نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، نگاهی به قیمت‌ های محصولات مختلف فولادی و پتروشیمی در بورس‌کالا و مقایسه دو ماه تیر و خرداد نشان می‌ دهد روند کاهشی قیمت ارز از یک سو و رکود در بخش تقاضا از سوی دیگر دو موضوعی بوده که این دو بازار را در این مدت تحت‌ تاثیر قرار داده است.
از این رو میانگین قیمت در مورد محصولات فولادی به ‌عنوان مثال سبد میلگرد مخلوط در بورس‌کالا در خرداد ماه رقمی معادل ۳۹۰۰ تومان بوده که این رقم در تیر ماه به ۳۶۰۰ تومان کاهش یافته است. تیر آهن مخلوط نیز که در خرداد ماه به ‌طور میانگین به قیمت ۳۸۸۰ تومان عرضه و معامله شد، در تیر ماه با حدود ۳۰۰ تومان افت رو به‌ رو شد و این میزان کاهش برای شمش به ۳۵۰ تومان رسیده است. این در شرایطی است که در بازار محصولات پلیمری نیز شرایط نسبتا مشابهی اما با شدتی کمتر مشاهده می ‌شود؛ به‌ طوری‌که قیمت‌ ها در این بازار حداکثر ۵ درصد کمتر از قیمت‌ های خرداد ماه معامله می ‌شوند ولی در بازار فولاد این تغییر به ۱۰ درصد نیز رسیده است.
کارشناسان معتقد هستند افت قیمت دلار باعث شد تا قیمت اغلب محصولات پایه در بازار آزاد با کاهش رو به‌ رو شود، اما به ‌عنوان مثال در بازار محصولات پتروشیمی رشد قیمت دلار نیمایی مانع از آن شد که قیمت‌ ها با بازار آزاد همراهی کنند.  میزان تقاضا برای انواع محصولات پایه در بازار با نوسانات زیادی رو به‌ رو است. تقاضا برای محصولات پتروشیمی در بازار آزاد و بورس‌کالا در برخی هفته‌ ها بهبود می‌ یابد، اما این میزان بهبود در مقایسه با ارقام استاندارد و میانگین‌ های تاریخی قابل اعتنا نیست. آنچه بازار محصولات پلیمری در یک دوره بلند مدت نشان داده معاملات ۷۰ هزار تنی برای هفته است درحالی‌که در بهترین حالت میزان معاملات در هفته‌های اخیر به زحمت به ۴۰ هزار تن می‌رسد که از میانگین بسیار فاصله دارد که این موضوع در مورد بازار فولاد  نیز صادق است.

 

 


:: بازدید از این مطلب : 107
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 31 تير 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنابر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، وضعیت کنونی بازارمسکن را می‌توان به ظرفی تشبیه کرد که به طور مداوم در آن آب ریخته ‌‌اند، آن قدر که سر ریز شده است. از یک‌ سو دایره سرمایه ‌گذاری محدود و کوچک شده و از سوی دیگر این دایره محدود قدرت سابق را ندارد. عملا بخش بزرگی از جمعیت فعال و مولد از بازار اخراج شده‌اند. طبقه متوسط از بازی کنار گذاشته شده و میدان محدود به بازی گروهی از سرمایه‌گذاران سردرگم و بحران‌ زده است؛ بحران ‌زده از این جهت که پول نقد و مولد وجود ندارد و معامله محدود به معاوضه شده است. معاوضه خانه به خانه، در واقع تنها عنصر مولد در بازار معامله مسکن است؛ سرمایه ‌ای یخ‌ زده که سخت می‌توان آن را تبدیل به پول نقد کرد. شاید هنوز معامله‌ گران قهار و بساز و بفروش ‌ها احساس کنند ضرر نکرده‌ اند که هیچ ارزش سرمایه‌شان را حفظ هم کرده‌اند. اما مشکل اینجا است که ارزش افزوده مسکن در این سال‌ها روی کاغذ ثبت می‌شود و بلافاصله یخ می‌زند.
این وضعیت تا حدودی در سایر بازارهای سرمایه‌ هم جاری است و همه سرمایه‌داران، از دولت، نهاد های ثروتمند حکومتی و بانک ‌ها گرفته تا خرده موسسات مالی و اعتباری، که اگر دارایی ‌های منجمد را از دفاتر حسابداری خط بزنیم، معلوم می‌ شود که تا چه اندازه در بحران فرو رفته ‌اند.این وضعیت برای خرده ‌سرمایه ‌داران هم بهتر از این نیست. آنها با پول اجاره امرار معاش می‌کنن و تورم به آنها فشار می‌آورد اما از زاویه دیگر از تورم ناراضی نیستند. از بالا رفتن قیمت مسکن،  روی کاغذ احساس خوشحالی می‌کنند، به این امید که رونق به بازار برگردد. برای این کار در دوره‌ هایی هم تلاش کرده ‌اند با دست به دست کردن خانه و معامله و معاوضه، رونق مصنوعی ایجاد کنند. شاید در بالا بردن قیمت ‌ها موفقیت‌ هایی داشته‌ اند، اما در ایجاد رونق قطعا خیر!



:: بازدید از این مطلب : 104
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 31 تير 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

در اواخر وقت روز گذشته بازار اهن شاهد تغییر رویه ای در قیمت گذاری محصولات خود گشت. به طوری بود که برخی از عرضه کنندگانورق گالوانیزه از اعلام قیمت های خود امتناع ورزیدند. این حواشی همان میل پنهان عرضه کننده داخلی در جنب و جوش و افزایش قیمت ها می باشد.

کارشناسان علت این نوسانات را در مسایل سیاسی کشور هم چون توقیف کشتی انگلستان در اقدام متقابل ایران دانسته اند؛ اقداماتی که سبب گشته تا احتمال بلوکه شدن دارایی های ایران در این کشور به شدت بالا بگیرد.

التهابات این چنینی بازار ارز را نیز مجددا وارد فاز افزایش قیمت کرده است که خود عاملی در بی نظمی های اخیر بازار های موازی نیز می باشد؛ از این رو بانک مرکزی بیش از پیش در تلاش برای محیط شدن بر این بازار و مهار آن می باشد.  کنار هم قرار گرفتن این سیگنال های دریافتی از سمت بازار، نشان دهنده شروع شکل گیری احتمالی یک موج افزایشی خواهد بود؛ موجی که معتقدیم با توجه به متغیرهای اثرگذار بلند مدت بر بازار داخلی آهن آلات  و همچنین موفقیت های صورت گرفته از سمت بانک مرکزی در مهار بازار ارز، از پایداری و دوام بلند مدت برخوردار نخواهد بود. چه بسا که این موج احتمالی قبل از شکل‌گیری، با توجه به شرایط حاکم بر بازار، زود هنگام، شکسته شده یا به مرحله تشکیل نرسد.

عرضه کنندگان بازار آهن از ثبات قیمت ارز و رکود بازار به کررات گلایه داشته اند چرا  که متقاضیان مصرفی آهن برای تهیه نیاز خویش صبر پیشه کرده اند و برای خرید پیش قدم نمی شوند و تا رسیدن به کف قیمت ها از خرید خود امتناع می ورزند. طبق بررسی های صورت گرفته، هر دو سمت عرضه و تقاضا که ناخواسته درگیر بازی های سیاسی کشور شده اند بازنده ی این جریانات می باشند چرا که اصحاب قدرت با توجه توانایی اتصال به منابع خبری بزرگ قطعا قابلیت انعطاف و مانور بیشتری کسب اهداف خویش می باشند.



:: بازدید از این مطلب : 111
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 31 تير 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، بنا بر اظهارات کارشناسان بازار فولاد بومی‌ سازی می‌تواند ریسک ‌هایی را به همراه داشته باشد؛ از این‌ رو تولید کنندگان باید در جهت حمایت از تولید داخلی این ریسک ‌ها را نیز پذیرا باشند. درباره بومی‌ سازی صنعت فولاد و مراحل و ریسک‌ های آن مدیر عامل شرکت فولاد هرمزگان اظهار کرد: بومی‌ سازی در صنعت فولاد موضوع جدیدی نیست، اما زمانی که کشور دچار برخی محدودیت‌ ها مانند تحریم‌ می‌ شود، این موضوع پر رنگ‌ تر مطرح می‌ شود.
در زمینه بومی‌ سازی صنعت فولاد، سال گذشته انجمن تولیدکنندگان فولاد نمایشگاهی را برپا کردند و امسال نیز این نمایشگاه را پیگیری می‌کنند. در این زمینه نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت حمایت‌ های لازم را انجام داده و قرار است نمایشگاه دائمی با موضوع بومی ‌سازی صنایع در کشور برگزار کند که اقدام‌ قابل‌ توجهی در زمینه بومی‌ سازی در کشور است.  طبیعی است که شرکت فولاد هرمزگان نیز با توجه به شرایط موجود از طریق کار گروهی که با موضوع بومی‌سازی تشکیل داده است، در مسیر بومی ‌سازی پیش برود. شرکت ما نیز در نمایشگاه‌ بومی ‌سازی شرکت کرده و نیاز های خود را اعلام می‌کند.
از این رو در نمایشگاه بومی ‌سازی، شرکت ‌ها این فرصت را پیدا خواهند کرد که خدمات خود را در زمینه بومی‌سازی در معرض دید بگذارند که سایر شرکت‌ ها از آن بهره بگیرند و هم چنین نیاز های خود را اعلام کنند. در کل نمایشگاه‌ های بومی‌ سازی محل مناسبی برای بیان نیاز و خدمات شرکت ‌ها است. در این راستا کار گروه بومی‌ سازی فولاد هرمزگان نیز در جهت بومی ‌سازی مواد اولیه، نسوز ها و قطعات و... اقدام‌ هایی را انجام داده و می ‌تواند خدمات خود را ارائه دهد و البته در برخی زمینه ‌ها نیز نیاز به کمک سایر شرکت‌ ها دارد..



:: بازدید از این مطلب : 107
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 30 تير 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنابر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، اثر روانی کاهش قیمت ارز طی هفته‌ های اخیر نیز پارامتر دیگری است که با توجه به سهم بالای تجهیزات ساختمانی وارداتی به‌ کار رفته در ساخت‌ و ساز های لوکس نسبت به سایر پروژه‌ های ساختمانی مصرفی در تهران، اکنون فروشنده ‌ها در منطقه یک به این کاهش، واکنش نشان داده ‌اند.
 تجهیزات ساختمانی در لوکس ‌ترین منطقه شهر تهران به‌ عنوان منطقه صدر نشین در تورم ملکی، تحت تاثیر تشدید رکود معاملات مسکننشست کرد. تحقیقات میدانی از تازه‌ ترین شرایط بازار معاملات آپارتمان‌ های مسکونی شهر تهران نشان می‌ دهد در حالی که‌ پیش ‌رونق و رونق معاملاتی در بازار مسکن از منطقه ۵ شهر تهران به عنوان پرتقاضا‌ ترین منطقه مصرفی به لحاظ معاملات خرید آپارتمان آغاز شد، اما طی هفته‌ های اخیر، قیمت پیشنهادی فروش مسکن در پر تورم‌ ترین منطقه پایتخت منطقه یک سیر نزولی به خود گرفت.
نشست قیمت پیشنهادی در بخش عمده‌ ای از فایل‌ های عرضه شده به بازار مسکن منطقه یک شهر تهران به عنوان منطقه کانون عرضه واحد های مسکونی لوکس، بزرگ‌ متراژ و گران ‌قیمت پایتخت در حالی از اوایل تیر ماه سطح قیمت‌ های اعلام شده را در مقایسه با خرداد ماه بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش داده است که این کاهش قیمت پیشنهادی، اثر خود را در برخی از قیمت‌ های قطعی فروش آپارتمان نیز منعکس کرده است.
شواهد حاکی از آن است اگر چه پیش‌ رونق و به دنبال آن رونق بازار معاملات خرید مسکن از منطقه ۵ شهر تهران آغاز شد و در عین حال این منطقه پیشتاز آغاز جهش قیمتی اخیر بود، اما از ابتدای دوره رونق اخیر معاملات مسکن پایتخت تاکنون بیشترین تورم ملکی مربوط به منطقه یک بوده است.



