نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، گرانی لوازم خانگی در حالی این روزها شعله کشیده که برخی تولید کنندگان دلیل افزایش قیمت ها را رشد قیمت ورق های فولادی عنوان می کنند. این در حالی است که به گفته کارشناسان و البته بررسی های انجام شده، بهای ورق فولادی ۱۵ درصد هزینه تولید یخچال و حدود ۳۵ درصد هزینه تولید لباسشویی را تشکیل می دهد و افزایش قیمت این ماده اولیه آن طور که برخی فعالان بازار لوازم خانگی اعلام می کنند، در میزان رشد هزینه ها و رشد چشمگیر قیمت ها اثر گذار نبوده است.

بنابر اظهارات کارشناسان بازار فولاد، با افزایش قیمت نهاده های تولید یک کالا بهای تمام شده آن برای تولید کننده دستخوش تغییرات شده و با افزایش مواجه می شود که به تبع آن قیمت فروش آن نیز بالا می رود. از این رو با وجود آنکه مدتی معاملات ورق های فولادی از سمت کمیته تنظیم بازار وزارت صمت ابطال شد و به التهابات بازار دامن زد، اما به نظر می رسد که این بار رشد قیمت لوازم خانگی آن طور که به عنوان فاکتور اصلی افزایش نرخ ها اعلام می شود با قیمت ورق به عنوان یک ماده اولیه ارتباط نداشته باشد. چراکه حتی اگر قیمت ورق در بهای تمام شده تولید لوازم خانگی مختلف را در بازه ای بین ۱۵ تا ۳۵ درصد در نظر بگیریم، قیمت ورق آنچنان رشدی را تجربه نکرده که در رشد قیمت لوازم خانگی اثرگذار بوده باشد و اگر این رشد بابت افزایش قیمت ورق بوده، این رشد به یکباره رخ نداده و در مدت نزدیک به ۳ ماه رقم خورده است.

کارشناس بازار فلزات با بیان اینکه خریداران ورق های فولادی مواد اولیه را براساس سهمیه های تعیین شده در سامانه بهین یاب وزارت صمت خریداری می کنند، براساس اختصاص سهمیه های سامانه بهین یاب وزارت صمت، تولیدکنندگان واقعی از جمله صنف لوازم خانگی، مواد اولیه مصرفی خود را با قیمت های پایین تر از نرخ های بازار آزاد خریداری می کنند اما محصول خود را بر مبنای قیمت مواد اولیه بازار آزاد به مصرف کننده نهایی می فروشند. به عبارت بهتر، محصول نهایی با قیمت ارزان به دست مصرف کننده نهایی نمی رسد و به عبارتی هیچ حمایتی از مصرف کننده نمی شود که این ایراد اساسی به سامانه بهین یاب وزارت صمت و همچنین نظارت بر قرار گرفتن مواد اولیه در مدار تولید وارد است.



:: بازدید از این مطلب : 100
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 31 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

قیمت‌ های عجیب در بازار مسکن و افزایش روز به روز قیمت‌ ها، این روزها بسیاری از خریداران واقعی مسکن را دچار سردرگمی کرده است.  به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، در طول سه ماه گذشته، آن هم در شرایطی که اقتصاد کشور تقریبا در فروردین ‌ماه تعطیل بوده، اما قیمت مسکن بین ۳ تا ۵ میلیون تومان در مناطق مختلف تهران گران شده است و این یعنی برهم خوردن تمام معادلات یک خریدار مسکن!

دلایل افزایش قیمت مسکن، به تورم عمومی، کاهش قدرت خرید مردم، افت عرضه و بی ‌اثر بودن تسهیلات بانکی اشاره می‌کند. در حال حاضر شاهد اتفاقات قابل تاملی در بازار مسکن هستیم. اوایل زمستان که در بازار مسکن ورود پیدا کردیم، نشانه آن‌ چنانی از افزایش قیمت در ماه‌ های آتی دیده نمی‌ شد و حتی با شیوع ویروس کرونا، افت معاملات بسیار شدید بود و به نظر نمی ‌رسید افزایش قیمت مسکن بالا باشد. مشاوران املاک در اسفند ماه سال گذشته معتقد بودند که اتفاق خاصی در خصوص قیمت ‌ها در سال ۹۹ رخ نخواهد داد اما از پایان فروردین ماه سال جاری همه معادلات برگشت و قیمت ‌ها به شدت بالا رفت و ما در برخی مناطق شاهد افزایش ۳ تا ۵ میلیون تومانی قیمت مسکن بودیم.

از این رو بخش عمده‌ای از خریدارانی که تصمیم داشتند در سال ۹۸ خرید مسکن داشته باشند و خریدشان به سال ۹۹ نرسد، از اوایل بهمن وارد بازار مسکن شدند. ورود این گروه به بازار مسکن و در حوزه خرید و فروش، دوباره رکود تورمی را به بازار برگرداند. یعنی افزایش حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش قیمت در بهمن ۹۸ در حوزه مسکن داشتیم. ابتدای اردیبهشت ‌ماه هنوز بازار شکل نگرفته بود، چون بازار مسکن با بازار ارز و طلا بسیار متفاوت است. در بازار ارز و طلا ظرف مدت چند ساعت خرید را انجام می‌دهیم ولی در بازار مسکن حتی اگر نقدینگی کامل هم داشته باشید و تصمیم به خرید یک واحد مسکونی داشته باشید، تا فایل مورد نظر را پیدا کنید و قرارداد آن را بنویسید و زمان محضر بگذارید و خانه را تحویل بگیرید و در نهایت آمار به عنوان خرید تلقی شود، حداقل بین ۴۵ روز تا ۲ ماه زمان می‌برد. حالا بماند که گروهی نسبت به پیش‌ خرید واحد مسکونی اقدام می‌کنند. پس عملا کسانی که در اردیبهشت‌ماه وارد بازار مسکن شدند، مراجعات آنها را می‌توانیم ثبت کنیم، ولی خرید آنها را برای این‌که معامله‌ای انجام شده تلقی شود، باید خرداد ماه و یا تیرماه رصد کنیم. آن هم در شرایط نبود فایل و عدم تثبیت قیمت‌ها و احتیاطی که فروشنده‌ها در رابطه با آینده بازار مسکن داشتند.



:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 31 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، در حالی که همچنان چند روزی به اتمام خرداد ماه باقی ‌مانده اما میزان تقاضا و حجم معاملات برای محصولات فولادی در بورس کالا طی سه هفته ابتدایی خرداد ماه نسبت به تقاضا و حجم معاملات در اردیبهشت‌ ماه افزایش داشته است. در واقع در حالی‌که در اردیبهشت‌ ماه سال جاری در مجموع تقاضایی معادل یک میلیون و ۷۲۵ هزار تن برای انواع محصولات فولادی در بورس کالا به ثبت رسید، میزان تقاضای ثبت شده تا روز ۲۱ خرداد به یک ‌میلیون و۹۶۴ هزار تن رسید.

همچنین در حالی که حجم کل معاملات برای محصولات فولادی در اردیبهشت ماه برابر با ۶۵۴ هزارو ۴۳۱ تن بود، میزان حجم معاملات صورت گرفته در زمینه این محصولات تا روز ۲۱ خرداد ماه به یک میلیون و ۹۵ هزار تن رسید که این رقم حاکی از رشد قابل توجه معاملات طی این مدت است. البته از آنجایی که همچنان تفاوت قابل‌ توجهی میان عرضه و تقاضا در زمینه محصولات فولادی وجود دارد، رشد قیمتی در این بازار امری تعجب برانگیز نیست.

اگر چه عموما افزایش تقاضا، آماری مثبت تلقی شده و رشد تقاضا برای فولاد نشان از افزایش فعالیت‌ های توسعه ‌ای دارد که می‌تواند به بهبود شاخص‌ های اقتصادی منجر شود، اما افزایش تقاضای ایجاد شده در بازار محصولات فولادی کشور از این دست به شمار نمی‌ رود. در واقع رشد تقاضای حاصل شده برای محصولات فولادی کشور به مفهوم افزایش مصرف در زمینه این محصولات نیست و تنها بخش اندکی از محصولات خریداری شده به مصرف واقعی می‌رسند و بخش قابل توجهی از این معاملات روی کاغذ باقی می‌ماند. اما این افزایش تقاضای کاغذی به رشد روز افزون قیمت محصولات فولادی دامن می ‌زند.

شرایط پیش آمده در بازار محصولات فولادی و استمرار روند رو به رشد قیمتی باعث شده مصرف‌کنندگان این حوزه از ترس افزایش بیشتر قیمت‌ های آتی به فکر خرید پیش از موعد مواد اولیه مورد نیاز خود باشند تا به این ترتیب از سویی از افزایش قیمت آتی کمتر متضرر شوند و از سوی دیگر با تبدیل نقدینگی خود به کالا از اثرات تورمی اقتصاد مصون بمانند.



:: بازدید از این مطلب : 295
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، التهاب طولانی‌ مدت بازار مسکن در دو بخش قیمت و اجاره‌ بها در شهر تهران و سایر شهرهای کشور، در دو علت اصلی ریشه دارد. علت نخست، شرایط ناپایدار اقتصادی کشور و وضعیت سایر بازارهای موازی طی سال‌ های اخیر بوده که منجر به ایجاد انتظارات تورمی و ورود حجم زیادی از تقاضاهای سرمایه‌ ای به بازار مسکن شده است. علت دوم نیز به کمبود عرضه مسکن ناشی از رکود ساخت وساز در پنج سال اخیر مربوط می ‌شود.

در جلسه دیروز ستاد هماهنگی اقتصادی دولت علاوه بر بررسی طرح متولی مسکن برای پایان دادن به سفته‌ بازی ‌های ملکی و عرضه آپارتمان‌ به بازار فروش با تکیه بر تعیین تکلیف مالیات بر خانه ‌های خالی، تصمیماتی برای مهار جهش قیمت و اجاره‌ بها با هدف مدیریت انتظارات در بازار مسکن اتخاذ شد.

 تصمیم ‌گیران در ستاد اقتصادی دولت با هدف مدیریت انتظارات بنا دارند سیاست‌ هایی را اجرایی کنند تا از یک سو تقاضای سرمایه‌ ای موجود در بازار مسکن به بازار سرمایه هدایت و انتظارات منفی سازنده ‌ها به بخش مسکن با تعریف محرک ‌های ساخت مثبت شود و از سوی دیگر ناامیدی تقاضای مصرفی با عرضه مسکن ارزان ‌قیمت و ارائه تسهیلات خرید مرتفع شود.

