نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس  در اخبار بازار فولاد، بسیاری از تولیدکنندگان مقاطع فولادی از نحوه قیمت‌گذاری شمش و دیگر محصولات فولادی در بورس کالا معترض هستند چرا که قیمت پایه محصولات با نرخ دلار نیمایی به دست می‌آمد اما در تاریخ ۱۲ مهر بود که خبر رسید اعضای انجمن فولاد  و وزارت صمت صورت جلسه‌ای را امضا کرده‌اند که طی آن، فرمولی برای تعیین قیمت پایه شمش در بورس کالا ارائه شده است.

دبیر کل انجمن سنگ آهن ایران در این باره گفت: توافق صورت گرفته، اتفاق خوبی در زمینه فولاد است اما باید توجه داشت که هر توافق و هر فرمولی، زمانی معنا خواهد داشت و تأثیر مثبت در مشکلات خواهد داشت که عرضه اتفاق بیفتد...

سعید عسکرزاده با اشاره به اینکه بزرگترین مشکلی که قیمت‌ها را در بازار فولاد بالا نگه می‌دارد، عدم عرضه است، تصریح کرد: عدم عرضه باعث شده بازار متعادل نشود، از سوی دیگر میزان تقاضا به شدت کمتر از میزان تولید آن در کشور است؛ پس اگر عرضه به درستی در بورس کالا صورت می‌گرفت، با فرمول قبل قیمت فولاد هم می‌توانستیم بازار را تنظیم کنیم.

وی تصریح کرد: بحث فرمول‌ها در مشکلات به وجود آمده در بازار فولاد در میان نیست و مشکل ما میزان عرضه در بورس کالا است و اگر میزان عرضه در بورس کالا زیاد شود، قیمت‌ها به هر نحوی به تعادل خواهد رسید.

دبیر کل انجمن سنگ آهن کشور درباره تأثیرگذاری روش ارائه شده توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: فرمول در نظر گرفته شده برای قیمت فولاد می‌تواند از لحاظ روانی روی بازار تأثیر مثبت بگذارد اما تأثیرگذاری آن مشروط به عرضه درست محصولات در بورس کالا است و اگر عرضه به درستی انجام نشود، مشکلات جای خود باقی خواهند ماند.

عسکرزاده در پایان گفت: باید زمان بگذرد تا ضرایب اصلاحات خود را انجام دهند چرا که این ضرایب ایراد دارند و بسیاری از بنگاه‌داران با این ضرایب کار نمی‌کنند، اما اگر این روش بتواند تعادل را به بازار فولاد بازگرداند، می‌تواند وضعیت سنگ آهن را هم بهتر کند زیرا قیمت‌گذاری محصولات صنایع بالادست با اعدادی غیر واقعی صورت می‌گیرد و اگر این اعداد واقعی شوند و شمش هم در بورس کالا عرضه شود، همه چیز به نفع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نهایی خواهد بود.



:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 30 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن،به گفته یکی از مقامات مسئول،مطابق با طرح هایی  که در خصوص بازار مسکن مطرح شده بود مردم بر این گمان بودند که طرح قابل قبول تری باشد، اما اکنون به طرح مسکن ملی اطمینان پیدا کردند و شاهد جو آرام تری هستیم. به گفته وزیر راه و شهرسازی تاثیرات روانی این مسئله بیشتر از آثارعملیاتی است وی همچنین افزود: نرخ مسکن تابع عرضه و تقاضا نیست و تحت تاثیر بازار‌های موازی قرار گرفته است.

وزیر مربوطه در خصوص وجه آورده اولیه اظهار نمود که تاکنون حدود ۱۳۸ هزار نفر از واجدان شرایط و تایید شدگان، پرونده تشکیل داده ‌اند و نیمی از آن‌ها آورده اولیه را واریز کرده‌اند، ایشان تاکید کردند که به همه مردم توصیه می‌کنم فرصت مسکن ملی را برای خانه ‌دار شدن از دست ندهند. همچنین در ادامه از افتتاح اولین پروژه مسکن ملی در چند روز آینده خبر داد و گفت: اولین پروژه مسکن ملی تاچند روز آینده با حضور رییس جمهوری افتتاح می شود.

 وی با بیان اینکه درآینده نزدیک، طرح مالیات بر خانه خالی اجرایی می شود و امید بر این است که سرمایه حبس شده در مسکن خارج شود، با تاکید براینکه تمام کسب و کار‌ها باید شفاف باشند و ما به دنبال شفافیت هستیم تا از درآمد‌های حلال استفاده کنیم، گفت: لیست اول خانه ‌های خالی را به سازمان امور مالیاتی تحویل دادیم و این سازمان می ‌تواند با قوانین موجود نسبت به اخذ مالیات از خانه ‌های خالی اقدام کند.

در بیان دیگر وزیر راه و شهرسازی در خصوص عدم انتشار آمار متوسط قیمت مسکن در برخی مناطق اظهار کرد: نظر ما این است که آمار قیمت و معاملات منطقه یک و سوم تهران حذف شود چراکه این دو منطقه باعث ۵/۳ برابری قیمت متوسط مسکن شده است به گفته ایشان با حذف این آمار متوسط قیمت مسکن در تهران به زیر ۱۵ میلیون تومان می‌رسد.



:: بازدید از این مطلب : 284
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 30 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن معاون قضایی دادستان کل کشور ضمن پذیرش این مساله که هنوز توافقات دادستانی با فولاد مبارکه اصفهان عملی نشده است، عنوان کرد: «این کارخانه مدعی شده است که می‌تواند ۹۰ درصد ورق مورد نیاز تولیدکنندگان خودرو، لوازم خانگی و لوله و پروفیل را تولید کند و همچنین اخلاقا، قانونا و کتبا به دادستانی متعهد شده که نحوه عرضه ورق در سطح کشور را اداره کند. اما نمی‌دانیم علت تاخیری که در اجرای این توافق پیش آمده است، چیست.»

درهفته گذشته حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی در مصاحبه‌ای بیان کرد که قیمت ورق مورد نیاز تولیدکنندگان لوازم خانگی در بازار آزاد به طور متوسط کیلویی ۱۱ هزار تومان از نرخ جهانی این محصول بالاتر است.‌ این در حالی است که حدود یک ماه پیش، معاون قضایی دادستان کل کشور عنوان کرد از توافق میان قوه قضاییه و فولاد مبارکه اصفهان برای عرضه انواع ورق مورد نیاز تولید کنندگان کشور به صورت سهمیه‌ای در بورس کالا خبر داده بود.

اما با نگاهی به آمار عرضه ورق در چند هفته گذشته در بورس کالا بخصوص به طور قطع می‌توان گفت که توافق معهود هنوز به مرحله اجرا در نیامده است و این هفته نیز اساسا هیچ نوعی از ورق در بورس کالا عرضه نشد. همچنین اظهارنظرهای فعالان بازار آهن از احتکار عمده ورق در میان برخی بنگاهداران آهن و البته بعضی از تولیدکنندگان لوله و پروفیل حکایت دارد. این مسائل نشان‌دهنده آن است که اوضاع ورق در بازار آهن مملکت اصلا خوب نیست و ما هم به همین دلیل، بر آن شدیم تا در گفت‌وگو با سعید عمرانی، معاون قضایی دادستان کل کشور اولا پیگیر اجرای توافقات قبلی بشویم و ثانیا آینده بازار ورق و چالش‌های نظارتی پیش روی این بازار آشفته را بررسی کنیم.

عمرانی تاکید کرد که فولاد مبارکه اصفهان در تلاش برای عمل به توافقات خود با قوه قضاییه است و اخیرا نیز اطلاعیه‌ای درباره شرایط فروش انواع ورق‌های خود منتشر کرده که در آن قیمت انواع ورق بین ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان اعلام شده است



:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 30 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، وزارت محیط زیست چین در ۱۶ اکتبر با صدور اطلاعیه ای، از شرکت های تولید فولاد خواسته است برای مقابله با آلودگی هوا در فصل پاییز و زمستان ۲۰۲۰-۲۰۲۱ علاوه بر کاهش تولید خود، ظرفیت مازاد تولید را کم کرده و ظرفیت های منقضی را نیز محدود کنند. ۸۵ شهر چین تحت تاثیر این دستورالعمل قرار خواهند گرفت.

همچنین انتظار می رود کاهش تولید حدود ۶ ماه تا مارس ۲۰۲۱ ادامه داشته باشد. صنایعی که از محدودیت های تولید تأثیر می پذیرند شامل آهن و فولاد، مصالح ساختمانی، فلزات غیر آهنی، کک سازی، ریخته گری، پتروشیمی، مواد شیمیایی، بسته بندی و چاپ صنعتی می باشند.

یکی از بزرگ ترین شرکت های تولید فولاد در شهر تانگشان متاثر از دستورالعمل کاهش تولید، فعالیت کوره های بلند خود را در پاییز و زمستان محدود کرده است. طبق اطلاعیه دولت، میزان کاهش تولید از ۱۰ تا ۴۵ درصد خواهد بود. تقریبا ۲۰ کارخانه از زمستان پارسال خود را مطابق با دستورالعمل های حفاظت از محیط زیست به روزرسانی کرده و ۱۰ کارخانه دیگر باید در این راستا اقدامات لازم را انجام دهند.

محدودیت ظرفیت تولید چدن در سال های ۲۰۲۰-۲۰۲۱ بالغ بر ۹.۶ میلیون تن برآورد شده که کمتر از دوره پاییز و زمستان ۲۰۱۹-۲۰۲۰ است. اثربخشی این محدودیت های تولید در سال گذشته کمتر از ۵۰ درصد بوده است. هنوز دستورالعمل های جدیدی صادر نشده و کاهش تولید براساس اعلامیه های منتشر شده در تعطیلات اکتبر بوده است. بنابراین اثر این محدودیت ها در تانگشان نیز کمتر است.
همچنین بهای بیلت CIS با افزایش ۲ دلاری، ۴۰۷ دلار فوب دریای سیاه ارزیابی شد و یک محموله حدود ۱۵ هزار تنی به اتیوپی در قیمت کمتر از ۴۳۰ دلار CFR و یک محموله بیلت ۳۰۰۰ تنی به بهای ۴۳۰ تا ۴۳۵ دلار تحویل تونس فروخته شد.
بازار انتظار اصلاح قیمت ها را دارد زیرا تقاضای چین برای افزایش قیمت ها کافی به نظر نمی رسد.

 


اشتراک گذاری:TelegramWhatsAppTwitterLinkedInFacebook

 

 
 


:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، نرخ نوسانی ارز و روند رو به نزول بورس، مسکن را به یک صندق سرمایه گذاری ایمن بدل کرده است به طوری که نقدینگی هایی که باید در اختیار بورس قرار بگیرد و در جهت رونق تولید استفاده شود همگی در بخش مسکن حبس شده است که نتیجه آن دو مشکل بزرگ را برای کشور ایجاد کرده است: افزایش قیمت مسکن بخصوص در کلان شهر ها و کمبود مسکن در سطح کشور نسبت به میزان جمعیت و تقاضا. 

براساس گزارش بانک مرکزی، رشد ۱۰درصدی قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران در هر ماه به یک روند تبدیل شده است و گویا قرار نیست مانعی بر سر راه این افزایش قیمت افسارگسیخته قرار بگیرد. نکته جالب اینجاست که بخش مسکن از مواردی می باشد که در حیطه اختیار وزارت راه و شهر سازی است اما وقتی موارد این چنینی را از بانک مرکزی میشنویم کاملا مشهود می شود که خود بانک مرکزی از بخش مسکن به عنوان یک صندق سرمایه گذاری استفاده می کند و تا زمانی که منفعت دولت در بخش مسکن باشد بعید است شاهد تغییر جدیدی در ساختار اقتصادی پیش رو در زمینه بازار های سرمایه باشیم چرا که بررسی چند ماه نخست سال تأییدکننده این مسئله است.

 بر این اساس در فروردین‌ ماه امسال، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی ۱۵میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود. در ماه بعد این قیمت با افزایش ۱۱درصدی به متوسط هر مترمربع ۱۶میلیون و ۹۷۰هزار تومان رسید. خردادماه نیز با رشد ۱۱/۶ درصدی این قیمت به نزدیک متوسط ۱۹ میلیون تومان در هر مترمربع رسید و حالا میانگین قیمت، چیزی در حدود  ۲۴میلیون تومان می باشد. 

