نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: برخلاف سال های گذشته درهفته پایانی قرن بازار شمش و مقاطع طویل فولادی کشور همانند رویه سنتی سال های قبل رنگ رونق به خود ندید. سردرگمی تولیدکنندگان و خریداران این بازار نسبت به آینده صنعت فولاد در هفته‌ها و ماه‌های ابتدایی سال موجب شد تا کمتر از ۵۰ درصد عرضه شمش و مقاطع طویل فولادی در بورس کالا معامله شود؛ به گفته کارشناسان بازار آزاد مقاطع طویل فولادی، حتی افزایش نرخ ارز در روزهای پایانی سال نیز نتوانست رونق چندانی به تقاضاهای این بازار بدهد.

در روزهای پایانی سال عرضه در بورس کالا بر این منوال بود،  ۱۰۲ هزار تن شمش فولاد با قیمت پایه ۱۰هزار و ۶۷۰ تومان که خریداران در مجموع تقاضایی برابر ۱۱۶ هزار تن را در رینگ و بازار مچینگ به ثبت رساندند اما در نهایت این عرضه‌ها به معامله ۵۵ هزار تن شمش فولاد منجر شد. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: آینده صنعت فولاد در کنترل چین

اما نگرانی ها از بابت افت قیمت ها در تامین مواد اولیه با شروع سال جدید سبب گشت تا عرضه های صورت گرفته در روز های پایانی سال که در حدود۵۰ درصد شمش فولاد عرضه شده در رینگ معاملاتی بورس کالا بوده برخلاف روال سنتی بازار با استقبال گرمی مواجه نشده و نتواند نابه سامانی جدیدی را در بازار ایجاد کند. اما فعالان حوزه فولاد معتقدند که حتی با اعلام قیمت پایه ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومانی میلگرد برای عرضه در رینگ معاملاتی بورس در کنار سایر هزینه های تولید و مالیات بر ارزش افزوده به واقع سودی برای نوردکار ندارد و این شرایط موجی از امید به صادرات بخشی از محصول و جبران زیان با درآمد صادراتی را به بار خواهد آورد که باعث می‌شود نوردکاران در شرایطی که بازار داخل در رکود مصرفی عمیقی به سر می‌برد به تولید خود ادامه دهند. از این رو با توجه به عدم تغییر محسوس در شرایط اقتصادی کشور و بودجه عمرانی فعالان بازار چشم‌انداز مثبتی نسبت به تقاضای مصرفی بخش فولاد تصور نمی‌کنند و همین موضوع نیز باعث شده حتی در این قیمت‌ها که سودی برای تولیدکننده و تاجر به همراه ندارد نیز خبری از خریدار در بازار نباشد. 

طبق آمار های میدانی از بازار آزاد مقاطع طویل فولادی کشور بیانگر آن است که فعالان این بازار انتظار رشد یا سقوط یکباره قیمت در این بازار را حداقل تا سه ماه ابتدایی سال آینده ندارند و براین باورند که به احتمال قوی قیمت‌ها در سه ماه ابتدایی سال در محدوده‌های فعلی نوسان کنند.

از ابتدای سال ۹۹ تاکنون بهای میلگرد در بازار آزاد کشور رشدی ۱۰۸درصدی داشته و از بهای ۶ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به ۱۲هزار و ۵۰۰تومان در روزهای پایانی سال رسیده است. این در حالی است که در همین بازه زمانی نرخ ارز نیمایی رشدی حدود ۶۴درصدی و نرخ ارز آزاد افزایش ۴۴درصدی داشته‌اند. 

به همین ترتیب قیمت میلگرد در بازار آزاد کشور بسیار فراتر از رشد نرخ ارز افزایش پیدا کرده که این موضوع به علت رشد بهای جهانی شمش و محصولات فولادی در بازار جهانی بوده است. درواقع بهای شمش و محصولات فولادی در بازار داخل در گرو دو عامل تعیین‌کننده نرخ یعنی قیمت جهانی و نرخ ارز داخلی، سیگنال‌های افزایشی دریافت کرده و مجموع این عوامل باعث رشد قیمتی آن شده‌اند. برآورد چگونگی نوسان قیمتی شمش و محصولات فولادی در کشور ظرف سال آینده نیز متاثر از همین دو پارامتر است. در حال حاضر برآورد قطعی نسبت به نوسان نرخ ارز در کشور وجود ندارد؛ اما پیش‌بینی می‌شود که روند رو به رشد بهای جهانی شمش و محصولات فولادی در کوتاه‌مدت ادامه یابد.



:: بازدید از این مطلب : 105
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: آخرین روزهای بازارمسکن ۹۹ نشان دهنده بالا رفتن شکاف میان بودجه کل تعداد اندک متقاضیانی حال حاضر در بازار مسکن با قیمت پیشنهادی آپارتمان های عرضه شده به بازار ملک می باشد. فاصله قبلی موجود میان بودجه خریداران در بازار مسکن در حال حاضر به شدت افزایش یافته است و تعداد اندک متقاضیان موجود در بازار ملک با بودجه ای که در اختیار دارند عملا توانایی خرید واحد مسکونی موردنظرشان را ندارند.

تحقیقات صورت گرفته در رابطه با آخرین وضعیت بازار معاملات مسکن شهر تهران در آخرین روزهای باقی مانده از سال ۹۹ نشان دهنده این است که در شرایط حال حاضر که رکودی عمیق بر بازار معاملات مسکن حکم فرما شده است و تعداد اندکی از معاملات خرید مسکن از جانب یک گروه اقلیت که در بازار باقی مانده در بازار ملک انجام می شود، به طور همزمان با افزایش عمق رکود شکاف بین بودجه خریداران وقیمت های فروش واحدهای مسکونی افزایش پیداکرده است.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار مسکن در تله رکود

نتایج تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد با وجود اینکه همیشه عمده متقاضیان خرید مسکن هنگام جست و جو برای خرید واحدهای مسکونی از گذشته تاکنون با مشکل فاصله بین بودجه در اختیار وسطح قیمت های فروش واحدهای مسکونی مواجه بوده اند، این فاصله درحال حاضر تا حدودی افزایش یافته است که این شکاف قیمتی میان این دو متغیر تبدیل به گسل شده است.

پیش تر و در شرایط عادی بازار معاملات مسکن نه در شرایطی که بازار در شرایط رکود و جهش قیمت قرار داشت، این فاصله یا شکاف معمولا حدود ۲۰ الی ۲۵ درصد بود. در حال حاضر این فاصله با تبدیل شدن به یک گسل، به ۳۰ درصد و حتی در مواردی به بیش از ۳۰ درصد رسیده است. همین مسئله موجب شده است که در حال حاضر اقلیت متقاضی حاضر در بازار مسکن که به عنوان سرمایه گذار در بازار حضور دارند و به خریدهای غیرمصرفی از بازار معاملات مسکن اقدام می کنند، به سختی توانایی انجام معاملات را داشته باشند. 

این در حالی است که تقاضای مصرفی بازار مسکن به ویژه خانه اولی ها از مدت ها قبل به واسطه تداوم جهش قیمت واحدهای مسکونی به اجبار از بازار به حاشیه رانده شده و در واقع توانایی مالی خود برای خرید مسکن را از دست داده اند. حجم معاملات خرید مسکن در بازار خرید و فروش آپارتمان های مسکونی شهر تهران در حال حاضر زیر کف رکودی قرار دارد و حجم عمده ای از این مقدار محدود معامله خرید در این بازار از جانب اقلیت سرمایه گذار صورت می پذیرد.

بخش زیادی از سرمایه گذاران ملکی هم که در نیمه اول سال جاری به واسطه نوسانات قیمتی در سایر بازارهای اقتصادی، چشم اندازهای تورمی و همچنین انتظارات موجود در آن بازه زمانی، حضور فعالی در بازار داشته و بخش مهمی از تداوم جهش قیمت در بازار ملک طی مدت زمان ۶ ماه اول سال جاری به علت فعالیت آنها در بازار مسکن بود، به دنبال چشم انداز رکودی بازار ملک، کاهش ریسک های غیراقتصادی و همچنین کاهش و ثبات نسبی بازدهی و نرخ ها در بازارهای موازی بازار مسکن ازجمله بازار معاملات سهام، ارز، طلا و... از بازار مسکن خارج شده و یا معاملات خود را در این بازار متوقف کردند.



:: بازدید از این مطلب : 232
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: بازار ارز روز گذشته از ابتدای روز روی ریل صعودی قرار گرفت، با این وجود بازار فولاد کشور در تمامی بخش ها کاملا آرام بود و البته لازم به ذکر است که دیروز نیز همانند روزهای قبلی به تعداد نوردکاران و بنگاه دارانی که فروش محصولات خود را در سال ۹۹ به طور کامل متوقف کرده اند، افزوده شد. کارشناسان بازار ارز بر این باورند که دلیل افزایش قیمت ارز در روز گذشته را می توان مرتبط با بالا رفتن تقاضای طبیعی در جهت خرید دلار در ایام نزدیک به سال نو دانست. البته عده ای هم معتقدند این احتمال وجود دارد که برخی خبرهای سیاسی ضدبرجامی در بازار ارز به گوش برسد و همین مسئله نیز موجب ناآرام شدن بازار ارز در روز گذشته شده است.

با وجود شرایط ناآرام بازار ارز، بازار آهن در روز گذشته روز بسیار آرامی را پشت سر گذاشت و همانند روزهای قبلی به تعداد نوردکاران و بنکدارانی که فروش خود را در سال ۹۹ متوقف کرده و به سال آینده موکول کرده اند، افزوده شد. از این رو در مجموع در تمام بخش های محصولات فولادی با ثبات نسبی قیمت ها مواجه شده و حتی شاهد ارائه برخی تخفیفات جزئی در جهت به نتیجه رسیدن معاملات پایان سال بودیم. به علت افزایشی بودن روند روز گذشته نرخ دلار عده ای از نوردکاران و پروفیل سازان در تلاش بودند تا قیمت های خود را در این حوزه افزایش دهند که این تلاش آنها با توجه به شرایط رکودی حاکم بر این روزهای بازار به سرانجام نرسید.

البته آرامش روز گذشته بازار ورق وپروفیل بعد از چندین روز افزایشی بودن به اعتقاد برخی از کارشناسان بازار آهن به مانند آتش زیر خاکستر می باشد و کارشناسان بر این باورند در آغاز سال ۱۴۰۰ به علت مقاومت برخی از فعالان بازار ورق در برابر آزادسازی واردات این محصول در سال آتی، با رشد شدید نرخ ورق و پروفیل مواجه خواهیم شد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار ورق متاثر از بورس کالا

با تمام این تفاسیر، طبق قیمت های اعلام شده از سوی نوردکارانی که هنوز فروش خود را در این روزهای پایانی سال متوقف نکرده اند، اکثریت تولیدکنندگان در حوزه میلگرد نرخ محصولات تولیدی خود را در مدار ثبات حفظ کرده اند و در این بین تعداد محدودی از شرکت ها قیمت های اعلامی خود را چیزی حدود ۵۰ الی ۱۵۰ تومان افزایش داده اند؛ از این رو محدوده قیمتی میلگرد آجدار ۱۴ در محدوده ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان تا ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان قرار گرفته است.

در حوزه نبشی و ناودانی و همچنین سپری و تیرآهن نیز تولیدکنندگان قیمت محصولات خود را ثابت نگه داشتند و تغییری در قیمت های اعلامی از سوی بیشتر بنگاه داران فروشنده این محصولات مشاهده نشد. در حوزه تیرآهن نیز شواهد حاکی از ثبات نسبی قیمت تقریبا تمامی سایزهای تیرآهن ذوب آهن اصفهان بود و در این میان تنها نرخ هر شاخه از تیرآهن ۱۴ این شرکت نسبت به روز قبلی، ۱۰ هزار تومان در بازار آزاد افزایش پیداکرد.

در رابطه با نرخ پروفیل، اکثریت تولیدکنندگان این حوزه یا اقدام به اعلام قیمت نکردند و یا نرخ محصولات خود را روی مدار ثبات نگه داشتند. در این میان فقط برخی از شرکت ها شامل گروه صنعتی یاران و همچنین پروفیل تهران شرق نرخ انواع پروفیل با ضخامت ۲ خود را حدود ۱۰۰ تومان افزایش دادند؛ با این اوصاف محدوده قیمتی پروفیل ضخامت ۲ با درنظر داشتن ورق استفاده شده و همچنین شرکت تولیدکننده در محدوده ۲۱ هزار تا ۲۲ هزار و۵۰۰ تومان قرار گرفت. در پایان می توان نتیجه گرفت که باوجود آتش بازی روز گذشته بازار ارز، بازار آهن به علت شرایط حاکم در پایان سال روی آرامش به خود دید و در مدار ثبات قرار گرفت.



:: بازدید از این مطلب : 48
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: چین بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده فولاد جهان محسوب می شود برهمین اساس انتظار می رود در سال ۱۴۰۰ بازار فولاد جهان از روند بازار چین تبعیت کند. چین درتلاش است تا کاهش انتشار گاز دی‌اکسید کربن را در سیاست‌های آینده خود قراردهد و به همین دلیل تولید فولاد سبز مورد توجه سیاست‌گذاران و صنعتگران چینی قرار گرفته است.

طبق آمار جهانی مجموع کل فولاد تولید شده این کشور در سال ۲۰۲۰ برابر یک میلیارد و ۶۵ میلیون تن برآورد شده است. پیش از برگزاری نشست کنگره خلق چین، سخنانی درباره افزایش تولید فولاد در سال ۲۰۲۱ مطرح بود. اما در جریان برگزاری نشست دوقلوی خلق چین مقرر شده است که کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در اولویت سیاست‌گذاران باشد. در همین راستا انتظار می‌رود سیاست رشد تولید از اولویت های صنعت فولاد چین خارج شود. قرار بود پروژه‌های عمرانی عظیمی از سوی چین اجرایی شود، اما اجرایی شدن این پروژه‌ها در حال حاضر در اولویت دولت این کشور نیست. اگر این پروژه‌ها عملی می‌شدند، این کشور قطعا با کمبود فولاد روبه‌رو می‌شد، اما در حال حاضر هیچ ‌گونه کمبود فولادی از سوی چین وجود ندارد.

در سال ۲۰۱۹، حدود ۵۵ میلیون تن فولاد از سوی چین صادر شد. اما میزان صادرات فولاد این کشور در سال ۲۰۲۰ به ۱۵ میلیون تن افت پیدا کرد. چین در سال گذشته و در ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۰، از میزان واردات فولاد خود کم کرد.

اما در ماه‌های نخست سال ۲۰۲۱ به یک صادرکننده بزرگ فولاد بدل شده؛ یعنی توازن عرضه و تقاضای فولاد در چین در حال تغییرونوسان است. این تغییرات اثر حائز اهمیتی بر بازار فولاد جهان دارد و رصد دائمی بازار فولاد چین ضروری به‌ نظر می‌رسد. این کشور در تلاش است در ۶ ماه نخست سال ۲۰۲۱ واردات فولاد کاهش دهد، روند صادرات خود را گسترش دهد و انتظار می‌رود در ۶ ماهه دوم سال آینده به یک قطب اصلی صادرکننده فولاد در جهان بدل شود.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: سال پر فراز و نشیب بازار فولاد

تا جایی‌که حتی احتمال می‌رود رکورد صادرات ۵۵ میلیون تنی سال ۲۰۱۹، در سال جاری میلادی شکسته شود؛ درنتیجه شاهد حضور فولاد ارزان ‌قیمت چین در بازارهای جهانی خواهیم بود. درنتیجه انتظار می‌رود روند قیمت فولاد در نیمه دوم سال آینده و در کل جهان افزایش قابل‌ توجهی نیابد.

در چنین شرایطی از فولادسازان کشور انتظار می‌رود روند توسعه صادرات خود را به‌ویژه در ۳ ماه نخست سال ۱۴۰۰ افزایش دهند. چراکه در ۳ ماهه دوم سال ۱۴۰۰، به بعد با اقدامات چین در مسیر توسعه صادرات و در سطح بین‌المللی، شاهد توقف روند صعودی قیمت فولاد خواهیم بود. البته دراین بین باید خاطرنشان کرد چین هم از کاهش قیمت فولاد متضرر می‌شود، بنابراین حجم صادرات خود را به‌گونه‌ای کنترل می‌کند که کاهش قیمت قابل‌ توجه نباشد.

براساس شواهد انتظار داریم روند تولید فولاد کشور در سال ۱۴۰۰ بسیار مطلوب باشد. هرچند انتخابات ریاست‌جمهوری را در پیش داریم که بر روند فعالیت تمامی حوزه‌های اقتصادی اثرگذار خواهد بود. بدون تردید این تغییر بر صنعت فولاد کشور نیز موثر است، با این وجود، به‌ویژه که تولید فولاد ایران در سال ۱۳۹۹ بسیار خوب پیش رفت و انتظار می‌رود مجموع تولید فولاد کشور از مرز ۳۰ میلیون تن نیز عبور کند. در همین راستا می‌توان به حرکت این صنعت در مسیر تحقق افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ و رسیدن ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تن فولاد هم امیدوار بود.



:: بازدید از این مطلب : 47
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: بررسی های صورت گرفته از معاملات مسکن شهر تهران در آخرین ماه سال، نشان دهنده رکود کامل در خرید و فروش می باشد. با وجود اینکه انتظار می رفت پس از ماه ها کسادی بازار به علت نزدیک شدن به هفته های پایانی سال و قرار گرفتن در بازه زمانی جابه جایی های شب عید،شاهد رونق معاملات مسکن باشیم، اما به علت کاهش توان خرید مردم و همچنین عقب نشینی سرمایه گذاران از بازار ملک، معاملات با رکود مواجه شده است.

تداوم افزایش قیمت مسکن از سال ۹۸ به سال جاری به گونه ای شد که حتی با افت قیمت ها نرخ خرید و فروش بازهم قابل توجیه نمی باشد. بر اساس گزارش بانک مرکزی در بهمن ماه امسال قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته بیش از ۹۷ درصد افزایش داشته است و به میانگین متری ۲۸ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان رسیده است.

در بهمن ماه  امسال تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران نیز به ۳/۹ هزار واحد مسکونی رسید که این میزان نیز نسبت به ماه قبل چیزی حدود ۱۱/۴ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه در سال گذشته ۷۰/۵ درصد کاهش داشته است. ۲۹۵۰ فقره معامله ملک اعم از مسکونی، تجاری و اداری در ماه گذشته در شهر تهران به امضا رسید که این مقدار نسبت به ماه قبل ۳۳ درصد و نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۷۲ درصد کاهش داشته است.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: وابستگی قیمت مسکن به نرخ ارز

کاهش تعداد معاملات از بهمن ماه به اسفند ماه نیز ورود کرده است و علاوه بر کاهش قدرت خرید مردم، متقاضیان به این امید که قیمت ها کاهش می یابد اقدام به خرید نمی کنند تا شاید با احتمال ایجاد تغییرات سیاسی و انتخاباتی در سال آینده، بازار مسکن هم شاهد افت قیمت باشد و قدرت خرید مردم افزایش پیدا کند. بر اساس شواهد آنچه که واضح به نظر می رسد این است که بازارمسکن در خواب زمستانی فرو رفته و ظاهرا قرار نیست از این وضعیت در آستانه بهار خارج شود. تحلیل گران و کارشناسان نیز در این زمینه چشم انداز روشنی از بروز تغییرات در سال آینده ندارند، اما امید دارند که اگر روند قیمت ها نزولی نباشند، حداقل ثابت باقی بمانند.

همانگونه که بارها به این نکته تاکید شده است نبود عرضه و تقاضای کافی در بخش مسکن حلقه مفقوده در زنجیره گرانی است که موجب شده مالکان به این کالا به چشم سرمایه ای نگاه کنند و همچنین احتکار در این بخش منجر به عرضه کمتر شود. این احتمال وجود دارد که با وجود تصمیمات اخیر مجلس در رابطه با اصلاح قانون مالیات بر خانه های خالی و اجرایی شدن آن توسط دولت، بخشی از همین خانه ها به بازار تزریق شوند و موجب کاهش انباشت تقاضا گردند.