رئیس‌جمهوری در جلسه ای با تاکید بر آن که کنترل بازار صرفا با دستور، بخشنامه و ابلاغ‌ های اداری ممکن نیست، تمام دستگاه‌ ها و وزارتخانه‌های اقتصادی باید در شرایط خاص این روزها با مراقبت و حساسیت بیشتری در کنار مردم حضور داشته باشند و بر بازار نظارت کنند. نظارت و مراقبت دقیق و واکنش بهنگام در مقابل افزایش قیمت‌ها از وظایف خطیر همه مسئوولان، تولید کنندگان، اصناف و فروشندگان است و کوتاهی و اعمال در این خصوص به هیچ وجه پذیرفته نیست. نخستین تصمیم اعلام شده از سوی این ستاد برای تنظیم قیمت و اجاره‌ بهای مسکن، مدیریت ورود نقدینگی و تقاضای سرمایه‌ای به بورس است.

 



:: بازدید از این مطلب : 186
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به تحلیل آهن پرایس از وضعیت بازارآهن، تعيين قيمت و نسبت هاي كل زنجيره فولاد كه قرار است با توافق بين اعضاي انجمن فولاد، سنگ آهن، خانه معدن و كميسيون معادن و صنايع معدني اتاق ايران تعيين و با حمايت اتاق ايران اعلام شود، همچنان در دست بررسي است و مقرر شده طي نشستي در ابتداي هفته آينده نهايي شود. تا بدین شکل الگويي را براي تعيين قيمت طراحي كرده و به دولت ارائه دهند. شاید این روال کاری بتواند مقداری از نارضايتي بخش خصوصي از قيمت ها و نسبت هايي كه براي برخي از حلقه هاي زنجيره فولاد با دخالت هاي دولت تعيين مي شود، بکاهد. فعالان معدني معتقدند تا زماني كه اصلاحات لازم در شيوه قيمت گذاري ها و رويكرد دولت نسبت به اين صنعت تغيير نكند، انگيزه لازم براي سرمايه گذاري در برخي از بخش هاي اين زنجيره وجود ندارد.

در اين راستا اتاق ايران به عنوان تشكل مربوطه طي نشست هاي كارشناسي با ذي نفعان كل اين زنجيره اعلام داشت که در حال طراحی فرمولي که مورد توافق همه بخش ها باشد بوده و زودی راه حل مناسب را ارائه خواهد نمود. از این رو رئيس اتاق ايران تصميم گيري درباره عدم دخالت دولت در قيمت گذاري زنجيره فولاد را اقدامي مؤثر در بهبود فعاليت هاي صنعت فولاد كشور دانست و تأكيد كرد: اتاق ايران به دنبال آن است كه تصميم جمعي را اتخاذ كرده و پيگير اجرايي شدن آن باشد.

وي خاطرنشان كرد: حيات اين صنعت درگرو فعاليت تمام حلقه هاي زنجيره است و حتي بدون يكي از حلقه ها هم اين صنعت دچار مشكل مي شود. بنابراين براي تعيين قيمت ها و نسبت ها منافع تمام زنجيره را لحاظ كرده و ديد ملي نسبت به اين موضوع داريم. براي تحقق هدف كشور و رسيدن به توليد ۵۵ ميليون تن فولاد تا سال ۱۴۰۴ بايد از ابتداي زنجيره تا انتها، همگي فعال بوده و انگيزه لازم براي سرمايه گذاري در اين بخش ها را داشته باشند.



:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، پس از طی یک دوره نزولی حدودا ۱۰ روزه در نرخ محصولات فولادی، مجددا قیمت اغلب محصولات این گروه وارد فاز افزایشی شد، به‌ گونه ‌ای که بهای هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد به طور نسبی به کانال ۷ هزار تومان وارد شد. در حالی که افزایش عرضه محصولات فولادی در بورس کالا توانسته بود به تغییر فاز روانی و عقبگرد محسوس خرید های هیجانی در بازار فولاد منتهی شود اما هجوم مجدد سرمایه‌ های سرگردان با هدف در امان ماندن از اثرات تورمی اقتصاد با افزایش تقاضا ثبات بازار را برهم زد و سبب افزایش قیمت‌ ها شد. 

این رشد تقاضا به مفهوم افزایش مصرف محصولات فولادی در کشور نیست و بخش قابل ‌توجهی از تقاضای موجود در این بازار و معاملات صورت گرفته با هدف سفته‌ بازی و کسب سود از نوسان‌ گیری این بازار آشفته و در بهترین حالت با هدف خرید برای مصرف آتی صورت می‌گیرد. در چنین شرایطی و تا زمان استمرار وضعیت فعلی اقتصادی در کشور که بعضا به رشد تورم دامن می‌زند نباید انتظار داشت که بازار محصولات فولادی در کشور کاهش نرخ داشته باشد.

پس از طی چند روز روند نزولی در قیمت محصولات فولادی، مجددا اغلب محصولات وارد فاز افزایشی شدند و بازار آزاد مجددا روند افسار گسیخته رشد بها را تجربه کرد. بازگشت مجدد قیمت ‌ها به روند افزایشی به دلایل متعددی صورت گرفت که هجوم سرمایه ‌های سرگردان به این بازار را می‌توان اصلی‌ ترین عامل دانست. در واقع انتظار تورمی و افزایش نقدینگی در سطح جامعه باعث هجوم سرمایه به بازارهایی هم چون طلا، خودرو و بورس شده و بخشی از سرمایه‌های سرگردان نیز در سطح کوچکتر به محصولات فولادی وارد شده است و همین موضوع رشد تقاضا در این بخش و در ادامه افزایش قیمت را رقم زده است.



:: بازدید از این مطلب : 316
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، رئیس جمهور اولویت نخست در کنترل عوارض اقتصادی کرونا را مراقبت از وضعیت معیشت و اقتصاد خانوارها به ویژه اقشار حقوق بگیر و کم برخوردار دانسته و اینگونه بیان کرد: کنترل قیمت ها و تامین اقلام ضروری زندگی مردم اولویت اصلی برنامه های اقتصادی دولت بوده و خوشبختانه مردم عزیز کشورمان شاهد بوده اند در تامین اقلام مورد نیازشان کمترین مشکل را داشته ایم.

تاکید بر این که به هیچ وجه نباید اجازه داد بار روانی منفی جدیدی این شرایط زندگی و معیشت مردم را تحت الشعاع قرار دهد، انتظار این است که با کوچک‌ ترین افزایش قیمتی یا ابهام در کنترل قیمت ‌ها مسئولان مرتبط در میان مردم حاضر شده و با همکاری فعالان و تولید کنندگان و اصناف به سرعت نسبت به ساماندهی مشکلات اقدام کنند. گرانی ‌ها در حوزه خرید و اجاره مسکن و برخی لوازم خانگی در روز‌های اخیر را مورد اشاره قرار داد، با سیاست‌ هایی که وزارت راه و شهرسازی و وزارت صمت به ستاد اقتصادی دولت پیشنهاد کرده است، ضمن تامین تقاضای بازار و ساخت مسکن مورد تقاضا، نسبت به مدیریت قیمت و ورود نقدینگی به این حوزه نیز تلاش خواهد شد. از جمله این برنامه‌ ها، تامین تقاضا با ایجاد چشم انداز مثبت در ایجاد رونق و عرضه مسکن کوچک و متوسط است که به سهولت قابل دسترسی برای اقشار کم برخوردار باشد.در عین حال تسریع در اجرای طرح ‌های گسترده مسکن ملی یا مسکن اول با انتقال تسهیلات به متقاضیان در چارچوب بازار عرضه از جمله برنامه‌ های موثر در کنترل قیمت مسکن خواهد بود.

دولت همچنین با اجرای سیاست‌ هایی که در تمامی بخش‌های اقتصادی مرتبط طراحی شده است، درصدد کنترل و مدیریت آن بخش از نقدینگی در بازار مسکن است که می ‌تواند این بازار را دچار آشفتگی کند. مدیریت انتظارات برای افزایش قیمت را نیز از جمله برنامه‌ های دولت برای کنترل بازار مسکن بر شمرد. وزارت مسکن موظف به اجرای اقدامات لازم در این خصوص است تا برخی واسطه‌ ها نتوانند با آشفته کردن فضا قیمت خرید و فروش و اجاره مسکن را افزایش دهند.

همچنین وزارت راه و شهرسازی موظف به کنترل و مدیریت هزینه ساخت مسکن است که اگر بتوان از این منشا اصلی که مرحله ساخت است هزینه‌ها را کنترل کرد، گام موثری در مدیریت قیمت مسکن برداشته شده است. تقاضای برخی اقشار برای خرید مسکن صرفا با هدف سرمایه گذاری صورت می‌گیرد که این نوع تقاضا را نیز می‌توان در چارچوب مدیریت بازار به ویژه بورس ساماندهی کرد تا هم سرمایه افراد افزایش یابد و هم چرخه تولید رونق گیرد.



:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنابر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، مشاوران و فعالان بازار معاملات مسکن، از افزایش تدریجی فایل‌ های فروش در بازار مجازی و بنگاه‌ های املاک و قیمت‌ های پیشنهادی عجیب این فایل ‌ها خبر می‌ دهند. گرچه از ابتدای سال جاری تاکنون به ‌دلیل شرایط خاص شیوع کرونا حجم فایل ‌های عرضه شده در بازار معاملات ملکی پایتخت کاهش چشمگیری پیدا کرده بود اما  با بازگشت بخش زیادی از کسب‌ و‌ کارها به وضعیت عادی، حضور تدریجی برخی از فروشندگان مسکن در بازار قابل مشاهده است.

واسطه ‌های ملکی عنوان می‌ کنند تعدادی از فروشندگان مسکن در بازار حاضر شده ‌اند و فایل خود را برای فروش عرضه کرده ‌اند. با این حال به گفته فعالان بازار ملک، نکته قابل‌ توجه در خصوص فایل ‌های عرضه شده از سوی این گروه از مالکان، قیمت پیشنهادی برای واحد های مسکونی است. مشاوران املاک در اغلب مناطق پایتخت اظهار دارند: قیمت پیشنهادی برای فایل ‌های عرضه شده بسیار بالا و حتی در برخی موارد عجیب و غریب است. از دیدگاه برخی از کارشناسان بازار مسکن، به نظر می‌ رسد این گروه از فروشندگان با احتساب تورم احتمالی فصل تابستان، قیمت‌ های پیشنهادی خود را ارائه داده ‌اند؛ به همین دلیل تفاوت زیادی میان قیمت‌ های پیشنهادی آنها در مقطع کنونی و همین‌ طور ماه ‌های گذشته است.

