نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: رئیس هیئت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران معتقد است: قطعی برق عاملی شد تا فولادسازان بهانه ای برای عرضه نکردن شمش و فرار از جریمه داشته باشند، چرا که قطعی برق ضرری بالغ بر هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به نوردکاران وارد کرد؛ همچنین کاهش ۸۰۰ هزار تنی تولید در واحدهای تولیدکننده پایین دست را به همراه داشته است. به طور میانگین فولادسازان بزرگ تقریبا ماهانه ۲/۵ میلیون تن تولید دارند که به این معنی است که همیشه ۳ تا ۴ برابر عرضه های خود در انبارها موجودی دارند؛ در واقع قطعی برق بهانه ای برای عدم عرضه بود.

احمد رضوی نیک ادامه داد: طی قطعی های پیوسته برق که اخیرا رخ داده؛ ۸۵ درصد نوردکاران تعطیل شدند. همچنین فولادسازان بزرگ با ظرفیتی کمتر از قبل به فعالیت خود ادامه می دهند؛ چرا که وزارت نیرو ابتدا دستور قطعی برق واحدهای صنعتی را صادر کرد اما از آنجایی که فولادسازان بزرگ نیروگاه اختصاصی را دارا هستند، از این منظر یعنی قطعی برق، با مشکلات کمتری مواجه شدند.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: نوردکاران خواستار شفاف سازی در بورس

ایشان افزود: در جریان قطعی برق، تمامی واحدهایی که مصرف بیش از ۲ مگاوات داشته اند از همان ابتدا قطعی برق را تجربه کردند؛ همچنین واحدهای کوچک شهرک های صنتعی فقط یک الی دو روز در هفته برق داشتند و با ۱۰ درصد دیماند برق مصرفی فعالیت می کردند که با این میزان فقط می شود دستگاه ها را روشن نمود. با دستور جدید وزارت صمت و اعلام دادستانی کل کشور؛ واحدهای نوردی از این پس می توانند در شیفت شب ۱۲ شب تا ۸ صبح فعالیت نمایند.

رئیس هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران اذعان داشت: در این دوره ۴۵ روزه که قطعی برق پیوسته لحاظ شده است؛ نوردکاران خسارت شدیدی را دیده اند و به همین موازات حقوق ۳۴۰ هزار نیرو را نیز پرداخت کرده اند. چه بسا با این میزان حقوق پرداختی و این حجم از خسارت هیچگونه فعالیتی نداشته اند و صرفا ۱۵ درصد واحدهای صنعتی توانسته اند فعالیت داشته باشند و همین واحدها نیز در طول روز تجربه قطعی برق چند ساعته را داشتند. وی در پایان در رابطه با مسئله کاهش تولید فولادی ها بیان کرد: قطعی برق و عدم عرضه شمش در بورس کالا منجر به کاهش ۸۰۰ هزار تن تولید شمش شد.



:: بازدید از این مطلب : 78
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: چنانچه گرفتار تورم نابسامان نشویم و کسری بودجه ادامه پیدا نکند؛ همچنین چشم اندازهای امید بخش ادامه یابد می توان انتظار داشت که افزایش قیمتی که در طول سال های قبل نظم اقتصاد را بهم ریخت؛ امسال دوباره رخ ندهد.

مهدی سلطان محمدی کارشناس بازار مسکن بیان داشت: یکی از دلایل رشد افسار گسیخته قیمت مسکن مسئله تورم است. در طول چند دهه پیشین رشد مسکن همواره با تورم همراه بوده است؛ همچنین سالانه حدود یک الی دو درصد با نرخ تورم عمومی فاصله داشته است. بدین گونه که اگر نرخ تورم مسکن را ۲۲ درصد در نظر بگیریم؛ آنگاه ۲۰ درصد آن تورم عمومی محسوب می شود؛ بنابراین تنها با کنترل تورم است که می توانیم قیمت مسکن را کنترل کنیم.   

وی افزود: ما اگر بخواهیم تورم افسار گسیخته عمومی را کنترل کنیم یا بایستی هزینه های دولت را کاهش دهیم و یا اینکه درآمد دولت را افزایش دهیم. بنابراین چنانچه بخواهیم از این منظر بازار مسکن را بررسی کنیم؛ جهت کنترل بازار مسکن لازم است انضباط پولی بیشتری در اداره مملکت لحاظ گردد، همچنین کسری بودجه دولت را باید از بین ببریم.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: وزارت راه و شهرسازی در آستانه تجزیه

سلطان محمدی تصریح کرد: فی الواقع در طول سالهای پیشین رشد قیمت مسکن از تورم پیشی گرفته و حتی اختلافی حدود یک الی دو درصدی بین نرخ تورم عمومی و نرخ تورم بازار مسکن از این مقدار فراتر رفته و در واقع شکافی عظیم در این دو نرخ شکل گرفته است. 

در خصوص دلیل رشد بیشتر نرخ تورم در بازار مسکن می توان بیان داشت؛ یکی از اصلی ترین این عوامل مسئله زمین است، چرا که نرخ مصالح ساختمانی در این سال ها کم و بیش با تورم همراه بوده است. همچنین سایر نهاده های ساختمانی از جمله عوارض شهرداری و انشعابات نیز به طور تقریبی با تورم همراه بوده است اما نرخ زمین به تنهایی از تورم پیشی گرفته است؛ چرا که عرضه زمین محدود شده است.

 به طور اساسی زمین در شهرهای بزرگ کمیاب شده است در واقع اگر شهرهای بزرگ شکل بگیرند زمین مرغوب به آسانی توسعه پیدا نخواهد کرد؛ به این دلیل که در مناطق مرغوب و مناسب دیگر زمینی موجود نمی باشد.



:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: بر اساس اخبار منتشرشده از روند نرخ ارز در روز پیشین، شاهد آن بودیم که نرخ ارز با نوسانات زیادی مواجه نبود و در ساعاتی از روز با نرخ ۲۴ هزار و ۶۷۰ تومان به فروش رسید؛ این در حالی بود که خبرهایی که از بازارآهن به گوش می رسید حاکی از آن بود که سکون بر این بازار حکم فرما شده است.

با در نظرگرفتن تعطیلات پیش رو و تاثیرات آن بر بازار حواله دبی و از سوی دیگر لغو تحریم های آمریکا که بیشتر از آن که در جهت آزاد شدن پول ایران باشد، با هدف نقدکردن طلب شرکت های کره ای و ژاپنی بود و همچنین روند تغییر دولت، آینده بازار ارز چندان مشخص نیست و با وجود عوامل ذکر شده نباید شاهد اتفاقات چشم گیری در این بازار باشیم و می توان در نظر گرفت که نوسانات نرخ دلار همچنان در بازه ۲۴ تا ۲۵ هزارتومان خواهد بود.

اخبار منتشر شده از بخش تولید نیز حاکی از تداوم محدودیت برق برای صنایع فولادی می باشد؛ اما از آنجایی که شیفت شب و تولید برخی از واحدهای نوردی در شهرک های صنعتی فعال شده است، اثرات خاموشی ها نیز کاهش یافته است.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: افت و خیز نرخ آهن

شنیده ها از عرضه های بورس کالا نیز حاکی از آن است که فولادی ها همچون هفته گذشته، خاموشی ها را بهانه قرار داده و عرضه شمش را تعطیل کرده اند. با وجود پایین بودن حجم عرضه های صورت گرفته در بورس، این احتمال وجود خواهد داشت که با ایجاد رقابت و مشاهده قیمت های جدید، سیگنال های افزایش قیمت ها دوباره بر بازار موثر واقع شود.

با این وجود از آن جایی که بازار با قیمت های موجود سازگار نیست و حتی با مقاومت در برابر قیمت ها شاهد روند نزولی و همچنین افزایش پدیده زیر فروشی در برخی از بخش های بازار هستیم، از این رو اگر سیگنالی هم بر بازار تاثیر بگذارد، پایدار نخواهد بود.

در هر صورت و با وجود شرایط ذکر شده روز گذشته شاهد ثبات قیمت میلگرد در اغلب مبادی فروش این محصول بودیم. در این بین تعداد اندکی نیز قیمت محصولات خود را چیزی حدود ۵۰ الی ۳۰۰ تومان کاهش دادند. در میان قیمت های اعلامی، میلگرد راد همدان با قیمت ۱۷ هزار و ۸۳۵ تومان بالاترین نرخ میلگرد را به خود اختصاص داد و پایین ترین نرخ نیز رقمی برابر با ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان بود.

در بخش دیگری از بازار، قیمت نبشی و قیمت ناودانی نیز اکثرا با ثبات همراه بود و تعدادی از شرکت های این حوزه نیز کاهش حدود ۱۰۰ الی ۱۵۰ تومانی را بر قیمت محصولات خود اعمال کرده و محصولات خود را روانه بازار کردند. 

قیمت تیرآهن در بازار آزاد همچون سایر بخش ها اغلب با ثبات همراه بود. در بخش تیرآهن شاخه ای شاهد کاهش حدود ۱۰ الی ۲۰ هزارتومانی شاخه های پر فروش تیرآهن ذوبی بودیم. قیمت پروفیل نیز همچون سایر محصولات روند با ثباتی را سپری کرد و در میان ثبات قیمت ها برخی از تولیدکنندگان این محصول کاهش ۱۰۰ الی ۱۵۰ تومانی را اعمال کردند.



:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: نادر سلیمانی، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد اظهار کرد: انتخابات اعضای هیئت مدیره بورس کالا در مجمع شرکت برگزار شد؛ بدین ترتیب سه فولاد ساز بزرگ کشور به عنوان اعضای اصلی این شرکت منتخب شدند؛ دلیل انتخاب این سه شرکت انسجام مدیریتی آنها است. 

چنانچه تولیدکنندگان بخش خصوصی نیز در بخش خود انسجام و هماهنگی کارآمدی ایجاد کنند می تواند با خردمندی و آگاهی زیرکانه در بورس کالا در کنار فولاد سازان قرار گیرند و عضوی از هیئت مدیره بورس کالا شوند. اینکه فولادسازان بزرگ به عنوان اعضای هیئت مدیره انتخاب می شوند کاملا قانونی است و موارد قانونی آن نیز رعایت می شود. 

معدن داران و نوردکاران نیاز به یک برنامه ریزی منسجم دارند تا به وسیله آن راه را در هیئت مدیره بورس کالا به روی خود باز کنند و منافع بخش خصوصی را نیز بتوانند تامین نمایند. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تداخل کاری معدن داران و فولادسازان

نادر سلیمانی افزود: بعید است که فولادسازان صرفا به فکر منافع خود باشند، چرا که بورس کالا محل کشف قیمت است. تلاش فولادسازان هم قطعا در جهت اعمال قیمت های منطقی است. بنابراین باید به صورت اقتصادی به این تغییرات نگاه کرد؛ طبیعتا منافع شرکت های فولاد در بورس کالا بیشتر است. بنابراین رقابت شدیدی بر سر صندلی هیئت مدیره وجود دارد. 

در خلاف جهت صحبت های عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد؛ بررسی صحبت های رئیس هیئت مدیره انجمن نوردکاران فولادی نیز خالی از لطف نخواهد بود. رئیس هیئت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران بیان داشت: سهامداران وابسته؛ عضو هیئت مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد هستند و تداوم رانت با این شرایط کاملا طبیعی است. 

احمد رضوی نیک افزود: فی الواقع ترکیب هیئت مدیره تغییر چندانی ندارد. چه بسا همان نفرات قبلی در جای خودشان هستند، چنین است که رانت فولادی ها پابرجا می ماند. ایشان صراحتا اعلام داشت: ما خواستار تغییر در هیئت مدیره هستیم. بسیار واضح است از همان ابتدا کسانی را سهامدار شرکت بورس کالا کردند که به خودشان نزدیک باشند تا بتوانند نفوذشان را حفظ کنند. دقیقا مشابه کاری که در انجمن فولاد نیز انجام دادند. ایشان اذعان داشت: فرآیندها و ساختارها در بورس کالا باید شفافیت هر چه تمام تر داشته باشد و انجمن نوردکاران در حمایت از شفاف سازی بر می آیند.



:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: طرحی جهت تفکیک وزارت راه و شهرسازی به دو وزارتخانه شروع شد. در شرایط فعلی مسکن حرکت به این سو همانند حرکت به سوی بیراهه است. این طرح تحت عنوان تجزیه وزارت راه و شهرسازی قبلا هم در خرداد سال ۹۶ و پاییز سال ۹۷ ارائه شده بود، اما با موضع گیری کارشناسان بلافاصله خنثی شد. چنین طرحی که وزارت راه و شهرسازی را جدا کند؛ در نهایت زنجیره ی پیوسته ی توسعه مطلوب شهرها با حمل و نقل سریع و ارزان را واژگون خواهد کرد. 

همچنین اهرمی که به واسطه آن متولی مسکن برای توزیع جمعیت به مناطق دارای ظرفیت اقدام می کرد را از بین خواهد برد. به طور کلی تصویب چنین طرحی حومه ی کلان شهرها را بی اعتبار خواهد کرد در حالیکه در طرح ملی مسکن اصل زمین ها در حومه شهرها می باشد و این طرح پیشنهادی با طرح ملی مسکن در تناقض خواهد بود. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: عدم استقبال از مسکن در بورس

در خرداد ماه سال ۹۰، وزارتخانه های راه و ترابری و مسکن با یکدیگر ادغام شدند و به وزارت راه و شهرسازی نام گرفت. چه بسا فعالیت این دو وزارتخانه همراه با هم توسعه شهرسازی در کنار راه سازی را رقم زد اما در روزهای اخیر طرحی توسط مجلس ابلاغ شده که بر اساس این طرح بایستی وزارت راه و شهرسازی از هم تفکیک شود و به دو وزارت خانه به نام های وزارت مسکن و شهرسازی و وزارت حمل و نقل و لجستیک تبدیل گردد.

طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی تهدیدی به مراتب بزرگتر از حباب مسکن خواهد بود که بلاشک دامن گیر متقاضیان خرید مسکن و مستاجران خواهد شد. 
در سالهای اخیر در تهران و هفت کلانشهر دیگر به دلیل جهش قیمتی مسکن جمعیت کثیری به حومه شهرها نقل مکان کرده اند. از سوی دیگر طرح ساخت سالانه نیم میلیون مسکن در حومه شهرها در مسکن ملی آغاز شده است. 

در صورتیکه این تجزیه وزارتخانه رخ دهد؛ جریان توسعه حمل و نقل به منظور سوق دادن تراکم جمعیت به سوی حومه شهرها قطع خواهد شد. در واقع تفکیک این وزارتخانه سبب می‌شود دغدغه وزارت حمل‌ و‌ نقل چیزی به جز مسکن باشد و عواقب آن متوجه متقاضیان خرید و اجاره مسکن خواهد شد.



:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: در اولین روز هفته آنچه که رویت شد؛ نرخ ارز نوسان کمی را به رخ کشید و در نهایت روی نرخ ۲۴ هزار و ۷۸۰ تومان قرار گرفت. در این میان اما بازار مقاطع مسیر خود را پیدا نکرده و نوسان قیمتی به چشم می خورد. گویا این سردرگمی در قیمت گذاری ناشی از اعلام به پایان رسیدن قطعی های برق است که خبری نوید بخش است. از سوی دیگر موج دومی از هوای گرم وارد کشور شده که این خبر نوید خبر قبل را از بین برد. و موجب شده تا افزایش احتمال قطعی برق را دو چندان شود.

حال آنکه در بازار جهانی قیمت ها ثبات را در پیش گرفته و روندی با آرامش را به همراه دارد. از یکسو به دلیل کمبود تقاضا در بازار فولاد؛ مبادی فروش مایل به کاهش قیمت ها و ارائه تخفیفات هستند و از سوی دیگر جو سیاسی منطقه و بازتاب اثر اتفاقات مختلف بر بازار فولاد هر از چند گاهی یک شوک ناگهانی وارد می کند و بازار را به سوی افزایش قیمت سوق می دهد. 

شاید هم بتوان اظهار داشت آن دسته از مبادی فروش که در تامین برق مشکلی ندارند؛ ترجیح بر کاهش قیمتی دارند و علاقمندند تا چرخه تولید و داد و ستد روی ریل خود قرار گیرد. اما از سوی دیگر تولیدکنندگانی که با مشکلات کمبود برق مواجه هستند ترجیح دارند که با افزایش قیمت خود را به زنجیره برسانند. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: یخ زدگی تقاضا در بازار آهن

در اولین روز هفته شاهد کاهش قیمت میلگرد در حدود ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان بودیم اما به همین موازات تعداد کثیری نیز ثبات قیمتی را لحاظ کردند. البته چهار شرکت نیز افزایش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی را روی قیمت محصولات  خود در این حوزه لحاظ کردند. کف قیمتی در این بخش روی نرخ ۱۶ هزار و ۵۵۰ تومان و سقف قیمتی با افزایش حدود ۲۰۰ تومانی روی نرخ ۱۷ هزار و ۹۰۰ تومان قرار گرفت.  