:: بازدید از این مطلب : 45
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: نرخ ارز همچنان درروند نزولی به سر میبرد و در بازار آهن در چند روز اخیر شاهد آرامش نسبی بودیم اما در این بین بازار محصولاتی همچون ورق و محصولات ساخته شده از آن از جمله لوله و پروفیل بار دیگر شاهد آشفتگی هست. البته روز گذشته قیمت انواع ورق در بنگاه ها ثابت باقی ماند که اندکی از شیب افزایشی قیمت انواع لوله و پروفیل نسبت به روزهای گذشته کاست. قیمت این محصولات از چهارشنبه تا روز گذشته روی ریل صعودی قرار داشت.

این اتفاقات اما در شرایطی رخ داده است که از روز ۱۰ اسفند تا ۱۹ اسفند یعنی از زمان اعلام خبر تلاش وزارت صمت برای کاهش تعرفه واردات ورق فولادی، قیمت انواع ورق سیاه در بازار آزاد به طور تقریبی بین ۸۰۰ تا ۱۴۰۰ تومان کاهش یافته بود ومتوسط نرخ انواع پروفیل با ضخامت ۲ در بازار آزاد نیز در این بازه زمانی با افتی حدودا ۸۰۰ تومانی را تجربه کرده بود. 

اما چه اتفاقی رخ داد که روند نزولی به یکباره تغییر کرد و به روند صعودی تبدیل شد در حالی که سیگنال های مثبتی از احتمال کاهش تعرفه واردات ورق وجود داشت؟ در روز چهارشنبه هفته قبل زمانی که شرکت بورس کالا در اطلاعیه عرضه خود قیمت پایه ورق گرم HR فولاد مبارکه برای عرضه روز شنبه این هفته را با رقم ۱۶ هزار و ۲۴ تومان اعلام کرد.

این قیمت  نسبت به قیمت پایه عرضه قبلی ورق گرم HR فولاد مبارکه در تاریخ ۱۱ اسفند به میزان ۲ هزار و ۴۳۶ تومان (بدون احتساب مالیات) بالاتر بود. روز شنبه هم که این معامله به نتیجه رسید، شاهد آن بودیم که قیمت کشف ‌شده ورق گرم HR فولاد مبارکه در بورس کالا با رشدی یک هزار و ۲۲ تومانی نسبت به عرضه دو هفته قبل آن به رقم ۱۷ هزار و ۴۶ تومان (بدون مالیات) رسید. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تاثیر سیاست نگری چین بر سنگ آهن

نکته قابل اهمیت و مبهم در این بین نحوه تعیین قیمت پایه ورق گرم مبارکه در عرضه‌های روز شنبه هفته جاری است؛ شواهد امر نشان می‌ دهد که قیمت پایه این هفته ورق HR مبارکه براساس نرخ کشف‌ شده عرضه دو هفته قبل آن تعیین شده بود. اما در عرضه‌های پایانی ماه بهمن شاهد آن بودیم که بورس کالا برمبنای فرمول دیگری که گفته می‌شود از شورای رقابت دریافت کرده بود و مبنای آن تعیین نرخ پایه ورق براساس قیمت‌های جهانی بود، نرخ پایه ورق گرم مبارکه را مشخص می‌کرد.

پیش از آن هم فرمول موجود در شیوه‌ نامه فولاد مبنای تعیین قیمت‌ها در بورس کالا بود که البته اجرای این شیوه‌ نامه بدون هیچ‌گونه اطلاع‌ رسانی قبلی از سوی مسئولان بورس کنار گذاشته شد. باتوجه به گفته های مقامات وزارت صمت اختیار تعیین قیمت های پایه محصولات فولادی از سوی معاون اول رئیس‌جمهور به طور کامل به آن‌ها واگذار شده است، پس در این صورت باید نسبت به این که دقیقا بر چه مبنایی قیمت پایه ورق را تعیین می‌ کنند، پاسخگو باشند.



:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: رشد نرخ شمش و محصولات فولادی در کشور بر مصرف‌کننده نهایی نیز تاثیر به سزایی دارد؛ همین مساله نیزموجب آن شده تا از اواسط امسال شاهد ورود بخش‌های مختلف دولتی از جمله وزارت صمت، معاون اقتصادی ریاست جمهوری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نماینده دادستان به فرآیند کنترل بازار فولاد باشیم. اگرچه این ورودها به بازار فولاد با وعده به آرامش و ثبات رساندن همراه بود اما از آنجا که تولیدکننده را مقصر گرانی می‌دانست و البته بدون در نظر گرفتن شرایط حاکم بر بازار، قصد داشتند این معاملات را با  دستور به آرامش برسانند که در نهایت نیز به نتیجه نرسید.

درحالی‌که تورم قابل توجهی از ابتدای امسال در کشور به وجود آمده و زیان های بسیاری خصوصا به صنایع مادر و مصرف‌کننده نهایی وارد کرده است، اقدامات نادرست دولت و وزارت صمت در جهت کنترل بازار نیز مزید بر مشکلات تولیدکنندگان بخش‌های مختلف زنجیره فولاد در کشور شد و تنها به اختلالات بیشتر این بازار کمک کرد. در این بین با هر تحولی در مدیریت وزارت صمت یا معاونت‌های این وزارتخانه نیز شاهد تغییر درنحوه سیاست‌گذاری برای این بازار بودیم. 

این موضوع تنها به ایجاد سردرگمی میان حلقه‌های مختلف این زنجیره ‌انجامید. درحالی‌که از بخش میانی زنجیره یعنی شمش‌سازان انتظار رشد صادرات و ارزآوری برای کشور وجود داشت، اتخاذ مجوز صادرات در این مدت به شدت سخت ودشوار شد؛ دراین میان شاهد وعده‌های متعدد مدیران وزارت صمت برای کاهش بهای شمش و محصولات فولادی بودیم؛ درحالی‌که قیمت این محصولات در گرو قیمت جهانی و نرخ ارز بوده که در محدوده اختیارات مدیران وزارت صمت نبوده، در نتیجه این وعده‌ها هرگزعملی نشد و تنها باعث تشویش و سردرگمی تولیدکننده ومصرف‌کننده نهایی بود و درنهایت نیزموجب وخیم ترشدن شرایط برای تولیدکنندگان این بازارشد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: امید به بهبود شرایط صنعت فولاد

بازار مقاطع طویل فولادی کشور نیز سال پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت؛ ظرف مدت چشمگیری از سال‌جاری این بازار با رکود تقاضای مصرفی روبه‌رو بود هرچند هجوم سرمایه‌های سرگردان به این بازار که عموما با هدف حفظ ارزش ریال شکل گرفت باعث شد تا در ماه‌های ابتدایی سال این بازار رونق‌ داشته باشد. به این ترتیب رشد نرخ ارز و مثبت شدن انتظارات تورمی دو علت اصلی رونق بازار آزاد و معاملات بورس کالای مقاطع طویل فولادی کشور بود. در سال ۹۹ بدون احتساب هفته پایانی اسفند، بالغ بر ۴ میلیون و ۲۵۰ هزار تن انواع میلگرد در بورس کالا عرضه شد؛ این درحالی بود که ظرف سال ۹۸ میزان میلگرد عرضه شده در این بازار رقمی در حدود یک میلیون و ۷۳۱ هزار تن بود و به این ترتیب میزان عرضه میلگرد در بازار فیزیکی بورس کالا در سال ۹۹ رشدی ۱۴۵درصدی داشت.

افزایش عرضه‌های مقاطع طویل فولادی در بورس کالای کشور به افزایش شفافیت معاملات این بخش کمک می‌کند، اما در شرایطی که بازار داخل در رکود به سر می‌برد، این اطلاعات می‌تواند به قدرت چانه‌زنی خریداران صادراتی محصولات طویل فولادی کشور بیفزاید. به این ترتیب انتظار می‌رود که در دوران رکود از میزان کف عرضه‌ها کاسته شود تا به این ترتیب این موضوع به تضعیف وضعیت تولیدکننده داخلی در بازار صادراتی نینجامد.



:: بازدید از این مطلب : 46
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: علی قائدی، معاون دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: در صورت ثبات نرخ ارز در سال آتی، پیش بینی می شود قیمت مسکن هم ثابت خواهد ماند و در صورت کاهش نرخ ارز، می توانیم حتی شاهد کاهش قیمت مسکن هم باشیم. علی قائدی در یکی از برنامه های رادیویی بیان کرد: به علت شرایط حال حاضر اقتصادی آنطور که انتظار می رفت نتوانستیم در حوزه تولید مسکن موفق عمل کنیم اما در این بین هر طرحی که بخواهد به مرحله اجرا برسد هم نیازمند کمک مردم است و هم می بایست توانایی و کمک بانک ها را در این زمینه مورد سنجش قرار داد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال می توان به طرح مسکن ملی اشاره کرد؛ در این طرح مردم می بایست آورده ای داشته باشند و وزارت راه و شهرسازی توانایی پرداخت تمام هزینه ها را ندارد و در این بین متاسفانه شرایط اقتصادی موجب شد مردم در تامین آورده های خود با مشکلاتی مواجه شوند.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بلاتکلیفی در تعیین قیمت مسکن

قائدی در رابطه با این موضوع که دخالت دولت موجب بهم ریختگی بازار مسکن شده است یا خیر، اظهار کرد: اگر سال جاری را در نظر بگیریم دولت امسال در حد توان در جهت کمک به خانه دار شدن مردم اقداماتی را انجام داد. از جمله اقدامات طرح مسکن ملی بود و همچنین در جهت هزینه اجاره افرادی که اجاره نشین هستند با وام ودیعه مسکن کمک کرد. این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی گفت: تمام مسئولیت های حوزه مسکن با وزارت راه و شهرسازی می باشد اما منابع مالی ثابتی در اختیار نداریم که بتوانیم به آن اتکا کنیم. البته در این زمینه مجلس شورای اسلامی طرح صندوق ملی مسکن را ارائه داده است که می تواند به ما کمک کند.

 وی در رابطه با تامین مالی این صندوق هم بیان کرد: مالیات هایی که در بخش مسکن اخذ می شود در جهت تامین مالی این صندوق می باشد. این مالیات مسکن پیش تر در موارد دیگری مورد استفاده قرار می گرفت اما قرار بر این شده است تا با این صندوق، این مالیات ها و همچنین اقساط بازگشتی مسکن مهر و پول حاصل از فروش زمین ها به این صندوق بیاید. قائدی در پایان گفت: تا به امروز سازمان یا نهادی که هماهنگ کننده سایر نهادها برای ساخت مسکن باشد وجود نداشت اما خوشبختانه مجلس در این زمینه شورای عالی مسکن را تشکیل داد که تصمیمات اتخاذ شده در این شورا برای تمامی ارگان ها لازم الاجرا می باشد.



:: بازدید از این مطلب : 45
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: سنگ آهن در بازارهای جهانی در ماه های پایانی سال گذشته میلادی گرفتار بحران قیمتی شد که افزایش نرخ این ماده اولیه سبب نگرانی اکثر فعالان صنعت فولاد بخصوص فولادسازان چین شد زیرا باعث می شد حاشیه سودشان کاهش یابد و حجم تقاضای تجار چینی به صورتی بود که هر هفته رکورد جدیدی در مقدار انباشت بنادر اصلی واردات سنگ آهن این کشور ثبت می‌ شد.

در میانه کنفرانس‌های دوقلوی چین، نوسانات قیمت سنگ آهن نشان داد که اعلام سیاست‌های کلی چین اثر زیادی روی بازار این ماده اولیه دارد. البته آنچه در این کنفرانس به عنوان سیاست‌های فولادی چین یعنی کاهش واردات سنگ آهن و جایگزینی قراضه آهن در تولید فولاد بیان شد، همان چیزی است که برخی تجار چند ماه قبل درباره اعلام غیرمستقیم مقامات این کشور برای کاهش خرید سنگ آهن از استرالیا می ‌گفتند؛ در واقع چینی‌ها برنامه سیاست اعمالی را زودتر از سیاست اعلامی در پیش گرفتند.

با وجود نوسانات در بازار سنگ آهن، قیمت هر تن سنگ آهن عیار ۶۲ درصد وارداتی بنادر شمال چین در شاخص پلتس با افتی ۸٫۹۵ دلاری به ۱۶۵٫۷ دلار رسیده است، با این حال می توان گفت که چین به شکل سریع تقاضای سنگ آهن خود را به نصف نخواهد رساند و طی یک برنامه پنج ساله تا ۲۰۲۵ این اتفاق رخ خواهد داد. کشور چین در دیگر سیاست های خود به مخازن سنگ آهن در خارج از کشور و همچنین تصاحب آن ها به نفع تولید فولاد خود، چشم دارد که نکته قابل توجه این است که چین برای کاهش وابستگی به سنگ آهن این مسیر را طی می کند، بلکه روی نیاز بقیه کشورهای فولادی به سنگ آهن برای درآمدزایی و توسعه سبز فولادی خود نیز حساب ویژه‌ای را باز کرده است.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: پایان سال آشفته ورق و پروفیل

سیاست این کشور برای کاهش وابستگی به این معناست که کاهش وابستگی افت نرخ سنگ آهن این ماده اولیه مهم را برای فولادسازان چینی به همراه دارد که در این صورت نفع کلی اقتصادی این صنعت و حاشیه سود تولیدکنندگان فولادش را افزایش خواهد داد و با این حساب مزیت‌های رقابتی شدیدی در بازارهای بین المللی سنگ آهن پیدا خواهد کرد، البته در کنار این رخداد رشد تقاضای قراضه از سوی چین نیز می‌تواند نرخ آن را بالا ببرد و همین مساله رقابتی بین تولیدکنندگان فولاد از دو طریق کوره‌های بلند و قوس الکتریکی در کشور چین و حتی سراسر جهان ایجاد کند.

نکته حائز اهمیت این است که سیاست های اقتصادی پنج ساله چین تاثیر به سزایی بر سنگ آهن و همچنین بر بازار فولاد دارد که نباید به آسانی از آن عبور کرد، اما حتما باید سیاست‌های اعمالی را نیز به صورت جدی رصد کرد و میزان امکان اجرای این سیاست‌ها در سال ۲۰۲۱ را بررسی کرد تا به نتیجه‌ای دقیق برای آینده روند نرخ سنگ آهن در دنیا رسید، هرچند حداقل تا ۵ سال آینده بازار جهانی سنگ آهن باید بروز چنین نوسانات قیمتی را در ماه مارس در نظر بگیرد.



:: بازدید از این مطلب : 83
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: کیومرث فتح‌اله‌کرمانشاهی، دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی در گفت و گوی خبری اذعان کرد : اگر موانع و مشکلات موجود برعملکرد صنایع برطرف شود، می‌توان به پیشرفت و توسعه شرایط تولید امیدوار بود. امسال تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی در تهیه مواد اولیه موردنیاز خود با مشکلات اساسی روبه‌رو بودند وبه دلیل کمبود مواد اولیه ازظرفیت تولیدی کارخانه ها کاسته شد. بنابراین تامین مواد اولیه موردنیاز واحدهای پایین‌دستی ازحیاتی ترین خواسته فعالان صنعتی است که علاوه بر رونق فعالیت این تولیدکنندگان، زمینه اشتغالزایی، صادرات کالا های نهایی را فراهم می‌کند. به همین دلیل دوری از خام فروشی باید از اولویت های سیاست‌گذاران و مسئولان باشد .

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ادامه داد: تولیدکنندگان در سال های گذشته با موانع ناشی از تحریم روبه‌رو بودندکه این محدودیت تاثیر بسزایی بر واردات مواد اولیه موردنیاز تولید و صادرات محصولات نهایی داشت. تحریم ها علاوه بر اینکه زمینه مشکل شدن تجارت بین‌المللی را فراهم می‌کند، باعث افزایش هزینه صادرات و کاهش سودآوری تولیدکنندگان داخلی نیز می‌شود. با توجه به شرایط موجود، رفع یا استمراراین محدودیت‌ها در سال آینده معلوم نیست اما بی شک تداوم این محدودیت‌ها، فعالیت صنعتگران را با دشواری روبه‌رو خواهد کرد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار فولاد در آخرین هفته قرن

وی با اشاره به سیاست‌های نادرست در زنجیره فولاد افزود: مصوبات غیرکارشناسی آسیب‌های غیرقابل جبرانی به عملکرد تولیدکنندان وارد کرده است. برای مثال،به‌تازگی مساله عرضه سبدی ورق‌های فولادی در بورس کالا مطرح‌شده است. بدین معنی که سبدی از محصولات در اختیار خریدار قرار می‌گیرد. در این صورت ممکن است برخی محصولات این سبد مورد مصرف خریدار نباشد؛ بنابراین تولیدکنندگان ناچارند محصولات که به آن نیاز ندارند را در بازار آزاد به فروش برساند. این موضوع زمینه نبود شفافیت هرچه بیشتر را در بازار فولاد و محصولات فولادی فراهم می‌کند. در واقع نوع عرضه می‌تواند زمینه وارد آمدن ضربات جدی به بازار و کاهش هرچه بیشتر شفافیت را فراهم کند. این درحالی است که انتظار می‌رود زمینه‌های شفافیت در بازار تقویت شود. برای اجرایی شدن این مسیر انتظار می‌رود کالای موردنیاز تولیدکنندگان در کوتاه‌ترین مسیر از تولید به مصرف برسد.

این فعال صنعت فولاد در پایان خاطرنشان کرد: ازمجموع موارد یادشده این‌گونه برداشت می‌شود که رونق یا کاهش تولید صنعت فولاد در سال آینده بستگی به سیاست‌های داخلی دارد. چنانچه مسئولان از مصوبات غیرکارشناسی بپرهیزند، مشکلات جدید در مسیر صادرات ایجاد نکنند، مواد اولیه تامین باشد و... می‌توان به بهبود شرایط صنایع امید داشت. با توجه به اثرگذاری و اهمیت این زنجیره در توسعه صنعتی و اقتصادی امید می‌رود سخنان گفته شده اجرایی شوند.



:: بازدید از این مطلب : 50
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: با وجود افزایش هزینه ساخت مسکن که به واسطه افزایش قیمت زمین و مصالح ساختمانی می باشد، اما در این بین برخی از کارشناسان و فعالان این بازار بر این باورند که در ماه های آتی قیمت مسکن با کاهش مواجه خواهد شد. به اعتقاد کارشناسان، عوامل تاثیرگذار بر قیمت مسکن در سال ۱۴۰۰ را می توان قیمت تمام شده ساخت، نرخ ارز و همچنین تحولات سیاسی در نظر گرفت. به گفته آنها در حال حاضر حباب قیمت مسکن چیزی حدود ۲ تا ۳ میلیون تومان می باشد از این رو می توان انتظار داشت که قیمت ها به طرز چشمگیری کاهش یابد.

فرید قدیری یکی از کارشناسان حوزه مسکن در این رابطه بیان کرد: در حال حاضر در بازار مسکن با چند واقعیت مواجه شده ایم؛ در ابتدا این مسئله است که یکی از پارامترهای تاثیرگذار بر قیمت مسکن در سال ۱۴۰۰، قیمت تمام شده ساخت مسکن است که ترکیبی از زمین و مصالح ساختمانی است. قیمت زمین نسبت به سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد در تهران افزایش داشته است و همچنین مصالح ساختمانی شاهد افزایش ۷۰ درصدی بوده است و دستمزدها نیز به همین شکل افزایش یافته اند. واقعیت این است که اگر سازنده ها بخواهند در سال آینده به فروش واحدهای نوساز و کلیدنخورده خود اقدام کنند، قیمت گذاری آنها تحت تاثیر هزینه ساخت و قیمت تمام شده آن می باشد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: افزایش قیمت مسکن در سال ۱۴۰۰

وی در ادامه افزود: پارامترها و واقعیات دیگری هم در بازار وجود دارند که وزن آن ها برای معاملات مسکن در سال آینده بیشتر خواهد بود. مهم ترین عامل اثر گذار بر قیمت مسکن، رابطه قیمت مسکن با سایر متغیرها از جمله نرخ ارز می باشد. چرا که طی دو سال اخیر، شوک های ارزی بیشترین تاثیر را روی قیمت مسکن و خریدهای سرمایه ای و سفته بازی داشته است. بررسی روند طولانی مدت نیز گویای رابطه میان نرخ ارز و قیمت مسکن می باشد. بر این اساس و با آن نسبت و اتفاقاتی که طی دو سال اخیر رخ داده است، می توان نتیجه گرفت که سطح قیمت مسکن از آن چیزی که باید باشد، بالاتر است. 

