نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: روز گذشته بازار ارز شاهد نوسانات کاهشی بود به‌طوری که دلار با نرخ ۲۷ هزار و ۳۵۰ تومان در بازار آزاد معامله شد، به همین موازات آمارها از قیمت روز آهن حاکی از ثبات قیمت‌ محصولات فولادی در اکثر مبادی فروش بود و نوسان چندانی رخ نداد.

 بنابر گزارش‌ موجود از بازارهای جهانی نیز قیمت‌های صادراتی ایران و منطقه CIS هم تقریبا ثابت بود و ارز نیما هم تغییر قیمت قابل ملاحظه‌ای نداشت. برآیند این سکون نسبی در روز گذشته به کاهش رقابت‌ها در معاملات بورس کالا منجر شد، از همین رو در بازار آهن نیز روند صعودی آرامی که در چند روز اخیر شکل گرفته بود متوقف و در آن ثبات نسبی حاکم شد. در خلال سکون حاکم بر بازار روز گذشته خبری مبنی بر ارجاع طرح فولادی به کمیسیون صنایع و معادن منتشر شد که ظاهرا بر روند بازار تأثیرگذار نبود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: صعود قیمت آهن در سایه شمش

تحلیل اهن پرایس از اوضاع قیمت آهن الات  در روز چهارشنبه بیانگر این است که قیمت میلگرد در بیشتر مبادی فروش بدون تغییر بود ولی در عین حال تعداد محدودی از شرکت‌ها نیز نوسانات کاهشی و همچنین افزایشی ۵۰ تا ۱۰۰ تومانی را اعلام کردند. به عنوان نمونه میلگرد ۱۴ نیشابور با قیمت ۱۵ هزار و ۶۱۰ تومان معامله شد که با کاهش ۱۰۰ تومانی همراه بود اما قیمت میلگرد ۱۴ ذوب اهن اصفهان با افزایش ۵۰ تومانی اعلام شد. قیمت نبشی و ناودانی هم تقریبا در تمام مبادی فروش ثابت بود و فقط یک کارخانه با افزایش ۱۰۰ تومانی اعلام قیمت کرد. قیمت تیرآهن نیز مانند سایر محصولات فولادی بدون تغییر بود و در بخش شاخه‌فروشی شاهد کاهش ۱۰ الی ۳۰ هزار تومانی بودیم، مثلا تیرآهن ۱۴ کارخانه ذوب اهن اصفهان با ۲۰ هزار تومان کاهش اعلام قیمت شد. قیمت پروفیل‌ها نیز تقریبا در تمام مبادی فروش ثابت اعلام شد و تنها یک محصول کاهش ۱۰۰ تومانی داشت.

از جمله مهمترین اخبار روز گذشته که گویا تأثیری نیز بر نوسانات بازار آهن نداشت، بازگشت دو طرح به کمیسیون بود که پیش‌تر به آن اشاره شد. یکی از این طرح‌ها که با هدف اصلاح و تنظیم بازار فولاد به اجرا گذاشته شده بود عرضه همه محصولات فولادی در بورس کالا بود. موضوع دیگر ثبت نام همه فعالان فولادی در سامانه جامع تجارت بود، این طرح که با هدف تنظیم و شفاف‌سازی بازار فولاد مطرح شده بود برای بررسی بیشتر از صحن مجلس به کمیسیون صنایع و معادن برگشت داده شد. محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در جلسه علنی روز سه‌شنبه از بازگشت این طرح به کمیسیون برای بررسی بیشتر و اظهارنظر دولت جدید در این‌باره خبر داد.

انجمن تولیدکنندگان فولاد از جمله تشکل‌هایی هستند که بر این طرح انتقاد داشتند و می‌گفتند: عرضه لوله و پروفیل در بورس کالا نباید حذف شود و اگر هدف تنظیم بازار است باید تمامی محصولات بدون استثنا عرضه شوند. از جمله انتقادات دیگر این صنف این بود که اجبار به عرضه همه محصولات تولیدی کارخانه‌ها در بورس و صادرات محصولات مازادی که به فروش نرسیده موجب بروز مشکلاتی برای تولیدکنندگان خواهد شد.

شرکت‌های سنگ آهن و فولادی نیز از جمله مخالفان این طرح به شمار می‌روند که اظهار می‌کنند: شیوه‌نامه‌ای که برای تنظیم بازار فولاد ابلاغ می‌شود بدون در نظر گرفتن مسائل اقتصادی از جمله نرخ ارز، تورم، قیمت‌ جهانی و ... است که این امر واکنش منطقی بازار به این عوامل را از تولیدکنندگان می‌گیرد و در طولانی مدت به جای حل مشکلات، خود به مشکل و مانعی مضاعف مبدل خواهد شد.

داریوش اسماعیلی معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز از جمله مخالفان این طرح به شمار می‌رود، به اعتقاد وی طرح هر شیوه‌نامه‌ای باید در جهت تأمین منافع مردم باشد و موجب تسهیل امر تولید گردد، همچنین دامنه این قوانین اصلاحی باید تمامی بازارها از جمله مس، سرب و روی را دربر بگیرد نه اینکه تنها متوجه بازار فولاد و در جهت تنظیم یک بازار باشد.

امتیاز به این مطلب:

 

 


:: بازدید از این مطلب : 230
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پراس: اخبار موجود از بازار ارز بیانگر نوسان جزئی در نرخ دلار بود به طوری که روز گذشته با قیمت ۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان در بازار آزاد معامله ‌شد، اما قیمت آهن الات همچنان روندی صعودی آرامی داشت و شاهد افزایش قیمت اکثر مقاطع طویل در بازار آهن بودیم.

همانطور که در اخبار پیشین بررسی کردیم بازار آهن به تخته پاره‌ای می‌ماند که با هر موج خبری به اینسو وآنسو می‌رود. نوسانات قیمت محصولات فولادی درحال حاضر به جای تأثیر از عوامل کلان اقتصادی متأثر از اخبار ریز و درشت و تصمیمات سیاسی مسئولان است و جالب اینجاست که گاهی حتی اگر این اخبار مثبت باشد باز هم بازار آهن مسیر صعودی خود را در پیش می‌گیرد، به طوری که پیش‌بینی اوضاع بازار و قیمت آهن  را در این روزها دشوار می‌نماید زیرا اینطور که به نظر می‌رسداین نوسانات بر پایه و اصول خاصی اتفاق نمی‌افتد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: نوسانات نامنظم بازار آهن

 با بررسی علل سیر صعودی قیمت آهن می‌توان گفت که در زمینه مذاکرات وین و لغو تحریم‌ها جریان تازه‌ای رخ نداده و نرخ دلار هم نوسان چندانی نداشته است از این رو تنها دلیلی که می‌توان برای این افزایش‌ها به شمار آورد اخبار موجود در زمینه لزوم عرضه همه محصولات فولادی در بورس کالا است. طبق این خبر وزیر صنعت، معدن و تجارت طی ارسال نامه‌ای به رؤسای سازمان‌های صمت استا‌ن‌ها عرضه همه محصولات تولیدی کارخانه‌ها در بورس کالا از جمله مقاطع طویل و تخت و شمش فولادی را الزامی دانست و گفت: حتی اگر محصولات به فروش نرسد مابقی آنها را صادر خواهیم کرد یعنی صادر کردن محصولات فولادی در گرو عرضه آنها در بورس کالا است. به عقیده وزیر صمت عرضه همه محصولات در بورس کالا هم در تعیین منطقی قیمت‌ها و تنظیم بازار مؤثر است و هم با ایجاد شفافیت در بازار مانع از رانت‌خواری خواهد شد.

اما عامل دیگری که برای رشد قیمت آهن‌آلات می‌توان نام برد افزایش قیمت شمش منطقه CIS است. طبق آمار قیمت شمش بیلت منطقه CIS روز گذشته رشد ۲۹ دلاری را تجربه کرده به طوری که هر تن از آن به قیمت ۶۴۹ دلار به فروش رسیده است. در بورس کالا هم شاهد رشد یک درصدی رقابت شمش بودیم به گونه‌ای که نرخ فروش آن به طور متوسط ۱۳ هزار تومان ثبت شد.

با این تفاصیل به نظر می‌رسد این جریانات اصلی‌ترین عامل رشد قیمت محصولات فولادی باشد و احتمالا امروز هم شاهد صعود آرام قیمت روزانه آهن باشیم. زیرا اینطور که به نظر می‌رسد رشد یک درصدی شمش در قیمت عرضه هفته آتی آن مؤثر بوده و به سیر افزایشی بازار آهن دامن خواهد زد.

