نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، در گذشته باور بر این بود که خرید خانه برای اکثریت جامعه‌ مسئله ‌ای نیست که هر روز اتفاق بیفتد و علت اصلی این امر را قیمت بالای مسکن و متناسب نبودن آن با درآمدها عنوان می‌کردند. بنابراین با توجه به این مشکل پای تسهیلات وام خرید خانه و وام مسکن یکم به میان آمد و زوجینی که به فکر خرید خانه بودند به سراغ این تسهیلات رفتند.

اما اکنون این مسئله کاملا متفاوت از گذشته بوده و دیگر این مقدار تسهیلات با توجه به جهش قیمتی در بخش مسکن نمی‌تواند رویای خانه‌ دار شدن را به واقعیت تبدیل کند. چرا که بر اساس جدیدترین آمار منتشرشده قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران از مرز ۱۹ میلیون تومان عبور کرده و با ۱۶۰ میلیون تومان زوجین فقط می‌توانند ۸ و نیم متر خانه خریداری کنند.

 حال در این شرایط رئیس جمهور در جلسه ویژه ساماندهی مسکن، تامین مسکن نیازمندان واقعی که در طرح صندوق پس‌انداز مسکن یکم ثبت‌ نام کرده اند را اولویت اول و اصلی دولت دانست و اظهار داشت، حدود ۳۳۰ هزار نفر در این طرح سرمایه ‌گذاری کرده‌اند که همه تلاش ما این است تا پایان این دولت، آنها صاحب مسکن مناسب شوند.باید دید که آیا دولت در این مدت کوتاه می‌تواند با مقدار اندک تسهیلات ۳۳۰ هزار نفر را صاحب‌خانه کند یا خیر...

کارشناسان بازار مسکن با اشاره به صحبت ‌های رئیس جمهور درخصوص تامین مسکن نیازمندان واقعی که در طرح صندوق پس‌انداز مسکن یکم ثبت‌ نام و پول واریز کرده‌اند بیان کردند، برای تامین نیاز مسکن و رفع مشکلات در این حوزه، دولت یازدهم و دوازدهم زمان کافی در اختیار داشتند و می‌توانستند اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهند. مسئله کاملا روشن است، در این سال‌ها اقداماتی صورت نگرفته است.



:: بازدید از این مطلب : 47
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 تير 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، حالا با شرایطی تازه رو به رو می باشد، دریافت مالیات از خانه‌ های خالی و تعیین سقف برای افزایش اجاره‌ بها، این دو عامل دست به دست هم داده است تا بازار مسکن در روزهای شیوع کرونا تابستان متفاوتی را پشت سر بگذارد. در حالی که اخبار رسیده از مجلس و دولت دلالت بر دریافت مالیات از خانه‌ های خالی در تابستان سال ۱۳۹۹ دارد، برخی فعالان بازار اظهار دارند هنوز کسی در این بازار داستان را جدی نگرفته است.

به اظهارات برخی از فعالان بازار فولاد در پاسخ به این سوال که، آیا عرضه مسکن برای اجاره یا فروش طی روزهای اخیر با افزایش روبروست؟ در روزهای اخیر رونقی در این بازار ایجاد شده بود و تعداد فایل ‌ها رو به افزایش می ‌رفت اما این روزها کمتر کسی خانه را فایل می‌کند و مالکانی که درخواست فروش می‌ دهند نیز قیمت اعلام نمی‌ کنند بلکه اظهار دارند به قیمت روز معامله می کنند.

 هر خانه ‌ای در منطقه فروش برود مبنای قیمتی برای دیگر خانه‌ ها می‌ شود. البته بلافاصله مالکان یکی دو میلیون بالاتر از قیمت ‌های فروش رفته، قیمت می‌ گذارند. فعالان بازار مسکن اظهار دارند، کشش افزایش قیمت در برخی از مناطق بسیار بالاست و کسانی که قصد سرمایه‌ گذاری در بازار ملک را دارند سرازیر این مناطق شده‌ اند چرا که قیمت‌ ها هنوز شرایط برای خرید را باقی گذاشته اما در بسیاری از مناطق دو رقمی شدن قیمت هر متر مربع واحد مسکونی وضعیت را برای سرمایه ‌گذاران نیز پچیده کرده است.  رشد شدید قیمت ارز در ماه‌ های گذشته از نظر بسیاری از فعالان بازار محرک اصلی رشد قیمت مسکن بوده است. در حقیقت افزایش نرخ مسکن نه به دلیل عرضه و تقاضا بلکه تحت تاثیر رشد انتظارات تورمی و افزایش نرخ دلار رخ داده است.



:: بازدید از این مطلب : 72
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 تير 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، صنعت لوله و پروفیل جزو صنایع پایین‌ دست فولاد است که هم می ‌تواند اشتغال ‌زایی و هم ارزش ‌افزوده بالایی را به همراه آورد. این صنعت از معدود صنایعی به‌ شمار می ‌رود که از صفر تا صد فرآیند ها و فناوری ‌های آن در کشور بومی شده و کاملا توسط بخش خصوصی اداره می ‌شود. یکی از مهم‌ ترین ویژگی‌ های صنعت لوله و پروفیل ارتباط گسترده این صنعت با صنایع پایین ‌دست خود می باشد، به‌ گونه‌ای که با ۶۰۰ گروه کالایی از صنایع نفت و گاز و آب، پتروشیمی، آبفای کشور، خطوط انتقالی سراسری، صنایع کشاورزی، صنایع روشنایی، تجهیزات ایمنی راه‌ ها، مبلمان شهری، صنعت ساختمان، صنایع خودروسازی سبک و سنگین و صنایع مادر دیگر در ارتباط است و می‌تواند نیاز آنها را تامین ‌کند.

واحد های تولیدی بسیاری در صنعت لوله و پروفیل رشد کرده‌ اند تا بتوانند علاوه بر تامین نیاز داخل، سبب ارز آوری در کشور شده و به سوی صادرات نیز گام بردارند، برخی واحد ها نیز با ابتکار و نوآوری ‌های جدید به تولیدات نوینی دست یافته ‌اند که می ‌توانند نیاز صنایع پایین‌ دست را از واردات بی ‌نیاز کنند. یکی از شرکت‌ هایی که در حوزه لوله و پروفیل دست به ابتکارات جدیدی زده‌ است، شرکت پروفیل فولادی اصفهان است که با اختراع و تولید تیر های ورقه ‌ای با جان سینوسی یا موجدار در ۸ سال پیش گام مهمی را در این صنعت برداشته است.