از این رو شرایط برای خرید واحد های مسکونی سخت ‌تر از گذشته خواهد بود و شکاف بودجه خانوار و قیمت کل واحد های مسکونی در بازار مسکن بیش از گذشته می‌ شود. در کنار این موضوع که خرید واحد مسکونی با قیمت های نجومی سال جاری برای شماره زیادی از متقاضیان تبدیل به رویای دست نیافتنی شده است، باید به این موضوع نیز اشاره کرد که مستاجران نیز با شرایط فعلی قدرت اجاره یک واحد مسکونی معمولی را از دست داده اند.



:: بازدید از این مطلب : 82
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 24 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به تحلیل آهن پرایس در اخبار بازارآهن، تعدادی از تشکل خصوصی در نامه‌ای به سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) اعلام کردند که مصوبات اخیر کارگروه تنظیم بازار آهن مبنی بر نحوه قیمت گذاری محصولات فولادی بر مبنای قیمت‌های جهانی و همچنین محدودیت ۲۵ درصدی تولیدات جهت صادرات و عرضه محصولات در بورس کالا با کف معادل ۶۰ درصد تولیدات رعایت نمی‌شود و عملا قیمت‌های داخلی در حدود ۲۰درصد بالاتر از قیمت‌های جهانی و عرضه محصولات جهت صادرات در حدود ۵۰ درصد است. 

در ادامه نامه به مصرف بالای محصولات فولادی، به‌ویژه انواع پروفیل‌ها و میلگردها در همه پروژه‌های صنعت احداث کشور، از جمله صنایع ساختمان، راه، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، صنعت آب شامل پروژه های سدسازی شبکه‌های آبرسانی و فاضلاب اشاره شده است، بنابراین کنترل و هدایت قیمت‌های آن در بازار مصرف از "اوجب واجبات" توصیف شده است اما طبق اعلام این تشکل‌ها در شرایط موجود شرایط این کالای اساسی دستخوش تغییرات جدی و خارج از کنترل شده است. این تشکل‌ها همچنین هشدار داده‌اند که ادامه این روش به برهم زدن شرایط قراردادها، افزایش قیمت تمام شده و عدم انطباق با بخشنامه‌های سازمان برنامه و بودجه و جدل های قراردادی بین مجریان، کارفرمایان و پیمانکاران منجر می‌شود و در گردش مالی پروژه‌ها وقفه جدی ایجاد خواهد کرد که در وهله اول بار مالی آن متوجه دستگاه های کارفرمایی و سپس منجر به توقف پروژه‌ها و بالا رفتن نرخ بیکاری خواهد شد.

در پایان امضاکنندگان پیشنهاد کردند که در خصوص میزان صادرات، مصوبه هفتاد و نهمین کارگروه تنظیم بازار مبنی بر محدودیت ۲۵ درصد از تولیدات، به صادرات محصولات فولادی و عرضه ۶۰ درصدی از محصولات تولیدی در بورس کالا اعمال شود و در خصوص قیمت عرضه شده در بورس کالاها با توجه به نرخ تورم اعلام شده مرکز آمار ایران و در چارچوب هدف گذاری تورم اعلام شده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و همچنین با اتکا بر قدرت خرید داخلی، افزایش ۲۲ درصدی نسبت به قیمت نقطه به نقطه سال گذشت ملاک قرار گیرد.



:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 24 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، بازار سرمایه طی ۳ ماه گذشته شرایط خاصی را شاهد بود؛ درحالیکه در دوران کرونا تمام بورس‌ های دنیا سقوط کردند و با نوسان‌ های منفی پیاپی مواجه بودند، اما بازار سرمایه در ایران مثبت شد. بخشی از این امر به دلیل رشد نرخ دلار و تاثیر آن بر دارایی شرکت‌ها بود و بخش دیگر این امر به دلیل هیجانات و نقدینگی ۲۵۰۰هزار میلیارد تومانی است که اگر به هر جهتی سوق داده شود با هیجان همراه می ‌گردد.

در مجموع افزایش ارزش سهام پارامترهایی دارد اما طی روز‌های اخیر در مجموع بازار سهام با افت و خیزهای غیر منطقی روبه رو بود و در برخی نمادها نوسان ارزش سهام از چارچوب منطقی و علمی برخوردار نیست، از این رو کاهش ارزش سهام دلیل ضعف فولاد نیست. سهام فولاد مبارکه از جمله سهام با ثبات و بنیادی بازار سرمایه است که خریداران آن همواره از آرامش خیال برخوردارند و جای نگرانی ویژه‌ای برای سهامداران وجود ندارد. هر چند که ابطال پیاپی معاملات محصولات در بورس‌کالا بر روند معاملات بازار سهام بی‌تاثیر نبوده اما خوشبختانه با تغییر رویکرد وزارت صمت مبنی بر حمایت از واحدهای صنعتی و معدنی ثبات به این بازار بازگشت.

در راستای حمایت وزارت صمت از واحد های صنعتی و معدنی هم چنین محدودیت صادرات برای کل زنجیره فولاد برداشته شد و اصلاح سامانه بهین یاب مورد تایید قرار گرفت و قرار است اقدامات کارشناسی آن از هفته آینده شروع شود، این اتفاقات، علامت مثبتی است که حاکی از حرکت بازار به سوی رفتار کارشناسی و منطقی است. این شرایط موجب می ‌شود علاوه بر عرضه ‌های مناسب از سوی ما، نظر دولت در زمینه قیمت منطقی ورق برای مصرف‌کننده تامین شود و هم چنین مصرف‌کننده نهایی هم بتواند کالای خود را با قیمت مناسب تامین کند. نکته جالب توجه اینکه افزایش ویژه قیمت‌ها در زمانی اتفاق افتاد که معاملات در بورس‌کالا ابطال گردید.

 



:: بازدید از این مطلب : 85
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 21 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن،عضو هیأت رئیسه مجلس از تدوین طرحی در مجلس برای حل مشکل مسکن خبر داد و این طرح هفته آینده با یک فوریت تقدیم هیأت رئیسه می ‌شود. به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، مجلس یازدهم باید یک اقدام انقلابی برای حل فوری مشکل مسکن انجام دهد و مشکلات مردم در این زمینه را برطرف کند. بازار مسکن هم از کمبود، هم از تورم افسارگسیخته و هم مشکل مدیریت و رها شدگی رنج می ‌برد که باید حل شود.

در این زمینه جلساتی با صاحب نظران و مسئولان بخش ‌های مختلف مرتبط با مسکن در ساختمان هیأت رئیسه مجلس برگزار شده و دنبال ۲ بسته سیاستی، یکی بسته نظارتی و دیگری بسته اصلاح قوانین مرتبط با مسکن را تهیه کنیم. آنچه در حال‌ حاضر بر نرخ مسکن اثر دارد و قانون آن اجرا نمی‌شود، به عنوان مثال ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم است که دولت باید در شهرهای بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت از خانه‌ های خالی مالیات بگیرد. 

اگر چه این قانون مصوب سال ۹۴ است، اما تاکنون از سوی دولت اجرا نشده و این جای تأسف دارد که چرا بند تبصره ۶ قانون بودجه ۹۹ کل کشور اجرا نشده و مالیات بر خانه ‌های خالی را اجرا نکردند. بسته دوم سیاست مسکن که در مجلس تهیه شده را شامل بخش تقنینی عنوان گردید این بحث شامل خلاء های قانونی است که جایی که نیاز به اصلاح قانون است و این قوانین مانع تولید مسکن شده است، باید اصلاح شوند و در سال جهش تولید باید در تولید مسکن رونق صورت گیرد.

مشکلاتی در این زمینه مسکن وجود دارد از نظر قانون گذاری باید اصلاح شود. یکی از محورهای اصلی تولید مسکن این است که ۶۰ درصد هزینه مسکن را زمین تشکیل می‌دهد و این نسبت در تهران به ۷۰درصد هم می‌ رسد، بنا براین اگر بتوان با راهکاری نرخ زمین را از مسکن جدا کنیم، نرخ مسکن کاهش می‌یابد.

 



:: بازدید از این مطلب : 79
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 21 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، این روزها شاهد عقبگرد نرخ به ویژه در بازار آزاد فولاد هستیم که ترس از ورود صنعت فولاد به مرداب رکود را در ذهن تداعی می‌کند. این تکانه‌ های کاهشی که به دنبال در پیش گرفتن مدار تعادل در بازار فولاد ادامه ‌دار شده است، به یکباره تقاضای پر التهاب و صف ‌های طولانی خرید محصولات میانی و مقاطع طویل فولادی را عقب رانده و حتی در برخی روزهای هفته گذشته میزان تقاضا را به بیش از نصف کاهش داده است اما تداوم روند کاهشی قیمت‌ها در کنار افت جدی تقاضا است که نیازمند بازبینی مجدد از سوی متولیان آن است تا از ورود این بازار به رکودی ناخواسته جلوگیری کند. 

تجربه سال گذشته به خوبی گویای این موضوع است که چنانچه اجازه داده شود جریان معاملات به سمت سرازیری رکود هدایت شود، بازگشت آن به رونق، هزینه و زمان زیادی را می‌طلبد که شاید تا ماه ‌ها به طول انجامد. بنابراین شاید رخدادهای هفته گذشته در بورس کالا و بازار آزاد فولاد همچون تلنگری باشد برای نجات این صنعت تا با اتخاذ ساز و کارهای صحیح و به موقع که از تجارب گذشته در این بازار به‌دست آمده بتوان مسیر معاملات را به سمت و سویی هدایت کرد که از ورود به مرزهای رکودی جلوگیری شود.
 