قیمت نبشی و قیمت ناودانی نیز در اکثر شرکت ها کاهش ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی را لمس کرده و برخی مبادی فروش نیز تغییر قیمتی را لحاظ نکردند. در بازار تیرآهن نیز در بخش کیلو فروشی ثبات قیمت لحاظ شد و بعضا نیز کاهش ۲۰۰ تومانی را لحاظ کردند. اما در بخش شاخه فروشی اکثر شرکت ها ثبات قیمت تیرآهن را درج نمودند. در بخش دیگری از بازار آهن، پروفیل در ثبات نسبی به سر می برد و صرفا یک شرکت قیمت پروفیل را ۲۰۰ تومان افزایش داد.



:: بازدید از این مطلب : 67
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور اظهار داشت: تداخل فعالیت های معدنی و فولادی نتیجه عدم مدیریت وزارت صمت و دولت است؛ وزارت صمت اجازه داد این اتفاقات در زنجیره فولاد رخ دهد. 

رضا شهرستانی افزود: در واقع این تداخل پیش آمده اگر هم قرار بود اتفاق بیوفتد بایستی منجر  به ادغام معدنی ها و فولاد سازان می شد نه اینکه با یکدیگر در تولید رقابت کنند. وی افزود: متاسفانه معدنی ها شروع به فولاد سازی کرده اند و در مقابل فولادی ها نیز به سمت تولید مواد اولیه و صنایع معدنی رفته اند. 

شهرستانی تصریح کرد: هم اکنون شاهد تداخل وظایف فولادی ها و معدنی ها هستیم. لازم است یک تعادل در این شرایط ایجاد کنیم تا بدین وسیله اهداف ۱۴۰۴ یعنی تولید ۵۵ میلیون تن فولاد تحقق پیدا کند. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: رونق صادرات در بازار فولاد

با توجه به سرمایه گذاری های کلان در هر دو طرف زنجیره نیاز است توافق و تعادل های تدوین شده ای صورت گیرد تا هر دو طرف به نتیجه برد برد برسند. 
از سوی دیگر حمیدرضا رستگار رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آهن و فولاد تهران در این باره بیان داشت: اگر هدف ما راهبرد تخصصی و حرفه ای است؛ باید به گونه ای برنامه ریزی نماییم که هر بخشی دقیقا حرفه و تخصص خود را ادامه دهد و فقط در حوزه کاری خود فعالیت نماید. 

متاسفانه این اتفاق در بخش توزیع محصولات نیز رخ داده است. از جمله کارخانه هایی که حق توزیع آهن و فولاد را ندارند؛ در حال حاضر وارد توزیع شده اند و بعضا خرده فروشی نیز می نمایند. 

حمیدرضا رستگار افزود: ما نیز، نیاز به یک مکانیزم شفاف و متقن داریم تا به وسیله ی آن معدنی ها و فولادی ها و همچنین توزیع کنندگان بتوانند به شرایط بهتر و تفاهمات موثر برسند و در حوزه کاری یکدیگر وارد نشوند.

هم اکنون صادرکنندگانی که بالغ بر ۵۰ سال در بخش صادرات فعال بودند ناچار به کناره گیری شدند، چرا که افراد خاص با تاسیس کارخانه های تولیدی در صدد یافتن خریدار و همچنین صادرات هستند. در حالیکه پر واضح است این روش ها در بلند مدت جواب خوبی نمی دهد و صرفا منجر به نابسامانی بازار و توازن منفی در زنجیره فولاد است.



:: بازدید از این مطلب : 132
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 26 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: دبیر انجمن انبوه سازان استان تهران اظهار داشت: مناطق سعادت آباد و آجودانیه بر روی گسل قرار دارد؛ همچنین نیاز است بدانیم ساز و کار بورس با ساز و کار مسکن مطابقت ندارد. چنانچه سهام مسکن وارد بازار بورس شود فقط تبدیل به یک بازار به شدت سرمایه ای خواهد شد  که در نهایت فقط منجر به افزایش قیمت خواهد شد. 

ایرج رهبر افزود: باید از نظر فنی ساخت و سازهای ایران مانند کشور ژاپن دارای ابعاد علمی باشد. ایران از نظر سطح دانش علمی و فنی دست کمی از ژاپن ندارد. پس قطعا باید توانایی ساخت واحدهای مسکونی با مقاومتی بالا و در حد ژاپن  را نیز داشته باشد. رهبر تصریح کرد: برخی مناطق که روی گسل هستند و از سوی دیگر همزمان ارزش زمین در آن مناطق بالا است؛ در سالهای اخیر میزان ساخت و ساز در این مناطق افزایش یافته است. از جمله این مناطق می توان سعادت آباد و آجودانیه را بیان کرد. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تقویت قدرت خریداران مسکن

دبیر انجمن انبوه سازان استان تهران بیان داشت: یک سری قواعد و قوانین بسیار مطلوب در آیین نامه وجود دارد بدین صورت که اسکلت هایی که در ساختمانهاست باید بصورت ضربدری نصب گردد. همچنین نصب پنجره دو جداره و استفاده از بتن های با کیفیت از الزامات ساخت مسکن است. 

رهبر اشاره ای نیز به ورود مصالح ساختمانی به بورس کالا داشت و در این رابطه اذعان داشت: برخی از مصالح ساختمانی از جمله فولاد از سال های گذشته وارد بورس شده است اما متاسفانه این بخش ها نیز نتوانست کمکی به کاهش قیمت مصالح ساختمانی داشته باشد. ایشان یادآور شد: وارد شدن مصالح ساختمانی به بورس کالا فقط برای سازندگانی که اقدام به ساخت و سازهای عمده می کنند مفید است؛ چرا که در این مورد نمی شود خرید و  فروش خرد انجام داد. 

در بورس باید خرید و فروش مصالح ساختمانی در قالب یک پکیج باشد، چرا که خرید و فروش مصالح ساختمانی در قالب خرد یا کم برای بسیاری از عمده سازان امکان پذیر نیست بنابراین وارد شدن آن نیز بر بازار مسکن موثر نخواهد شد. 

حجم معاملات مسکن در بورس کالا بسیار پایین است و همچنین حجم معاملات مسکن در بازار آزاد نیز از آمارهای ارائه شده نیز پایین تر می باشد. چرا که مسکن بین دلالان و واسطه ها داد و ستد می شود؛ گویا این داد و ستد ها درون سازمانی است. بورس مسکن نه تنها جاذبه ای نداشته و استقبال چندانی از آن نشده بلکه دافعه نیز داشته است.



:: بازدید از این مطلب : 70
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 26 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: هفته گذشته نرخ ارز روند نزولی خود را نمایش داد و در روز پنج شنبه از این روند عبور کرد و روی کانال ۲۴ هزار و ۷۲۰ تومان قرار گرفت. در همین میان بازار آهن هم آرام و به دور از تلاطم بود. 

جالب آنکه در بازار ارز خبر دسترسی ایران به منابع در کره جنوبی و ژاپن در واقع شوک منفی در نرخ ارز داشت و موجب شد تا دوباره نرخ ارز افزایشی شود، چرا که این موضوع ناشی از عدم انعکاس درست تصمیمات امریکا بود. در واقع این تحریم ها با هدف پرداخت بدهی به شرکت های کره ای و ژاپنی بوده است و هیچگونه ارتباطی به خرید کالای جدید نخواهد داشت. 

هفته گذشته قیمت مقاطع در ابتدای هفته تحت تاثیر شوک خاموشی قرار گرفت؛ به این واسطه افزایش قیمت قابل ملاحظه ای رویت شد. میانگین قیمت میلگرد ۱۴ آجدار به ۱۷ هزار و ۲۲۵ تومان نیز رسید. این نرخ به معنی رشد ۱۲ درصدی نرخ در یک هفته است. تحت تاثیر جو موجود در بازار آهن چه بسا زمزمه های هولناکی از میلگرد ۲۹ هزار تومانی نیز به گوش رسید. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: افت نسبی هیجانات قیمت آهن

به واسطه کاهش عرضه در بورس کالا در روز چهارشنبه رقابتی هفت درصدی برای خرید میلگرد صورت گرفت؛ میلگردی که پیش از این در بورس کالا خریداری نداشت. در نتیجه به دلیل عدم تغییر متغییرهای بنیادین، بازار از هیجان خارج شد و در ثبات نسبی نشست. 

این آرامش نشان می دهد که بازار کشش افزایش قیمت ها را ندارد. به عبارتی نه تنها بازار در رکود عمیق است، گویا گرفتار یخ زدگی از سوی متقاضی شده است. از سمت دیگر بازار جهانی نیز نسبتا در آرامش است و گویا همه عوامل دست به دست هم داده اند تا رکود بازار را عمیق تر کنند. 

حال آنچه که پراهمیت است آن است که طرح جدید اروپا برای محدودیت بیشتر ایران بلاشک بر تنش های وین خواهد افزود. گرچه عراقچی ادامه مسیر را هم مدیریت کند؛ باز هم کار دولت آیت الله رئیسی بسیار سخت خواهد شد. 

بررسی قیمت های جهانی هم نشان از ادامه ثبات نسبی دارد؛ البته با نوسانات مقطعی نیز می تواند همراه باشد. این موضع در آخرین گزارش متال بولتن نیز به چشم می خورد. 

در هر صورت و با توجه به مطالب ذکر شده، در روز پنج شنبه اکثر مبادی فروش؛ قیمت میلگرد خود را افزایش دادند و فقط یک شرکت با کاهش قیمتی همراه بود. در بخش دیگری از بازار، قیمت نبشی و قیمت ناودانی نیز در این روز با ثبات همراه بود. قیمت تیرآهن هم در بخش کیلو و  هم شاخه فروشی مسیر ثبات قیمتی را در پیش گرفت. همچنین در بازار پروفیل نیز آرامش و ثبات قیمت پروفیل جریان داشت.

در مجموع بر اساس  اخبار شنیده شده در رابطه با جلوگیری از خاموشی ها، با استفاده ۵۰ درصدی دیماند برق واحدهای تولیدی، قطعا التهابات خاموشی کمتر خواهد شد؛ هر چند در هفته جاری نیز در بورس کالا فولادی ها برای ایجاد رقابت قطعا حجم عرضه را به میزان قبل نخواهد گذاشت. 

با این توصیفات احتمالا در هفته جاری روزهای ابتدایی با پدیده زیر فروشی و تخفیف از سوی فروشندگان رو به رو خواهیم شد. از سوی دیگر در اواسط هفته با رقابت در بورس یحتمل سیگنال افزایشی به بازار صادر خواهد شد. هر چند این سیگنال ها مانند گذشته به علت نبود تقاضا از سوی مصرف کننده تاثیر چندانی در بازار نخواهد گذاشت.



:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 26 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: بر اساس آخرین گزارشات انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در دوره ی سه ماه سال جاری بالغ بر ۷۴ درصد میزان صادرات افزایش داشته است. از ابتدای خرداد ماه سال جاری اتفاق خوبی افتاده است؛ بدین صورت که فرآیند صادرات تسهیل شده است و برای صادرات دیگر نیازی به تیک وزارت صمت نمی باشد. اما از سوی دیگر کمبود برق منجر به محدودیت تولید شرکت های فولادی می شود. به گونه ای که مسئله کمبود برق به یک مانع جدی بر سر راه تداوم جهش صادرات فولاد ایران است.

در فصل بهار سال جاری؛ صادرات فولاد میانی کشور؛ ۱ میلیون و ۶۱۸ هزار تن بوده است که نسبت به سال گذشته در همین زمان رشدی بالغ بر ۵۵ درصد داشته است. سهم صادرات بیلت و بلوم در همین زمان ۱ میلیون و ۵۵ هزار تن و سهم صادرات اسلب؛۵۶۳ هزار تن بوده است. در واقع در این سه ماه نخست سال جاری صادرات اسلب رشد خیره کننده ۱۷۶ درصدی را تجربه کرد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: کاهش عرضه فولادی ها در بورس کالا

به طور کلی صادرات محصولات فولادی کشور در دوره ۳ ماهه نخست سال جاری؛ ۸۷۳ هزار تن بوده است که در مقایسه با سال گذشته ۱۲۵ درصد رشد داشته است. در بخش صادرات میلگرد از کلیه محصولات فولادی در ۳ ماه نخست سال جاری نسبت به زمان مشابه در سال گذشته ۱۴۲ درصد افزایش داشته است و بالغ بر ۶۸۴ هزار تن بوده است.

 مقاطع تخت فولادی نیز رشدی بلغ بر ۹۸ درصد را در ۳ ماهه نخست سال جاری لمس کرد. در بخش صادرات آهن اسفنجی در دوره مشابه  با رشد ۱۵۰۵ درصدی به ۳۲۱ تن رسیده است. 

طی نامه ای که به دفتر مقررات صادرات و واردات از سوی دفتر صنایع معدنی وزارت صمت ارسال شده است؛ صادرات شمش فولادی بیلت، بلوم و اسلب آزاد شده است. البته لیست اسامی شرکت هایی که نیاز به تیک صادراتی وزارت صمت ندارند از تاریخ ۱ خرداد به مدت سه ماه نیز درج شده است. 

حذف تیک صادراتی و تسهیل صادرات فولاد اقدامی بسیار مثبت و موثر در راستای افزایش فولاد است. اما بحث کمبود برق و در نهایت قطعی برق در ماه جاری مخاطرات فراوانی را پیش روی صنعت فولاد قرار داد. رشد پایدار صادرات و تولید فولاد کشور نیازمند دسترسی شرکت‌های فولادی به خدماتی نظیر برق، آب و گاز است.



:: بازدید از این مطلب : 73
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 24 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: در روز چهارشنبه  نرخ ارز ۱۵۰ تومان کاهش داشت و ابتدا روی ۲۴ هزار و۶۳۰ تومان و در پایان روز نیز روی ۲۴ هزار و ۵۸۰ تومان قرار گرفت. از سوی دیگر قیمت ها در بازار آهن در آرامش نسبی به سر می برد. به نظر می رسد شیب تند افزایش قیمت ها و نابسامانی ها را از سر گذرانده باشیم. هرچند در برخی مبادی فروش از جمله میلگرد افزایش های جزئی رویت می شود اما از سوی دیگر روندهای کاهشی در بازار نبشی و ناودانی چشمگیر است.

فی الواقع نرخ دلار شاید از آن جهت کاهشی شده است که برخی از تحریم ها لغو گشت و همچنین منابع بلوکه شده در کره جنوبی و ژاپن آزاد شد. البته این طور که پیدا است؛ لغو  این تحریم ها در جریان تبادل زندانیان بین ایران و امریکا صورت پذیرفت.

حجم این منابع اقتصادی بلوکه شده بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار تخمین زده شده است؛ جالب آنکه تقریبا معادل با کسری بودجه سال جاری است. شاید با اطمینان بگوییم این خبر بسیار خوبی برای اقتصاد ماست اما اقتصاد ما به پیش خور کردن خبرهای خوب و بد عادت دارد، لذا اثرات این خبر نیز نمی تواند دائمی باشد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: ثبات موقت قیمت ها در بازار آهن

بر اساس پیش بینی کارشناسان اقتصادی بازار فعلی کشش قیمت های بالا را ندارد. بنابراین مبادی فروش بعد از کاهش هیجانات زودگذر ناچار می شوند در اولین گام تخفیف های جذاب بدهند. البته در این میان تجربه ثابت کرده است که بازار فولاد با کاهش قیمت بیگانه است و از هر سیگنال تاثیرگذار بر روند بازار، در جهت افزایش قیمت ها استفاده می کند. 

یکی از همین شیوه های استفاده از اتفاقات فولادی ها؛ کاهش عرضه در بورس کالا بود که منجر به رشد ۵ درصدی نرخ میلگرد شد. جالب آنکه همین محصول در هفته پیشین در بورس کالا خریداری نداشت. 

 با این تفاسیر روز گذشته و در جریان نوسانات بازار آهن، شاهد افزایش قیمت میلگرد از سوی اکثر مبادی فروش این محصول  بودیم.البته در میان افزایش قیمت ها ۴ شرکت نیز ثبات قیمتی را در پیش گرفتند. قیمت نبشی و قیمت ناودانی ازسوی ۳ شرکت با کاهش حدود ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان همراه بود؛ بقیه شرکت ها نیز ثبات قیمتی را بر قیمت محصولات خود لحاظ کردند.