شرکت پروفیل فولادی اصفهان در سال ۱۳۵۹ فعالیت خود را آغاز کرده است. در این واحد که یکی از بزرگ ‌ترین تولید کنندگان لوله و پروفیل به‌ شمار می رود، انواع پروفیل ‌های فولادی و لوله گالوانیزه برای گلخانه ها، ورق کره‌ کره، ساندویچ پنل برای سقف سالن، ناودانی، تسمه، نبشی، لوله، ستونی، قوطی، چارچوب فلزی، ورق شیت، و پروفیل کناف تولید می ‌شود.



:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 تير 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، ادامه روند افزایش نرخ ارز در بازار سبب شده فروشنده‌ های آپارتمان‌ های نوساز نیز قیمت ‌های اعلامی خود را به اصطلاح واسطه‌ها، لحظه‌ای تغییر دهند و در یک هفته ممکن است چند نوبت قیمت پیشنهادی فروش یک واحد توسط سازنده تغییر کند. این بی‌ثباتی در اعلام قیمت‌ های پیشنهادی هشداری برای متقاضیان خرید آپارتمان نوساز در پی دارد.

در روزهای اخیر حجم عرضه واحد های نوساز و کلید نخورده در بازار مسکن افزایش محسوسی پیدا کرده و این موضوع مختص یک منطقه خاص از شهر تهران نیست، بلکه در اغلب مناطق و محله‌ ها اعم از لوکس و مصرفی مشاهده می‌ شود. اما این افزایش عرضه رخدادی نیست که چندان به منفعت متقاضیان خرید تمام شود، چرا که قیمت‌ های اعلامی این واحدها به اصطلاح واسطه‌ های ملکی سرسام‌ آور است. از طرفی واحد های فایل شده از قبل نزد بنگاه‌ ها نیز در یکی دو هفته اخیر با تغییر قیمت روبه‌رو شده‌اند و فروشنده‌ ها که اغلب از جنس سازنده هستند، قیمت‌ های پیشنهادی خود را افزایش داده ‌اند. این افزایش در مورد برخی واحد ها به حدی خارج از محدوده منطقی است که هیچ عقل سلیمی نمی‌تواند پذیرای آن باشد.

به‌ عنوان مثال قیمت پیشنهادی فروش یک واحد مسکونی کلید نخورده در تهرانپارس تهران مترمربعی ۵۵ میلیون تومان اعلام شده و این در حالی است که تنها امکان جنبی این ساختمان فراتر از آپارتمان‌ های مصرفی، برخورداری از داکت اسپیلت و دو واحد پارکینگ است. با این حال قیمت پیشنهادی اعلامی از سوی سازنده به واسطه همین ویژگی، نزدیک دو برابر اعلام شده است.

در چنین بازاری متقاضیان خرید مسکن نوساز باید با احتیاط مضاعف قیمت‌ های پیشنهادی هر منطقه را بررسی کنند و حتی در صورت داشتن نقدینگی کافی برای خرید، بی‌گدار به آب نزنند؛ چراکه در غیر این صورت ممکن است از ناحیه ترکیدن حباب قیمت‌ های پیشنهادی این‌ چنین، ضرر سنگینی را متحمل شوند.

 



:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 23 تير 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، با توجه به رشد قیمت‌ ها محصولات فولادی، تحت تاثیر تکانه‌ های ارزی، پتانسیل تغییر فاز در بازار محصولات فولادی به دنبال تصمیم ‌سازی‌ های آینده وجود دارد، اما تصمیم‌ سازان این حوزه باید در نظر داشته باشند که تعیین قیمت‌ های دستوری و سلیقه‌ ای در این بازار تجربه‌ ای شکست خورده است و نمی ‌تواند رویکرد مدیریتی موفقی به شمار آید.

 نکته دیگر آن که اعمال سقف مجاز قیمت‌ ها به وضوح تعیین دستوری سقف نرخ است که با توجه به مکانیزم ‌های قیمت‌ گذاری و ضرایب قیمتی در زنجیره فولاد، بر حلقه‌ های این زنجیره تولیدی از سنگ آهن و کنسانتره تا آهن اسفنجی تاثیر گذار خواهد بود، بنا بر این باید به تمام این بخش ها توجه ویژه ایی داشت.

از این رو افزایش بهای آزاد و نیمایی ارز در روزهای گذشته موجب شده تا روند صعودی بهای مصنوعات فولادی در بازار آزاد ادامه یابد تا جایی که تاکنون هیچ سقف قیمتی خاصی را در این بازار شاهد نیستیم.  نه تنها قیمت‌ های فعلی بلکه شرایط موجود در بازار فولاد بی‌ سابقه است و تاکنون سابقه نداشته که قیمت‌ ها بدون تعریف هیچ دور نمای مشخص قیمتی مسیر صعودی به خود بگیرد.

حال می توان گفت، از سوی دیگر حتی در دوره‌ های التهاب پیشین هم بهای فولاد اغلب با یک فاز تاخیر در مقایسه با بهای آزاد ارز وارد فاز صعودی می‌ شد ولی این بار رشد بهای ارز و آهن ‌آلات هر دو هم‌ راستا و هم ‌سنگ یکدیگر انجام گرفته است که به پیچیدگی‌ های این بازار دامن می‌ زند.
 در این شرایط مبهم نمی‌توان گفت که اعمال سقف مجاز رشد قیمت‌ ها می‌ تواند به مدیریت بازار منجر شده و رشد قیمت‌ ها را محدود کند یا خیر...



:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 23 تير 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، آمارهای غیر رسمی از وضعیت خرید و فروش بازار مسکن پایتخت در تیر ماه حاکی از ثبات قیمت‌ ها و خروج متقاضیان غیرمصرفی سوداگران از بازار مسکن در تیر ماه دارد که بخشی از آن نتیجه اجرای دو مصوبه قدیمی در بخش مسکن است که سال‌ ها بود روی زمین خاک می‌خورد. کلید واژه واسطه‌ های ملکی از وضعیت بازار مسکن پایتخت در تیرماه است، قیمت مسکن در خرداد ماه شیب افزایشی تندی را به خود گرفته بود که منجر به افزایش ۱۱ درصدی نسبت به اردیبهشت ماه و افزایش ۴۲ درصدی نسبت به ماه مشابه در سال گذشته شد. قیمت اجاره نیز با تبعیت از قیمت مسکن، نسبت به تابستان سال قبل حدود ۲۰ درصد افزایش داشت.