به دنبال افت تقاضای هیجانی برای مقاطع فولادی، انتظار بر این است که حجم زیادی از نقدینگی از بازار خارج شود. تجربه ورود و خروج شتابان سرمایه به هر بازاری نشان از ایجاد جو متشنج در آن است که ایجاد کننده نرخ‌ های نوسانی خواهد بود؛ همانطور که در فروردین و اردیبهشت‌ سال جاری شاهد این اتفاق در بازار فولاد بودیم. اکنون دغدغه اصلی تولیدکنندگان خروج سرمایه از این صنعت است که روزی سفته‌ بازان به قصد کسب رانت‌ های دانه درشت به سمت این بازار هدایت کرده بودند. 

حال که نرخ‌ ها جریانی منطقی‌تر از گذشته ولی با جهت‌گیری کاهشی را در پیش گرفته‌اند، این رانت حذف و جریان خروج سرمایه این افراد از بازار طبیعی است. بنابراین معضل اصلی که شاید در روزهای آینده بسیاری از تولیدکنندگان به ناچار باید با آن دست و پنجه نرم کنند همین کمبود نقدینگی است که نتایج خوشایندی به همراه نخواهد داشت. از این رو تدابیر پیشگیرانه‌ برای جلوگیری از آن، نیاز فعلی تولیدکنندگان صنعت است..



:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنا بر گزارش آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، یکی از علل اصلی افزایش قیمت ها و البته کمبود عرضه واحد های مسکونی، امکان احتکار و خالی نگه داشتن مسکن در کشور است، پدیده ای که در سال های اخیر بسیار شایع شده است. بنابر بررسی های کارشناسان بازار مسکن، افزایش عرضه در بازار اجاره مسکن، می تواند به عنوان یک سیاست راهبردی در کنار کاهش تقاضا در بازار اجاره قرار گیرد.

افزایش عرضه واحد های مسکونی در بازار اجاره نیازمند کنترل سوداگری و مبارزه با احتکار واحد های مسکونی خالی از سکنه با استفاده از ابزار مالیاتی است. قانون مالیات بر خانه های خالی بنابر ماده ۵۴ مکرر اصلاح مالیات های مستقیم، دولت را موظف کرده بود تا از سال ۹۴ به بعد واحد های مسکونی خالی را شناسایی و از احتکار آنها جلوگیری کند، با این وجود پس از گذشت ۵ سال از تصویب این قانون کارآمد علاوه بر عدم اجرای قانون، پیش نیاز آن یعنی راه اندازی سامانه ملی املاک و اسکان کشور توسط وزارت راه و شهرسازی اجرا نشده است.

از شهریور سال ۹۶ با کاهش دستوری نرخ های سود بانکی، تعدادی از سرمایه گذاران سرمایه های خود را از بانک خارج کرده و به سمت مسکن تزریق کردند و تا حدودی رکود، بی رونقی و کسادی بازار مسکن پس از ۵ سال جانی دوباره گرفت اما با وجود سوداگران از نیمه سال ۹۵ قیمت مسکن در کلان شهرها و پایتخت با یک شیب تند افزایشی روبه رو شد. با افزایش نرخ ارز در سال ۹۷ نوسانات شدید قیمتی کالاهای اساسی مردم را تحت تاثیر قرار داد که بازار مسکن و ساخت و ساز با وجود رکود چندین ساله از این گرانی ها عقب نماند. از این رو به نظر می رسد مسکن کالایی است که متولی مشخصی ندارد و در بازاری که متولی مشخصی نداشته باشد، نمی توان انتظار کنترل قیمت ها را داشت این گونه که پیداست بایستی دستگاه های مرتبط با حوزه مسکن، هرچه سریعتر تصمیمی برای کنترل این بازار بگیرند.



:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، اغلب صنایع بزرگ فولادی در کشور یا در اختیار دولت و تحت نفوذ ساختار دولتی هستند یا بخشی از سهام آنها وابسته به دولت است، تا جایی‌که حتی مدیران آنها نیز از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت یا سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران  انتخاب می‌ شوند. در واقع، دولت بر عملکرد این مجموعه ‌ها تسلط کامل دارد. البته در طول سالیان گذشته بارها تلاش شده با ترفند واگذاری بخشی از سهام این شرکت‌ ها در بازار سرمایه، آنها را به جای واحد های خصوصی جا بزنند، با این وجود، شواهد حکایت از آن دارد که این مجموعه‌ ها را نمی ‌توان در قالب بخش خصوصی گنجاند.
کشور ما از ظرفیت‌ های ویژه معدنی و انرژی برای رشد و توسعه صنعت فولاد برخوردار است و بر همین اساس تولید کنندگان فولاد کشور از منابع عظیم انرژی ارزان و هم چنین منابع غنی سنگ آهن کشور برای تولید خود استفاده می‌ کنند، یعنی بیشتر نهاده‌ های تولید با قیمت داخلی و به‌ صورت ریالی در اختیار آنها قرار داده می ‌شود. برق، گاز و محصولات معدنی به بهایی بسیار پایین ‌تر از بازار جهانی در اختیار شرکت‌ های فولادی خصولتی کشور قرار می‌گیرد. درنتیجه قیمت تمام شده تولید فولاد در کشور به مراتب بسیار پایین ‌تر از سایر کشور هاست.
 
در مواردی برخی از این تولیدات حتی بازار انحصاری نیز دارند؛ یعنی همه گزینه‌ها به نفع آنهاست. با این وجود، این تولیدکنندگان، محصولات خود را حتی در مواردی به بهای گران‌تر از قیمت‌ های جهانی در داخل کشور، به فروش می‌رسانند و رانت عظیمی در این میان حاصل می ‌شود. درنتیجه این تولید کنندگان نباید انتظار داشته باشند که منابع عظیم یک کشور در اختیار آنها قرار گیرد، اما نظارتی بر عملکرد آنها انجام نشود. یا در مفهومی روشن‌تر این فعالان صنعت فولاد نباید توقع داشته باشند که برای تولید خود به ریال هزینه کنند و محصولات خود را به دلار در بازار داخلی به فروش برسانند.



:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، ماجرا را از زمانی مرور می کنیم که قیمت های فولاد در بازار داخلی از اوایل نیمه دوم سال ۹۸ به خصوص اواخر بهمن ماه سال گذشته متاثر از کمبود عرضه های مواد اولیه داخلی شامل شمش و آهن اسفنجی  و برخی اتفافات غیر مترقبه و نوسانات دلار، سر به فلک کشیده بود تا این که بالاخره با بلند شدن صدای اعتراضات مصرف کننده داخلی و برخی تولید کنندگان میانی، اختیار تنظیم بازار داخلی و باز گرداندن آرامش به معاون امور سپرده شد.

فولاد سازان با تلاش برای ساماندهی بازار و ملزم نمودن فولاد سازان داخلی به اولویت تامین بازار داخلی با سهمیه مشخص، موفق شد تا اواخر اسفند ماه ۹۸ و اوایل فروردین ماه تا حدی قیمت های داخلی را کاهش دهند و بازار را تا حدی تعدیل نماید. این اقدامات در حالی در دست اقدام بود که نارضایتی فولاد سازان داخلی از برخی از این اقدامات در محدودیت های به وجود آمده به اوج خود رسیده بود.

به موازات این اتفاقات و رویداد ها، سرعت روند تغییرات شدت پیدا کرد؛ به طوری که علیرغم این که برخی از مفاد مصوبات اخیر ستاد تنظیم بازار از طریق برخی رسانه ها اطلاع رسانی شده بود؛ وقایع روز های اخیر نشان داد که شرایط آن گونه که رسانه ای شده، پیش نمی ‌رود.  کلیه اختیارات تنظیم بازار فولاد کشور تا اطلاع ثانوی بر عهده بورس کالا یا در واقع خود فولاد سازان بزرگ کشور قرار داده شده، موضوع تعیین نرخ پایه عرضه شمش بر مبنای نرخ دلار نیمایی و نرخ شمش صادراتی ایران شکل اجرایی جدی ‌تری به خود گرفته است، مطابق دستور العمل ها فولاد سازان موظف شدند که علاوه بر این که حداقل ۹۰ درصد تقاضای داخلی را تامین نمایند.



:: بازدید از این مطلب : 208
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنابر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، وزارت راه برای ساماندهی بازار افسار گسیخته اجاره مسکن چندین راه را پیش رو گذاشته است. اگر برای دهک ‌های ۴ تا ۷ اقدامی در خصوص تامین مسکن انجام نشود، آنها دچار مشکلات جدی برای تامین مسکن و پرداخت اجاره‌ بها خواهند شد؛ به همین دلیل لایحه قانونمند کردن بازار مسکن و اجاره‌ بها در حال پیگیری است. هدف از تدوین لایحه قانونمند کردن بازار مسکن و اجاره‌ بها، تعیین قیمت نیست، بلکه ساماندهی بازار مسکن و اجاره ‌بها، مد نظر است.

در عین حال، با توجه به این که بر اساس آخرین سرشماری در کشور، به طور متوسط جمعیت اجاره نشین به جمعیت صاحب خانه در  مقیاس کشوری ۳۱/۷ درصد و در مقیاس شهر تهران ۴۳.۵ درصد برآورد شده با این احتساب در کلان شهرها نزدیک به ۵۰ درصد جمعیت شهر را اجاره‌ نشین ‌ها به خود اختصاص داده‌ اند؛ بنابراین ساماندهی این بخش ضرورت داشت که در برنامه نیز قرار گرفته است.

حال دولت باید از منافع قشر ضعیف که امکان تامین مسکن را ندارند، حمایت کند، پیگیری تصویب قانونی به منظور ساماندهی بازار اجاره‌ بها را برای تامین این هدف ضرورت دانست و با توجه به این که حوزه مسکن، حوزه‌ ای پیچیده و چند بعدی است بنابراین مباحث و موضوعات گوناگون این بخش از قانون و مقررات تا ساماندهی فعالان این بخش همه باید هم زمان انجام شود تا به خروجی موثری دست یافت. 

بخشی از مشکلات امروز بازار اجاره ‌بها کشور به دلیل عدم عرضه و تولید کافی مسکن در سال‌های گذشته است، با اجرای طرح ملی مسکن تلاش خواهد شد تا بخشی از کمبودها در تولید ناکافی مسکن در سال ‌های گذشته جبران شود. در حال حاضر کشور حدود ۲ میلیون واحد مسکونی کمبود دارد؛ این در حالی است که در طرح ملی مسکن قرار است ۴۰۰ هزار واحد ساخته شود.



:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت اخبار بازار مسکن، بازار ملک در ایران به دلیل مشکلاتی هم چون کمبود ساخت و ساز، عدم تناسب عرضه با تقاضا، وجود ۲.۶ میلیون خانه خالی، ۲.۱ میلیون مسکن نیمه خالی و هم چنین نوسانات بازار های موازی، همواره در سال‌ های اخیر سایه رکود تورمی را احساس کرده است. 

با این که وزیر راه و شهر سازی مهمترین عامل افزایش قیمت مسکن را تاثیر گذاری بازار های موازی می داند، این بخش در سالهای گذشته از کمبود تقاضا نیز دچار مشکل شده است. طبق طرح جامع مسکن، ایران به سالانه حدود یک میلیون واحد مسکونی نیاز دارد؛ در حالی که مطابق برآورد ها، ساخت و ساز بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار واحد است. در این بین فشار تقاضای  مسکن با کوچکترین تلنگر بازار های موازی، رشد قیمت خانه را به همراه دارد.

یکی دیگر از معضلاتی که بازار مسکن همیشه با آن مواجه بوده، تسلط دلالها بر این حوزه نیز می باشد. به دلیل آن که هیچ نوع مالیاتی بر عایدی سرمایه در ایران وضع نمی شود حدود ۷۷ درصد خرید و فروش در بازار مسکن از نوع سفته بازانه و سرمایه ‌گذارانه است، چرا که در این شرایط خرید و فروش ملک، فعالیتی سود ده محسوب می ‌شود.

عدم وضع قوانین مالیاتی بر عایدی سرمایه از یک طرف و هم چنین نبود قانونی برای کنترل خانه های خالی باعث شده تا ۴.۷ میلیون مسکن مازاد روی دست اقتصاد ایران بماند.  طبق آمار سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۲.۶ میلیون واحد مسکونی خالی و ۲.۱ میلیون خانه نیمه خالی در ایران وجود دارد. در این شرایط کسانی که چندین واحد مسکونی دارند با توجه به روند صعودی قیمت ها روز به روز پولدار تر و متقاضیان واقعی روز به روز از مسکن مورد نیاز خود دورتر می شوند.



:: بازدید از این مطلب : 203
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 17 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، بازار فولاد سال‌ هاست که به یک بازار سرکش مشهور شده یعنی روند عمومی نوسان قیمت ‌ها شدید و بعضا پرشتاب است و بیش از همه چیز امکان پیش‌ بینی این بازار مخصوصا در کوتاه‌ مدت دشوار بوده و همچنین ماه‌ هاست که با آرامش قیمتی در تضاد جدی قرار داشته است. تمام این پیچیدگی‌ها را در کنار نوسان بهای آزاد و نیمایی ارز یا تغییر قیمت ‌های جهانی و میزان جذابیت و پتانسیل صادرات را اگر با هم  در نظر بگیریم آن وقت چهره واقعی بازار فولاد قابل توصیف است. 

همه این موارد به ‌صورت مستقیم بر نوسان قیمت‌ ها اثرگذار است و اگر بخواهیم به جای بررسی همه این موارد و با یک سیگنال مشخص یعنی اعمال قیمت دستوری به مدیریت بازار بپردازیم، کژتابی بازار را موجب خواهیم شد. بنا بر این اگر بازار میل به کاهش نرخ داشته باشد، عقبگرد بزرگی را در حجم تقاضا شاهد خواهیم بود و هم چنین هر میزان رشد قیمت ‌ها با موشکافی دقیقی مورد توجه قرار می‌گیرد.

 این وضعیت را در شرایطی قابل اجرا می باشد که آزاد شدن بازار از قید نرخ گذاری دستوری به رشد محسوس نرخ در هفته های آتی انجامید. این واقعیت ‌ها را می‌توان زیر ساخت اصلی در بازار فولاد به شمار آورد و در شرایطی که بهای شمش در بورس کالا بعد از رکوردهای قیمتی پیشین و به کمک رشد عرضه‌ ها به سمت کاهش نرخ متمایل شده احتمال استمرار این افت قیمت نیز وجود دارد.

 شاید مهم‌ ترین نکته این کاهش قیمت‌ها را بتوان خلع سلاح تصمیم‌ ساز بازار و بی‌اثر شدن قیمت‌ گذاری دستوری به شمار آورد، آن‌هم در وضعیتی که مسیر کلی در بازار فولاد به سمت تقابل واقعی و منطقی عرضه و تقاضا حرکت می‌کند. موارد فوق به این معنی نیست که جریان عمومی قیمت‌ها در بازار آزاد با سقوط آزاد نرخ همراه شده و قیمت‌های به نرخ‌های سال ۹۷ باز می‌گردد؛ ولی در صورتی که روند کلی بازار از یک مسیر مشخص و آزاد برخوردار باشد نگرانی‌های چندانی قابل ترسیم نیست.

 



:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، بررسی آخرین وضعیت بازار اجاره ملک در پایتخت نشان از آثار مثبت فرصت کرونایی برای مستاجران دارد. به دنبال تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا، مقرر شد تمام اجاره‌ نامه‌ هایی که سر رسید آنها از اول اسفند ۹۸ تا پایان اردیبهشت ۹۹ فرا می‌ رسد، به ‌طور خودکار برای مدت دو ماه با همان نرخ سال گذشته تمدید شوند.

هر چند این مصوبه در اردیبهشت ماه اعلام شد اما در فروردین نیز با توجه به اوج‌ گیری شیوع کرونا و تعطیلی بسیاری از کسب ‌و‌کارها از جمله بنگاه‌ های ملکی، موجران با مستاجران مدارا کردند و همان زمان نیز تمدید چند هفته‌ ای و حتی یک ساله قرار داد بعضا بدون افزایش یا با افزایش نهایتا ۱۰ درصدی اجاره‌ بها در بازار مشاهده شد.

 اما با اعلام رسمی الزام به تمدید قرار داد های اجاره قبلی تا پایان تیر ماه، دوره تنفس اجاره‌ نامه‌ ها شکل رسمی پیدا کرد و این موضوع سبب شد حتی بسیاری از موجرانی که موعد سررسید قرار داد آنها خرداد ماه بوده نیز نسبت به تمدید اجاره‌ نامه تا پایان تیر اقدام کنند و این فرصت را برای مستاجر قائل شوند که در زمان کافی نسبت به جست‌ و‌ جوی آپارتمان مناسب اقدام کرده و در عین حال خود نیز از این تصمیم از بابت این که فرصت کافی برای عرضه ملک خود در بازار نسبتا کم رمق این روزها را دارند، منتفع شوند.

علاوه بر این، فرصت برای مستاجران از یک بابت دیگر نیز مغتنم است و آن عرضه قابل توجه آپارتمان‌ های خریداری شده توسط تقاضای سرمایه ‌ای مسکن در ماه ‌های اخیر به بازار اجاره است. در حال حاضر تعداد آپارتمان ‌های عرضه شده در بازار اجاره نسبت به آپارتمان‌ های فروشی به مراتب بیشتر است. در ادامه میتوان گفت با تو به افزایش چشم گیر نرخ اجاره بها تعداد فایل های عرضه شده روند مثبتی را به بازار مخابره نمی نماید.

 



:: بازدید از این مطلب : 73
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

پیش بینی کارشناسان حاکی از بهتر شدن روند معاملات بازار آهن در آینده ای نزدیک می باشد چراکه بازار رفته رفته آرامش بیشتری را از خود نشان می دهد، آرامشی که نشات گرفته از افزایش شفافیت معاملاتی، عادلانه‌تر شدن بازار و منطقی‌تر شدن قیمت‌ها می باشد. طی بررسی های انجام شده از اواخر فروردین‌ ماه تا اواسط هفته گذشته شاهد بودیم که بهای شمش فولادی در بورس کالا رشد حداکثر نزدیک به ۵۰ درصد را تجربه کرده است، آن‌هم در شرایطی که قیمت‌های جهانی به نسبت کاهشی بوده است. مداخله قیمتی در این بازه زمانی نه تنها به حمایت از مصرف‌کننده نهایی منتهی نشده است، بلکه با فشار بر تولیدکنندگان بزرگی که سهام آنها بعضا در زمره سهام عدالت داد و ستد می‌شود حتی به منافع بخش مهمی از مردم نیز ضربه وارد کرده است. 

قهر با نرخ‌گذاری دستوری تاکنون به کاهش قیمت‌ها در بازار آزاد منتهی شده است و استمرار دل‌زدگی قیمت‌ها از بازارسازی‌های پیدا و پنهان چهره‌ای زیباتر از قبل را برای نوسان نرخ ترسیم کرده است. بازار سرکش فولاد به سمت آرامش حرکت کرده گویی اندکی رام شده است. این ادعا را می‌توان در نوسان قیمت‌ها به وضوح مشاهده کرد، آن‌هم در شرایطی که سیگنال قدرتمندی از بازگشت روند افزایشی به بازار دیده نمی‌شود. 
تاکنون که قیمت بالای ۷ هزار تومان برای بازار میلگرد خوش‌یمن نبوده و هر بار بالاتر از این قیمت را می توان مشاهده کرد، کاهش جدی نرخ را متعاقب آن از سر گذرانده است. 

البته میلگرد ۷ هزار تومانی یک بدیمنی دیگر هم داشته است. سال گذشته که میلگرد به ۷ هزار تومان رسید در فاصله ۳ هفته‌ای آن یک تغییر معاون وزیر هم تجربه شد که باید آن را به ناخوشایندی‌ها از بازار میلگرد افزود. سال گذشته هم که بازار بعد از التهاب نرخ سربه‌زیر شد، پذیرش واقعیت‌های عرضه و تقاضا و حمایت واحدهای تولیدی از حجم عرضه یا کاهش محسوس اعمال نفوذ‌های دست‌ساخته قطعات یک پازل برای مدیریت بازار بود که شاید این بار هم چنین انتظاری را باید در نظر گرفت.

 



:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنا بر گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، به اظهارات برخی از فعالان بازار فولاد، در صورت عدم رفتار صحیح در مقابل رشد کاذب قیمت ‌ها و به دنبال آن ورود تقاضای هیجانی به بازار، تصور رشد افسار گسیخته مقاطع طویل فولادی دور از ذهن نبوده است؛ آن هم در حالی که این هجوم تقاضای هیجانی برای خرید محصولات فولادی تنها به دلیل ورود سرمایه‌ های سرگردانی بود که به دنبال کسب سود از سایر بازارها به این بازار سرازیر شده اما در نهایت محصولات معامله شده را به سوی انبارها هدایت می‌کردند. 