طبق آمار اهن پرایس از قیمت روز اهن‌الات، روز گذشته شاهد افزایش قیمت میلگرد در اکثر شرکت‌ها بودیم به طوری که رشد ۵۰ تا ۲۰۰ تومانی برای این محصول ثبت شد. مثلا میلگرد آجدار ۱۶ ذوب اهن اصفهان روز گذشته به قیمت ۱۶ هزار و ۲۰۰ تومان معامله شد که رشد ۵۰ تومانی داشت. با وجود این چند شرکت نیز بدون تغییر بوده و ثبات قیمت داشتند.

قیمت نبشی و ناودانی نیز تقریبا در همه شرکت‌ها ثابت و بدون تغییر بود و تنها یک شرکت با افزایش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی نبشی اعلام قیمت کرد. قیمت تیرآهن نیز در قسمت کیلوفروشی افزایش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی را تجربه کرد اما در بخش شاخه‌فروشی قیمت‌ها تقریبا ثابت بود و تنها قیمت چند شاخه از ذوب اهن اصفهان افزایش ۱۰۰ الی ۲۰۰ هزار تومانی داشت.

قیمت پروفیل و پروفیل زد نیز در اکثر کارخانه‌ها با رشد قیمت همراه بود که این افزایش ۱۰۰ الی ۷۰۰ تومان به ثبت رسید. در این میان چند شرکت نیز بدون تغییر بودند و ثبات قیمت داشتند. قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز در بیشتر شرکت‌ها افزایش ۲۰۰ تومانی داشت و برخی شرکت‌ها نیز ثباث قیمت داشتند.



:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: گزارش‌ها از بازار ارز حاکی از نوسان جزئی نرخ دلار در روز گذشته بود، به طوری که دلار در بازار به قیمت ۲۷ هزار و ۱۸۰ تومان معامله می‌شد. اگرچه قیمت آهن‌الات  تاحدودی روند افزایشی داشت اما به طور کلی التهابات بازار آهن تا حدی فروکش کرده و قیمت‌ها در برخی شرکت‌ها بدون تغییر و ثابت بود.

به نظر می‌رسد عرضه شمش امروز در بورس کالا از عمده‌ترین دلایل ایجاد این ثبات قیمت‌ در بازار اهن باشد زیرا طبق آخرین تجربه از عرضه شمش که مورد استقبال قرار نگرفت، قیمت امروز عرضه شمش هم ثابت است.
درادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: صعود بازار آهن ناشی از رشد نیما
از طرفی رشد قیمت صادراتی و منطقه CIS و نرخ ارز نیمایی موجب افزایش فاصله قیمت شمش بورس کالا با قیمت‌های جهانی شده که این امر نیز به اوضاع فعلی بازار آهن دامن می‌زند. از همین رو می‌توان اینطور نتیجه گرفت که همچنان سیاست‌های دستوری در زنجیره فولاد جاری است و دولت نتوانسته بازار فولاد را تنظیم کند.

طبقه تحلیل اهن پرایس از قیمت روز آهن در روز گذشته اینطور برآورد می‌شود که قیمت میلگرد در برخی شرکت‌ها به طور میانگین با افزایش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی همراه بود اما برخی شرکت‌ها نیز ثبات داشتند و قیمت‌ها بدون تغییر بود. قیمت ناودانی و نبشی نیز در اکثر مبادی فروش ثبات داشت اما برخی شرکت‌ها نیز با افزایش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی اعلام قیمت کردند. قیمت تیرآهن در نیز در بخش کیلوفروشی تقریبا ثابت بود اما در بخش شاخه‌فروشی افزایش ۱۰ تا ۲۰ هزار تومانی داشت. مثلا تیرآهن ۱۲ ذوب اهن اصفهان روز گذشته به قیمت ۲۰ هزار تومان معامله شد که بیانگر افزایش ۱۰ هزار تومانی این محصول بود. قیمت پروفیل‌ها نیز در اکثر کارخانه‌های تولیدکننده با افزایش ۲۰۰ الی ۵۰۰ تومانی اعلام شد و تعداد محدودی نیز اعلام قیمت نکردند.

گزارش‌ها از تالار صنعتی حاکی از این است که امروز محصولات فولادی در بورس کالا عرضه می‌شود. محصولات فولادی درنظر گرفته شده انواع شمش و ورق فولادی است که مجموع حجم این محصولات ۹۶ هزار و ۹۵۰ تن می‌باشد.کمینه و بیشینه قیمت شمش بلوم که امروز در بورس کالا عرضه می‌شود به‌ترتیب ۱۲ هزار و ۵۱۵ تومان و ۵۱ هزار و ۷۱۳ تومان تعیین شده است و میانگین قیمت عرضه نیز ۱۲ هزار و ۹۳۳ تومان در نظر گرفته شده که نسبت به قیمت عرضه هفته پیش ۴۶ ریال معادل ۰/۰۳درصد افزایش یافته است. 

شایان ذکر است ۴ هزار ورق گالوانیزه هم عرضه می‌شود که قیمت آن ۲۶ هزار و ۵۱۹ تومان درنظر گرفته شده است. قیمت این محصول در مقایسه با عرضه پیشین آن افزایش ۲درصدی داشته است.

امضاهای طلایی عامل رانت‌خواری

امین ابراهیمی مدیرعامل فولاد خوزستان در رابطه با امضاهای طلایی اظهار کرد: صدور بخشنامه‌های متعدد و اتخاذ تصمیمات شخص‌محور بدون در نظر گرفتن منافع کل سیستم زمینه‌ساز شکل‌گیری رانت است، به این معنی که وقتی امضای طلایی در پای بخشنامه‌ای باشد یعنی منافع یک یا چند نفر محدود در نظر گرفته شده است، از این رو برای تنظیم بازار باید منافع همه بخش‌ها در صنعت فولاد از جمله انجمن‌ها، فولادسازان، نوردی‌ها و معدنی‌ها را در نظر داشت.

عمده‌ترین مسئله‌ای که در صدور بخشنامه باید در نظر گرفته شود دقت و نظارت در صدور آن است، به‌طور مثال سال گذشته به‌واسطه بخشنامه‌ای که صادر شد به میزان ۳۰ الی ۴۰ میلیارد پول وارد بازار شد که گویا افراد بخصوصی از این رانت بزرگ منتفع شدند.

طبق این بخشنامه که درسال گذشته صادر و اخبار آن به‌طور گسترده‌ نیز در رسانه‌های خبری منعکس شد بدین صورت بود که کارخانه‌ها به عرضه ۷۰درصد از تولیدات خود در بورس کالا ملزم شدند. با اینکه قیمت شمش با محصولات نوردی کم شده بود اما فولاد خوزستان تولیدات خود را عرضه کرد. درحالی محصولات در بورس کالا عرضه شد که برخی شرکت‌ها امکان فروش خارجی و داخلی را نداشتند از این رو افراد خاصی این محصولات را خریداری کرده و آنها را دپو کردند.
این جریان نتیجه اتخاذ تصمیمات شخص‌محور و صدور بخشنامه‌هایی با امضاهای طلایی است که زمینه‌ رانت‌خواری میلیاردی برای افراد خاصی را ایجاد می‌کند. امید است پس از این وزارت صنعت، معدن و تجارت در صدور بخشنامه‌ها نظرات و پیشنهادات افراد متخصص در این زمینه را در نظر بگیرد تا تنها تأمین‌کننده منافع طیف خاصی از افراد جامعه نباشد.



:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: اخبار بازار ارز حاکی از نوسان جزئی نرخ دلار است، روز گذشته دلار با قیمت ۲۷ هزار و ۱۹۰ تومان معامله شد که افزایش چندانی نداشت اما قیمت روز آهن همچنان سیر صعودی در پیش گرفته و شاهد بودیم که بیشتر محصولات فولادی رشد قیمت‌ را تجربه کردند.

آنطور که به نظر می‌رسد رشد فزاینده قیمت‌ها در بازار آهن تحت تأثیر رشد ارز نیمایی است و بازارسازان در صدد سوق دادن این ارز به سمت نرخ بازار هستند، به‌طوری که روز گذشته حواله دلار آمریکا ۸۹ ریال افزایش پیدا کرد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بحران انرژی و نابسامانی بازار آهن

به اعتقاد برخی دولت در پی تک‌نرخی کردن ارز است زیرا اخباری که به گوش می‌رسد حاکی از این است که دولت در صدد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کلاهای اساسی مانند دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی است. از طرفی در حالی مهرماه به پایان می‌رسد که وزیر صنعت وعده خود را مبنی بر عرضه همه محصولات فولادی در بورس کالا را عملی نکرده است که این امر وجهه مثبتی در پرونده عملکردی وی ندارد.

