتحادیه به جای آمریکا، منجر به رقابت اقتصادی و جنگ تجاری بین دو کشور خواهد شد اما می توان پیش بینی کرد که در دولت جدید آمریکا، برای گفت و گو های دوجانبه مسیر هموار باشد و همچنین می توان امیدوار بود که ثبات به بازارهای صنعتی از جمله فولاد بازگردد.

در کشور ما نیز صنعت فولاد و صنایع وابسته به آن از سنگ آهن تا فرآورده های فولادی تحت تاثیر تغییرات جهانی است. در حال حاضر مشکلات حوزه قیمت گذاری محصولات فولاد همچنان پابرجاست. باید این نکته را نیز در نظر داشت که با وجود شرایط سخت تحریمی، تولید فولاد کشور در سال گذشته با رشد ۱۳/۴ درصدی به جایگاه مطلوبی رسیده است اما برای تداوم یافتن این روند به تدوین سیاست گذاری های بلند مدت بر اساس تحلیل دانش محور بازار جهانی و توجه به توسعه زیرساخت ها، عملیات اکتشافی و قرارداد های همکاری جهت تامین سنگ آهن، نیاز می باشد. 

مجموعه این اقدامات منجر به هماهنگی و نزدیکی فرآیند استخراج و تولید تا قیمت گذاری محصولات متناسب با شاخص ها و نرخ جهانی می شود. با از بین رفتن شکاف قیمت گذاری بین مواد اولیه و محصولات فولادی، به رونق بخش صنعت فولاد در آینده می توان بیش از پیش امیدوار بود.



:: بازدید از این مطلب : 41
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 15 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس : نرخ دلار که تا سی هزار تومان بالا رفته بود اما اکنون حدود بیست و سه تومان است که این کاهش قیمت بر روی ثبات بازار مسکن تاثیر بسزایی داشته است . به اذعان کارشناسان بازار مسکن، تغییراتی که در حال حاضر در بازار مسکن رخ می دهد می تواند آغاز گر دوره رکود و ثبات قیمت در دوره سه تا پنج ساله در بخش مسکن باشد ، به شرطی که این حوزه از ناحیه عوامل سیاسی و اقتصاد کلان دچار شوک نشود.

حسن محتشم ، عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان اظهار کرد : در طی سال های گذشته روند بازار مسکن همیشه صعودی بوده و به نظر من این روند صعودی همچنان ادامه خواهد داشت . از سال ۱۳۹۶ که رشد نرخ دلار شروع شد مسکن هم پس از یک دوره رکود پنج ساله شروع به رشد نرخ کرد که تا دی ماه امسال ادامه یافت؛ هرچند سرعت رشد آن گرفته شده است. در ادامه وی افزود: اینکه بازار مسکن از دو ماه قبل به آرامش قیمتی رسیده به ثبات نرخ ارز برمی گردد.

این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه در بهمن ماه نیز با کسادی معاملات مواجه هستیم خاطرنشان کرد: در بهمن سال‌های گذشته که به شب عید نزدیک می‌شدیم معمولا معاملات افزایش پیدا می‌کرد. یکی از دلایل این بود که متقاضیان می‌خواستند از تورم سال آینده مصون بمانند. اما هم اکنون تقریبا به نیمه بهمن رسیده‌ایم و بازار در رکود قرار دارد. علت این است که متقاضیان واقعی توان خرید ندارند و سرمایه‌گذاران هم با توجه به ثبات نرخ ارز برای خرید مسکن ریسک نمی‌کنند. این باعث شده که نرخ مسکن به ثبات نسبی برسد.

محتشم ادامه وضعیت کنونی را مشروط به آرامش بازار ارز و شرایط سیاست خارجی دانست و گفت: مقطع کنونی می‌تواند آغاز یک دوره رکود سه تا پنج ساله برای بازار مسکن باشد؛ به شرطی که این بازار از ناحیه سایر متغیرها همچون شرایط بین‌المللی دچار شوک نشود و شاهد رشد نرخ ارز و طلا نباشیم. در ادامه ممکن است به‌تدریج سرمایه‌ها به بخش مسکن بیاید و معاملات کم کم افزایش پیدا کند. بخشی از این ورود نقدینگی از بورس خواهد بود؛ زیرا به دلیل روند کاهشی بازار سرمایه، سهامداران دچار دل زدگی شده‌اند.