در بازار تیرآهن نیز بخش کیلو فروشی ثبات قیمتی را لحاظ کرد. اما در بخش شاخه فروشی بی ثباتی و بلاتکلیفی  در قیمت تیرآهن به چشم می خورد، به این صورت که در این حوزه شاهد افزایش ۵۰ هزارتومانی و در مقابل کاهش ۱۰ هزارتومانی بودیم. قیمت پروفیل نیز از سوی اغلب فروشندگان این محصول بدون تغییر اعلام شد و در این میان برخی نیز افزایش ۲۰۰ الی ۴۰۰ تومانی را اعمال کردند.



:: بازدید از این مطلب : 135
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 24 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: در روز چهارشنبه  نرخ ارز ۱۵۰ تومان کاهش داشت و ابتدا روی ۲۴ هزار و۶۳۰ تومان و در پایان روز نیز روی ۲۴ هزار و ۵۸۰ تومان قرار گرفت. از سوی دیگر قیمت ها در بازار آهن در آرامش نسبی به سر می برد. به نظر می رسد شیب تند افزایش قیمت ها و نابسامانی ها را از سر گذرانده باشیم. هرچند در برخی مبادی فروش از جمله میلگرد افزایش های جزئی رویت می شود اما از سوی دیگر روندهای کاهشی در بازار نبشی و ناودانی چشمگیر است.

فی الواقع نرخ دلار شاید از آن جهت کاهشی شده است که برخی از تحریم ها لغو گشت و همچنین منابع بلوکه شده در کره جنوبی و ژاپن آزاد شد. البته این طور که پیدا است؛ لغو  این تحریم ها در جریان تبادل زندانیان بین ایران و امریکا صورت پذیرفت.

حجم این منابع اقتصادی بلوکه شده بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار تخمین زده شده است؛ جالب آنکه تقریبا معادل با کسری بودجه سال جاری است. شاید با اطمینان بگوییم این خبر بسیار خوبی برای اقتصاد ماست اما اقتصاد ما به پیش خور کردن خبرهای خوب و بد عادت دارد، لذا اثرات این خبر نیز نمی تواند دائمی باشد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: ثبات موقت قیمت ها در بازار آهن

بر اساس پیش بینی کارشناسان اقتصادی بازار فعلی کشش قیمت های بالا را ندارد. بنابراین مبادی فروش بعد از کاهش هیجانات زودگذر ناچار می شوند در اولین گام تخفیف های جذاب بدهند. البته در این میان تجربه ثابت کرده است که بازار فولاد با کاهش قیمت بیگانه است و از هر سیگنال تاثیرگذار بر روند بازار، در جهت افزایش قیمت ها استفاده می کند. 

یکی از همین شیوه های استفاده از اتفاقات فولادی ها؛ کاهش عرضه در بورس کالا بود که منجر به رشد ۵ درصدی نرخ میلگرد شد. جالب آنکه همین محصول در هفته پیشین در بورس کالا خریداری نداشت. 

 با این تفاسیر روز گذشته و در جریان نوسانات بازار آهن، شاهد افزایش قیمت میلگرد از سوی اکثر مبادی فروش این محصول  بودیم.البته در میان افزایش قیمت ها ۴ شرکت نیز ثبات قیمتی را در پیش گرفتند. قیمت نبشی و قیمت ناودانی ازسوی ۳ شرکت با کاهش حدود ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان همراه بود؛ بقیه شرکت ها نیز ثبات قیمتی را بر قیمت محصولات خود لحاظ کردند.

در بازار تیرآهن نیز بخش کیلو فروشی ثبات قیمتی را لحاظ کرد. اما در بخش شاخه فروشی بی ثباتی و بلاتکلیفی  در قیمت تیرآهن به چشم می خورد، به این صورت که در این حوزه شاهد افزایش ۵۰ هزارتومانی و در مقابل کاهش ۱۰ هزارتومانی بودیم. قیمت پروفیل نیز از سوی اغلب فروشندگان این محصول بدون تغییر اعلام شد و در این میان برخی نیز افزایش ۲۰۰ الی ۴۰۰ تومانی را اعمال کردند.



:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 24 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: یکی از ورق هایی که با تکنولوژی نورد سرد تولید می شود ورق های روغنی هستند؛ به طوری که ورق های روغنی به وسیله فرآیند نورد سرد، از ورق هایی با ضخامت بالا که ضخامت آنها کاهش داده شده است تولید می شود. 

ورق های روغنی به سبب این که طی فرآیند نورد سرد تولید می شوند کیفیت ظاهری بالاتری را دارا هستند که می توان گفت این نوع ورق بیشتر در مواردی مورد استفاده قرار می گیرد که کیفیت ظاهری محصول از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

حال برای خریداران عمده این محصول مهمترین سوال این است که چه فاکتورها و یا پارامترهایی بر نوسانات قیمت ورق روغنی تاثیرگذار هستند؟ در مرحله اول بایستی بدانید که قیمت ورق روغنی و دامنه نوسانات قیمتی آن از پارامترهای متفاوتی تاثیر پذیر می باشد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

اصلی ترین و مهمترین پارامتری که در این بخش به آن می پردازیم، نسبت عرضه و تقاضا می باشد که در چند وقت اخیر به وضوح در بازار شاهد آن هستیم. همانند زمانی که به علت کمبود این محصول قیمت آن از قیمت ورق گالوانیزه نیز پیشی گرفته است و یا گاها شاهد کاهش قیمت در اثر عدم وجود تقاضا بودیم از این رو تناسب بین سطح عرضه و تقاضا بر قیمت ورق روغنی بسیار مهم است زیرا از نظر عرضه، در ایران تولیدکننده ورق روغنی کم است.

در ادامه می توانید این دانشنامه را نیز مطالعه کنید: تقویت میلگرد در برابر زنگ زدگی

دیگر پارامتری که بر قیمت ورق روغنی تاثیر دارد، قیمت معاملات ورق در بورس کالاست. همانطور که ورق سیاه روز دوشنبه در بورس کالا عرضه می شود؛ ورق های روغنی نیز در همین روز به تالار بورس می آیند به همین شکل قیمت های معامله شده ورق های روغنی در بورس مبنایی برای قیمت های اعلامی این محصول در بازار هستند البته شایان ذکر است که قیمت ورق روغنی در بورس پایین تر از قیمت آن در بازار است.

نرخ دلار نیز همواره از پارامتری های بوده که بر نوسان قیمت این محصول تاثیر به سزایی گذاشته است که در سال های اخیر به سبب فشار تحریم ها علیه کشور نوسانات نرخ دلار به شدت افزایش یافته است. پارامتر دیگری که بر قیمت ورق روغنی تاثیر گذار است؛ قیمت ورق سیاه می باشد زیرا ورق روغنی از انجام فرآیند ثانویه بر روی ورق سیاه تولید می شود.

و در آخر پارامتر دیگری که بر قیمت ورق روغنی تاثیر می گذارد، قیمت جهانی ورق می باشد و از طرفی قیمت ورق سرد صادراتی ایران نیز به نحوی بر سقف قیمتی معاملات بازار این محصول اثرگذار است. مجموعه آهن پرایس با اعلام قیمت روزانه تمامی کارخانه های ورق روغنی کشور این امکان را به خریداران ورق روغنی در بازار می دهد تا با اطمینان به اصالت و کیفیت بار، خریدی رضایت بخش را تجربه نمایند. شما می توانید برای اطلاع از قیمت ورق روغنی و خرید این محصول به وبسایت آهن پرایس مراجعه کنید.



:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: آنچه این روزها مشاهده می شود این است که گویا قطعی برق نفس تولید را گرفته و در این میان تولید کنندگان چشم انتظار تدبیری از سوی وزارت صمت هستند. قطعی برق از یکسو و همچنین افزایش قیمت ها از سوی دیگر بازار را در حد خود نابسامان کرده بود. حال در کنار این شرایط کاهش عرضه محصولات فولادی در بورس کالا نیز به این شرایط دامن زد که این مسئله منجر به ایجاد مشکل جدیدی برای بازار فولاد خواهد شد. 

قرار بر این بوده که میزان عرضه ها در بورس کالا مجموعا بالغ بر ۵۵ هزار و ۸۴۱ مقاطع طویل از نوع میلگرد و تیرآهن و همچنین ۱۳۰ تن ریل آهن در تالار صنعتی عرضه شود. شایان ذکر است حجم عرضه تیرآهن نسبت به عرضه قبل ۴۶/۵ درصد افزایش داشته است اما به طور کلی حجم کل عرضه ۲۰ درصد از هفته قبل کمتر است.

امروز روز بسیار موثری در بازار است چرا که بایستی نظاره گر رفتار خریداران مقاطع باشیم. به واسطه این موضوع این سوال مطرح می شود که آیا خریداران می توانند موتور محرکی برای رشد هر چه بیشتر قیمت ها باشند یا  معاملات بدون رقابت صورت خواهند گرفت؟ 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بررسی افزایش قیمت فولاد

محمد محمدپور، رئیس اتحادیه آهن‌فروشان استان اردبیل اذعان داشت: از هفته گذشته تا کنون افزایش قیمت هزار تومانی بر روی انواع مقاطع فولادی ملاحظه شده است. با این وضعیت تولید؛ نمی توان بازار را مدیریت کرد. از آنجایی که شمش در بورس کالا عرضه نشد؛ قیمت ها افزایش یافت. حال با توجه به خاموشی های پیوسته ی صنایع، به ویژه فولاد، عرضه نسبت به تقاضا کاهش چشمگیری داشته است. اشتغال فقط یک شیفت کاری در کارخانه های تولید کننده منجر به کاهش تولیدات صنایع نسبت به هفته های پیشین شده است.

در اکثر کارخانه های تولیدی از ۱۰۰ درصد حجم تولیدی که قبلا تولید می شد در حال حاضر فقط ۳۰ درصد ظرفیت فعال است که در نتیجه منجر به کاهش تولید شمش و در نهایت کاهش صادرات است. چنانچه روند خاموشی ها ادامه یابد؛ قطعا کمبود تولید شمش نیز ادامه خواهد یافت. این عوامل می تواند در کنار یکدیگر منجر به افزایش قیمت ها شود. هم اکنون قیمت میلگرد از ۱۶ هزار تومان گذشته و ادامه این شرایط قیمت های بالاتری را رقم خواهد زد که در نهایت امر منجر به مشکلات فروان در ساخت و ساز خواهد شد. 

برای بازگرداندن آرامش به بازار؛ باید نیاز شمش کارخانه ها به میزان تولیدشان تامین شود؛ همچنین خاموشی ها کاهش یابد. زمانی که عرضه نسبت به تقاضا بیشتر شود؛ آنگاه دولت با اعمال تعرفه هایی می تواند آرامش را به بازار اعمال نماید.



:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: در واپسین روزهایی که دولت دوازدهم نتایج عملکرد خود را به دولت بعدی تحویل خواهد داد؛ دو نکته طلایی از نحوه عملکرد دولت حاصل شد: نتاج شکست ابزارهای ناکارآمد و اشتباهی و درس عبرت برای دولت بعدی به جهت به کارگیری سیاست های کارآمد و صحیح.

 متولی مسکن گزارش کرده که فقط ۳ میلیون خانوار در سامانه خود اظهاری خانه های خالی ثبت نام کرده اند. از سوی دیگر در بخش دیگری از گزارشات متولی مسکن به ضرورت افزایش قدرت خرید مسکن اشاره کرد. در واقع این موضوع دو واقیعت تلخ در آشفته بازار مسکن بود که توسط مقامات دولتی اعلام گشت. 

سیاستگذار برای کنترل جهش های قیمتی مسکن به مقابله مالیاتی روی آورده است اما به جای هدف اصلی که مالیات بر ملک سالانه است؛ به ابزاری مشقی که همان مالیات بر خانه های خالیست وارد عملکرد شده است. حال آنکه فقط ۱۵ درصد از مالکان در تعداد املاک خالی مشارکت کرده اند که خود گویای آن است که این مقابله با شکست مواجه شده است. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار مسکن در دولت دوازدهم

در شرایط فعلی، بازار مسکن کاملا یک طرفه شده و در جهت خریداران سرمایه ایست؛ دیگر خبری از خانه اولی ها و جوانان در این بازار به چشم نمی خورد، حال آنکه آنچنان عرضه ای نیز موجود نیست. 

گویا ابهام بزرگی که در این بین مطرح است، آن است که چرا در سه سال اخیر بازار معاملات مسکن تبدیل به بهشتی برای مالکان و سرمایه داران شد و در نهایت امر؛ جهنمی برای آنان که متقاضی خانه اولی بودند؟ بر اساس گزارشات واضح است که متولی مسکن نیز به این نتیجه رسید که دریافت مالیات از خانه های خالی کارایی لازم را نداشت.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در این میان بیان داشت: یک میلیون و سیصد هزار واحد خانه خالی را شناسایی کرده ایم. همچنین اطلاعاتشان در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته و از مرداد ماه باید از این واحدها مالیات اخذ شود. حال آنکه سازمان امور مالیاتی شیوه ارائه آمار را قبول ندارد. بنابراین پیگیر ارائه آمار به روش دیگری هستیم، به همین منظور نیز سامانه املاک و اسکان طراحی و آماده استفاده است.

وزیر راه و شهرسازی با استفاده از کلید واژه تقویت قدرت خرید برای توصیه به دولت جدید به صورت تاکیدی نشان می دهد سیاست گذار مسکن در روزهای پایانی دولت دوازدهم احتمال به یقین کلید حل بحران مسکن را یافته است. در صورت پرداخت وام مسکن معقول و احیای قدرت خریداران، ساخت و ساز دوباره قوت خواهد گرفت.



:: بازدید از این مطلب : 51
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: روز گذشته نرخ ارز در بازار آزاد روی کانال ۲۴ هزار و ۸۲۰ تومان قرار گرفت. با توجه به نوسانات جزیی در همین محدوده می توان گفت که دلار به ثبات نسبی رسیده است. بازار آهن هم شاید بر خلاف انتظار خیلی از افراد که در انتظار فروکشی شدید التهابات و شیب نزولی قیمت ها بودند، ثبات نسبی را در پیش گرفت. 

به طور کلی روز گذشته نوسانات جزئی در بازار میلگرد و تیرآهن رویت شد. اما در سایر مبادی فروش؛ از جمله پروفیل، نبشی و ناودانی قیمت ها عموما ثابت بوده اند. از سوی دیگر عرضه شمش نیز در روز گذشته حذف شد؛ این حذف اگرچه تاثیر مستقیمی بر تولید نوردکاران دارد اما نتوانست به افزایش قیمت ها بیانجامد. همانطور که قبلا پیش بینی شده بود؛ ثابت شد که این افزایش قیمت ها نمی تواند پایه محکمی داشته باشد، چرا که تقاضای آنچنانی از سوی مصرف کنندگان و سرمایه گذاران وجود ندارد.

حال امروز چشم انتظار عرضه ی مقاطع هستیم. امیدواریم عرضه مقاطع نیز به سرنوشت شمش دچار نشود، البته لازم به ذکر است که ممکن است این عرضه ها امروز با حجم کمی ارائه شود. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار آهن گرفتار قیمت های کاذب

با این تفاسیر روز گذشته شاهد ثبات نسبی در قیمت میلگرد از سوی اکثر مبادی فروش این محصول بودیم؛ اما در ۳ شرکت افزایش قیمت ۱۵۰ و ۲۰۰ تومانی مشاهده شد. در میان قیمت های اعلامی، کف قیمت میلگرد روی نرخ ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان و سقف قیمت میلگرد روی ۱۷ هزار و ۷۰۰ تومان بود.

در بخش دیگری از بازار آهن، قیمت نبشی و قیمت ناودانی از سوی تمامی فروشندگان این محصولات بدون تغییر اعلام و روانه بازار شد. قیمت تیرآهن در بخش کیلوفروشی به طور نسبی ثبات داشت، اما قیمت این محصول در بخش شاخه ای با نوسان همراه بود، به این صورت که برخی شرکت ها افزایش ۱۰ الی ۱۰۰ هزار تومانی را لحاظ کردند. جالب آنکه برخی شرکت ها نیز در خلاف جهت کاهش ۱۰۰ الی ۱۳۰ هزار تومانی را اعمال نمودند. قیمت پروفیل نیز از سوی تولیدکنندگان این محصول ثابت اعلام شد و روز گذشته آرامش در این بخش از بازار حکم فرما بود.

گویا بازار آهن از آشفته بازار قبلی عبور کرده اما هنوز موفق به خروج از آن نشده است. مبادی فروش نیز چشم انتظار واکنش یکدیگرند. در وضعیت فعلی پیش بینی روزهای بعد در گرو عرضه های امروز خواهد بود. اثر برق حتی اگر بر میزان تولید موثر نبوده باشد؛ بلا شک بر جو روانی عرضه کننده ها موثر بوده است.