طبق تحلیل اهن پرایس از اوضاع قیمت اهن الات در روز گذشته شاهد افزایش قیمت محصولات فولادی در بیشتر مبادی فروش بودیم. قیمت میلگرد از همان ابتدای روز در مسیر افزایشی قرار گرفت که رشد ۵۰ الی ۳۵۰ تومانی داشت. مثلا میلگرد ۱۴ کارخانه ذوب اهن اصفهان با قیمت ۱۵ هزار و ۷۵۰ تومان به فروش رسید که گویای افزایش ۱۰۰ تومانی آن نسبت به نخستین روز هفته بود. قیمت نبشی و ناودانی نیز همچون سایر محصولات با افزایش ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی اعلام شد و فقط در یک شرکت قیمت‌ها ثابت و بدون تغییر بود. قیمت پروفیل‌ها نیز در اکثر مبادی فروش با ۱۰ الی ۴۰۰ تومان افزایش قیمت اعلام شد اما کاهش ۲۰۰ تومانی و ثبات نسبی در برخی شرکت‌ها را نیز شاهد بودیم.

روز گذشته از عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا خبر دادیم. طبق آمار به دست آمده ۴۲ هزار تن آهن اسفنجی با قیمت ۷۹ هزار ریال عرضه شد که فقط ۱۶ هزار تن آن به فروش رسید. این رقم بیانگر کاهش ۲/۷درصدی قیمت این محصول نسبت به عرضه پیشین آن است. گندله سنگ آهن پولاد اردکان هم که به میزان ۵۰ هزار تن عرضه شده بود تقاضایی نداشت و هیچ معامله‌ای صورت نگرفت.

مهرداد اکبریان رئیس انجمن سنگ آهن درباره عرضه کل محصولات تولیدی در بورس کالا اظهار کرد: سامانه بورس با اینکه محل مناسبی برای کشف قیمت‌ها و حجم عرضه و تقاضای مصرفی است اما در عین حال شرکتی خصوصی است که محدودیت‌هایی نیز دارد.

وی بیان کرد: عرضه همه تولیدات کارخانه‌ها به صورت یکجا در بورس کالا امری نادرست است و باید درباره این تصمیم تجدیدنظر شود. به نظر می‌رسد اگر تنها قسمتی از محصولات را عرضه کنیم و مابقی را براساس قیمت پایه‌ که در بورس کشف شده، عرضه کنیم امری منطقی است که در این صورت تولیدکنندگان را نیز محدود نکرده‌ایم.

وی در پایان گفت: شرکت بورس کالا نمی‌تواند کل بازار را تنظیم کند و برای سامان دادن به عرضه و تقاضا بهتر است پلتفرم‌های بورسی دیگری نیز ایجاد شود تا روند انجام این امر تسهیل یابد.

حذف قیمت‌گذاری دلاری از اقتصاد

رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت از برنامه خارج کردن اقتصاد ایران از دلاری بودن خبر داد و اظهار کرد: قیمت اصلی شمش در بازار داخلی ۱۳ هزار تومان است اما وقتی با دلار قیمت‌گذاری می‌شود قیمت آن به بیش از ۱۸ هزار تومان می‌رسد. بهتر است محصولات براساس نرخ دلار قیمت‌گذاری نشود و طبق شرایط اقتصادی کشور باشد.

فاطمی‌امین افزود: در ۲ هفته پیش رو فولاد و پتروشیمی را به‌صورت ۱۲ ماهه عرضه خواهیم کرد که در این صورت پیش‌بینی قیمت محصول برای پیمانکاران سهل و آسان خواهد بود. همچنین این طرح موجب حذف سهمیه‌بندی‌ها می‌شود که نتیجه آن از میان برداشته شدن رانت‌ است. وی گفت: محصولاتی که از طریق واردات تأمین می‌شود نیز براساس اقتصاد ایران قیمت‌گذاری خواهد شد.

در ادامه سیداحمد رضوی نیک رئیس هیئت مدیره انجمن نوردکاران نیز در این زمینه اظهار کرد: هزینه همه امور تولید محصولات فولادی برپایه پول کشور خودمان است، بنابراین قیمت‌گذاری مواد اولیه بر پایه دلار هیچ توجیهی ندارد. این مسئله از مواردی است که به کاهش ارزش پول ایران دامن زده است. وی این تصمیم را اجرایی دانست و افزود: برای تسهیل این امر ظرفیت‌های خالی نوردکاران را به تولیدکنندگان ورق می‌دهیم که در این صورت ظرفیت تولید ورق در کشور ۶ میلیون تن افزایش می‌یابد.



:: بازدید از این مطلب : 73
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: بازار ارز روز شنبه شاهد افزایش جزئی قیمت دلار بود که با نرخ ۲۷ هزار و ۲۳۰ تومان معامله ‌شد، همچنین با بررسی قیمت روز آهن شاهد افزایش نسبی قیمت محصولات فولادی در بازار اهن بودیم، به طوری که به جز چند شرکت که ثبات قیمت داشتند بقیه شرکت‌ها با افزایش نسبی اعلام قیمت کردند.

می‌توان رشد آرام نرخ ارز نیمایی را در افزایش قیمت‌ها دخیل دانست، از طرفی رشد قیمت‌های جهانی ناشی از نگرانی‌های بحران انرژی در این نوسان قیمت‌ها بی‌تأثیر نبود. درپی بررسی اوضاع بازار در یک ماه گذشته شاهد رشد ملایم قیمت ارز نیمایی تا حدود ۴۳۹ تومان بودیم، همچنین به‌دنبال چالش‌های پیش روی انرژی و توجه به این مسئله قیمت بیلت CIS و بلیت صادراتی ایران نیز افزایش نسبی را تجربه کرد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تمایل بازار آهن به ثبات

همانطور که در اخبار روزهای گذشته بررسی کردیم از اصلی‎‌ترین علل نوسان قیمت در بازار آهن اخبار مربوط به تصمیمات سیاسی از جمله مذاکرات برجام است، با اینکه روز گذشته بین کره جنوبی و آمریکا جلسه‌ای با محوریت دارایی‌های بلوکه شده ایران برگزار شد و اینکه طرفین مذاکره درحال بررسی تمهیدات ازسرگیری مذاکرات برجام هستند، اخبار مثبتی است که برخلاف انتظار در اوضاع بازار تأثیر معکوسی داشت و قیمت‌ها رو به افزایش بود.

طبق آمار اهن پرایس از قیمت اهن الات، در روز گذشته شاهد افزایش رشد نسبی قیمت میلگرد در بیشتر شرکت‌ها بودیم به طوری که این افزایش در ساعات اولیه روز بین ۳۰ الی ۴۵۰ تومان محاسبه شد اما برخی شرکت‌ها قیمت سوم نیز اعلام و درنهایت فروش خود را متوقف کردند، در کنار این قیمت‌ها در برخی شرکت‌ها نیز بدون تغییر بود. به عنوان نمونه میلگرد آجدار ۱۴ کارخانه ذوب اهن اصفهان روز گذشته به قیمت ۱۵ هزار و ۶۵۰ تومان معامله می‌شد که به نسبت روز پنجشنبه افزایش ۳۰۰ تومانی داشت.

همچنین قیمت نبشی و ناودانی نیز در برخی شرکت‌ها بدون تغییر بود، برخی به‌طور کلی اعلام قیمت نکردند و در بعضی از شرکت‌ها نیز با افزایش ۵۰ تا ۱۰۰ تومانی اعلام قیمت شد. قیمت تیرآهن نیز در بخش کیلوفروشی افزایش ۱۰۰ تومانی داشت اما در قسمت شاخه‌ای فروشی به طور میانگین ۱۰ الی ۵۰ هزار تومان قیمت‌ها کاهش داشت و برخی شرکت‌ها نیز تغییر قیمت نداشتند. مثلا قیمت تیراهن ۱۴ ذوب اهن اصفهان ۶۰ هزار تومان کاهش داشت. قیمت پروفیل‎‌ها نیز کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی را تجربه کرد اما در بیشتر مبادی فروش شاهد ثبات قیمت‌ محصولات بودیم.

براساس اخبار موجود از تالار صنتعی امروز ۵۲ هزار تن مواد اولیه در بورس کالا عرضه می‌شود که شامل ۵۰ هزار تن گندله سنگ آهن و ۲ هزار تن آهن اسفنجی بریکت بود. گندله سنگ آهن ذوب فولاد اردکان با قیمت ۳ هزار و ۶۳۶ تومان عرضه می‌شود که نسبت به نرخ پایه عرضه قبل کاهش ۰/۷درصدی داشته است. اهن اسفنجی بریکت پارس پولاد نیز با قیمت ۸ هزار و ۴۴۰ تومان عرضه می‌شود که ۴/۸درصد نسبت به نرخ پیشین کاهش دارد.