:: بازدید از این مطلب : 110
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 30 تير 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

ه تحلیل آهن پرایس در اخبار بازار آهن، طرح جامع فولاد کشور نشان می‌دهد که در هشت سال آینده، نیاز فولادسازان کشور به سنگ‌آهن سالانه به ۱۶۲ میلیون تن خواهد رسید. این درحالی است که میزان استخراج از ذخایر موجود سنگ‌آهن و واحدهای در دست احداث تا سال ۱۴۰۴ در حدود ۱۳۰ میلیون تن در سال برآورد می‌شود. مقایسه دو آمار فوق نشان می‌دهد که بازار فولاد کشور با خطر کمبود عرضه ماده اولیه روبه‌رو است.

وزارت سمت نیز در آخرین اظهار نظر خود اعلام داشت که موافق خام‌فروشی نیست و در سال رونق تولید، مواد معدنی باید در داخل کشور به ارزش افزوده تبدیل و سپس صادر شود. این سخنان درحالی مطرح می‌شود که خام‌فروشی، موافقان و مخالفان خود را در داخل کشور داشته  و هنوز فولادی‌ها با صادرکنندگان سنگ‌آهن برای قیمت‌گذاری این محصول به نتیجه مشترک نرسیده‌اند.

وزارت سمت ضمن اجرای اقداماتی در جهت ممانعت از خام فروشی مواد معدنی کاهش صادرات سنگ‌آهن و افزایش صادرات فولاد در سال‌های اخیر را دلیلی برای موفقیت طرح های خود دانسته است. هر چند که در سال‌های اخیر سیاست‌های وزارت صمت کاهش صادرات سنگ‌آهن را در پی داشته اما در عین حال سرمایه‌گذاری در این حوزه را نیز کاهش داده که تعطیلی معادن فقط بخشی از پس‌لرزه‌های این تصمیم و وضع قوانین است. از سوی دیگر تعدادی از معادن سنگ‌آهن در مالکیت دولت است که آنها نیز در صادرات مشارکت دارند بنابراین برای اجرای برنامه‌ها و کاهش خام‌فروشی این معادن نیز باید همراهی کنند.

برخی معتقدند روی دیگر سکه خام‌فروشی، عدم توسعه متوازن و همزمان مجموعه‌های سنگ‌آهن و زنجیره‌های تولید فولاد است. این موارد نشان می‌دهد که در این مسیر استراتژی و برنامه مناسبی وجود نداشته یا درست اجرا نشده است. به همین دلیل زنجیره فولاد توسعه متوازن نداشته و در حوزه سنگ‌آهن نیز تولید کنسانتره جلوتر از برنامه پیش‌بینی شده و گندله‌سازی از برنامه عقب افتاده است. قیمت‌گذاری سنگ‌آهن موضوع دیگری است که به چالش چند ساله بین فولادی‌ها و فعالان حوزه سنگ معدن تبدیل شده است.



:: بازدید از این مطلب : 108
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 30 تير 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

این روزها بازار برگزاری نمایشگاه های صنایع داخلی که با توجه به شرایط تحریم کشور با اختلالاتی مواجه گشته اند به شدت گرم  شده است چراکه برای حرکت چرخ تولید و رونق کشور می بایست از هر فرصتی برای تولیدکنندگان در راستای رونق تولید داخل گام برداشت.

همانطور که واقف هستیم به زودی شاهد برگزاری نمایشگاه پر مخاطب دیگری در حوزه ی صنعت ساختمان درکلان شهر تهران نیز می باشیم که  این نمایشگاه همانند سایر نمایشگاه های برگزار شده در راستای اهداف و برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت و در جهت تعمیق ساخت داخل و رونق تولید است. در این نمایشگاه صنایع گوناگونی ازجمله صنایع معدنی (فلزی و غیرفلزی) حضور خواهند داشت تا به معرفی توانمندی‌ها و نیازهای خود در زمینه های بومی‌سازی و رونق کسب و کار بپردازند. با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده به واسطه تحریم‌ها، بیش از پیش نیاز است که توانمندی‌ها و نیازهای خود را در معرض دید قرار دهیم و این صنعت را به سوی پیشرفت سوق دهیم.

با توجه به نوسانات بازار سرمایه در کشور در روزهای اخیر شاهد فراز و فرود هایی در قیمت آهن آلات و سایر مصالح مورد نیاز مردم برای ساخت و ساز می باشیم که همین امر سبب گشته است تا هر گونه معامله در این بازار با ریسک هایی همراه باشد، از این‌رو تولیدکنندگان باید در جهت حمایت از تولید داخلی این ریسک‌ها را نیز پذیرا باشند که البته  در این زمینه  لازم است وزارت صنعت، معدن و تجارت حمایت‌های لازم را انجام داده و قرار است نمایشگاه دائمی با موضوع بومی‌سازی صنایع نیز  در کشور برگزار گردد که اقدام‌ قابل‌توجهی در زمینه بومی‌سازی و حمایت از تولید داخل کشور می باشد.

مجموعه آهن پرایس نیز به عنوان یکی از بزرگترین مراجع فروش آهن آلات، در نوزدهمین نمایشگاه صنعت ساختمان سال ۹۸ که در تهران برگزار می گردد، حضور خواهد یافت. از این رو این مجموعه در تلاش است تا با آمادگی کامل پاسخگوی بازدیدکنندگان و علاقه مندان حضور یافته در این نمایشگاه باشد.

نوزدهمین دوره نمایشگاه صنعت ساختمان تهران از تاریخ ۶ مرداد ماه لغایت ۹ مرداد ماه و از ساعت ۸:۳۰ الی ۱۶:۳۰ برگزار می گردد.مجموعه آهن پرایس در سالن ۳۵ محل دائمی نمایشگاه های بین المللی شهر تهران منتظر ح



:: بازدید از این مطلب : 112
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 تير 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، مرکز اصلی تجمع تقاضا در بازار فولاد پروژه‌ های بزرگ دولتی یا رونق ساخت‌ و ساز در بخش مسکن است و پروژه‌ های خرد توان تحریک تقاضای موثر در این بازار را آن ‌طور که انتظار می‌رود، ندارند. این در حالی است که کارشناسان بازار مسکن وضعیت فعلی این بازار را ساخت ‌و ساز با سرعت پایین و به صورت ساخت‌ و ساز جزء می ‌دانند و معتقدند پروژه‌ های بزرگ مسکن توان کافی ندارند و وام‌ های موجود با توجه به رشد شدید قیمت مصالح و دستمزد نمی‌ توانند نقدینگی لازم را در اختیار سازندگان قرار دهند.
بنابر اظهارات کارشناسان قرار است دولت پروژه ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی جدید را کلید بزند اما کارشناسان معتقدند ممکن است این طرح نیز به سرنوشت طرح‌ های قبلی ساخت‌ و ساز مسکن مبتلا شود، اما اگر این تصمیم در دو سال آینده عملیاتی شود باید انتظار تحرک در بازار های مختلف از جمله بازار مقاطع را داشت.  در این رابطه برخی کارشناسان با اشاره به رشد سرسام ‌آور قیمت مسکن در کشور تنها راه کنترل این بازار را تحرک ساخت‌ و ساز در بخش مسکن می‌دانند و معتقدند دولت چاره‌ای ندارد و اگر ساخت ‌و ساز صورت نگیرد بازار از کنترل خارج خواهد شد. در مقابل برخی به شرایط موجود اقتصادی و کاهش درآمد های دولت از محل فروش نفت و بازگشت تحریم‌ ها و رشد سرسام‌ آور اجرای پروژه‌ ها اشاره کرده و می‌گویند دولت در شرایط فعلی کار بسیار سختی را در پیش دارد.
در این بین نگرانی‌ ها از بازار فولاد محدود به حوزه ساخت مسکن نیست.  متاسفانه شرایط برای صادرات فولاد نیز سخت‌ تر از گذشته شده و در نتیجه تولیدکنندگان نگران آینده بازار هستند و می‌گویند در چنین شرایطی اگر تقاضای داخلی تقویت نشود باید سطح تولید را کاهش داد و با توجه به تراکم بالای نیروی انسانی در این صنعت این موضوع بسیار خطرناکی است.
این مساله نشان می‌دهد که زنگ خطر در صنعت فولاد به صدا درآمده و بر همین اساس باید دولت هم محدودیت‌های صادراتی را برطرف کرده و شرایط را برای توسعه صادرات مهیا سازد و هم باید پیش‌نیازهای تحریک تقاضا در داخل را فراهم کند.



:: بازدید از این مطلب : 106
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 تير 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضیت بازار مسکن، فایل اجاره واحد های مسکونی در برخی مناطق نسبت به تابستان سال گذشته و برخی سال‌ های اخیر کاهش یافته است، تحقیقات میدانی از وضعیت بازار اجاره مسکن نشان می‌ دهد در حالی‌که بازار مسکن در آستانه شروع ماه دوم از فصل اوج جا به‌ جایی‌ ها در بازار اجاره قرار دارد و در این مقطع زمانی معمولا حجم فایل عرضه شده به بازار اجاره قابل‌ توجه است اما هم ‌اکنون فراوانی تعداد فایل‌ های اجاره مسکن در بازار به نسبت سال قبل و برخی از سال‌ های گذشته نیست.
در واقع در برخی از مناطق شهر تهران و در برخی از محلات این مناطق برخی از مستاجران و متقاضیان اجاره مسکن با کمبود فایل مناسب برای اجاره مواجه هستند که این موضوع در کنار اعلام برخی نرخ‌ های نا متعارف و غیر واقعی از سوی موجران به مشکل دوم افرادی تبدیل شده است که این روز ها در جست و جوی مسکن استیجاری هستند.
اولین علت این موضوع به اعلام قیمت‌ های غیر واقعی و نا متعارف از سوی موجران در بازار اجاره برخی از محلات شهر تهران در برخی از واحد ها مربوط می ‌شود که به دلیل نبود کشش جهش قیمت در بازار اجاره و افزایش نا متعارف نرخ اجاره در این مناطق، این فایل ‌ها عملا از دایره انتخاب مستاجران خارج شده ‌اند و بود و نبود آنها چندان تفاوتی ندارد.
دلیل دوم به تلاش عمده موجران و مستاجران برای تمدید قرار دادهای اجاره مسکن سال گذشته مربوط می‌شود، هم ‌اکنون به دلیل وجود جو هیجانی در بازار اجاره و اقدام برخی موجران به اعلام نرخ‌ های غیر واقعی، به دلیل عدم کفایت مالی مستاجران برای پذیرش نرخ‌ های اعلام شده، عمده مستاجران تمایل به تمدید قرارداد های سال گذشته با نرخ متعارف دارند.
اتفاقا بخش قابل‌ توجهی از موجران نیز با این موضوع موافقت دارند، چرا که در صورت تخلیه واحد و ارائه قیمت غیر واقعی ممکن است واحد آنها در بازار اجاره از سوی مستاجران مورد استقبال واقع نشده، بنا بر این به دلیل طولانی شدن مدت زمان خالی ماندن واحد، موجر متقبل ضرر و زیان شود.



:: بازدید از این مطلب : 339
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 تير 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس دراخبار بازار فولاد، تحریم ها در برابر راهبرد غول فولاد سازی ایران در تغییر سبد کالایی و جایگزینی بازار های آسیایی و اروپایی کم اثر شده‌ اند. ارزش سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان طی یک سال گذشته روند مثبتی را طی کرده و پیش بینی می شود این روند در سال جاری نیز با شیب کمتری ادامه داشته باشد.
در حالی که ماه‌ ها از تحریم صنعت فولاد ایران می گذرد، اما روند تولید و صادرات فولاد ایران تغییر چندانی نداشته است و حتی کارشناسان معتقدند چشم‌ انداز شرکت‌ های بزرگ فولادی هم چون فولاد مبارکه اصفهان بدون تغییر اجرا می ‌شود که تایید این مساله، رشد ارزش سهام این شرکت در یک سال اخیر حاکی از این واقعیت است که محدودیت بازار های خارجی بر فعالیت این شرکت تاثیر چندانی ندارد، چرا که بیش از ۴۰ درصد از بازار این شرکت در شرق آسیا و ۴۰ درصد دیگر نیز بازار کشور های همسایه است و سیاست این شرکت در یک سال اخیر بیشتر بر بازار های خاورمیانه تمرکز یافته تا بیشترین مقاومت را در برابر تحریم ها داشته باشد.
مدیر عامل فولاد مبارکه اصفهان پیش از این با اشاره به اینکه در سال ۹۷ بسیاری از قطعات مورد نیاز شرکت وارد یا توسط شرکت‌ های داخلی از طریق مهندسی معکوس بومی‌ سازی شده است، بیان کرد، در حال حاضر این شرکت در زمینه تجهیزات وابستگی به واردات ندارد. از طرف دیگر تأمین الکترود گرافیت که دارای تکنولوژی خاص است به اندازه کافی انجام شده و البته تأمین نیاز های این بخش حتی در شرایط کنونی نیز انجام می ‌شود. از این رو تحریم‌ ها تاثیری بر صادرات شرکت فولاد مبارکه نخواهند داشت، زیرا مشتریان این شرکت از کشور هایی هستند که کمترین تاثیر را از سیاست‌ های آمریکا در قبال ایران قرار گرفته‌ اند.