:: بازدید از این مطلب : 100
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: رئیس اتحادیه آهن فروشان زاهدان اذعان داشت: با توجه به قطعی برق و از سوی دیگر کاهش عرضه محصولات فولادی در بازار، بازرسی در این حوزه صنعتی الزامیست؛ چرا که چنانچه روند به همین ترتیب ادامه یابد عرضه ها در بازار قطره چکانی خواهد بود. همچنین ممکن است قیمت ها تا سی درصد افزایش داشته باشد و وضعیت روی این قیمت های فرا واقعی تثبیت شود. 

مهدی کریمیان افزود: همیشه در بحث فولاد زیاده خواهان و واسطه ها در این زنجیره به دنبال کسب منفعت و سود بیشتر بوده اند. لازم به ذکر است که همیشه هم این افزایش قیمت ها رویت شده، اما آنچه که مهم است این است که  کنترلی خردمندانه در این بازار لازم و ضروری است. متاسفانه اخبار و اتفاقات هیجانی، شوک اقتصادی  وسیعی را بر بازار فولاد افکنده است. گویا این بازار نسبت به سایر بازارها ملتهب تر شده و از تورم نیز پیشی گرفته است. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: مقاومت فولادی ها در خرید سنگ آهن

افزایش نرخ ارز نیمایی؛ قطعی ناگهانی برق به دلیل استخراج رمز ارز که اصلا اصولی نبود و فقط منجر به شکست تولید کننده ی داخلی و از بین رفتن مشاغل شد و همچنین افزایش نرخ های جهانی و قیمت های دستوری بازار بورس دست به دست یکدیگر داد تا محرکی جدی در این بازار باشد.

شاید اگر سال گذشته کسی حرفی از میلگرد ۱۸ هزار تومانی میزد متهم به توهم و زوال عقل می شد. حتی کارشناسان اقتصادی نیز میلگرد ۱۸ هزار تومانی را در پایان ۱۴۰۰ پیش بینی کرده بودند که این اتفاق ۷ ماه زودتر رخ داد.

رییس اتحادیه آهن فروشان زاهدان معتقد است: قطعی برق از یکسو و کاهش تولیدات از سوی دیگر، کاهش عرضه محصولات فولادی را به همراه خواهد داشت که در نهایت امر قیمت محصولات فولادی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد ممکن است افزایش قیمت را لمس کند. 

شاید لازم باشد در شرایط فعلی سیستم های نظارتی بر بازار فولاد نظارت کنند و مانع از عرضه قطره چکانی شوند و هر چه سریعتر برای مشکلات برق تدابیری اندیشیده شود که قیمت ها مجددا روی نرخ معقول تری به تثبت برسد، چرا که ادامه این روند با اصول علم اقتصاد نیز تطبیق ندارد. 

این وضعیت نابسامان بازار فولاد که ناشی از قطعی برق است، خبر از آشفته بازار اقتصاد ایران می دهد و در این میان گویا مرکز واکنش به قیمت ها در مردم نیز غیر فعال شده است. در شرایط فعلی امید است که وضعیت موجود تا پایان دولت فعلی بهبود یابد، در غیر این صورت انتظارات برای ساماندهی این وضع به دولت بعدی منتقل می گردد.



:: بازدید از این مطلب : 70
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: بررسی سرمایه گذاری های ساختمانی از رشد در دو استان شمالی کشور و ریزش بالغ بر ۵۰ درصدی در پایتخت نسبت به سال ۹۱ تا کنون خبر می دهد. اعداد و ارقام نشان دهنده ی  رکود مسکن در تهران و در پی آن بیانگر مهاجرت سرمایه های ساختمانی به مازندران و گیلان و رونق مسکن در این دو استان است. بر همین اساس گویا قطب سرمایه گذاری مسکن در حال جابه جایی به سوی شمال کشور و علی الخصوص گیلان و مازندران است. 

آنچه که پراهمیت است بخش عظیمی از ساخت و سازهای ویلایی در شمال کشور در بافت روستایی انجام شده است؛ که در واقع بدون دریافت مجوز و پروانه ساختمان است. با این وجود و بدون در نظر گرفتن ویلاسازی ها در روستاها بدون دریافت مجوز؛ باز هم آمارها خبر از تعداد زیاد ملک های ساخته شده در شمال کشور دارد. در واقع شهرهای شمالی به مقصد مهاجرت دوم ملکی تبدیل شده اند. 

در واقع مهاجران اول به شمال کشور؛ خریداران ملک هستند. مهاجران دوم؛ مهاجرت سازنده های ملک به بازار شمال کشور به قصد رونق در کسب و کار خویش است. عوامل مختلفی می تواند بر این مهاجرت ها موثر باشد. از جمله این عوامل می توان به افزایش تمایل ساکنان شهرهای بزرگ به زندگی در آب و هوای مساعد و پاکیزه ی شمال کشور اشاره داشت. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: طرح های نیمه کاره بازار مسکن

دومین عامل می تواند افزایش آلودگی در کلانشهرها و شهرهای صنعتی باشد که با افزایش تراکم جمعیت نیز؛ استفاده از وسایل نقلیه شخصی نیز در حال افزایش و قطعا آلودگی بیشتر است. سومین عامل موثر در واقع ساخت آزاد راه ها و اتوبان ها در جاده های شمالی کشور است که مسیر رفت و آمد سریعتر و راحت تر شده است. همانطور که از ترافیک های پنج شنبه و جمعه های جاده های شمال کشور پیداست خیلی از شهروندان تهرانی حتی برای پایان هفته های خود نیز ترجیح می دهند در شمال کشور باشند. 

علت چهارم نیز متاثر از شیوع بیماری کرونا بود که بدلیل محدودیت های سفر و بستن جاده ها برخی از هموطنان تصمیم بر خرید ملک یا تهیه منزل استیجاری در شمال کشور کردند. که در این شرایط منزل در مناطق خوش آب و هوا داشته باشند. همچنین در نهایت امر آخرین دلیل نیز مشاغل دور کار در بازه زمانی شیوع کرونا بود؛ که بدین واسطه ترجیح دادند دور کاری خود را در شمال کشور و ویلای خوش آب و هوا به جا آورند. سرمایه گذاران نیز این فرصت را غنیمت شمرده و به سرمایه گذاری در این مناطق  روی آوردند.



:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: روز یکشنبه نرخ ارز در بازار آزاد نوسانات جزئی را لمس کرد و روی نرخ ۲۵ هزار تومان نشست. اما آنچه که تعجب همگان را برانگیخت قیمت های افسار گسیخته بازار آهن بود. 

قیمت ها نجومی و بعضا تا ۲ هزار تومان در بازار میلگرد بالا رفته است. این شوک و انفجار در روز چهارشنبه هفته گذشته کلید خورد؛ چرا که بسیاری از سبدها یک ساعت پیش از عرضه توسط تولید کننده ها حذف شدند و همین مسئله موجب شد تا بعد از چندین ماه رکود رقابت قیمتی سنگینی شکل بگیرد. 

با وجود اینکه سخنگوی صنعت برق از رفع تدریجی مشکل برق برای فولادسازها خبر داد، اما گویا افرادی در پشت پرده می خواهند از شرایط پیش آمده در جهت شوک قیمتی و تحرک تقاضا سوء استفاده کنند. آنچه که واضح است بازار فولاد همچنان آنچنان خریداری ندارد و در رکود است و این دست شوک های قیمتی نمی تواند تداوم یابد. البته فولادسازان محکم و پا برجا سیگنال هایی در جهت تدوام این قیمت ها صادر می کنند. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: انفجار ناگهانی قیمت ها در بازار آهن

از سوی دیگر این احتمال وجود دارد که در این هفته عرضه ها در بورس کالا کاهش یابد. به طور کلی می توان انتظار بی نظمی هایی در خریدهای سلف بورس نیز داشت. مشکلاتی که در حال حاضر بر بازار حکم فرما شده است، با این چنین افزایش قیمت ها همخوانی ندارد. آن دسته از فعالان اقتصادی که چشم انداز بلند مدت دارند و در پی نوسان گیری نیستند در این آشفته بازار باید محتاطانه تر عمل کنند. 

با توجه به شرایط ذکر شده، روز گذشته قیمت میلگرد شیب تند قیمتی را سپری کرد. افزایش هایی در محدوده ی ۱۰۰ تا ۱۹۵۰ تومانی رویت شد. چه بسا با این شیب تند بسیاری از شرکت ها نیز فروش خود را متوقف کردند. کف قیمتی میلگرد درکارخانه بردسیر کرمان روی نرخ ۱۶ هزار و ۴۵۰ تومان اعلام شد، برخی شرکت ها نیز سقف قیمتی ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان را لحاظ کردند. 

در بازار نبشی و ناودانی افزایش ۶۰۰ تا ۱۲۷۰ تومانی در قیمت نبشی و قیمت ناودانی به چشم می خورد، در این میان بسیار از مبادی فروش نیز در پایان وقت فروش خود را بستند و به عبارت دیگر تعداد کمی از فروشندگان اعلام قیمت داشتند.

قیمت تیرآهن نیز در بخش کیلویی افزایش ۵۰۰ الی ۶۰۰ تومانی و در بخش شاخه ای در شاخه های پر فروش افزایش ۳۶۰ الی ۱۶۰ هزار تومانی را تجربه کرد. در بخش پروفیل بسیار از مبادی فروش اعلام قیمت نداشتند و سایر اعلام کنندگان نیز افزایش ۱۰۰ تا ۷۰۰ تومانی را بر قیمت محصولات خود لحاظ کردند.



:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: رییس هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی کشور بیان کرد: در حال حاضر سیاستی که واحدهای خصولتی در پیش گرفته اند سیاست نخریدن سنگ آهن به قیمت بالاست. چرا که آنها می خواهند سنگ آهن را با قیمت مورد نظر خود خرید کنند. 

واحدهای خصولتی مصرف کننده همیشگی مواد اولیه از جمله سنگ آهن، گندله و آهن اسفنجی هستند. چرا که تولیدکنندگان شمش القایی بارها از وزارت صمت تقاضای سهیمه مشخص داشته اند و معتقدند باید برای تولیدکنندگان که چرخه اصلی صنعت کشورند سهمیه جداگانه لحاظ شود. اما متاسفانه به آنها سهمیه ای واگذار نگردیده است. 

ایشان در ادامه اظهار داشت: اگر معدن داران و استخراج کنندگان سنگ آهن به عدم خرید فولادسازان معترضند؛ می توانیم در طی یک جلسه یک تفاهم نامه بنویسیم که بر اساس آن تفاهم نامه مجدد فولادسازان خصوصی؛ مواد اولیه را خریداری کنند. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: فولاد مبارکه در آستانه صنعتی نوین

احمد رضوی نیک در ادامه تصریح کرد: از آنجایی که قیمت های عرضه ی سنگ آهن در بورس کالا تجاری نیست؛ پر واضح است که در نهایت امر خریداری نخواهد شد. در واقع با قطعیت می توان گفت عرضه با قیمتی بالاتر از قیمت محصولی که قرار است با این سنگ آهن تولید شود؛ منطقی نیست. این شیوه ی عرضه فقط جهت اخذ مجوز صادراتی توجیه دارد، چرا که محصول را به گونه ای عرضه می کنند که تولید کننده توان خرید آن را نداشته باشد و در نهایت امر، منجر به دریافت مجوز صادرات شود. 

معدن داران اگر از عدم خرید تولیدکنندگان شمش سنگ آهن در بورس کالا گله مندند؛ باید بدانند سیاستی که فولادسازان در پیش گرفته اند، همان سیاستی است که با تولید کنندگان میلگرد نیز انجام دادند. تولید کنندگان فی الواقع دست به دست همه داده اند و سنگ آهن را به قیمت دلخواه خود خریداری می کنند. 

سیاست خردمندانه فولادی ها تا بدین حد است که این تولیدکنندگان خصولتی حتی با افزایش ۲ درصدی نرخ هم حاضر به خرید نیستند. در حالیکه خودشان برای تولیدکننده پایین دستی تا ۲۰ درصد نرخ را افزایش داده اند. رفتارهایی از این دست و سیاست های پیوسته جهت خرید مواد اولیه به پایین ترین قیمت و فروش محصول تولیدی با سود مورد نظر خود نیز در نابسامانی های قیمتی بازار فولاد بی تاثیر نیست.



:: بازدید از این مطلب : 57
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس:  دولت سیزدهم هر چند با شعار طرح مسکن ملی در انتخابات حضور داشت، اما آنچه که واضح است این طرح از آنجایی که در سال ۹۹ در دولت دوازدهم کلید خورد فقط ۳۰ درصد از طرح پیش رفته و ۷۰ درصد آن به دولت بعدی واگذار خواهد شد.

 دقیقا ۸ سال پیش نیز این اتفاق افتاد و طرح مسکن مهر نیمه کار و حدود ۴۰ درصد از باقیمانده طرح به دولت دوازدهم منتقل شد. وقتی این چنین طرح عظیمی نیمه کاره از دولتی به دولت دیگر منتقل شود این طرح بدون تردید به دولت تحمیل شده و وزیر مسکن بلافاصله باید با این طرح دست و پنجه نرم کند. 

شاید بتوان گفت همین امر تمرکز و طرح آفرینی جدید و به روز را برای وزیر مسکن از بین می برد. ضمن آنکه علاوه بر این طرح واحدهای مشکل‌دار مسکن مهر شامل حدود ۱۰۰ هزار واحد نیز به دولت بعدی منتقل خواهد شد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: امید به حذف حباب قیمت مسکن

شاید بتوان بدون تردید بیان کرد دولت در همان ابتدای امر بهتر است نقش دولت را در مسکن ملی تغییر دهد. در ابتدا مساله پیچیدگی طرح مسکن ملی است؛ چرا که در ابتدا تیراژ ساخت این طرح ۴۰۰ هزار واحد مسکونی اعلام شده بود و پس از آن اخیرا در هیات وزیران ۶۰۰ هزار واحد تصویب شد. از سوی دیگر نیز بحث سالیانه یک میلیون واحد اعلام می شود.  

آنچه در طرح مسکن ملی سال گذشته به چشم می خورد در مجموع یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر متقاضی ثبت نام  اولیه این طرح بودند. پس از این مرحله فقط نیم میلیون از این متقاضیان واجد شرایط دریافت این مسکن بودند. پس از این از همین نیم میلیون نفر نیز کمتر از ۲۰۰ هزار نفر از متقاضیان از سوی شبکه بانکی به عنوان خریدار قطعی تایید شد که این کمتر از ۲۰۰ هزار نفر اقدام به واریز وجه اولیه پیش پرداخت کرده اند.  

اولین نقطه مبهم از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر؛ این است که چرا فقط کمتر از ۲۰۰ هزار نفر ثبت نام کننده باقی مانده؟ آیا طرح از نگاه مصرف کننده مطلوب نیست ؟ آیا مردم استطاعت مالی جهت مشارکت در این طرح را ندارند ؟ پس شعار انتخاباتی آقای رییسی با سالیانه ۱ میلیون واحد مسکونی چه می شود؟ اصلا یک میلیون واحد مسکونی نیاز هست؟

از سوی دیگر در سال گذشته هزینه ساخت هر واحد بدون احتساب هزینه؛ بالغ بر سیصد میلیون برآورد شد که برنامه ریزی شد ۲۰۰ میلیون از سوی متقاضی پرداخت شود و ۱۰۰ میلیون نیز وام شبکه بانکی باشد. 

حال بخش جالب توجه این است که از همین کمتر از ۲۰۰ هزار نفر متقاضی نیز در مرحله اولیه که بایستی آورده اولیه ۴۰ میلیون تومانی را واریز می کردند فقط ۱۰ هزار نفر واریز این مبلغ را انجام دادند.

 در سال جاری نیز فقط کمتر از ۱۵۰ هزار نفر از متقاضیان مبلغ ۴۰ میلیون تومان را واریز کردند. این مقدار از واریزی اولیه می تواند زنگ خطری برای دولت بعدی باشد. هزینه ساخت هر متر مربع از این طرح بدون احتساب مبلغ زمین مابین ۴ میلیون و ۸۰۰ الی ۵ میلیون تومان است. 

از سوی دیگر با وجود تصویب وام ۲۵۰ میلیون تومانی در تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۰؛ در نهایت امر در شبکه بانکی با مبلغ وام ۱۵۰ میلیون تومانی موافقت شد. اما این روزها مشاهده می شود که فقط مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان وام پرداخت می شود. این چنین است که طرح مسکن ملی پر از ابهام و نابسامانی است.