کاهش دخالت دولت در تعیین قیمت‌ فولاد

امیر صباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو درباره کاهش دخالت دولت در قیمت‌گذاری محصولات صنعتی بیان کرد: دولت باید بین تنظیم بازار و قیمت‌گذاری‌های دستوری تفاوت قائل شود. بررسی مختصر وضاع بازار سایر کشورها مبین این جریان است که سیاست دولت‌ها برمبنای تنظیم و تسهیل قیمت‌ها در صنایع فولاد است و دخالتی در تعیین قیمت‌ها ندارند. در این زمینه دولت چین را می‌توان مثال زد که برای برخی محصولات فولادی عوارض صادراتی تعیین می‌کند یا دولت روسیه که در این زمینه مانند چین عمل می‌کند و به طور کلی همه اینها به منزله تنظیم و تسهیل‌گری در صنعت فولاد است که جزو وظایف دولت‌ها به شمار می‌رود، اما این تنظیم‌گری تنها به حوزه صنعت فولاد محدود نمی‌شود و درباره مصرف‌کنندگان و زنجیره‌های خرد و پایین‌دست هم صدق می‌کند.

بنابراین لازم می‌نماید که برای کاهش دخالت دولت در زنجیره فولاد، تشکل‌ها و انجمن‌ها در زمینه تنظیم صنعت فولاد به صورت جدی ایفای نقش داشته باشند به همین منظور بهتر است که این تشکل‌ها با هم اتحاد داشته باشند تا تصمیمات تخصصی بر دخالت‌های دولت غالب شود.



:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 25 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: مهرداد اکبریان، رئیس انجمن سنگ آهن اظهار داشت: رانت به دلیل وجود قیمت‌گذاری‌های دستوری یا اعمال محدودیت در میزان عرضه و تقاضا و همچنین وجود امضاهای طلایی به وجود می‌آید. در واقع آنچه که وزیر صمت اعلام کرد باید در درون دولت انجام گیرد. یک مسئله واضح است که برخی افراد آماده ایستاده‌اند تا از آب گل‌آلود ماهی بگیرند.

فی الواقع قیمت‌هایی که وزارتخانه اعلام می‌نماید پایین‌تر از قیمت بازار است چرا که برخی از افراد به واسطه ارتباطات و ضابطه به راحتی با قیمت پایین‌تر خریداری می‌کنند که در نهایت به احتکار محصول در انبار می‌انجامد و در زمان مناسب با قیمتی بالا عرضه می‌کنند و همین افراد توازن بازار را در هم می‌شکنند و در نهایت مصرف‌کنندگان اصلی بیشتر ضرر می‌کنند و هزینه تولید برایشان بیشتر تمام می‌شود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: محصولات فولادی و شمش در بورس کالا

وی افزود: نتیجه همین امضاهای طلایی وارد شدن خسارت به تولیدکنندگان و همچنین صادرات کشور شد، بلاشک در این شرایط بهترین یا اولین قدم وزیر صمت باید در جهت حذف امضاهای طلایی و حذف برخی بخشنامه‌های نابخردانه است. تعداد این بخشنامه‌های صنعت فولاد به اندازه‌ای زیاد شده است که نیاز است موشکافانه مورد بررسی قرار گیرد و برخی از بخشنامه‌ها لغو شده و با قوانین واضح جایگزین گردد.

ایشان در پایان اذعان داشت: من معتقدم حتی اگر رانتی در زنجیره فولاد پیش آمده دلیل اصلی آن تصمیات نادرست و بخشنامه‌های غیرمنطقی بوده است که یک خلأ در این میان ایجاد کرده و بعضی دلالان بدون زحمت پول زیادی به دست آورده‌اند.

به گزارش اهن پرایس، حمیدرضا رستگار رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد استان تهران اعلام کرد: اجرای سامانه تجارت و دریافت کد فعالیت توسط فعالان صنعت فولاد را از راهکارهای پیشنهادی وزیر صمت دانست.

وی گفت: در آخرین جلسه‌ اتحادیه صنفی توزیع‌کنندگان آهن و فولاد با رئیس سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان اجرای طرح ثبت نام در سامانه جامع تجارت مثبت ارزیابی شد، همچنین به آقای تابش پیشنهاد شد که ثبت‌نام همه واحدهای صنفی در این سامانه مهیا شود. زیرا وجود سامانه‌های متعدد برای واحدهای کوچک زمان‌گیر و هزینه‌بر است. گاهی پیش می‌آید که یک واحد صنفی با استفاده از این سامانه‌ها برای خرید یک شاخه تیراهن زمان زیادی صرف می‌کنند که به‌نظر می‌رسد باید قوانین موجود در این زمینه را بازبینی کرد تا موانع موجود نیز رفع گردد.

از طرفی واحدهای صنفی نیز برای استفاده از سامانه جامع تجارت آموزش‌های مربوطه را ندیده‌اند که باید به این امر هم توجه کرد. همچنین ممکن است برخی افراد مرتکب تخلفاتی شده و از عدم آگاهی برخی فعلان صنفی در این زمینه سوءاستفاده کنند که قانونگذار باید از ایجاد زمینه چنین تخلفاتی جلوگیری کند.

پیشنهاد دیگری که در این جلسه مطرح شد این بود که آموزش لازم برای استفاده از سامانه جامع تجارت برای همه واحدهای صنفی مهیا شود تا بتوانند به‌درستی از این سامانه استفاده کنند در غیر این‌صورت استفاده از این سامانه حذف شود.

امتیاز به این مطلب:

 

 


:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 24 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: با بررسی عوامل مؤثر بر نوسانات بازار مسکن، مذاکرات برجام مهمترین علت تغییر قیمت‌ها در چند سال اخیر بود. طبق آمار موجود در سال ۹۸، اخبار مربوط به برجام موجب جهش تورمی قیمت‌ها شد اما در پاییز ۹۹ این موضوع تأثیری معکوس داشت و کاهش قیمت مسکن را رقم زد. طبق تحلیل اهن پرایس از اوضاع خریدوفروش ملک در سال‌های اخیر، بازار مسکن به شدت متأثر از خبار سیاسی به‌ویژه مذاکرات برجامی است و کوچک‌ترین خبری در این زمینه واکنش بازیگران ملک را برانگیخته و سبب ورود خریداران سرمایه‌ای به این بازار می‌شود و در واقع برای این افراد مانند راهنما عمل می‌کند. 

با رشد ۷۰ درصدی قیمت مسکن در سال ۹۷ تقاضای مصرفی کاهش یافت و خریداران سرمایه‌ای وارد بازار شدند. خروج یکطرفه آمریکا از برجام به بازار مسکن شوک وارد کرد که نتیجه آن جهش هیجانی قیمت‌ مسکن به دلیل ترس از افزایش قیمت‌ها بود. اگر عامل غیراقتصادی برجام موجب تورم مسکن نمی‌شد چه بسا معاملات مسکن مانند سال‌های گذشته رونق داشت و ضرر و زیانی متوجه سازندگان نیز نبود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: اصلاح حق کمیسیون واسطه‌های ملکی

از سال ۹۷ تا ۹۹ میزان خرید آپارتمان به نسبت چهار سال گذشته تقریبا به نصف رسیده بود و خانه‌‌اولی‌ها دیگر توانایی خرید نداشتند که این اتفاق حاصل تورم سنگین در این بازار بود. در این دوره قیمت آپارتمان ۶ برابر افزایش پیدا کرد و رشد قیمت در سال ۹۹ نسبت به ۹۷ نیز ۷ برابر بود به طوری که قیمت هر مترمربع ۴ میلیون بود که در این ایام به ۲۸ میلیون رسید و این اتفاق رکود عمیقی را در بازار مسکن یجاد کرد.

اما در پاییز سال گذشته که زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ پایان یافت قیمت مسکن‌ نیز در پی واکنش مثبت به این جریان تا حدودی کاهشی شد. با روی کار آمدن جو بایدن رئیس جمهوری فعلی آمریکا تصور بر این بود که دوباره برجام احیا خواهد شد و باز هم تحت تأثیر اخبار سیاسی تقاضای غیرمصرفی و سرمایه‌ای ملک کاهش یافت. از همین رو در این ایام شاهد کاهش یک درصدی تورم نسبت به ماه پیش از انتخابات آمریکا بودیم. نتیجه این تحلیل‌ها نشان می‌دهد عوامل مؤثر کلان اقتصادی تعیین کننده اوضاع فعلی بازار نیست و بیشتر تحت تأثیر عوامل غیراقتصادی همچون برجام است.

در ماه نخست امسال که احیای مذاکرات برجام به گوش رسید باز هم مسیر افزایشی قیمت متوقف و تا حدود ۳ درصد نیز کاهش پیدا کرد و این جریان کاهشی تا اردیبهشت ماه هم ادامه داشت اما در ماه پایانی فصل بهار به تأثیر از مذاکرات برجام بازهم قیمت‌ها رو به افزایش رفت و در خردادماه شاهد رشد ۳ درصدی قیمت مسکن بودیم که نتیجه این نوسانات افزایش ۷/۴ درصدی قیمت آپارتمان در پایتخت بود. با بررسی آمار افزیش قیمت در سه سال گذشته در مقایسه با نیمه نخست امسال، قیمت مسکن در ایام مشابه سال ۹۷ رشد ۴۴درصدی داشت، در سال ۹۸ رشد ۱۵درصدی تجربه کرد و در سال ۹۹ نیز شاهد رشد۵۵ درصدی بودیم.