قدیری تصریح کرد: از طرف دیگر واقعیت دیگری نیز در بازار مسکن وجود دارد که هم سو با نرخ ارز بوده و به عدم تقاضا و قدرت خرید مسکن در شهر تهران مرتبط می باشد. اگر عواملی همچون مسئله برجام و همچنین تنش های غیر اقتصادی که طی دو سال گذشته بیشترین اثر را روی بازار مسکن گذاشته اند، برطرف شوند، به طور قطع شاهد خارج شدن تقاضای غیرمصرفی از بازار مسکن خواهیم بود. اما حجم آن به میزانی  ناچیز خواهد بود که بر قیمت مسکن تاثیری نداشته باشد. این موضوع درحالی است که از سال ۹۷ تا به امروز، بازار مصرف خریدار مصرفی چندانی نداشته است از این رو اگر عرضه کنندگان بخواهند واحدهای خود را به فروش برسانند می بایست به تحریک تقاضای مصرفی در بازار اقدام کنند.



:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: بازار ارز همچنان در بلاتکیفی به سر می برد که این بلاتکلیفی ناشی از مشخص نبودن موضوع برجام است. در روز گذشته همان طور که پیش بینی می شد، آمریکا بار دیگر زیر حرفش زد و بلینکن تاکید کرد که تا زمانی که ایران به مذاکرات برجامی باز نگردد با آزاد شدن پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی موافقت نخواهد کرد، به دنبال همین سخن بازار ارز به آرامی وارد روند صعودی شد و نرخ دلار نقدی در روز گذشته با افزایش ۲۰۰ تومانی نسبت به عصر چهارشنبه به ۲۴ هزار و ۸۵۰ تومان رسید. 

اما آنچه در بازار آهن میگذرد به این شکل است که عمده پخش کنندگان مقاطع طویل فولادی و همچنین تولیدکنندگان، فروش های خود را بسته اند و اعلام نرخ محصولات خود و انجام معاملات جدید را به سال آینده محول کردند. همچنین نوردکاران و بنگاه دارانی که به اعلام قیمت در روز های پایانی سال می پردازند قیمت محصولات خود را ثابت نگه داشته اند. در صورتی که اگر نوسانات پراکنده و اندکی را در این حوزه در نظر نگیریم بازار آهن برخلاف سال های گذشته در روزهای پایانی سال در آرامش به سر میبرد و رکود نیز همچنان پا برجاست که سبب شده بنگاه داران آهن و حتی نوردکاران به مشتریان واقعی خود تخفیفات مناسب ارائه دهند. 

در روزگذشته براساس قیمت‌ های اعلام شده نوردکاران فولادی بیشتر تولیدکنندگان نبشی، ناودانی و تیرآهن قیمت محصولاتشان را ثابت نگه داشتند و شنیده‌های ما از بنگاه‌های تهران از ثبات نسبی نرخ انواع تیرآهن ذوبی در این بنگاه‌ها حکایت دارد. قیمت میلگرد نیز در روز گذشته تغییر چشم گیری نداشته و در اعلامی عمده قیمت ها شاهد ثبات نسبی بودیم، همچنین در این اعلامی ها گاهی کاهش  ۵۰ تا ۱۰۰ و حتی افزایش ۵۰ تا ۷۰ تومانی نیز به چشم می خورد. در هر صورت محدوده قیمتی میلگرد ۱۴ آجدار نیز در کانال ۱۲ هزار و ۴۰۰ تا ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان قرار گرفت.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: افت و خیز قیمت جهانی سنگ آهن

در این میان اما در روز گذشته بازار ورق و پروفیل مجددا به هم ریخت و غیرشفاف شد چرا که در معاملات روز گذشته بورس کالا قیمت کشف ‌شده ورق گرم HR مبارکه با رشدی بیش ۶٫۳۸ درصدی نسبت به نرخ نهایی عرضه دو هفته قبل این محصول با احتساب مالیات به ۱۸ هزار و ۵۸۰ تومان رسید. همین مساله نیز باعث داغ شدن بازار ورق و قوطی و پروفیل شد و برخلاف بازار مقاطع که در شرایط آرام و راکدی به سر می‌ برد، بازار محصولات تخت مجددا داغ شد و مشتری‌ها حضور نسبتا پررنگی در این بازار داشتند.

در صورتی که قیمت انواع پروفیل در نقاط مختلف کشور بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومان افزایش یافت و محدوده قیمتی پروفیل با ضخامت ۲ بسته به ورق استفاده‌ شده و شرکت تولید کننده در کانال ۲۰ هزار و ۷۰۰ تا ۲۲ هزار تومان قرار گرفت.



:: بازدید از این مطلب : 50
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس  : بازار ارز درهفته‌ ی گذشته با تاثیر از خبرهای برجامی دچار نوسانات در کانال ۲۴ هزار و ۵۰۰ تا ۲۵ هزار تومان بود و نرخ دلار نقدی در بازار آزاد با افت ۳۵۰ تومانی به ۲۴ هزار و ۶۵۰ تومان رسید؛ به گونه ای که با شروع هفته خبرها حاکی از احتمال بازگشت آمریکا به برجام داشت و خبرگزاری‌های خارجی با استناد به گفته های دیپلمات‌ها فضای خوبی را برای روابط دو کشور پیش بینی می کردند ، اما در اواسط هفته با منتفی شدن پیشنهاد گام به گام دوباره پیش‌بینی‌ها تغییر کرد و سیر دلار صعودی شد. بنابراین دور از انتظار نیست که در هفته پایانی قرن ۱۳۰۰ شمسی، تحولات اساسی در این حوزه ایجاد نشود و نرخ دلار در سال ۹۹ احتمالا در همین دامنه نوسان بماند.

در هفته  گذشته  در بازار مقاطع طویل فولادی همانند بازار دلار شاهد نوسانات محدودی بودیم؛ متوسط نرخ میلگرد ۱۴ آجدار در بازار آزاد در سه روز اول هفته دچار افت شد و در روز سه‌شنبه با تحریک نوردکاران روندی افزایشی در پیش گرفت و روز چهارشنبه هم این نرخ تقریبا ثابت بود تا در نهایت با افزایش اندک ۱۱ تومانی نسبت به هفته گذشته، رقم ۱۲ هزار و ۷۵۱ تومان را در پایان هفته ثبت کند. میانگین قیمت هر کیلو تیرآهن ۱۴ در بازار آزاد نیز در این هفته نوساناتی مشابه میلگرد داشت و در نهایت با کاهش ۵۷ تومانی نسبت به هفته قبل روی رقم ۱۳ هزار و ۲۶۰ تومان ایستاد. در حالی که نرخ تیرآهن‌های ذوبی در بنگاه‌های تهران در طول هفته کاهشی ملایم را تجربه کرد، اما بازار قراضه و شمش القایی صرف نظر از برخی نوسانات جزئی در مجموع ثابت بود.

در هفته گذشته در بازار ورق نیز با شروع هفته شاهد کاهش و در روزهای بعدی شاهد ثباتی نسبی بودیم؛ به طوری که قیمت ورق سیاه ۲ رول عرض ۱٫۲۵ فولاد مبارکه در بازار آزاد در طول هفته در مجموع ۳۰۰ تومان افت کرد و به ۲۰ هزار و ۸۰۰ تومان رسید؛ متوسط نرخ انواع پروفیل با ضخامت ۲ در بازار آزاد البته شاهد تداوم کاهش ملایم در بیشتر روزهای هفته و افت ۵۲۳ تومانی نسبت به هفته قبل و رسیدن به قیمت ۲۱ هزار و ۱۲۰ تومان در پایان هفته بود بود.

درادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید : کنترل قیمت فولاد با رشد عرضه

در معاملات بورس کالا که از رکن های اصلی بازار است نیز همچنان خبری از مشتری زیاد و رقابت‌های هیجانی نیست و اغلب عرضه‌ها با استقبال کمی مواجه می شوند؛ به نحوی که این هفته که مبارکه ورق گرمی به بورس نیاورد، بقیه ورق‌های گرم اغلب روی دست فروشنده‌ها ماند و درمعاملات شمش بلوم نیز ۵۹٫۳ درصد از حجم عرضه با رقابت نیم درصدی و با قیمت کشف‌شده ۱۱ هزار و ۵۸۱ تومان با احتساب مالیات معامله شد. در روز عرضه مقاطع هم که استقبال حتی از عرضه‌های شمش سرد تر بود، تنها ۲۵٫۴ درصد از حجم عرضه سبدهای مخلوط میلگرد آجدار با طول عادی با قیمت کشف‌شده ۱۲ هزار و ۳۳۴ تومان با احتساب مالیات معامله شد.

البته دراین بین باید توجه داشت که فعلا ارتباط قیمت‌های جهانی با نرخ‌های پایه محصولات فولادی در بورس قطع شده است، چون اساسا بورس کالا بر اساس شیوه‌نامه عمل نمی‌کند و ظاهرا میانگین قیمت‌های کشف ‌شده معاملات هفته قبل، اصلی‌ترین فاکتور درتعیین قیمت پایه محصولات فولادی است و این روند موجب فاصله ۳۵ درصدی بین قیمت شمش cis با نرخ‌های کشف‌شده شمش در بورس کالا شده است؛ روندی که اگرچه خوشایند نوردکاران و مقاطع ‌فروشان است، اما در آینده ممکن است بر اثر قیمت‌های جهانی، شوک بزرگی به بازار داخلی بدهد. در پایان نیز باید گفت احتمالا بازار فولاد آخرین هفته قرن را مانند بازار ارز با ثبات نسبی به پایان ببرد، چون برخلاف سال‌های پیش، خبری از تقاضای مصرفی قابل توجه در آخر سال نیست.



:: بازدید از این مطلب : 46
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: با توجه به وضعیتی که در دوران کرونایی بر بازار مسکن حکم فرماست و همچنین مشکلاتی که پیش روی این بخش می باشد، پیش بینی می شود در سال آینده قیمت مسکن با افزایش نسبی زیاد، از جهش بالایی برخوردار باشد. تعداد معاملات صورت گرفته در فروردین ماه سال جاری در پایتخت بر اساس آمار اعلام شده چیزی حدود یک هزار و ۲۴۳ مورد بوده است که این مقدار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شاهد کاهش نسبی بوده است.

البته لازم به ذکر است که شرایط حاکم بر جامعه ناشی از شیوع ویروس کرونا و قرنطینگی و تحریم و همچنین افزایش قیمت مصالح ساختمانی نیز در نوسانات بازار مسکن و رکود حاکم بر این بخش تاثیر گذار بوده است. قیمت مسکن از فروردین ماه سال جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۲۰ درصد کاهش داشته است، این در حالی است که صنعت ساختمان را می توان به عنوان یکی از شاخصه های رشد اقتصادی کشور در نظر گرفت و قاعدتا این رکود حاکم بر صنعت ساختمان را نمی توان برای رشد اقتصادی کشور مطلوب در نظر گرفت.

تنها دستاوردی که افزایش قیمت مسکن برای بخش مسکن به همراه داشت، این بود که نتوانست به این صنعت بی رمق رونق بخشد. اعمال سیاست های نادرست و عدم مدیریت و برنامه ریزی صحیح در این حوزه موجب شد تا سرمایه گذاران و پیمانکاران برای فعالیت در این بخش تمایلی نشان ندهند و این مسئله نه تنها برای صنعت ساختمان سازی بلکه برای رشد اقتصاد کشور نیز هشداری محسوب می شود، هشداری که به واسطه  آن با سقوط این صنعت مواجه خواهیم شد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: دو نیمه متفاوت در بازار مسکن

البته در این بین با توجه به چالش جهانی کرونا ویروس معضلات موجود در این صنعت تنها گریبان گیر ایران نشده است،همانند سایر مشاغل و بخش های دیگر اقتصادی این بخش هم تحت تاثیر شرایط فعلی قرار گرفته است. یکی از کارشناسان این بخش در گفت وگو با خبرنگاران در رابطه با شرایطی که بر بخش مسکن حکم فرماست بیان کرد: اتفاقات ناخوشایند در بازار مسکن از اوایل سال جاری نه تنها در کشور ما بلکه در سراسر جهان گسترده شد و طبق پیش بینی های صورت گرفته این وضعیت تا پایان سال نیز تداوم خواهد داشت.

وی در ادامه بیان کرد: با توجه به وضعیتی که بر اقتصاد کشور حاکم شده است انتظاری برای کاهش قیمت مسکن در کشورمان نداریم و انتظار برای کاهش قیمت مسکن در سال آینده امری بیهوده خواهد بود. علی دهقان در رابطه با پیش بینی این بخش در دوران پساکرونا اظهار کرد: توسعه اقتصادی چرخه ای است که بازارمسکن نیز جزئی از آن محسوب می شود و قطع به یقین در دوران پساکرونا رونق بازار به نسبت دوران کرونایی بیشتر خواهد بود و براساس پیش بینی های صورت گرفته درآمد سرانه نیز افزایش خواهد یافت. وی در پایان در رابطه با افزایش قیمت مسکن در سال ۱۴۰۰ گفت: به اعتقاد بنده روند ۶ تا ۱۰ درصد افزایش قیمت در ماه تا پایان سال قطعی می باشد اما جهش اصلی در بهار سال آینده رخ خواهد داد که جهش بسیار بالایی خواهد بود.



:: بازدید از این مطلب : 48
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: در یک هفته اخیر نرخ سنگ آهن تحت تاثیر گفت و گوهای سیاسی چین و کنفرانس های اقتصادی بازار فولاد نوسانات زیادی را شاهد بوده است که بر اساس گزارشات پلتس، قیمت سنگ آهن عیار ۶۲ درصد وارداتی بنادر شمالی چین در یک هفته اخیر دچار کاهشی ۷/۴ دلاری شد و به ۱۷۱.۰۵ دلار در هر تن رسید.

در بازه زمانی ۵ تا ۱۱ مارس در برگزاری نشست دو قلوی حزب حاکم چین یعنی کنگره خلق چین و کنفرانس سیاسی مشورتی خلق چین در یک هفته گذشته، نرخ سنگ آهن در بنادر شمالی چین که به نحوی شاخصی برای تعیین نرخ این ماده اولیه یعنی سنگ آهن در تمامی بازارهای جهانی به حساب می آمد که در روزهای مختلف شاهد نوسانات زیادی از جمله سقوط آزاد و صعود شدید بود.

در صورتی که در روز نهم مارس و در زمانی که برنامه پنج ساله اجتماعی و اقتصادی چین اعلام شد و همانطور که این برنامه تاکید بر استفاده بیشتر از قراضه آهن به جای سنگ آهن در تولید فولاد و البته لزوم دستیابی به ذخایر سنگ آهن در خارج از کشور و تصاحب این ذخایر به منظور کاهش وابستگی صنعت فولاد چین به مواد اولیه کشورهای دیگر، قیمت سنگ آهن در بنادر شمالی چین با سقوط آزاد مواجه شد. 

به نحوی که براساس ارزیابی پلتس متوسط قیمت سنگ آهن عیار ۶۲ درصد وارداتی بنادر شمالی چین در آن روز با افت شدید ۱۰/۵۵ دلاری به ۱۶۳.۶۰ دلار در هر تن رسید. در این بین فردای همان روز برگزار شدن کنفرانس بین‌المللی قراضه آهن توسط شرکت انگلیسی کالانیش و به میزبانی ترکیه، منجر به بازگشت سنگ آهن به ریل صعودی شد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید : شرایط غیر شفاف در بازار آهن

دکتر کیوان جعفری طهرانی، کارشناس بازارهای جهانی فولاد و سنگ آهن در این رابطه بیان کرد : حاضران این کنفرانس تجاری مهم همگی به اتفاق به این باور رسیدند که اعلام انجمن آهن و فولاد چین مبنی بر واردات حدود ۳۰۰ میلیون تن قراضه آهن توسط این کشور با وجود تقاضای بالایی که برای این ماده اولیه تولید فولاد در سراسر جهان وجود دارد و همچنین مصرف حدود ۳۰۰ میلیون تن قراضه آهن داخلی با توجه به عدم تصویب کنگره خلق چین بر تخریب سازه‌های فولادی زیر ۱۰ سال عمر مفید، بیشتر یک بلوف تجاری محسوب می ‌شود. 

دکتر کیوان جعفری طهرانی با تاکید بر این که شواهد نشان دهنده آن است که چین توان افزایش مصرف قراضه آهن به مقدار دو برابر و حدود ۳۰۰ میلیون تن در سال با استفاده از تغییر در فرمول بارهای ورودی کوره های خود را دارد، اما این موضوع سبب نخواهد شد که به یکباره واردات سنگ آهن به نصف کاهش یابد. به همین سبب در دو روز گذشته نرخ سنگ آهن در بنادر شمالی چینی روند صعودی به خود گرفت و شاخص پلتس برای سنگ آهن وارداتی عیار ۶۲ درصد بنادر شمالی چین با رشدی ۶/۳۵ دلاری به ۱۷۱.۰۵ دلار به ازای هر تن رسید.



:: بازدید از این مطلب : 46
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس : حسام‌الدین والی، دبیر رسته القایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با تصریح این موضوع که نوردکاران با صادرات میلگرد ارزان  قیمت به کشور های همسایه ، درواقع یارانه گاز ایران را به تجار عراقی و افغانستانی می‌دهند، بیان کرد : از این پس صدور مجوز صادرات محصولات فولادی توسط معاونت امور معادن و صنایع معدنی لغو و قرار بر این شده ساز و کار آن هم زیر نظر سازمان توسعه تجارت تنظیم شود. این تصمیم  به فعال‌تر شدن بخش‌های بازرگانی خارجی تولیدکنندگان  کمک خواهد کرد.

دبیر رسته القایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اظهار کرد: از اواخر سال گذشته بازار محصولات فولادی با دشواری ها ومشکلات فراوانی روبه رو شده است که این نوسانات امسال به اوج خود رسیده است، وضعیت نابسامان اقتصادی و محدود شدن فعالیت‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا، بی‌ثباتی مداوم نرخ ارز که بر مشکلات بازار فولاد افزوده است .

وی افزود: مسئولان نیز در این شرایط تلاش کردند تا با اجرایی شدن قیمت‌گذاری دستوری ، نرخ محصولات فولادی کاهش یابد که این تصمیم چندان با موفقیت همراه نبود، به نظر می‌رسد که بهترین ابزار برای کنترل قیمت‌ها افزایش عرضه محصولات زنجیره فولاد باشد، که این اتفاق نیز رخ نداد؛ در حالی که افزایش عرضه سنگ آهن، کنستانتره، گندله، آهن اسفنجی، شمش و محصولات نهایی در بورس کالا می‌تواند کمک شایانی به مدیریت بازار کند.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: رشد غیرعادی مصرف مقاطع در بازار فولاد

والی با اشاره به اینکه در تفکرات متداول بین مردم، دخالت دولت در قیمت‌گذاری، راهکار مناسبی برای مقابله با تورم و گرانی نیست، اظهار کرد : با وجود تاثیر منفی مداخله دولت در تعیین قیمت‌ها بر تولید و عرضه، درطولانی مدت باعث تورم مضاعف می‌شود و با این شرایط، مصرف‌کننده اصلی در ماه‌های اخیر نسبت به تامین نیاز مصرفی خود مردد شده و در نتیجه این شرایط تقاضای مقاطع فولادی با کاهش شدیدی روبه رو شده است.