:: بازدید از این مطلب : 241
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس:  با وجود نابسامانی های پی در پی در بازار آهن، خریداران و مصرف کنندگان همچنان سردرگم هستند و در این میان تولید کنندگان آهن آلات نیز تنها  راه چاره را بستن فروش محصولات خود در نظر گرفته اند.

ابلاغیه جدید بورس کالا و لحاظ نمودن قیمت های دستوری از سوی این سازمان با هدف ادامه زنجیره در حالی انجام گرفت که باعث بی نظمی شد و طی این ابلاغیه شرکت هایی که محصولات خود را در یک هفته عرضه نکنند یا عرضه کرده و به فروش نرسد، می بایست در هفته ی بعد منفی ۳ درصد کاهش قیمت را لحاظ کنند. 

در همین بین قطعی مکرر برق باعث شد که ضررهای کلانی به تولیدکنندگان مقاطع فولادی وارد آید؛ چرا که دقیقا در فرایند تولید گاها تا مرحله ی ذوب مواد اولیه پیش رفته و ناگهان با قطعی برق حجم وسیعی از مواد پرت می شد و ما بقی پس از سرد شدن و ذوب شدن مجدد کیفیت اولیه را نداشتند. چه بسا برای بحث چسبندگی کوره نیز نیاز به تجهیزات زیاد جهت برطرف کردن مشکلات می باشد. از یک سو تمامی این مسائل باعث از بین رفتن تولیدکنندگان پایین دستی و از بین رفتن مشاغل نیز می گردد. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: شیب ملایم افزایش قیمت آهن

در همین موازات نرخ دلار نیمایی لاک پشت وارانه تا ۵۲۰ تومان افزایش نرخ را لمس کرد. همچنین دلار در بازار آزاد روی کانال ۲۴ هزار و۹۵۰ تومان تا ۲۵ هزار و ۵۰ تومان نوسانات جزئی را رویت کرد. 

روز گذشته کاهش ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس از یک سو و همچنین نرخ ارز نیمایی از سوی دیگر بر شرایط و جو روانی عمومی دامن زد و در موازات قطعی برق و دستوراتی که جهت توقف تولید در بخش فولادی داده شده بوده؛ روز گذشته به طور ناگهانی قیمت ها منفجر شد. 

جهش ناگهانی قیمت مقاطع فولادی با افزایش هزار تومانی ظرف مدت سه روز ناشی از جو روانی منفی از قطعی برق در فولادی هاست، چرا که تغییر چندانی در حجم تقاضا پیش نیامده است و از سوی دیگر  همچنان اوضاع بازار مسکن نیز همچون گذشته می باشد. 

از آنجایی که این نوسانات فعلی بازار قابل درک نبوده و به دور از منطق است؛ چنانچه مشکل برق رفع شود، مجددا کاهش قیمت ها را مشاهده خواهیم کرد. در این میان، یکی از کارشناسان اقتصادی معتقد است این شرایط ملتهب بلا شک شکننده  است و دلیل اصلی آن ناشی از توقف تولید است.

حال آنکه در سال جاری به دلیل رکود بازار، قطعا دپو در انبارها به حد کافی می باشد و قطعا محصولات مازاد در انبارها موجود است. چه بسا حتی اگر فولادی ها دو هفته آتی را برای تعطیلات تابستانی لحاظ کنند و تولید را متوقف سازند، باز هم به مشکلی بر نخواهیم خورد. البته در بخش صادرات ممکن است با مشکلاتی مواجه شویم.



:: بازدید از این مطلب : 71
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: اولین آزمایشگاه نسل چهارم اتوماسیون صنعتی ( اتوماسیون ۴/۰) کشور با امضای تفاهم نامه ای فی مابین دانشگاه صنعتی اصفهان و شرکت ایریسا با حمایت شرکت فولاد مبارکه اصفهان افتتاح شد.

این صنعت نسل چهارم اتوماسیون صنعتی در واقع ایجاد یک تحول دیجیتال در صنعت است که ارتباطی سخت افزاری و نرم افزاری هوشمند از طریق اینترنت اشیا در محیط صنعتی فراهم می آورد. طی این فرآیند بستری جهت به کارگیری هوش مصنوعی در مدیریت سیستم ؛ استفاده از زیرساخت های پردازش ابری و محاسبات لبه فراهم می آید. 

به طور کلی در صنعت فولاد از مراحل ابتدایی استخراج سنگ آهن و تولید گندله تا انتهای مسیر تولید به کارگیری هوش مصنوعی می تواند بسیار کارآمد بوده و هوش مصنوعی می تواند در حوزه های مختلفی از جمله ارتباط با مشتریان؛ تحلیل و مدیریت بازار؛ هوشمندسازی فرآیند تعمیر و نگهداری و نظارت بر محیط کار مورد استفاده قرار گیرد که تمامی این مزایا می تواند منجر به کاهش هزینه های تولید شود.   

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: ابلاغیه توقف تولید فولادسازان

معاونت فناوری شرکت فولاد مبارکه اصفهان بیان داشت: مطابقت با اکوسیستم های جدید دنیا در دستور کار شرکت فولاد مبارکه اصفهان است. تغییرات جدید با علم روز در تمامی حوزه های صنعتی و علمی دنیا در حال اتفاق است. برای حضور در دنیای پیشرو باید از علم روز و کار زار جدید و هوش مصنوعی بهره برد. در غیر اینصورت از عرصه تولید حذف خواهیم شد. 

ایشان تصریح کرد: با صنعت جدید ۴ رویه در پیشروی فولاد مبارکه اصفهان است. اولیه رویه توسعه فرآیندها است؛ فرآیندهایی که منجر به تولید فولاد می گردد و بر اساس فناوری های موجود در عرصه فولاد به کار گرفته می شود.

رویه دوم توسعه محصولات شرکت است؛ از آنجایی که چرخه معرفی، تولید و عرضه محصولات فولادی نسبت به سایر صنایع طولانی تر است، باید این ساز و کار نیز با دقت عمل مورد بررسی قرار گیرد. سومین رویه توجه به طرح تحول دیجیتال است و حرکتی قدرتمند به سوی دیجیتالی شدن در ساز و کار تولید تا عرضه محصولات است. 

چهارمین رویه بسیار حائز اهمیت است که شاید بتوان گفت در ایران به آن توجه چندانی نشده است. اقتصاد چرخشی یا به عبارتی مدل اقتصاد دورانی است که گویا برای نخستین بار در ایران، فولاد مبارکه قصد توجه به این مقوله را دارد. در اقتصاد دورانی مواردی همچون بهینه سازی فرآیندهای زنجیره تامین؛ لجستیک هوشمند و هوشمندسازی سرمایه های انسانی مورد بررسی قرار می گیرد.



:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: در فصل تابستان سال جاری که به عبارتی اوج معاملات مسکن در این فصل است؛ کارشناسان اقتصادی چشم انتظار ریزش حباب قیمت ها در شرایط رکودی بازار هستند. 

در فصل بهار امسال رکود تورمی باز مانده از پاییز و زمستان سال گذشته ادامه پیدا کرد. در میان نه تنها نرخ مسکن کاهشی نداشت بلکه حجم معاملات سیر نزولی را سپری کرد. این سیر نزولی در خرداد ماه کاملا چشمگیر بود، چنان که خرداد نسبت به اردیبهشت ماه حجم معاملات ۲۹/۶ درصد کاهش و نسبت به خرداد ماه سال گذشته دقیقا ۵۲.۷ درصد کاهش را به رخ کشید. 

شایان ذکر است متوسط قیمت هر متر مربع آپارتمان در شهر تهران در ماه خرداد، ۲۹ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان بوده است، در حالیکه نسبت به اردیبهشت ماه سه درصد و نسبت به خرداد سال گذشته ۵۷ درصد رشد یافته است. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: متعادل سازی قیمت مسکن

کاهش معاملات مسکن از یکسو و افزایش نرخ مسکن از سوی دیگر تاییدیه قطعی بر عمق رکود بازار مسکن تهران است. چه بسا این شرایط بازار اجاره بها را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

کارشناسان اقتصادی فعال در حوزه مسکن معتقدند که شرایط کرونایی حاکم بر منطقه، انتخابات ریاست جمهوری، بازارهایی همچون بورس و ارز نیز در این نابسامانی مسکن موثرند. کما اینکه چه سرنوشتی با روی کار آمدن دولت جدید در انتظار بازار مسکن خواهد بود، پرسش تمامی افرادی که در آرزوی خرید مسکن هستند؛ می باشد.  

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران اظهار داشت: خروج از این وضعیت رکودی بسیار زمانبر است. اما امیدواریم در نیمه دوم سال با سیاست ها و تدابیر آگاهانه شاهد ریزش قیمتی باشیم. شایان ذکر است وقتی می گوییم ریزش قیمتی منظور از بین رفتن حباب قیمتی موجود است. اما منظور کاهش قیمتی نیست چرا که واژه کاهش به منظور پایین آمدن قیمت از قیمت ذاتی ملکی است که قطعا چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. 

چه بسا بسیاری از مالکان انتظار داشتند بعد از انتخابات ریاست جمهوری املاک خود را با بهایی بالاتر به فروش برسانند اما بازار کشش چنین تغییری را نداشت و در رکودی عمیق بود. نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران تصریح کرد: در شرایط فعلی مالکان بایستی قیمت های خود را بشکنند و حباب بازار از بین برود و قیمت های منطقی لحاظ شود تا بدینوسیله دوباره معاملات در این حوزه صورت گیرد.



:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: در طی هفته گذشته دلار نیمایی رشدی لاک پشت وارانه را در پیش گرفت و حتی در این میان در حدود ۵۲۰ تومان نیز افزایش نرخ داشت، اما در بازار آزاد نرخ دلار روی کانال ۲۵ هزار تومان بود. برخی کارشناسان اقتصادی برآن بودند که دلار می تواند تا ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان شیب صعودی را طی کند اما دلار با نوسان در کانال ۲۴ هزار و ۹۵۰ الی ۲۵ هزار و۵۰ تومان مسیر کاهشی را طی کرد. 

عوامل خارجی موثر بر بازار داخلی همچون مذاکرات وین نیز نشان دهنده بررسی گزینه های پیش رو از هر دو طرف مذاکرات است و شاید مجددا دور جدید مذاکرات برقرار شود. 

در بخش بازارهای جهانی گویا اصلاح قیمتی جزئی قابل مشاهده است؛ برای نمونه قیمت بیلت صادراتی ایران فوب خلیج فارس در حدود ۴ دلار کاهش قیمت داشته و روی نرخ ۶۰۲ دلار در هر تن نشسته است. با این اوصاف در حالیکه عوامل بنیادین بازار هم در نوسان نیست عوامل دیگری دست در دست هم گذاشته تا رشد قیمتی را رقم بزنند. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: آشفتگی قیمت ها در بازار آهن

در روزهای ابتدایی هفته گذشته، نوسان جزئی نرخ ارز در افزایش قیمت ها موثر بود؛ پس از آن تکرار قیمت سازی بورس کالا از طریق قیمت پایه در امر افزایش قیمت ها دخیل بود. در روزهای پایانی هفته نیز خاموشی برق تیرآخر بر نابسامانی های بازار بود، همین خاموشی احتمال کاهش تولید را افزایش داد. در پی همین مسئله بسیاری از مبادی فروش نه تنها اعلام قیمت نداشتند بلکه فروش خود را بستند.

در پی همین شرایط، شیب ملایم قیمت ها علی الخصوص در بخش تیرآهن و میلگرد افزایش یافت که متوسط قیمت میلگرد ۱۴ با افزایش ۲۴۶ تومانی روی نرخ ۱۵ هزار و ۵۹۰ تومان نشست. 

این شیب ملایم افزایش قیمت ها  ممکن است در روز ابتدایی هفته جاری نیز ادامه یابد. اما از آنجایی که اخیرا  بازار در رکود بوده است می توان اظهار داشت که حتی اگر  در مدت زمان دو هفته تولیدات فولادی متوقف شوند؛ باز هم انبارها به حد کافی موجودی کالا دارند. البته لازم به ذکر است که در بخش صادراتی ممکن است دچار مشکل شویم. 

از سوی دیگر جو روانی بازار همچنان چشم انتظار کاهش قیمتی است. بنابراین حتی اگر روز ابتدایی هفته با تب و تاب و افزایش قیمت آغاز شود پس از آن دوباره به مسیر نزولی خواهد افتاد.



:: بازدید از این مطلب : 235
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: به طور کلی در طی هفته پیشین تا اواسط هفته جاری بازار مقاطع فولادی در رکود فرو رفته بود. از یک سو سیگنال یکدستی نهادهای سیاستگذار؛ از سوی دیگر احتمال توافق در برجام مزید بر علت شد تا خریداران به امید تعدیل قیمتی خرید خود را به زمان دیگری موکول نمایند. حال در همین بین پی در پی با قطعی برق مواجه شدیم و همین امر بر رکود بازار مقاطع نیز دامن زد. چرا که روزانه دوبار قطعی برق در روز فرآیند تولید را مختل می نماید و بلا شک بر روند رکود بازار دامن خواهد زد. 

در این شرایط یک مصوبه مبنی بر توقف تولید فولاد سازان ؛ روند بازار را تغییر داد. بدینوسیله دستور توقف تولید در مشترکان فولادی و سیمانی کشور صادر شد. هدف اصلی این بود که در بخش صنعتی صرفه جویی مصرف برق انجام گیرد تا بدین وسیله از قطعی پیوسته برق جلوگیری شود.  واضح است که این ابلاغیه منجر به کاهش تولید فولاد خواهد شد. در پی همین ابلاغیه در معاملات دیروز موج جدیدی از تقاضا رویت شد. البته با این رونق جزئی در معاملات در ساعت اولیه روز گذشته دلار به کانال ۲۴ هزار تومان بازگشت. می توان منتظر بود بلافاصله روند کاهش نرخ ارز بر بازار فولاد موثر شود و این بازار را نیز کاهشی کند. اما سیگنال مثبتی حاصل از توقف تولید گویا بسیار اثرگذارتر از نرخ ارز می باشد. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تاثیر قطعی برق بر صنعت فولاد

در روز گذشته نوردکاران میلگرد قیمت های پایه را در محدوده ی ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان تا ۱۴ هزار و ۳۰۰ تومان در بورس کالا اعلام کردند که این قیمت نسبت به قیمت شمش در روز پیشین خود فاصله ۷۰۰ الی هزار تومانی به ازای هر کیلوگرم را نمایش داد. گویا این فاصله قیمتی عاملی در تغییر جو روانی بازار بود و تقاضا را افزایش داد. در این میان توقف تولید فولاد سازان قطعا به افزایش تقاضا موثر خواهد بود. همچنین پس از اجرای این مصوبه می توانیم در هفته های آتی منتظر افزایش قیمت ها به دلیل کاهش تولید باشیم. 

یکی دیگر از مسائل حائز اهمیت در معاملات روز پیشین لغو عرضه برخی تولیدکنندگان؛ دقیقا ساعاتی قبل از شروع معاملات بود. حال آنکه بر اساس آخرین مصوبه سازمان بورس کالا این تولیدکنندگان موظفند هفته ی بعد با نرخ ۳ درصد منفی این هفته محصول خود را عرضه کنند. باید منتظر باشیم و ببینیم آیا این چنین خواهد شد ؟



:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 17 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: اسماعیل حسین زهی، عضو کمیسیون عمران مجلس اذعان داشت: ضروری است که دولت آینده به جهت متعادل سازی قیمت مسکن و از بین بردن حباب های قیمتی غیر منطقی به طور جدی وارد عمل شود.

ایشان در ادامه افزود: یکی از شعارهای انتخاباتی آقای رئیسی مساله مسکن بوده است. از سوی دیگر نیز دولت فعلی متاسفانه در ۸ سال اخیر به شدت در زمینه مسکن کوتاهی داشت و همین کوتاهی منجر به افزایش نرخ مسکن تا ۳۰۰ برابر شد.

اگر دولت با تدابیر خردمندانه در زمینه مسکن وارد میشد این حباب وسیع قیمتی در مسکن شاید به وجود نمی آمد. اما متاسفانه تدابیر دولت به شدت مقطعی و ناکارامد بود. حال آنکه مجلس طرح جهش تولید مسکن را در دستور کار قرار داده و جهت بررسی و تاییدیه نهایی به شورای نگهبان ارجاع داده شده است؛ در صورتیکه تصویب شود با شروع به کار دولت سیزدهم می توانیم به تحولات خوب قیمتی امیدوار باشیم. 