:: بازدید از این مطلب : 107
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 تير 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنابر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، پس از سقوط آزاد قیمت ارز، سکه و طلا، حالا شهروندان منتظر ریزش قیمت سایر کالا ها، به‌ ویژه خودرو و مسکن هستند. در این زمینه برخی از کارشناسان پیش ‌بینی ‌هایی مبنی بر کاهش قیمت مسکن پس از سقوط نرخ ارز ارائه داده‌اند اما از سوی دیگر کارشناسانی هم هستند که بین قیمت مسکن و ارز ارتباط مستقیمی نمی ‌بینند.
در واقع این گروه از کارشناسان از همان سال ۹۶ پیش‌ بینی می‌کردند که مسکن طی یک سال جهش قیمت حدود ۱۰۰ درصدی را تجربه کند و پس از آن وارد دوره رکود شود. پیش ‌بینی‌هایی که در آن خبری از افزایش یا کاهش قیمت دلار نبود. در این بین اگر خانه‌ های لوکس را فاکتور بگیریم، مواد اولیه ساخت سایر واحد ها از تولیدات داخلی تامین می‌ شود و ارتباطی به واردات ندارند که ارز بر باشند. نگاهی به دوره‌ های تغییر قیمت مسکن نیز طی چهار دهه اخیر نشان می‌دهد که طی هر پنج شش سال نرخ مسکن جهشی دو برابری را تجربه می‌کند و سپس با دوره چند ساله رکود عجین می‌شود.
افزایش قیمت مسکن پیش از آنکه ارتباطی به نوسان قیمت ارز داشته باشد، ریشه در تورم عمومی قیمت‌ ها دارد که شاید افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی بر تسریع رشد این شاخص تاثیر داشته باشند که یعنی تاثیر غیر مستقیم قیمت ارز بر بهای مسکن! در نتیجه نمی‌ توان کاهش قیمت ارز را دلیلی بر سقوط بهای مسکن دانست زیرا نرخ مسکن همگام با تورم عمومی حرکت می‌کند و اگر قیمت ارز بار دیگر روند صعودی به خود نگیرد، ممکن است سرعت حرکتی نرخ تورم کاهش یابد. پس طبق منطق اقتصادی نمی‌توان در شرایطی که تولیدی در بازار وجود ندارد و تقاضای انباشته به حداکثر خود رسیده، صرفا به دلیل کاهش نرخ ارز، انتظار داشت که قیمت مسکن کاهش یابد و این حس را به جامعه هم القا کرد.



:: بازدید از این مطلب : 104
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 تير 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

تداوم روند کاهش قیمت ها در بازار آهن سبب گشته است تا کف قیمت آهن آلات برای مصرف کنندگان نامعلوم باشد و هر کدام نرخی پایه ی دلخواهی را به عنوان پایان این روند اعلام کنند؛ البته سایر بازارها نیز متاثر از این سیر نزولی در انتظار کاهش قیمت ها می باشند.

نکته جالب توجه در مسیری که بازار آهن طی ماه های اخیر پیموده، افزایش قیمت هایی می باشد که برای آن از هیچ علتی دریغ نشده است و فعالان این  بازار کاهش روند ساخت و ساز را  توجیهی برای  کاهش حجم تولید توسط تولیدکنندگان می دانند که امر سبب گشته رشد قیمت‌ها را در چند ماه گذشته در بهای آهن آلات مصرفی  مشاهده کنیم البته نوسانات نرخ دلار هم از دلایل اصلی افزایش قیمت آهن بود.

در چند روز اخیر که قیمت ارز و طلا به شدت افول کرده است اما  تمامی بازار هایی که تاکنون خود را وابسته به نرخ ارز و بی ثباتی های سیاسی و اقتصادی می دانستند هم چنان در سکوت معناداری فرورفته اند و حاضر به کاهش قیمت آنطور که انتظار جامعه باشد، نیستند و حرکت لاک پشتی را برای برگشت از مسیر صعودی قیمت ها طی می کنند.

کارشناسان معتقدند که مقاومت در برابر سیر نزولی قیمت ها نمی تواند پایدار بماند و به زودی تمامی آنان که مانعی در مسیر بازگشت قیمت ها بوده اند می بایست تسلیم شوند. چرا که بازار بیش از این کشش نداشته و شواهد نیز حاکی بر این امر می باشد.

بنابر تحلیل آهن پرایس در اخبار بازار اهن، با توجه به تدابیر بانک مرکزی، بازار ارز به صورت هدفمند روند کاهشی را در حال پیمودن است اما نکته بسیار مهم، تقاضای وارده به بازار از سمت صنایع عمده برای آهن آلات می باشد چراکه مصرف کننده خرد تقریبا سهم ۲۰ تا ۳۰ درصدی از کل تقاضا موثر در بازار را داشته است و اگر چه می تواند بازار را به سمت افزایش تقاضا تحریک کند اما نقش مهمتر و اصلی را مصرف کننده عمده بازی می کند.



:: بازدید از این مطلب : 165
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 تير 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به تحلیل آهن پرایس در اخبار بازار آهن، طی بررسی های صورت گرفته در بازه زمانی سه ماه از بازار آهن مشخص گردید سرعت تغییراتقیمت میلگرد در مقایسه با تیرآهنو سایر مقاطع در بازار بیشتر بوده است. براساس آمارهای منتشر شده در روز  گذشته قیمت میلگرد در مقایسه با قیمت‌های ابتدای اردیبهشت ماه با افت ۱۰ تا ۱۲ درصدی روبه‌رو بوده است. این درحالی است که یک و نیم تا ۳ درصد افت قیمت در همین دوره زمانی دربازار تیرآهن مشاهده می‌شود. با توجه به فشار بالای ریزش قیمت هر دو نوع مقاطع در ماه‌های اخیر این مساله به معنای آن است که بازار تیرآهن با سرعت بیشتری توانسته خود را در مقایسه با میلگرد اصلاح کند، با این حال هر دو بازار همچنان سیر نزولی در قیمت و تقاضا را در پی دارند که سبب گشته متقاضیانخرید اهن آلات هم چنان به صبر خود ادامه دهند تا قیمت ها به کف خود نزدیک تر شود چرا که با توجه به شرایط اقتصادی  تنها مرکز اصلی تجمع تقاضا در بازار، پروژه‌های بزرگ دولتی است که غالبا برای رونق ساخت‌وساز در بخش مسکن وجود دارد و پروژه‌های خرد توان تحریک تقاضای موثر در این بازار را آن‌طور که انتظار می‌رود، ندارند.

البته کارشناسان حوزه ی مسکن نیز وضعیت فعلی این بازار را همراه با رکود  و به صورت ساخت‌وساز جزء می‌دانند، ان ها همچنین معتقدند پروژه‌های بزرگ مسکن توان کافی ندارند و وام‌های موجود با توجه به رشد شدید قیمت مصالح و دستمزد نمی‌تواند نقدینگی لازم را در اختیار سازندگان قرار دهد. متاسفانه شرایط برای صادرات نیز با توجه به شدت تحریم ها سخت‌تر از گذشته شده است و همین امر سبب گشته تا تولیدکنندگان نگران آینده بازار باشند چرا که در چنین شرایطی اگر تقاضای داخلی تقویت نشود باید سطح تولید را کاهش داد و با توجه به تراکم بالای نیروی انسانی در این صنعت، بیکاری حاصل از توقف تولید و عواقب آن به شدت ادامه ی معشیت را در کشور تحت تاثیر قرار می دهد.



:: بازدید از این مطلب : 112
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 تير 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، به اظهارات مدیر عامل فولاد مبارکه، یکی از زیر ساختی ‌ترین و مهم ‌ترین موضوعاتی که در رسیدن به سقف ۱۰ میلیون تن فولاد باید در نظر گرفت تامین مواد اولیه از جمله سنگ آهن است از این رو باید مراقب بود تا بحران‌ های فولادی مجددا تکرار نشوند.
گزارشات حاکی از آن است که  تفاهم ‌نامه بخش خصوصی افزایش ظرفیت تولید فولاد در منطقه ویژه اقتصادی و صنایع معدنی خلیج ‌فارس تا سقف ۱۰ میلیون تن امضاء شده و  با توجه به اهمیت آن به سرعت برای وزارت صمت ارسال گردیده است و طی بررسی های انجام شده   توشط  وزارت صنعت معدن و تجارت مورد تایید  قرار گرفت. البته با توجه به کمبودی‌ که در زمینه تامین مواد اولیه وجود دارد و  شرایطی که ایران در عرصه بین‌ الملل دارد، موضوع افزایش ظرفیت تولید فولاد را با بزرگان عرصه فولاد بررسی باید نمود.
مدیر عامل فولاد مبارکه اصفهان در ارتباط با عملی شدن این توافق اظهار کرد: باید برای تامین مواد اولیه این پروژه  تعهدی برای تهیه مواد اولیه وجود داشته باشد. وی  هم چنین با اشاره به طرح آمایش بیان کرد که :  یک فولاد ساز، یک معدن‌ کار باید هر کدام  در حوزه ی خود فعالیت کنند تا زنجیره تولید متوقف نشود.
مدیر عامل فولاد مبارکه در پاسخ به این پرسش که مرجع تصمیم‌ گیری و الزام  بخش‌ های تولیدی معدنی به تعهدات خود چه نهادی می باشد نیز اذعان داشت : این موضوع در حیطه ی اختیارات وزارت صنعت معدن و تجارت می باشد و  حضورتامین‌کننده های  مواد اولیه فولاد در بخش تولید فولاد باید مورد  رسیدگی واقع  شود.
بنا بر اظهارات مدیر عامل فولاد مبارکه در پاسخ به این پرسش که آیا در شرایط کنونی با توجه به آغاز دور جدید تحریم‌ های فلزی تامین مواد اولیه تولید فولاد از استرالیا به ایران عملی می شود این است که با توجه به شرایط کنونی و تحریم‌ ها تامین مواد اولیه از استرالیا در حد حرف بوده است و وضعیت کنونی کشور به گونه ای‌ است که امکان عملی شدن این موضوع بسیار اندک می باشد، در اخر نیز مجددا اهل فن در این حوزه تاکید به هوشیاری کامل داشته تا گرفتار بحران‌ های تکراری  فولادی نشویم .



:: بازدید از این مطلب : 119
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 تير 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، دولت برای ساماندهی بازار مسکن نسخه های متعددی پیچیده است که هر چند هنوز به مرحله اجرا نرسیده اند اما آثار این طرح ها می تواند باعث رونق در بازار مسکن شود یکی از مهمترین برنامه های دولت آغاز طرح اقدام ملی مسکناست که بر اساس این طرح قرار است ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در اراضی دولتی توسط انبوه سازان ساخته و به بازار تزریق شود.
اجرای این طرح از آن جهت می تواند تاثیر گذار باشد، که زمین بخش قابل توجهی از قیمت تمام شده مسکن را به خود اختصاص می دهد و تامین زمین رایگان در قالب این برنامه، قطعا می تواند قیمت مسکن را در بازار تا حد زیادی متعادل کند. اما از آن جا که هم دولتی ها و هم برخی کارشناسان معتقدند، مسکن نیازمند راهکار های متنوع برای ساماندهی این بخش است، در کنار اجرای برنامه ملی مسکن که علاوه بر کاهش قیمت، می تواند ابزاری برای پاسخ به بخشی از تقاضای مصرفی باشد، ابزارهای مالیاتی نیز در دستور کار قرار گرفته است.
یکی از طرح های مهم و جاری که در جلسات سران قوا هم در دستور کار قرار دارد، برنامه مالیات بر عایدی سرمایه است. بر مبنای این طرح، مالیات بر اساس مکانیزمی که در قانون پیش بینی می شود بر سرمایه های راکد مالیات وضع می شود. یکی از بازار هایی که مشمول این برنامه مالیاتی می شود، بازار مسکن خواهد بود
موافقات و متولیان اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه معتقدند با اجرای این طرح در بازار مسکن، افرادی که چندین ملک دارند به عرضه واحدهای مسکونی خود به بازار تشویق می شوند و می تواند یک ابزار کنترلی برای افزایش عرضه در بازار باشد. در عین حال، از دیگر راهکار هایی که در بسته سیاستی بخش مسکن در حال بررسی است، افزایش تسهیلات ساخت برای انبوه سازان خواهد بود.