طرح کمیسیون برای مدیریت بازار مسکن تا هفته آینده نهایی و پس از آن برای اعلام وصول تقدیم هیأت رئیسه مجلس می‌شود تا در صحن علنی مورد بررسی قرار گیرد. بنا بر اظهارات کارشناسان بازار مسکن، در شرایط کنونی تأمین مالی، عرضه مصالح ساختمانی ارزان نرخ و ارائه اراضی رایگان سه مولفه اصلی برای کاهش نرخ مسکن در کشور است که متأسفانه در چند سال اخیر به این مسائل توجهی چندانی نشده است.

در شرایط کنونی نرخ زمین حدود دو سوم نرخ نهایی مسکن را شامل می‌شود، از این رو ارائه زمین رایگان از سوی دولت می‌تواند نرخ مسکن را به میزان چشمگیری کاهش دهد. با توجه به اهمیت سه مولفه تأمین زمین، تأمین منابع مالی و تأمین مصالح ساختمانی، طرح کمیسیون عمران مجلس برای مدیریت بازار مسکن با توجه به این مولفه‌ ها تدوین شده است. ارائه تسهیلات ارزان نرخ تک رقمی برای دهک‌ های پایین و اقشار آسیب پذیر یکی از محورهای طرح ساماندهی بازار مسکن است. از این رو قطعا مجلس تمام تلاش خود را برای مدیریت مکانیزم عرضه مصالح جهت اجرای طرح‌ های تولید مسکن انجام می‌ دهد.

 



:: بازدید از این مطلب : 336
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 تير 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

هنوز بازارآهن با تثبیت قیمت هر کیلوگرم میلگرد در کانال ۹ هزار تومان و معامله هر کیلوگرم شمش با نرخ پایه ۸ هزار تومان در رینگ معاملاتی بورس کالا هفته گذشته کنار نیامده بود که زنگ افزایش مجدد قیمت ها و رد شدن از مرز ۱۰ هزار تومان میلگرد در بازار فولاد کشور به گوش رسید. گستره وسیع بازار محصولات فولادی و سرعت بالای نقدشوندگی محصولات این بازار باعث شده تا سرمایه‌های سرگردان قابل توجهی با هدف سوداگری به این بازار سرازیر شوند. در این میان اما و اگرهای رعایت کف عرضه از سوی فولادسازان نیز بر التهابات معاملات شمش فولاد در رینگ بورس کالا افزوده است. برخی از فعالان بازار معتقدند، نتایج عدم وجود قانونی برای الزام تولیدکنندگان به رعایت کف عرضه بیش از قبل نمایان شده است.

کارشناسان معتقدند که اگر چاره ای اساسی برای مهار بازارآهن اندیشیده نشود دیگر به سختی می توان جلوی رشد سریع قیمت ها در این بازار را گرفت. ورود نرخ ارز به کانال ۲۲ هزار تومان در روزهای ابتدایی هفته گذشته هجوم تقاضا در بازار محصولات فولادی را درپی داشت. در روز شنبه ۱۴ تیر میلگرد سایز ۸ قیمت ۹ هزار تومان به‌ازای هر کیلوگرم را تجربه کرد، در روزهای معاملاتی بعدی، بهای سایر سایزهای میلگرد نیز به کانال ۹ هزار تومان وارد شده و در این کانال تثبیت شدند. درحالی قیمت محصولات فولادی در هفته اخیر در این کانال قیمتی قرار گرفته که صحبت از میلگرد کیلویی ۹ هزار تومان در هفته‎‌های گذشته بیشتر به طنزی تلخ شباهت داشت و فعالان این بازار نیز باور نداشتند که این محصول در این بازه زمانی کوتاه و آن هم در شرایط رکود فعلی مصرف به سطح قیمت‌های این چنینی برسد چه برسد که مرز ۱۰ هزار توممان را نیز درنوردد.  درواقع رشد سرسام‌آور بهای ارز و آشفتگی اقتصادی کشور باعث شده تا بخش قابل‌توجهی از پیش‌بینی‌های قبلی نسبت به بازار شمش و محصولات فولادی نادرست از آب درآید.



:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 تير 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، نقش کلیدی محصولات آهنی و فولادی در توسعه زیر ساخت‌ها، راه‌سازی و حمل و نقل، ماشین‌آلات و... سبب شده است زنجیره فولاد در سطح جهان از اهمیت استراتژیک برخوردار باشد. ایران با دارا بودن ۷/ ۲ میلیارد تن ذخایر شناسایی شده در رتبه نهم دنیا قرار دارد. میانگین عیار سنگ آهن در ایران حدود ۵۶ درصد است که نسبت به میانگین ۴۸ درصدی دنیا در وضعیت مطلوبی قرار دارد و از مزیت رقابتی برخوردار است.

سرانه پایین مصرف فولاد در ایران و کشور‌های همسایه مانند عراق، افغانستان و سوریه نسبت به میانگین کشور‌های در حال توسعه می‌ تواند نوید بخش افزایش تقاضای فولاد و در نتیجه سنگ‌ آهن در سال‌ های آتی باشد.  به‌ طور خاص در مورد ایران سرانه فعالی مصرف فولاد حدود ۲۲۶ کیلوگرم نفر است که بر اساس طرح جامع فولاد میزان مصرف فولاد باید به رقم ۳۷۴ کیلوگرم نفر افزایش یابد.

 مزیت دیگر صنعت معدنی در ساختار هزینه و درآمد‌های شرکت‌های این صنعت است. در چهار نماد بورسی کگل، کگهر،کچاد و کنور میانگین موزون سهم هزینه ‌هایی که به‌ طور مستقیم از دلار تاثیر می‌گیرند به کل هزینه‌ های عملیاتی این شرکت‌ها حدود ۵۵ درصد است، در حالی که تمامی فروش این شرکت ‌ها به واسطه قیمت‌ گذاری بر مبنای شمش فولاد خوزستان مستقیما از نرخ دلار تاثیر می‌گیرند.

 بنابراین رشد نرخ برابری دلار به سرعت بر میزان فروش و سود آوری این شرکت‌ ها تاثیر مثبت می‌گذارد. یکی از موضوعات مهم در تحلیل شرکت‌های معدنی شیوه قیمت‌گذاری محصولات است. قیمت محصولات معدنی شامل سنگ آهن خام، کنسانتره و گندله بر مبنای ضرایب مشخصی از قیمت شمش فولاد خوزستان تعیین می‌شود. با توجه به دغدغه سیاست گذاران مبنی بر حمایت از صنعت فولاد همواره نسبت تعیین شده به نحوی بوده است که منفعت فولاد سازان را تامین می‌کرده است.