بالغ بر ۴۰ الی ۴۵ درصد مردم اجاره نشین هستند؛ چنانچه وضعیت به همین صورت ادامه پیدا کند برای تامین مسکن اجاره ای با بحران های زیادی مواجه خواهیم شد. بنابراین دولت موظف است در این زمینه ورود جدی داشته باشد. حال آنکه این امر محق نمی شود مگر آنکه وزارت راه از وزارت شهرسازی تفکیک شود. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: جزییات وام ملی مسکن

در حوزه مسکن دو طرح مهم مطرح است: اول این که طرح جهش تولید مسکن که هنوز هم به اجرا نرسیده است و دوم طرح مسکن ملی که در دولت فعلی مطرح شد اما برای مردم نتیجه مثبتی به همراه نداشت؛ چرا که مردم قشر متوسط و پایین تر از متوسط قدرت خرید و سرمایه گذاری در این طرحی که بهره بانکی آن ۱۸ درصد است را ندارند. پر واضح است باز پرداخت این وام برای دهک متوسط و پایین تر از متوسط جامعه امکان پذیر نیست. این چنین طرحی فقط فقیر را فقیرتر و غنی را غنی تر خواهد کرد. 

حسین‌ زهی افزود: دولت آینده بایستی نگاهی ژرف به مسئله مسکن داشته باشد. طرح جهش مسکن نیز هفته گذشته نهایی شد. البته توسط شورای نگهبان ایراداتی نیز بر آن وارد شد که پس از برگشت به کمیسیون و بازبینی مجدد ایرادات آن رفع شد. لازم به ذکر است که طرح مذکور مجددا به شورای نگهبان تحویل داده شد. حال چنانچه از سوی شورای نگهبان نیز تایید شود؛ به عنوان یک قانون به تصویب می رسد. پس از آن دولت جدید موظف می شود سالانه به طور میانگین یک میلیون واحد مسکونی جدید بسازد. 

ایشان در پی این طرح ابراز امیدواری کرد که این طرح لایحه هایی نیز دارد که توسط دولت جدید در جهت ساماندهی بخش مسکن به مجلس ارائه خواهد شد تا بدین وسیله مشکلات مسکن رفع شود و تامین اعتبارات آن نیز به به بانک های متولی سپرده شود.



:: بازدید از این مطلب : 109
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 17 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: در روز چهارشنبه نرخ ارز با نوسانات جزئی کاهشی و افزایشی همراه بود. در ابتدا به کانال۲۴ هزار تومان بازگشت و روی نرخ ۲۴ هزار و ۹۸۰ تومان بود و در دقایق آخر در نهایت روی نرخ ۲۵ هزار تومان نشست. از سوی دیگر بازار آهن در خواب فرو رفته و رکود نسبی بر آن سایه افکنده است. به طوری که روز گذشته برخی مبادی فروش افزایش نرخ را با بستن فروش همراه ساختند. در نهایت نرخ دلار در پایان روز روی ۲۵ هزارو ۱۳۰ تومان بسته شد، و در این میان شاهد بهم ریختگی قیمت ها در بازار آهن بودیم.

با نزدیک شدن به روزهای پایانی هفته؛ روز چهارشنبه قیمت میلگرد با شیب ملایمی افزایشی بود. به این صورت که بعضی کارخانه ها ۲ بار و برخی ۳ بار اعلام قیمت داشتند. از سوی دیگر  در بازار ناودانی و نبشی، نه تنها هیچ قیمت جدیدی از نبشی و ناودانی اعلام نشد، بلکه بسیاری از مبادی، فروش خود را بسته بودند. 
از طرفی در بازار بورس، در بخش تیرآهن در حدود یک درصد افزایش نرخ و در بازار نبشی نیز افزایش قیمت ۳ درصدی لحاظ گردید اما با این وجود بازار همچنان بدون مشتری و در خواب عمیق است. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار بدون خریدار آهن

از سوی دیگر با توجه به نرخ دلار نیمایی و قیمت های جهانی می توان اظهار داشت برخی از افزایش های نرخ در جهت تنظیم و متعادل سازی بازار با بورس کالا است . هر چند این نرخ ها در بازار استقبال چندانی ندارد.

البته شایان ذکر است جو غالب بر بازار در این روز ناشی از خاموشی ها و قطعی برق است که منجر به کاهش تولید مقاطع شده بود. همین کاهش تولید نیز منجر به تاخیر افتادن تحویل سلف بورس کالا شد. از این رو برخی مبادی از این شرایط نهایت استفاده را بردند تا شاید بتوانند بدینوسیله تحرکی در بازار ایجاد کنند. 

به طور کلی در روز گذشته قیمت میلگرد متلاطم و با افزایش همراه بود و صرفا یک شرکت با ثبات قیمت محصولات خود در این حوزه را روانه بازار کرد. قیمت نبشی و قیمت ناودانی روز گذشته از سوی مبادی فروش این محصولات اعلام نگردید و این حوزه در بی خبری روز خود را سپری کرد. قیمت تیرآهن در بخش کیلویی با افزایش حدود ۳۰۰ تومان همراه بود و در بخش تیرآهن شاخه ای نیز افزایش قیمت نسبی دیده می شد. بر خلاف آشفتگی سایر بخش ها در بازار آهن، قیمت پروفیل با ثبات و آرامش نسبی اعلام و در دسترس متقاضیان قرار گرفت.



:: بازدید از این مطلب : 177
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 17 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: بهادر احرامیان، نایب رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور در مورد قیمت گذاری فولاد بیان داشت:  بهتر است در قیمت گذاری دخالتی نشود، همچنین بازار دستوری نباشد چرا که وقتی در این امر دخالت می شود بازار از وضعیت نرمال خود خارج می شود. باید بدانیم بورس کالا محل کشف قیمت است و نباید صرفا به عرضه و تقاضا در روزهای معاملاتی در این نهاد نگاه شود بلکه نیاز به توجه و اهمیتی بیشتر می باشد. 

بهادر احرامیان در ادامه افزود: در مورد شیوه ی جدید قیمت گذاری شمش و مقاطع در بورس کالا باید بپذیریم هر گونه دخالت در قیمت ها فقط یک نتیجه دارد، آن هم اینکه باعث دور شدن بازار از تعادل است. وقتی بازار از تعادل خارج شود قطعا کلیه فعالان در عرصه فولاد متضرر خواهند شد. 

در ابتدا ممکن است اینگونه به نظر برسد که عملی که انجام شده برای بخشی از زنجیره بسیار مثبت بوده است ولی آنچه که مهم است در بلند مدت  با تداوم دخالت در کار بورس و دستوری شدن قیمت ها و لحاظ نمودن قوانین اضافه منجر می شود که بازار از تعادل خارج شود و فقط در کار بورس مداخله شود.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: فاصله قیمتی شمش و قیمت جهانی

ایشان تصریح کرد: قطعا افزایش قیمت ها در بورس کالا با دلیل و برهان منطقی است؛ یقینا روی این مسئله تفکر شده و چشم اندازهای بلند مدت آن را نیز متصور شده اند. وقتی معاملات بورس در یک روز انجام می شود؛ بدین معنی نیست که تا عرضه بعدی که در هفته آینده است بازار فولاد در داخل و خارج کشور متوقف می شود، بلکه این بازار ادامه پیدا می کند و معاملات در جریان است و در همین بین حتی ممکن است در طول این یک هفته؛ در معاملات خارج از بورس که در بازار آزاد انجام می شود کف قیمتی نیز افزایش پیدا کند. 

به طور فرضی متصور می شویم که قیمت ها در خارج از بازار ۱۰ درصد افزایش یافته است؛ حال آنکه معاملات یک کارخانه در هفته گذشته مورد استقبال قرار نگرفته باشد. پس این کارخانه باید در عرضه ی هفته ی جاری ۳ درصد کاهش را برای محصولاتش لحاظ کند. با این شرایط این تولید کننده ۱۳ درصد متضرر خواهد شد.

با توجه به لحظه ای بودن قیمت ها در بازار فولاد؛ می دانیم که معاملات بورس ما هفتگی هستند. اما معاملات بازار طی این یک هفته نه تنها متوقف نمی شود بلکه جریان دارد. بنابراین چنانچه مداخله ای نابخردانه صورت پذیرد یا هر گونه قیمت گذاری خارج از منطقی توسط بورس لحاظ شود. در این صورت نتیجه نهایی برای فروشنده و خریدار و همچنین خود بورس بد است؛ چرا که طبق قاعده باید کشف قیمت شود. همچنین به هیچ وجه نباید قیمت های روی محصولات دستوری باشد.



:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: طبق گزارش مرکز آمار ایران نرخ مسکن در اردیبهشت ماه در پایتخت ۳ درصد افزایش داشت. از دگر سو بانک مرکزی اعلام کاهش ۱/۸ درصدی نرخ مسکن را اعلام داشته که این دو با هم مغایرت دارد. در روزهایی که بازار ها در رکود و اصلاح به سر می برند؛ باز هم بازار مسکن در تورم است و رشد قیمتی نسبی را لمس کرده است؛ اما آنچه که عجیب است تفاوت آمار از منظر مرکز آمار ایران و بانک مرکزی می باشد. در حالیکه این دو مرجع رسمی انتشار آمار مسکن گزارش های خود با فاصله ی زمانی حدود یک ماه اعلام می نمایند. اما این مقدار از تفاوت در این گزارشات به اندازه ای چشم گیر است که پی بردن به اصل ماجرا واقعا آسان نیست. 

طبق مطالعات انجام شده در بازار مسکن تهران وضعیت معاملات در رکود شدیدی قرار دارد. شاید در حالت عادی بتوان گفت؛ خرید وفروش واحدهای مسکونی تقریبا متوقف شده است. از سوی دیگر طبق اینکه ۱۰ هزار واحد مشاور املاک در تهران وجود دارد، همچنین کل معاملات مسکن در این شهر بالغ بر ۳ هزار معامله است. با مقایسه این دو آمار می توان محاسبه داشت که در بهترین حالت در هر ماه از ۳ مشاور املاکی فقط یکی از آنها موفق به ثبت یک معامله ملکی شده است. طبق این محاسبه می توان با یقین گفت اظهار نظر مشاوران املاک مبنی بر رکود شدید نه تنها بی ربط نبوده ،بلکه کاملا صحیح است.  

با تمامی این اوصاف، آماری که توسط مراجع رسمی اعلام شده است از رکود شدید و کاهش چشمگیر معاملات مسکن حکایت دارد.شاید فقط از دیدگاه  کشف قیمتی اختلاف نظرهایی موجود باشد؛ که آن هم می تواند به دلیل تفاوت در شیوه ی آمارگیری باشد. اما بخشی از این تفاوت هم ناشی از منعکس نکردن واقعیت ها و همچنین دستکاری آمار می تواند باشدکه البته مستنداتی برای اثبات این صحبت موجود نیست و فقط می تواند یک فرضیه باشد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بررسی تحرکات بازار مسکن

تقریبا یک ماه پیش بانک مرکزی ایران، در گزارش تحولات مسکن اعلام داشت که افت قیمت ها تداوم داشته و ۱/۸ درصد کاهش قیمت را رویت کرده ایم. بر خلاف این گزارش، با گزارشی از سوی مرکز آمار ایران مواجه بوده ایم که در گزارش منتشره خود نه تنها افت ۱.۸ درصدی قیمت را نقض کرد بلکه افزایش ۳ درصدی قیمت را به نمایش گذاشت .

شایان ذکر است شیوه آمارگیری این دو مرجع کاملا متفاوت است و مرکز آمار ایران با روش هدانیک (Hedonic ) آمارگیری را انجام داده است. طبق این شیوه اثرات متقابل میان کیفیت محیطی و مسکن عرضه شده در بازار نیز لحاظ می شود.

از سوی دیگر بانک مرکزی ایران فقط به استفاده از اطلاعات خام سامانه املاک و مستغلات و پس از حذف اطلاعات مشکوک و از طریق شیوه میانگین وزنی آمار را لحاظ می نماید. ویژگی مثبت گزارش بانک مرکزی در این است که در کنار قیمت؛ نمایی از تعداد معاملات بازار را نیز نمایش می دهند. در حالیکه مرکز آمار تمرکز اصلی را بر قیمت مسکن معطوف کرده و بشدت تلاش دارد که بر اساس شاخص های تطبیق پذیر،تغییرات واقعی مسکن را ارائه کند.



:: بازدید از این مطلب : 67
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: گویا بر خلاف انتظار عمومی نسبت به روند کاهشی بازار ارز، نرخ دلار روال دیگری را در پیش گرفت. در حالیکه در طی یک ماه گذشته نرخ دلار در محدوده ۲۳ الی ۲۴ هزار تومانی نوسان می کرد و دارای ثبات نسبی بود؛ روز گذشته روی دیگری نشان داد و با روند صعودی به کانال ۲۵ هزار تومان وارد شد. در حالیکه دلار به نرخ ۲۵ هزار و ۲۱۰ تومان رسیده است؛ روی بازار آهن نه تنها بی اثر نبود بلکه آن را نیز صعودی کرد.

از آنجایی که بازار ساز دخالت چندانی در تعیین نرخ نداشت و تعیین نرخ را به معاملات فردایی سپرد، می توان این چنین پنداشت که اصلی ترین عامل در صعودی شدن بازار خبرهای متناقض برجام است. در معاملات شمش بورس کالا به علت اجرای مصوبه جدید بورس کالا رقابت کم نیم درصدی ملاحظه شد. حدود قیمتی شمش روی ۱۳ هزار و ۹۲ تومان پیشنهاد شد. حس می شود افزایش نرخ ارز فرصتی را برای بازار ایجاد ساخت تا بدینوسیله قیمت های خود را با بوس کالا تعلیق نماید.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: ثبات قیمت ها در بازار آهن

در بازار میلگرد سقف قیمتی به شرکت راد همدان روی نرخ ۱۵ هزار و ۸۴۵ تومان تعلق دارد، همچنین کف قیمتی نیز در شرکت بردسیر کرمان روی نرخ ۱۵۲۰۰ تومان گزارش شد. به طور کلی در محدوده ی ۲۵ الی ۱۵۰ تومانی قیمت میلگرد افزایش داشت. هر چند ۴ شرکت نیز ثبات قیمتی داشتند. 

نبشی و ناودانی در روز گذشته مسیر صعودی را طی کردند، به این صورت که حدود قیمت نبشی و قیمت ناودانی، ۲۵ الی ۲۰۰ تومان افزایش داشت، در میان قیمت های اعلامی یک شرکت نیز دو بار اعلام قیمت کرد. قیمت تیرآهن در بخش کیلویی ثبات را در پیش گرفت؛  در بخش تیرآهن شاخه ای  شاهد افزایش حدود ۱۰ الی ۲۰ هزارتومانی در شاخه های پر فروش این محصول بودیم. در سایر شاخه ها نیز قیمت ها عموما بدون تغییر اعلام و روانه بازار شد. در بازار پروفیل تعداد کمی از فروشندگان محصولات خود را عرضه می نمایند. به طور کلی قیمت پروفیل در روز گذشته ثبات داشته و تنها در دو شرکت افزایش قیمت ۱۰۰ و ۲۰۰ تومانی رویت شد.



:: بازدید از این مطلب : 75
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: معاونت اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور در پی افزایش قیمت ها در بورس کالا بیان داشت: افزایش قیمت ها در بورس کالا کاملا طبیعی است؛ چرا که قیمت شمش نسبت به قبل بیشتر شده و به قیمت جهانی شمش نزدیک شده است. فروش های پیشین که در واقع با قیمتی کمتر از نرخ صادراتی انجام می شد واقعا برای فولادسازان منفعتی نداشت و شاید بتوان گفت کمتر شدن فاصله قیمت شمش در بازار داخلی با قیمت در بازار جهانی کاملا منطقی و اصولی است و این چنین است که افزایش قیمت ها نیز طبیعی است.

وحید یعقوبی تصریح داشت: قیمت شمش در بورس از قیمت های صادراتی پیشی گرفت. قیمت شمش در بورس کالا در حدود ۵ دلار نسبت به قیمت های صادراتی شمش  افزایش داشته است اما لازم به توضیح است که این قیمت به زودی بازبینی و تنظیم خواهد شد. اما مهم این است در بازار قیمت ها دستوری نباشد و دخالتی در بازار رخ ندهد. قطعا هم میدانیم اگر قیمت ها در بازار داخل بالاتر باشد، بلاشک نوردکاران خریداری نمی کنند. دقیقا همان چیزی که در هفته گذشته نیز شاهدش بودیم. اما این نگرش که بعضی معتقدند که فولاد سازان دست به یکی کرده اند تا قیمت شمش را افزایش دهند و سیاست های را به نفع خودشان رقم بزنند؛ تفکری کاملا ناصحیح است ، چرا که تعداد افراد عرضه کننده شمش بسیار زیاد است و بلاشک این عرضه کنندگان قیمت ها را بر اساس نرخ روی تابلوی معاملات بورس کالا لحاظ می نمایند و در اختیار خریداران می گذارند.