قیمت مسکن  متأثر از برجام
 برای پیش‌بینی قیمت مسکن در چند سال آینده فاکتورهای تعیین‌کننده‌ای از قبیل «نسبت قیمت مسکن به قیمت دلار»، «مقایسه رشد قیمت و رشد نقدینگی»، «نسبت قیمت مسکن در تهران به کشور» و مواردی از این‌دست وجود دارد که با بررسی این عوامل به این نتیجه می‌رسیم که قیمت مسکن در بازار فعلی ۵ تا ۱۷ درصد از سطحی که باید باشد، بالاتر است.
طبق تجربه سال‌های گذشته اگر نتایج برجام مثبت باشد به کاهش قیمت مسکن منجر خواهد شد در غیراین‌صورت تورم همچنان پایدار خواهد بود اما ممکن است به نسبت ماه‌های گذشته حدود ۵ درصد کاهش داشته باشد. از طرفی اگر اتفاق مثبتی در زمینه برجام رخ ندهد احتمال رشد قیمت مسکن وجود دارد.

برآیند بررسی تورم مسکن در نیمه نخست امسال گویای این است که قیمت مسکن در مقایسه با سه سال گذشته رشد کمتری داشته است که همین مسئله زمینه‌ساز افزایش فروش و کاهش خرید بود که بر سیر کلی قیمت مسکن تأثیرگذار بود. همچنین به تأثیر از اخبار مربوط به مذاکرات برجامی به دلیل ترس از کاهش قیمت‌ها تمایل به فروش مسکن نیز افزایش پیدا کرد، اما به نظر می‌رسد تا زمانی که تکلیف خانه‌های خالی و کلیدنخورده مشخص نشود با ساخت میلیونی مسکن در هرسال مشکل گرانی و تورم در این زمینه برطرف نخواهد شد.

در پایان با بررسی عوامل مؤثر رشد قیمت مسکن این نتیجه به دست می‌آید که تورم مسکن به ‌تبعیت از تورم عمومی حاکم بر تمامی بازارهای کشور افزایش می‌یابد حتی میزان تورم مسکن ۳ تا ۴ درصد بیشتر از تورم عمومی است. رشد شدید نقدینگی و سیر صعودی تورم از فاکتورهای مهم و تأثیرگذار بر اقتصاد ایران است که باید توسط مسئولان و کارشناسان در این زمینه تدابیر لازم اندیشیده شود.



:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 24 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: روز پنج شنبه نرخ ارز نوسانات جزئی داشت و دلار در بازار آزاد به قیمت ۲۷ هزار و ۱۵۰ تومان به فروش می رسید اما بازار آهن نوسان چندانی نداشت و به طور کلی ثبات قیمتی داشت. 

از آنجایی که به زمان برگزاری مذاکرات وین نزدیکتر شده ایم گویا جو روانی بازار تا حدودی تحت تاثیر این امر مهم قرار گرفت  با این وجود کف مقاومتی ۲۷ هزار تومانی دلار از اخبار قوی تر بوده است. 

شایان ذکر است در طی هفته های اخیر نرخ دلار نیمایی رشد لاک پشتوارانه ای داشت می توان این چنین پنداشت که بانک مرکزی در پی آن است که اختلاف دلار نیمایی و دلار آزاد را کمتر نماید چرا که با نزدیک شدن این دو نرخ به یکدیگر ممکن است بازار ساز به سوی تک نرخی شدن بازار حرکت نماید. به طور کلی فرایند عرضه و تقاضا در بازار آهن کما فی سابق به چشم نمی خورد و تغییرات قیمت بازار آهن ناشی از عواملی بیرونی از حوزه صنعت است و در شرایط کنونی همین عوامل سیاسی بازار آهن را به سوی ثبات سوق می دهد مگر اتفاق سیاسی جدیدی یا تصمیمات جدیدی اعلام شود.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: قیمت آهن‌الات متأثر از بورس کالا

با بررسی قیمت روزانه آهن مشاهده شد که قیمت میلگرد در همه مبادی فروش ثابت بود و فقط یک شرکت ۲۵۰ تومان کاهش را اعمال کرد. در سوی دیگر بازار نیز قیمت نبشی و ناودانی نیز ثابت بود. در بازار تیرآهن نیز سه شرکت قیمت تیرآهن را ثابت اعلام کردند و شاخه های پر فروش ذوب آهن اصفهان ۲۰ الی ۳۰ هزار تومان کاهش قیمت داشت. در بازار پروفیل نیز تعداد کثیری از فروشندگان از اعلام قیمت اجتناب کردند و بقیه شرکت ها نیز ثبات قیمتی را اعمال کردند و فقط یک محصول کاهش ۱۰۰ تومانی داشت.

عرضه محصولات فولادی در تالار صنعتی
 
بر اساس اطلاعیه بورس کالا امروز شنبه، در تالار صنعتی ۱۰۰ هزار و ۳۵۴ تن از انواع شمش آلیاژی و ورق فولادی و مقاطع طویل عرضه خواهد شد.
قیمت پایه ورق سرد فولاد مبارکه ۲۳ هزار و ۵۶۵ تومان است که ایم مبلغ ۴.۱ درصد نسبت عرضه قبلی افزایش داشته است  اما حجم عرضه نسبت به هفته پیشین تغییری نداشته است.

علی محمدی مدیر عامل شرکت آهن و فولاد ارفع اظهار داشت: ما برای ایجاد تعادل در بازار آهن ملزم هستیم که به بازارهای دیگر از جمله بازارهای برون مرزی، منطقه ای و جهانی توجه داشته باشیم.

به طور مثال قیمت بازار فولاد کشورهای دیگر در بیشتر بولتن های ّبین المللی رویت می گردد و ما نمی توانیم آنها را نادیده بگیریم، واضح  است که از گذشته تا کنون ماهیت بازار فعال محصولات فولادی این چنین است نوسانات دائمی دارد و تغییر آن تحت تاثیر مولفه های شاخص بازار است  در نهایت نیاز
است که بازار محصولات فولادی را با قیمت ها و معیارهای منطقه هماهنگ کنیم .



:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 24 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: گزارش‌ها از بازار ارز حاکی از افزایش نرخ دلار در روز گذشته بود. روز چهارشنبه شاهد نوسانات محدودی در بازار ارز بودیم به طوری که دلار با اندکی افزایش با قیمت ۲۷ هزار و ۲۱۰ تومان معامله ‌شد درحالی که آمار موجود از قیمت‌ روز آهن‌ بیانگر ثبات نسبی قیمت محصولات فولادی به همراه کاهش مختصر مقاطع طویل در برخی مبادی فروش بود.

روزگذشته شاهد عرضه میلگرد و تیرآهن در بورس کالا بودیم، اما با توجه به کاهش حجم تیرآهن عرضه شده و همچنین افت تقاضای میلگرد، استقبال چندانی در بازار مشاهده نشد. از آنجایی که اوضاع بورس کالا از فاکتورهای تعیین‌کننده قیمت محصولات فولادی در بازار اهن است، می‌توان اجبار به اعلام قیمت محصولات توسط برخی شرکت‌ها را از اثرات بورس کالا دانست.

طبق تحلیل اهن پرایس از قیمت اهن الات، روز سه‌شنبه شاهد افزایش نسبی قیمت برخی مقاطع بودیم که در پی افزایش محدود قیمت شمش بود و موجب رشد قیمت‌ها شد اما روز گذشته شمش افزایش قیمتی نداشت از همین رو قیمت محصولات فولادی نیز دوباره وارد سکون شد و تقریبا در اکثر شرکت‌ها بدون تغییر بود. با وجود این آنچه در بازار آهن باتوجه به اوضاع فعلی کشور می‌توان پیش‌بینی کرد، ثبات قیمت‌ها است.

براساس قیمت روز اهن‌آلات، قیمت میلگرد در روز گذشته در اکثر شرکت‌ها ثابت بود و معدود شرکت‌هایی کاهش قیمت داشتند که حدود ۵۰ تا ۲۰۰ تومان بود. مثلا میلگرد اجدار سایز ۱۶ کارخانه ذوب آهن اصفهان ۱۶ هزار و ۵۰ تومان معامله شد که کاهش ۵۰ تومانی داشت همچنین قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۶ کارخانه نیشابور نیز ۱۵ هزار و ۲۵۰ تومان بود که با کاهش ۵۰ تومانی به فروش رسید. قیمت ورق سیاه نیز در اکثر شرکت‌ها بدون تغییر بود و کاهش قیمت ۵۰ الی ۲۰۰ تومانی در برخی از مبادی فروش مشاهده می‌شد. قیمت ورق گالوانیزه و ورق روغنی نیز با ثبات نسبی همراه بود و چند شرکت با کاهش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی اعلام قیمت کردند. همچنین قیمت نبشی و ناودانی در تمام مبادی فروش ثابت بود و تغییر قیمتی اعلام نشد. قیمت پروفیل‌ها نیز تقریبا در اکثر شرکت‌ها کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی داشت و برخی شرکت‌ها نیز بدون تغییر بودند.