بانک مرکزی در جدیدترین گزارش خود از تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در سال۹۹، وضعیت بازار در مرداد ماه را بررسی کرده است. براساس این گزارش، خریداران در مرداد ماه برای خرید و فروش هر مترمربع واحد مسکونی، متوسط ۲۳میلیون و ۱۰۰هزار تومان هزینه کرده‌اند که نسبت به ماه قبل ۱۰/۵ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷۷/۴ درصد بیشتر بوده است.

اکنون برگشت بازار بورس در ۲ ماه گذشته، کاهش شاخص و بازدهی منفی، جمعیت زیادی را غافلگیر کرده و به دغدغه جدید اقتصادی و اجتماعی تبدیل شده است. ردیابی خریداران مسکن در معامله ‌های گذشته از فعال ‌ترشدن تقاضای سرمایه‌ای ملک حکایت دارد و به ‌این ‌ترتیب تقاضای غیرمصرفی در بازار مسکن که هم بر حجم معامله‌ها اثر فزاینده گذاشته هم بر قیمت آپارتمان‌ها، از ابتدای سال با موتور «بورس» درحال شارژ است.



:: بازدید از این مطلب : 49
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار آهن، صادرات سنگ آهن با کیفیت بالا در جنوب کشور که مورد نیاز واحد های فولاد سازی است  مدتی است مورد بحث قرار گرفته.
حال با بالارفتن نرخ ارز در کشور صادرکنندگان حاضر هستند تا عوارض صادراتی را پرداخت کرده و در مقابل به درآمدهای ارزی دست پیدا کنند تا این که سنگ آهن را در داخل کشور به ریال فروخته و به دست مصرف کننده داخلی برسانند، زیرا قیمت جهانی سنگ آهن نیز بالا رفته و منجر شده تا جذابیت صادرات سنگ آهن افزایش یابد و در این زمینه نیز اقدامی نمی‌توان انجام داد و در نهایت این صادرات به ضرر فعالان بازار آهن  تمام می شود.
برای جلوگیری از این اتفاق باید صادرات سنگ آهن ممنوع شود که آن نیز از لحاظ قانونی شرایط خاص خود را نیاز دارد و همه صادرات نیز با مجوز رسمی انجام شده و برخی نیز به صورت قاچاق بوده است که در این زمینه مسئولان بندری باید پاسخگوی این موضوع باشند که باری که مجوز صادراتی نداشته چگونه بارگیری آن در کشتی انجام و تبدیل به یک معضل برای صنعت فولاد کشور شده است.
 همچنین ۲ تا ۳ محدوده معدنی دیگر نیز ثبت شده تا در کنار طرح احیای معادن کوچک مقیاس در شرکت پویش معادن ذوب آهن بحث احیا و فعالسازی معادن کوچک مقیاس را به صورت مشارکتی و مالکیتی انجام ‌دهیم و تا ۲ سال آینده بتوانیم بخش قابل توجه خود را از طریق شرکت پویش معادن و معادن کوچک مقیاس به نتیجه برسانیم.
گفتنی است تامین مواد اولیه به عنوان یکی از نیازهای مهم و اصلی در صنعت فولاد کشور به شمار می آید و شرکتی همچون ذوب آهن اصفهان نیز این روزها به دلیل نداشتن مواد اولیه برای تولید خود مجبور است بخشی از تولید خود را کاهش دهد که این امر نیز باعث از بین رفتن فرصت های شغلی در زنجیره صنعت فولاد خواهد شد.

 



:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر این که یکی از مهمترین اشکالات بازار فولاد، حضور برخی فولادسازان در جایگاه‌های تصمیم‌ساز بورس کالاست، عنوان کرد: «تولیدکنندگان فولاد چون از معافیت مالیاتی در صادرات شمش برخوردار هستند، انگیزه‌ای برای عرضه شمش به داخل کشور ندارند و با اصلاح این روند، باید معافیت مالیاتی صادرات به انتهای زنجیره فولاد منتقل شود تا به نوعی جلوی خام‌فروشی فولاد نیز گرفته شود.»

همچنین  در هفته گذشته علیرضا رزم‌حسینی، وزیر جدید صمت در نشست مشترک با علی نیکزاد، نایب‌رئیس دوم مجلس عنوان کرد که تمام محصولات فولادی باید در بورس کالا عرضه شوند. رزم‌حسینی البته در شرایطی این صحبت را بیان کرده است که در ماه‌های گذشته شاهد این مساله بوده‌ایم که تولیدکنندگان محصولات فولادی به تعهدات خود برای عرضه کافی شمش و مقاطع فولادی در بورس کالا مطابق با دستورات ستاد تنظیم بازار پایبند نبوده‌اند. حالا در این شرایط، سوال اصلی اینجاست که این دستور جدید وزیر صمت در میدان عمل چطور قرار است که اجرایی شود؟

علی جدی، نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به این سوال وبا تاکید بر این که ماه‌هاست مشکل ضعف نظارتی و برخی اشکالات قانونی گریبان بازار فولاد کشور را گرفته است، عنوان کرد: «آنچه مشخص است، این که در کشور ما سالانه حدود ۳۰ میلیون تن شمش فولادی تولید می‌شود، ولی مصرف داخل کشور بین ۱۵ تا ۱۶ میلیون تن است و در چنین شرایطی نباید این همه مساله در زمینه تقاضای محصولات فولادی در کشور وجود داشته باشد.»

جدی در ادامه صحبت‌های خود یکی از مهمترین مشکلات حوزه فولاد را عرضه غیرشفاف و ناکافی محصولات فولادی در بورس کالا دانست و تصریح کرد مشکل قانونی مهم حوزه فولاد نیز این است که چون تولیدکنندگان فولاد از معافیت مالیاتی در صادرات شمش برخوردار هستند، انگیزه‌ای برای عرضه شمش به داخل کشور ندارند. نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است با اصلاح این روند، معافیت مالیاتی صادرات باید به انتهای زنجیره فولاد منتقل شود تا به نوعی جلوی خام‌فروشی فولاد گرفته شود.



:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، سه مسئله اصلی مورد بحث این روز های مجلس یازدهم تولید ارز و مسکن می باشد که از ابتدای فعالیت بهارستان به ریاست آقای دکتر قالی باف در دستور کار جدی قرار گرفته است. طرح مالیات بر املاک خالی نیز نتیجه اولین تلاش های بهارستانی ها بود که در ابتدا رکود شدیدی را بر بازار مسکن اعمال کرد اما سپس به علت موردی بودن بسیاری از املاک و کش و قوس های قضایی کار را به جایی کشید که عملا میتوان گفت نتیجه این طرح را در سال های آینده باید دید. 

اما با این حال جنب و جوش مجلس برای رسیدگی به وضعیت بازار مسکن هنوز آن طور که باید و شاید به نتیجه نرسیده است. در خصوص تغییر قیمت مسکن نیز به نظر می‌رسد تا پایان سال ۹۹ تغییر چندانی نداشته باشیم؛ زیرا التهابات این بازار از رشد نرخ ارز و نوسان بازارهای موازی نشأت میگیرد. یکی از برنامه هایی که در همه جای دنیا پیاده می شود اختصاص منابع حاصل از مالیات بخش مسکن برای احداث مسکن اقشار پایین است که در سال‌های اخیر همواره کارشناسان و فعالان بخش مسکن در ایران نیز به آن تاکید کردند. 

در این خصوص اخیراً علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفته است یکی از پیشنهادات ما در طرح جهش تولید مسکن تشکیل صندوقی برای جمع‌آوری مالیات بر عایدی مسکن است تا با ایجاد آن در سنوات آتی صندوقی برای حمایت از تولید مسکن در کشور داشته باشیم که در این راستا وزارت راه و شهرسازی اولین گروه از واحدهای مسکونی خالی از سکنه به میزان ۱۰۹ هزار واحد را برای اخذ مالیات متعلقه بر اجاره به سازمان امور مالیاتی معرفی کرد.

البته تا به این لحظه هیچ یک از طرح‌های اصلی نمایندگان مجلس یازدهم که در ماههای اخیر انتقادات زیادی به نابسامانی بازار مسکن داشتند از حد ایده و طرح فراتر نرفته است و طرح مالیات بر عایدی سرمایه که از سال ۱۳۹۴ بحث آن مطرح شده در کمیسیون اقتصادی مجلس قرار دارد. قانون مالیات بر خانه های خالی هم که به تصویب صحن علنی رسید با ۱۶ ایراد شورای نگهبان مواجه شد. که در همین هفته اخیر بنا به گفته اعضای کمیسیون عمران مجلس پس از رفع ایرادات مجدداً به شورا ارسال شده است که قاعدتا باید منتظر عملیاتی شدن آن باشیم.



:: بازدید از این مطلب : 131
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن  ظرف یک هفته اخیر نرخ ارز آزاد در کشور افزایش ۵/ ۶ درصدی داشت و از سد ۳۰ هزار تومان نیز فراتر رفت. این موضوع می‌توانست سیگنالی قدرتمند در بازار آزاد مقاطع فولادی باشد و نرخ این محصولات را به کانال ۱۳ هزار تومان برساند، با این وجود بهای هر کیلوگرم میلگرد در بازار تهران نسبت به رشد قیمت و عبور از سد ۱۳ هزار تومان مقاومت کرد.

هرچند که عبور نرخ ارز از کانال ۳۰ هزار تومان در روز دوشنبه ۲۱ مهر ماه باعث شد بهای برخی سایزهای میلگرد نیز به ۱۳ هزار تومان برسد اما این روند افزایشی در این بازار ماندگار نشد. درمجموع ظرف هفته گذشته باوجود رشد ۵/ ۶ درصدی نرخ ارز، بهای هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد افزایشی ۴ درصدی داشت و به این ترتیب پس از هفته‌ها بازار مقاطع آرامشی بیشتر از بازار ارز را تجربه کرد.
کمتر شدن نرخ رشد ارز نسبت به مقاطع فولادی ازسویی به آغاز فصل سرما و بارندگی و دشواری مصرف و نگهداری این مقاطع و از طرف دیگر به عدم پیش‌بینی فعالان بازار به استمرار روند افزایشی در این بازار بازمی‌گردد.
همچنین ظرف ماه‌های اخیر از ابتدای امسال روند نرخ ارز در کشور سیگنال‌ساز اصلی بازار آزاد مقاطع فولادی بود، به‌گونه‌ای که این بازار بی‌توجه به میزان تقاضای مصرفی وارد فاز افزایشی شد.
در این میان در مقاطعی که نرخ ارز وارد مسیر رشد قیمتی می‌شد، نقدینگی سرگردان به بازار کالاها از جمله مقاطع فولادی ورود پیدا می‌کرد که همین موضوع نیز رشد بهای مقاطع در بازار آزاد را درپی داشت و به این ترتیب با وجود رکود مصرفی در بازار مقاطع کشور ظرف هفت‌ماه سپری شده از امسال، نرخ میلگرد در بازار آزاد از ۲۵ فروردین تا ۲۳ مهر ماه افزایشی ۱۱۳ درصدی را تجربه کرد. در همین مدت نرخ ارز آزاد در کشور افزایشی ۵/ ۹۵ درصدی داشته است

 



:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، ثبات نسبی نرخ دلار در بازار آزاد در پنجشنبه گذشته تا حدودی از بین رفت و دلار نقدی به مرز ۳۲ هزار تومان رسید. اتفاقی که اگر آن را هیجان ناشی از نابسامانی عرضه و تقاضا در بازار سیاه در این روز خاص بدانیم، می‌توانیم برای هفته پیش‌رو نیز تداوم همین روند ثبات نسبی و تاب خوردن نرخ دلار در بازار آزاد روی مرز ۳۲ هزار تومان را پیش‌بینی کنیم؛ زیرا دستورالعمل عرضه روزانه ۵۰ میلیون دلار نقدی از سوی بانک مرکزی در هفته آتی نیز اجرایی خواهد شد و حتی اگر این ارزپاشی بازهم نتواند تاثیر مهمی روی کاهش نرخ ارز داشته باشد، حداقل می‌تواند سدی نسبتا محکم در برابر افزایش بیشتر نرخ دلار در بازار آزاد باشد.

همچنین در هفته‌ای که گذشت، عبدالناصر همتی بار دیگر به عراق رفت و دوباره اعلام کرد که برای خرید کالاهای اساسی با استفاده از منابع ارزی بلوکه‌شده ایران در عراق با نخست‌وزیر این کشور به توافق رسیده است. توافقی که اگر آن را عملیاتی بدانیم می‌توانیم امید داشته باشیم که شاید بخشی از نیاز واقعی ارزی کشور در ماه‌های آینده کمتر شود و به این ترتیب، مدیریت نیازهای ارزی کاذب نیز سهل‌تر گردد. البته اگر این اتفاق هم رخ ندهد، بازهم اخبار همین توافقات می‌تواند سیگنال‌های مثبت کوچکی به بازار ارز بفرستد و تا حدودی جلوی التهابات این بازارفولاد را بگیرد.