قیمت پایه ای شمش پیش از این توسط بورس کالا مشخص می شد که فاصله ی زیادی با نرخ های جهانی داشت. هم اکنون این فاصله در حال کم شدن است و به نرخ صادرات ایران رسیده است که نه تنها طبیعی است بلکه حرکتی صحیح و هوشمندانه بوده است چرا که نمی توان از یک تولید کننده شمش انتظار داشت، محصول خود را در بازار داخل عرضه کند در حالیکه به راحتی می تواند با نرخ معقول تری محصول خود را صادر کند.  

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: حرکتی موثر در تعیین نرخ پایه شمش

یعقوبی افزود: اگر هم قرار بر این باشد که با نرخی پایین تر از نرخ صادراتی در بازار داخل عرضه شود؛ باید شرایط ویژه و منحصر به فرد یا تسهیلاتی برای این دسته از تولیدکنندگان مد نظر قرار گیرد تا بپذیرند محصول خود را با قیمتی پایین تر از نرخ صادراتی آن در بازار داخل عرضه کنند، چرا که شرکت ها سهامدارانی دارند و باید به آنها پاسخگو باشند و طبیعی است که فولادساز تلاش نماید بیشترین منفعت را برای بنگاه خود به دست آورد.

در این بین، به یک فیلتری نیازمندیم که میزان عرضه و قیمت عرضه را در محدوده متعادل بالانس کند. اما در مقابل منغعت ها و مشوق های صادراتی بایستی یکسری عوامل و مشوق داخلی نیز مد نظر قرار گیرد. در نهایت امر علت اصلی افزایش قیمت شمش در بورس؛ تعدیل فاصله قیمت شمش با قیمت های جهانی است. 

یعقوبی تصریح کرد: اگر مداخله و دستوری شدنی در بازار اتفاق نیفتد؛ با قطعیت بورس کالا در بلند مدت می تواند قیمت ها را بر اساس عرضه و تقاضا تعدیل نماید. پس بسیار مهم است که مقطعی و با چشم انداز کوتاه مدت به این مسئله نگاه نشود.



:: بازدید از این مطلب : 116
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: در طی بررسی های معاملات آپارتمان در ۲۲ منطقه پایتخت مشخص شد؛ درصدی از رشد فروش آپارتمان در کل مرتبط با اقدام خریداران تبدیلی در مناطق جنوبی بوده است. چنین که در منطقه جنوب شهر که قیمت ها تقریبا یک سوم قیمت مناطق متوسط و شمال شهر برآورد می شود، معاملات بر دو نوع است یک گروه فروشنده های حومه پایتخت به حساب می آیند، که بعضا دو سال پیش و شاید پارسال در شهرهای جدید اطراف تهران خرید سرمایه ای ملک انجام داده اند و در روزهای اخیرا با فروش آنها و خرید در پایتخت به صورت خریدار مصرفی ظاهر شده اند.

سرمایه گذاران ملکی در اطراف تهران این روزها که با کاهش قیمت مسکن مواجه شده اند، با این ذهنیت که بازار در اطراف تهران شکننده تر از خود تهران است؛ ترجیح می دهند از شهرهای جدید اطراف تهران خارج شده و در صدد یافتن ملکی در مناطق تهران هستند. حجم معاملات خانه در تهران قدیم ۱/۵ برابر شده که علت اصلی آن، بحث مهاجرت معکوس از شهرهای جدید اطراف تهران به مناطق پایین تهران است. در نتیجه در جنوب تهران تورم مسکن بیشتر از شمال تهران است. 

 در خرداد ماه امسال، تورم مسکن در مناطق ۹ تا ۲۰ شهر تهران (مناطق جنوب شهر تهران) بیش از ۴ درصد رشد را گزارش کرد. حال آنکه حجم معاملات خرید خانه در این مناطق در مقایسه با اردیبهشت ماه  ۳۳ درصد افزایش داشته است. در این میان حجم معاملات خرید مسکن در مناطق تهران قدیم (مناطق ۱۲ و ۱۳)؛ بالغ بر ۵۰ درصد در این ماه نسبت به ماه پیش رشد داشته و تورم مسکن در این مناطق در ماه جاری به حدود ۱۰ درصد رسید. می توان نتیجه گیری کرد بخش اصلی افزایش قیمت و متوسط حجم معاملات مسکن در ماه خرداد بعد از دو ماه رکود و کاهش قیمتی در بازار مسکن؛ ناشی از افزایش تقاضا و متوسط قیمت مسکن در مناطق واقع در تهران قدیم است. 

بازار مسکن شهرهای جدید به ‌نوعی در حال برقراری ثبات قیمتی  است؛ که این ثبات ناشی از کاهش تقاضای سرمایه ای و به صفر رسیدن تورم در املاک است. این روزها در اولین ماه تابستان کاهش شدید تقاضا در شهرهای جدید حومه تهران نه تنها افزایش داشته است بلکه آمارهای مربوط به بازار مسکن در خرداد ماه مبنی بر آغاز مهاجرت معکوس از شهرهای جدید به مناطق واقع در محدوده تهران قدیم است. طبق گزارشات فعالان بازار معاملات مسکن در مناطق واقع در محدوده تهران قدیم بیشتر معاملاتی که  در خرداد صورت گرفته است، آپارتمان‌هایی بوده است که قیمت کل آنها بین ۵۵۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان بوده است.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: دوراهی در وضعیت بازار مسکن

یک نتیجه گیری دیگر؛ که پس از بررسی ها حاصل شد؛ کاهش سن آپارتمان هایی است که در بازار معامله شده اند. واضح است که عمده خریداران افرادی بوده اند که آپارتمان ها با عمر ساخت بالاتر را فروخته و به جای آن آپارتمان جوانتر خریداری کرده اند و این فرآیند تبدیل به احسن با هدف حفظ ارزش دارایی و افزایش ارزش آن صورت گرفته است. دسته ی دیگر افرادی  که خانه اولی بودند؛ غالبا به دنبال خرید واحدهایی که عمر بنای بیشتری داشته و قیمت مناسب تری داشته اند بوده اند.  

طبق آمار بدست آمده و مقایسه میزان معاملات واحدهای مسکونی با  عمر بنای ۱۶ تا ۲۰ سال؛ نسبت به قبل که از ۱۸ درصد معامله به ۱۶ درصد معامله کاهش یافته است. همچنین کاهش قیمتی نیز داشته است.از سوی دیگر میزان معاملات در واحدهای مسکونی با عمر بنای ۶ تا ۱۰ سال از ۲۰ درصد به ۲۱ درصد افزایش داشته است. این مساله نشان دهنده افزایش سهم خرید واحدهای مسکونی با عمر بنای کمتر و قیمت بالاتر است. 

در حالیکه مشاوران املاک معتقدند تغییر چندانی در فروش مسکن در خرداد ماه نسبت به ماه پیشین نیست. این چنین است که افزایش قیمت مسکن در آمارهای رسمی را می توان به دلیل افزایش خرید و فروش واحدهای مسکونی با عمر بنای کمتر دانست. این مسئله می تواند برهانی بر ورود تقاضای تبدیل به احسن به بازار در نبود تقاضای مصرفی خانه اولی و تقاضای سرمایه گذاری معاملات آپارتمان در خرداد ماه باشد.



:: بازدید از این مطلب : 231
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: روز دوشنبه قیمت دلار روند صعودی را پیش گرفت و تا محدوده ی قیمتی ۲۴ هزار و ۸۱۰ تومان رسید و همین امر تاثیری مستقیم در بازار آهن داشت. برخلاف اینکه همگان چشم انتظار مذاکرات وین و خوش بین به این مذاکرات بودند، روی دیگر سکه را نشان داد و به خط و نشان و شرط گذاری بدل شد.

قرار چنین است که دور نهایی مذاکرات هسته ای در اتریش برگزار شود. اما بر خلاف سیگنال های مثبتی که وجود دارد؛ مصاحبه های مقامات دو طرف نشان دهنده ی برطرف نشدن مسائل و ابهامات مذاکرات می باشد. البته قابل توجه است برای مذاکراتی این چنینی که دو طرف فکر برنده بودن خود هستند؛ می بایست مواضع را روشن بیان کنند و کاملا طبیعی است که برای ایجاد تغییر محاسبات و تغییر مواضع طرف مقابل فشارهای رسانه ای وسیاسی را بیشتر نماید.

حال آنکه از سوی دیگر تغییر جدید بورس کالا در قیمت پایه شمش باعث شد، محصولات شرکت هایی که هفته گذشته معامله نشده اند این هفته همان مبلغ ۳ درصد را کاهش دهند. باید بدانیم که اگر نوسانات ارز جریان نداشت، این مسئله می توانست موجب ریزش بازار شود.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تاثیر ابلاغیه بورسی بر قیمت آهن

به طور کلی بازار در اکثر محصولات ثبات نسبی را لمس کرد. منتهای مراتب در بازار میلگرد؛ اکثر شرکت ها قیمت میلگرد را در بازه ۳۰ تا ۲۰۰ تومانی افزایش دادند. هر چند که ۶ شرکت ثبات داشته و در دو شرکت دیگر کاهش ۵۰ تومانی ملاحظه گردید. در این بین برخی از فروشندگان از اعلام قیمت صرف نظر کرده اند. سقف قیمتی میلگرد در شرکت های آناهیتا گیلان و نورد فولاد گلستان روی نرخ ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان بود و کف قیمتی هم در کارخانه بردسیر کرمان ۵۰ تومان افزایش داشت. 

با وجود ثبات در قیمت نبشی و قیمت ناودانی؛ جالب توجه است که یک شرکت در طول روز دو بار اعلام قیمت داشت. همچنین افزایش قیمت نسبی ۵۰ تا ۱۰۰ تومانی در این حوزه در جریان بود. بازار تیرآهن ها که در سالهای گذشته در این فصل در اوج مصرفی خود بودند؛ با ثبات همراه است. سه محصول نیز نوسانی در حدود ۱۰ هزار تومان را لمس کرد. 

در بازار پروفیل آنچه که چشمگیر است این است که تعداد کمی از فروشندگان محصولاتشان را در بازار عرضه می کنند. در میان قیمت های اعلامی از سوی تولیدکنندگان این محصول، شاهد افزایش و کاهش ۱۰۰ تومانی در دو شرکت بودیم، اما به طور کلی این بازار نیز دارای ثبات است.



:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس : به گفته کارشناسان  اقتصادی کشور برای مهار بازار مسکن چند عامل بسیار پر اهمیت می باشد : افزایش تولید و افزایش ساخت و ساز، کاهش تورم، کنترل نقدینگی مهمترین ارکان جهت بررسی و یافتن راهکارهایی  جهت ایجاد ثبات در بازار مسکن است. بر اساس تجربه ی دولت های قبل چنانچه آیت الله رییسی بخواهد مسیر پیشین مبنی بر ساخت وساز مسکن های دولتی را پیش گیرد قیمت مسکن پایین نخواهد آمد.

عباسعلی زینعلی اظهار داشت: قیمت مسکن در کشور ما به متغیرهای کلانی بستگی دارد از جمله ی این متغیرها، رشد نقدینگی، نرخ تورم و رشد اقتصادی کشور بسیار حائز اهمیت است. همچنین این ارکان بر ساخت مسکن و قیمت مصالح ساختمانی و زمین بسیار موثر است. چنانچه این متغیرها با برنامه ریزی و به شکل اصولی مدیریت شود، می توان روند این بازار را به ثبات رساند.

پیش بینی عباسعلی زینعلی از بازار مسکن در دولت آیت رییسی چنین است که: برای سامان بخشی به بازارها بالاخص بازار مسکن می بایست جلوی رشد نقدینگی گرفته شود؛ تورم را کنترل گردد و همچنین تولیدات باید در همه سطوح افزایش یابد، در این صورت است  که به رشد اقتصادی خواهیم رسید و بازارها از تلاطم خارج شده و رنگ آرامش نسبی را خواهند دید؛ در غیر اینصورت فکر کردن به کاهش قیمت مسکن عبث و بیهوده می باشد.

کارشناسان اقتصادی مسکن بر تاثیر نرخ ارز به تورم عمومی تاکید داشته و اظهار می کنند که: چنانچه نرخ ارز در یک مدت طولانی با ثبات نسبی همراه باشد؛ به همین موازات در دیگر بازارها نیز ثبات رویت خواهد شد و این حجم از افزایش حبابی قیمت حذف خواهد شد. در چهار ساله دوم دولت تدبیر و امید که بی ثباتی موج میزد، تنش های سیاسی و بین المللی هم بر نوسانات و نابسامانی ها ی اقتصادی موثر بود. وقتی بازارها دچار حباب قیمتی شدند و قیمت ها متلاطم شد همگان بر این انتظار بودند که در نرخ مسکن رشد قیمتی فوق العاده ای اتفاق بیوفتد. اما ورق روی دیگری را نشان داد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بررسی سرنوشت قیمت مسکن

از یک سو انتخابات ریاست جمهوری امریکا، رفتن ترامپ و آمدن بایدن و احیای مجدد برجام باعث شد انتظارات تورمی کاهش یابد. از سوی دیگر کار بسیار خردمندانه ی بانک مرکزی که از چاپ پول بی پشتوانه امتناع کرد و کسری بودجه را این چنین رفع نکرد سرعت رشد تورم را گرفت و جای تقدیر دارد.  

البته فراموش نشود ثبات اقتصادی این روزها ربطی به رشد اقتصادی و افزایش حجم تولید ندارد بلکه ثبات فعلی به دلیل کم تحرکی در توان تولید است. اما اینکه روند به چه صورت خواهد بود بستگی به سیاست های پولی دولت منتخب مردمی دارد. آنچه که پر اهمیت است، دولت باید تلاش نمایدرشد اقتصادی و نقدینگی از طریق تولید افزایش یابد نه اینکه با بی تدبیری پول بی پشتوانه چاپ کند.

کارشناس اقتصاد مسکن در مورد مبحث احداث سالیانه یک میلیون واحد مسکونی اظهار داشت: بنده به این وعده ی رییس جمهور مردمی چندان امیدوار نیستم؛ چرا که اگر دولت بخواهد اقدام به ساخت و ساز نماید. طبق تجربه های قبل که انجام شده است این کار باعث تورم می شود و تاثیر آنچنانی بر رشد تولید مسکن نخواهد گذاشت. 

از منظر فعالان این حوزه بایستی ساخت و ساز به دست بخش خصوصی سپرده شود. در شرایط کنونی یک سری برنامه های کلی توسط آقای رئیسی ارائه شده اما جزییات برنامه ها بیان نشده است. با این اوصاف امیدواریم پس از تحویل قوه مجریه، برنامه های اقتصادی به شکل منسجم و جدی پیگیری شود.



:: بازدید از این مطلب : 79
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 6 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: در روز ابتدایی هفته نرخ ارز با نوسانات رو به بالا همراه بود و با افزایشی در حدود ۳۲۰ تومان به ۲۴ هزار و ۵۵۰ تومان رسید. با این نوسانات اما شاهد ثبات نسبی در بازار آهن بودیم . چرا که در یک ماه اخیر پیوسته این کاهش و افزایش قیمت در نرخ دلار تکرار می شود.

با وجود برگزاری انتخابات و اعلام نتایج ریاست جمهوری هم اکنون شاهد هستیم همچنان بازار آهن چشم انتظار تحولات ناشی از برجام و تصمیمات دولت جدید است؛ در حالیکه در سال گذشته در همین مقطع زمانی بازار آهن داغ و پر رونق بوده است و امسال در سکون و رکود به خواب رفته است. آنچه که قابل توجه و جالب است این است که این روزها واکنش بازار به نوسانات نرخ ارز کم شده است، چرا که در یک ماه گذشته نیز نوسانات دلار در محدوده ی ۲۳ الی ۲۴ هزار تومان بوده است.

این ثبات و پیوستگی قیمت دلار نمی تواند اتفاقی بوده باشد؛ چه بسا بازارسازان با برنامه ریزی خردمندانه و آگاهانه موفق شدند نرخ ارز را به ثبات برسانند. چنانچه نرخ دلار برای مدتی صعودی باشد چند روز بعد با شیبی ملایم کاهش یافته و به جای اولیه خودت باز خواهد گشت و این چنین نوسانات مداوما تکرار خواهد شد. از سوی دیگر تحت تاثیر جو روانی منطقه و رکود بازار موثر واقع شده و باعث شده است که تفکر قالب بر اذهان عمومی مبنی بر کاهش نرخ ارز باشد. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: فراز و فرود قیمت آهن

در چنین شرایطی تنها نقطه امید برای فولادساز، صادرات شمش وعرضه مقاطع فولادی در بورس کالاست. این چنین است که تنها عامل موثری که فولادسازان از آن سو استفاده بسیاری می نمایند؛ نرخ پایه شمش و مقاطع فولادی در بورس کالاست، که آنچه که در روزهای پیشین از خود به نمایش گذاشته اند سیاستی مبنی بر افزایش قیمت شمش بوده است از این لحاظ است که همچنان چشم انتظاریم ببینیم این هفته چه رفتاری بروز خواهند داد.