دبیر رسته القایی انجمن فولاد در ادامه صحبت‌های خود گفت: البته باید به این نکته نیز توجه داشت که بعد از مشخص شدن نتایج انتخابات آمریکا و احتمالاتی مبنی بر گشایش سیاسی و بهبود شرایط اقتصادی ، مصرف‌کنندگان به امید افت قیمت‌ها، با احتیاط بیشتری جهت تامین نیاز خود اقدام کردند. وی درباره افزایش حجم صادرات مقاطع طویل ایران در ماه‌های اخیر گفت: آغاز واکسیناسیون علیه ویروس کرونا و امیدواری به کنترل آن تا اواخر سال ۲۰۲۱، باعث از سر گیری فعالیت‌های عمرانی در کشورهای مختلف شده است و در کشورهای همسایه ما یعنی عراق و افغانستان هم فعالیت‌ها افزایش یافته و تقاضا برای مقاطع فولادی ساخت ایران که با قیمت‌های جذابی پیشنهاد می‌شود، بیشتر شده است.

دبیر رسته القایی انجمن فولاد در پایان اذعان کرد : سیاست‌گذاران برای مدیریت بازار باید به تمام حلقه‌های زنجیره فولاد توجه کنند و از هر اقدامی که باعث  تضعیف عرصه تولید شود، جلوگیری نماییند؛ چراکه حمایت واقعی و پایدار از مصرف‌کنندگان در گرو حمایت از تولید و افزایش عرضه تمام محصولات فولادی است.



:: بازدید از این مطلب : 46
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 20 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: بر اساس بررسی های صورت گرفته از بازار معاملات مسکن در شهر تهران، بازار خرید و فروش ملک در سال جاری نسبت به سال های گذشته شب عید متفاوتی را می گذراند. تفاوت مهمی که بازار مسکن در شب عید امسال یعنی چند هفته پایانی سال به نسبت سال های گذشته با آن مواجه شده است تغییر در رفتار فروشنده ها می باشد.

بررسی های انجام شده از واسطه ها و فعالان ملکی نشان دهنده این است که دو گروه فروشنده در بازار در حال حاضر وجود دارد. سازندگانی که فقط در صورت لزوم و نیاز فوری به منابع مالی حاضر به معامله می شوند گروه اول محسوب می شوند و گروه دوم فروشندگانی هستند که با پیش بینی احتمال افت قیمت ها در ماه های آتی، همچنان در بازار باقی مانده اند و به دنبال جذب خریدار می باشند. به گزارش خبرنگاران، در سال جاری در بازار مسکن شاهد دو نیمه متفاوت بودیم. این بازار در نیمه نخست امسال تحت تاثیر عوامل بیرونی و نوسانات دیگر بازارها برخلاف برخی پیش بینی ها تحت عنوان کندشدن شتاب رشد قیمت ها، تورم ماهانه قابل توجهی را به ثبت رساند.

بررسی های صورت گرفته از تحولات بازار مسکن طی پنج ماه نخست سال جاری نشان دهنده دو رقمی بودن تورم ماهانه قیمت ملک در پایتخت در این ماه ها بوده است. در مدت زمان ذکر شده به جز ماه های فروردین و شهریور، نرخ رشد قیمت مسکن در بیشتر ماه ها دورقمی بود تا در سال ۹۹ نیز جهش قیمتی بازار مسکن تداوم یابد. با این وجود نیمه دوم سال، بازار مسکن شاهد توقف جهش قیمتی و حتی ریزش قیمت ها در برخی مناطق شمالی و جنوبی شهر بود.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: عوامل تخریب کننده بازار مسکن

روند رشد قیمت مسکن در ابتدا همزمان با کاهش ریسک غیراقتصادی، توقف یافت و سپس باکاهش مواجه شد. با این وجود این روند چندان ادامه پیدا نکرد و از ابتدای فصل زمستان قیمت مسکن مجددا روی مدار افزایشی قرار گرفت. در حال حاضر نیز بر اساس آخرین بررسی های صورت گرفته از روند تحولات بازار مسکن توسط بانک مرکزی مشخص شده است که میانگین قیمت واحدهای مسکونی در شهر تهران از کانال ۲۸ میلیون تومان در هر متر مربع عبور کرده است؛ به این صورت که مطابق با گزارش رسمی بانک مرکزی، میانگین قیمت آپارتمان در بهمن ماه به نسبت ابتدای فصل زمستان چیزی حدود ۳/۷ درصد رشد کرد. 

با درنظر گرفتن آمار می توان اعلام کرد که بازار مسکن در نیمه نخست امسال در هرماه با شوک قیمتی جدیدی روبه رو می شد در صورتی که نیمه دوم را متفاوت آغاز کرد، روند معاملات ملک در بازار مسکن در آبان ماه تغییر یافت و تورم دورقمی نیمه ابتدایی سال، در این ماه به کمتر از ۲ درصد رسید تا به دوران پساجهش قیمت مسکن وارد شویم.

در پایان در رابطه با روند احتمالی بازار مسکن در چندماه بعدی می توان گفت که با کاهش ریسک های غیراقتصادی طی هفته های اخیر، قیمتی که در حال حاضر موجود است با قدرت خرید عمومی جامعه سازگاری ندارد، از این رو این قیمت ها بیشتر حبابی است و احتمالی ترین دورنما برای بازار مسکن، کاهش قیمت واقعی به نظر می رسد.



:: بازدید از این مطلب : 203
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 20 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: در روز گذشته بازار آهن شاهد تحرکاتی بود که نشان داد در روزهای پایانی سال نوردکاران و پروفیل سازان، در روزی که نرخ دلار روند نزولی را طی می کرد نرخ محصولات خود را افزایش دادند به هرحال به صورت کلی در روز گذشته با روزی بسیار غیر شفاف در زمینه اعلام نرخ محصولات فولادی از طرف مبادی رسمی کارخانجات و بنگاهداران بودیم.    

اما با این حال بازار فولاد و آهن هنوز هم دچار رکود شدیدی هستند که تحرکات روز گذشته نرخ مقاطع فولادی و همچنین روش اعلام قیمت ها نشان دهنده شرایط غیر واضح در روزهای پایانی سال در این بازارهاست که حاکی از آن است که نوردکاران به دنبال ایجاد تحرکاتی از سوی خریداران برای جذب هرچه سریع تر نقدینگی در این روزها هستند و همچنین از طرفی خریداران نیز متوجه شده اند که نوردکاران قصد دارند هرچه زودتر فروش محصولات خود را در سال جاری متوقف کنند، ناچار شدند با قیمت های رو به بالا از سوی نوردکاران کنار بیایند و با قیمت هایی که نسبت به روزهای گذشته افزایش داده شده نیاز های شب عید خود را تامین کنند.

در صورتی که در روز گذشته شاهد شرایط غیر شفاف در بازار آهن و فولاد بودیم، بر اساس شنیده ها در رابطه با آخرین وضعیت تیرآهن ذوبی در دو بنگاه معتبر تهران کاملا باهم متناقض بود؛ به صورتی که یکی از این بنگاه‌ها قیمت هر شاخه از سایزهای ۱۴ تا ۲۰ تیرآهن ذوبی را بین ۴۰ تا ۹۰ هزار تومان بالا برده بود و بنگاهی دیگر قیمت‌ها را به ما با کاهشی ۱۰ تا ۷۰ هزار تومانی اعلام کرد. این وضعیت تقریبا به طور مشابه در میان نرخ‌های اعلامی نوردکاران نیز مشاهده شد و علاوه بر وجود تناقض در روند افزایش یا کاهش قیمت‌های روی تابلوی سایت‌های فروش آهن‌آلات، بسیاری از مبادی رسمی خود نوردکاران حاضر به اعلام قیمت رسمی نشدند، خیلی از آن‌ها بسیار زودتر از حد معمول فروش‌هایشان را بستند و برخی هم به اعلام قیمت دوم افزایشی پرداختند. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: علل نبود تقاضای مقاطع فولادی

آشفتگی که در اعلام قیمت ها در روز گذشته رخ داد در کل به ضرر متقاضیان تمام شد و قیمت اکثر محصولات فولادی نسبت به روزهای گذشته بیشتر شده یا حداقل صرف نظر از تعداد محدودی از کاهش قیمت‌ها، نرخ محصولات کمتر نشده و روند نزولی روزهای گذشته مقاطع طویل فولادی تا حد زیادی متوقف شده است.  در هر حال روز گذشته شاهد ثبات نسبی و همچنین افزایش ۳۰ تا ۲۰۰ تومانی قیمت بیشتر انواع میلگرد آجدار در بازار آزاد بودیم.

بیشتر تولیدکنندگان نبشی، ناودانی و سپری نیز نرخ محصولاتشان را ثابت نگه داشتند و بعضا شاهد رشد ۵۰ تا ۱۰۰ تومانی و حتی کاهش ۱۰۰ تومانی قیمت برخی تولیدکنندگان این حوزه بودیم. برخی تولیدکنندگان پروفیل نیز نرخ محصولاتشان را بین ۵۰ تا ۲۰۰ تومان افزایش دادند و برخی دیگر قیمت‌های اعلامی خود را یا ثابت نگه داشتند یا ۱۰۰ تومان کمتر کردند.



:: بازدید از این مطلب : 260
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 20 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس : با نزدیک شدن به روز های پایانی سال مصرف محصولات طویل فولادی نه تنها کاهش نیافته که با رشد هم همراه بوده این درحالی است که بازار مسکن با رکود همراه شده و ساخت‌وسازکاهش یافته است  این رشد مصرف فولاد غیرعادی  است ، افزایش ظاهری مصرف فولاد به دلیل شدت گرفتن رفتارهای سوداگرانه در بازار فولاد است در چنین وضعیتی واسطه‌گری‌ها برالتهابات این بازار افزوده است. 

سیاست‌ گذاری های نامناسب  نیز زمینه این‌گونه سوءاستفاده‌ها را تقویت کرده، چراکه با کنترل دستوری قیمت‌ها و فروش یک کالا با نرخ پایین‌تر از نرخ‌های جهانی، تقاضای کاذبی برای خرید آن به وجود می آید. که منجر به احتکار یا قاچاق می‌شود که در راستای این قانون گذاری های نادرست آسیب‌های جدی به اقتصاد کشور وارد می شود بنابراین  برای اصلاح شرایط موجود ایجاد راهکار مناسب وعملی  نسبت به آن از سوی مسئولان ، ضروری و حائز اهمیت است . طبق آمار منتشر شده از سوی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران مصرف ظاهری محصولات زنجیره فولاد در۱۰ ماهه منتهی به پایان دی ۹۹ در مقایسه با سال گذشته حکایت از آن دارد که مصرف اغلب این محصولات رشد داشته است.

مصرف ظاهری تیرآهن در ۱۰ ماهه منتهی به پایان دی ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۶ درصدی داشته است. این رشد برای میلگرد ۳۱ درصد گزارش شده است. در همین حال، مصرف ظاهری کل مقاطع طویل فولادی در مدت زمان مورد بحث و در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۸، رشد ۲۷ درصدی را از آن خود کرده است. مصرف ظاهری کل مقاطع تخت فولادی نیز در ۱۰ ماهه منتهی به پایان دی و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشد ۱۳ درصدی را از آن خود کرده است. این رشد در شرایطی که بخش چشمگیری از پروژه های عمرانی کشور اجرایی نشده است و در همین حال فعالیت‌های ساخت‌وساز نیز به دلیل شیوع ویروس کووید ۱۹و شرایط بد اقتصادی کشور با کاهش روبه رو بوده، عجیب و قابل تامل است .

در ادامه میتوانید این خبر را نیز مطالعه کنید : موانع فولادی تامین مواد اولیه

بسیاری از فعالان صنعت بازار اعتقاد دارند رشد مصرف ظاهری مقاطع طویل فولادی در ۱۰ ماهه امسال به دلیل آن است که  بخش قابل‌توجهی از این محصولات به مصرف ساخت‌وساز یا اجرای پروژه‌های عمرانی نرسیده‌ است. در واقع بی ثباتی بازار ارز و کاهش مداوم ارزش پول ملی طی ماه‌های گذشته زمینه ورود بخشی از سرمایه‌های نقد را به بازار فولاد ایجاد کرده است. در چنین اوضاعی، محصولات فولادی از کالای مصرفی به کالایی سرمایه‌ای بدل  شدند. از سوی دیگر به احتمال زیاد بخشی از این محصولات از مبادی غیررسمی صادر یا قاچاق شده باشند. 

قاچاق فولاد در دوره‌هایی که نرخ این محصول در بازار داخلی و در مقایسه با نرخ‌های خارجی رشد می‌کند، تقویت می‌شود.  از آنجاکه در صادرات غیررسمی ضمانتی برای بازگشت ارز صادراتی نیز وجود ندارد، باید اظهار کرد  که آسیب‌های قابل‌توجهی به نظام پولی کشور آن هم در شرایطی که تحریم‌ها ما را با بحران ارزی روبه‌رو کرده، وارد می‌کند.



:: بازدید از این مطلب : 46
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: با توجه به شرایط موجود، احتمال قریب به یقین می توان سال ۹۹ را به عنوان سال رکوددار رکود ساخت وساز پایتخت طی ۱۶ سال اخیر در نظر گرفت و در این بین می توان به نقش ۴ عامل رکود ساز در بازار مسکن اشاره کرد. بررسی های صورت گرفته از چهار عامل ویرانگر بازار مسکن شهر تهران که موجب تشدید رکود ساختمانی در شهر تهران در سال جاری شده است نشان دهنده این است که تمامی این عوامل دست به دست هم داده اند تا در سال جاری تیراژ ساختمانی به کمتر از رکود کمترین میزان ساخت وساز مسکن از سال ۸۳ تاکنون برسد.

عامل اول به رکود ساخت و ساز ناشی از رکود معاملات خرید مسکن بر می گردد. در حال حاضر بازار معاملات مسکن شهر تهران با رکود عمیقی مواجه است به این صورت که در ماه های اخیر سطح معاملات خرید مسکن از کف حداقلی کمتر بوده است. این عامل از تورم بالای مسکن و تداوم آن طی دو سال و نیم گذشته نشأت گرفته است. با وجود اینکه طی مدت زمان سه سال اخیر به طور میانگین تورم سالانه مسکن بیش از ۶۰ درصد به ثبت رسیده است اما خریدهای یک ساله از بازار معاملات مسکن شهر تهران به طور متوسط از نبض عادی بازار معاملات مسکن،۸۰ درصد کمتر بوده است.

به این ترتیب در حال حاضر بازار ساخت وساز مسکن در شهر تهران با دو چالش مهم روبه رو شده است. کمتر بودن حجم ساخت وسازهای جدید در شهر تهران از کف حداقلی نیاز به عرضه واحدهای مسکونی نوساز اولین مورد است و از سوی دیگر در شرایطی به طور میانگین در سال ۹۹ در شهر تهران و در هر ماه تنها حدود ۴ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی پروانه ساختمانی اخذ کرده اند که در شرایط عادی در هر ماه می بایست حداقل ۵ هزار واحد مسکونی جدید به بازار مسکن عرضه شود تا بتواند در بازار معاملات ملک پاسخگوی نیاز متقاضیان خرید باشد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه نمایید: خداحافظی مسکن با کاهش قیمت

یکی از مهم ترین موانع ورود عده ای از سازندگان به بازار ساخت وساز که باعث شده با ناتوانی در تامین مالی در جهت ساخت مسکن مواجه شویم، رکود در بازار معاملات خرید واحدهای مسکونی است که موجب به فروش نرفتن حجم زیادی از واحدهای مسکونی نوساز و آماده عرضه به بازار ملک شده است. از طرفی، مانع دوم در مسیر فعالیت های ساختمانی سازنده ها تورم زمین محسوب می شود. در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته، بازار زمین پاییز امسال با تورم ۱۰۰ درصدی مواجه شد. این در حالی است که زمین به خصوص در شهر تهران، هزینه برترین وگران ترین پارامتر ساخت وسازها محسوب می شود. 

در حال حاضر بر اساس اعلام سازنده ها، هزینه ساخت مسکن در شهر تهران به طور میانگین مرتبط با هزینه تامین زمین و ملک کلنگی برای ساخت وساز است و همین مسئله یعنی تورم بالا یکی از عوامل مهم در جهت کاهش تمایل سازنده ها به ساخت وساز بوده است.

در این بین بازار مصالح ساختمانی نیز در سال جاری با تورم بالایی مواجه شد. در واقع می توان این عامل را به عنوان عامل سوم در نظر گرفت که مانع فعالیت سازنده ها در بازار ساخت وساز شده است. لازم به ذکر است که در سال جاری با افزایش ۷۰ درصدی قیمت مصالح ساختمانی مواجه شدیم و این موضوع موجب شد تا همانند تامین زمین و هزینه های مرتبط با آن، تامین مصالح ساختمانی نیز به دشواری های سازندگان برای ورود به پروژه های ساختمانی جدید تبدیل شود.

چهارمین عامل ویرانگر بازار ساخت وساز و عرضه مسکن نوساز در شهر تهران از حاشیه امن ساختمان های نیمه کاره در شهر تهران و نبود تهدید جدی برای سازنده های کم کار که نتیجه آن تاخیر در تکمیل واحدهای مسکونی و عرضه آن ها به بازار مسکن می شود، نشأت می گیرد.

با وجود اینکه سازنده ها یک پروسه قانونی دوساله از زمان صدور پروانه ساختمانی تا دریافت پایان کار و اتمام عملیات ساختمانی در اختیار دارند ولی در بسیاری از موارد این پروسه رعایت نمی شود برای مدت زمان طولانی ساخت وسازها نیمه کاره باقی می مانند. در پایان می توان گفت درصورتی که در بازار ساخت وساز شهر تهران شرایط به روال فعلی تداوم یابد نمی توان امیدی به بهبود شرایط فعالیت های ساختمانی و عرضه مسکن نوساز به بازار معاملات املاک پایتخت داشت.



:: بازدید از این مطلب : 49
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: جمله ای که فولادسازان این روزها برای توجیه صادرات فولاد خام به جای محصولات نهایی به کار می برند این است که صادرات مقاطع برای ایران هیچ ارزش افزوده‌ای ندارد البته گفته های تولید کنندگان فولاد دور از انتظار نیست زیرا در چند سال اخیر وضع عوارض سنگین ۸۵ تا ۱۰۰ دلاری برای واردات هر تن از مقاطع طویل فولادی ایران از سوی کشورهای همسایه ایران یعنی افغانستان و عراق که مهمترین بازارهای صادراتی این محصولات هستند، موجب شده است که اعضای حلقه پایینی زنجیره به ناچار اجناس خود را با نرخ‌هایی پایین تری در این دو کشور به فروش برسانند.همچنین با وجود رکود شدید در بازار های داخلی فولاد سبب شده است که محصولات نوردکاران بدون تقاضا باقی بمانند به دنبال همین موضوع تولیدکنندگان محصولات فولادی در تلاش اند که محصولات خود را به کشور های همسایه صادر کنند.