بنابراین با توجه به این که به نظر می‌رسد در هفته پیش‌ رو احتمالا شاهد ثبات نسبی نرخ ارز در بازار آزاد باشیم، دومین عامل مهم یعنی سیاست‌گذاری‌های جدید وزارت صمت می‌تواند نقشی اساسی در تعیین قیمت محصولات فولادی در بازار آزاد داشته باشد. آنچه در ده روز گذشته در این زمینه مشخص شده، این است که اعضای اصلی انجمن فولاد با معاونت معدنی وزارت صمت توافقی برای تغییر فرمول تعیین قیمت پایه شمش در بورس کالا و کاهش اثر تنش‌های ارزی بر قیمت‌گذاری شمش و دیگر محصولات فولادی داشته‌ اند.



:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، احمدرضا سرحدی در خصوص میزان وام پرداختی خرید مسکن در شرایط کنونی بازار مسکن گفت: میزان وام پرداختی که به یک زوج جهت خرید مسکن پرداخت می شود با توجه به اعلام حداقل قیمت هر متر مربع آپارتمان در تهران که حدود ۲۴ میلیون تومان تخمین زده شده است به هیچ عنوان برای خرید مسکن کلفی نیست. 

این کارشناس حوزه مسکن اظهار داشت: وام مسکنی که قرار است به یک زوج پرداخت شود که به تازگی هم مبلغ آن را زیاد کردند و آن را به ۳۰۰ میلیون تومان رساندند با توجه به اینکه مسئولین اعلام کردند متوسط قیمت هر متر خانه در تهران ۲۴ میلیون تومان است به هیچ عنوان برای خرید خانه کافی نیست.
او در ادامه افزود: با ۳۰۰ میلیون تومان که مبلغ وام پرداختی مسکن به زوجین است چند متر از یک خانه را می توان خرید؟ حداقل متراژ مورد نیاز یک زوج جوان ۵۰ الی ۶۰ متر است و با این مقدار وام آن ها توان خرید یک خانه را نخواهند داشت.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر الزام انجام کار‌هایی در بازه  زمانی کوتاه و بلند مدت تصریح کرد: باتوجه به شرایط کنونی نمی‌توان برنامه ریزی به صورت کوتاه مدت انجام داد به طور مثال یکی از برنامه‌های کوتاه مدت پرداخت وام ودیعه بود که پیش از پرداخت وام باعث افزایش اجاره بها از سوی مالکان شد در نتیجه در بازه کوتاه مدت به علت سنگین بودن مسکن به عنوان یک کالا نمی توان هیچ اقدام موثری انجام داد بلکه باید درمیان مدت و بلند مدت پروژه‌ هایی را اجرایی کنند که هم مسکن استیجاری درون آن قرار بگیرد و هم مسکن‌های ارزان قیمت همانند مسکن مهر را درون خود جای دهد.

سرحدی با تاکید بر وجود ایرادات مسکن مهر اظهار کرد: مسکن مهر دارای ایرادات بسیار زیادی بود، اما اصول آن درست بود و در واقع همان چیزی را مطرح می‌ کرد که در اصل چهل سوم قانون اساسی مبنی بر الزام ایجاد امکانات حداقلی همچون مسکن توسط دولت صورت گیرد.



:: بازدید از این مطلب : 50
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن، هفته گذشته بازار دو روی متفاوت به خود دید، در روزهای نخست هفته که قیمت دلار در بازار آزاد پرشتاب مرز ۳۰ هزار تومان را درنوردید و ظرف سه روز به نرخ ۳۱ هزار و ۷۰۰ تومان رسید، قیمت محصولات فولادی هم با شیب تندی رو به صعود گذاشت و به طور مثال، متوسط نرخ میلگرد ۱۴ آجدار در بازار آزاد در سه روز ابتدایی هفته بیش از ۵۰۰ تومان بالا رفت و میانگین قیمت  انواع نبشی نیز در همین سه روز رشدی ۵۵۰ تومانی را تجربه کرد. انواع قوطی و پروفیل نیز در همین مدت به طور متوسط بیش از ۸۰۰ تومان گران‌تر شد و میانگین قیمت تیرآهن ۱۴ کیلویی در بازار آزاد نیز دقیقا به اندازه متوسط نرخ انواع شمش القایی حدود ۴۲۵ تومان افزایش یافت.

اما در سه روز بعدی که اسب گرانی دلار در بازار آزاد کمی رام شد و نرخ این ارز دو روز تقریبا ثابت ماند و روز سوم با افزایشی ۲۵۰ تومانی خود را به مرز ۳۲ هزار تومان رساند، قیمت محصولات فولادی در بازار آزاد نیز تحت تاثیر ثبات نسبی نرخ ارز، معاملات کم‌فروغ شمش و مقاطع طویل در بورس کالا، انتشار جزئیات بیشتر از توافق میان وزارت صمت و انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران برای تعیین فرمول جدید قیمت‌گذاری شمش جهت کاهش اثر تنش‌های ارزی بر نرخ محصولات فولادی و البته تاکید وزیر جدید صمت در نشست مشترک با نایب‌رئیس دوم مجلس بر لزوم عرضه کامل فولاد در بورس کالا، دست از افزایش برداشت و در سه روز دوم هفته شاهد ثبات نسبی یا کاهش ملایم نرخ انواع میلگرد آجدار، تیرآهن، نبشی، پروفیل و شمش القایی در بازار آزاد بودیم.

همچنین براساس گزارشات ، قیمت میلگرد صادراتی تاثیر کمی روی کاهش نرخ پایه میلگرد آجدار در عرضه چهارشنبه آتی بورس کالا بگذارد اما به نظر نمی‌رسد که این اتفاق تاثیر چندانی بر قیمت انواع میلگرد آجدار در بازار آزاد داشته باشد و احتمالا تنها عوامل تعیین‌کننده قیمت محصولات فولادی در هفته پیش‌رو، همان تحولات ارزی و سیاست‌گذاری‌ های آتی وزارت صمت برای عرضه فولاد در بورس کالا و تعیین نرخ پایه شمش خواهد بود.



:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، تولید فولاد در کشور از وضعیت بسیار خوبی برخوردار شده و حلقه‌های تولید در صنعت فولاد نیز در کشور کامل است. بنابراین در کنار تولید مازاد بر تقاضا، شاهد صادرات محصولات فولادی و ارزآوری این صنعت نیز هستیم. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در عین حال با انتقاد از اوضاع آشفته بازار فولاد با وجود تولیدات مازاد صنایع بالادستی اظهار داشت: سوء مدیریت باعث شده تا بازار فولاد با این شرایط روبه‌رو شود. 

رفتار دوگانه در سیاست‌ گذاری‌ ها برای تنظیم بازار فولاد، مانند عرضه بخشی از محصولات در بورس کالا و بخش دیگری در بازار آزاد یا همان بازار سیاه باعث شد تا عده‌ ای سود کلانی از آشفتگی این بازار ببرند و کالای مورد نیاز برخی واحدهای صنعتی تأمین نشود.

وی ادامه داد: سوداگری در بازار فولاد را نباید صرفا از چشم دلال‌ها دید. گاهی تولیدکننده و یا حتی مصرف‌کننده با سوداگری و کسب سهمیه مازاد بر نیاز، از مابه‌التفاوت قیمت‌ها در بازار منتفع می‌شود. این موضوع همانند دلار ۴۲۰۰ تومانی است و با ایجاد چند بازار با دو قیمت، پالس سفته بازی و دلالی به بازار داده می‌شود. ایزدخواه با اشاره به برنامه مجلس برای سامان بخشیدن به وضعیت بازار فولاد، گفت: براساس راهکار مجلس، می‌بایست واحد‌های تولیدی ملزم شوند تا تمامی محصولات خود را در بازار بورس کالا عرضه کنند.

وی ادامه داد: صادرات فولاد باید تا زمان عرضه کلیه محصولات در بورس کالا ممنوع شود و روند تأمین کالا برای صنایع پایین دستی صنعت طوری پیش رود تا رابطه بین‌ حلقه‌های زنجیره در صنعت فولاد برقرار شود و با تأمین کالا به قیمت منطقی همه زنجیره این صنعت رضایت داشته باشند. این درحالی است که به عقیده بسیاری از کارشناسان صنعت فولاد، تنها راه ثبات بخشی به بازار و رهایی از رانت‌خواری و کمبود کالا در صنایع پایین‌دستی فولاد، الزام همه حلقه‌های تولیدی به عرضه فولاد در بازار رقابتی و شفاف بورس کالا است.



:: بازدید از این مطلب : 44
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 24 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، همین هفته بود که املاک تهران رکورد گران ترین  شهری را زد. به دنبال این خبر در بازار ارز شاهد دلار۳۱ هزار تومانی بودیم که با رشد بورس نیز همزمان شد. با توجه به این که اکثر فایل های موجود در پایتخت متراژی بیش تر از ۱۰۰ مترمربع دارند کاملا مشخص است که خبری از معاملات بین ملکی نخواهد بود و همچنان با کمبود مسکن و رکود معاملات و افزایش قیمت ها روبه رو خواهیم بود. 

در این میان مهم‌ترین مشکلات بازار مسکن عدم تعادل میان واحدهای عرضه شده و تقاضای موجود در بازار است. به این معنا که اگرچه حجم زیادی از تقاضای مصرفی موجود در بازار به دلیل کاهش قدرت خرید از یکسو و الگوی مناسب مصرفی از سوی دیگر به دنبال خرید آپارتمان‌های کوچک متراژ هستند اما سمت عرضه (بسازوبفروش‌ها) به دلایل مختلف از جمله ضوابط شهرسازی و بالا بودن هزینه‌های ساخت‌ و ساز، تمایل بیشتری به ساخت واحدهای بزرگ متراژ دارند.

 این روند طی سال‌های گذشته منجر به نابسامانی و عدم تعادل در بازار خرید و فروش مسکن شده است به ‌طوری‌ که به دلیل کمبود عرضه واحدهای کوچک متراژ، قیمت‌گذاری مالکان برای فروش آنها کاملا افزایشی رقم می‌خورد. در حال حاضر نیز طی چند ماه گذشته از سال جاری که بازار مسکن روند پرنوسان و پرجهشی را سپری کرده، مساله «کمبود فایل کوچک متراژ» در بازار به شدت به چشم می‌خورد. بررسی‌ها نشان می‌دهد معدود فایل‌های کوچک ومیان متراژ (کمتر از ۱۰۰ مترمربع) در بازار نیز عمدتا با قیمت‌های پیشنهادی عجیب و غریب برای فروش عرضه شده ‌اند.  همین موضوع نیز پروسه خرید آنها را برای متقاضیان حاضر در بازار دشوار کرده است. 

متاسفانه یکی کمبود مسکن و دیگری نبود قیمت گذاری کارشناسی، تبدیل به دوبال پرنده ی تیز پرواز نرخ مسکن شده است که این روز ها بر فراز کوه ارز و بورس در حال پرواز است.

 



:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 24 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس دراخبار بازار آهن، به نظر می‌رسد ارزپاشی‌های بانک مرکزی فعلا جواب داده و نرخ دلار در بازار آزاد کمی آرام گرفته، در بازار آزاد آهن نیز کوره گرانی فعلا خاموش شده و آرامشی نسبی حکم‌فرماست؛ به نحوی که اغلب قیمت‌ها روی قله تاریخی خود فعلا نه میلی به پایین آمدن دارندو نه میلی به بالا رفتن از خود نشان می‌دهند.

امروز همچنین شاهد عرضه نسبتا مناسب مقاطع فولادی در بورس کالا بودیم که البته طبق صحبت‌های بیشتر کارشناسان بازار آهن این حجم عرضه‌ها همچنان حدود نصف تعهد نوردکاران برای عرضه محصولاتشان در بورس است.. با این حال، در روز جاری همان‌طور که پیش‌بینی کرده بودیم، معاملات مقاطع فولادی در بورس کالا در سایه ثبات نسبی نرخ ارز آرام پیش رفت و میانگین ساده قیمت‌های پیشنهادی میلگرد حدود ۵ درصد از متوسط نرخ‌های پایه و نزدیک ۵ درصد نیز از میانگین موزون قیمت‌های هفته پیش بیشتر بود. اما نرخ نهایی قیمت‌های پیشنهادی برای میلگرد به ۱۱ هزار و ۴۴۰ تومان (بدون احتساب مالیات) رسید که این قیمت تنها حدود ۱۰ درصد بالاتر از نرخ نهایی میانگین موزون شمش بلوم در معاملات دیروز بورس کالاست.