هفته گذشته به طور کلی ثبات نسبی را در قیمت اکثر مقاطع شاهد بودیم و قیمت ها در روز ابتدایی هفته جاری به شرح ذیل اعلام گشت: در روز شنبه قیمت میلگرد در اکثر شرکت ها ثابت بود و تنها دو شرکت افزایش ۳۰ تا ۵۰ تومانی داشته اند. بعضا فروشندگان در پایان وقت فروش را به روز بعد موکول کردند. قابل توجه است کف قیمتی روز ۱۵ هزار تومان و سقف قیمتی روی ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شد.

در بازار نبشی و ناودانی نیز شاهد ثبات نسبی در قیمت نبشی و قیمت ناودانی بودیم. در بخش فروش تیرآهن اکثر شرکت ها تغییر چندانی نداشته و صرفا کاهش ۱۰ الی ۳۰ هزار تومانی در قیمت تیرآهن های پرفروش ذوب آهن ملاحظه شد. پروفیل نیز رویه ثبات قیمتی را  همچون سایر مقاطع در پیش گرفت و فقط یک محصول کاهش قیمتی ۱۰۰ تومانی را لمس کرد.



:: بازدید از این مطلب : 71
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 6 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: رکود بازار و نبود خرید و فروش و حجم وسیعی از بلاتکلیفی و انتظار، همزمان با هم  بازار فولاد را به خواب برده و پیش بینی می شود این روند تا یک ماه آینده نیز ادامه داشته باشد؛ از سوی دیگر در معاملات شمش و محصولات فولادی در بورس کالا نیز رکود سنگینی حکم فرماست.

این رکود شدید در بازار داخلی در حالتی است که ما در فصل بهار و تابستان طبق تجربه سالهای پیش بایستی اوج تقاضای فصلی را مشاهده می کردیم و در این روزها بایستی اوج فروش و اوج تقاضای خریداران باید رویت می شد اما گویا امسال رویه تغییر کرده است و خبری از متقاضی و خریداران و مصرف کننده در بازار نیست. در چنین شرایطی فقط یک انگیزه باقی می ماند که به واسطه صادرات، رونقی هر چند اندک به معاملات شمش فولاد در بورس کالا ببخشد. در واقع در چنین شرایطی صادرات تنها راه گریز از صنایع تکمیلی کشور به علت نبود مصرف داخلی است. 

با بررسی بازار مقاطع طویل فولادی کشور یک نتیجه پر اهمیت رویت می شود، رکود همراه با تورم بالا ادامه دارد. برخی کارشناسان اقتصادی و صنعت گران معتقدند: بازار در حال حاضر به دلیل نداشتن چشم انداز روشن نسبت به آینده بازار آهن و فولاد در کشور منجر شده که خریداران و صنعتگران و مصرف کننده ها تا حد امکان خرید خود را به زمان دیگری موکول نمایند. 

در بازار فولاد از یک سو در طی سال جاری، هزینه های تولید افزایش یافته و این موضوع سیگنال مثبتی جهت افزایش قیمت هاست؛ حال آنکه از سوی دیگر سیاست های اعلام شده از سوی آیت الله رییسی ریاست جمهوری منتخب مردمی چنین است که روند نوسان قیمتی بازار داخل از نرخ ارز را جدا سازی کنند، این موضوع سیگنالی منفی برای بازار محسوب می شود.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: احتکار در زنجیره فولاد

بلاتکلیفی موجود در بازار یعنی سیگنال افزایشی از یک سو و سیگنال کاهشی از سوی دیگر موجب میگردد تا متقاضیان خریدهای خود را به تعویق بیندازند. چنین است که بازار محصولات فولادی کشور با سیگنال متناقض مواجه است. ابهامات و دوگانگی موجود به اندازه ای موثر بوده است که بازار آهن و فولاد برخلاف رشد نرخ ارز ظرف روزهای اخیر و ورود مجدد دلار امریکا به کانال ۲۴ هزار تومان نتوانست حتی شاهد رونق اندکی باشد.

در هفته ابتدایی تیرماه حدود ۱۶۹ هزار تن شمش فولادی با میانگین قیمتی ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان به بورس کالا عرضه شد. با در نظر گرفتن مالیات بر ارزش افزوده و کارمزد بورس، بهای هر کیلوگرم از این شمش در بازار داخل ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان برآورد شده. افزایش قیمت مداوم و پیوسته شمش فولادی در بازار داخلی تحت تاثیر رشد قیمت جهانی و افزایش نرخ ارز منجر به رکودی عمیق در این بازار شده است. طی هفته جاری  فقط ۲۶/۵ درصد شمش فولاد در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت که این میزان معادل ۴۵ هزار تن شمش فولاد است. 

 در حالیکه نرخ میلگرد در بازار آزاد تهران برابر ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان است؛ نرخ هر کیلوگرم شمش فولاد  ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان می باشد و در شرایط فعلی خریداری وجود ندارد و رکود عمیقی بر بازار محصولات نوردی موج می زند. نرخ های مذکور تمایل برای خرید شمش و تولید محصولات جهت عرضه به بازار داخلی را به نوردکار نمی دهد و تنها یک هدف و انگیزه آن هم صادرات وجود دارد. شایان ذکر است این انگیزه صادرات و توجیه اقتصادی نیز فقط تا زمانی پابرجاست که بازار فولاد در دنیا پر رونق باشد.



:: بازدید از این مطلب : 83
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 5 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: طی بررسی سخنان یک کارشناس اقتصاد دریافت شد که کاهش قیمت مسکن که اخیرا به دلیل رکود معاملات اتفاق افتاده، مبادا ما را از کسری ۵ میلیون واحد مسکونی غافل کند؛ ایشان بیان داشت: طی ۳۰ سال گذشته قیمت طلا و دلار ۱۸۰ برابر شده است که مقابل بازار مسکن رقمی جزئیست چرا که مسکن در طول این سالها ۱۲۰۰ برابر شده است که دو دلیل در پی دارد اول اینکه مسکن ذاتا ظرفیت دارد و ثانیا علت اصلی دیگر اینکه عرضه نسبت به تقاضا بسیار کم است. 

بیت الله ستاریان بیان کرد: آمارهایی که مرتبط به بررسی کوتاه مدت بازار مسکن است را نمی توان به تنهایی در نظر گرفت چرا که در شرایط فعلی معاملات در رکود سنگینی است. ما زمانی می توانیم بگوییم قیمت یک کالا کاهش یا افزایش یافته که فرضا در یک زمان مشخص شده تعداد قابل توجهی معامله انجام شود و پس از آن این اطلاعات را با مقطعی مشخص در گذشته مقایسه کنیم.

ایشان بیان داشت: وقتی معامله ای انجام نمی شود و بازار در رکود است، بیان اینکه قیمت ها کاهش یافته مفهومی ندارد. فرضا در یک محله وسیع وقتی ۱۰ معامله انجا می شود یعنی شرایط معامله وجود نداشته و آن معاملاتی که به سرانجام رسیده نیز می توان گفت فروشنده در شرایط اضطراری قرار گرفته و ملکش را زیر قیمت فروخته است. این قرار دادها را وقتی به عنوان شاخص اعلام کنند در نهایت یک نتیجه دارد که باعث می شود در تحلیل ها و برنامه های بلند مدت دچار مشکل شویم.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار مسکن در انتظار رونق

این کارشناس اقتصاد مسکن یادآور شد: در بهار و تابستان ۹۹ معاملات مسکن در کشور رونق اندکی داشت و شاهد بودیم که در تهران هرماه هشت درصد نرخ ملک افزایش پیدا می کرد. همانطور که در پاییز میزان معاملات به حدود یک دهم رسید و قیمت ها دو الی سه درصد کاهش داشت که خیلی از افراد از کاهشی بودن بازار خبر میدادند؛ این در حالی است که در پایان سال متوجه شدیم که نسبت به سال ۹۸، رشد قیمتی در حدود ۹۴ درصد را لمس کرده ایم. هم اکنون نیز چنین است که میزان معاملات به یک دهم وضعیت عادی کاهش یافته است و قیمت ها نیز اندکی کاهش داشته و بازهم عده ای بدون در نظر گرفتن کلیت از ریزش بازار سخن گفته اند و حتی پیش بینی بازار کاهشی در آینده را داشته اند. 

ستاریان در پایان تصریح کرد: با بررسی شاخص های توسعه اقتصادی در حال حاضر می توان خبر از رونق بخش مسکن داد. سال گذشته بعد از چندین سال، رشد اقتصادی کشور ما مثبت بوده و پیش بینی می شود که امسال نیز تداوم یابد. چندین مورد موثر از جمله بودجه عمرانی دولت، اثرات مذاکرات هسته ای بر اقتصاد، رشد نقدینگی و چرخش پول، ارتباط با چین و کشورهای غربی،همگی نوید بخش رشد و توسعه است. بنابراین با توجه به پیشرو بودن صنعت مسکن قطعا در این بخش نیز با رونق و رشد همراه هستیم.



:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 5 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: در روزهای ابتدایی هفته گذشته شاهد رکود شدید بازارآهن بودیم و همین رکود منجر به کاهش قیمت میلگرد روی رنج قیمتی ۱۴ هزار تومان شد، اما سیاست خردمندانه فولادی ها در روزهای پایانی هفته پیش از طریق افزایش قیمت شمش، این روند کاهشی قیمت میلگرد را متوقف کرد. لازم به ذکر است که رکود در بازار آنچنان چشمگیر بود که حتی پس از افزایش بسیار محدود قیمت ها ، بازار همچنان در ثبات بود.

در پی معاملات بورس کالا در هفته گذشته نه تنها فقط ۲۸ درصد عرضه شمش معامله شد بلکه در معاملات مقاطع نیز هم ۵ درصد از سبدهای میلگرد به معامله انجامید. می توان اظهار داشت که معاملات برای هر دو گروه کمتر از یک درصد بوده است. در بازارهای جهانی نیز دولت چین برای کنترل قیمت ها تلاش چشم گیری داشت ولی در نهایت امر موثر واقع نشد و نه تنها خبری از رشد شدید قیمت ها نیست بلکه اصلاح محدود قیمت ها نیز آغاز شد، در حالیکه در روز چهارشنبه به گزارش متال بیلت CIS  کاهش ۱۰ دلاری را لمس کرد. 

در ادامه می توانید این خبر ا نیز مطالعه کنید: مقاومت بازارآهن در برابر تغییرات

دلار طی دو هفته اخیر در کانال ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان نوسان داشت، نتیجه مذاکرات وین می تواند بر نوسانات ارز تاثیر مستقیمی گذاشته و نوسانات را تشدید کند. در رابطه با مذاکرات وین اظهاراتی متفاوت به چشم می خورد یکی از طرف های مذاکرات وین که کشور روس است معتقد است که این هفته با احتمال زیاد باید دور آخر مذاکرات برگزار شود و از سوی دیگر از کاخ سفید صحبت های متناقض دریافت می شود. نکته قابل توجه دیگر که نیاز به بررسی دارد، بحث اختلاف قیمتی دلار آزاد و دلار نیمایی است و گویا بازار ساز تا بدین لحظه تدبیری در این جهت نیاندیشیده است. 

با بررسی رفتار فولادی ها در سال جدید اینطور به نظر می رسد که تصمیم گرفته اند تا افزایش قیمتی را لحاظ کنند، گرچه آنان به افزایش قیمت کمرهمت بسته اند، در سوی دیگر میدان تورم انتظاری منفی و صبر وشکیبایی خریداران مشاهده می شود. همین مسئله موجب می شود که در نهایت، رکود عمیق تر و نوساناتی محدود به علت تغییر نرخ ارز مشاهده می شود. 

طبق بررسی ها و آنچه که ذکر شد احتمال کاهش قیمت ها از روزهای ابتدایی هفته جاری دور از ذهن نیست، اگر در این بین به واسطه مذاکرات، نرخ ارز نیز کاهشی شود شیب کاهش قیمت ها ممکن است تندتر شود، می توان دریافت که با نوسان اندک دلار در ابتدای هفته می توانیم شاهد ثبات قیمتی باشیم و در اواسط هفته نیز بایستی چشم انتظار قیمت پایه شمش باشیم و بر این اساس بازار روند جدید را نمایش خواهد داد.



:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 5 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: در پی مذاکره با رئیس هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران چنین گزارش شد: در کمیته ای که اخیرا با حضور نوردکاران و فولادسازان برگزار شد تصمیم بر این شد که با گمرک نیز صحبت ها و رایزنی هایی شکل بگیرد که در نهایت آخرین قیمت صادراتی که در اظهارنامه شرکت بورسی تولید کننده مقاطع فولادی درج می شود مبنای ارزش پایه صادراتی، سایر شرکت ها و رفع تعهدات ارزی آن باشد.

در نشستی که با حضور معاون معدنی وزیر صمت و اعضای انجمن های نوردکاران و فولادسازان برگزار شده، سید احمد رضوی نیک اعلام داشت: در این نشست مبنا قرار گرفت که برای حمایت از محصولات نهایی، قیمت صادراتی شرکت های معتبر صادر کننده بزرگ بورسی برای شرکت های نوردکار صادر کننده نیز لحاظ شود که تمامی اعضا در سر این موضوع توافق کرده اند. 

خواسته ی اصلی نوردکاران بدین شرح است که ملاک قیمت گذاری بر دو اساس بهتر است لحاظ شود اول اینکه ۸۰ درصد قیمت CIS ملاک ارزش گذاری قرار گیرد و یا حالت دوم اینکه با تعرفه هایی که در مواقعی خاص بر روی محصولات نهایی اعمال می شود ارزش گذاری گردد، چرا که هم اکنون تعداد کثیری از نوردکاران صادر کننده و صادر کنندگان بورس محصولات نهایی خود را زیر قیمت و حتی کمتر از قیمت جهانی شمش صادر می کنند. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: عدم شفافیت قیمت فولاد

رضوی نیک اظهار داشت: این در خواست تنها یک دلیل داشت آن هم به علت واقعی نبودن قیمت محصولات نهایی اعلام شد که در نهایت با حمایت تمامی اعضا و وزارت صنعت ، انجمن فولاد، سازمان حمایت از مصرف کننده، نماینده دادستان و سازمان تعریزات همراه بود.مهم ترین توافق در این نشست چنین است که قیمت صادراتی محصولاتی چون میلگرد، نبشی و تیرآهن ۶۴۰ دلار اعلام شود و مقرر شد گمرک نیز نرخ ۸۱۰ دلار را اصلاح نمایند. چرا که پیش از این نیز صادرکنندگان نوردی باید مابه التفاوت حدود ۱۲۰ دلاری را به بانک مرکزی پرداخت می کردند در حالیکه خود محصول را کمتر از ۶۴۰ دلار فروخته بودند و اگر هم چنانچه این مبلغ را به بانک مرکزی پرداخت نمیکردند، به جرائم تعزیرات حکومتی محکوم می شدند.

رییس هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران در نهایت بیان کرد: حمایت از تولیدات داخلی و کاهش تنش های بازار داخلی و ایجاد آرامش و ثبات نسبی در بازار دست رنج منطقی کردن قیمت های صادراتی است. لازم به ذکر است اگر آنچنان که باید ما از محصول نهایی حمایت نکنیم، در نهایت ناچار به خام فروشی مواد اولیه خواهیم شد و همین امر صادرات شمش منجر به حذف اشتغال پایین دستی خواهد شد. 

متاسفانه قیمت پایه صادراتی مقاطع فولادی در گمرک نیز بر اساس قیمت های جهانی درج شده در متال بولتن ثبت می شد و همین امر در کنار پایین تر بودن قیمت مقاطع فولادی صادراتی ایران واحدهای نوردکار را با مشکلات زیادی مواجه می کرد . درج نرخ ارزش پایه صادراتی که نه تنها واقعی نیست بلکه صرفا نرخی ظاهری است، فرآیند بازگشت ارز حاصل از صادرات محصولات فولادی را با نابسامانی های مواجه ساخته بود و تعهدات غیر منطقی را برای صادرکنندگان مقاطع فولادی ایجاد کرده بود.



:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 تير 1400 | نظرات ()