پیش ‌بینی برای هفته‌ های آینده بازار فولاد در خرداد ماه با پیچیدگی ‌های زیادی همراه است اما جریان غالب بازار، سیگنال معنی ‌داری را مخابره می‌کند که نشان می‌ دهد در صورت عدم جلوگیری  دستوری از افزایش قیمت ‌ها و تداوم روند فعلی در کشف نرخ محصولات فولادی به‌ دور از کنترل و تصمیم ‌سازی‌ های دستوری شاهد افت بیشتر قیمت‌ ها در کنار کاهش تقاضا در این بازار خواهیم بود. البته اثر بخشی نوسان‌ های نرخ ارز بر بازار فولاد را نمی‌ توان نادیده گرفت زیرا توانایی تغییر فاز جدی بازار فولاد را دارد و چنانچه با روند کاهشی همراه شود، به آرامش جو حاکم بر بازار کمک خواهد کرد.

در روزهای گذشته حدود ۳۵ هزار تن انواع میلگرد در بورس کالا عرضه شد که حدود ۱۹ هزار تن آن مورد معامله قرار گرفت. کاهش قیمت ‌های پایه بورس کالا از سوی دو شرکت ذوب ‌آهن اصفهان و فولاد خراسان سبب شد که به‌ جز میلگرد های تولیدی این دو شرکت که زیر قیمت پایه معامله شدند، عرضه سایر تولید کنندگان بدون افزایش قیمت و در همان قیمت پایه داد و ستد شود. می‌توان این اتفاق را آغاز یک اصلاح روند قیمتی در بازار فولاد در نظر گرفت تا از این طریق از رشد کاذب قیمت‌ ها جلوگیری شود. بیشترین تقاضای شکل گرفته نیز متوجه محصولات عرضه شده همین دو شرکت بود که در صدر آن تقاضای ۱۳ هزار تنی در قبال عرضه ۹ هزار تنی ذوب‌ آهن اصفهان به ثبت رسید.



:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنا بر گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، بازار معاملات مسکن به تحولات سریع بازارهای موازی یک پیش ‌واکنش نشان داد. بررسی وضعیت روزهای اخیر بازار خرید و فروش ملک حاکی از آن است که حجم فایل ‌های عرضه شده در بازار معاملات مسکن با کاهش ۷۵ درصدی به‌ دلیل عقب ‌نشینی فروشنده ‌ها طی یک هفته اخیر مواجه شده است.

بازار عرضه فایل فروش آپارتمان به ‌دلیل عقب ‌نشینی فروشنده‌ ها از بازار به یک رکود کم‌ سابقه دچار شده است. به‌ طوری ‌که بررسی وضعیت فایل‌ های عرضه شده برای فروش در بخش سنتی شامل بنگاه‌ های معاملات ملکی و نیازمندی‌ های روزنامه‌ ها و در بخش سامانه‌ های مجازی، تقریبا کاهش ۷۵ درصدی را در هفته گذشته تجربه کرده است.

 مراجعه به بنگاه‌ های املاک در سطح شهر، صفحات نیازمندی ‌های روزنامه‌ ها که محل معرفی فایل‌ های فروش ملک هستند و هم چنین سامانه‌ های مجازی ویژه عرضه فایل خرید و فروش آپارتمان نشان می‌ دهد حضور کم‌ رنگ مالکان و فروشنده‌ های آپارتمان در هر دو بخش سنتی و جدید عرضه فایل معاملات ملکی سبب شده، تا تعداد محدود خریداران موجود در بازار نیز امکان جست‌ و جو و بالفعل کردن تقاضای خود را نداشته باشند.

فعالان بازار معاملات مسکن معتقدند در صورتی که کاهش حجم فایل‌ های فروش آپارتمان به ‌عنوان یک پیش واکنش بازار معاملات مسکن به تحولات پرسرعت سایر بازارهای موازی طی یک ماه جاری ادامه داشته باشد وقوع یک واکنش در بازار معاملات مسکن از میان دو گزینه احتمالی، قطعی است.
 از دیدگاه کارشناسان بازار مسکن، وضعیت پیش آمده در بازار عرضه فایل فروش آپارتمان ممکن است در هفته‌ های آتی، منجر به کاهش شدید معاملات خرید و فروش مسکن شود یا آن که رشد قیمت در بازار مسکن را مجددا تکرار کند.



:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، در سال جاری کشور بیش از هر زمان دیگری به تولید و صادرات زنجیره فولاد و ارز حاصل از صادرات آن نیاز داشته و در این رابطه وزارت صنعت، معدن و تجارت مصمم است تا علاوه بر ساماندهی بازار داخلی فولاد، زمینه را برای صادرات هر چه بیشتر محصولات معدنی فراهم آورد؛ ضمن اینکه این چتر حمایتی بر سر تولید و صادرات صنایع پایین دستی فولاد نیز گسترانده خواهد شد. 

در روزهای گذشته نزدیک به ۱۴۵ هزار تن شمش فولادی روی تابلو فیزیکی بورس کالا رفت. این میزان عرضه با توجه به عدم عرضه های روزهای گذشته و معاملاتی که در نهایت به تایید ناظم بازار نرسید، قابل قبول است اما باید به میزان تقاضای موجود در بازار نیز توجه کرد زیرا با توجه به ورود حجم زیاد نقدینگی به بازار فولاد توسط واسطه گران، تشخیص تقاضای واقعی از تقاضای سفته بازی، پپچیده است.  بنابر اظهارات فعالان بازار در سال جاری پروژه های عمرانی قابل توجهی که قابلیت ایجاد تحرک در بازار فولاد را داشته باشد، تاکنون کلید نخورده است. 

برخی از کارشناسان معتقدند که نقدینگی سرازیر شده به بازار فولاد سبب این خرید های مکرر با قصد انبار کردن محصولات به امید افزایش قیمت ها در آینده شده است.  برخی دیگر نا مشخص بودن روش های کشف نرخ در بورس کالا و ایجاد رقابت های سنگین برای دستیابی به مواد اولیه را مسبب چنین آشفتگی می دانند.  پیش از آن که بخواهیم میان این دو نظر قضاوت کنیم باید جو سنگین و آشفته میان فعالان بازار که ناشی از تفاوت نرخ های عجیب و بی سابقه در بازار آزاد و قیمت های پایه در بورس کالا است را مورد بحث قرار دهیم. چنانچه این فاصله قیمتی روند افزایشی یابد و رشد قیمت ها ادامه دار شود، انتظار می رود که در آینده نه چندان دور صنعت فولاد در باتلاق رکودی فرو رود.

 



:: بازدید از این مطلب : 84
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، در شرایطی که بازار معاملات مسکن در رکود به سر می‌برد و تقاضای مصرفی به دلیل ناتوانی خرید مسکن و ضعف قدرت خرید عملا در بازار حضور نداشته و تنها تعداد بسیار اندکی از معاملات خرید آپارتمان از سوی متقاضیان مصرفی انجام می‌شود، هم‌ اکنون عمده متقاضیان خرید مسکن که همان سرمایه‌ گذاران ملکی  هستند .

بخش قابل توجهی از تقاضای خود برای خرید مسکن را به سمت مناطق واقع در مرز دو نیمه شمالی و جنوبی پایتخت و هم چنین مناطق جنوبی هدایت کرده‌ اند. تمرکز عمده تقاضای خرید مسکن از سوی محدود خریداران مصرفی حاضر در بازار نیز عمدتا بر جست و جو برای خرید مسکن در مناطق جنوبی قرار دارد. همین واکنش منجر به افزایش تقاضا برای خرید مسکن در مناطق جنوبی در مقایسه با مناطق شمالی در اردیبهشت ‌ماه شد. 

این موضوع باعث شده است که اگر چه حجم معاملات خرید مسکن در اردیبهشت‌ ماه سال جاری در مقایسه با اردیبهشت ‌ماه سال گذشته در بازار مسکن شهر تهران به‌ صورت کلی کاهش یافته است اما رکود معاملاتی در مناطق شمالی به مراتب سنگین‌تر از مناطق جنوبی باشد. حجم معاملات خرید مسکن در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران در حالی اردیبهشت ‌ماه سال۹۹ در مقایسه با اردیبهشت سال گذشته، ۸/ ۸ درصد افت کرد که این میزان افت در تعداد معاملات خرید مسکن در این بازه زمانی در مناطق یک تا ۵ شهر تهران برابر با ۱۵ درصد بوده است.میزان افت حجم معاملات خرید مسکن در مناطق نیمه شمالی شهر تهران  بیش از دو برابر میزان افت تعداد معاملات خرید آپارتمان در مناطق جنوبی بوده است.  به رغم کاهش ۷ درصدی حجم معاملات خرید مسکن در مناطق جنوبی تهران یعنی مناطق ۹ تا ۲۰ در برخی مناطق، حجم معاملات خرید مسکن نه تنها کاهش نیافته است بلکه افزایش نیز داشته است.



:: بازدید از این مطلب : 51
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

طبق بررسی های به عمل آمده از قیمت میلگرد آجدار در بازار آهن هر روز شاهد موج افزایشی قیمت در این بازار هستیم، به طوریکه اگر یک روز تغییری در قیمت های اعلامی این حوزه رخ ندهد، حتما با فاز جدید غافلگیر کننده ای مواجه خواهیم بود. از یکسو تقاضا هنوز در شوک افزایش پی در پی قیمت آهن آلات در بازار می باشد و شنیده ها نیز حاکی از این است که تقاضا در بازار عقب‌نشینی کرده است و هیچ میلی برای ورود به میدان معاملات از خود نشان نمی دهد و از سوی دیگر عرضه فعلا به واسطه معاملات صورت گرفته در بورس کالا راه خودش را در پیش گرفته است و فعالان بازار را در انتظار تعیین و تکلیف های خود در روزهای بورسی نگه می دارد. به طوریکه فرش قرمز پهن شده سقف باز قیمت های شمش در روز چهارشنبه هفته گذشته در بورس کالا و تشنگی حوزه نورد  تنها به آشفتگی بیشتر این حوزه دامن زد و سبب گشت تا آنهایی که بی مهابا شمش را با قیمت‌های پرریسک از بورس کالا و بالاتر از نرخ جهانی خریده‌اند، به امید ولع خرید و استقبال خریداران از کالای نهایی در بورس کالا ایام را سپری کنند.