همچنین  در میان قیمت‌های اعلام‌شده از سوی نوردکاران فولادی در روز گذشته، شاهد ثبات نسبی نرخ بیشتر انواع میلگرد آجدار هستیم و البته در این میان، تعداد معدودی از مبادی فروش میلگرد هم نرخ‌هایشان را بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ تومان پایین آورده‌اند. همچنین بیشتر فروشندگان محصولات حوزه نبشی و ناودانی نیز تغییرات چندانی در قیمت‌هایشان ایجاد نکرده‌اند و قیمت بیشتر انواع تیرآهن کیلویی نیز دستخوش تغییرات خاصی نشده است.

 در بازار محصولات قوطی و پروفیل نیز فعلا همه‌چیز آرام به نظر می‌رسد و اغلب فروشندگان نرخ‌های محصولات پرطرفدار با ضخامت ۲ خود را روی ارقام نجومی ۲۳ هزار و ۵۰۰ تا ۲۴ هزار تومان ثابت نگه داشته‌اند و البته این انتظار وجود دارد که پس از عرضه‌های سنگین روزهای اخیر برخی تولیدکنندگان این حوزه با قیمت‌های ۱۶ هزار تا ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومانی در حاشیه بازار، رفته رفته قیمت محصولات حوزه قوطی و پروفیل تا حدودی رو به کاهش بگذارد.



:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 24 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، قیمت جهانی سنگ آهن باعث بالارفتن میزان صادرات این محصول شده که این امر به ضرر فولادسازان داخلی تمام می شود و برای جلوگیری از این اتفاق باید صادرات سنگ آهن ممنوع شود که آن نیز از لحاظ قانونی شرایط خاص خود را دارد.

 محمد جعفر صالحی، معاون خرید ذوب آهن اصفهان،گفت: اکنون با بالارفتن نرخ ارز در کشور، صادرکنندگان حاضر هستند تا عوارض صادراتی را پرداخت کرده و در مقابل به درآمدهای ارزی دست پیدا کنند تا اینکه سنگ آهن را در داخل کشور به ریال فروخته و به دست مصرف کننده داخلی برسانند، زیرا قیمت جهانی سنگ آهن نیز بالا رفته و منجر شده تا جذابیت صادرات سنگ آهن افزایش یابد و در این زمینه نیز اقدامی نمی‌توان انجام داد و در نهایت این صادرات به ضرر فولادسازان داخلی تمام می شود.

 وی افزود: برای جلوگیری از این اتفاق باید صادرات سنگ آهن ممنوع شود که آن نیز از لحاظ قانونی شرایط خاص خود را دارد و همه صادرات نیز با مجوز رسمی انجام شده و برخی نیز به صورت قاچاق بوده است که در این زمینه مسئولان بندری باید پاسخگوی این موضوع باشند که باری که مجوز صادراتی نداشته چگونه بارگیری آن در کشتی انجام و تبدیل به یک معضل برای صنعت فولاد کشور شده است

گفتنی است تامین مواد اولیه به عنوان یکی از نیازهای مهم و اصلی در صنعت فولاد کشور به شمار می آید و شرکتی همچون ذوب آهن اصفهان نیز این روزها به دلیل نداشتن مواد اولیه برای تولید خود مجبور است بخشی از تولید خود را کاهش دهد که این امر نیز باعث از بین رفتن فرصتهای شغلی در زنجیره صنعت فولاد خواهد شد .
 



:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن،  پس از گرانی های اخیر در بازار ارز که شاهد دلار۳۱ هزار تومانی بودیم شرایط بسیار نابسامانی برای مسکن در کشور ایجاد شده است. با افزایش نرخ ارز مصالح ساختمانی بشدت گران شد و علاوه برگرانی در بعضی از موارد نایاب هم شد.

 از سوی دیگر در بخش آهن الات ساختمانی بعضی از صنایع اصلی مانند فولاد مبارکه به دپوی غیرقانونی محصولات خود روی آورده و سقف میزان عرضه در بورس کالا را تامین نکردند. در چنین شرایطی با کاهش عرضه، خود به خود شرایط به گونه ای پیش می رود تا بدون این که تقاضا بیشتر شده باشد با کاهش شدید عرضه، محصولات در بازار بشدت گران شده و وضعیت نابسامانی را درسطح کشور ایجاد می کند، که نتیجه آن هم قفل سرمایه در بازار های سرمایه ای می باشد به طوری که اگر سرمایه گذار و تولید کننده فعالیتی نکنند بیشتر سود می برند تا زمانی که بخواهند محصولات خود را عرضه کنند.

از سوی دیگر صادرات به ۲ کشور همسایه عراق، افغانستان و بازار گرم محصولات ایرانی در این کشور ها شرایطی را رقم زده است که شاید بزودی شاهد کوچ بعضی از صنایع مادر به این کشورها باشیم. در نهایت این وضعیت، رکوردی جهانی را برای پایتخت رقم زد به طوری که گران ترین نرخ مسکن در دنیا را شکست. 

در این شرایط که دولت قرار است با تزریق روزانه ۵۰ میلیون دلار بازار ارز را تثبیت کند، چند سوال بزرگ مطرح می شود که اگر این چنین نقدینگی در اختیار دولت قرار دارد پس چرا زودتر این اقدام انجام نشد؟ چرا کسری بودجه طرح مسکن ملی جبران نشد؟ در نتیجه، در چنین شرایطی اقتصاد خاموش را می توان برای کشور پیش بینی کرد. اگر بخش مسکن نیز از بازار های سرمایه ای جدا شود می توان به ثبات آن امیدوار بود زیرا همیشه رشد مرحله ای پس از ثبات رخ می دهد.



:: بازدید از این مطلب : 50
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در حالی که قیمت دلار در بازار آزاد تقریبا روی نرخ نجومی ۳۱ هزار و ۸۰۰ تومان نوسان دارد، قیمت بیشتر محصولات فولادی در بازار آهن نیز تغییر چندانی نداشته و عمده نوردکاران چندان تغییری در قیمت‌هایشان ایجاد نکرده‌اند. اتفاقی که یک علت آن به ثبات نسبی بازار ارز بازمی‌گردد و به نظر می‌رسد با حضور سنگین بازارساز و ارزپاشی‌ها اخیر، فعلا نرخ ارز در پشت مرز ۳۲ هزار تومان برای بالا یا پایین رفتن مقاومت می‌کند و به همین علت اثر نرخ ارز بر بالا و پایین شدن قیمت محصولات فولادی نیز حداقل در روز های اخیر  کاسته شده است.

 علت دیگر ثبات نسبی قیمت محولات فولادی و بلاتکلیفی فعالان بازار درباره سمت و سوی آینده قیمت‌ها، دستورات اخیر مسئولان وزارت صمت درباره لزوم عرضه کامل فولاد در بورس کالا می باشد. دستوری که همچنان نسبت به ضمانت‌های اجرایی آن ابهامات فراوانی وجود دارد و البته هنوز هم فرمول قیمت‌گذاری شمش که هفته پیش نامه مربوط به آن در فضای مجازی منتشر شد، قطعی نشده است و به همین دلیل، هنوز تکلیف هیچ‌چیز مشخص نیست، و فعالان بازار نورد نیز فعلا میلی به افزایش یا کاهش قیمت‌هایشان ندارند.
همچنین در میان قیمت‌های اعلام‌شده از سوی نوردکاران فولادی، شاهد ثبات نسبی نرخ انواع میلگرد آجدار هستیم و در این میان، بیشتر فروشندگان محصولات حوزه نبشی و ناودانی نیز تغییرات چندانی در قیمت‌هایشان ایجاد نکرده‌اند و قیمت انواع تیرآهن کیلویی نیز دستخوش تغییرات خاصی نشده است. در بازار محصولات قوطی و پروفیل نیز فعلا همه‌چیز آرام به نظر می‌رسد و بیشتر فروشندگان نرخ‌هایشان را روی ارقام نجومی قبلی ثابت نگه داشته‌اند و البته این انتظار وجود دارد که با کمپین عرضه ارزان محصولات حوزه قوطی و پروفیل و سایر آهن آلات مصرفی  اندک اندک حباب قیمتی این محصولات تخلیه گردد و بازار به قیمت واقعی خود نزدیک تر شود.



:: بازدید از این مطلب : 119
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، در دیدار سه جانبه میان انجمن نوردکاران، نایب رئیس و رئیس کمیسیون صنعت مجلس شورای اسلامی و وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونت معدنی و امور صنایع وزارت صنعت، بر کاهش فوری قیمت فولاد و ممنوعیت فروش خارج از شبکه تاکید شد. انجمن نوردکاران فولادی و سنگ آهن ایران، امروز به دعوت علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به مجلس رفته و نقطه نظرات خود را در رابطه با چالش های تولید و راهکارهای رفع آن مطرح کردند.

در این جلسه همچنین گلایه فولاد سازان در مورد دخالت دولت در قیمت گذاری فولاد در بورس کالا مطرح شد و قرار بر این شد که وزارت صمت در این باره بررسی هایی را انجام دهد و کلیه دستورالعمل ها با کسب نظرات تشکل های مختلف در حوزه فولاد و محصولات نوردی صورت گیرد. در این جلسه علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که با توافق هایی که با تولیدکنندگان و تشکل های مرتبط با زنجیره فولاد داشتند، به زودی کلیه محصولات فولادی اعم از شمش و مقاطع از طریق بورس کالا عرضه خواهد شد و فروش خارج از شبکه تخلف بوده و ممنوع می شود و طبق این دستورالعمل شاهد کاهش ۳۰ درصدی فولاد خواهیم بود.

اعضای انجمن نوردکاران فولادی ایران در این دیدار از پیگیری های وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونت معدنی وی درباره افزایش حجم عرضه فولاد از طریق بورس کالا و کاهش قیمت آن قدردانی کرده و خواستار اجرایی شدن این تصمیمات بودند و معتقدند شمش فولادی که در ایران تولید می شود کمتر از پنج درصد به واردات وابستگی دارد اما قیمت شمش فولاد در بورس کالا بر اساس نرخ دلار تعیین می شود و چرا شمشی که در ابتدای سال با حدود ۴ هزار تومان در هر کیلو قیمت گذاری شد، در مهر به ۱۲ هزار تومان رسیده است، این در حالی است که هزینه های ثابت شامل سنگ آهن و انرژی و نیروی انسانی در این مدت افزایش قیمت نداشته است.



:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، رکود کشوری ساخت وساز با بررسی بازار ملک، توسط فعالان ساختمانی آسیب شناسی شد. آمار رسمی از تیراژ ساخت مسکن طی اولین فصل سال ۹۹ حاکی از این است که در صورت تداوم اوضاع بهار، عرضه برای هفتمین سال متوالی با کسری قابل توجه روبه رو خواهد شد. بررسی ها درباره علت این وضعیت مشخص می کند چشمه های رکود ساختمانی هم از بیرون بازار ملک و هم از درون این بازار فعال است؛ به طوری که شوک های ارزی دست کم یک سال اخیر، رشد شدید قیمت مصالح ساختمانی و همچنین تورم زمین به ترتیب بیشترین مانع را مقابل فعالیت سازنده ها ایجاد کرده است.

در حال حاضر التهاب ابتدای سال در قیمت کلنگی های پایتخت به بازار زمین سایر کلان شهرها منتقل شده و از این بدتر، رشد قیمت مصالح ساختمانی پر مصرف از تورم مسکن سبقت گرفته است. در این بین، ضعف مالی سمت تقاضا، فشار رکود را برای سازنده ها بیشتر کرده است. هرچند گروهی از بساز و بفروش ها به علت افت نسبی حاشیه سود ساخت وساز، بعضا در نقش خریدار ملک در بازار ظاهر می شوند، اما حقوقی های بازار ساخت به بهبود اوضاع در سال ۱۴۰۰ امیدوارند.