در ادامه می توانید  این خبر را نیز  مطالعه کنید : عدم نظارت بر بازار مسکن

وی با بیان اینکه بخش مسکن با کمبود تولید مواجه است که می‌تواند فشار تقاضا و رشد نرخ مجدد را در پی داشته باشد گفت: دولت برای جلوگیری از افزایش نرخ مسکن باید نگرش ها به حوزه ساخت‌وساز را تغییر دهد. توزیع ساخت در مناطق دارای تقاضای واقعی و کوچک‌سازی می‌تواند بخشی از این تغییر باشد.

مسکن باید از یک کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی تبدیل شود تا به آرامش برسد. در بخش تولید باید تمهیدات، تسهیلات لازم فراهم شود تا سازندگانی که هم اکنون به دلیل نااطمینانی از شرایط اقتصاد کلان و تورم حاکم بر این بخش، ریسک سرمایه‌گذاری را نمی‌پذیرند برای تعریف پروژه‌های جدید ترغیب شوند.

این عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران، مهم‌ترین چالش حوزه ساخت‌وساز را عدم ثبات نرخ زمین و مصالح ساختمانی دانست و گفت: سازندگان نمی‌دانند که قرار است با چه نرخ تمام شده‌ای پروژه را به پایان برسانند و با چه قیمتی بفروشند. افزایش هزینه‌ها از ناحیه دستگاه های خدمات رسان مثل شهرداری، نظام مهندسی، تامین اجتماعی و مالیات از دیگر مشکلات حوزه ساخت‌وساز است.

بنابر گزارشات میدانی ، دی امسال متوسط نرخ هر متر مسکن در شهر تهران ۲۷ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۸ و ۹۸.۳ درصد افزایش دارد. طبق اعلام بانک مرکزی همچنین تعداد معاملات انجام شده در دی ماه سال ۱۳۹۹ معادل ۳.۵ هزار فقره بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۷.۱ درصد کاهش و در مقایسه با ماه قبل ۳۷.۶ افزایش را نشان می‌دهد.



:: بازدید از این مطلب : 35
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 15 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: در روز گذشته دلار در بازار آزاد در اوایل روز روند صعودی به خود گرفته بود که با گذشت ساعاتی این روند با سیر نزولی همراه بود اما نرخ فروش اسکناس دلار در صرافی ملی ثابت ماند که نشان دهنده بلاتکلیفی در این بازار بود آن هم زمانی که سخنرانی روزگذشته بایدن درباره سیاست خارجی به علت بارش برف در واشنگتن دی سی لغو شد و سبب بیشتر شدن این بلاتکلیفی شد. 

در روز گذشته همچنین با رد کلیات لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی با وجود نماینده دولت و رئیس و برخی نمایندگان مجلس، شاهد نا آرامی هایی بین مجلس و دولت بودیم که پیش بینی می شود با در نظر گرفتن برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده ، و نزدیک شدن به آن روزها تنش ها بین مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس بیشتر شود زیرا هم مسئولان دولتی و هم نمایندگان مجلس دو طیف از جریان‌های اصلی سیاسی کشور را نمایندگی می‌ کنند. همچنین این موضوع می تواند سبب نوسانات ارز و همچنین مانع کاهش نرخ ارز در کشور شود.

و اما اقدام تاثیرگذار در این موضوع  در مقابل این نا آرامی ها و در جهت کاهش نرخ ارز، می توان بازگشت آمریکا به برجام را دانست که البته با شروط وزیر خارجه آمریکا و ادعاهای رئیس ‌جمهور فرانسه امید چندانی به این موضوع نیست و با توجه به اظهارات آمریکایی ها این طور به نظر می رسد که آن ها به دنبال مذاکرات مد نظر خود هستند و در حال حاضر خبری از لغو تحریم ها از سوی آمریکا نیست.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید : دلالی مانع افت قیمت آهن

در هر صورت در روز گذشته در بازار مقاطع فولادی شاهد آرامش نسبی بودیم و باتوجه به رشد قیمت محصولات در روزهای گذشته، روز گذشته با متوقف شدن روند صعودی قیمت این محصولات همراه بودیم که از اوایل این هفته شروع به افزایش کرده بود. البته این مسئله نشان دهنده آن است که در این روزها هرگونه تحرکات از جانب بازار و موج های افزایشی به سبب کمبود تقاضای مصرفی سرکوب می‌شود. اما در این بین هنوز فعالان بازار آهن با توجه به صحبت های اخیررئیس کل بانک مرکزی و وزیر امور خارجه همچنان اندکی به کاهش نرخ ارز امیدوارهستند.