 برخی احتمالات حاکی از آن است که نوردکاران هر تن از میلگردهای آجدار خود را با نرخ‌هایی بین ۵۱۰ تا ۵۳۰ دلار در بازارچه ‌های مرزی می ‌فروشند.در این میان البته برحسب گزارشات متال بولتن، شمش فولاد صادراتی ایران با قیمت های بین ۵۵۰ تا ۵۶۰ دلار در هر تن در بندرهای خلیج فارس بار کشتی می شود و عمدتا زمانی که نرخ محصول نهایی از محصول میانی در بازارهای صادراتی تا این حد کمتر است و صادرات هیچ ارزش افزوده ای برای ایران اعمال نمی کند و حتی سبب لطمه خوردن به اقتصاد کشور خواهد شد. البته نوردکاران معتقدند که هر گونه صادرات شمش فولادی مصداق خام ‌فروشی است و در این میان دولت باید برای کاهش عوارض وضع شده بر محصولات نهایی زنجیره فولاد باید اقداماتی انجام دهد یا باید از نوردکاران حمایت کنند تا بتوانند در بازار دیگر کشور ها با تعرفه های مناسب که برای واردات وضع کردند، حضور پیدا کنند. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید : نارضایتی آهن فروشان از رکود

در ادامه می پردازیم به بی‌ مشتری ماندن مقاطع بر اثر قیمت‌ گذاری‌های اشتباه در بورس کالا، که احمد رضوی نیک، رئیس هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران در این رابطه عنوان کرد: در حال حاضر به دلیل شرایط زمانی، خرید مقاطع فولادی در کشور کاهش یافته است، البته زمستان امسال بر خلاف سال‌های قبل دلیل اصلی کاهش فروش این محصول، ناهماهنگی بورس کالا با واحدهای تولیدی و تعیین قیمت‌های دستوری در بازار بوده و این عوامل موجب عدم فروش مقاطع فولادی شده است. وی با اشاره به تغییر مبنای قیمت ‌گذاری محصولات فولادی توسط بورس کالا گفت: در چند هفته اخیر قیمت پایه مقاطع طویل در بورس کالا بالاتر از قیمت کف بازار بوده است؛ مثلا روز گذشته قیمت میلگرد در بازار بین ۱۲ هزار تا ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان بود، ولی قیمت پایه مقاطع طویل در بورس در هفته گذشته از این ارقام بالاتر بود و همین مساله می‌ تواند عاملی اثرگذار بر رکود بازار و اجتناب مشتریان از خرید مقاطع فولادی از بورس کالا و گرایش بازاریان به سمت خرید سنتی و مستقیم از واحدهای نوردی باشد.



:: بازدید از این مطلب : 46
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس : صنعت فولاد یکی از صنایع راهبردی و ارز آور است که نقشی مهمی در توسعه اقتصادی کشور ایفا می‌کند به همین دلیل حمایت از این صنعت ضروری می باشد اما با این وجود، فعالان صنعت فولاد در مسیر فعالیت خود با مشکلات جدی روبه‌رو هستند که شیوه فعالیت آنها را تحت تاثیر قرار داده است. از مهم‌ ترین این مشکلات می‌توان به تغییرات مداوم قوانین و سیاست‌ها، کمبود سرمایه تولیدکنندگان و مشکلات موجود در تامین مواد اولیه و سخت‌ تر شدن صادرات محصولات فولادی کشور اشاره کرد. شناخت  و ارائه راهکار های مناسب برای این چالش‌ها گام نخست در مسیر رفع آنها به شمار می‌رود. 

تولیدکنندگان میلگرد کشور با مشکلات بنیادی روبه‌رو هستند که  برفعالیت آنها تاثیر می گذارد. فراهم سازی مواد اولیه تولید میلگرد یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که فعالان این صنعت را با مشکلات اساسی مواجه کرده است .علی‌محمد زمانی‌استکی، مدیرعامل شرکت صبا فولاد زاگرس گفت: کسادی که در بازار مصرف محصولات فولادی وجود دارد و همچنین موانع موجود در روند تامین مواد اولیه مورد‌ نیاز برای تولید را باید از مهم ترین مشکلاتی دانست که شرکت‌های تولیدکننده محصولات فولادی با آن روبه‌رو هستند. 

بسیاری از تولیدکنندگان در سال‌های قبل تلاش کردند سهمی از بازار فروش بین‌المللی را به خود اختصاص دهند. حال که سهمی از این بازارها به‌دست آورده‌اند، مواد اولیه مورد‌نیاز برای تولید در اختیار آنها قرار نمی‌گیرد؛ درنتیجه بیشتر این تولیدکنندگان با ظرفیت پایین‌ تر از توانایی های موجود خود فعالیت می‌کنند. وی در ادامه اظهار کرد: براساس گزارش های موجود مقیاس تولید شمش فولادی در کشور بیش تر از نیاز صنایع پایین‌ دستی است، اما همچنان در تامین آن با مشکلات اساسی وکمبود روبه رو هستیم .این کمبودها به ‌دلیل نبود سیاست های مناسب ایجاد شده است. تعدادی با مدیریت عرضه شمش فولادی، زمینه را برای رشد قیمت آن فراهم می‌کنند. این انحصار ها موجب می‌شود تولیدکنندگان شمش مورد نیاز خود را از بازار آزاد و ۵ تا ۱۰ درصد بالا تر از قیمت واقعی خریداری کنند.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه نمایید: وضعیت مطلوب شمش فولادی در بورس

مدیرعامل شرکت صبا فولاد زاگرس افزود: با وجود این وضعیت اغلب تولیدکنندگان میلگرد تنها با ۵۰ درصد ظرفیت خود به تولید می پردازند. البته با این اوصاف شرکت هایی که بازاریابی صادراتی بهتری داشته‌اند، توانسته‌اند ظرفیت تولید خود را اندکی توسعه ببخشند. البته  نکته حائز اهمیت این است که میانگین تولید میلگرد در کشور ما رقم بالایی نیست و همین موضوع باعث کم شدن حضور ما در بازار جهانی می شود .

این فعال صنعت فولاد درباره موانع که در مسیر صادرات فولاد وجود دارد اذعان کرد: نبود نظارت مناسب بر صادرات محصولات فولادی ، ما را با مشکلاتی روبه‌رو کرده‌ چراکه هر کالایی بدون توجه به کیفیت و مشخصات فنی آن، صادر می‌شود و محصولات بی‌کیفیت با قیمت ناچیزی به کشورهای همسایه صادر می‌شود. همین نبود نظارت بر بازار صادراتی باعث شده است که در بازار هدف با چالش های متعددی روبه‌رو شویم.



:: بازدید از این مطلب : 43
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: دبیر کانون سراسری انبوه سازان در رابطه با تغییرات قیمت مسکن در کشور بیان کرد: تاکنون کاهش قیمت مسکن در هیچ نقطه ای از کشور رخ نداده است و اگر با استفاده از ابزارهای رسانه ای بخواهیم قیمت مسکن را به صورت کاذب، کاهشی نمایش دهیم، با نتایج خوبی مواجه نمی شویم و این مسئله تبعات بسیار سنگینی برای بازار خواهد داشت.

فرشید پورحاجت در گفتگو با خبرنگاران، با اشاره به اظهار نظر صنف مشاورین املاک تحت عنوان کاهش قیمت مسکن دریکی از شهرها اظهار کرد: فعالیتی که مشاورین املاک در حوزه مسکن دارند، دلالی است. متاسفانه نظام حرفه ای برای خرید و فروش مسکن در کشور ایجاد نشده است و اتحادیه مشاورین املاک در جهت حرفه ای شدن نظام خرید و فروش املاک در کشور، دارای هیچ برنامه مشخص و تدوین شده ای نبوده است. وی افزود: مشاورین املاک با رنج و مشقت در تولید مسکن مواجه نشده اند و انتظار دارند در شرایطی که اقتصاد مسکن توان لازم برای مواجه شدن با این کاهش قیمت را ندارد، قیمت مسکن شکسته شود.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه نمایید: مافیای قیمت در بازار مسکن

دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور بیان کرد: شرایط به وجود آمده در بازار مسکن، عرصه را بر دلالان این بخش تنگ کرده است و آن ها در جهت کاهش قیمت مسکن در تلاش هستند تا با ابزارهای رسانه ای بهاین مسئله دامن زده و به واسطه آن کسب و کارشان رونق گیرد. وی تصریح کرد: انبوه سازان تحت عنوان جامعه کارآفرینی شناخته می شوند که موتورهای اقتصاد کلان کشور را با مشقت و رنج تمام، به گردش در می آورند و در اشتغال، تولید و نوآوری در کشور سهم عمدهای دارند.

پورحاجت بیان کرد: انبوه سازان از رسیدن مسکن به دست مصرف کننده بدون واسطه گری و سوداگری به طور جد استقبال می کنند همچنین لازم به ذکر است که این صنف خواهان این هستند که قیمت ها به گونه ای باشد که که مردم توان خرید یک سرپناه امن در جایگاه یک ایرانی داشته باشند و از این موضوع استقبال می کنند. وی گفت: هنوز کاهش قیمت در بخش مسکن رخ نداده است و در این موضوع شکی نیست و با وجود کاهش قیمت ها، بر اساس آمارهای به دست آمده افزایش قیمت مسکن همچنان احتمالی ترین گزینه برای این این حوزه است.

رئیس اتحادیه انبوه سازان مسکن و ساختمان خوزستان افزود: در حال حاضر هیچ ردپایی از کنترل قیمت در نهاده های تولید و سفته بازی و همچنین سوداگری در حوزه مسکن دیده نشده است. زمانی که از جانب ما اعلام می شود که قیمت نهاده های تولید به صورت ابرتورمی با افزایش مواجه شده است از بابت اعلام کردن قیمت های جدید مسکن نیست؛ در صورت افزایش قیمت مسکن به صورت ابرتورمی و سوداگرانه قشر تولید کننده واقعی مسکن در این زمینه متضرر ترین خواهد بود.

پورحاجت در پایان بیان کرد: انبوه سازان از شرایط موجود که بر بازار مسکن حکم فرماست به شدت گله مند هستند اما با نظرات غیرکارشناسانه و بدون در دست داشتن مستندات در رابطه با قیمت مسکن وهمچنین بدون در نظر گرفتن سایر شاخصه های مربوطه نیز به شدت مخالف هستیم. صداقت به عنوان یک عنصر ویژه در تعیین قیمت مسکن می بایست وجود داشته باشد.



:: بازدید از این مطلب : 49
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: آزاد سازی ارزهای بلوکه شده ایران در عراق، کره جنوبی و دیگر کشور ها با موافقت آمریکا گام های اولیه خود را بر می دارند از سوی دیگر وعده های جدید رئیس کل بانک مرکزی سبب سینگال های کاهشی در نرخ ارز در روزهای اخیر شده است. بازار آهن نیز به دنبال همین شرایط مجددا به روند نزولی بازگشته البته این افت قیمت ها سبب رکود شدید و بی سابقه ای در بازار فولاد و آهن در آستانه سال جدید شده است. 

در روز گذشته با توجه به گفت و گو های صورت گرفته با اکثر فروشندگان مقاطع طویل، لوله و پروفیل، آن ها از این شرایط ناراضی بودند و تاکید کردند تا وقتی که تکلیف نرخ ارز و اوضاع سیاسی کشور مشخص نشود بازار آهن به همین شکل تا چند ماه اخیر در رکود باقی خواهد ماند. نکته قابل توجهی که در این میان وجود دارد این است که کاهش محسوس قیمت های انواع محصولات فولادی در روز گذشته در شرایطی اتفاق افتاد که متوسط نرخ شمش القایی در بازار آزاد، روز گذشته تنها به میزان ۵۰ تومان کاهش یافت و با تداوم مقاومت حلقه میانی زنجیره فولاد و البته فروشندگان قراضه آهن نسبت به کاهش بیشتر قیمت‌ها نباید چندان به افت قیمت مقاطع طویل در روزهای آینده امیدوار بود.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه نمایید:  بازار آهن در خوابی عمیق

بخصوص حال که قیمت ها در بازار جهانی فولاد مجددا وارد روند صعودی شده است و همین موضوع حتی با وجود رویه‌ ای که اخیرا بورس کالا در تعیین قیمت پایه محصولات فولادی براساس نرخ‌های هفته گذشته در پیش گرفته است، بازهم روی رشد احتمالی قیمت شمش بلوم در بورس اثر می‌ گذارد و نوردکاران برای حفظ حاشیه سود خود هم که شده، نمی ‌توانند قیمت‌های اعلامی محصولاتشان را چندان کاهش دهند و در صورت نبود تقاضا جنس‌هایشان در بازار داخلی، ناچار به صادرات مقاطع طویل از طریق بازارچه‌ های مرزی زیر قیمت‌های صادراتی شمش هستند. 

به طور کلی براساس قیمت‎های اعلامی از سوی تولیدکنندگان فولادی؛ شاهد کاهش ۵۰ تا ۲۵۰ تومانی نرخ بیشتر انواع میلگرد آجدار در بازار بودیم و حتی برخی شرکت‌ها قیمت محصولاتشان را بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومان نیز کاهش دادند؛ محدوده قیمتی میلگرد ۱۴ آجدار نیز در کانال ۱۲ هزار و ۲۰۰ تا ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان قرار گرفته است. همچنین بیشتر تولیدکنندگان نبشی، ناودانی و سپری نرخ محصولاتشان را بین ۵۰ تا ۲۰۰ تومان کاهش دادند، با وجود ثبات نسبی قیمت برخی تولیدکنندگان تیرآهن، برخی دیگر هم قیمت محصولاتشان را بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان کاهش دادند و بنگاه‌های تهران نیز کاهش ۱۰ تا ۲۰ هزار تومانی قیمت هر شاخه از سایزهای پرفروش تیرآهن ذوبی را اعمال کردند. همچنین در روز گذشته عمده تولیدکنندگان قوطی و پروفیل قیمت محصولات خود را کاهش دادند و نرخ‌هایشان را با افت بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومان اعلام کردند. در حوزه لوله نیز قیمت لوله مانیسمان و قیمت لوله درزدار ثابت باقی ماندند.



:: بازدید از این مطلب : 286
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس : سیگنال های مثبت نرخ سنگ آهن در بازارجهانی از مهم ترین عوامل برای صعودی شدن بهای تمام شده شمش فولاد در بازار کشورهای مختلف جهان است از این رو می توان اظهار کرد روند افزایشی قیمت فولاد که مدتی است آغاز شده می‌تواند بازهم ادامه یابد. طبق آمارهای موجود تقاضای فولاد در چین در یک مسیر افزایشی جدید گام گذاشته تا جایی که می توان رشد قیمت را در بازارهای جهانی برای فولاد پیش بینی کرد.  البته روزهای خوب بازار فولاد به معنی اثرگذاری بر بسیاری از بازارهای موازی است که صنایع مختلفی را به تکاپو می اندازد. اگرچه بازارها به نسبت از روند افزایشی یک ساله خود فاصله نگرفته‌اند اما همه بازارها به یک اندازه توانایی رشد نرخ را ندارند بلکه باید به عوامل تاثیر گذار وعرضه و تقاضای هر بازار به ‌صورت مشخص پرداخت. 

داده‌های موجود در اقتصاد چین نشان می‌دهد که هنوز روزهای خوب و اقتصادی این کشور ادامه دارد و به مرور زمان دور از انتظار نیست که با رشد تولید ناخالص داخلی این کشور سیگنال‌های افزایشی را برای چین در پی داشته باشد . البته رشد اقتصادی یک‌ساله چین ۵/ ۶ درصد برآورد شده که رقم چشمگیری است و اگر افزایش نرخ ادامه داشته باشد، به احتمال قوی روزهایی فراتر از انتظار برای بازارهای کالایی رقم خواهد خورد که البته برای چنین ادعایی زود است.

در هفته گذشته بازار فولاد در بورس کالا از رونق نسبی برخوردار بود تا جایی که می‌توان از بخشی از بدگمانی ها به واقعیت‌های معاملات مقاطع برای کلیت بازار چشم‌ پوشی کرد. هفته قبل جمعا ۶۸۳ هزارتن از انواع مصنوعات فولادی از محصولات میانی تا محصولات نهایی در بورس کالای ایران عرضه شد که رقم برجسته ای به شمار می‌رود. 

در ادامه میتوانید این خبر را نیز مطالعه کنید : بررسی توزیع ورق های فولادی

عرضه و تقاضا کل در بازار فولاد بورس کالا به نزدیکی ۴۷۸ هزار تن رسید که باز هم رقم قابل توجهی محسوب می‌شود. البته این بازار در هفته گذشته با انتظارات معاملاتی بسیاری همراه بود که بخش عظیمی از این انتظارات خودنمایی محسوسی نداشت در هفته قبل شاهد ۱۱۴ هزار تن از انواع شمش فولاد در بورس کالا عرضه شد که برای خرید این حجم عرضه؛ بیش از ۲۵۰ هزار تن تقاضا به ثبت رسید که در نهایت کمتر از ۹۵ هزار تن آن مورد معامله قرار گرفت. 

این میزان رقم خوبی برای بازار شمش بورس کالا به شمار می‌رود که نشان‌دهنده آن است که بازار محصولات میانی با محوریت شمش فولاد هنوز در شرایط قابل قبولی به سر می‌برد و بازار مقاطع فولادی نیز هنوز از رونق نسبی برخوردار است. البته شمش فولاد مورد معامله در بورس کالا که غالبا کیفیت مرغوبی دارد به همین دلیل خریداران آن ترجیح می‌دهند مواد اولیه برای تولیدات صادراتی خود را از شرکت‌های برجسته و خوشنام تهیه کنند و حتی حاضر هستند برای خرید شمش مورد نیاز وارد رقابت شوند اگرچه رقابت هفته گذشته برای خرید شمش فولاد در مقایسه با ماه‌های قبل از آن چندان برجسته نبود ولی در هر حال رقابت برای خرید را در بازار شمش شاهد بودیم.



:: بازدید از این مطلب : 42
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک در رابطه با وضعیت بازار مسکن بیان کرد: عده ای از سازندگان به دنبال سودهای نجومی از بازار مسکن هستند که همین مسئله موجب ایجاد تنش و التهاب در بازار می شود. رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور با انتقاد از این موضوع که بعضی سازندگان در جهت القای چشم انداز افزایش قیمت در بازار مسکن به دنبال جوسازی هستند، گفت: برخی از فعالان حوزه ساخت وساز تنها برای ایجاد جو روانی در بازارمسکن، به افزایش قیمت ملک خود اقدام می کنند و دلایل و بهانه های آنها برای اینگونه جوسازی ها نامشخص می باشد.

او در رابطه با اظهار نظر برخی کارشناسان در رابطه با اینکه به واسطه افزایش قیمت هفته های گذشته سیمان، قیمت مسکن نیز می بایست افزایش یابد بیان کرد: به هیچ عنوان اجازه ای برای چنین دخالت هایی برای گران کردن مسکن از سوی ما داده نخواهد شد زیرا سیمان در قیمت تمام شده ساخت مسکن تاثیر بسیار اندکی دارد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور با تاکید بر این موضوع که سیمان یکی از مولفه های کم اثر در قیمت تمام شده مسکن است، افزود: فاکتوراصلی در قیمت مسکن، زمین می باشد ومولفه های دیگر همانند دستمزد، عوارض شهرداری، نظام مهندسی و مصالح ساختمانی در اولویت های بعدی قرار دارند.

خسروی با بیان اینکه ۸۵ درصد از مصالح ساختمانی در داخل کشور تولید می شود، اظهار کرد: تولیدکنندگان و فروشندگان مصالح ساختمانی، چرا باید این بازار را با نرخ ارز تراز کنند؟ در این بین سازندگان نیز به محض اینکه قیمت یکی از مصالح افزایش می یابد، روی قیمت پیشنهادی خود چندین درصد اضافه می کنند. این مقام مسئول در ادامه توضیح داد: به عنوان مثال قیمت فولاد ۵ درصد افزایش پیدا می کند. اگر در قیمت تمام شده مسکن این نسبت را حساب کنیم شاید کمتر از یک صدم درصد باشد اما عده ای از سازندگان با ایجاد جو روانی در تلاش هستند قیمت خانه را هم ۵ درصد گران کنند.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه نماید: چشم انداز قیمت مسکن در دولت بعد

وی بیان کرد: در شرایط فعلی بازار، اجازه ایجاد التهاب به این افراد داده نمی شود. رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور در این میان همچنین در رابطه با پیش بینی وضعیت بازار مسکن گفت: بازار مسکن که در عین حال کند حرکت می کند، واکنش میان مدتی نسبت به نوسانات نرخ ارز نشان می دهد از این رو دولت می بایست تلاش کند قیمت ارز را در درجه اول در مدار ثبات نگه دارد.