:: بازدید از این مطلب : 71
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 تير 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، در بازار فولاد قیمت ‌ها به بالا ترین سطح تاریخ خود رسید. بهای هر کیلوگرم میلگرد در بازار تهران اگر چه هنوز به ۱۰ هزار تومان نرسیده است ولی نرخ‌ های فعلی به وضوح هدف قیمتی میلگرد ۱۰ هزار تومانی را نشانه گرفته که این رویکرد بسیار بسیار خطرناک است.

 این در حالی است که بازی بازار با یک نرخ هدف‌ گذاری شده دقیقا یک بازی دوگانه است و برخی از فعالان برجسته بازار وقتی هدف ۱۰ هزار تومانی را می ‌شنوند خود را برای فروش در نرخ‌ هایی نزدیک به ۹ هزار و ۳۰۰ تا ۹ هزار و ۵۰۰ آماده می‌ کنند. این بازی اولین‌ بار نیست که رخ داده و آخرین ‌بار هم نخواهد بود.

 از سوی دیگر بازار فولاد همیشه به رکورد شکنی‌ های قیمتی بدبین بوده و هر رکورد جدیدی استعداد تغییر فاز بازار را در پی‌ داشته است.  از این رو اثر دلار بر بازار فولاد هم مدت‌ هاست که تجربه و اثبات شده و این ‌بار هم اثر دوگانه آن را باید در نظر داشت و تغییر فاز بهای دلار مستقیما در بازار فولاد نیز اثر گذار خواهد شد. 

بازار تیرآهن اما متفاوت است و شتاب رشد قیمت‌ ها بیشتر شبیه به سرگیجه اعداد است تا اعلام نرخ و بهتر است تنها به مخابره نرخ در جدول قیمت ‌ها بسنده کنیم، شاید در آینده اوضاع بهبود یابد.  در نهایت شاید بتوان به این نکته اشاره کرد که شتاب رشد قیمت ‌های روز گذشته در بازار میلگرد اندکی تقلیل یافته است و آرامش اندکی را شاهد بودیم. در این بین این سوداگران هستند که از وضعیت فعلی بازار سود می برند و فشار اصلی بر دوش مصرف کنندگان افتاده است. از اصلی ترین قیمت هایی که با افزایش در بازار آهن و فولاد مصرف کننده را دچار شوک و سردرگمی کرده است افزایش نجومی قیمت میلگرد و قیمت تیر آهن می باشد



:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 تير 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، کارشناسان مسکن معتقد هستند مصوبه اخذ مالیات از خانه‌ های خالی، مسکن را از یک کالای سرمایه ‌ای خارج می‌کند و دیگر سفته بازان و سوداگران نمی ‌توانند بدون هیچ منعی در این بازار سرمایه گذاری کنند.  هم زمان جذابیت بازارهای موازی چون بورس می‌تواند کوچ متقاضیان غیر مصرفی از بازار مسکن را به پروسه‌ای ادامه دار تبدیل کند و تا ۱۰ درصد منجر به کاهش قیمت مسکن شود. 

سوداگران و سفته بازان بازار مسکن بعد از هر شوک قیمتی در بازارهای طلا، ارز و ... به سراغ خرید مسکن می‌ روند تا به رعم خود از تورم جانمانند و سرمایه خود را چند برابر کنند؛ اتفاقی که در آخرین ماه پاییز سال گذشته در منطقه یک تهران رخ داد و قیمت خانه در این منطقه را در هر متر مربع تا ۵ میلیون تومان افزایش داد اما شرایط را در تیر ماه سال ۹۹ با تدبیر دولت به سمت دیگری هدایت کرد.

از زمانی که مصوبه تعیین سقف اجاره بها به بنگاه‌های املاکی ابلاغ شده است، علاوه بر اینکه روی بازار اجاره تاثیر گذاشته، روی بازار خرید و فروش مسکن هم تاثیر گذاربوده است. اکنون متقاضیان غیر مصرفی بازار مسکن نمی‌توانند با این خیال که خانه خود را به مبالغ بالا اجاره دهند و درآمدی چشم گیری داشته باشند اقدام به خرید مسکن کنند؛ از طرفی انتظاری که در بین مردم برای گرفتن مالیات از خانه‌های خالی به وجود آمده است از راحتی و آسایش سرمایه‌ گذاری بدون مانع در این حوزه کاسته است.

بنا بر اظهارات کارشناسان بازار مسکن، برخی از کوچه پس کوچه‌ های مناطق یک تهران مملو از خانه‌ های خالی با متراژهای بالا است که بین سوداگران مسکن دست به دست می‌چرخد و گاهی در سال تا سه بار فروش می رود. مالکان هیچ وقت این واحدها را اجاره نمی‌دهند و برای فروش آسان‌تر معمولا خالی است.



:: بازدید از این مطلب : 67
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 تير 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

در بحبحه ی نوسانات بازار آهن، مجوز هفت پروانه اکتشاف معدنی برای فولاد مبارکه با هدف تامین مواد اولیه در روز سه شنبه در آیینی با حضور رییس سازمان صنعت معدن و تجارت استان و مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان صادر شد. از این رو مقدمات انجام این کار از سال گذشته با توجه به پیگیری های فولاد مبارکه فراهم شد و پهنه ای به وسعت حدود ۱۴ هزار متر مربع در اختیار این شرکت قرار گرفت و هفت پروانه اکتشاف برای نقاط امید بخش صادر شد. البته فولاد مبارکه در این مرحله ۶ ماه فرصت دارد که گزارش اکتشاف های اولیه را به سازمان صنعت معدن و تجارت اصفهان ارائه کند و با قول مساعد مدیرعامل این شرکت مقرر شد که این کار تا چهار ماه آینده انجام شود و مراحل بعدی در دستور کار قرار گیرد. از سال گذشته تاکنون تلاش بسیاری شده است تا سنگ آهن مورد نیاز فولاد مبارکه را تامین شود چرا که فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان قلب تپنده فولاد کشور هستند و باید این اتفاق ویژه خیلی پیش از این ها برای این مجموعه انجام می‌شد.

با توجه به اختلالاتی که در زنجیره تکمیل مواد معدنی بوجود آمده و بخش معدن به بخش فولاد وارد شده، مشکل در تامین مواد اولیه فولاد شامل کنسانتره آهن، گندله و آهن اسفنجی ایجاد شده است که همین امر حاکی از اهمیت این موضوع می باشد. از این رو با درخواست کمک از سازمان صنعت معدن و تجارت اصفهان هفت منطقه به مساحت ۱۴۰ کیلومتر مربع در اختیار این دو برند صنعتی ایران قرار گرفت تا در مهلت قانونی ۶ ماهه نسبت به اکتشافات اولیه  اقدام شود.