اصلاح ساختار زنجیره فولاد
خسرو حجتی مسئول خرید گروه صنعتی فولاد یزد، اصلاح ساختار زنجیره فولاد را در گروه کم کردن هزینه‌های تولید، کاهش قیمت نهایی محصولات و ایجاد رقابت اصولی بین تولیدکنندگان و تعیین منطقی و درست قیمت فولاد در بازار دانست و اظهار کرد: گران شدن قیمت برق از مواردی است که افزایش هزینه‌ تولید را برای تولیدکنندگان در پی داشته است به همین جهت قیمت تمام شده محصول هم به ناچار افزایش می‌یابد. بر همین اساس قیمت انرژی برق فاکتوری برای تعیین قیمت فولاد محسوب می‌شود. 

همچنین با توجه به بالا رفتن قیمت مواد اولیه امکان تولید محصولات ارزان هم عملا از بین می‌رود، به‌طبع با کاهش قیمت محصولات فولادی تقاضای مصرفی هم افزایش می‌یابد و میزان فروش هم به تناسب تقاضا بالا می‌رود، به همین جهت نیاز است که برای اصلاح ساختار زنجیره فولاد، همه ابعاد را در نظر گرفت تا اصلاح اساسی و نتیجه‌بخش در این زمینه رخ بدهد. از موارد دیگری که در اصلاح ساختار زنجیره فولاد باید در نظر گرفت اصلاح و تعیین اساس قیمت‌گذاری محصولات فولادی است. شمش کشورهای آسیای میانه اساس قیمت‌گذاری محصولات است که به‌نظر می‌رسد باید اصلاح شود.

 کاهش گرانی چاره‌ساز تورم نیست
بهادر احرامیان نایب رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد درباره تفاوت‌های گرانی و تورم اظهار کرد: هنگامی که مانعی در تأمین یک یا چند کالا ایجاد شود و یا تناسبی بین عرضه و تقاضا نباشد ماحصل آن گرانی است و مختص یک یا چند کشور نیست که در این‌صورت راه‌حل‌هایی برای رفع این موانع پیش‌بینی می‌شود، اما تورم از افزایش بی‌رویه قیمت همه محصولات به‌صورت همزمان شکل می‌گیرد که از عمده دلایل آن کسری بودجه دولت، کاهش حجم پول نسبت به کالا و مسائلی ازین‌دست می‌باشد که اصلاح آن تمهیدات مختص به خود را دارد.

از عمده‌ترین مشکلاتی که این روزها در کشورمان با آن دست‌به گریبان هستیم و تمام ابعاد زندگی مردم را تحت تأثیر قرار داده افزایش تورم است و در ظاهر هم تدبیر خاصی برای رفع یا کاهش آن اندیشده نشده است، راهکاری که چاره رفع گرانی است برای رفع تورم در نظر گرفته می‌شود از این رو همچنان این مشکل در کشور پایدار است و همه حوزه‌ها از جمله صنعت، تولید، کشاورزی و غیره را درگیر خود کرده است. در حال حاضر مدیریت سیستم پولی و جلوگیری از رشد بی‌رویه قیمت‌ها از راهکارهای تعدیل تورم به شمار می‌رود.



:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 22 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: براساس اخبار بازار ارز، روز گذشته نرخ دلار همچنان روند کاهشی داشت و با قیمت 27 هزار و 140 تومان معامله شد اما بازار آهن روندی معکوس داشت و قیمت روز آهن در اغلب شرکت‌ها سیر صعودی در پیش گرفت، در عین حال برخی شرکت‌ها نیز ثبات قیمت داشتند.

روز گذشته 70 هزار تن شمش با کف قیمت به فروش رسید و شرکت‌هایی که شمش خود را به بالاترین قیمت عرضه کردند که مشتری نداشتند. شاید بتوان گفت افزایش قیمت میلگرد در روز گذشته به افزایش قیمت شمش وابسته باشد. برخلاف اوایل هفته قیمت محصولات فولادی روز سه‌شنبه کمی سیر صعودی داشت اما بنابر تحلیل‌های اخیر از بازار روز آهن این نوسانات بیشتر ناشی از تحولات سیاسی موجود است و مطابق متغیرهای کلان اقتصادی توجیه چندانی ندارد و این روند کاهش و افزایش قیمت‌ها همچنان ناپایدار است.

با توجه به شرایط فعلی جامعه و بنابر دلایلی که در خبر روز گذشته با عنوان «رکود عمیق بازار آهن» ذکر کردیم، به نظر می‌رسد قیمت‌ها همچنان ثبات داشته باشند و فاکتوری که به کاهش قیمت در بازار آهن منجر شود، وجود ندارد مگر رخدادهای سیاسی که در کوتاه مدت جو بازار را متشنج کند.

براساس آمار موجود از بازار آهن قیمت میلگرد در روز گذشته در اکثر شرکت‌ها با 50 الی 200 تومان افزایش قیمت اعلام شد اما برخی شرکت‌ها همچنان ثبات قیمت داشته و تعداد محدودی نیز با 50 تومان کاهش قیمت همراه بودند. مثلا قیمت میلگرد آجدار 14 کارخانه آریا ذوب روز گذشته با قیمت 15 هزار و 300 تومان به فروش رسید که 100 تومان افزایش قیمت داشت. اما میلگرد 14 کارخانه صبا فولاد زاگرس با قیمت 15 هزار و 900 معامله شد که کاهش 30 تومانی داشت.

قیمت نبشی در اکثر مبادی فروش بدون تغییر بود و تنها نبشی کارخانه منظومه افزایش 50 تومانی داشت. قیمت ناودانی نیز همچنان ثابت بود و تغییر قیمت نداشت. قیمت تیرآهن نیز در قسمت کیلوفروشی در برخی شرکت‌ها با افزایش 100 تومانی همراه بود اما به‌طور کلی تغییر قیمت چندانی مشاهده نشد، در بخش شاخه فروشی نیز برخی شرکت‌ها افزایش 20 الی 30 هزار تومانی داشتند اما بعضا نیز ثبات قیمت رویت می شد. در این میان قیمت پروفیل‌ها در برخی شرکت‌ها با کاهش 100 الی 300 تومانی همراه بود. مثلا پروفیل با ضخامت 3 کارخانه صابری با قیمت 25 هزار تومان معامله شد که کاهش 300 تومانی داشت.

عرضه مقاطع طویل در بورس کالا
امروز 146 هزار و 206 تن میلگرد، نبشی و تیرآهن در بورس کالا عرضه می‌شود. قیمت پایه میلگرد عرضه‌شده 13 هزار و 871 تومان درنظر گرفته شده که نسبت به آخرین عرضه رشد 6/1 درصدی دارد. میزان میلگرد عرضه شده نیز 128 هزار و 539 تن اعلام شده که این حجم نسبت به عرضه پیشین 29/9 درصد افزایش یافته است. همچنین قیمت تیرآهن 14 هزار و 33 تومان اعلام شده که نسبت به عرضه پیشین این محصول کاهش 0/04 درصدی دارد، میزان تیرآهن عرضه شده نیز 17 هزار و 167 تن در نظر گرفته شده که این میزان به نسبت عرضه پیشین 17/6 درصد کاهش داشته است.

حذف تصمیمات شخصی در کسب‌وکار
سعید عسگرزاده دبیر انجمن سنگ آهن ایران در رابطه با حذف امضاهای طلایی و رواج سیستم تصمیم‌ساز اظهار کرد: ماهیت امضاهای طلایی به این صورت است که این اشخاص در صدد حل مشکل تنها در یک بخش هستند و توجهی به حل معضل در کل مجموعه یا کل سیستم بازار ندارند که این جریان گاهی آسیب‌های جبران‌ناپذیری ایجاد خواهد کرد.

عسگرزاده گفت: بهتر است به جای اعمال تصمیم‌های شخصی و خودمحور یک سیستم تصمیم‌ساز ایجاد شود. زیرا هرچقدر سیستم اداری ما قانونمدار و شفاف باشد تصمیمات شخص‌محور به شیوه صحیح‌تری حذف و اصلاح خواهد شد. وی در ادامه درباره شکل‌گیری سیستم تصمیم‌ساز در سریع‌ترین زمان ممکن گفت: اگر هرچه زودتر این فرایند اجرایی شود دیگر تصمیمات فردی در کسب‌وکارها اعمال نخواهد شد و معضلات در کل یک مجموعه به‌صورت سیستماتیک حل خواهد شد.



:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 21 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس
آهن پرایس: بررسی اوضاع بنگاه‌های املاک و ساماندهی آنها از برنامه‌های وزیر راه و شهرسازی در دولت جدید بود که هنوز اجرایی نشده است. طبق مفاد این طرح، نمایندگان برای اصلاح قیمت مسکن به دنبال کاهش حق کمیسیون واسطه‌های خرید و فروش هستند. به اعتقاد برخی از آنها وابستگی میزان حق کمیسیون به قیمت مسکن در افزایش قیمت مسکن تأثیرگذار است از این رو مسئولان مربوطه در پی اصلاح مشکلات موجود در این زمینه هستند. گویا بررسی این مشکل سال گذشته مطرح شده اما اجرایی نشده بود که در سالجاری در دستور کار قرار گرفت.
 
از مشکلات عمده‌ای که در زمینه افزایش قیمت مسکن اعلام شده، این است که در پی تلاش بازاریاب‌ها برای افزایش دستمزد خود به دنبال فروش یا اجاره ملک با نرخ بالا هستند. زیرا میزان دستمزد واسطه‌های ملکی وابسته به قیمت مسکن است. گویا راهکاری که برای اصلاح این وضعیت پیشنهاد شده کاهش میزان حق‌الزحمه واسطه‌ها به یک‌دوم رقم فعلی است، اما به نظر می‌رسد موانع مهمتری به گرانی مسکن منجر شده است و این راهکار کاملی برای کاهش قیمت مسکن نیست.
 
اگرچه برخی از کارشناسان معتقدند تا زمانی که دستمزد به قیمت مسکن وابسته باشد، این مشکل حل نخواهد شد و باید تدبیر دیگری اندیشیده شود.
از طرفی به اعتقاد کارشناسان اشکال دیگری که به طرح ساماندهی بنگاه‌های املاک وارد است نامشخص بودن حدود وظایف قانونی این واسطه‌هاست که گویا نقش بیشتری در زمینه افزایش نوسانات قیمت مسکن ایفا می‌کند. وجود مشاور در خرید و فروش ملک الزامی است اما اینکه حدود وظایف قانونی آنها مشخص نباشد به نوعی در طرفین معامله عدم اعتماد ایجاد می‌کند که همین امر به کاهش انجام معاملات دامن می‌زند. به همین جهت تعریف وظایف و تکالیف قانونی مشخص و معین برای کاهش نقص موجود در طرح ذکرشده الزامیست.
 
پیشنهاد کارشناسان تعریف وظایف ششگانه برای بازاریابان مسکن است، یکی از این موارد امکان دسترسی خریدار و فروشنده و واسطه به همه‌ فایل‌ها است. زیرا به دلیل ایجاد فضای رقابتی در بازاریابی مسکن، ممکن است خدمات بهتری از جانب واسطه‌ها ارائه شود که این مورد به تضمین منافع طرفین معامله منجر می‌شود. همچنین به نظر می‌رسد اگر هر کدام از طرفین معامله واسطه جداگانه داشته باشند تعارضی در تأمین منافع ایجاد نخواهد شد زیرا به نظر می‌رسد تأمین منافع طرفین معامله توسط یک نفر و به‌طور همزمان امری دشوار باشد.
 
همچنین بررسی درست ثبتی و حقوقی واحدهای مسکونی هنگام خرید و فروش باید جزو مسئولیت‌های واسطه‌گران شمرده شود که لازمه آن نیز داشتن تخصص کافی در این زمینه است که این امر در نهایت به ایجاد فضای امن در معاملات منجر خواهد شد.
همچنین ضروری است گرفتن تأییدیه و ارائه سلامت فنی و حقوقی ساختمان نیز باید در وظایف واسطه‌گران گنجانده شود.
 
در نهایت از جمله وظایفی که برای قانونی شدن آن باید تدبیری اندیشیده شود این است که کلیه فرایند حقوقی خریدوفروش تا هنگام تحویل سند و کلید واحد مسکونی نیز جزو مسئولیت‌های واسطه‌گرها تعریف شود.
 
از دیگر مواردی که در این طرح ذکر شده جلوگیری از تنظیم مبایعه‌نامه در بنگاه‌های املاک است که گویا برخلاف قانون این امر در حال انجام است.
در راستای رفع وابستگی میزان دستمزد واسطه‌ها به قیمت مسکن توصیه‌های دیگری نیز ارائه شده است که به نظر تأثیرگذارتر از کاهش حق‌الزحمه به یک‌دوم است. بنابر توصیه کارشناسان بهتر است تعرفه‌ مشخصی به عنوان نرخ پایه تعیین شود و باقیمانده حق‌الزحمه نیز به تناسب کیفیت و سرعت ارائه خدمات و مسائلی ازین‌دست به مبلغ پایه افزوده شود. این امر به ایجاد رقابت سالم بین واسطه‌ها منجر خواهد شد که نتیجه آن افزایش کیفیت خدمات و رضایت طرفین معامله است.
کمال حسین‌پور عضو کمیسیون عمران مجلس در رابطه با ورود جدی برای اجرای طرح ساماندهی بنگاه‌های ملکی، اظهار کرد: از آنجایی که افزایش قیمت مسکن و نوسانات غیرمنقطی در این بازار از مشکلات اصلی و مهم امروز جامعه است، اجرای هر طرح و رفع هر نوع مانعی که سبب تعدیل قیمت‌ها شود ضروری می‌نماید به همین جهت طرح‌هایی از این‌دست در دست اجرا قرار می‌گیرد.
در ادامه محمدرضا رضایی‌کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز اجرای طرح ساماندهی بنگاه‌های املاک و حذف وابستگی میزان دستمزد واسطه‌ها به قیمت مسکن را ضروری دانست و تأکید کرد: تعیین میزان دستمزد به تناسب میزان قیمت مسکن اقدام صحیحی نیست و این امر ممکن است خود عامل افزایش و تکرار نوسانات قیمت مسکن باشد.


:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: بررسی اخبار بازار ارز نشان‌ می‌دهد که قیمت دلار روزبه‌روز سیر نزولی در پیش گرفته است و گویا این روند همچنان تداوم دارد. روز گذشته هم قیمت دلار در کانال 27 هزار تومان ماند و با قیمت 27 هزار و 430 تومان به فروش رسید. اخبار موجود از قیمت روز آهن نیز بیانگر استمرار ثبات قیمت محصولات فولادی در بیشتر شرکت‌ها است اما در این میان برخی شرکت‌ها هم محصولات خود را با کاهش قیمت اعلام کردند.
در بررسی علل رکود خریدوفروش در بازار آهن دلایل متعددی می‌توان برشمرد، از جمله دلایلی که گویا بیشترین نقش را در شرایط فعلی بازار آهن ایفا می‌کند اخبار مثبت مربوط به مذاکرات وین است. پس از انتشار اخبار مثبت در زمینه از سرگیری مذاکرات برجامی قیمت دلار روزبه‌روز کاهشی شد و بازار آهن نیز مانند دیگر بازارها تحت تأثیر تصمیمات سیاسی جاری با نوسانات دلار همراه شد. تا این لحظه هنوز اتفاق قابل ملاحظه‌ای در این زمینه رخ نداده است به همین جهت می‌بینیم که اکثر شرکت‌ها جانب احتیاط نگه داشته و اغلب قیمت محصولات را تغییر نمی‌دهند برخی از شرکت‌ها کمی قیمت‌ها را کاهشی کرده‌اند ویا به‌کل هیچ‌گونه قیمتی اعلام نمی‌کنند و همچنان منتظر نتایج مذاکرات هستند.
اما در کنار دلیل اصلی که برای ثبات قیمت‌ها در بازار آهن ذکر شد، عوامل دیگری نیز وجود دارد که به وضع فعلی بازار دامن می‌زند. از آنجایی که دولت با کسری بودجه مواجه است به‌نظر می‌رسد توان اجرای طرح‌های عمرانی را نداشته باشد، زیرا به کمبود منابع مالی دچار است.
از طرفی طبق برنامه دولت سیزدهم که قصد داشت سالی یک میلیون واحد مسکونی بسازد، هنوز اجرایی نشده است از این رو براساس تجربیات گذشته و اوضاع فعلی بودجه دولت به نظر می‌رسد این طرح هم به مرحله اجرا نرسد، پس در نتیجه تقاضای چندانی از جانب دولت در بازار آهن پیش‌بینی نمی‌شود. در کنار همه این عوامل می‌توان آغاز فصل سرما و کاهش ساخت‌وسازها را نیز به سایر علل ثبات در بازار آهن و کاهش تقاضای مصرفی نیز اضافه کرد.