و همچنین براساس اعلام منابع آگاه کارگزاری‌ها، قیمت پایه میلگرد آجدار در معاملات فردای بورس کالا با احتساب مالیات ۱۲ هزار و ۱۴۱ تومان و قیمت پایه انواع تیرآهن، نبشی و ناودانی نیز ۱۲ هزار و ۶۲۷ تومان اعلام شد؛ نرخ‌هایی که بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ تومان از متوسط قیمت این محصولات فولادی در بازار آزاد پایین ‌تر است، اما بازهم با توجه به رکود تقاضا در بازار آهن و تداوم برخی خوش‌بینی ‌ها از حضور بایدن، به نظر نمی‌ رسد که امروز شاهد رقابت سنگینی برای خرید مقاطع طویل در معاملات فردای بورس کالا باشیم؛ اما همین پایین اعلام شدن قیمت مقاطع طویل در معاملات فردای بورس به نوعی به ثبات نسبی قیمت روز گذشته مقاطع طویل در بازار آزاد کمک کرد.



:: بازدید از این مطلب : 36
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 15 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: در سال های اخیر، اغلب شرکت های فولادسازی دنیا چالش های زیادی را پشت سر گذاشتند اما در این میان چین تنها کشوری بود که نه تنها با چالشی رو به رو نشد، بلکه سهم تولید فولاد این کشور نسبت به کل فولاد تولیدی دنیا افزایش یافت. با وجود آسیب های زیادی که سال گذشته به اقتصاد دنیا وارد شد، چین توانست افزایش حجم تولید را در عرصه اقتصادی در سال ۲۰۲۰ تجربه کند.

خبرها حاکی از این است که چالش های زیاد صنعت فولاد در سال گذشته به علت تعطیلی واحد های تولیدی، کاهش تقاضا و همچنین کاهش مصرف بود. بر خلاف بسیاری از کشورها که تولید خود را در سال ۲۰۲۰ کاهش دادند، چین شاهد رشد اقتصادی بود که این شرایط مثبت در بازار فولاد این کشور هم مشهود بود. از طرفی افزایش تولید فولاد در چین و از سوی دیگر افزایش پروژه های زیرساختی که باعث افزایش تقاضا شد، زمینه را برای عملکرد مثبت این وضعیت فراهم کرد.به طوری که سبب شد تا اواخر سال ۲۰۲۰ تمامی فولاد های موجود در انبار ها وارد بازار شده باشد.

بر طبق گزارش های موجود از آوریل سال ۲۰۲۰ تا انتهای سال، تولید فولاد در چین هرماه نسبت به ماه قبل افزایش یافت . در اوایل سال ۲۰۲۰ این کشور ۹۶۱ میلیون تن فولاد تولید کرد که ۵/۵ درصد بیش از سال قبل بود.همچنین سهم چین در تولید فولاد به مرز ۵۷.۵ درصد رسید درحالیکه در سال ۲۰۱۹ سهم این کشور در تولید فولاد دنیا حدود ۵۳.۳ درصد بود. این در حالیست که در یازده ماه اول سال اخیر ۱.۷ میلیارد تن فولاد در دنیا تولید شد که ۱.۳ در صد کمتر از سال گذشته بود. به عبارتی دیگر، تولید فولاد در دنیا به ویژه چین در بازه یازده ماه مورد ۹/۴ درصد نتر از سال قبل آن بود. 

این خبر را نیز می توانید مطالعه نمایید: وضعیت بازار فولاد در پایان سال

در این میان فعالان صنعت فولاد نگران بودند که کرونا باعث کسری تقاضای فولاد شود و روی قیمت آن درسال ۲۰۲۱ تاثیر بگذارد. به گزارش برخی خبرنگاران، سیاست مصرفی فولاد در کشور چین ، حامی اصلی این صنعت بود. دولت چین نیز نقش مهمی در بازارفولاد این کشور داشت. دولت بعد از کنترل کرونا در ماه آوریل اقدام به افزایش سرمایه گذاری در پروژه های زیر ساختی و افزایش انگیزه مصرف در مردم کرد و این سیاست ها سبب شد تا در سالی که بحران در تمامی بخش های اقتصاد دنیا مشاهده می شد، صنعت فولاد چین بتواند رکوردهای تازه ای را ثبت کند و نقش خود را به عنوان قطب فولاد دنیا به خوبی ایفا کند. این سیاست های چین، حامی مهم صنعت فولاد در سال ۲۰۲۱ خواهد بود.



:: بازدید از این مطلب : 45
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 بهمن 1399 | نظرات ()