کارشناسان امیدوارند بتوان کارخانه کنسانتره در شمال اصفهان را به زودی راه اندازی کرد تا هم سنگ آهن استخراجی، در معادن فولاد مبارکه مورد استفاده قرار گیرد و خبر خوبی برای معادن کوچک باشد تا بتوانند با استفاده از ظرفیت این کنسانتره سازی، سنگ آهن را تحویل دهند و کنسانتره تحویل بگیرند.



:: بازدید از این مطلب : 73
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 تير 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، یکی از برنامه‌ های وزارتخانه، مسدود سازی تقاضا های غیر مصرفی در بازار مسکن است، در شرایط کنونی التهابات بازار مسکن ریشه در عرضه و تقاضا ندارد بلکه تحت تأثیر بازارهای موازی همچون دلار و تورم است. بر اساس قانون اساسی خانه دار کردن مردم جز وظایف حکومت و دولت است، در شرایط کنونی میزان حداقلی تولید مسکن در کشور حدود ۳۰۰ هزار واحد است، حال سالانه باید ۷۰۰ هزار واحد مسکن شهری و ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی تولید شود تا هم مسکن خانه اولی‌ ها و هم موارد جایگزینی تأمین شود.

وزارت راه و شهر سازی برنامه کلانی برای تأمین مسکن اقشار آسیب پذیر و سایر اقشار دارد، از طرف دیگر اقدامات قابل قبولی برای تکمیل واحد های باقی مانده مسکن مهر صورت گرفته است، کل واحد های مسکن مهر ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد بوده که تا الان یک میلیون و ۹۳۰ هزار واحد مسکن مهر تحویل داده شده است، همچنین ۱۲۰ هزار واحد آماده شده که با تکمیل انشعابات، واحد ها تحویل خواهد شد.

بنا بر اظهارات مسئولان بازار مسکن، دولت نمی ‌تواند به صورت مستقیم در بازار اجاره مسکن مداخله کند، بر اساس ماده ۲ قانون ساماندهی زمین و مسکن دولت مجاز به اجاره داری حرفه‌ ای است، از این رو در این رابطه، وزارت راه و شهر سازی زمین ‌های ۹۹ ساله را به دستگاه ‌های متقاضی ارائه کرده و تسهیلات مربوطه ارائه خواهد شد، تا مساکن استیجاری تولید شود، در آن زمان می ‌توان در قیمت اجاره مسکن در آن مناطق دخالت کرد. حال می توان گفت: در شرایط کنونی التهابات بازار مسکن ریشه در عرضه و تقاضا ندارد بلکه تحت تأثیر بازار های موازی هم چون دلار و تورم است.
از این رو امید بر این است که مسئولین راه حلی مناسب اندیشه کنند تا وضعیت نا بسامان بازار مسکن بهبود یابد.

 



:: بازدید از این مطلب : 76
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 16 تير 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازارآهن، اخیرا شایعاتی پیرامون صادر شدن مجوز صادرات بدون هیچگونه مانعی توسط دولت برای ۵ فولادساز بزرگ و مهم کشور شنیده شد که در صورت تایید صحت این خبر نباید به فکر اصلاح بازار داخلی بود چرا بازار مادامی که با قحطی مصنوعی مواجه باشد مشکلی حل نمی شود. البته موضوع دیگری که دیروز در بازار آهن سایه انداخته بود و دهان به دهان بین برخی تجار رده بالا منتقل می‌گردید، بحث احتمال محدود سازی مجدد صادرات در واکنش به این کمبود پیش آمده مواد اولیه در بازار داخلی بود که احتمالا در روزهای پیش رو در اقدامی بازدارنده و التهاب شکن، صادرات فولادسازان بزرگ مجددا محدود خواهد گشت و می توان اندک اندک شاهد اصلاح قیمت ها در بازار داخلی بود.

به هر حال مدتی است که رفتار افسار گسیخته قیمت گذاری در بازارآهن به گسترش بی‌نظمی، نگرانی‌ها، هیجانات و برخی شایعات دامن زده که البته در خصوص کنترل بازار داخلی بارها عنوان کردیم که دولت اگر اراده کند، حداقل در خصوص فولاد و آهن به عنوان یک کالای ملی با برخورداری از یارانه ریالی تولید، قادر است با ایجاد محدودیت در صادرات به این قحطی مصنوعی پیش امده پایان دهد اما روند صعودی و افسار گسیخته نرخ دلار با توجه به اینکه به عنوان ضریبی برای تعیین نرخ فولاد در بازار داخلی تعیین شده است، ایجاد حباب قابل توجه در این بازار را با برخی شائبه ها روبرو می کند.

در حال حاضر نرخ "دلار سنا" یا همان دلار صرافی مورد استناد آقایان فولادساز و مسئولان تنظیم بازاری، روی ۲۱ هزار تومان ایستاده که با در نظر گرفتن شمش ۳۶۵ دلاری صادراتی به نرخی معادل با حدود ۷۶۵۰ تومانی یا شمش حدود ۸۳۰۰ تومانی +vat می رسیم که از این نظر، منطق و دیدگاه فولادسازان و ناظرین کنونی، برای بازار داخلی فولاد با استناد به این نرخ دلار نه تنها بازار فولاد حبابی نیست، بلکه قیمت ها باید روی این میزان تراز باشد!!!

 



:: بازدید از این مطلب : 182
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 16 تير 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به تحلیل آهن پرایس در اخبار بازار آهن، به دنبال افزایش قیمت شمش فولاد، ابطال مکرر معاملات آن در بورس کالا و کمبود این محصول در بازار و ناتوانی در تامین مواد اولیه، نوردکاران فولادی بر آن شدند برای پیگیری خواسته‌های قانونی خود و رفع مشکلات به‌وجودآمده، انجمنی را تشکیل دهند تا به‌صورت تخصصی امور مربوط به تولیدکنندگان نورد فولادی کشور را پیگیری کرده و حامی منافع آنها باشد؛ از این‌رو با طی فرآیند قانونی این انجمن شکل گرفت.