وضع پایه های مالیاتی نیز در گام بعدی در جهت ثبات بازار خواهد بود. خسروی در این باره افزود: طرح مالیات بر خانه های خالی با اقدامات وزیر راه و شهرسازی و نمایندگان مجلس، در مرحله اجرایی قرار گرفته است که همین موضوع زمینه ساز تلنگرهای مثبت در حوزه مسکن خواهد بود. خسروی تصریح کرد: با اجرایی شدن مالیات خانه های لوکس و مالیات بر عایدی سرمایه، قطع به یقین بازار مسکن با آرامش بیشتری مواجه خواهد شود.

 وی با بیان اینکه فعالان حوزه ساخت وساز مولد بخش پیشران مسکن هستند، افزود: هیچکس با سازندگان خوش نام و منصف مشکلی ندارد بلکه مشکل اصلی مرتبط با عده ای از سازندگان می باشد که خواهان دریافت سودهای ۵۰۰ درصدی از بازار مسکن هستند. خسروی در پایان بیان کرد: امیدواریم بخش ساخت وساز به شرایط طبیعی خود بازگردد تا به این واسطه با افزایش عرضه مسکن، قیمت ها کاهش یافته و تمامی اقشار جامعه توانایی خانه دار شدن را بدست آورند.



:: بازدید از این مطلب : 49
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس : در بازار آهن و فولاد در اولین روز از هفته شاهد ثبات نسبی و گاها کاهش نرخ محصولات بودیم که بیشتر تولیدکنندگان نرخ های محصولات نهایی خود را نسبت به پنجشنبه ثابت نگه داشتند ولی در حوزه نبشی و ناودانی با کاهش قیمت از سوی تولیدکنندگان بودیم و اما در روز گذشته بازار ارز با روند نزولی همراه بوده است و نرخ دلار نقدی در بازار آزاد با کاهش ۲۵۰ تومان به ۲۴ هزار و ۷۵۰ تومان رسید. همچنین نرخ فروش اسکناس دلار روی تابلوی صرافی ملی هم نسبت به عصر پنجشنبه ۳۲۰ تومان کمتر شد و با رقم ۲۴ هزار و ۳۴۰ تومان اعلام شد.
 
در بازار فولاد نیز همانطور که شاهد ثبات قیمتی از سوی تولیدکنندگان، در اعلامی های قیمت میلگرد و قیمت تیرآهن بودیم در این بین گاها دیده شده که بنگاهداران به خریداران واقعی تخفیف های ویژه لحاظ کرده و آنچنان که به نظر می رسد سیگنال های مثبتی از انتظارات کاهشی مجددا به بازار فولاد برگشته است. مهمترین عامل این روند نزولی در بازار فولاد آن است که با اینکه هنوز خبری از آمریکا برای رفع تحریم ها نیست و همچنین با تمدید وضعیت اضطراری آمریکا علیه ایران، برخی منابع اروپایی از احتمال برگزاری مذاکراتی مجدد در آینده نزدیک خبر می ‌دهند و از سوی دیگر، برخی خبرها مثل موافقت کلی آمریکا با آزادسازی منابع دلاری ایران در کره جنوبی، عراق و سایر کشورها تاثیر نسبتا مناسبی روی افت نرخ ارز گذاشته است. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه نمایید: بازار آهن در انتظار افت قیمت ها

آنچنان که در بازار ارز شاهد نوسان هستیم فعالان بازار فولاد و خریداران در سردرگمی به سر می برند با وجود این که ایام سال جدید در پیش است این بازار همچنان با رکود همراه است و خریداران از خرید آهن آلات عقب نشینی کرده اند و فقط در موارد ضروری کسانی که نیاز مصرفی به محصولات فولادی دارند برای خرید پا پیش می گذارند.  

به هر حال در روز گذشته با توجه به قیمت های اعلامی تولیدکنندگان محصولات فولادی اکثر تولیدکنندگان میلگرد آجدار نرخ محصولاتشان را ثابت نگه داشتند و تعداد اندکی نرخ محصولات خود را بین ۱۰ تا ۱۰۰ تومان کاهش دادند و تعداد بسیار محدودی نیز قیمت های خود را ۵۰ تومان افزایش دادند که محدوده قیمتی میلگرد ۱۴ آجدار در بازار آزاد نیز در کانال ۱۲ هزار و ۳۰۰ تا ۱۳ هزار و ۴۵۰ تومان قرار گرفت.

در روز گذشته عمده تولیدکنندگان تیرآهن نرخ محصولاتشان را ثابت نگه داشتند و بنگاه‌های تهران نیز ثبات نسبی قیمت بیشتر سایزهای تیرآهن ذوبی را اعلام کردند و فقط قیمت سایز ۳۰ تیرآهن این شرکت در بازار تهران بیش از ۱۰۰ هزار تومان نسبت به پنجشنبه کاهش یافت.  اما بیشتر تولیدکنندگان نبشی و ناودانی برخلاف میلگردی‌ها و تیرآهنی‌ها قیمت های خود را کاهش دادند شرکت فولاد ناب تبریز نیز قیمت سایزهای مختلف نبشی خود را بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ تومان کاهش داد و نرخ انواع ناودانی‌ اش را نیز ۵۰۰ تومان ارزان‌ تر کرد. همچنین بیشتر تولیدکنندگان قوطی و پروفیل نیز نرخ محصولاتشان را ثابت نگه داشتند و تعداد اندکی از تولیدکنندگان این حوزه نرخ سایزهای مختلف محصولاتشان را نسبت به قیمت‌های اعلامی روز پنجشنبه بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان کاهش دادند.



:: بازدید از این مطلب : 45
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس : سیف‌الله امیری مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش تر اظهار کرده بود که تمامی وزارت خانه های مرتبط در صدد آن هستند که در روز های آینده تعرفه واردات انواع ورق فولادی از جمله ورق‌های گرم و سرد را به ۵ درصد کاهش دهد تا به این ترتیب با آسان ترشدن شرایط واردات این محصولات، محدودیت موجود در بازار داخلی از بین برود و با توجه به انحصار موجود در تولید و عرضه انواع ورق فولادی، قیمت آن نیز متعادل شود.

کیوان گردان، مدیرکل دفتر صنایع فلزی، برق و لوازم خانگی این وزارتخانه نشان داد که تلاش وزارت صمت برای کاهش تعرفه واردات ورق جدی است و این وزارتخانه قصد دارد تعرفه واردات ورق را کاهش دهد تا کمبود ایجادشده در بازار این محصول از بین برود.

باتوجه به گزارش های موجود در بازارو صنعت فولاد کشورو اظهارات برخی از تولیدکنندگان انواع ورق فولادی و صنایع پایین‌دستی وابسته به ورق با تاکید بر این که واردات انواع ورق هیچ‌ گاه ممنوع نبوده است،  بلکه محدودیت‌هایی برای واردات ورق فولادی در کشور وجود دارد و سطح این محدودیت‌ها به این مساله که چه نوع ورق‌هایی در کشور تولید می‌شود و چه نوع محصولاتی امکان تولید آن در ایران وجود ندارد، بازمی‌گردد؛ بنابراین واردات ورق فولادی ممنوع نیست، بلکه محدود است.
 یکی از کارشناسان فعال در بازار فولاد با اشاره به محدودیت‌های اعمال‌شده در برهه های زمانی مختلف برای واردات انواع ورق فولادی گفت: در برخی از مقاطع به دلایل مختلف از جمله محدودیت‌های ارزی، اجازه واردات داده نمی‌شد و ارز سهمیه بندی می‌شد، ولی امسال سیاست وزارت صمت بر واردات ورق فولادی معطوف بود، چون بازار داخلی کمبود داشت؛ با این حال، واردکنندگان به دلیل مشکلات ارزی به سمت واردات نرفتند و کارخانه‌های داخلی تولیدکننده پروفیل یا سایر محصولات وابسته به ورق برای تامین مواد اولیه خود به بورس کالا گرایش داشتند.

درادامه میتوانید این خبر را نیز مطالعه کنید : سهمیه صادراتی فولاد در سال ۱۴۰۰

این کارشناس بازار فولاد که در زمینه توزیع انواع ورق فولادی فعالیت می‌کند، ادامه داد: واردات ورق فولادی در شرایط فعلی به دلیل افزایش قیمت جهانی محصولات فولادی، نمی‌تواند چندان راهکار مناسبی باشد ، زیرا وقتی محصولات وارداتی قیمت بالایی داشته باشند، این افزایش قیمت به بازار داخلی هم سرایت خواهد کرد و به این صورت، قیمت ورق در بازارهای جهانی، تعیین‌کننده قیمت در بازار داخلی خواهد بود؛ بنابراین با توجه به رشد نرخ قیمت‌های جهانی، به نظر نمی‌رسد حتی با کاهش تعرفه واردات انواع ورق، افت قیمت این محصولات باشیم.

وی دلیل افزایش قیمت‌های جهانی محصولات فولادی را نیز مصرف بالای فولاد در چین دانست واذعان کرد: چین بیشترین مصرف فولاد در دنیا را دارد و از این جهت، میزان صادرات فولاد این کشور کم و حجم واردات آن بیشتر شده و این عمل موجب رشد قیمت محصولات فولادی در بازارهای جهانی شده است.



:: بازدید از این مطلب : 45
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 16 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: محمود فاطمی عقدا، کارشناس بازار مسکن با اشاره به این موضوع که بازار مسکن در سال آینده از رکود خارج می شود، بیان کرد: هر دولتی که سال آینده روی کار بیاید مجبور است بازار مسکن را از حالت رکود خارج سازد که البته این رونق بخشی به معنی کاهش قیمت ها نمی باشد. این کارشناس بازار مسکن اظهار داشت: رکود بر بازار مسکن با توجه به افزایش قیمت های ساخت و ساز و شرایط اقتصادی موجود، حکم فرما شده است که لازم به ذکر است که دولت در جهت خروج رکود از بازار مسکن و رونق بازار برنامه هایی را در نظر گرفته است.

وی به این موضوع اشاره داشت که با ارزیابی های صورت گرفته، سال آینده بازار مسکن رونق می گیرد و در این رابطه بیان کرد: رونق بخشی و فعال شدن دوباره بازار مسکن به این معنی نیست که قیمت ها کاهش یابد چون قیمت مسکن تحت تاثیر عواملی همانند مصالح ساختمانی، دستمزد، عوارض و هزینه هایی است که شهرداری بابت صدور جواز صادر می کند و از همه مهم تر قیمت زمین می باشد که تاثیر به سزایی در افزایش قیمت مسکن دارد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه نمایید: تورم در بازار اجاره بهای مسکن

کارشناس بازار مسکن عنوان کرد: بیشترین قیمت زمین در حال حاضر مربوط به قیمت زمین می باشد وگرنه هزینه ساخت وساز به طور متوسط حدود شش میلیون تومان در هر متر مربع است. از این رو اگر دولت بتواند زمین با قیمت پایین یا صفر برای پروژه های مسکن سازی کشور فراهم کند، قیمت مسکن به طور قطع کاهش پیدا می کند. وی با اشاره به اینکه دولت ناچار است حوزه مسکن را رونق دهد بیان کرد: هر دولتی با هر گرایشی در سال آینده روی کار بیاید، جهت خروج از شرایط فعلی، ایجاد اشتغال و توانمندسازی اقتصاد جامعه مجبور است توجه ویژه ای به بخش مسکن داشته باشد و با فعال سازی و رونق بخشیدن به اقتصاد مسکن، توان اقتصادی جامعه را بالا ببرد.

فاطمی عقدا خاطر نشان کرد: دولت بعدی قطعا نمی خواهد شرایط حال حاضر را ادامه دهد و درخواست مردم نیز تغییر در برنامه های اقتصادی است. از این رو موتور محرکه اقتصاد کشور به مسئله مسکن باز می گردد زیرا قیمت مسکن به صورت مستقیم به افزایش نرخ ارز و تحریم ها مرتبط نمی باشد.

وی بیان کرد: به محض افزایش نرخ ارز، متاسفانه با افزایش چشمگیری در دستمزد و تقریبا تمام موارد از جمله مصالح ساختمانی، حمل ونقل و... روبه رو می شویم که تمامی این موارد روی قیمت تمام شده مسکن اثر گذار است اما بالارفتن نرخ ارز به صورت مستقیم به بالا رفتن قیمت مسکن ربطی ندارد و مسکن در اقتصاد کشور هیچگونه وابستگی به خارج ندارد بلکه این مسئله سیاست نادرست اقتصادی کشور و مدل اقتصادی ناسالم کشور می باشد که موجب شده با افزایش نرخ ارز به هر دلیلی با افزایش قیمت ها در حوزه مسکن مواجه شویم.

رئیس اسبق مرکز تحقیقات مسکن وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: تقاضا برای مسکن همیشه بوده و همچنان هست اما به اندازه کافی عرضه نداریم، به علت افزایش لحظه ای قیمت ها و پایین بودن توان اقتصادی جامعه برای خریدمسکن، تقاضا نمی تواند خود را نشان دهد؛ بازار مسکن نیز در مقایسه با  بازارهای موازی همانند بورس، طلا و ارز، در تلاش است که ارزش خود را حفظ کند و اجازه ندهد در مقایسه با سایر بازارها ارزشش کاهش یابد.

وی در پایان بیان کرد: تولید انبوه مسکن به اندازه نیاز عاملی است که می تواند منجر به کاهش قیمت مسکن شود به این صورت که میزان انباشت ما به صفر برسد. گام بعدی توانمندسازی اقتصاد جامعه می باشد که بتواند با شرایط موجود مسکن را تهیه کند.

از سوی دیگر دولت می بایست تسهیلاتی را در جهت ساخت یکپارچه مسکن اختصاص دهد به این صورت که واحدهای مسکونی به اندازه ۷۰ درصد ارزششان دارای وام باشند که این وام از سوی سازنده به خریدار تعلق گیرد تا به واسطه آن نقدینگی بخش عرضه بالا برود و افراد بتوانند مصالح را به میزان انبوه خریداری کرده که این کار روی قیمت تمام شده تاثیرگذار خواهد بود.



:: بازدید از این مطلب : 48
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 16 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: در هفته گذشته با خبرهای مذاکرات بازار ارز روند نزولی داشت و دلار نقدی نیز درهفته گذشته با کاهش ۳۵۰ تومانی نسبت به هفته گذشته به ۲۵ هزار تومان رسید همچنین در این میان میانگین موزون حواله جات یا همان دلار نیما هم با کاهش ۲۶۷ تومانی روی۲۳ هزار و ۶۹۰ تومان ایستاد. امروز نیز به احتمال زیاد بازار تحت تاثیر از روند های خارجی ، با روند نزولی همراه است که در روند های خارجی می توان به موافقت آمریکا با آزاد سازی منابع ایران در عراق و تقویت نشست مشترک برجامی اشاره کرد.

درچند ماه اخیر قابل شهود بود که مهمترین روند تاثیر گذار بر بازار مقاطع نرخ ارز بوده است، در صورتی که به دنبال نوسانات دلار در روز های آغازین هفته گذشته قیمت میلگرد ۱۴ آجدار نیز اندکی افزایش یافت اما در اواسط هفته به سبب روند نزولی نرخ دلار قیمت میلگرد نیز کاهش یافت و در آخر با کاهش ۳۰ تومانی نسبت به هفته های گذشته ۱۲ هزار و ۷۴۰ تومان رقم خورد. 
 
در دیگر سو نیز شاهد روند نزولی قیمت های دیگر محصولات بودیم مانند میانگین قیمت نبشی با تنها ۴۱ تومان افزایش ۱۳ و ۲۲۰ تومان، متوسط نرخ انواع پروفیل با ضخامت ۲ با کاهش ۵۴۵ تومانی روی ۲۱ هزار و ۶۴۳ تومان و ورق سیاه رول عریض ۱.۲۵ مبارکه با ۳۰۰ تومان کاهش ۲۱ هزار و ۱۰۰ تومان به فروش رفت. در این میان البته با خبر احتمال واردات ورق از اواسط هفته گذشته بر افزایش شیب نزولی قیمت ورق بی تاثیر نبود و اما حال باید منتظر آن بود که این موضوع اجرا خواهد شد یا خیر.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید : میلگرد و تیرآهن بورسی بی رمق

با این حال قیمت های جهانی نیز دوباره روند صعودی به خود گرفته به طوری که ورق گرم CIS حدود ۱۵ دلار و ورق گرم چین ۲۱ دلار در هر تن افزایش داشته است، بنابراین احتمال افزایش قیمت پایه عرضه های بورس به خصوص در حوزه ورق رخ خواهد داد، مگر آنکه کاهش نرخ دلار به قدری باشد که اثر آن را خنثی کند، که بعید به نظر می رسد.

در معاملات بورس کالا هم اگرچه شاهد افزایش حجم تقاضا در عرضه های شمش و مقاطع بودیم اما همچنان بخشی از بارها بدون مشتری باقی ماند، مثلا در عرضه های روز شنبه تنها ۴۸/۶ درصد سبدهای مخلوط میلگرد آجدار آن هم با رقابت ۰/۴ درصدی و قیمت ۱۲ هزار و ۲۳۶ تومان با احتساب مالیات ثبت شد.قیمت شمش بلوم در بورس با ۱/۷ درصد افزایش نسبت به قیمت کشف شده هفته های گذشته ۱۱ هزار و ۴۲۰ تومان قیمت خورد و شمش القایی هم در پایان هفته گذشته با کاهش اندک ۵ تومانی روی ۱۱ هزار و ۳۶۰ تومان ایستاد.

در هرصورت اگر دلار در هفته جاری نیز روند نزولی را طی کند موقعیت در بازار مقاطع برای ثبات نسبی و کاهش قیمت ها با سیب ملایم فراهم است ولی اما نرخ دلار به سبب فضای روابط بین المللی بار دیگر روند صعودی به خود بگیرد بازار مقاطع به دنبال آن قیمت های خود را بالا می برد.



:: بازدید از این مطلب : 51
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 16 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: همانطور که روز گذشته شاهد عرضه محصولات فولادی در بورس کالا بودیم؛ روز گذشته ۱۵۷ هزار و ۱۹۸ تن انواع محصولات فولادی از جمله انواع مقاطع طویل فولادی و ورق گالوانیزه ویژه لوازم خانگی عرضه شد که با حجم کل تقاضای ۱۰۲ هزار و ۲۹۴ تن معادل ۶۵/۰۸ درصد از کل حجم عرضه روبه رو شده است و حجم محصول معامله‌ شده نیز به ۵۵ هزار و ۲۱۷ تن معادل ۳۵.۱۳ درصد از حجم کل عرضه رسید. 

از این میان، از حجم عرضه کل انواع تیرآهن یعنی ۴۱ هزار و ۷۲۴ تن؛ تقاضای ثبت ‌شده به عدد ۷ هزار و ۵۸۷ تن رسید و حجم کل معامله‌ شده در انواع این محصول نیز به ۵ هزار و ۱۹۲ تن معادل ۱۲/۴۴ درصد از حجم کل عرضه رسیده است. براساس آمارهای اعلام شده، از میان ۳۵ هزار و ۹۹۵ تن تیرآهن با طول عادی نیز حجم ۳ هزار و ۱۴۵ تن از آن معادل ۸/۷۴ درصد از حجم عرضه شده با نرخ میانگین موزون پایانی ۱۱۶ هزار و ۳۲۰ ریال یعنی  ۰.۰۰۴ درصد بالاتر از قیمت پایه و  ۰.۴۱ درصد بالاتر نسبت به قیمت کشف ‌شده هفته قبل معامله شد. 