چشم انداز عرضه مسکن از نگاه این دسته، تسهیل شرایط ساخت وساز است. این پیش بینی با لحاظ تغییر جهت متغیرهای بیرونی اثرگذار، مطرح شده است. مدیران ارشد جامعه انبوه سازی و فعالان ساختمانی ۵ کلان شهر کشور تصویر احتمالی سرمایه گذاری ساختمانی در سال ۱۴۰۰ را تشریح کردند. در حالی که بازار ساخت وساز واحد های مسکونی در شهر تهران هم اکنون در شرایط رکودی به سر می برد، تحقیقات میدانی کارشناسان درباره آخرین وضعیت و چشم انداز فعالیت و سرمایه گذاری های ساختمانی در ۵ کلان شهر دیگر کشور با استناد به اظهارات مدیران ارشد جامعه انبوه سازی در این کلان شهرها و همچنین سایر فعالان ساختمانی نشان می دهد نگاه جامعه حرفه ای ساخت وساز به آینده این حوزه، نگاهی دوگانه است.



:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن، نوسانات در بازار آهن از اواخر سال ۱۳۹۶ با افزایش نسبی نرخ ارز به واسطه انتظارات تورمی ناشی از خروج آمریکا از برجام و شکل‌گیری تقاضای سفته‌ بازی در بازار آهن و فولاد در نتیجه وابستگی قیمت محصولات فولادی به نرخ ارز و شکل‌ گیری شکاف قیمتی میان قیمت‌ های بورس کالای ایران و بازار آزاد آغاز شد.

از این‌ رو، دولت در جهت بازگشت تعادل و حذف تقاضای سوداگرانه از بازار آهن، اقدام به تنظیم‌گری و مداخله در مکانیزم قیمت‌ گذاری، عرضه و تقاضای از طریق «تغییر نرخ ارز مورد استفاده در تعیین قیمت پایه از ۴۲۰۰ تومان به ارز نیمایی»، «الزام تولید کنندگان به رعایت کف عرضه در راستای تامین نیاز صنایع پایین‌دست از طریق بورس کالا»، «مبنا قرار گرفتن سامانه بهین‌یاب برای شناسایی تقاضای آهن و فولاد» و«اجرای سیاست‌ های کنترل صادرات با وضع عوارض صادراتی با هدف تامین نیاز بازار داخل و اخذ مجوز صادرات از معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای رعایت کف عرضه توسط تولید کنندگان» کرد.

بر اساس آخرین آمار در دسترس از تولید، صادرات، واردات و عرضه محصولات فولادی در بورس کالای ایران طی دو ماه نخست سال ۱۳۹۹، صرفا ۱۸ درصد از ورق گرم، ۳۷ درصد از ورق سرد، ۱۶ درصد از ورق‌های پوشش‌دار و بیلت و بلوم تولیدی در بورس کالا عرضه و مابقی آن پس از کسر صادرات، خود مصرفی شده و بخش اعظم آن در بازار آزاد به فروش رسیده است. نبود مکانیزم دقیق و شفافی برای عرضه و فروش فولاد در خارج از بورس کالا موجب بی‌اثر شدن این سیاست شده است. وجود نرخ ارز چند گانه در کشور و بروز شکاف میان نرخ ارز نیمایی و آزاد، نقش موثری در کم ‌اثر شدن سیاست‌ های دولت و نهاد های تنظیم‌ گر داشته است.



:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد خوزستان در خصوص کاهش قیمت شمش فولاد و میلگرد در مقابل ارزانی و اینکه برای تنظیم بازار فولاد آیا راه درستی در پیش گرفته شده است و آیا این کاهش قیمت ها به دست مصرف کننده نهایی می رسد یا خیر؟ افزود: تنظیم بازار فولاد بسیار ساده است، اما در سال های گذشته دستورالعمل های متفاوتی ارائه شده که در برخی موارد با یکدیگر تناقض دارد.

بهمن تجلی زاده بیان کرد: با وجود اینکه این دستورالعمل ها هر یک در زمان خود کارکردهایی داشته و بخشی از کار تنظیم بازار را انجام داده، اما در حال حاضر مغایرت ها سبب سوء برداشت و در برخی موارد حتی مورد سوء استفاده بعضی ها شده است. تجلی زاده تاکید کرد: برای رفع این مشکل و تنظیم بازار، می توان با یک دستورالعمل ساده اجرایی همه دستورالعمل های قبلی را پوشش داد و تمام مغایرت ها را از بین برد که مشتمل بر دو اصل است.

وی گفت: اصل نخست، این است که همه محاسبات، تایید کننده وجود مازاد تولید فولاد در کشور است که باید بخشی از آن صادر شود تا نیاز ارزی کارخانجات فولاد و همچنین نیازمندی های ملی به ارز برطرف شود. این مقام مسئول فولاد خوزستان خاطر نشان کرد: بر اساس مجموعه مقرراتی که در سال ۸۲ و زمان تاسیس بورس کالا وجود داشته، قرار بود محصولات فولادی یا در بورس عرضه شود یا در پروسه قیمت گذاری سازمان های نظارتی قرار گیرد، اما قرار نبود آزاد باشد.

وی اظهار داشت: با این حال، چنین چیزی اتفاق نیفتاده و هیچکدام از بخشنامه ها در این خصوص تاکید نداشته است، هرچند شاید لا به لای برخی بخشنامه های چندین صفحه ای در گوشه ای اشاره شده باشد که باید عرضه ها در بورس باشد، اما در عین حال در بعضی بند ها جدولی برای عرضه بیان شده است.

تجلی زاده تاکید کرد: باید دو نوع فروش داشته باشیم، یا مازاد محصولات فولادی صادر شود یا باید در بورس عرضه شوند و نباید فروش سومی وجود داشته باشد. وی افزود: امروز بخش عمده ای از فروش، از نوع سوم است و کسانی که مسائلی همچون کف عرضه، عرضه قطره چکانی و غیره را مطرح می کنند، اغلب به دنبال آن هستند که همه جنس به بورس نیاید، زیرا اگر شمش مورنیازشان را از بورس تهیه کردند، آنگاه محصولات فولادی نیز باید تحت کنترل و مانیتورینگ دولت باشد و آنها این را نمی خواهند.



:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، یکی از مسائل بسیار تاثیرگذار بر نرخ مسکن، قیمت ها و فایل های کاذب موجود در فضای مجازی می باشد که می توان گفت بیش از ۸۰ درصد از فایل ها وجود خارجی ندارند! با توجه به مشکلات اخیر در بازار مسکن دیگر خبری از آگهی های املاک نخواهد بود. اما آیا وجود معاملات مسکن در فضای مجازی مفید خواهد بود یا بالعکس نبود این بخش باعث متضررشدن این بخش خواهد شد؟ 

برای این که این موضوع به خوبی روشن شود باید نمونه ای موفق از یک استارت آپ مسکن را بررسی کرده و تاثیرآن بر بازار مسکن را به صورت آماری بررسی کنیم. زیلو نمونه ای موفق از یک استارت آپ مسکن در بخش جهانی می باشد که خریداران با چند کلیک روی هر فایل از واقعی بودن آن اطمینان حاصل می‌کنند و امکان رصد تمام ویژگی‌های قیمتی و غیرقیمتی واحدهای مسکونی معرفی شده به بازار را به دست می‌آورند. 

زیلو در عین حال یک عملکرد یا قابلیت تکمیلی برای خریداران مسکن آمریکا نیز ایجاد کرده است. در این استارت‌آپ‌ ملکی که پرکاربردترین سامانه مجازی معرفی واحدهای مسکونی برای فروش در آمریکاست در قالب یک نمودار نوعی شاخص قیمت مسکن به ‌صورت لحظه ‌ای و روزانه از میانگین قیمت مسکن بازار مسکن آمریکا در ایالت‌های مختلف برای خریداران، فعالان بازار مسکن و کارشناسان، قابل دسترس است. در واقع این استارت‌آپ علاوه بر آنکه امکان دسترسی خریداران مسکن به فایل‌های فروش مسکن در ایالت‌های مختلف آمریکا و رصد سطح قیمت‌ها را برای آنها فراهم می‌کند به‌عنوان یک مرجع جامع قیمتی تحولات لحظه‌ای، روزانه و... قیمت مسکن را در اختیار فعالان بازار مسکن و سایرین قرار داده و گزارش می‌دهد.

از سوی دیگر این استارت‌آپ ملکی که برای کاربران در سایر کشورها نیز در دسترس است به سامانه‌های مالیاتی ایالات متحده آمریکا و شبکه بانکی این کشور متصل است ومشخصات مالیاتی و بانکی این واحدهای مسکونی از بابت مالیات‌های پرداخت شده و همچنین وام‌های دریافت شده را به متقاضیان نشان می‌دهد. تمام این اطلاعات به‌صورت شفاف در این استارت‌آپ در دسترس عموم قرار دارد. این در حالی است که در غیاب صفحه نمایش بازار مسکن حتی در صورت توقف رشد قیمت مسکن، بسیاری از متقاضیان به واسطه عدم دسترسی به اطلاعات قیمتی فایل‌های فروش ملک، از این موضوع مطلع نمی‌شوند. نتیجه این که ما نیز در کشور خود برای بخش مسکن به یک چنین استارت آپ جامعی نیاز داریم تا بخش زیادی از مشکلات نرخی پیکره ی مسکن را برطرف کنیم.



:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن، در جریان معاملات دو روز اخیر بورس کالا که شمش و میلگرد معامله شده است، نکات جالبی به چشم می‌خورد که حاکی از مقاومت میلگرد به کاهش قیمت حداقل به اندازه شمش است. بنابراین در صورت تداوم این روند، مصرف کنندگان نهایی هیچ نفعی از کاهش قیمت شمش فولاد و آهن نمی برند و این ارزانی قبل از رسیدن به مردم نابود می‌شود.

به اظهارات کارشناسان بازار آهن عرضه های دو روز گذشته، اولین عرضه های شمش و میلگرد پس از روی کار آمدن وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت و تاکید ایشان بر کاهش قیمت آهن و فولاد محسوب می شود و همان طور که مشاهده شد، با همکاری حداکثری فولاد سازان، بیش از ۸۲ هزار تن انواع شمش فولادی را با کاهش ۱۵ درصدی قیمت و با ۱۵۰۰ تومان پایین تر از نرخ های قبلی عرضه کردند.

از این رو فولاد سازان علی رغم بالا بودن نرخ مواد اولیه خود و افزایش نرخ ارز اما برای حمایت از مصرف کننده واقعی پیش قدم شدند و انتظار می رود با کنترل و نظارت وزارت صمت، نفع این کاهش قیمت به مردم برسد اما با عرضه هایی که در روزهای گذشته در محصولات نوردی رخ داد، مشخص شد که جنجال و هیاهوی عده ای که دم از حقوق مصرف کننده می زنند، فقط برای منافع شخصی آنها بوده است به طوری که علی رغم کاهش ۱۵۰۰ تومانی قیمت شمش، قیمت میلگرد آن هم در بورس کالا فقط حدود ۴۰۰ تومان کاهش پیدا کرد.

بر اساس آمارهای رسمی بورس کالا، نوردکارانی که شمش مورد نیاز خود را از بورس کالا خریده اند، فقط ۳۵ درصد از آن را به صورت محصول در بورس کالا عرضه کرده اند.  کارشناسان بازار آهن بارها اعلام کرده اند که تنظیم بازار آهن بایستی از محصول نهایی که به دست مردم می رسد آغاز شود اما متاسفانه با آدرس غلطی که برخی دلالان به وزارت صمت داده اند، تمرکز تنظیم بازار آهن و فولاد به روی شمش که در میانه زنجیره قرار دارد رفته است.



:: بازدید از این مطلب : 50
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، دبیر انجمن فولاد اظهار کرد: نوردکاران با شعار حمایت از حقوق مصرف کننده به دنبال منافع شخصی هستند و ۶۵ درصد محصول خود را در بورس عرضه نمی کنند. سید رسول خلیفه سلطانی گفت: عرضه های دو روز گذشته، اولین عرضه های شمش ومیلگرد پس از روی کار آمدن وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت و تاکید ایشان بر کاهش قیمت فولاد محسوب می شود و همان طور که مشاهده شد، با همکاری حداکثری فولادسازان، بیش از ۸۲ هزار تن انواع شمش فولادی را با کاهش ۱۵ درصدی قیمت و با ۱۵۰۰۰ تومان پایین تر از نرخ های قبلی عرضه کردند و در واقع برادری خود را اثبات کردند.

وی با بیان اینکه فولاد سازان علی رغم بالا بودن نرخ مواد اولیه خود و افزایش نرخ ارز اما برای حمایت از مصرف کننده واقعی پیش قدم شدند و انتظار داشتیم با کنترل و نظارت وزارت صمت، نفع این کاهش قیمت به مردم برسد، افزود: با عرضه هایی که چهارشنبه در محصولات نوردی رخ داد، مشخص شد که جنجال و هیاهوی عده ای که دم از حقوق مصرف کننده می زنند، فقط برای منافع شخصی آنها بوده است به طوری که علی رغم کاهش ۱۵۰۰ تومانی قیمت شمش، قیمت میلگرد آن هم در بورس کالا فقط حدود ۴۰۰ تومان کاهش پیدا کرد و در واقع این ارزانی شمش فولاد در میانه راه گم شد و به مردم نرسید!