به این ترتیب مجمع موسسین انجمن نوردکاران فولادی ایران با حضور ۳۸ عضو و پس از دریافت مجوز هیات نظارت راهبردی تشکل‌های اتاق بازرگانی ایران مبنی بر تاسیس و ثبت «انجمن نوردکاران فولادی ایران» (صادرات محور)، روز چهارشنبه در اتاق بازرگانی ایران تشکیل شد. انتخاب اعضای هیات‌مدیره و بازرسان و تعیین ورودی و حق‌عضویت و انتخاب روزنامه رسمی موارد مهمی بود که در نخستین جلسه نوردکاران مطرح و تصمیم‌گیری شد. انجمن مزبور ۵۲ عضو دارد و البته محدودیتی برای گرفتن عضو جدید ندارد و همه نوردکاران می‌توانند در این انجمن عضو شوند. اعضای انجمن نوردکاران فولادی ایران، تولید ۱۶ میلیون تن مقاطع فولاد ایران را بر عهده دارند که این میزان حدود ۹۰ درصد تولید فولاد ایران را شامل می‌شود و همگی متعلق به بخش خصوصی هستند. در ابتدای این نشست، هریک از اعضای انجمن با بیان دغدغه‌های خود درخصوص اهمیت تشکیل این انجمن به گفت‌و‌گو پرداختند.

یکی از مهم‌ترین دلایل تاسیس انجمن مستقل و فراگیر نوردکاران فولاد ایران، تبعیض، تضاد منافع و عدم پیگیری مشکلات نوردکاران بود که تولید ۸۰ درصد تولید مقاطع طویل و تخت فولادی کشور را بر عهده دارند و اکثر تصمیم‌هایی که در حوزه فولاد اخذ می‌شود با نگاه به فولادسازان دولتی بود و مشکلات بخش خصوصی به درستی انعکاس داده نمی‌شد، لذا این انجمن که تمامی آن متعلق به بخش خصوصی است ایجاد شد تا بتواند چالش‌ها و مشکلات بخش خصوصی را منعکس کند و پیگیر رفع آنها باشد.



:: بازدید از این مطلب : 83
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 14 تير 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، نخستین داده‌ های قیمتی از بازار مسکن شهر تهران افت هفت درصدی نرخ‌ های پیشنهادی را نشان می‌ دهد، در شمال تهران سرعت رشد ماهیانه از ۲۲ درصد به ۳.۵ درصد رسیده است. داده‌ های به‌ دست آمده از بازار مسکن شهر تهران در ۱۲ روز ابتدای تیر ماه ۱۳۹۹ نشان می‌دهد میانگین افزایش نرخ های پیشنهادی از ۱۲.۵ درصد به ۵.۲ درصد کاهش یافته است.

 به نظر می‌رسد بازه تلاطمی بازار مسکن که به دلیل کرونا حدود دو ماه به تاخیر افتاده بود در تیرماه به پایان رسیده و نرخ‌ ها فروکش کرده است. در ماه گذشته متأثر از افزایش نرخ ارز و هم چنین جو روانی در بازار، قیمت منزل و اجاره بها به صورت لجام گسیخته زیاد شد که منطقی در آن وجود نداشت.

تیر ماه سال جاری بر اساس قیمت ‌های پیشنهادی میانگین نرخ رشد قیمت مسکن در مناطق ۸ تا ۱۲ صفر درصد بوده است. رشد قیمت در منطقه ۷ نیز معکوس شده و ۸ درصد کاهش یافته است. واسطه‌های ملکی می‌گویند بیش از آنکه تصمیمات دولت برای ساماندهی بازار مسکن منجر به آرامش قیمتی در این بازار شده باشد، عبور از بازه پرنوسان فصلی بازار مسکن علت ثبات نسبی قیمت است.

با این حال کارشناسان اظهار دارند، که تاثیر برنامه‌ های دولت از جمله تصمیم برای افزایش تولید مسکن، دریافت مالیات از خانه‌ های خالی، الزام به دریافت کد رهگیری، ایجاد سقف قیمتی ۲۵، ۲۰ و ۱۵ درصد برای رشد اجاره بها حداقل در میان مدت خود را نشان می‌ دهد و نمی‌توان در کوتاه مدت نتایج این تصمیمات را مشاهده کرد.

در مصوبه قبلی ستاد مقابله با کرونا اجاره‌ نامه‌ ها دو ماه تمدید شد که از اسباب‌کشی جلوگیری کرد و راهگشا بود. در شرایط فعلی وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا همچنان به جلوگیری از اسباب‌کشی تأکید دارند و به همین دلیل یک بسته سیاسی تنظیم و برای کل جامعه لازم‌ الاجرا شد که براساس آن اجاره‌ بها در تهران حداکثر تا ۲۵ درصد، در هفت کلان‌شهر حداکثر تا ۲۰ درصد و در سایر شهرها حداکثر تا ۱۵ درصد می‌توانست افزایش یابد.



:: بازدید از این مطلب : 72
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 14 تير 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنابر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، سنگ آهن ماده اصلی در تهیه فولاد محسوب می شود. به اعتقاد برخی از تحلیلگران چشم انداز قیمت سنگ آهن در ادامه سال ۲۰۲۰ رقمی در حدود ۱۰۰ دلار در هر تن خواهد بود. این رقم نسبت به گذشته تا حدودی افزایش پیدا کرده اما نسبت به رکورد ۱۸۰ دلار در هر تن از کاهش چشمگیری برخوردار شده است.

این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان مرکز، امکان افت سطح قیمت ها به کمتر از ۱۰۰ دلار نیز وجود دارد. این در حالی است که انتظار می رود میزان تقاضا نیز روند کاهشی داشته باشد. کاهش تقاضا بدون شک خبر خوبی برای فعالان بخش معدن که با افزایش هزینه ها و کاهش قیمت ها مواجه هستند، نیست. تا پیش از این قیمت سنگ آهن به صورت سالیانه و طی مذاکرات شرکت های فعال در این زمینه با شرکت های ذوب آهن تعیین می شد.

زمانی که مکانیزم جدید قیمت گذاری معرفی شد، میزان تقاضای چین برای سنگ آهن سیری ناپذیر بود. در نتیجه مکانیزم جدید به معنای آن بود که قیمت ها می توانند در یک دوره زمانی کوتاه به بالا ترین میزان خود برسند اما در مقابل عکس آن نیز صادق است. در زمان کاهش تقاضا قیمت ها نیز به سرعت کاهش پیدا می کنند. در شرایط فعلی عواملی مانند کاهش تقاضا، موجودی بالا و ظرفیت مازاد تولید صنایع فولاد اروپا و آمریکا را تحت تاثیر قرار داده و تقریبا قدرت قیمت گذاری را از آن ها سلب کرده است.

بنابراین پیش بینی می شود قیمت فولاد بیشتر از هزینه های مصرفی کاهش پیدا کرده و آسیب ها را افزایش دهد. اما این تنها صنایع فولاد نظام های اقتصادی پیشرفته جهان نیست که خود را تحت فشار احساس می کنند. میزان سود شرکت فولاد تاتا هند طی سه ماهه دوم سال جاری میلادی کمتر از پیش بینی ها بوده و هزینه های بالای تامین مواد خام و کاهش تقاضا از دلایل اصلی این مساله عنوان شده اند.