همچنین روز گذشته تمام حجم ۲ هزار و ۱ تن تیرآهن بال شیب‌ دار با نرخ میانگین موزون پایانی برابر با قیمت پایه یعنی ۱۴۴ هزار ریال معامله شد و همچنین از میان ۳ هزار و ۷۶۸ تن انواع تیرآهن طول کوتاه تنها ۴۶ تن با قیمت پایه ۱۱۲ هزار و ۸۲۶ ریال مورد معامله قرار گرفت و بقیه عرضه این محصول به سبب نبود تقاضا به معامله ختم نشد. از میان ۱۰۸ هزار و ۷۱۰ تن انواع میلگرد نیز حجم تقاضای ثبت شده به ۹۳ هزار و ۷۸۲ تن رسید و از این میان ۴۹ هزار و ۲۰۰ تن آن معادل ۴۵/۲۶  درصد از کل حجم عرضه به معامله ختم شد. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید : بازار داخلی میلگرد قربانی صادرات
  
براساس این آمار از ۹۸ هزار و ۸۰۰ تن میلگرد آجدار با طول عادی حجم ۴۸ هزار تن معادل ۴۸/۵۹ درصد از کل حجم عرضه به معامله ختم شده است. قیمت میانگین موزون پایانی این معامله‌ها نیز به عدد ۱۱۲  هزار و  ۲۵۷ ریال رسید که نسبت به پایه تنها ۴۱۶ ریال بالاتر بود و نسبت به قیمت کشف ‌شده هفته قبل  ۰.۷۸ درصد  افزایش دارد. از میان ۳ هزار و ۴۱۰ تن سبد میلگرد مخلوط طول کوتاه نیز نیز تنها ۲۰۰ تن از آن با قیمت پایه ۱۰۸ هزار و ۴۸۶ تن مورد معامله قرار گرفته است. یک هزار تن میلگرد کلاف ذوب آهن اصفهان هم با قیمت پایانی موزون ۱۳۳ هزار و ۲۵ ریال که نسبت به پایه ۱۲/۵۶ درصد افزایش داشته است، معامله شد. ۵ هزار و ۵۰۰ تن سبد میلگرد ساده صنعتی تولیدی فولاد سپید فراب کویر نیز به خاطر نداشتن مشتری معامله نشد.از میان ۴ هزار و ۷۶۴ تن نبشی نیز تنها ۷۵ تن از آن معادل ۱/۵۸ درصد از حجم کل عرضه این محصول با نرخ پایه ۱۱۶ هزار و ۳۱۵ ریال معامله شد و ۴ هزار و ۶۸۹ تن نبشی بدون مشتری ماند. 

همچنین از میان ۲ هزار تن ورق گالوانیزه لوازم خانگی کارخانه ورق خودروی چهار محال و بختیاری تنها ۷۵۰ تن آن با نرخ پایه ۲۱۶ هزار و ۳۴۹ ریال معامله شده است. گفتنی است روز گذشته  عرضه‌ های ۱ هزار و۲۷۶ تنی تیرآهن صبح پارسیان، ۱۸ هزار و ۴۰۰ تنی تیرآهن ذوب آهن اصفهان، ۲ هزار تنی تیرآهن طول کوتاه گروه ملی فولاد، یک هزار و ۱۲ تنی سبد تیر آهن طول کوتاه ذوب آهن اصفهان، ۲۵۰ تنی تیرآهن طول کوتاه البرز ایرانیان، سبد میلگرد آجدار ۳ هزار و ۳۰۰ تنی روهینا جنوب، ۵ هزار و ۵۰۰ تنی سپید فراب کویر، ۸ هزار و۸۰۰ تنی سبد میلگرد آجدار؛ یک هزار و ۲۰۰ تنی سبد مخلوط گروه ملی فولاد، ۴ هزار تنی میلگرد آجدار ذوب آهن اصفهان، ۲ هزار و۸۶۰ تنی  میلگرد آجدار سپید فراب کویر و همچنین ۲ هزار و ۲۶۴ تن نبشی شرکت‌های گوناگون به خاطر نداشتن مشتری به معامله ختم نشدند.



:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: زمستان امسال شاهد تغییرات غیر منتظره ای در روند بازار مسکن بودیم تا به واسطه آن هم با رشد مجدد قیمت ها، آخرین امیدهای باقی مانده برای تقاضای مصرفی طبقه متوسط از بین برود و هم فرضیه تخلیه تدریجی حباب قیمت مسکن به یک معادله چند مجهولی تبدیل شود. در شرایط حال حاضر بازار مسکن، با رسیدن میانگین قیمت مسکن شهر تهران به ۲۸ میلیون و ۳۸۹ هزار تومان و همچنین با وجود افزایش۳۰/۶ درصدی اجاره بها طی یک سال منتهی به بهمن ماه ۹۹، نسبت میانگین قیمت مسکن به میانگین اجاره بهای سالانه، تحت عنوان معیار سنجش حباب قیمت مسکن به ۳۸ برابر رسیده که در تاریخ بازار مسکن شهر تهران به عنوان بالاترین رقم محسوب می شود.

آمار و بررسی ها نشان دهنده این است که در شرایط فعلی متوسط قیمت خرید یک متر مربع زیربنای مسکونی در شهر تهران بالغ بر ۵۶۰ درصد بالاتر از رقم مشابه در پاییز سال ۹۵ و چیزی حدود ۹۷/۲ درصد بالاتر از مدت مشابه سال گذشته قرار دارد. لازم به ذکر است که در همین مدت زمان، میانگین اجاره بهای ماهانه یک متر مربع زیربنای مسکونی در شهر تهران ۱۸۰ درصد نسبت به سال ۹۵ و ۳۰/۶ درصد به نسبت بهمن ماه سال قبل افزایش یافته است.

نسبت میانگین قیمت مسکن به میانگین اجاره بهای سالانه پیش از اینکه بازار مسکن به دوره تورم زمستانی اخیر وارد شود و قیمت فروش مسکن در اوج امیدواری بازارهای موازی به تحولات آینده اقتصادی سیاسی ایران، وارد روند صعودی جدید شود، به ۳۷ برابر رسیده بود و با درنظر داشتن رکود سنگین حاکم بر معاملات مسکن از طرفی ارزیابی می شد که با کاهش اندک قیمت مسکن درکنار ثبات طولانی مدت قیمت های این بازار ظرف مدت زمان یک یا دو سال آینده و در عین حال رشد تورم اجاره بها به میزان تورم سالانه، نسبت قیمت مسکن به میانگین قیمت اجاره سالانه به محدوده ۱۸ برابری به عنوان حد میانگین بازار مسکن نزدیک شود.

اما در حال حاضر آمارها نشان دهنده این موضوع است که فرضیه تخلیه حباب مسکن با وجود این شرایط، با، اما و اگرهای زیادی روبه رو شده است وحتی به واسطه کنترل اندک سیاست گذاران حوزه های مسکن و مالیات بر تحولات بازار مسکن، این امکان وجود دارد که اوضاع با شرایط وخیم تری مواجه شود.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بررسی تغییرات شاخص قیمت مسکن

لازم به ذکر است که چنانچه گشایش های اقتصاد سیاسی مورد انتظار بازارها و همچنین رفع تحریم های ظالمانه اقتصادی برای مدت زمان زیادی تعویق شود و یا اخبار مطمعنی از ابقای تحریم ها به گوش بازارها برسد، به طور قطع بازار مسکن نیز در کنار رشد روز افزون نرخ ارز، افزایش نرخ تورم، بازگشت روند صعودی بازار سرمایه وزنده شدن کوره تورم انتظاری، دوره جدیدی از افزایش قیمت را آغاز می کند.

با توجه به جنس خاص بازار مسکن، نوع تقاضای خرید مسکن، ضعف شدید تولید و انبوه سازی و چسبندگی فوق العاده قیمت در بازار مسکن، برنامه کاهش ۵۲ درصدی قیمت مسکن در جهت تخلیه حباب قیمتی آن منتفی است؛ این در حالی است که با توجه به ذات سنتی بازار اجاره و کم کاری متولیان امر در این بازار این امکان وجود دارد که اجاره بها از جیب طبقه متوسط رو به پایین با رشد پیوسته ای مواجه شود و همچنین می تواند موجب برطرف یا پنهان کردن حباب ۵۰ درصدی قیمت بازار مسکن شود.

در پایان می توان گفت که هرچه رکود بازار مسکن به تعویق بیفتد، شیب افزایش نرخ اجاره و دوره زمانی سونامی تورم بازار اجاره بیشتر می شود. با توجه به اینکه حداقل سهم هزینه مسکن در سبدمصرفی خانوارها ایرانی به ۳۵ درصد رسیده است، به وقوع پیوستن برنامه تخلیه حباب مسکن با افزایش اجاره بها می تواند منجر به مواجه شدن خانوارها با تکانه های جدی شود و حتی برخی از اقلام ضروری زندگی را از سبد خانوارها حذف کند.



:: بازدید از این مطلب : 48
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس : برخی از کارشناسان صنعت فولاد نشستی با حضور اردشیر سعد محمدی، سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن با هدف برنامه ‌ریزی جامع برای صنعت فولاد در سال ۱۴۰۰ و بررسی چالش‌های این صنعت برگزار کردند که البته در این اجلاس مهدی صادقی نیارکی، معاون امور صنایع و سیف ‌الله امیری، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت همراه با سعدمحمدی حضور داشتند.

به اذعان روابط عمومی انجمن نوردکاران فولادی سرپرست معاونت معدنی وزارت صمت دراین نشست طرح ایجاد انجمنی تخصصی و دائمی در حوزه فولاد و نورد با حضور مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت و نمایندگانی از تشکل‌‌های صنفی حوزه فولاد را برای کنترل و بررسی میزان عرضه و تقاضای محصولات فولادی در بورس کالا و بازار آزاد ارائه کرد.

سعدمحمدی با اشاره به این موضوع که سهمیه صادراتی تمامی زنجیره فولاد کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی، شمش فولادی و ورق برای سال ۱۴۰۰ تعیین و به واحدهای فولادی ابلاغ شده است، تأکید کرد: میزان صادرات فولاد از ابتدای سال افت کرده است  و بهترین راهکاراین است که مابقی شمش تولیدی کشور صادر شود. تولیدکنندگان القایی هم باید شمش خود را در بورس کالا عرضه کرده و در ازاء آن آهن اسفنجی دریافت کنند.
وی تصریح  کرد تعرفه واردات ورق کمتر از ۵ میلی‌متر حذف می‌شود. سعدمحمدی درباره بازار ورق و توزیع این محصول در بورس کالا گفت: باید روال کار در نظر گرفته شود تا امکان خرید ورق برای واحدهای کوچک در بورس کالا نیز امکان پذیر شود؛ به شرط این که بررفتار واحدها در بخش خرید و فروش نظارت شود.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تاثیرات حامل های انرژی بر نرخ فولاد

در ادامه معاون امور صنایع وزارت صمت نیز در این جلسه صحبت‌های مهمی درباره بازار ورق‌های فولادی داشت و اظهار کرد :مسئولی برای شفافیت در زنجیره ورق نیست و حتما باید توزیع ورق کاملا شفاف باشد. باید این سؤال مطرح شود که چرا بورس کالا مانع تولید است؛ در حالی که این کار خلاف فرمایشات مقام معظم رهبری است.

علی جدی، نایب‌ رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، هم در مصاحبه چند روز پیش تاکید کرده است که در برنامه فولادی مجلس طرحی ارائه شده است تا انجمنی تشکیل شده ازکارشناسان حلقه‌های مختلف زنجیره، وزارت صمت، مجلس، قوه قضاییه و بورس کالا در حوزه فولاد ایجاد شود تا بحث‌های تخصصی حوزه فولاد در این کمیته انجام شود و قیمت پایه محصولات فولادی نیز توسط این کمیته تعیین و به بورس پیشنهاد شود.



:: بازدید از این مطلب : 44
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: بر اساس عادت های سنتی در هفته های پایانی هر سال تقاضا در بازار مقاطع طویل فولادی به اوج می رسد اما آنچه در بازار آزاد این روزها دیده می شود رکود است که متقاضیان به دلیل اطمینان نداشتن نسبت به آینده بازار و نوسانات موجود در بازار با اینکه به روز های پایانی سال نزدیک می شویم خبری از تقاضا مانند سال های پیش در این بازه زمانی نیست و فقط نوسانات ارز است که تحرکی در این بازار ایجاد می کند اما شرایط بازار شمش فولادی متفاوت بوده و نوردکاران برای اینکه خط تولید متوقف نشود و با وجود بهبود صادارات به سبب افزایش قیمت های جهانی حاضر به رقابت در خرید مواد اولیه هستند. 

بهای پایه شمش فولاد عرضه شده در بورس کالا برای معاملات روز گذشته، سه‌ شنبه ۱۲ اسفند ماه برابر ۱۰ هزار و ۳۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم بود که این رقم نسبت به نرخ پایه هفته قبل رشد اندک ۱۰۰ تومانی به ازای هر کیلوگرم داشت. با توجه به آنکه در معاملات هفته گذشته نیز رقابت میان متقاضیان برای خرید شمش فولاد باعث شده بود میانگین بهای معامله هر کیلوگرم شمش فولاد از بازار فیزیکی بورس کالا به ۱۰ هزار و ۳۰۰ تومان برسد؛ استقبال از شمش برای معاملات روز گذشته دور از انتظار نبود.

بهای جهانی شمش فولاد همچنان با تدوام روند افزایشی همراه است که با نوسان مثبت نرخ ارز نیمایی ظرف روزهای گذشته نمی ‌توان به تثبیت قیمت‌های پایه شمش فولاد در بورس کالای کشور در سطوح فعلی چندان مطمئن بود. البته متقاضیان خرید خود در جریان این موج ها هستند و از همین رو که شمش فولاد در بورس کالا با رشد بهای پایه همراه است، بر میزان خریدهای خود افزودند.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید : افزایش واردات محصولات فولادی

شمش فولاد در بورس کالای کشور با استقبال چشم گیری مواجه شد به ‌گونه‌ ای که برای حدود ۱۱۵ هزار تن عرضه قطعی شمش فولاد در این بازار تقاضایی برابر ۲۰۰ هزار تن را به ثبت رساندند. در حالی که تقاضا نسبت به عرضه در این بازار برتری داشته اما متقاضیان رقابت قیمتی اندکی برای معامله مواد اولیه خطوط تولید خود در این بازار داشتند که در نهایت به فروش ۸۹ هزار تن شمش فولاد انجامید. با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس، قیمت هر کیلوگرم شمش فولاد برای خریدار برابر ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود؛ با توجه به هزینه حمل و هزینه تبدیل شمش فولاد به میلگرد و سود معقول نوردکار، میلگرد تولیدی با این شمش قیمتی در حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد داشت. 

البته با توجه به مالیات ارزش افزوده فروش محصول نهایی، کارمزد ارکان بورس، هزینه حمل محصول تا انبار خرده‌ فروش و سود معقول تاجر میلگرد تولیدی با این شمش برای خریدار نهایی قیمتی در حدود ۱۴ هزار تومان خواهد داشت. این در حالی است که در حال حاضر میلگرد فولادی در بازار آزاد تهران با قیمتی در حدود ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان معامله می‌شود. به این ترتیب فروش مقاطع طویل فولادی در بازار داخل فاقد توجیه اقتصادی برای نوردکاران است، اما تولید محصول با انگیزه صادرات همچنان جذابیت دارد.



:: بازدید از این مطلب : 51
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: جدید ترین نظر سنجی ها از مدیران ساختمانی نشان دهنده تغییر جهت تورم پیش نگر بازار مسکن پس از سه ماه و همزمان با بازگشت انتظارات می باشد. مدیران عامل یا نمایندگان ۱۰۰ شرکت ساختمانی در تازه ترین گزارش طرح شامخ مدیران خرید بخش ساختمان که به صورت ماهانه و بر اساس اطلاعات اظهار شده از سوی فعالان ساختمانی در رابطه با وضعیت بازار مسکن و ساخت وساز در ماه گذشته در آغاز هر ماه منتشر می شود، با تشریح وضعیت بازار ساخت وساز و مسکن در بهمن ماه نگاه خود را به شرایط پیش روی بازار مسکن اعلام کردند. عامل مهمی که در گزارش اخیر تهیه شده در اتاق تعاون ایران مورد توجه قرار گرفته است، تغییرات شاخص قیمت ساخت از آغاز سال جاری تاکنون می باشد که براساس اطلاعات بیان شده از جانب مدیران ساختمانی مورد بررسی قرار گرفته است. 

در نیمه نخست سال جاری این شاخص تحت تاثیر تورم شدید در بازار زمین و مصالح ساختمانی، روندی افزایشی و رو به رشد را تجربه کرد اما براساس اعلام شرکت کنندگان در این نظر سنجی، از نیمه فصل پاییز شاخص قیمت ساخت با تغییراتی کاهشی مواجه شد. به این صورت که همزمان با پررنگ شدن نشانه های کاهش ریسک غیر اقتصادی از آبان ماه، این شاخص روندی کاهشی به خود گرفت. براساس اظهارات فعالان ساختمانی، شاخص قیمت ساخت مسکن در آبان و آذرماه معادل ۱۷ درصد و در دی ماه چیزی حدود ۹ درصد با افت روبه رو شد.

با گذشت این سه ماه و ثبت روند کاهشی، در گزارشی جدید که از مدیران ساختمانی تهیه شده است، تغییرات شاخص قیمت مسکن به عنوان تورم پیش نگر بازار مسکن صفر شد. این بدان معناست که پس از سه ماه ریزش، این شاخص در میانه فصل زمستان، نه با افزایش و نه با کاهش روبه رو شد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: وضعیت آینده بازار مسکن

تغییرات صفر تورم پیش نگر مسکن در بهمن ماه، نشان دهنده این است که این شاخص پس از سه ماه در اولین گام تغییر جهت داده است؛ یعنی در یک ماه باقی مانده به پایان سال جاری شاخص قیمت ساخت مسکن از یک روند ریزشی بازگشته و این اولین پیغام توقف ریزش سایر بازارهای دارایی برای بازار مسکن می باشد. 

در واقع فعالان ساختمانی در گزارشی که در رابطه با چگونگی وضعیت و روند فعالیت در بازار مسکن طی یک ماه بهمن تهیه و تدوین شده، معتقدند که پس از اینکه سایر بازارهای دارایی با توقف روند ریزشی مواجه شدند، تغییرات کاهشی شاخص قیمت ساخت مسکن نیز متوقف شد و این احتمال وجود دارد که در ماه های آینده بازار در این شاخص با تغییراتی متفاوت رو به رو شود.

نکته جالب دیگر این است که یک پارامتر مهم دیگر در کنار تغییر جهت تورم پیش نگر بازار مسکن از مسیر کاهشی، تحت عنوان شاخص سفارش ساخت، نسبت به ماه ابتدایی فصل زمستان تغییر وضعیت داده است. این شاخص در بهمن ماه با کاهش مواجه شده است. عدد این شاخص از حدود ۵۴ به چیزی حدود ۵۲ رسیده است. کاهش عدد این شاخص نشان دهنده این است که مالکان املاک کلنگی حس کرده اند که در آینده می توانند دارایی خود را به قیمت بالاتری به روش برسانند و از همین رو تمایل کمتری به فروش و سفارش ساخت دارند.



:: بازدید از این مطلب : 54
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس : نمایندگان مجلس با بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه۱۴۰۰در هفته گذشته و این هفته دومصوبه مهم را درباره بهای انرژی مصرفی واحدهای فولادی و دیگر صنایع کشور تصویب کردند  که به سبب آن‌ها قیمت گاز مصرفی فولادسازان در سال آینده حدودا دو برابر امسال و نرخ برق مصرفی آن‌ها نیز نزدیک به چهار برابر قیمت های فعلی میشود.