:: بازدید از این مطلب : 97
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 تير 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن،  در جلسه ی اخیر کارگروه اصلی تنظیم بازار، دولت با طرح مچینگ ورق ها موافقت کرده است. بدین ترتیب تنها ۶۰ درصد از کل عرضه ورق گرم در تالار اصلی بورس کالا عرضه خواهد شد و ۴۰ درصد مابقی به شیوه مچینگ فروش خواهد رفت. هم چنین عنوان شده است که برای ورق سرد این رابطه برعکس می باشد به طوری که  ۴۰ درصد عرضه در تالار اصلی و ۶۰ درصد فروش بصورت مچینگ صورت خواهد گرفت.

اخبار ضد و نقیضی پیرامون عدم حضور نماینده ای از سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی کشور که یکی از بزرگترین خریداران ورق کلاف گرم از بورس کالاست در دسترس می باشد  که ظاهرا سبب اعتراضات برخی از اعضای این سندیکا را در پی شده است. حال سوال اصلی این است که شیوه مچینگ به چه صورت می باشد که برای روشن شدن این مطلب می توان اینطور تشریح کرد که اگر قرار باشد ۱۰۰۰ تن ورق کلاف گرم در بورس کالا عرضه گردد، ۶۰۰ تن آن در تالار اصلی بورس کالا عرضه شده و با رقابت خریداران معامله خواهد شد؛ ۴۰۰ تن باقیمانده به نرخی میانگین موزون رقابتی که آن ۶۰۰ تن معامله شده؛ به مشتریانی که عرضه کننده صلاح بداند فروخته خواهد شد.

علت مطرح شدن طرح مچینگ را نیز می توان در برخی صنایع استراتژیک کشور، هم چون صنایع نظامی و دفاعی کشور که به  دلیل ماهیت فعالیت ویژه‌ای که دارند؛ نه میتوانند و نه صلاح است که همانند دیگر خریداران پشت صف خرید در انتظار بایستند . لذا مچینگ برای این گروه از صنایع مهم کشور تعریف شده است و شاید علت عدم مشارکت دادن سندیکا در این تصمیم گیری هم به همین دلیل بوده باشد.

مشکلی که برخی کارشناسان به شیوه مچینگ وارد می دانند همان کاهش حجم عرضه برای مشتریانِ تالار اصلی بورس کالا به دلیل محدودیت انحصاری است  که در تولید آن در کشور وجود دارد و بدین ترتیب رقابت برای تصاحب آن در بین خریداران افزایش پیدا خواهد کرد که در نهایت به افزایش نرخ این محصول در بازار داخلی منجر خواهد شد.



:: بازدید از این مطلب : 109
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 تير 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، مکانیزم صندوق پس‌ انداز مسکن یکم با هدف کمک به خرید مسکن توسط خانه اولی‌ها طراحی شده است. این صندوق بر پایه پس ‌انداز اشخاص طراحی شد و البته از ابتدا مقرر شد بانک مسکن از طریق منابع دولتی که قبلا تزریق شده بود نیز برای اعطای تسهیلات به سپرده‌ گذاران در صندوق یکم اقدام کند. بنابر اظهارات کارشناسان بازار مسکن، افزایش قیمت مسکن چه به شکل تدریجی و چه به صورت جهش می‌ تواند قدرت خرید تسهیلات مسکن را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. در حال حاضر نیز تحت تاثیر جهش قیمت مسکن در سال گذشته قدرت خرید تسهیلات ویژه خانه اولی‌ها به پایین‌ترین حد کاهش پیدا کرده است. راهکار خروج از این وضعیت را نباید در داخل صندوق جست‌ و جو کرد، بلکه باید به دنبال منابعی در خارج از صندوق باشیم تا به کمک بیاید و بتواند قدرت خرید این نوع تسهیلات را که ویژه خانه اولی‌ ها طراحی شده است، احیا کند.
معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد با بیان اینکه از ابتدای طراحی صندوق یکم، راهکار تقویت قدرت خرید تسهیلات از این محل در صورت افزایش قیمت‌ ها پیش‌ بینی شده بود، اظهار کرد: طرح اقدام این بود که در طول دوره‌ های زمانی مشخص، متناسب با تغییرات قیمت مسکن سقف تسهیلات پرداختی نیز به تدریجی افزایش یابد. اما عملیاتی شدن این برنامه تحت تاثیر عوامل پیرامونی و اقتصاد کلان کشور قرار دارد و در نتیجه زمینه اجرای آن مشخص نشده است.
یکی از عوامل بیرونی موثر بر این موضوع، نرخ سود بانکی است. از آنجا که نرخ سود در اقتصاد ما بالاست، زمانی که سقف تسهیلات افزایش پیدا می‌کند، مبلغ اقساط ممکن است به کلی از استطاعت تسهیلات‌ گیرندگان و به خصوص خانه اولی ‌ها خارج شود. از طرفی اگر قرار باشد نرخ سود تسهیلات کاهش یابد نیز نیازمند منابعی به جز سپرده‌ های متقاضیان مسکن در صندوق یکم هستیم تا شرایط بهبود یابد.



:: بازدید از این مطلب : 113
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 تير 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنابر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، طبق اظهارات عضو هیئت مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد ایران از توقف احتمالی صادرات فولاد، یک ماه کمتر از تشدید تحریم ‌های آمریکا علیه صنایع فلزی ایران باقی مانده که امیدواریم دولت با تغییر سیاست‌ های اقتصادی به تجار اجازه صادرات بدهد؛ از این رو در ۱۹ مرداد ماه عملا و به طور رسمی هر گونه واردات کالا های ایرانی به بازار منطقه ممنوع می ‌شود و بعد از اجرای این تصمیم هیچ وسیله ترابری یا کشتی‌ ای حق جا به‌ جایی کالا های ایرانی را  ندارد.
عضو هیئت مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد ایران اظهار داشت: البته با تشدید تحریم ‌ها علیه صنایع فلزی از جمله تحریم صادرات آهن آلات صاحبان صنایع برنامه‌ هایی برای دور زدن این نوع تحریم‌ ها در نظر دارند. هر چند که با پیاده‌ سازی این برنامه هزینه مالی بالا خواهد رفت و برگشت سرمایه ‌ها سخت‌ تر از قبل و ریسک‌ پذیری بیشتر می‌ شود اما مشکل اساسی در این مسیر خودت حریمی است.
دولت برای این که قیمت آهن و فولاد را در کشور ارزان نگه دارد، صادرات این کالا ها را ممنوع کرد. این موضوع خود یک اقدام اشتباهی بود که از سوی دولت شکل گرفت و همین اقدام  خسارت‌ های جبران ناپذیری را برای صنایع کشور به بار اورد. در بازه زمانی مورد اشاره چنانچه در بازار های منطقه اجناس ایرانی مشاهده شود این اقلام ضبط خواهد شد و از این رو کشور ها حاضر به چنین ریسکی یعنی خرید کالای ایرانی نیستند. همین موضوع آینده صادرات محصولات فولادی را سخت ‌تر و به خطر خواهد انداخت.



:: بازدید از این مطلب : 106
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 تير 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، در روز گذشته بازار یک روز شلوغ فولادی را تجربه کرد که در آن از شمش، میلگرد، تیر آهن و.... شرکت‌ های فولادی و حتی در یک اقدام غیر منتظره فولادی شاهد عرضه و معامله ورق ۱/۸ دو عرض فولاد مبارکه بودیم. قیمت تمام شده این ورق بعد از محاسبه ارزش افزوده، بدون محاسبه دیگر اضافات مرز ۶۰۰۰ تومان را رد کرد که در نوع خود معامله شگفت انگیزی بود.

تلاش برای بالا بردن قیمت دیگر ضخامت ها در بازار چشمگیر بود و البته تا حدودی ناکام. این تلاش از چهارشنبه گذشته برای ضخیم بار سیاه  استارت خورده بود. هم چنین در بازار محصولات سیاه نازک شاهد افزایش ۱۰۰ تا ۲۵۰ تومانی بوده ایم. ورق ۲ میل با عرض۱۲۵۰ با قیمت ۵۹۰۰ و ورق های ضخیم ۸ تا ۱۵ در بازار اصفهان در محدوده ۵۸۰۰ اعلام شدند . ورق روغنی نیز با توجه به عدم وجود  و یا نیاز در بازار شاهد سیر افزایشی بود ه است و میل به رسیدن به پایه ۷۰۰۰تومان را نیز بروز می دهد. در دیگر اخبار منتشر شده  معاملات ضخامت های نرمال بازار از ۶۷۰۰ تا ۶۹۵۰ گزارش شده است. در روز های دوشنبه و سه شنبه  هفته اخیر هم وضعیت بازار متعادل تر از گذشته  بوده  و آخرین شنیده ها از حوزه قوطی پروفیل بر مبنای محصول مبتنی بر ورق بدون تغییر اعلام شده است.

البته نسبت به روزهای  پیش از آن، حجم تخفیفات بیشتری به خریداران داده می شد. قیمت پروفیل ۲ میل از ۶۱۵۰ تا ۶۲۵۰ تومان و قیمت پروفیل ۲/۵ میل از ۶۰۰۰ تا ۶۲۰۰ تومان اعلام می گردید. در روزهای گذشته ثباتی مشخص در بازار فولاد حکم فرما بود، مضاف بر این که آرامش و سکوت نسبی هم در سمت تقاضا دیده می شد که دلیل مهمی بر خروج سفته بازان بود. آخرین شنیده ها از حوزه قوطی و پروفیل بر مبنای محصول مبتنی بر ورق  نسبت به روز سه شنبه با کاهش ۵۰ تا ۱۰۰ تومانی اعلام شد..



:: بازدید از این مطلب : 117
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 تير 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، بر اساس بررسی قیمت آپارتمان ‌های عرضه شده در بازار معاملات مسکن پایتخت حاکی از این است که فایل‌ های موجود اغلب در زمره آپارتمان‌ های به قیمت رسیده قابل دسته‌ بندی هستند.

واسطه‌ های ملکی آن دسته از آپارتمان‌ های فروشی را که اولا نو ساز و تازه‌ ساز به شمار نمی‌ آیند و به عبارت دیگر تندی قیمت پیشنهادی آن ها از بین رفته است و از طرفی دیگر هم آن‌ قدر قدیمی‌ ساز نیستند که نیازمند هزینه تعمیرات اساسی و گسترده باشند، تحت عنوان فایل‌ های به قیمت رسیده معرفی می‌ کنند.

البته در ادبیات محاوره واسطه ‌ها، به قیمت رسیده بودن ملک بعضا به مدتی که نزد بنگاه‌ ها باقی مانده و به فروش نرفته است نیز ارتباط پیدا می‌کند. در واقع آپارتمان‌ هایی که مدت زیادی در بازار مسکن رسوب کرده ‌اند و دوره ی بازاریابی موفقی را با قیمت پیشنهادی اولیه پشت سر نگذاشته‌ اند، مالکان را وادار به تعدیل قیمت پیشنهادی می‌کنند و احیانا اگر قیمت اولیه  حباب آلوده باشد، پس از گذشت مدتی از بازاریابی ناموفق برای آپارتمان، این حباب با اراده مالک و بعضا راهنمایی واسطه محو می گردد.

در حال حاضر قیمت پیشنهادی عمده آپارتمان‌ های ۵ تا ۱۰سال ساخت عرضه شده در بازار مسکن پایتخت نسبت به قیمت معاملات روال بازار در یکی دو ماه اخیر، قیمت قابل قبول محسوب می‌شود و از این رو  می ‌توان این فایل ‌ها را به ‌عنوان به قیمت رسیده به مشتریان معدودی که در حال جست‌ و جو در بازار معاملات هستند، معرفی کرد.