خلیفه سلطانی با اشاره به این موضوع که بر اساس آمارهای رسمی بورس کالا، نوردکارانی که شمش مورد نیاز خود را از بورس کالا خریده اند، تنها ۳۵ درصد از آن را به صورت محصول در بورس کالا عرضه کرده اند، تصریح کرد: همین مسئله در عرضه های دو روز اخیر هم مشهود است به طوری که فولادسازان در هفته گذشته ۷۷ هزار تن شمش عرضه کرده اند اما فقط حدود ۲۷ هزار تن میلگرد توسط کارخانجات نوردی( به جز خود مصرفی ها) عرضه شده، آن هم با نرخی ۱۵ درصد بالاتر از شمش!

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد در پایان از وزیر صمت خواست با درک صحیح واقعیت ها آدرس های درست را شناسایی کند زیرا انجمن فولاد بارها اعلام کرده است که تنظیم بازار فولاد باید از محصول نهایی که به دست مردم می رسد آغاز شود اما متاسفانه با آدرس غلطی که برخی دلالان به وزارت صمت داده اند، تمرکز تنظیم بازار فولاد به روی شمش که در میانه زنجیره قرار دارد رفته است.



:: بازدید از این مطلب : 57
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، وضعیت پیش روی مسکن در کشور ما همانند بازارهای سرمایه ای دیگر کاملا به سیاست های خارجی گره خورده است و اینگونه است که دورنمای روشنی از آینده این بخش به چشم نمی خورد. کارشناسان مسکن و پیمانکاران کشوری معتقدند که هر ساله مسکن تا نیمه های بهمن ماه به دلیل کاهش قرار دادهای املاک، روند با ثباتی را تجربه می کند اما در سال جاری ما با دو متغیر بسیار تاثیر گذار در بازار مواجه هستیم: اولین مورد بیماری کرونا، که اقتصاد را در سطح جهانی درگیر خود کرده است و دوم انتخابات ریاست جمهوری آمریکا. 

البته روابط ایران و امریکا همیشه به همین روال بوده و نکته جدیدی در آن وجود ندارد اما مسئله داغ  این روزهای روابط سیاسی، حفظ پیمان برجام می باشد که عملا چیزی دیگر از آن باقی نمانده است و تمام آنچه که از این پیمان برای اقتصاد کشور پیش بینی می شد همان رشد اقتصادی بود که نه تنها میسر نشد بلکه رکود اقتصادی فاجعه باری را نیز در سطح کشور رقم زد.

آنچه که در شرایط امروز کشور درمان بازار مسکن عنوان می شود مدیریت سرمایه های ملی می باشد. در زمانی که بانک های کشور هر لحظه با تحریم جدیدی رو به رو می گردند و مبادلات ما با جامعه جهانی به شدت تحت تاثیر رفتار های ناجوانمردانه آمریکا قرار گرفته است، انتظار می رود با برگشت کشور به سمت سرمایه های ملی و گردش بینش اقتصادی به سمت تولید ملی و تامین کمبود مسکن در سطح کشور، آینده مسکن به نحوی پیش رود که دیگر به عنوان یک بازار سرمایه مورد سوء استفاده برخی فرصت طلب قرار نگیرد.  البته تمامی این موارد به یک بازه ی زمانی بلند مدت نیاز دارد و نمی شود انتظار داشت این مشکلات تا ۲سال آینده برطرف شود.



:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن،کارشناسان بازار سرمایه اثر قیمت گذاری دستوری وزارت صمت بر صنعت آهن و فولاد و بازار سرمایه را بررسی کردند.در سالهای اخیر زبانه های آتش قیمت گذاری دستوری صرفا دامن گیر بازارهای کالایی نشده بلکه سهامداران صنایع مختلف فعال در بورس اوراق بهادار مانند صنایع فولاد، سنگ آهن، پتروشیمی، خودرو هم از آن متاثر شده اند.

حالا در تازه ترین رویداد،وزارت صمت اقدام به قیمت گذاری آهن و به نوعی دستکاری در صنعت فولاد و آهن کشور کرده است.اقدامی که به اعتقاد کارشناسان آینده بازار آهن را با مشکل جدی مواجه خواهد کرد. به اظهارات تحلیل گران و کارشناس بازار آهن،  تجربه قیمت گذاری دستوری به طور کلی شکست خورده است و این موضوع را به وضوح در صنعت خودروسازی شاهد هستیم، یعنی جایی که قیمت مصوب موجب ضرر و زیان صنعتی به بزرگی صنعت خودرو شده است. صنعت تولید فولاد و آهن در ایران هم از این منظر با صنعت خودروسازی قابل قیاس است.

از این رو  تا ۱۰ سال پیش، ما وارد کننده فولاد بودیم اما به برکت شفافیتی که در بورس کالا ایجاد شده و برای صنعت فولاد سوآوری به همراه داشته است، حالا ما یک صادرکننده بزرگ در صنعت فولاد و آهن هستیم. به این ترتیب، تلاش مجدد برای دستوری کردن قیمت ها در صنعتی که ده ها هزار فعال و دست اندر کار دارد، قطعاً راه به جایی نمی برد و نه فقط برای این صنعت، که برای کلیت اقتصاد ایران هم نگران کننده است.

بازار آهن بخش بزرگی از معاملات بازار سهام و بورس کالا را شکل می‌دهد و این بخش از معاملات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد. در این میان تجربه نشان داده که قیمت گذاری کالاهای استراتژیک توسط وزارت صمت نمی‌تواند موفقیت آمیز باشد و به رانت در آن بخش می‌انجامد.  اقدامات اشتباه در وزارت صمت باعث ایجاد بحران در آینده بازار آهن خواهد شد.



:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، عضو هیئت مدیره انجمن فولاد اظهار کرد: با توجه به وضعیت حال حاضر صنعت فولاد، نباید تصمیم های عجولانه ای گرفت تا یک شوک به کل بازار وارد شود و این فرصتی است که وزارت صمت تعامل بیشتر با سندیکا و انجمن فولاد داشته باشد و از نظرات آن ها استفاده کند.

رضا شهرستانی افزود: چشم انداز ۱۴۰۴ حتما باید در برنامه های وزارت صمت قرار گیرد لذا از حالا باید به گونه ای برنامه ریزی کرد تا زمان باقی مانده از این دولت، به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم و باید گفت ۹ ماه باقی مانده از دولت کنونی، زمان کمی برای تغییر ایجاد کردن نیست. وی با اشاره به نبودن توازن در زنجیره تولید فولاد تصریح کرد: در همین ۹ ماه می توان خلاهایی را که در زنجیره فولاد موجود است، پر کرد تا یک توازن در زنجیره صورت بگیرد و بر اساس مشکلات موجود تصمیم گرفت.

عضو هیئت مدیره انجمن فولاد در ادامه گفت: وزارت خانه باید به عرضه کنندگان و مصرف کنندگان اجازه دهد تا خودشان میزان عرضه و تقاضا را مشخص کنند چرا که عرضه دستوری و وصل کردن صادرات به بورس کالا یک اشتباه محض است و باید راهی را که در یک سال ونیم گذشته طی کرده ایم، عوض کنیم.

شهرستانی درباره بازار آزاد فولاد، گفت: مشکل بازار در این است که وقتی قیمت محصولات را سرکوب و یا معاملات را در بورس کالا ابطال می کنند، اختلاف قیمت بین بورس و بازار آزاد مخصوصا در بخش ورق بسیار فاحش می شود که این اختلاف قیمت ها یک رانت را در بازار فولاد ایجاد می کند چرا که برخی از اشخاص محصولات را در بورس خریداری می کنند و آنها را در بازار آزاد می فروشند.

وی افزود: عرضه ها باید آزاد و دور از دستور انجام شوند تا مصرف کنندگان واقعی به خریداری این محصولات روی آورند و اختلاف قیمت ها باید بین فروشنده، تولیدکننده و مصرف کننده نهایی از بین برود.

عضو هیئت مدیره انجمن فولاد درباره تاثیر نوسانات نرخ ارز روی محصولات فولادی تصریح کرد: با توجه به اینکه نرخ دلار در کانال ۳۰ هزار تومانی نوسان دارد، نیاز شدیدی به ارز داریم لذا باید صادرات محصولات فولادی را در اولویت قرار دهیم.



:: بازدید از این مطلب : 111
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، محمود محمود زاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی درباره مسکن جوانان و سکوت ۱۵ ساله قانون تسهیل ازدواج، اظهار کرد: در رابطه با موضوع ازدواج جوانان و افزایش جمعیت باید اقدامات ویژه ای صورت بگیرد و جای تاسف دارد که ضریب رشد جمعیت مان شرایط خوبی ندارد و قطعا یکی از بزرگترین عوامل آن حوزه مسکن است.

طرح هایی که در وزارتخانه در حال انجام است و حتی همان وام ودیعه ای که مرحله دوم پرداخت آن آغاز شده است به همین علت بود؛ ما اولویت اول واجدین شرایط دریافت کننده وام ودیعه مسکن را زوج های تازه ازدواج کرده و یا در شرف ازدواج قرار دادیم. سیاست های وزارتخانه در جهت افزایش جمعیت و کمک به زوج های جوان است.

وی با اشاره به شرایط سخت اقتصادی موجود بیان کرد: نکته ای که باید در نظر گرفته شود این است که اعطای این وام در شرایط سخت اقتصادی هم برای دولت و هم برای مردم است. حدود ۲۰ هزار میلیارد از اعتبارات را تخصیص داده ایم که نامش هم کمک ودیعه اجاره است و مطلع هستیم که با قیمت های موجود مبالغ در نظر گرفته شده کافی نیست.

معاون وزیر راه وشهرسازی از محدود بودن حوزه اختیارات این دستگاه اجرایی گفت: برخی از موضوعات از توان وزارت راه و شهرسازی خارج است؛ بدین معنی که این وزارتخانه می تواند زمین را تامین کند؛ این اقدامات صورت گرفته است و در حال حاضر در گروه هایی که ثبت نام کرده اند، زوج های جوان اولویت دارند به ویژه در صندوق یکم که موسوم به خانه اولی ها است.

محمودزاده با اشاره به صندوق یکم ادامه داد: در حقیقت ۶۵۰ هزار خانه اولی نسبت به افتتاح حساب اقدام کرده اند. مجموع تسهیلات این صندوق برای زوجینی است که حساب باز کرده باشند؛ پیش تر میزان پرداختی این صندوق در تهران حدود ۱۶۰ میلیون تومان، دیگر استان ها ۱۲۰ میلیون تومان و در شهرهای کوچک ۸۰ میلیون تومان بود. اواخر سال گذشته نیز ارقامی تحت عنوان وام های ژاله و خرید اوراق که تا ۲۴۰ میلیون تومان هم قابلیت افزایش داشت، اضافه شد.

وی در ادامه افزود: بخش قابل ملاحظه ای از سود تسهیلات صندوق یکم تسط دولت تامین می شود که با کارمزد ۶ و ۸ درصد پرداخت می شود. طبق آخرین آمار بیش از ۱۰۶ هزار تسهیلات در حوزه صندوق یکم، هم برای خرید و هم برای ساخت واحد مسکونی پرداخت شده است. در طرح اقدام ملی هم ما به تمام استان ها اعلام کرده ایم که اگر متقاضی در صندوق یکم ثبت نام کرده و صاحب حساب است در اولویت واگذاری واحد قرار دارد و تسهیلات آن با همان کارمزد قابلیت تبدیل و جابجایی را دارد.



:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به تحلیل آهن پرایس از وضعیت بازار آهن، انتظار می رود بازار در مواجه با اخبار منتشر شده در رابطه با تعیین فرمول قیمت‌گذاری جدید برای محصولات فولادی در روزهای آتی واکنش هایی از خود نشان دهد در همین رابطه کارشناسان معتقدند که اعضای اصلی انجمن فولاد و البته مدیران ارشد وزارت صمت به عنوان متولیان اصلی بازار فولاد کشور قصد دارند که با تغییر بنیادین شیوه تعیین شمش، گامی در جهت کاهش اثر تنش‌های ارزی بر قیمت انواع محصولات فولادی در بازار آزاد بردارند. 