 



:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 14 تير 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن،خارج شدن بازار مسکن شهر تهران از منطق اقتصاد در چند نمایه کاملا مشهود است. به طور مثال در حالی که معاملات در خرداد ماه ۴.۵ درصد کاهش یافته، متوسط قیمت ۱۲.۱ درصد افزایش پیدا کرده است. بین رشد قیمت واحد ها و تعداد معاملات بر اساس متراژ نیز رابطه مستقیمی وجود ندارد. اردیبهشت ماه سال جاری بیش از نیمی از معاملات مسکن شهر تهران به میزان ۵۲ درصد در واحد های مسکونی با زیربنای ۴۰ تا ۸۰ متر مربع صورت گرفته و این در حالی است که بالاترین میزان رشد قیمت مربوط به واحدهای با متراژ ۱۴۰ تا ۱۶۰ متر مربع به میزان ۴۲.۶ درصد نسبت به زمان مشابه سال قبل بوده است.

در خصوص پراکندگی معاملات در مناطق شهر تهران نیز ارتباطی بین تعداد قراردادهای خرید و فروش با میزان رشد قیمت وجود ندارد. اردیبهشت ماه سال ۹۹ مناطق ۵، ۲، ۴ و ۱۰ به ترتیب بالاترین تعداد معاملات مسکن شهر تهران را به خود اختصاص دادند، در حالی که بالاترین رشد سالیانه قیمت به ترتیب در مناطق ۱۹، ۱۶، ۶ و ۲۱ اتفاق افتاد.

از طرف دیگر در شرایطی که منطقه ۱ تهران رتبه یازدهم از نظر تعداد معاملات در بین مناطق ۲۲ گانه شهر تهران را به خود اختصاص می‌دهد، خرداد ماه ۱۳۹۹ بالاترین رشد ماهیانه قیمت را نیز به میزان ۲۵ درصد به نام خود ثبت کرد.هم اکنون متوسط قیمت مسکن در منطقه یک تهران به عدد بی سابقه ۴۲ میلیون تومان در هر متر مربع رسیده که فقط در یک ماه متری ۹ میلیون تومان رشد کرده است. کارشناسان، یکی از رها شده ترین بازارهای اقتصادی در ایران را به بازار مسکن می‌دانند که هیچ نوع مالیاتی بر عایدی سرمایه و همچنین مالیاتی بر خانه‌های خالی وضع نمی‌شود. در این شرایط بازار به محلی برای هجوم سرمایه های سرگردان و جولان دلالان تبدیل شده است.



:: بازدید از این مطلب : 78
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 12 تير 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، در گذشته بازار محصولات فولادی تا حد زیادی از نوسان‌ های بازار مسکن و تقاضای مصرف‌کننده تاثیر می ‌پذیرفت. تاثیر تکانه‌ های نرخ ارز بر بازار محصولات فولادی به میزانی اوج گرفته که رابطه معمول عرضه و تقاضا که کشف نرخ در بازار متعادل بر مبنای تقابل این دو صورت می‌گیرد جای خود را به معیار نرخ ارز داده و اکنون از محل کاهش تقاضای داخلی و صادراتی قیمت‌ها تعدیل نمی‌ شوند؛ به‌ طوری که روند عادی بازار تحت‌ الشعاع قرار گرفته و مختل شده است.

قدرت‌ یابی نرخ ارز در بازار فولاد باعث شده تا امید فعالان این حوزه به ایجاد ثبات و آرامش به علت محدودیت بازار داخلی و افت صادرات نیز به نتیجه نرسد و درحالی که اغلب انبارها انباشته از محصول است و صادرات محصولات فولادی نیز با افت قابل ‌توجه رو به‌ رو شده اما بازار بی ‌توجه به این موارد به مسیر افزایشی خود ادامه دهد. به اظهارات کارشناسان این حوزه ورود و خروج ‌های پی در پی سرمایه در بازار فولاد از دیگر عوامل التهاب نرخ نشات می‌گیرد.

به دنبال انتظارات تورمی شکل‌گرفته و ترس از تداوم کاهش ارزش پول، افراد و به‌ ویژه سفته‌ بازان نقدینگی قابل‌ توجه خود را پس از ورود به بورس و بازار طلا به سایر بازارهای کالایی از جمله فولاد هدایت کرده و همین موضوع التهاب و رشد فزاینده قیمتی در بازار را رقم زده است. شاید برطرف شدن معضل رشد شتابان قیمتی محصولات میانی و طویل فولادی در این بازار به عملکرد نهاد های متولی در زمینه اتخاذ سیاست ‌های مناسب ارزی متکی باشد. به دلیل پیوسته بودن زنجیره محصولات فولادی، بی‌تردید افزایش بهای شمش فولاد به‌ عنوان محصول میانی بر نرخ سایر مقاطع طویل فولاد اثرگذار خواهد بود و سبب سرایت روند صعودی قیمت به سایر کالاهای تولیدی این بازار می ‌شود.



:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 12 تير 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، در حال حاضر نزدیک به ۲/۶ میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد، لذا وارد نشدن این خانه‌ ها به بازار مسکن به شدت موجب افزایش قیمت ملک و اجاره‌ بها شده است. بیش از ۲۵ میلیون خانوار در کشور وجود دارد و تقریبا همین مقدار مسکن نیز در کشور تولید شده است اما چند مشکل در بخش تأمین مسکن جامعه مطرح است، تقریبا ۲/۶ میلیون خانه از خانه‌ های ساخته شده خالی مانده است، چرا که افزایش قیمت مسکن به دلیل سیاست ‌های غلط در این حوزه موجب شده مالکان به این خانه‌ ها به عنوان کالای سرمایه‌ ای برای بهره‌ مندی از افزایش قیمت نگاه کنند.

مسئله مهم دیگر بافت‌ های فرسوده و خانه‌ های قدیمی‌ ساز است. آمارهای مختلفی درباره بافت‌ های فرسوده در دست است که تا ۸ میلیون نیز اعلام شده است. مسئولین شکاف بزرگی بین عرضه و تقاضای مسکن ایجاد کرده اند، شکافی که راه را برای دلال‌ بازی و سرمایه‌ای کردن هر چه بیشتر مسکن هموار کرد.
کمبود عرضه به نسبت تقاضا باعث افزایش رشد قیمت مسکن و به تبع آن افزایش رشد اجار ه‌بها شد، چرا که در در بلند مدت باید منجر به تولید مسکن ارزان قیمت مورد نیاز جامعه شود، بی‌شک عمده خانوارهایی که توانایی خرید یا پرداخت اجاره‌بها با تعرفه‌های نجومی و سرسام‌ آور مسکن کنونی را ندارند باید با سیاست‌ گذاری ‌های دولت از طریق فروش خانه ‌های ارزان قیمت صاحب خانه می‌ شدند، لذا سیاست اصلی دولت در راستای تولید خانه ارزان قیمت ناقص ماند و هیچ ‌گاه در این دولت محقق نشد. 