:: بازدید از این مطلب : 112
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 تير 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنابر تحلیل آهن پرایس در اخبار بازار آهن، در رویدادهای اخیر می توان به خارج شدن افسار بورس کالا از کنترل دولت اشاره داشت که  عملا مصرف کننده نهایی را  مجبور کرده است، به میزانی که حوزه نورد صلاح بداند در بورس کالا به  رقابت هیجانی بپردازد و سر تعظیم فرود آورد. گاها نیز مشاهده می شود نرخ تعیین شده توسط نوردکار را با درصدی بالاتر برای میلگرد  می پذیرند و در واقع سکان دار تعیین قیمت زنجیره تامین فولاد کشور به شخصه خودِ فولادسازان خواهند بود.

کارشناسان برای شفاف سازی درخواست های مطرح شده در بورس کالا مفروضاتی را در رابطه با اینکه اگر نرخ محصول نهایی ۵ درصد بالاتر از نرخ رقابتی شمش درخواست شود، بیان کرده اند. در فرض اول نرخ پایه برای شمش فولادی در بورس کالا را ۳۲۰۰ عنوان داشته اند و در فرض دوم مهیا کردن شرایط رقابتی با هر نیتی تا بتوان ۲۲ درصد بالاتر، یعنی با نرخ میانگین موزون رقابتی ۳۹۰۰ تومان این شمش را خریداری کنند. در فرض سوم نرخ پایه میلگرد را بطور مثال ۵ درصد بالاتر از نرخ شمش ۳۹۰۰ تومانی یعنی ۴۰۹۵ تومان تعیین خواهد شد.

حال با توجه به مفروضات مطرح شده تحولاتی همچون بیمه، حاشیه سود نورد با هر میزان رقابتی که خودش در نظر داشته در زنجیره تامین ایجاد خواهد کرد؛ هم چنین موارد دیگری چون تحمیل شدن تاوان رقابت صورت گرفته توسط نوردکاران به مصرف کننده به طوری که مصرف‌ کننده نهایی که میلگرد آجدار را از بورس خرید می کند، بدون اینکه خود خواسته باشد  تاوان ۲۲ درصد رقابت گروه کوچکی از حوزه نورد را به منظور حفظ منافع آنها  به اجبار پرداخت  می نماید. البته این روند رقابی افسار گسیخته ممکن است نرخ های زنجیره تامین را تا سطح نرخ های جهانی برساند.

عملا تنظیم و تعیین نرخ محصول نهایی در بازار داخلی از دست ناظم بازار و کمیته تخصصی تنظیم بازار فولاد خارج شده و تمام و کمال در اختیار فولادسازان قرار خواهد گرفت و تنها بازندگان این مکانیزم درخواستی، عامه مردم و مصرف کنندگان نهایی خواهند بود. تقریبا همانند بلائی که خودروسازان بر سر مردم آوردند با این تفاوت که قسمت اعظمی از قطعات خودروسازان وارداتی است در حالیکه محصولات فولادی یک کالای تولید داخل است .



:: بازدید از این مطلب : 122
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 تير 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، بنا بر اظهارات کارشناسان بازار فولاد این شرایط بازار فولاد هم ‌اکنون و پس از گذشت یک هفته، با وضوح بیشتری درحال خود نمایی است، آن هم در شرایطی که بازار فولاد پس از یک فاز رشد نرخ باز هم وارد روندی نزولی شده است و نشان می ‌دهد که کشش تقاضا در بازار داخلی به قدری نبوده که بتواند رشد قیمت‌ ها را با خود به حرکت درآورد. این روند یعنی معکوس شدن جریان بازار چیز عجیبی نبوده و نیست، آن ‌هم در شرایطی که اغلب فعالان بازار فولاد از ضعف محسوس تقاضای موثر یا همان خرید از سمت مصرف‌ کننده نهایی گله‌ مند هستند.
به ‌صورت دقیق‌ تر امید به رشد قیمت‌ ها موجب شد تا برخی از واسطه‌ ها به خرید های هیجانی اقدام و تلاش کنند موجودی انبار های خود را افزایش دهند تا بعد از افزایش بیشتر قیمت‌ ها، از این شرایط کسب سود کرده و منافعی را برای خود کسب کنند. این در حالی است که بازار فولاد مدت‌هاست که با این بازی‌ها همراه بود و تکرار مجدد آن تنها خاطرات پیشین را زنده خواهد کرد. البته در اواخر هفته گذشته چند واقعه مهم رخ داد که بستر این رشد نرخ را فراهم کرد یعنی این موارد ممکن است باز هم برای بازار به ‌عنوان یک محرک قیمتی ایفای نقش کند. تکانه ‌هایی از رشد قیمت دلار در بازار آزاد، عدم اعلام نرخ جدید برای چند هفته پیاپی در بازار فولاد با فرض رشد قیمت‌ دلار نیمایی، جرقه‌هایی از رشد نرخ در بازارهای جهانی در کنار رشد قدرتمند بهای سنگ‌آهن در بازار چین و زمزمه‌هایی بین اهالی بازار مبنی بر به کف قیمت رسیدن نرخ‌ها در هفته گذشته بسترهایی برای رشد قیمت بود؛ اگرچه تعدادی از فروشندگان برجسته نیز اقدام به توقف فروش کرده که به این التهاب روانی دامن بزنند.



:: بازدید از این مطلب : 204
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 تير 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، مطابق تازه ‌ترین اطلاعات وزارت راه و شهرسازی‌ با وجود کاهش ۴۵درصدی معاملات مسکن در بهار امسال قیمت هر متر مربع مسکن در تهران نسبت به پارسال ۱۰۸درصد رشد کرده است. با این حال، این رشد قیمت به‌ معنای افزایش معاملات نیست زیرا قدرت خرید مردم به‌ دلیل رشد بی‌ رویه قیمت مسکن به‌ شدت کاهش یافته و همین موضوع موجب شده در بهار امسال تعداد معاملات نسبت به بهار پارسال ۴۵درصد کاهش یابد.

بررسی‌ های مرکز پژوهش‌ های مجلس نشان می ‌دهد در ۵ سال گذشته، تولید مسکن با کاهش بسیار زیادی مواجه بوده به‌ گونه ‌ای که تولید مسکن هم ‌اکنون به پایین ‌ترین حد خود در ۱۰سال گذشته رسیده و موجب شده شکاف بین تولید و عرضه مسکن متناسب با نیاز و تقاضای بازار نباشد. هم ‌اکنون عوامل زیادی در افزایش قیمت مسکن نقش دارند اما یکی از عوامل مهم تأثیرگذار بر بازار مسکن، نبود تعادل بین عرضه و تقاضای مسکن است. بر اساس سرشماری سال ‌۱۳۹۵ کل مسکن موجود در کشور ۲۵/۴ میلیون واحد است که از این تعداد ۲۲/۸ میلیون واحد مسکونی دارای سکنه و ۲/۶ میلیون واحد خالی است‌ که این مقدار مسکن مطابق با تقاضای رو به افزایش مسکن نیست.

نیاز به مسکن به متغیرهایی مانند تعداد ازدواج و خانوار تشکیل شده، واحد های نیازمند نوسازی در بافت فرسوده که هر سال به تعداد آنها افزوده می‌شود و انباشت تقاضا از سال ‌های قبل بستگی دارد. از این رو با وجود ۲/۶ میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه که ۱۰درصد از کل مسکن موجود در کشور را تشکیل می‌دهد نیز قابل تأمل بوده و به چاره ‌اندیشی نیاز دارد. تحلیل گران بازار سرمایه راه‌ حل برون‌ رفت از مشکل کنونی بخش مسکن را صندوق‌ های زمین و ساختمان می‌دانند که می‌توانند از طریق تامین منابع مالی مورد نیاز برای ساخت مسکن، تولید را افزایش دهند و زمینه ایجاد تعادل را در قیمت مسکن فراهم کنند.



:: بازدید از این مطلب : 109
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 تير 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

با نگاهی گذرا به روند بازار آهن و سایر بازار های موازی متوجه خواهیم شد که مهم ترین مسئله در اقتصاد کشور و چرخه کسب و کار، مهار نوسانات موجود در بازارهای فعال می باشد؛ چرا که تداوم روند سینوسی تغییرات به سرعت به سایر بازار ها سرایت کرده و آنها را نیز متاثر می سازد. دقیقا مشابه روندی که در چند ماه اخیر با افزایش قیمت آهن آلات ساختمانی و به تبع آن سایر مصالح ساختمانی در قیمت فروش هر واحد مسکونی تجربه شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در این شرایط تنها واکنش سیاست‌گذاران و مسئولان کشوری این بوده است که با ابزار موجود و در دسترس، راهکاری مجزا برای کنترل هر یک از این بازارها اتخاذ کنند؛ غافل از این که تمام این جریانات وابسته به هم می باشند و راهکارهای قدیمی دیگر کارایی لازم را برای در بند کردن نوسانات نداشته است و برای سیاست‌گذاری مناسب و موفق یک چارچوب کلی و مختص برای هر حوزه تا کنون معرفی نشده است.

به تحلیل آهن پرایس در اخبار بازار آهن، می توان علل شکل گیری این تحولات را در عدم انسجام سیاست های پولی و مدیریت تورم ملی ریشه یابی کرد. کارشناسان برای حل این معضلات تدابیری اندیشده اند که به اختصار به آن اشاره می گردد. در بعد نخست برای مهار تورمباید هدف‌گذاری تورمی در بازه زمانی دو ساله معرفی شود. در بعد دوم  باید شرایط برای افزایش تدریجی نرخ سود هدف در بازار بین بانکی در مقاطع ماهانه و با گام‌های محدود فراهم شود در بعد سوم می‌توان دست بانک‌ها را برای تعیین نرخ سود تسهیلات و سپرده‌ها متناسب با نرخ سود بازار بین بانکی باز گذاشت. همچنین انتشار مجدد نرخ تورم ازسوی سیاست‌گذار پولی و بهره‌گیری از عملیات بازار باز به‌عنوان دو گام تکمیلی معرفی شده است. مجموعه این پنج گام می‌تواند راهکاری برای مهار موج مکزیکی قیمت‌ها باشد.



:: بازدید از این مطلب : 112
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 تير 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، از آنجا که در شرایط فعلی بخش قابل توجهی از خرید های ملکی به خصوص خرید هایی که به قصد حفظ ارزش دارایی نقدی از بازار مسکن انجام می‌شود معمولا با روش ترکیبی شامل پرداخت بخشی از بهای ملک به‌ صورت نقدی، به‌ علاوه مبلغ رهن واحد و مبلغ وام در صورت استفاده خریدار از وام بانکی انجام می‌شود، اطلاع از بهای واقعی و ارزش روز رهن ملک خریداری‌شده از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

کارشناسان بازار معاملات مسکن اظهار دارند، خریدارانی که قصد دارند برای حفظ ارزش دارایی‌ های نقدی خود آن را تبدیل به ملک کنند تا در زمان دیگری بتوانند آن را تبدیل به احسن کرده و در آن ساکن شوند حتما باید قبل از اقدام برای خرید مسکن با شرایط ترکیبی گفته‌شده (رهن+وام+پول نقد) از ارزش روز و واقعی رهن واحد مسکونی موردنظر مطلع شوند تا بتوانند برنامه ‌ریزی درستی در این زمینه داشته باشند. چرا که در برخی موارد مشاهده شده است مبلغ رهن واحد مورد نظر برای ترغیب متقاضی به خرید در فرآیند بازاریابی بیش از ارزش واقعی رهن آن عنوان می‌شود.
به‌ عبارت دیگر واسطه‌ ها در فرآیند بازاریابی اقدام به اعلام مبلغ رهن غیر واقعی به متقاضیان خرید می‌کنند. در چنین شرایطی خریدار براساس مبلغ اعلام شده اقدام به معامله ملک می‌کند تا پس از رهن واحد در زمان کمی پس از عقد قرارداد، مابقی قیمت آپارتمان خریداری شده را به فروشنده پرداخت کند. اما در این مرحله موفق به یافتن مستاجر متناسب با مبلغ اعلام شده برای رهن واحد نمی‌شود؛ به این ترتیب، خریدار برای جبران فاصله مبلغ اعلام شده و ارزش روز رهن واحد، متحمل فشار مالی می‌شود..
در چنین شرایطی لازم است خریداران مسکن که قصد انجام چنین خریدی از بازار ملک دارند تنها به اعلام واسطه فروش واحد درخصوص ارزش روز رهن واحد موردنظر اکتفا نکرده و تحقیقات لازم را در این زمینه از بازار اجاره به عمل آورند تا پس از خرید واحد و برای عمل به تعهدات مالی خود با مشکل و فشار مواجه نشوند.