در تحلیل اولیه از خلاهای موجود در این تصمیم‌گیری، می‌توان به پیش‌بینی نشدن ساز و کار نظارتی دقیق بر اجرای این مصوبه، بخصوص در زمینه عرضه کامل شمش و مقاطع طویل در بورس کالا، بی‌توجهی به تعیین تکلیف ورق، قوطی و پروفیل و سایر محصولات آن بخش از زنجیره فولاد و احتمال ریزش سهام شرکت‌های فولادی در بورس در صورت اجرای این مصوبه اشاره داشت. از این رو برخی کارشناسان حوزه فولاد اعتقاد دارند که در صورت اجرای این مصوبه که البته هنوز درباره صحت و سقم آن تردید وجود دارد، شیوه قیمت‌گذاری محصولات فولادی بیش از پیش دستوری خواهد شد و این مساله می‌تواند رانت مضاعفی را در بازار فولاد ایجاد کند.

هر تصمیمی را که بتواند در مقطع حساس کنونی اثر تنش‌های ارزی را بر قیمت محصولات فولادی را کاهش دهد، به شرط رفع خلاها و ابهامات موجود در آن، می‌تواند تاثیرات مثبتی را برای بازار آهن و فولاد ایجاد کند. چراکه انگار مدتی است با موج افزایشی نرخ ارز قیمت مقاطع فولادی و محصولات پرمصرف صنعت فولاد در صنایع ساختمانی، تولید خودرو، لوازم خانگی و ... فقط به دلار گره خورده است. متاسفانه این روزها برخی پیش‌بینی‌ها از نجومی‌تر شدن قیمت دلار در ماه‌های آینده حتی در صورت پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا حکایت دارد، از این رو چه بهتر که ما هر چه زودتر قیمت‌گذاری محصولات فولادی را تا حد ممکن از منجلاب دلار بیرون بکشیم.
 



:: بازدید از این مطلب : 135
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد،  بعد از ماه ها بلاتکلیفی با انتخاب وزیر صمت جدید، در مورد اولویت های این وزارتخانه تحلیل های متفاوتی  وجود دارد.

نایب رئیس انجمن فولادگفت: این روزها، بازار فولاد از شاخه‌های اقتصاد کلان متاثر شده و از آنجا که در حال حاضر، همه بازارها درگیر نوسانات بازار ارز شده‌اند، پس نمی‌توان گفت که با پیچیدن نسخه‌ای برای بازار فولاد می‌توان مشکلات این صنعت را حل کرد و این در صورتی است که در بازار فولاد، وفور تولید داریم و همین امر به کمتر شدن التهاب بازار فولاد نسبت به دیگر بازارها کمک می‌کند.

به گفته کارشناسان بر اساس آمار، ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان روزانه به نقدینگی کشور اضافه شده و اثرات این نقدینگی‌ها را در بسیاری از حوزه‌ها به خصوص فولاد می‌بینیم. احرامیان  درباره اولویت‌های وزیر جدید صمت، گفت: جریان صادرات مهم‌ترین اولویتی است  که ما در صنعت فولاد داریم، زیرا نصف تولید صنعت فولاد متکی به صادرات و با کمک این بخش به نقطه سر به سر می‌رسد و ما باید تمام تمرکز خود را روی جریان صادرات بگذاریم تا بتوانیم این صنعت را که با هزینه خیلی بالا به دست آمده، به خوبی نگه داریم.

همچنین در حال حاضر، بیشتر صادرات کشور مربوط به حلقه‌های نخست زنجیره تولید می‌شود در حالی که اگر صادرات به مقاطع منتقل شود، ارزش افزوده بیشتری برای چرخه تولید خواهد داشت و ارز آوری نسبت به قبل افزایش پیدا می‌کند؛ در نتیجه، اولویتی که وزیر جدید صمت می‌تواند در نظر بگیرد، انتقال مشوق‌های صادراتی به انتهای زنجیره تولید است.

نایب رئیس انجمن فولاد با اشاره به مشکل تأمین مواد اولیه کارخانه‌ها، تصریح کرد: بعد از بحث صادرات، باید راهبردهایی برای تأمین مواد اولیه کارخانه‌ها در نظر گرفت؛ به گونه‌ای که باید برنامه‌ریزی بیشتری برای کمک به بخش معدن صورت بگیرد تا معدنی‌ها بتوانند طرح‌های توسعه‌ای خود را اجرایی  کنند و کسری مواد اولیه برای بیشتر شدن ظرفیت‌های تولید، جبران شود.



:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 16 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، نبض اقتصادی شاخصه ای از ارتباطات ارزشی میان بازار های سرمایه می باشد. چنانچه قرار باشد سرمایه های ر گردش را در سطح کلان اقتصادی مورد بررسی قرار دهیم به یک روند ضربانی پی می بریم به طوری که رکود در اصل حباب، تلقی می شود که به فراخور زمان و سیاست های اعمالی از سوی صاحبان سرمایه های کلان که در اصل حکومت ها می باشند، مدام درحال تغییر است.

 آن ها سرمایه های خود را که تنها دلیل رشد یک بازار می باشد به یکی از بازار ها تزریق می کنند و قبل از این که بازاری از سرمایه های جذب شده اشباع شود نقدینگی خود را به بخش دیگری از بازار سرمایه منتقل می کنند و این چرخه ای ادامه دار در بازار سرمایه می باشد که دائما در حال تکرار می باشد. حال در این چرخه هر چه سرمایه گذار با مسیر نقدینگی هماهنگی بیشتری داشته باشد قاعدتا با حرکت رشد سرمایه، سود سرشار را تجربه خواهد کرد. حال در این میان بخش مسکن به بخش بسیار مطمئنی برای سرمایه گذاری تبدیل شده و برای آن سه دلیل اصلی زیر را می توان برشمرد:

۱-کمبود مسکن در سطح کشور به خصوص در کلان شهر ها
۲-نبود نظارت های مالیاتی بر مسکن ها
۳-محبوس شدن سرمایه های قبلی به عنوان اصل بازار سرمایه (در اصل خود این نقدینگی ها به بازار سرمایه تبدیل شده اند و نه املاک فوق)

پس وقتی بازار سرمایه ما کالا یا علم نباشد، حبابی بزرگ تحت عنوان ارز به بازاری فراگیر تبدیل می شود که تمامی بازار های دیگر را نیز درگیر می کند و در نهایت حتی می تواند جهت فروپاشی اقتصادی در سطح کلان نیز به شمار آید. متاسفانه کشور ما نیز  به این ویروس اقتصادی آلوده شده و انتظار می رود قبل از این که شاهد فاجعه ای جبران ناپذیر در اقتصاد کشور باشیم این معضل اقتصادی از پیکره ی زخمی اقتصاد کشور و بازار مسکن بر طرف بشود.



:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 16 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن، با توجه به توسعه اکتشافات، نگرانی برای تامین سنگ‌آهن چشم‌انداز تولید ۵۵ میلیون تن فولاد وجود نداشته و در این زمینه حفاری در عمق یکی از اهداف اصلی می باشد. اگرچه اخبار این چنینی با شنیده های اتمام ذخایر سنگ‌آهن تناقض دارد، اما کارشناسان صحت گزارشات  اخیر را با  کشف معادن جدید تایید می کنند.

 معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه برای دستیابی به هدف تولید ۵۵ میلیون تن فولاد، نیاز به ۵ میلیون یورو سرمایه‌گذاری است، اظهار کرد: این میزان سرمایه از محل منابع صنایع معدنی قابل تامین است و با توجه به توسعه اکتشافات به‌طور حتم این هدف‌گذاری زودتر از موعد تعیین شده (سال ۱۴۰۴) محقق می‌شود. 

رئیس هیات عامل ایمیدرو نیز سهم معدن و صنایع معدنی در GDP کشور را ۲۶ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: با توجه به ظرفیت‌های این حوزه، این سهم در اقتصاد کشور باید افزایش یابد. وی که در بیست و دومین سمپوزیوم فولاد کشور سخن می‌گفت، افزود: با اکتشافات جدید، در پهنه ایران مرکزی ذخیره ۵۰۰ میلیون تنی سنگ‌آهن و همچنین ذخایری در پهنه‌های آباده  جازموریان و بهرام گور دست پیدا کردیم. 

اگرچه گزارش‌ها حاکی از این است که ذخایر فعلی تا سال ۱۴۰۵ به اتمام می‌رسد اما با توجه به شناسایی ظرفیت‌های جدید که حاصل افزایش عملیات اکتشافات ایمیدرو است (اکتشاف در ۴۰۰ هزار کیلومتر مربع طی سال‌های ۹۷ و ۹۸)، ذخایر درخشانی شناسایی شده است. البته برای توسعه اکتشافات، تعداد پیمانکاران حفاری در کشور کم است و مسئولان در صددند تا برای حل این مشکل، شرکت‌ها تامین ماشین‌آلات مورد نیاز را مورد توجه قرار دهند. رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اقدامات معدنی‌ها در تثبیت بازار بورس گفت: بازارگردانی در بورس با حرکت شرکت‌های معدنی آغاز شد و از صنایع معدنی برای حمایت از دارایی ۶۰ میلیون نفر فعال در این بازار قدردانی می‌کنم.



:: بازدید از این مطلب : 54
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 16 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

 

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد،بهره گیری از سازوکار بورس کالا در تعادل بخشی به بازارها بهترین شیوه برای اقتصاد کشور است، اما اینکه عرضه محصولات کم می شود یا اینکه متقاضیان خرید واقعی نیستند، ارتباطی به بستر معامله یعنی بورس کالا ندارد.
از این رو دولت باید از عرضه کالاها در بورس کالا به ویژه فولاد حمایت کند و در طرف مقابل سیاست گذاران بازار فولاد باید در واقعی سازی تقاضای ورودی به بورس که از طریق سامانه بهین یاب وزارت صمت شکل می گیرد، تمرکز داشته باشد.
به اظهارات کارشناسان دولت باید بتواند با قرار دادن صحیح عرضه و تقاضا، بازار را به بهترین شکل مدیریت کند، نباید انگیزه ورود تولید کنندگان به بورس کالا را کاهش داد و اجازه داد دخالت های دستوری مانع عرضه شرکت های بزرگ فولادی کشور که سال‌ها در بورس کالا حضور دارند، شوند.
عرضه فولاد در بورس کالا باعث شده است قیمت ها براساس عرضه و تقاضا تعیین شود و معاملات به صورت شفاف انجام گیرد؛ در این میان به طور یقین اگر فولاد یا سایر محصولات استراتژیک کشور در بورس کالا معامله نشود، شاهد رانت، فساد و دلال بازی در صنعت فولاد خواهیم بود و این موضوع ضربات جبران ناپذیری را به بازار این محصولات وارد خواهد کرد.
حال باید از همه ابزارهای موجود برای هدایت نقدینگی به سمت تولید استفاده شود، باید نقدینگی جمع آوری و به سمت تولید برود جزء این راهی برای رها شدن از شرایط فعلی وجود ندارد و در این راستا بورس کالا می تواند نقش بسزایی در حوزه بازارهای کالایی داشته باشد چرا که سازوکار این بورس ضمن شفافیت قیمتی به هدایت نقدینگی به سمت چرخه تولید کمک می کند.
حضور همزمان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در بورس کالا و نظارت بر میزان عرضه ها و ورود خریداران، می‌تواند در پایان سال جاری، جهش تولید را محقق کند.

 



:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، بررسی فایل‌های موجود از املاک لوکس نشان می‌دهد اکنون تقریبا نیمی از آپارتمان‌ هایی که برای فروش عرضه شده‌اند، اغلب نوساز یا یکی دو سال ساخت هستند. گویا مسکن های نوبرانه مشتری بیشتری دارند! در حال حاضر نیز با وجود اینکه حجم معاملات ماهانه مسکن به زیر ۱۰ هزار فقره سقوط کرده و عملا تعداد معاملاتی که در هر ماه انجام می‌شود، در کف رکودی قرار دارد، اما عرضه در بازار آپارتمان‌های لوکس‌ کاهش محسوسی نداشته است.

معامله ی مسکن های لوکس یک بخش خاص و منحصر به فرد از بازار مسکن را تشکیل می‌دهد که حتی در اوج شرایط رکود، مشتری خاص خود را دارد. ویژگی مهم این بخش از بازار، جنس متقاضیان آن است که اغلب محدودیت بودجه‌ای برای خرید ندارند و در نتیجه شرایط اقتصادی ، اثری بر تصمیم نهایی آنها برای خرید املاک ندارد. در نتیجه این بخش از بازار اگرچه تعداد متقاضیان اندکی نسبت به بخش مصرفی بازار مسکن دارد، اما در هر صورت اغلب نمی‌توان شرایط آن را «رکودی» توصیف کرد و در تمام مقاطع زمانی و شرایط اقتصادی، حداقل معاملات مورد انتظار در محله‌های میزبان انجام می‌شود.