به گونه ای که نمایندگان مجلس، هفته گذشته نرخ سوخت واحدهای پالایشگاهی، پتروشیمی، فولادی و سایر واحدهای تولید فلزات و کانی‌های فلزی را برابر ۳۰ درصد نرخ متوسط خوراک گاز تحویلی به شرکت‌های پتروشیمی تعیین کردند و آمار ها نشان می دهد که براین اساس قیمت سوخت مصرفی فولادسازان در سال آینده به طور تقریبی معادل ۵۵۰ تا ۶۰۰ تومان در هر متر مکعب خواهد شد که تقریبا ۲ برابر رقم ۲۸۵ تومانی در حال حاضر محسوب می‌شود.

نمایندگان مجلس دو روز پیش برای واقعی‌تر کردن قیمت انرژی مصرفی واحدهای صنعتی، در راستای بررسی جزئیات لایحه اصلاحی بودجه در بخش درآمدی، بند الحاقی ۲ تبصره ١۵ را به تصویب کردند که برمبنای آن، وزارت نیرو موظف است متوسط بهای انرژی برق تحویلی به صنایع فولادی، آلومینیوم، مس، کانی‌های فلزی، واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی‌ها را براساس نرخ خرید انرژی برق از نیروگاه‌های دارای قرارداد تبدیل انرژیی محاسبه و دریافت کند.

پس از گذشت چند روزی از تصویب این دو بند از لایحه بودجه ۱۴۰۰ ، بسیاری از فعالان حوزه فولاد نسبت به افزایش قیمت برق و گاز مصرفی واحدهای فولادی معترض شدند و اظهار کردند که چنین مصوبه‌ای موجب میشود که قیمت تمام‌شده تولید محصولات فولادی افزایش پیدا کند و همین مساله موجب رشد نرخ این محصولات در بازار و در نتیجه به ضرر تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان فولاد خواهد بود .

بهرام سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با تاکید بر این نکته که افزایش نرخ حامل‌های انرژی تاثیر بسیاری بر افزایش قیمت نهایی محصولات فولادی ندارد، اذعان کرد : غالب هزینه پرداختی فولادسازان مربوط به تهیه مواد اولیه شامل خرید سنگ آهن، فروآلیاژها و قراضه آهن است، البته رشد قیمت حامل‌های انرژی بی شک بر قیمت تمام‌شده محصول نهایی موثر خواهد بود، اما تاثیر آن زیاد نیست.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید : ناتمام ماندن اجرای شیوه نامه فولادی

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران درادامه گفت : زمانی که قیمت انرژی و مصرف آن توسط فولادسازان بالا می‌رود، هزینه تولید افزایش می‌یابد، اما باید به این موضوع توجه کرد که در صنعت فولاد ایران غالبا از روش احیای مستقیم یعنی کوره‌های بلند استفاده می‌شود، اما در صنایع فولادی دنیا، روش تولید فولاد بیشتر از کوره الکتریکی استفاده میشود ، چون صنعتگران ایرانی با تصوراین که در کشورمان گاز ارزان تر از برق دردسترس است، بیشتر به سمت استفاده از کوره بلند رفته‌اند.

وی در آخر تاکید کرد: برای فولادسازان استفاده از انرژی برق یا گاز تفاوتی ندارد، زیرا فولادسازانی که از کوره الکتریکی استفاده می‌کنند بیشتر به برق احتیاج دارند، اما اگر از روش احیای مستقیم استفاده می کنند ، بیشتر نیازشان  به گاز است و اگر از هردو روش استفاده می کنند، هم به برق و هم گاز نیاز دارند . هزینه‌های اصلی فولادسازان در تامین مواد اولیه، نه هزینه‌های انرژی آن‌ها است.



:: بازدید از این مطلب : 145
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس : در سال های اخیر بازار ورق فولادی که دچار مشکلات فراوانی از جمله گرانی و کاهش عرضه و احتکار آن از سوی دلال هایی در این بازار که به دلیل برخورداری از سهمیه‌های غیرواقعی در سامانه بهین‌یاب یا دریافت سهمیه‌ از تولیدکنندگان بزرگ، انواع ورق فولادی را از بورس کالا یا درب کارخانجات می‌خرند و با سودهایی عظیم در بازار آزاد به فروش می‌رسانند. با وجود تغییرات چندباره شیوه عرضه انواع ورق فولادی در بورس کالا و ارائه سهمیه‌ای آن به برخی تولیدکنندگان صنایع فولادی هنوز هم راهکار موثری برای مشکلات این بازار اتخاذ نشده است.

مقرر شده بود که با اجرایی شدن شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد تولیدکنندگان ورق تمام محصولاتشان را برای عرضه داخلی به بورس کالا بیاورند، اما هنوز هم با وجود افزایش اندک حجم عرضه انواع ورق شاهد آن هستیم که بخش بزرگی از تولیدات این محصول در بازار آزاد به فروش می‌رسد و براساس آمارهای انجمن فولاد و بورس کالا که در دی‌‌ماه فقط ۴۹ درصد حجم کل تولید ورق فولادی کشور که صادر نشد، به بورس کالا آمد.

در مجموع با وجود مساعد شدن اندک اوضاع بازار متشنج ورق در ماه‌های پس از اجرای شیوه‌نامه فولاد، هنوز هم تعداد زیادی دلال در بازار ورق وجود دارد که فعالان بازار آهن اعتقاد دارند که انحصار موجود در تولید و عرضه ورق به کمک این دلالان آمده است. به همین دلیل است که ظاهرا مسئولین وزارت صمت به دنبال کاهش تعرفه واردات ورق هستند تا شاید با تامین بخشی از نیاز بازار از طریق واردات، اوضاع بازار ورق کمی بهبود یابد.

سیف‌الله امیری مدیرکل دفترصنایع معدنی وزارت صنعت، معدن وتجارت از کوشش های این وزارتخانه برای آزادسازی واردات انواع ورق فولادی خبر داد و گفت: وزارت صمت در تلاش است تا با کاهش تعرفه واردات انواع ورق فولادی از ۲۶ به ۵ درصد، واردات این کالا را به دلیل نیاز بازار و کمبود این محصول و کمک به متعادل سازی قیمت آن آزاد کند.

امیری در ادامه افزود: تعرفه واردات انواع ورق در حال حاضر ۲۶ درصد است که با آزادسازی واردات، این تعرفه براساس نامه ارسالی معاون امور صنایع وزرات صمت به ۵ درصد خواهد رسید که البته رقم نهایی این تعرفه پس از موافقت نهایی مسئولان گمرک ایران تعیین خواهد شد.

در ادامه میتوانید این خبر را نیز مطالعه کنید : تداوم بی نظمی در بازار فولاد

امیری اذعان کرد: انواع ورق فولادی شامل کاهش تعرفه واردات خواهد شد و بنابراین در صورت به نتیجه رسیدن این مصوبه، تعرفه واردات تمام انواع ورق گرم و سرد کمتر می‌شود تا هم نیاز داخل تامین شود و هم قیمت‌ها پایین بیاید. در صورت تصویب این تعرفه، واردات انواع ورق احتمالا از ابتدای سال آینده کاهش می‌یابد و تلاش‌ها برای اجرای این تصمیم در راستای مراجعه پیوسته فعالان اقتصادی به وزارت صمت برای تامین نیازشان به ورق است.

مدیرکل دفترصنایع معدنی وزارت صنعت، معدن وتجارت ضمن ناکافی دانستن تولیدات فولاد مبارکه برای تامین نیاز بازار داخلی به انواع ورق فولادی تاکید کرد: طبق ظرفیت کارشناسی فولاد مبارکه اصفهان، کشور ما سالانه به ۱۳ میلیون تن ورق فولادی نیاز دارد، اما فولاد مبارکه و شرکت‌های دیگر به اندازه کافی ورق تولید نمی‌کنند و نمی‌توانند نیاز داخل را به طور کامل تامین کنند. تولیدات ورق فولادی مبارکه بیشتر تک سایز است و تمام نیاز داخل را پوشش نمی‌دهد. این در حالی است که بازار کشور به شدت به ورق‌های زیر ۵ میلیمتر نیاز دارد و با توجه به کمبود شدید این نوع ورق‌ها، تصمیم گرفته شده است که واردات آن‌ها آزاد شود و به محض موافقت گمرک ایران، این تصمیم اجرا خواهد شد.



:: بازدید از این مطلب : 95
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 11 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: متقاضیان تسهیلات کمک ودیعه مسکن، براساس اعلام معاون دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، تا پایان اسفند ماه ۹۹ جهت دریافت وام خود فرصت دارند. براساس مصوبه ستاد ملی کرونا در جهت پرداخت وام اجاره به مستاجران، ۸۲۸ هزار نفر از متقاضیان واجد شرایط شناخته شدند که در این میان ۳۰۲ هزارنفر به دریافت وام اقدام کرده و ۲۳۰ هزار نفر در بانک های عامل تشکیل پرونده دادند که تا تاریخ ۱۲ بهمن ماه ۱۹۱ هزار نفر وام اجاره را دریافت کرده اند. با توجه به اینکه فرآیند تشکیل پرونده برخی متقاضیان در بانک ها طولانی شده است، مهلت دریافت وام پایان بهمن ماه ۹۹ اعلام شد که این تاریخ تا انتهای سال جاری تمدید شده است.

معاون دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه وشهرسازی اعلام کرده است که چندین بار زمان پرداخت وام ودیعه مسکن تمدید شده است. انتظار می رود در این مدت زمان متقاضیانی که تشکیل پرونده دادند تسهیلات خود را دریافت کنند تا به تمدید مجدد نیازی نباشد. لازم به ذکر است که امکان تمدید وجودندارد و از این نظر بانک ها مشکلاتی دارند.

وی همچنین از احتمال تصمیم گیری دولت برای تصویب وام جدید اجاره در سال ۱۴۰۰ خبرداد و بیان کرد: ثبت نام جدید در سال ۱۴۰۰ وابسته به تصمیم گیری دولت و منابع موجود می باشد. پرونده وام ودیعه مسکن برای پایان اسفند ماه بسته می شود و برای سال جدید، در سال جدید تصمیماتی اخذ خواهد شد. او افزود: متقاضیانی که تشکیل پرونده داده اند حائز شرایط اخذ وام ودیعه هستند اما بررسی های لازم از نظر سیستم بانکی نیز می بایست صورت پذیرد تا متقاضیان از نظر دریافت تسهیلات از نظر قوانین و مقررات مشکلی نداشته باشند.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه نمایید: رکود عمیق در بازار مسکن

از اوایل مرداد ماه، وام کمک ودیعه اجاره به میزان ۵۰، ۳۰ و۱۵ میلیون در ستاد ملی مقابله باکرونا به تصویب رسید که سود این تسهیلات ۱۳ درصد می باشد. نحوه باز پرداخت این وام به این صورت است که در روش اول، گیرندگان وام که مستاجران هستند این امکان را دارند که تسهیلات را یک ساله دریافت کنند و سود آن را صرفا به صورت ماهانه بپردازند و در پایان سال اصل آن را پرداخت کنند.

در روش بعدی، متقاضیان می توانند وام را سه ساله دریافت کنند و طی مدت زمان ۳۶ ماه اصل وفرع آن را به بانک پرداخت کنند. مستاجران در تهران ماهانه ۵۴۰ هزار تومان، کلانشهرها ۳۲۰ هزار تومان و در سایر شهرها ۱۶۰ هزار تومان پرداخت خواهند کرد. در پایان، با در نظر گرفتن مشکلات به وجود آمده برای خانوارها در شرایط اقتصادی و همچنین شرایط بهداشتی کشور ناشی از شیوع ویروس کرونا و اجرایی شدن بند ۳ مصوبات پنجاه و یکمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا در تاریخ ۱۳ دی ماه، مهلت پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن در ابتدا تاپایان بهمن و سپس پایان اسفند ماه تمدید شد.



:: بازدید از این مطلب : 49
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 11 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: بازار آهن همچنان در رکود به سر می برد و در روز گذشته نیز شاهد ثبات نسبی از سوی برخی تولیدکنندگان بودیم در این بازار البته اندکی کاهش و حتی افزایش در اعلامی قیمت ها نیز به چشم میخورد. در هر حال فروشندگان آهن آلات در سراسر کشور از نبود تقاضا و کسادی بازار در این روز ها خبر می دهند با اینکه پایان سال است و در آستانه سال نو هستیم در بازار فولاد هیچ بهبود و رونق نسبی شب عیدی دیده نمی شود. بنگاه داران نیز تمایلی به خرید از نوردکاران را ندارند همانطور که مصرف کنندگان نهایی در حال حاضر از خرید محصولات فولادی دست کشیده اند. 

وضعیتی که در حال حاضر بازار آهن گرفتار آن است حاکی از آن است که فعالان بازار فولاد و آهن، بازار های وابسته و همچنین مصرف کنندگان، منتظر روشن شدن شرایط مذاکرات برجامی هستند تا تکلیف نرخ ارز نیز مشخص شود تا بدانند با چه قیمت هایی باید معامله کنند و چه زمانی می‌ توانند به خرید و فروش بپردازند. این در حالی است که قیمت‌های جهانی محصولات فولادی بار دیگر روند صعودی به خود گرفته است و بورس کالا نیز بر این بلاتکلیفی ها دامن زده زیرا بورس کالا وضعیت قیمت های پایه فولادی را هر هفته مبهم‌ تر می‌ کند و از سوی دیگر شفاف سازی در رابطه با فرمول تعیین قیمت پایه محصولات مختلف وجود ندارد.  

در این وضعیت کارخانجات نوردی در روزهایی که دلار درروند صعودی قرار می گیرد به دنبال آن قیمت های خود را افزایش می دهند و بار دیگر با ورود دلار به روند نزولی قیمت های خود را کمی کاهش می دهند، اما با توجه به رکود شدید تقاضای جدید مصرفی در بازار آهن هیچ ‌کدام از این نوسانات کاهشی یا افزایشی تا زمانی که اوضاع نرخ دلار مشخص نشود، نمی‌تواند رونق را به بازار فولاد یا فعالیت‌های ساختمانی بازگرداند. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید : طمع چین در انباشت سنگ آهن

در کل در روز گذشته براساس قیمت‌های اعلامی درب کارخانه نوردکاران فولادی، بیشتر تولیدکنندگان میلگرد آجدار نرخ محصولاتشان را ثابت نگه داشتند و برخی تولیدکنندگان این حوزه قیمت‌های خود را بین ۲۰ تا ۱۰۰ تومان افزایش دادند و برخی شرکت‌ها هم بین ۵۰ تا ۱۰۰ تومان قیمت میلگردهای خود را ارزان‌ تر کردند؛ محدوده قیمت میلگرد ۱۴ آجدار نیز در کانال ۱۲ هزار و ۴۰۰ تا ۱۳ هزار و ۴۵۰ تومان قرار گرفت. همچنین بیشتر تولیدکنندگان نبشی و ناودانی نرخ اجناسشان را ثابت نگه داشتند و به صورت پراکنده کاهش و افزایش‌های ۵۰ تا ۱۰۰ تومانی هم در قیمت‌های اعلامی برخی تولیدکنندگان محصولات این حوزه مشاهده می‌ شد.

تولیدکنندگان تیرآهن نرخ محصولاتشان را ثابت نگه داشتند اما در حوزه قوطی و پروفیل بیشترین شیب افزایشی را نسبت به سایر محصولات فولادی دارد؛ به نحوی که با وجود ثبات نسبی قیمت‌های اعلامی برخی کارخانجات این حوزه، برخی کارخانجات نیز قیمت محصولاتشان را بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ و بعضا تا ۴۰۰ تومان افزایش دادند. در حوزه لوله نیز قیمت لوله مانیسمان و قیمت لوله درزدار ثابت اعلام شد ولی قیمت لوله داربستی با افزایش ۲۰۰ تا ۵۰۰ تومان همراه بود.



:: بازدید از این مطلب : 50
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 11 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: در تعطیلات سال نوی چینی که از ۱۱ فوریه شروع شده بود و تا ۱۷ فوریه ادامه داشت، در این دوره همچنان بر اساس آمارهای نشان داده شده انباشت مواد اولیه فولاد به خصوص سنگ آهن در انبارها ادامه داشت و همچنین میزان ذخیره سنگ آهن در چین در این دوره نسبت به سال گذشته حدود ۴ درصد رشد کرد که این روند بعد از تعطیلات سال نوی این کشور هم همچنان ادامه پیدا کرد و و همین موضوع سبب شد که در هفته قبل با وجود افت کمی از قیمت سنگ آهن در روز سه ‌شنبه به دلیل آلودگی هوا در شهر تانگشان، نرخ سنگ آهن وارداتی در بازار چین بازهم روندی افزایشی داشته باشد.

شاخص سنگ آهن عیار ۶۲ درصد وارداتی بندر کینگدائو در مجموع با ۲٫۶ درصد افزایش هفتگی در پایان این هفته میلادی به ۱۷۶٫۶۵ دلار در هر تن برسد. درحالی که اکثر فعالان و تحلیلگران بازارهای جهانی اعتقاد بر این داشتند که تعطیلات سال نوی چینی سبب کاهش شیب تند افزایش تقاضای فولاد، مصرف سنگ آهن و به دنبال آن قیمت این ماده اولیه روند نزولی را خواهد داشت اما کاملا خلاف این موضوع در بازه زمانی ۱۸ تا ۲۶ فوریه ثابت شد.

حجم موجودی فولاد در چین در این بازه زمانی نزدیک ۳۳ میلیون تن یعنی ۵/۱۶ درصد بیشتر نسبت به این بازه زمانی در سال گذشته است که بخشی از آن به خاطر رشد تقاضای کارخانه‌های لوازم خانگی و خودروسازان چینی بود و بخشی هم از پیش ‌بینی‌ها در رابطه با احتمال افزایش مصرف پروژه‌های عمرانی و ساختمانی در چین در اواسط ماه مارس ناشی می ‌شد. در شاخص پلتس که یکی از معتبرترین شاخص قیمت سنگ آهن در جهان است با توجه به بررسی های صورت گرفته از این شاخص در بازه زمانی ۱۸ تا ۲۶ فوریه سقف رشد نرخ سنگ آهن از ۱۷۶ دلار در هر تن عبور کرد و این موضوع نشان دهنده آن است که قیمت سنگ آهن در بازار داخلی چین مجددا در حال بازگشت به روند غیرمتعارفی است که ابتدای سال ۲۰۲۱ وارد آن شده بود.

در ادامه میتوانید این خبر را نیز مطالعه کنید : تاثیر آزاد سازی منابع ارزی بر قیمت آهن

و همچنین بر اساس تفسیر برخی از تحلیلگران احتمالا در ماه مارس قیمت هر تن سنگ آهن به خاطر افزایش تقاضای مصرفی در جهان مرز ۱۸۰ دلار در هر تن را هم رد خواهد کرد، اما در مقابل برخی فعالان بازار سقف نوسان را همین حدود ۱۷۵ دلار در هر تن می‌دانند و افزایش قیمت این روزهای سنگ آهن را حبابی توصیف می ‌کنند.و دیگر گروه از این تحلیگران بازارهای جهانی فولاد و سنگ آهن تاکید دارند که با ورود بیشتر قراضه آهن به فرآیند تولید فولاد در چین، بخشی از حجم تقاضای این کشور به طور طبیعی نسبت به سنگ آهن افت خواهد کرد و اجرای سیاست‌های سبز دولت این کشور برای حفظ محیط زیست باعث خواهد شد تا همین محدوده نرخ برای سنگ آهن در بالاترین مبادلات حفظ شود.

اما نتیجه این تحلیل ها در کنفرانسی که حزب حاکم چین در اواسط ماه مارس برای تبیین سیاست‌های یک ساله و پنج ‌ساله خود در بخش‌های مختلف برگزار می ‌کند مشخص می شود ؛ چرا که نتایج این همایش سالانه می‌ تواند تاثیری مهم بر میزان حجم تقاضای مصرفی در واحدهای فولادسازی و صنایع وابسته به فولاد و چگونگی اجرای سیاست‌ های زیست‌ محیطی این کشور در سال آینده بگذارد.



:: بازدید از این مطلب : 48
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 اسفند 1399 | نظرات ()