:: بازدید از این مطلب : 118
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 تير 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنابر تحلیل آهن پرایس در اخبار بازار آهن، باتوجه به محدودیت های صادراتی کالاهای ایرانی به ویژه آهن در ماه های اخیر شاهد گسترش حجم خام فروشی در کشور می باشیم. به طوری که این حجم از صادرات بی رویه سنگ آهن، کنسانتره و گندله اگر به زودی مهار نشود به بحرانی طی یک تا دو سال آینده برای شرکت های فولادساز داخلی  تبدیل خواهد شد.

سهامداران نقش بسزایی در رشد و تامین مالی بنگاه‌ها دارند و حمایت و ورود آنها به سهام شرکت‌ها می‌تواند کمک بزرگی برای بهبود این وضعیت پیش آمده در کشور باشد. برای اثبات این امر مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان با بیان اینکه در سال ۹۷ این شرکت به بازدهی ۲۲۰ درصدی در سهام خود رسید اذعان داشت که در گروه فلزات اساسی نیز در این مدت ۱۲۳ درصد بازدهی را توانسته نصیب سرمایه‌گذاران بورسی خود بکند.

مدیرعامل این شرکت بورسی درخصوص مشکلات و موانع سال گذشته هم اینطور بیان کرد که : محدودیت شدید در تامین مواد اولیه آهن‌دار از جمله سنگ آهن یکی از این چالش‌ها است که با عمومیت آن، سایر شرکت‌ها از جمله فولاد مبارکه هم در این مورد دچار مشکل خواهند شد و دلایل آن به صادرات سنگ آهن، کنسانتره و گندله برمی گردد که اگر جلوی آن گرفته نشود،تبدیل به بحرانی طی یک تا دو سال آینده خواهد شد.

وی در ادامه درخصوص ذخیره روزانه مواد اولیه اصلی از اخذ مجوز ترک تشریفات از هیات دولت برای ورود یک میلیون و ۷۵۰ هزارتن سنگ آهن از چاه گز و سنگان خبر داد و گفت: در اجرای این مصوبه، تشریفاتی وجود دارد که در صورت اجرا، بخشی از کمبود سنگ آهن سال جاری را جبران خواهد کرد اما برای اجرا، چند شرط گذاشته شده که اگر سال ۹۸ حاصل شود، می تواند تا ۵ سال ادامه داشته باشد. وی هم چنین بیان داشت که: موازنه ارزی ذوب آهن عددی منفی است و این بدان معنا می باشد که هرچقدر صادرات انجام شود باز هم به میزان ۶۰ تا ۷۰ میلیون نیازمند دریافت ارز از شبکه بانکی می باشیم . در نتیجه نرخ تسعیر ارز در سیستم مالی باید به شکلی در نظر گرفته  شود که موازنه آن  عددی منفی نشود.



:: بازدید از این مطلب : 118
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 تير 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار  فولاد، بخش معدن و صنایع معدنی بیش از ۲۵ درصد ارزش صادرات غیر نفتی را به خود اختصاص می‌ دهد و در بین اقلام این بخش در چند سال اخیر فولاد حرف اول را می‌زند و در حالی که پیش از شروع به کار دولت یازدهم (نیمه ۱۳۹۲) ارزش صادرات فولاد (خام و محصولات) به حدود ۲۰۰ میلیون دلار می ‌رسید، اما اکنون فراتر از چهار میلیارد دلار ارزش صادرات این بخش ثبت شده و در واقع رشد بالغ بر ۲۰ برابر شکل گرفته است.
امروز دست اندرکاران بر این اعتقادند که وجود امکاناتی مانند ذخایر سنگ آهن، انرژی و نیروی کار ارزان سبب شده تا تولید فولاد کشور با مزیت همراه باشد و در بازار های صادراتی قابل رقابت باشد، چنان چه در داخل کشور رویه صادرات با منع و محدویت رو به رو نشود، صادر کنندگان این بخش نسبت به چگونگی راهیابی به بازار های هدف آگاهند.
رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران معتقد است: تحریم ‌ها نمی ‌تواند تأثیر زیادی بر صادرات بخش معدن و صنایع معدنی کشور مان داشته باشد و با بهره برداری بهینه منابع موجود می ‌توانیم با چین در بازار فولاد رقابت داشته باشیم. برآورد می ‌شود چنان چه امسال حداقل ۲۵ میلیون تن فولاد در کشور تولید شود، با توجه به شرایط رکودی در بخش ساختمان و مسکن و کاهش حجم طرح‌ های عمرانی نسبت چند سال قبل، پس از جذب ۱۵ تا ۱۶ میلیون تن فولاد در بازار داخل، حداقل امکان صادرات ۱۰ میلیون تن وجود دارد. از این رو بر اساس آمار های بدست آمده، پارسال صادرات تیرآهن، میلگرد، مقاطع فولادی، ورق سرد و پوششدار به ترتیب ۴۵، ۱۷۷، ۱۶۵، ۱۱۵ و ۱۸۲ درصد رشد نسبت به سال ۹۶ داشت و ورق گرم کاهش پنج درصدی را ثبت کرد.



:: بازدید از این مطلب : 111
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 تير 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزازش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، یکی از معضلاتی که شرایط اقتصادی حال حاضر کشور برای فعالان صنعت فولاد ایجاد کرده است کاهش چشمگیر ارزش پول ملی است. در سایه این موضوع زنجیره‌ هایی از تجارت خارجی ایجاد می‌شود که زنجیره تامین تولید کنندگان را به چالش می‌کشد با پایین آمدن ارزش پول چشم انداز صادرات هر محصولی که به دلار فروخته شود مثبت ارزیابی خواهد شد و این موضوع برای تمام تولید کنندگان یک تهدید بزرگ به حساب می‌آید. کماکان متوجه شده‌اید که به دلیل صادرات بی‌ رویه و بی‌ برنامه مواد اولیه مورد نیاز صنایع فولادی همانند گندله، هزینه تامین این مواد برای ذوب ‌آهن بسیار بالا تمام می‌ شود، زیرا تولید کنندگان ترجیح می ‌دهند محصولات خود را در بازار بین‌المللی بفروشند و این موضوع به رونق تولید در کشور اگر بی ‌برنامه جلو برود آسیب می‌زند.

یکی دیگر از چالش ‌های جدی که در فولاد سازی ایران مشهود است رشد بی‌ منطق قیمت گندله است چرا که این محصول در سناریوی فروش خارجی نقش پر رنگی را به خود اختصاص داده است‌. بنا بر  اظهارات معاون بازرگانی شرکت ذوب‌آهن اصفهان، مصرف گندله در ذوب‌آهن افزایش داشته که مهم‌ ترین دلیل آن فرآیند جدید است که در ذوب ‌آهن تعریف ‌شده. باید مصرف گندله کمتر شود اما به دلیل کمبود مواد اولیه آهن‌دار مناسب، یکی از اجبار هایی که امیدواریم با تامین سنگ آهن با عیار خوب رفع شود مصرف گندله است.
این موضوع دقیقا مصداق ضربه زدن کاهش ارزش پول به زنجیره تامین فولادسازی است‌. با وجود این‌که ذوب ‌آهن متناسب با برنامه‌ ریزی که انجام داده افزایش تولید تا مرز ۳ میلیون تن در سال جاری را دنبال می‌کند، نهایتا گندله را در برنامه تولید خود قرار داده است، البته از نظر اقتصادی چندان مصرف آن به نفع ذوب ‌آهن نیست چرا که‌ نمی‌شود یک تولیدکننده انرژی خود را صرف تولید مواد اولیه مورد نیاز خود کند.



:: بازدید از این مطلب : 112
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 تير 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، ریزش شدید معاملات مسکن در خرداد ماه که حکایت از عمیق ‌شدن رکود در بازار مسکن دارد، سبب شد معدود فروشندگان واقعی باقی‌ مانده در بازار به این باور برسند که دیگر امکان افزایش قیمت‌ های پیشنهادی خود را ندارند و باید به سطوح قیمتی آخرین معاملات انجام ‌شده بسنده کنند، چرا که افزایش قیمت بدون وجود تقاضا صرفا به عمیق‌ تر شدن رکود منجر خواهد شد و عملا معامله چندانی با قیمت‌ های فوق ‌العاده بالا انجام نمی‌ شود. 
عده معدودی که در این بازار اکنون مشغول معامله هستند نیز عمدتا کسانی هستند که یا به دنبال تبدیل به‌ احسن ملک خود بوده یا قصد سرمایه ‌گذاری دارند که طبعا این اقشار، گروه‌ های هدف اصلی خان ه‌دار شدن به ‌شمار نمی ‌آیند. در حال‌ حاضر حضور متقاضیان مصرفی مسکن در بازار به ‌شدت کاهش یافته و اغلب قدرت خرید کافی ندارند و در نتیجه ناگزیر بازار را ترک کرده‌ اند. در این بین حتی خانه ‌اولی ‌هایی که موعد دریافت وام  مسکن آنها فرا رسیده هم به دلیل این که امکان خرید آپارتمان مطلوب خود را ندارند، مستاصل مانده‌ اند. انتشار اخباری مبنی بر افزایش احتمالی سقف تسهیلات مسکن نیز بر تردید آنها برای خرید آپارتمان به هر قیمت و با هر کیفیت ممکن افزوده است و تصور می‌کنند، قدری صبر بیشتر ممکن است گشایشی به نفع آنها حاصل کند. از این رو قیمت‌ های تند اعلامی از سوی مالکان آپارتمان ‌های مسکونی دست‌ کم در گروه واح دهای ۱۰ تا ۲۰ سال ساخت کم یاب شده و متقاضیان مسکن شاهد توقف فروشندگان در مسیر افزایش قیمت پیشنهادی دست‌ کم در این گروه سنی املاک هستند.  امید بر این است با تدبیر و بینش صحیح مسئولین راه حل مناسبی برای حل این مشکل اندیشه کنند تا مشکل عموم جامعه در بخش مسکن بر طرف گردد.



:: بازدید از این مطلب : 106
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 تير 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

طبق بررسی های صورت گرفته مسئله ادغام ریز بنگاه ها در تمامی سلسله مراتب کشور در حال اجرا می باشد. این اتفاق حتی در کسب و کارهای کوچک نیز به وفور رویت می شود که عمدتاً این کار با خرید سهام شرکت‌های بالادستی و سرمایه‌گذاری فولادسازان در معادنسنگ‌آهن و ذغال‌سنگ معنا پیدا می‌کند. فولاد مبارکه از جمله شرکت‌های پیشرو در این عرصه می باشد و با سرمایه‌گذاری عظیم، توانسته است تاکنون زنجیره تولید خود را از سنگ تا ورق توسعه دهد.

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن، از جمله مشکلاتی که در ادغام های عمودی و افقی در صنایع معدنی کشور در حال اجرا می باشد، عدم وجود پیوستگی لازم بین تولیدکنندگان سنگ‌آهن و گندله و فولاد سازان بوده است  که سبب گشته تا صادرات کنستانتره سنگ‌آهن، گندله و ظرفیت‌های اضافه شده تولید فولاد در پایین‌دست زنجیره خالی بماند و فولاد سازان با مشکلات متعددی در حوزه تأمین گندله مواجه شوند. رفع این مشکلات علاوه بر نیاز به سرمایه‌گذاری حوزه تولید گندله، نیازمند یکپارچه ‌سازی مالکیت معادن و بنگاه‌های تولید فولاد و ایجاد یک زنجیره کامل در این حوزه می باشد که برخی شرکت‌ها از جمله فولاد مبارکه با تغییر رویکرد مدیریتی خود به درستی در راستای اجرای آن گام برداشتند.

در همین راستا، فولاد مبارکه از همان ابتدای آغاز فرآیند خصوصی‌سازی در معادن کشور، تلاش خود را بر تصاحب کرسی‌های مدیریتی بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان سنگ‌آهن و گندله خود یعنی گل گهر و چادرملو آغاز کرد و در کنار آن، سرمایه‌گذاری بلندمدت خود را بر معادن غنی اما بهره‌برداری نشده سنگان و گهر زمین متمرکز ساخت. با توجه به تحریم های صورت گرفته بخش دولتی ضرورت ادغام و خصوصی سازی بیش از پیش در کشور به ویژه در صنایع تازه محدود شده ی آهن و فولاد احساس می شود. از این رو با مدیریت درست و کارآمد نیروی جوان و حذف قوانین دست و پاگیر دولتی می توان به دور زدن تحریم ها امیدوار بود.