از سوی دیگر معاملات ویلاهای شمال کشور نیز بسیار قابل توجه می باشد که به تازگی با بررسی های جدید دولتی جهت کسب مالیات برای املاک خالی از سکنه مشخص شده است که به طور میانگین هر ۳ ویلا  در شمال کشور یک مالک دارد و بازار خرید و فروش این ویلا ها بقدری داغ می باشد که گویا اصلا رکود اقتصادی وجود ندارد! البته با قوانین جدیدی که برای منع جنگل خواری و اخذ مالیاتی به تصویب رسیده انتظار می رود که رونق معاملات این بخش نیز از میان برود اما هیچ تاثیری بر قیمت تمام شده مسکن در داخل و حومه شهر ها نخواهد گذاشت.در این بین امیدواریم شاهد عملکردی از دولت تدبیر باشیم که حداقل کمبود مسکن از کلان شهرها برطرف شود.

 



:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

 

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن، نوسانات در بازار آهن به دلایل مختلفی اتفاق می افتد، برخی از آنها به دلیل مسائل داخلی و برخی از آنها به دلیل شرایط جهانی و رویدادهایی که در جهان اتفاق می افتد بوده و غیرقابل کنترل هستند. در ادامه این مطلب به مجموعه مسائلی که باعث افزایش قیمت آهن آلات می شوند، خواهیم پرداخت. از مهم ترین دلایل افزایش قیمت آهن آلات کاهش واردات است. کاهش واردات می تواند باعث شود فروشندگان آهن برای فروش محصولات خود احتیاط بیشتری به خرج دهند و تا در صورت خالی شدن انبارها برای پر کردن مجدد انبار و تأمین محصولات با مشکل مواجه نشوند، به همین دلیل میزان عرضه از تقاضا کمتر خواهد شد و محصولات با قیمت بالاتری به دست مصرف کنندگان خواهد رسید.

افزایش نرخ ارز یکی از موضوعاتی است که در ماه های اخیر بسیار بر قیمت آهن آلات اثر گذار بوده است، نوسانات و تغییرات ناگهانی نرخ ارز می تواند باعث واردشدن شوک های متعددی به بازار شود و ثبات بازار را به هم بزند، همچنین به این دلیل که واردات مواد اولیه فولاد با نرخ ارز نیمایی محاسبه می شود نوسانات نرخ ارز اثر زیادی بر نرخ پایه آهن آلات و فولاد در بورس کالا خواهد داشت.

از این رو در ماه‌ های اخیر با توجه به افزایش نرخ ارز و عرضه‌های غیر منطقی در بازار بورس قیمت آهن آلات افزایش چشمگیری داشته است. به همین دلیل افراد زیادی به امید سود بیشتر اقدام به خرید کالاهایی از جمله محصولات فولادی و انبار یا احتکار آنها کرده‌اند، انبار کالاها باعث کاهش ناگهانی کالا در بازار شده و می‌تواند تأثیر شگرفی در افزایش قیمت پروفیل، ورق، لوله و... داشته باشد. هر چه تولیدات این صنایع افزایش پیدا کند، بخش اعظمی از تولیدات کارخانه‌ های آهن و فولاد به طور مستقیم وارد کارخانه ‌های تولید لوازم خانگی و خودرو می‌شود.

 



:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار آهن، هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد ایران نرخ واقعی میلگرد را ۱۲ هزار تومان می دانند که با نظارت جدی‌تر بر تقاضای سرمایه ‌ای می‌توان تا حدودی قیمت محصولات در بازار آهن و فولاد را کنترل کرد.

برخی از فعالان بازار آهن معتقدند که باید چاره‌ ای برای این بازار آشفته اندیشید و با تغییر فرمول ‌های تعیین‌ شده، تاثیر نوسانات ارزی را روی قیمت محصولات فولادی کاهش داد. همچنین برای جلوگیری از قاچاق آهن الات و مقاطع فولادی نرخ محصولات فولادی باید برحسب دلار تعیین شود که نوسانات دلاری محصولات فولادی باز هم بازار آهن کشور را در هفته‌ های اخیر هدفی جذاب برای سرمایه ‌گذاری ‌های کلان تبدیل کرده که همین سرمایه گذاری ها باعث گرانی محصولات فولادی شد.

بنا بر اظهارات کارشناسان بازار آهن برخلاف بسیاری از دیگر فعالان بازار که قیمت میلگرد در بازار آزاد را حباب‌ دار توصیف می‌کنند، معتقد اند هنوز هم قیمت این محصول در بازار آزاد از نرخ‌ های جهانی آن پایین‌تر است.

از این رو برای اثبات این ادعای خود تاکید دارد که دیگر نباید قیمت ‌های جهانی محصولات فولادی را برحسب نرخ دلار نیمایی به ریال تبدیل کرد، زیرا از چند ماه پیش وزارت صمت اعلام کرده که دیگر مبنای قیمتی محصولات فولادی ارز نیمایی نیست، بلکه ارز بازار آزاد می باشد

عضو هیات‌ مدیره انجمن فولاد اظهار دارد که هنوز هم اصلی ‌ترین عامل برای تعیین نرخ پایه محصولات فولادی در بورس کالا نرخ دلار نیمایی است. حال با شرایط موجود خواهیم دید که، قیمت این محصول در حدود ۱۲ هزار تومان تمام می‌ شود. بنابراین می‌ توان گفت اکنون قیمت میلگرد حباب ندارد و همین نرخ ۱۲ هزار تومانی (با احتساب مالیات) قیمت واقعی این محصول نیز می باشد.



:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در شهریورماه سال ۱۳۹۹ نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل نرخی کاملا افزایشی را نشان می‌دهد. همچنین بر اساس اعلام بانک مرکزی، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۲۴.۲ میلیون تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل افزایشی چشمگیر را نشان می‌دهد.

سید محمد مرتضوی عضو هیئت مدیره کانون انبوه ‌سازان گفت: اگر میانگین قیمت مسکن در کل کشور را حدود ۱۰ میلیون تومان در هر متر مربع فرض کنیم یک واحد ۱۰۰ متری حدود یک میلیارد تومان قیمت دارد که خرید آن از توان اقشار متوسط نیز برنمی‌آید. زمانی که نرخ دلار حدود ۲۱ هزار تومان بود میلگرد کیلویی ۸ تا ۹ هزار تومان فروخته می‌ شد که هم اکنون با دلار ۲۹ هزار تومانی به کیلویی ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان رسیده است. اگر دلار ارزان شود قیمت مصالح ساختمانی نیز کاهش می یابد. چرا که نوسان قیمتی بهای املاک ناشی از نوسانات دلار است و اگر قیمت ارز به ثبات برسد بازار مسکن، پاییز آرامی را پیش رو خواهد داشت.

اما از طرف دیگر همان قدر که کنترل نرخ ارز مهم می باشد مشکل کمبود نقدینگی فعلی هم بسیار چالش برانگیز می باشد و آسان ترین راه تامین این نقدینگی افزایش نرخ ارز توسط دولت می باشد. نتیجه آنکه یک اهرم اصلی در تعیین نرخ ارز سیاست های دولتی می باشد که بسیار قابل تامل است. از سوی دیگر دولت در سیاستی جدید کمبود نقدینگی خود را با جمع آوری سرمایه های مردم در بورس تامین کرد و نرخ ارز، کمی متعادل شد سپس در یک موازنه چرخه گونه این نقدینگی را از چرخه بورس و ارز تامین کرد و همچنان ادامه می دهد.

 



:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، کاهش قیمت فولاد در روزهای گذشته یکی از نتایج مثبت تصمیم‌های وزارت صمت در مدیریت تقاضای فولاد بوده و در واقع تقاضای سفته‌بازی و سوداگری از بازار فولاد در حال خروج است. همچنین به دلیل آشفتگی اخیر  بازار آهن آلات عضو هیات مدیره انجمن فولاد خواستار حذف ، عرضه به شیوه مچینگ و فروش همه محصولات در بورس کالا شد.

وی با انتقاد از   به شیوه مچینگ تأکید کرد حذف عرضه فولاد به این شیوه ۶ ماه زمان نیاز دارد اما با برنامه‌ریزی‌‌های صورت گرفته، قرار است به مرور تمامی محصولات فولادی در بورس عرضه شود تا معاملات به‌صورت شفاف و مستند انجام بگیرد. رضا شهرستانی یکی از دلایل آشفتگی بازار فولاد را اختلاف شدید قیمت بازار با بورس کالا دانست که این آشفتگی‌ها شامل دو بخش تختال و مقاطع طویل می‌شود. 

برای مثال اخیراً ورق سیاه ۱۲۵۰۰ تومان معامله شده در صورتی که قیمت آن در بازار ۲۲۵۰۰ تومان است. این ۱۰ هزار تومان اختلاف رانت بزرگی را به‌وجود می‌آورد.شهرستانی اضافه کرد: اردیبهشت ماه امسال که معاونت معدنی وزارت صنعت معاملات فولاد در بورس کالا را یکی پس از دیگری ابطال می‌کرد، تقاضای شمش فولادی در بورس کالا به بیش از ۶۸۰ هزار تن رسید. شهرستانی با اشاره به وجود تقاضای کاذب در بازار این محصول افزود: با وجود تولید ۱۵ میلیون تنی فولاد مازاد بر تقاضای داخلی، بی‌ارزش شدن پول ملی و ممنوعیت صادرات، تقاضا را بالا برده است. با اثرپذیری نرخ فولاد از شاخص‌های کلان اقتصادی یکی از کالاهایی که می‌تواند مقدار زیادی از سرمایه را حفظ کند، فولاد است به همین دلیل نیز تقاضا برای محصولات فولادی در ایران بسیار بالا رفته است.



:: بازدید از این مطلب : 49
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، با انتخاب وزیر صمت بعد از پنج ماه بلاتکلیفی، در رابطه با اولویت های این وزارت خانه در مدت کوتاه باقی مانده تا پایان عمر دولت یازدهم تحلیل های متفاوتی وجود دارد. در سخنان رزم حسینی در مجلس تنها به یک جمله که برای ساماندهی بازار فولاد و جلوگیری از خام فروشی و صادرات محصولات نهایی برنامه مدونی دارم، بسنده شد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در باره اظهار کرد: مشوق های صادرات در ابتدای زنجیره تولید فولاد وجود دارد ولی این مشوق ها باید در انتهای زنجیره باشند و به مرور باید به سمت صادرات میلگرد، پروفیل و مقاطع دیگر پیش برویم. طرحی که در کمیسیون مجلس به وزیر صمت پیشنهاد دادیم و مورد استقبال قرار گرفت، انتقال مشوق های صادراتی به سمت مقاطع فولادی بود که وزارت خانه این موضوع را در اولویت کار خود قرار خواهد داد.

علی جدی درباره کنترل قیمت ها در بازار فولاد، تصریح کرد: با توجه به اینکه ظرفیت تولید سالانه فولاد کشور ۳۰ میلیون تن است اما میزان مصرف آن حدود ۱۷ تا ۲۰ میلیون تن گزارش شده، اولویت بعدی وزارت صمت در راستای کنترل بازار فولاد، افزایش میزان عرضه محصولات در بورس کالا است. این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به این موضوع که فولاد کشور ابتدا باید در بورس عرضه شود افزود: بعد از دوبار عرضه شدن محصولات فولادی در بورس کالا و رفع نیاز داخلی، صادرات مازاد محصولات تولیدی به خارج از کشور ایرادی ندارد؛ به عبارت دیگر، نیاز داخلی تامین شود و سپس صادرات، در اولویت قرار گیرد. 

جدی در پایان گفت: میزان عرضه فولاد در بورس کالا پاسخگوی نیاز تولیدکنندگان نیست چرا که درصدی جزئی از محصولات در این بورس عرضه می شود و همین مسئله عطش بازار را پایدار نگه می دارد که در نهایت، سبب رشد بی رویه قیمت محصولات تا ۱۵ درصد بالاتر از قیمت جهانی می شود. این گرانی قیمت محصولات فولادی منجر به جهش قیمت مسکن، خودرو و لوازم خانگی شده است که وزارت صمت باید با اولویت به این گرانی ها رسیدگی کند.



:: بازدید از این مطلب : 47
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 13 مهر 1399 | نظرات ()