با وجود ابهام گسترده در بازار آهن حداقل کار این است که توزیع کنندگان این التهابات موجود دامن در بازار نزده و به ذوق اینکه هر آنچه که موجودی دارند، حال می توانند با بهایی بالاتر بفروشند دل خوش نکنند چرا که این پول ها سود به حساب نمی‌آید و دو روز دیگر همین کالا ها  را باید بسیار بالاتر خرید کرد، به بیانی ساده تر بطور کلی زنجیره های میانی نباید سود مقطعی خود را قربانی روند کوتاه مدت نمایند. و این فرصت را به دلالان بدهند تا از روی هیجانات زنجیره انتهایی بازار هم چون انبارهای خُرد و آهن فروشان کسب سود و منفعت نمایند.



:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

با توجه به کاهش شیوع ویروس کرونا و ضعف تقاضای خرید آهن در ایران و سایر کشور ها، هم چنان شاهد خیز قیمتی این محصولات در بازارآهن می باشیم. در تعطیلات عید سعید فطر در کشورهای اسلامی چه در شرق و چه در غرب آسیا محدودیت‌های جدیدی برای تقاضاهای در جریان بازار اعمال گشت اما حتی نتوانست اندکی مسیر تعدیل قیمت ها را مهیا کند.در هر حال نگرانی‌های کرونایی در قاره آسیا تا حدودی کاسته شده و نوبت به کشورهای آفریقایی یا آمریکای شمالی و جنوبی رسیده است که چهره دقیق‌تری را از بازار ترسیم کنند. البته کارشناسان میل به رشد قیمت‌ها در چنین شرایطی را معلول عللی چون وجود تقاضا نهفته می دانند که می تواند رونقی هرچند محدود را برای معاملات در بازار رقم بزند و به بهبود بیشتر بازار در آینده کمک نماید.


بهای شمش و تختال (بیلت و اسلب) در بازارهای جهانی افزایشی است و شاید رشد قیمت‌های بزرگی را نیز به ثبت برساند. عجیب‌ترین رشد قیمت‌ها را در بازار اسلب آسیای جنوب شرقی شاهد هستیم که رشد ۷ درصدی را تجربه کرده و نشان می‌دهد که بازار ورق از این مسیر مورد حمایت قرار گرفته است. بهای هر تن اسلب در این بازار ۳۷۰ تا ۳۸۰ دلار در هر تن است که بالاترین قیمت اسلب مورد معامله در نرخ‌های اعلامی متال بولتن بود. در بازار شمش نیز اوضاع همین‌گونه است و شاهد روند افزایشی قیمت‌ها هستیم. بهای هر تن شمش صادراتی کشورهای CIS رقمی نزدیک به ۳۶۰ دلار در هر تن ( تحویل بار کشتی در سواحل دریای سیاه ) است که رشدی ۷۵/ ۳ درصدی را نشان می‌دهد. همین داده برای اثرگذاری بر بازار شمش در اقصی نقاط جهان کافی است آن هم در شرایطی که قیمت‌های صادراتی برای آمریکای جنوبی هم کاهشی شده است. همچون گذشته کمترین قیمت شمش فولادی صادراتی در جهان به عرضه ایران باز می‌گردد که با ۲/ ۲ درصد رشد ۳۴۰ تا ۳۵۰ دلار در هر تن برآورد می‌شود.

 



:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 8 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنابر اظهارات کارشناسان بازار فولاد، نگرانی درباره کمبود آهن در بازار وجود ندارد و متاسفانه این روزها قیمت فولاد با سایر بازارها همچون دلار، طلا و … قیمت‌ گذاری می‌شود. چنانچه این رویه به همین منوال پیش رود قیمت آهن در روزهای آینده گران‌تر خواهد شد. حال با مشاهده این وضعیت می توان گفت: قیمت آهن بعد از عید وضعیت چندان درستی نداشته است. 

به گزارش تحلیل گران آهن پرایس، بی‌ برنامه بودن  مسئولان در حوزه فولاد باعث شده که بازار آهن و فولاد از آشفتگی‌ های اخیر رنج ببرد. تغییرات اخیر در وزارت صنعت باعث شده که بازار فولاد به طور مقطعی ثابت بماند اما این ثبات قیمت مقطعی بوده و تاثیری در وضعیت قیمت در بلند مدت ندارد چراکه بازار آهن باید توسط اهالی بازار و صنعتگران این حوزه قیمت‌ گذاری شود. اخیرا برای قیمت فولاد پیشنهاداتی به مسئولان ارائه شده تا توزیع کالا ساماندهی شود.  در حال حاضر با عرضه فولاد در بورس نوسان قیمت  فولاد به شدت افزایش یافته و در این میان میلیاردها تومان به جیب عده ‌ای می‌رسد.

 حباب قیمت در صنعت فولاد برای همگان کاملا مشخص است. قیمت فعلی آهن واقعی نیست و زمانی که از مسئولان درباره قیمت آهن پرس و جو شود، افراد علت افزایش قیمت را گران شدن قیمت جهانی شمش عنوان می‌کنند. هم اکنون قیمت هر کیلو میلگرد از محل کارخانه هفت هزار و ۲۰۰ تومان است که با اعمال مالیات بر ارزش افزوده و قیمت حمل و نقل این کالا در بازار بیشتر هم می‌شود. هم چنین قیمت ورق نیز بین سه تا چهار هزار تومان گران شده است که این افزایش قیمت لحظه ‌ای، نه به نفع مصرف‌کننده و نه به نفع تولیدکننده است.



:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 8 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، ابتدا به ساکن باید این موضوع را در نظر گرفت که معمولاً ماه‌ های اردیبهشت، شهریور و اسفند، بازه‌ های زمانی پر معامله در بازار مسکن محسوب می‌ شوند، هر چند در بعضی سال ‌ها با توجه به شرایط اقتصادی و تاثیرگذاری بازارهای رقیب، بازه‌ های سنتی رونق مسکن تغییر کرده است.
اردیبهشت ۱۳۹۹ بر اساس اعلام بانک مرکزی، میانگین قیمت مسکن در شهر تهران به ۱۶ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان در هر متر مربع رسید که نسبت به ماه قبل ۱۱ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۳.۹ درصد رشد نشان داد. تعداد معاملات نیز ۱۱ هزار و ۳۱۰ فقره بود که نسبت به فروردین سال جاری  ۸/۹ درصد افزایش و نسبت به اردیبهشت پارسال ۶.۷ درصد کاهش یافت.

با این حال آمار نشان می‌دهد نرخ رشد ماهیانه قیمت، تفاوت معناداری با رشد ماهیانه اردیبهشت سال‌ های گذشته ندارد از سوی دیگر مقایسه میزان افزایش قیمت مسکن در اردیبهشت سال۹۹ نسبت به اردیبهشت دو ساله اخیر حاکی از آن است که رشد سالیانه قیمت به کمترین میزان خود در دو سال گذشته رسیده است.

 اردیبهشت ۱۳۹۷ تورم نقطه به نقطه مسکن در شهر تهران ۳۴.۸ درصد بود. اردیبهشت ۱۳۹۸ این عدد با رشد معنی داری به ۱۱۲ درصد رسید و تورم بازار مسکن در پایتخت طی اردیبهشت ۱۳۹۹ عدد ۳۳.۹ درصد را نشان می‌ دهد.  مجموعه عواملی هم چون انباشت تقاضا بعد از رکود ناشی از کرونا، انتظارات تورمی، رشد بازارهای موازی، تحریم‌ ها و افزایش نقدینگی، منجر به ورود بازار مسکن به کانال ۱۷ میلیون تومان شد اما انتظار می رود این روند ادامه‌ دار نخواهد بود و در تابستان بازار به ثبات برسد.  رشد قیمت مسکن شهر تهران در اردیبهشت سال جاری نسبت به اردیبهشت سال قبل حدود ۳۴ درصد بود که با نرخ تورم عمومی تقریباً در یک سطح قرار دارد.



:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 8 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنابر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، اختلاف قیمت محصولات فولادی در بازار آزاد و بورس کالا با ابطال معاملات فولادی در بورس، بحث داغ این روزهای محافل فولاد سازان شده است. دلالان با روش های مختلف وزارت صمت را دور می زنند و در نهایت فولاد را با قیمت هایی بیشتر از قیمت جهانی در بازار عرضه می کنند. عرضه های ورق فولادی در بورس کالا در حالی از سوی معاونت امور معدن و صنایع معدنی وزارت صمت مورد ابطال قرار می گیرد که بدون ابطال معاملات قیمت های بازار آزاد سر به فلک خواهد گذاشت.

ابطال معاملات در بورس کالا که بنا بر اظهارات، مبنای آن فراتر نرفتن از قیمت های جهانی تعیین شده است، در حالی انجام می شود که عملا قیمت ورق فولادی در بازار آزاد به صورت محسوس و چشمگیری بیش از قیمت های جهانی است. در شرایطی که واسطه های بازار فولاد به خصوص در بخش ورق های فولادی با توجه به اختلاف قیمت ایجاد شده میان بازار آزاد و بورس کالا با ابتکار عمل راه های متفاوتی را به منظور فرار مالیاتی و پوشاندن اختلاف قیمت ها در فاکتورهای رسمی و بعضا با صدور فاکتورهای صوری و حتی در مواردی عدم صدور فاکتور رسمی کشف کرده اند، مصرف کننده نهایی که عموم مردم هستند در نهایت تبدیل به سیبلی شده اند که باید بهای این اختلاف قیمت از جیب آنها پرداخت شود.

تحلیل‌گران بازار معتقدند تا به امروز ابطال معاملات ورق از سوی وزارت صمت به هیچ عنوان رویکرد موفقی نبوده و اگر چه مانع از افزایش قیمت‌ها شده است اما روی دیگر سکه این است که اتفاقا با هر بار اعلام ابطال معاملات عده‌ای بیشتر از این شرایط منتفع شده‌اند، چرا که در چنین شرایطی ورق را به قیمت بسیار ارزان‌تر از بورس خرید کرده و با توجه به ابطال معاملات و کسری عرضه در بازار امکان فروش با قیمت بالاتر در بازار آزاد نیز برای آنها فراهم آمده است. وضعیت کنونی بازار با در نظر گرفتن ابطال پی در پی معاملات تنها بیانگر این واقعیت است که اگرچه در کوتاه مدت نمی‌توان تاثیر ابطال معاملات را در بازار آزاد رصد کرد اما در واقع ابطال‌ مداوم در پایان خرداد ماه تاثیر خود را بر بازار خواهد گذاشت.