:: بازدید از این مطلب : 201
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 تير 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، بر اساس مشاهدات و گزارشات بورس کالای ایران، روز گذشته به نسبت روز ها و هفته های پیش که اغلب بازار محصولات فولادی نزولی اعلام می شد، روز نسبتا شلوغی برای فروش محصولات تخت فولادی در بورس کالای ایران به شمار می رفت.

در این روزها، طبق براورد صورت گرفته محصولاتی مانند میلگرد، ورق فولادی، تیرآهن و شمش توسط  تولید کنندگان این محصولات در بورس کالای ایران عرضه  و معامله گردید و توانست در این نهاد میلیارد ها تومان محصول را به  فروش برساند. در این میان فولاد مبارکه هم به نوبه ی خود با عرضه ورق گرم خود توانست چیزی در حدود ۵ هزار تن از این محصول را در لیست  فروش خود بگنجاند.

بنا بر تحقیقات به عمل آمده از شرکت فولاد مبارکه اصفهان طی روز های گذشته، مشخص گردید که  ۴ هزار و ۹۵۰ تن ورق گرم نازک بار را در بورس کالا عرضه کرده  که در مقابل نیز  ۱۱ هزار و ۱۱۰ تن هم تقاضا از سوی خریداران برای آن به ثبت وجود داشته است.

حجم عرضه ی ورق گرم نازک بار فولاد مبارکه طی روز های گذشته در بورس کالای ایران عددی در حدود ۳۷ هزار و ۸۱۸ ریال به ‌ازای هر کیلو گرم بوده که با در نظر گرفتن تقاضایی در حدود سه برابر نسبت به حجم عرضه، آمار میزان معاملات این محصول در مقایسه با قیمت پایه به صورت میانگین ۴۵ درصد بیش تر شده و به ۵۴ هزار و ۹۱۶ ریال در هر کیلو گرم رسیده است.

دلیل اصلی افزایش حجم تقاضا نسبت به حجم عرضه و هم چنین افزایش ۴۵ درصدی نرخ معامله در قیاس با نرخ عرضه، به مواردی از قبیل پایین بودن قیمت فولاد در بازار ایران، به ‌صرفه نبودن خرید ورق وارداتی به دلیل بالا بودن نرخ ارز، و در آخر، پایین بودن نسبی قیمت پایه به منظور رعایت حال مصرف‌ کنندگان که از جمله سیاست های وزارت صمت در حمایت از مصرف‌ کنندگان است، بستگی دارد.



:: بازدید از این مطلب : 107
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 تير 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، بر اساس قانون وزارت راه و شهر سازی باید سال ۹۴ سامانه املاک و اسکان را راه ‌اندازی می‌کرد، اما سازمان ملی زمین و مسکن در آن زمان این کار را انجام نداد تا امروز ابزاری برای شناسایی خانه ‌های خالی در اختیار نداشته باشیم.

بنا بر اظهارات کارشناسان بازار مسکن مطابق آمار مرکز اطلاعات ایران هم‌ اکنون ۲/۶ میلیون واحد مسکونی خالی در کشور داریم که از این تعداد واحد مسکونی بیش از ۵۰۰ هزار واحد در تهران قرار دارد، خانه‌ های خالی ظرفیت بزرگی در کشور به شمار می‌ رود که معطل مانده و باید هر چه سریع‌ تر به چرخه مصرف وارد شود. این واحد های مسکونی ثروت ملی هستند و عقلانی  و اصلا درست نیست ظرفیتی عظیم این‌ چنینی بلا استفاده باقی بماند.

کارشناس اقتصاد مسکن با تاکید بر این‌که این ظرفیت در کشور قابل جایگزینی نیست، و نباید دولت اجازه دهد مثلا فردی ۵۰ دستگاه واحد مسکونی داشته باشد و آنها را خالی نگه دارد تا بعدا با قیمت‌ های بالا به فروش برساند. از این رو بحث خانه‌ های خالی باید از چرخه انحصار خارج شود، در دنیا با ابزار مالیات بر خانه‌ های خالی اجازه نمی‌ دهند واحد مسکونی خالی بماند، زمین متعلق به همه است و نمی توانیم و نباید اجازه داد در این بخش انحصار به وجود آید/۰ ارزش خانه ‌های خالی در تهران بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است، چنان چه خانه‌ های خالی با یک نرخ موثر شناسایی شده و از آنها مالیات دریافت شود به طور قطع قیمت مسکن ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت.
با توجه به اهمیت و حساسیت سامانه مذکور و قابل اتکا در زمینه املاک و نحوه تصرف آنها در کشور از یک سو و هم چنین انجام وظیفه قانونی محوله به این وزارت ضرورت دارد با تجهیز همه امکانات آن سازمان نسبت به تولید سامانه مذکور در اسرع وقت اقدام گردد.



:: بازدید از این مطلب : 98
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 تير 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

با اتمام موعد تعهدات اروپا در قبال ایران، بنابر تحلیل آهن پرایس از وضعیت بازار آهن، بسیاری از سود جویان سعی داشتند تا در روزهای پایانی بازار را با موج جدیدی از التهاب و تنش های روانی مواجه کنند تا فضای مناسب برای منفعت طلبی های خویش را مهیا کنند اما  تاثیر اقدامات سودجویانه آن ها در بازار دیری نپایید بطوری که قیمت آهن آلات  مصرفی در بازار  را طی روزهای اخیر با نوساناتی مواجه کرد  که این رخداد در کنار جو روانی ایجاد شده از مسایل سیاسی سبب وارد شدن شوک های کوچکی به تقاضای منتظر در صف خرید بازار شد اما این روند صعودی دیری نپایید و به سرعت حباب افزایش قیمت ها  در بازار محو  گردید.

در سایر بازارهای موازی هم چون ارز نیز در روزهای گذشته شاهد فراز و فرود های قیمتی بی پایه و اساس بوده ایم اما این روند حتی در این حوزه نیز تداوم نیافت و نرخ ارز بعد از مدت ها وارد کانال ۱۲ هزار تومان گشت.

نکته حائز اهمیت در این اتفاقات مردمانی هستند که عادت کرده اند تا زمانی که بازار ثبات دارد هم چنان منتظر روند کاهشی بمانند اما به محض ایجاد تغییر در روند آن به سرعت برای خرید به بازار هجوم می آورند؛ اگرچه در این رابطه جمعی از فعالان بازار معتقدند که حجم کل تقاضای واقعی مصرفی بازار ثابت است و بهبود محسوسی در سمت تقاضای مصرف واقعی نداشته‌ایم و حتی  فعلا امیدی به بهبود آن هم نمی رود اما این تقاضایی که متاثر از جو هیجانی به بازار هجوم می‌آورد با فروکش کردن آن، دست کم  ۶۰ درصد از آنها متضرر خواهند شد.

چیزی که این روزها بیشتر بحران های سیاسی کشور را در بر گرفته است، آرزوی به هم ریختگی اوضاع اقتصادی آن توسط جماعتی است تا در پرتوی متضرر کردن قشر ضعیف بتوانند خود را از بحران مالی برهانند.



:: بازدید از این مطلب : 110
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 تير 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

طبق گزارشات کسب شده از بازار فولادطی ماه های اخیر، همواره تلاش ناظرین دولتی بازار یا کمیته تخصصی تنظیم بازار فولاد کشور بر این اساس بوده که با کنترل عرضه های مکفی برخی از فولاد سازان بزرگ کشور در بازار داخلی و از طریق بورس کالا، از نوسان گیری های نا متعارف یا به عبارت دیگر از نوسانات قیمتی غیر معمول و ناپایدار بازار داخلی جلوگیری به عمل آورد.
بدیهی است که فولاد یک کالای تولید داخلی با هزینه های تولید عمدتا ریالی بوده و لذا اتصال بازار داخلی این کالا به نوسانات ارز حاشیه بازار در شرایط جنگ اقتصادی و درهای تقریبا بسته اقتصادی کشور، طبیعتا فعلی نا متعارف و غیر قابل قبول از سمت برخی از دلسوزان مردم دیده می شود. پیش ترها ایرادی بر این تفکر وارد شده بود، بر این اساس که اختلاف قیمت به وجود آمده بین بازار داخلی و بازار خارجی، موجب پیدایش رانت برای برخی از تجار با فعالیت صادراتی ریالی برای آنها در بازارچه های مرزی خواهد شد که این روزنه با درایت وزارت محترم صمت بسته شد و صادرات صرفا محدود به تولید کننده یا نماینده قانونی او گردید. بدین ترتیب فعالیت بازار داخلی فولاد عملا به پیروی از اقتصاد مقاومتی، مستقل از نوسانات دلاری از بازار صادراتی دور گردید.
این نوع تنظیم بازار اما برای برخی از فعالان بازار فولاد خوشایند نیست، چرا که تحمل نرخ فولاد ارزان قیمت داخلی در مواجه با قیمت های دلاری خارجی را ندارند. این عده معتقد به فروش بر مبنای دلاری در بازار داخلی ریالی هستند که خوشبختانه این تفکر علیرغم تلاش های صورت گرفته از سمت برخی از عرضه کنندگان؛ عملا در بازار داخلی تحقق پیدا نکرده است.
بعد از شروع اولین مرحله از ساماندهی و کنترل مجدد نرخ ارز بازار حاشیه توسط صرافی ملی، التهاب برخی از بازار های کالایی به خصوصبازار فولاد کشور، به سرعت برطرف گردید به طوری که  هیجان باقی مانده در بازار که با شک و  دودلی در تصمیم گیری برای خرید همراه بود، در بازار خارج از بورس کالا مرتفع گردید.



:: بازدید از این مطلب : 118
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 تير 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، با توجه به افزایش قیمت مسکن در سال گذشته و کاهش قدرت خرید مردم، چندی پیش بانک مسکن از ارائه طرحی به شورای پول و اعتبار برای افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن بسته به توانایی باز پرداخت افراد مختلف خبر داد که گفته می‌شد این طرح منتظر تأیید شورای پول و اعتبار است و در صورت تأیید، نهایی می ‌شود
در حال حاضر همه متقاضیان دهک‌ های سه تا هفت درآمدی که گروه هدف بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات مسکن هستند، از سقف ۸۰ میلیون تومانی وام استفاده می‌کنند اما بانک مسکن پیشنهاد داده بود که بر اساس قدرت خرید و توان باز پرداخت افراد، سقف‌ های تسهیلاتی به صورت متغیر تعیین شود و افراد بر اساس قدرت خرید و باز پرداخت اقساط خود بتوانند از تسهیلات متناسب با شرایط خود استفاده کند.
بنابر اظهارات مسئولان بانک مسکن اجرایی شدن این پیشنهاد، نیازمند مصوبه شورای پول و اعتبار است. این در حالی است که با گذشت حدود دو ماه از این ماجرا وزیر راه و شهرسازی صراحتاً اعلام کرده که مبلغ وام خرید مسکن افزایش نمی‌یابد، چراکه اعتقادی به افزایش مبلغ وام خرید مسکن ندارد. بررسی‌ ها نشان می‌دهد تحولات در بخش مسکن و التهابات قیمتی هیچ تناسبی با تقاضای مسکن ندارد بلکه نوسانات ارزی سبب شده مردم کالای خود را به قیمت ارز،  ارزیابی کنند که عمدتاً برای حفظ ارزش دارایی‌ های خود آن را به ملک تبدیل کرده‌اند و همین موضوع سبب افزایش قیمت مسکن شده است.
طبق اعلام وزیر راه و شهر سازی، قرار نیست وام مسکن افزایش یابد بلکه مسئولان به وام عرضه مسکن معتقد هستند تا زمین را در اختیار سازنده بگذارند و بانک نیز ۸۰ درصد رقم سرمایه ‌گذاری سازنده را به صورت تسهیلات پرداخت کند و زمانی که توانست واحد خود را به فروش برساند، این وام به خریدار منتقل خواهد شد. به این ترتیب، به نظر می‌ رسد که فعلاً برنامه‌ ای برای افزایش مبلغ تسهیلات خرید مسکن وجود ندارد و ممکن است شورای پول و اعتبار نیز با آن موافقت نکند.