 تئوری مسکن مهر قیمت زمین حذف شد و با حذف شدن قیمت زمین ۵۰ درصد قیمت تمام شده مسکن کاهش یافت. با این تمهیدات مردم امکان خرید خانه ارزان قیمت را یافتند. این موضوع علاوه بر خانه‌دار کردن مردم به کاهش قیمت مسکن منجر شد. اما این طرح اشکالاتی داشت که متاسفانه دولت به جای رفع اشکال، به طور کامل این مدل را کنار گذاشت و مدل دیگری هم جایگزین نکرد.

در کوتاه مدت مسئله عرضه ۲/۶ میلیون خانه خالی به بازار می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد و اثر قابل توجهی روی کاهش اجاره مسکن برجای بگذارد. با توجه به اینکه حدود ۸ میلیون خانوار مستاجر در کشور وجود دارد، اگر از ۲/۶ میلیون واحد خالی ۱/۵ میلیون آن وارد بازار اجاره شود، موجب شکستن اجاره و کاهش رشد قیمت مسکن می‌شود.



:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 7 تير 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن، پس از به وجود آمدن زمینه های کمبود عرضه در بازار داخلی و التهابات متاثر از نوسانات دلار بازار ازاد به همراه روند افزایشی نرخ صادراتی شمش دست به دست هم دادند تا شرایط را برای نوسان گیری بازار آزاد شمش  مساعد کنند. بعد از آخرین باری که شمش در بورس کالا عرضه و معامله شد، رویه متداول عرضه شمش با تمرکز فولادسازان بزرگ به بازار پررونق چین به هم خورد، بطوریکه عرضه شمش به بازار داخلی قطع و متعاقب آن به واسطه افزایش نرخ دلار و افزایش نرخ صادراتی شمش بازار داخلی تشنه تر از همیشه منتظر عرضه شمش بود.

شروع رسمیت دادن به این افزایش قیمت ها روز سه‌شنبه هفته گذشته بود که ۲۶،۵۳۲ تن میلگرد آجدار با نرخ رقابتی میانگین موزون ۷۰،۵۹۸ ریال در بورس کالا معامله شد که این نرخ حدود ۸ درصد بالاتر از نرخ میلگرد دریای سیاه با متوسط قیمت ۴۰۷.۵ دلار/تن بود، وقتی که در بورس کالا محصول نهایی بیش از ۸ درصد بالاتر از نرخ جهانی تایید می شود، بدیهی است که روز بعد آن یعنی روز چهارشنبه هم این سیگنال تایید به رقابت هیجانی شمش منجر خواهد شد و در واقع ادرس تایید ۱۵.۷ درصد بالاتر نرخ شمش به بازیگران این سناریو خواهد بود .

واقعیت این است که خودشان هم می دانند نرخ پایه با عنایت به سقف باز رقابت ها کاملا نمایشی است و این بازی ها صرفا برای تظاهر به رعایت نرخ مصوب کمیته تنظیم بازار اعلام می شود. البته کارشناسان معتقدند که قطعا رقابت سقف باز روز شنبه این اختلاف قیمت را جبران خواهد کرد مضاف بر اینکه فولادساز و نوردکار می داند که در بورس کالا سقف رقابت ندارد. از آنجاییکه مردم در گذر زمان به این باور رسیده‌اند که بازو های نظارتی دولت به نوعی توان کافی در کنترل و الزام نمودن فولادسازان و سرچشمه ها در عمل و واقعیت در رعایت به این نرخ از دلار را ندارند، لذا خودشان دست به کار شده‌اند و رقابت می کنند تا از قافله تورم عقب نمانند.



:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 7 تير 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن، مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در نخستین جلسه دوره‌ای شورای مدیران در مجتمع صنعتی چادرملو پس از گزارش مدیر مجتمع در خصوص وضعیت تولید و فروش شرکت و درخواست برای رفع برخی موانع توسعه تولید،اذعان داشت که: اگر بدنبال توسعه و تحقق جهش تولید هستیم هیچ راهی جز دستیابی به مواد اولیه جدید نداریم.

وی با گلایه از برخی تصمیم گیرندگان و دیوان سالاری موجود که موجب جلوگیری از بهره برداری ذخایر شناسایی شده گردیده اند هشدار دارد چنانچه هر چه سریعتر نسبت به استخراج از ذخایر شناسایی شده و اکتشافات جدید معادن سنگ آهن اقدام نشود بسیاری از واحد‌های فعلی فولاد سازی کشور در خطر تعطیلی و یا کاهش تولید قرار می گیرند.

وی هم چنان تاکید داشت که: برای ما تولیدکنندگان، مسئولان و متولیان کشور تکلیف آن است تا با اتخاذ تدابیر اثربخش در تحقق توسعه همه جانبه کشور تلاش کنیم. چرا که جایگزین کردن معادن بجای نفت با شعار محقق نمی‌شود و  نیاز به عزم و اراده‌ای قوی، مدیران جسور و کارآمد دارد. مدیرعامل چادرملو در ادامه افزود که: امروز فولاد کالایی ارزشمند در جهان است و مشخص نیست همین روند تا چند سال آینده وجود داشته باشد. بنابراین تا فرصت باقی است باید بهترین بهره برداری را از این صنعت نمود. 

البته توجه به تامین مواد اولیه از اهم واجبات در صنعتی چون فولاد می باشد که اغلب با بی توجهی مسئولان و مدیران فعال در این حوزه مواجه می گردد. که تداوم این غفلت ها از بازار آهن و فولاد می تواند مانع های بسیار بزرگی بر سر راه اقتصاد کشور ایجاد نماید. گره های ایجاد شده در مسیر فعالیت های اقتصادی کشور می تواند عرصه را برای زندگی جمع کثیری از فعالان این حوزه ایجاد نماید از این رو می طلبد تا تمام عوامل کشور دست در دست هم برای حل مشکلات این صنعت بزرگ اقدام نمایند.

 



:: بازدید از این مطلب : 67
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 4 تير 1399 | نظرات ()