 



:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنابر گزارش آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، بررسی ‌های انجام شده درخصوص وضعیت بازار معاملات واحد های مسکونی در شهرهای کشور و به‌ خصوص شهر تهران نشان می‌ دهد هم ‌اکنون بازار در تسلط سفته‌ بازها قرار گرفته است و سلطه سفته‌ بازها بر بازار موجب محاصره بازار از سوی آنها وجلوگیری از ورود خریداران مصرفی به عرصه معاملات ملک شده است.

آمار اولیه درباره مشخصات معاملات خرید و فروش واحد های مسکونی در شهرهای کشور، اثر تسلط سفته‌ بازها بر تغییرات قیمتی و حجم معاملات مسکن در اردیبهشت ‌ماه سال جاری را نشان می ‌دهد. تحقیقات میدانی نشان می‌ دهد هم‌ اکنون تغییرات قیمتی و وضعیت بازار معاملات مسکن چه در شهر تهران و چه در سایر شهرها تحت‌ تاثیر رفتارهای سوداگرانه و حضور سفته ‌بازها در بازار ملک قرار دارد، به‌ طوری‌که حضور پررنگ‌ این گروه از متقاضیان مسکن و انجام بخش عمده معاملات خرید و فروش آپارتمان در میان آنها منجر به افزایش سطح قیمت‌ ها و ناتوانی متقاضیان مصرفی از ورود به بازار و خرید آپارتمان شده است.

بازار معاملات مسکن در همه شهر های کشور به‌ خصوص پایتخت در حالی در محاصره سفته‌ بازان ملکی قرار گرفته است که آمار اولیه از میانگین قیمت واحد های مسکونی در اردیبهشت ‌ماه نیز نشان از تغییر کانال قیمتی دارد. این تغییر کانال هم در بازار مسکن شهر تهران و هم در بازار معاملات مسکن کل کشور براساس داده‌ های اولیه مربوط به رهگیری معاملات خرید و فروش واحد های مسکونی در دومین ماه از سال‌ جاری قابل ‌مشاهده است.

بررسی ‌ها بر پایه آمار اولیه از معاملات مسکن کشور در اردیبهشت و بر مبنای داده‌ های خام سامانه رهگیری مسکن نشان می‌دهد فعالیت و حضور پررنگ‌ سفته ‌بازها در بازار معاملات مسکن اردیبهشت، با اثر گذاری بر سطح قیمت ‌ها و تغییر کانال قیمتی در بازار مسکن، تعداد معاملات واحد های مسکونی در بازار و جنس خریداران را نیز تحت‌ تاثیر قرار داده است. این آمارهای اولیه بر پایه داده‌ های خام سامانه رهگیری مسکن استخراج شده است و در واقع نوعی پیش‌گزارش از تحولات بازار مسکن اردیبهشت ‌ماه محسوب می ‌شود.



:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، از روزهای ابتدایی سال جاری بازار فولاد، با موضوع عدم شفافیت در روند کشف قیمت محصولات میانی و مقاطع طویل فولادی دست و پنجه نرم ‌کرد. تعلل در تصمیم‌ گیری نهاد متولی، برای تعیین و تکلیف اوضاع بازار فولاد از جمله سیگنال‌ های اثر گذار بر آشفتگی‌ های موجود در بین اهالی بازار شد.

 متاسفانه ثمره این درنگ در تصمیم ‌گیری جز کمبود نقدینگی و عدم عرضه کافی مواد اولیه، برای صنعت فولاد نبود.  ترس متقاضیان از این معما های قیمتی موجود در بورس کالا با محوریت شمش فولادی، تقاضا های هیجانی را به دنبال داشته که نا خواسته به آشفتگی بازار منتهی می‌شود. 
به اظهارات کاشناسان در بازار محصولات فولادی، مساله اصلی در بین خریداران، مشخص نبودن سقف قیمت‌ها و اما و اگرهای مربوط به تایید داد و ستدها در پایان روز معاملاتی در بورس کالا بوده است. این امر سبب شده که برای عقب نماندن از قافله، برخی‌ها چند درخواست آن هم با اعداد متفاوت قیمتی، ثبت کنند تا در نهایت موفق شوند محصول موردنیاز خود را از بورس کالا تهیه کنند.

در حالی که این امر تقاضای غیر واقعی را در بورس کالا شکل می‌دهد که به نوعی به بازار آزاد فولاد هم سرایت کرده است. به عبارت ساده‌ تر هنگامی که به جای یک درخواست دو هزار تنی و تقاضای واقعی، هشت هزار تن تقاضا طی چند درخواست ثبت می‌شود آن هم به امید اینکه شاید یکی از آنها مورد تایید ناظم بازار قرار گیرد. 

به این ترتیب به ناگاه شاهد ثبت تقاضاهای بسیار بالا برای برخی از محصولات هستیم. قیمت‌ها نیز به دنبال این تقاضای غیرواقعی در بازار آزاد روند رشدی در پیش گرفتند که به دلیل تقاضای بالای روز گذشته اتفاق افتاده است. هزینه تعلل در تصمیم‌‌ گیری و اجرای آن تصمیم، عواقب خوشایندی برای بازار محصولات فولادی به همراه نخواهد داشت.

 



:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 1 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، در چند سال گذشته ۸۰ درصد معاملات خرید مسکن سرمایه‌ ای بوده و تنها پنج درصد به خانه اولی ‌ها تعلق گرفته است.  این امر مهم بیانگر کاهش شدید قدرت خرید مردم نسبت به افزایش قیمت مسکن بوده و به نظر می ‌رسد تا نیمه اول سال جاری نیز نرخ مسکن به اندازه نرخ تورم در شهرهای بزرگ افزایش یابد.

 بازار مسکن کشور تقریبا دو سالی است که روند شدید افزایش قیمت را تجربه می‌کند. این در حالی رخ می‌دهد که سال گذشته و در نیمه اول سال رکود ۷۰ درصدی در این بخش حاکم شد ولی قیمتها نیز تا مرز ۱۰۰ درصد افزایش یافتند. از بهمن ماه اندکی وضعیت معاملات بهبود یافت ولی گسترش کرونا سبب تعطیلی مشاوران املاک و خرید و فروش شد. با این حال گزارشات از افزایش قیمت مسکن خبر می‌دهد.

در رابطه با روند بازار مسکن در کشور کارشناسان اظهار دارند، وضعیت معاملات این بخش در نیمه اول سال ۹۸ با رکود تورمی سنگین مواجه بود. این روند به گونه‌ای بود که قیمت‌ ها در بسیاری از شهرهای بزرگ تا ۱۰۰ درصد هم افزایش یافت. به این معنی می‌توان ادعا کرد در سال گذشته بازار مسکن کشور جهش سونامی ‌وار قیمت‌ ها را تجربه کرد.

این روند در نیمه دوم سال تغییر کرد. یعنی از مهرماه روند افزایش قیمتها متوقف شد و رکود غیرتورمی بر کشور حاکم شد. البته باید توجه داشت که علی ‌رغم توقف افزایش قیمت مسکن، کاهش قیمت رخ نداد و تنها ثبات به بازار بازگشت. تا اول بهمن ماه رکود غیرتورمی بر بازار حاکم بود ولی از اول بهمن ماه ۹۸ حجم انباشته‌ ای از خریداران سال باقی مانده بودند که وارد بازار شدند. از این زمان دوباره وضعیت به سمت رکود تورمی حرکت کرد و قیمتها تا ۲۰ درصد افزایش یافتند.



:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 1 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن، در شرایطی که وجود این ویروس منحوس سبب افت بسیاری از کسب و کار ها در کشور شده است، مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان اذعان داشت که با توجه به اینکه  بسیاری از فعالیت تحت تاثیر این بیماری قرار گرفته است و بر شدت مشکلاتی مانند تامین موادی چون سنگ‌آهن افزوده است. ذوب‌آهن اصفهان دارای شرایط برای جهش تولید می باشد که البته این امر مستلزم اتخاذ سیاست درست از سوی وزارت صمت برای تخصیص مواد اولیه بهنگام برای این شرکت و شرکت های مشابه آن در کشور است که اگر این شرایط در زمان لزوم مهیا گردد، امکان افزایش ۲۰ درصدی در تولید یا به عبارت دیگر همان تولید ۳میلیون تن در سال است، خواهیم رسید.

از مزایای تولید انواع مقاطع فولادی در ایران، نیروی کار ارزان، منابع انرژی فراوان و ارزان و منابع سرشار مواد اولیه می باشد که سبب می گردد تا قیمت‌گذاری دستوری در بورس کالا برای آن صورت ‌گیرد. در ذوب‌آهن اصفهان بر‌خلاف سایر صنایع فولادی ایران سعی می شود تا با استفاده از روش کوره بلند برای تولید فولاد موجب عدم بهره‌مندی از یارانه انرژی شود چرا که تفاوت این امر در هر کیلو فولاد بالغ بر هزار تومان بوده و باعث تفاوت سوددهی ذوب‌آهن با سایر صنایع نیز می‌شود. ضمن اینکه تامین مواد اولیه نیز به دلایل مختلفی ازجمله خام‌فروشی، به سختی  در حال انجام است.  در همین رابطه وی اظهار کرد: تولید‌کننده در واقع نباید دغدغه تامین مواد اولیه را داشته باشد و فقط باید به تولید فکر باشد.

 در صنعت فولاد با سهمیه‌بندی از سوی وزارت صمت به راحتی می‌توان مواد اولیه مورد نیاز تولید‌کنندگان را تامین کرد. چرا که ۴۰ درصد ظرفیت تولید ذوب‌آهن اصفهان هم چنان معطل تامین سنگ‌آهن مور نیاز خود می باشد. جای بسی تامل دارد که چرا سنگ‌آهن درشت‌دانه که مورد نیاز ذوب‌آهن است، به بهانه ارزآوری صادر می‌شود، در‌حالی‌ که این سنگ‌آهن در ذوب‌آهن اصفهان تبدیل به محصولات با ارزش افزوده بالاتری خواهد ‌شد که به مراتب ارزآوری بیشتری  نیز دارد.



:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 1 خرداد 1399 | نظرات ()