:: بازدید از این مطلب : 115
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 تير 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

سناریوی ممنوعیت های صادراتی به پایان رسید! دبیر ستاد تنظیم بازار در خصوص ممنوعیت های صادراتی در بازارهای کالایی مختلف اعلام کرد: از این برهه زمانی به بعد مسئله ای به نام ممنوعیت یا آزادسازی صادرات برای محصولات مختلف نخواهیم داشت؛ از این رو به منظور تنظیم بازار تغییر تعرفه محصولات را در دستور کار قرار خواهیم داد.

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن، خبر فوق در حالی منتشر شده است که پیش از این نیز صادرکنندگان پیشنهادهایی از این قبیل را ارائه داده بودند اما مورد توجه مسئولان واقع نشد. اکنون با انتشار این خبر به نظر می رسد که مسئولان به این نتیجه رسیده اند که به جای ممنوعیت های صادراتی که موجب شده تا بازارهای هدف از دست ایرانی ها خارج شود، تعرفه هایی برای این امر وضع کنند.

بر اساس صحبت های عباس قبادی دبیر ستاد تنظیم بازار، اگر محصولی با افزایش قیمت مواجه گردد، عوارض آن به گونه ای تنظیم می گردد که قیمت آن محصول کنترل شود. بر اساس آخرین مصوبات ستاد تنظیم بازار قرار بر این شد تا دیگر چیزی به نام ممنوعیت صادرات یا آزادسازی صادرات محصولات در خصوص کالاهای مختلف وجود نداشته باشد و به منظور تنظیم بازار، تصمیم بر تعرفه گذاری بر روی آن خواهیم کرد.

 بر این اساس اگر قیمت محصولی بطور مثال محصولات فولادی با افزایش قیمت مواجه شود، تعرفه آن را نیز برای صادرات افزایش خواهیم یافت تا قیمت آن در بازار کنترل گردد. این موضوع برای تمام بازارهای کالایی صدق می کند و دیگر چیزی به نام ممنوعیت های صادراتی نخواهیم داشت.

اگرچه این موضوع در حال حاضر تنها در دستور کار قرار گرفته است و تا به ثمر نشستن آن زمان نیاز است اما با این حال برای نتیجه گیری و تأثیرگذاری آن در بازار نیازمند زمان هستیم. طی دو روز گذشته نیز بازار با افزایش قیمت همراه بود و همین امر موجب شد تا خریداران همچنان نظاره گر وضعیت بازار اهن باشند.



:: بازدید از این مطلب : 140
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 تير 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنابر اظهارات تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، صنعت آهن و فولاد یک صنعت بسیار پیچیده است که به طور ذاتی با اقتصاد جهانی مرتبط است. محصولات فولادی مورد نیاز صنایع مختلف مانند خودرو، ساختمان و سایر بخش های تولیدی است. از جمله محصولات فولادی پر اهمیت ورق استنلس استیل است که در این صنایع بسیار استفاده می شود.
صنعت فولاد از مقادیر قابل توجهی از مواد خام (عمدتا سنگ آهن، زغال سنگ و ضایعات آهنی) و انرژی استفاده می کند. هم چنین یک منبع عمده تولید کننده پسماند های محیط زیستی مانند گرد و غبار، فلزات سنگین، دی اکسید گوگرد، اسید هیدروکلریک، هیدروفلوئور اسید، هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای و آلاینده های آلی پایدار از واحد های پخت و کوره های کک، پساب ها، گرد و غبار و پساب از احتراق کوره اکسیژن، و ترکیبات معدنی و آلی از کوره های قوس الکتریکی می باشد.
حجم قابل توجهی از مواد خام مورد نیاز صنایع فولاد از مناطقی با بیشترین میزان تقاضای فولاد فاصله مکانی زیادی دارند. در نتیجه هممحصولات فولادی و هم مواد اولیه این صنعت در سطح بین المللی و در مقادیر زیاد معامله می شوند. این تجارت عمدتا توسط مسیر های دریایی انجام می شود. مواد اولیه از کشورهای تولید کننده ذغال سنگ و سنگ آهن در آمریکای جنوبی، افریقا و اقیانوسیه به مناطق تولید کننده اصلی در اروپا، آمریکای شمالی و شرق دور منتقل می شوند. به دنبال آن حمل و نقل از طریق راه آهن و آبراه های داخلی به کارخانجات فولاد رسیده و سپس محصول تولیدی در جهت عکس حمل و نقل می شوند. این ویژگی صنعت فولاد جهان تاثیر خاصی بر الگوهای عرضه و تقاضا و در نتیجه قیمت ها دارد. قیمت فولاد بستگی به چندین متغیر دارد. این قیمت ها به تعاملات عرضه و تقاضا (نه تنها بین تولید کنندگان و مصرف کنندگان فولاد، بلکه در تعامل با دیگر صنایع که برای ورودی های مشابه رقابت می کنند) و شرایط حمل و نقل وابسته است.



:: بازدید از این مطلب : 113
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 تير 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، با وجودی که رشد قیمت مسکن شهر تهران در خرداد ماه کمتر از اردیبهشت بود اما همین افزایش پنج درصد ماهیانه هم بسیار بالاست چرا که میزان افزایش سالیانه بیش از ۱۰۰ درصد را نشان می‌دهد. انتظار این است که رشد قیمت‌ ها کاهش پیدا کند اما با توجه به نبود ابزار های کافی در اقتصاد، این ‌که در چه ماهی این اتفاق می‌افتد یا از روند افزایشی به یک آرامش می رسد، دقیقاً قابل پیش‌ بینی نیست.
انتظار عمومی این است که با توجه به تمام پارامتر های بازار، شیب افزایش قیمت‌ها یا متوقف شود یا کاهش قابل توجهی پیدا کند. البته قضاوت در خصوص بازار مسکن معمولاً در بازه‌ های سه ماهه امکان‌ پذیر می‌شود و از طریق آمارهای یک ماهه نمی‌توان نتیجه‌گیری‌های قطعی کرد.
بنابر اظهارات کارشناسان بازار مسکن، دوره‌ های نادری در تاریخ بازار مسکن شهر تهران وجود داشت که قیمت کاهش پیدا کرده و معمولاً تحولات در دوره رکود به صورت توقف یا رشد اندک بوده است. نکته دیگر این‌که معمولاً دوره‌ های رونق با افزایش ساخت و ساز همراه بوده است. میزان ساخت و ساز در سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ افزایش چشمگیری نشان داد و در شهر تهران عملیات احداث حدود ۲۵۵ هزار واحد مسکونی شروع شد که با ظرفیت اقتصادی ایران به سرعت قابل جذب نبود. بنابراین بخش قابل توجهی از این واحد ها چند سال طول کشید تا جذب بازار شود.
در دوره جدید که افزایش شدید قیمت اتفاق افتاد، متأسفانه رشد ساخت و ساز را شاهد نبودیم. این نشان می‌ دهد که در دوره رکود بعدی، مازاد عرضه در بازار باقی نمی‌ماند و رکود نمی‌تواند لزوماً با کاهش قابل توجه قیمت ها همراه باشد ولی با توجه به رشد منفی تولید ناخالص داخلی و درآمد منفی خانوارها برای یک چشم‌ انداز طولانی چند ساله، توان خرید خانوارها برای خرید مسکن کاهش یافته و باید انتظار رکود نسبتاً سنگینی را در بخش مسکن داشته باشیم.



:: بازدید از این مطلب : 164
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 تير 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

گزارشات میدانی کسب شده از بازار آهن حکایت از ورود بخشی از تقاضای معطل مانده به بازار و افزایش حجم معاملات دارد. در آخرین ساعات روز کاری چهارشنبه هفته اخیر، تقاضاها برای تأمین کم و کسری ها به مدار معاملات پیوستند. ورود بخش قابل توجهی از تقاضای معطل مانده که طی دو هفته اخیر به امید کاهش بیشتر قیمت ها منتظر کف منحنی بودند، موجب شد تا حجم سفارشات خرید و معاملات به نسبت مطلوب تر باشد.

در کنار ورود تقاضا، هیجانات سیاسی که گاه و بیگاه بهوضعیت بازار آهن رخنه می کند نیز موجب شد تا قیمت در بازارهای موازی با افزایش محدودی همراه باشد. اگرچه گاهی اوقات نیز عکس این موضوع به وقوع پیوسته و بازار بر خلاف جهت افزایش قیمت های ارزو سکه به روند خود ادامه داده است. از طرف دیگر نیز فروش بخشی از محصولات زیان ده توسط تجار به امید افزایش بیشتر سطح قیمت ها و جبران بخشی از خسارات، متوقف گردید. همین امر نیز موجب افزایش پله ای قیمت ها در دو روز اخیر شد.

بازار آهن تهران و کشور در روز گذشته نیز متأثر از فضای نسبتا ملتهب سیاسی و اقتصادی، روز همراه با نوسانی را پشت سر گذاشت. عده ای از کارخانجات به دور از تمام این موارد باز هم قیمت های اعلامی خود را ثابت اعلام کردند اما برخی از آنها به منظور همراه شدن با بازار و جلوگیری از ضرر و زیان سعی در افزایش قیمت های اعلامی محصولات خود داشتند. تیرآهن ذوب آهناز آن دسته از محصولات بود که در انبار تهران با افزایش ۱۰ الی ۱۵ تومانی در هر شاخه به فروش رسید..

احتمال اینکه این التهابات برای روز جاری هم ادامه داشته باشد، وجود دارد چراکه ایران پس از ضرب الاجل به اروپا اقدام به افزایش سطح غنی سازی دلخواه خود خواهد کرد که این موضوع با خط و نشان هایی از سمت اروپا توأم گردیده است. گرچه نمی توان به افزایش قیمت ها پس از این امر اشاره کرد چراکه باز هم این سمت تقاضا هست که در نتیجه روند بازار را مشخص خواهد کرد.



:: بازدید از این مطلب : 113
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 تير 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، بنابر اظهارات کارشناسان بازار فولاد، طی هفته‌ ای که گذشت نرخ موزون معاملاتی بورس کالا برای میلگرد آجدار در محدوده قیمتی حدود ۴۰/۰۰۰  ریال تا ۴۰.۵۰۰ ریال مقاومت کرد و از طرفی شمش فولادی در معاملات بورس کالا، روی مرز ۳۶.۵۰۰ ریال ایستاد. بر اساس همین منطق و با توجه به سیگنال‌ های دریافتی، کارشناسان بازار مقاطع طویل فولادی اعلام کردند، قیمت این محصولات به احتمال زیاد به کف برخورد کرده است. با توجه به آرامش حاکم بر بازار فولاد و ارز و هم چنین مشاهده الگو های ثبات در بازار محصولات فولادی و پیش‌ بینی فعالان بازار فولاد کشور چندان بیراه نیست و به نظر می ‌رسد به کف قیمت‌ های پیشنهادی بازار برای مقاطع طویل فولادی رسیده باشیم.
طی هفته گذشته ایران اعلام کرد به تلافی عدم پایبندی کشور های اروپایی به تعهدات برجام، از سقف مجاز تولید و نگهداری اورانیم غنی شده عبور می‌کند اما کارشناسان سیاسی بعید می‌ دانند چنین اقدامی اروپا را به واکنش جدی در راستای ابطال برجام و بازگرداندن تحریم‌ های سازمان ملل وا دارد. به همین دلیل برخلاف پیش‌ بینی عده‌ای از فعالان بازار، به نظر می‌ رسد تاثیر مستقیم اعلام موضع ایران درخصوص برجام، به این زودی‌ ها بر بازار های داخلی فولاد و افزایش قیمت محصولات فولادی، مشاهده نشود.
به نظر می‌ رسد سیاست‌ های کنترلی دولت در مهار هیجان بازار، فعالیت برخی از تولیدکنندگان شمش القایی را به نظم درآورده باشد. در حقیقت می ‌توان این‌ گونه بیان کرد که دولت با عرضه مکفی شمش فولادی از سوی تولید کنندگان بزرگ کشور در بورس کالا کانون نوسانات قیمتی بازار داخلی فولاد در جبهه فولاد سازان بخش خصوصی را  به‌ طور نسبی به نظم درآورده است.



:: بازدید از این مطلب : 144
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 15 تير 1398 | نظرات ()