براساس آمار موجود از قیمت روز آهن روزگذشته قیمت میلگرد در برخی شرکت‌ها همچنان ثابت بود و برخی شرکت‌ها 50 الی 200 تومان کاهش قیمت داشتند. مثلا میلگرد آجدار سایز 12 کارخانه آریا ذوب با قیمت 15 هزار و 200 تومان به فروش می‌رسید که نسبت به روز یکشنبه 200 تومان کاهش داشت. قیمت نبشی و ناودانی نیز توأم با ثبات در برخی شرکت‌ها با کاهش 100 الی 200 تومانی اعلام قیمت شد. نبشی 50*50 کارخانه آریان فولاد با قیمت 16 هزار و 200 تومان اعلام شد که با 200 تومان کاهش قیمت همراه بود. قیمت تیرآهن در بخش کیلوفروشی نیز تقریبا بدون تغییر بود اما در قسمت شاخه‌ای آن شاهد کاهش 10 الی 30 هزار تومانی قیمت بودیم. قیمت پروفیل‌ها نیز مانند سایر محصولات فولادی تقریبا با ثبات همراه بود و چند محصول با کاهش حدود 200 تا 300 تومان اعلام قیمت شد. مثلا پروفیل سایز 2 کارخانه جهان پروفیل با قیمت 26 هزار و 900 تومان معامله می‌شد که با کاهش 200 تومانی همراه بود.

با توجه به رکود فعلی بازار آهن برخی مسئولان اجرای طرح ساخت مسکن ملی را یکی از راهکارهای کاهش این رکود دانستند. در همین راستا رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران اظهار کرد: اگر پروژه ساخت مسکن ملی اجرایی شود بین میزان تولید و مصرف آهن و توازن ایجاد می‌شود.
حمیدرضا رستگارپور افزایش قیمت آهن و فولاد در دولت قبل را به بی‌برنامگی‌ و نابسامانی‌ در این زمینه نسبت داد و گفت: اگر اجرای برنامه‌ها به همان روال پیشین باشد و در جهت ایجاد توازن در بازار آهن تصمیمات جدی گرفته نشود باز هم احتمال افزایش قیمت‌ها وجود دارد.
رستگارپور با اشاره به ثبت نام در سامانه جامع تجارت، وجود بنگاه‌های اقتصادی مختلف را یکی از مشکلات موجود در بازار آهن دانست و افزود: باید تعداد این سامانه‌ها کاهش یافته و یکی شود، چنانچه تولیدکنندگان بتوانند محصولات خود را در سامانه واحدی ثبت کنند اوضاع بازار تاحدودی ساماندهی شده و شفاف‌سازی ایجاد می‌شود. در زمینه بورس کالا هم مشکلاتی وجود دارد زیرا زنجیره تولید و توزیع محصولات در آن توازن و تناسب ندارد که باید برای رفع همه موانع موجود تمهیداتی اندیشیده شود.

همچنین طبق تجربه در ماه‌های گذشته به دلیل کمبود منابع تولید نیروی برق، تولید محصولات فولادی نیز با مشکل مواجه شده و کاهش یافت که این امر نابسامانی‌هایی در زمینه عرضه و تقاضا ایجاد کرد، به همین جهت بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو تفاهم‌نامه‌ای مبنی بر احداث 10 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی امضا شد که پس از تابستان 1403 اجرای آن در دستور کار قرار خواهد گرفت. اجرای این طرح برخی از مشکلات موجود در زمینه کمبود محصولات فولادی که توازن عرضه و تقاضا در بازار را به هم می‌ریزد، کاهش می‌دهد.



:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: طبق اخبار بازار ارز قیمت دلار درحالی رو به کاهش است که قیمت‌ها در بازار آهن با ثبات نسبی همراه است. روز گذشته نرخ دلار با قیمت 27 هزار و 590 تومان معامله شد اما قیمت روز آهن در اکثر شرکت‌ها ثابت و بدون تغییر بود.
براساس تجربیات گذشته اگر در زمینه آزادسازی منابع ارز تغییری رخ ندهد ممکن است بازار ارز تحت تأثیر اخبار سیاسی همچون مذاکرات برجام دچار نوسان شده و سیر نزولی طی کند، اما این سیر کاهشی ادامه‌دار نخواهد بود زیرا ارزش ریال همچنان درحال کاهش است.از طرفی به دلیل کاهش تقاضای مصرفی و آغاز فصل سرما و همچنین تحت تأثیر نوسانات بازار جهانی، قیمت‌ها در بازار آهن ثابت است اما اگر توافقات برجامی صورت نگیرد احتمال افزایش قیمت محصولات فولادی نیز دوباره بالا می‌رود.
طبق اخبار موجود از قیمت روز آهن، شاهد هستیم که روز گذشته اکثر محصولات فولادی بدون تغییر بوده و کاهش یا افزایش قابل ملاحظه‌ای رخ نداده است. به عنوان نمونه قیمت میلگرد در اکثر شرکت‌ها با ثبات قیمت اعلام شد اما در چند شرکت نیز شاهد کاهش 50 الی 450 تومانی بودیم. مثلا قیمت میلگرد آجدار در کارخانه آناهیتا گیلان با قیمت 15 هزار و 600 تومان اعلام شد که با کاهش 200 تومانی همراه بود. قیمت نبشی و ناودانی نیز تقریبا ثابت بود و اکثر شرکت‌ها تغییر قیمت نداشتند. قیمت تیرآهن نیز در قسمت کیلوفروشی نیز با ثبات تقریبی همراه بود و تنها چند شرکت با کاهش 50 تومانی اعلام قیمت کردند، در قسمت شاخه‌فروشی نیز قیمت‌ها با 10 تا 30 هزار تومان کاهش اعلام شد، مثلا کارخانه ذوب آهن اصفهان تیرآهن 14 را با 10 هزار تومان کاهش قیمت اعلام کرد. قیمت پروفیل نیز مانند اکثر محصولات فولادی تغییر چندانی نداشت و تنها در برخی شرکت‌ها با کاهش 100 تومانی اعلام قیمت شد اما در این میان برخی شرکت‌ها نیز کلا اعلام قیمت نکردند.

گزارش‌ها از بازار آهن بیانگر افزایش تولید کلاف‌های صنعتی است. محمدامین یوسف‌زاده مدیر مهندسی نورد ذوب آهن اصفهان در این زمینه اظهار کرد: با رفع موانع موجود و برنامه‌ریزی برای افزایش تولید از آغاز سالجاری با تأکید مدیرعامل و معاون بهره‌برداری، این برنامه اجرایی شد و دو رکورد 16 هزار تنی در اردیبهشت‌ماه و رکوردی 20 هزار تنی در شهریور در جهت تولید این محصول به ثبت رسید. وی در ادامه گفت: با توجه به توسعه محصولات مونوبلوک و ارزش افزوده بالایی که دارند برآنیم تا رکورد تولید کلاف را در کشور به خود اختصاص دهیم.
معاون تولید نورد 350 نیز در این زمینه گفت: از آنجایی که تعداد کارخانه‌هایی که کلاف تولید می‌کنند محدود است، این محصول بعد از ریل جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است. شایان ذکر است که کلاف نسبت به سایر محصولات ارزش افزوده بالاتری دارد از همین رو از ارزآوری بالایی نیز برخوردار است. همچنین درپی توسعه بازار صادرات کلاف در 6 ماهه نخست امسال 15 برابر افزایش داشته که این صادرات به 8 بازار صادراتی انجام شده است.

طبق گزارش‌ها سنگ آهن نیز در هفته گذشته رشد قیمت داشته است، از آنجایی که صنایعی که زیرساخت آنها بر فولاد است احیا شده، قیمت محصولات فولادی نیز بالا رفته است به همین جهت افزایش تقاضا برای سنگ آهن به افزایش قیمت این محصول منجر شده است. در چند هفته گذشته شاهد بودیم که چین تولیدات خود را کاهش داده بود که این مانع از افزایش قیمت‌ها در بازار جهانی می‌شد و ممکن است این روند همچنان ادامه یابد. اما در کنار این صنایع وابسته به فولاد در چین به حالت قبل از کرونا بازگشته‌اند که موجب تقاضای مصرفی و افزایش قیمت می‌شود. زیرا طبق اخبار، ذخیره سنگ آهن در بنادر شمالی چین 10 درصدکاهش یافته به همین جهت ملزم به واردات این محصول معدنی خواهد شد که به افزایش قیمت سنگ آهن منجر خواهد شد.

همچنین درپی گزارش‌ها از بازار بورس، امین ابراهیمی مدیرعامل فولاد خوزستان درباره خرید مواد اولیه از بورس اظهار کرد: به‌دلیل دستوری بودن قیمت کنسانتره و فاصله قیمتی کم بازار با قیمت این محصول در بورس کالا، خریدار تمایلی به تأمین محصول مورد نیاز خود از این طریق نشان نمی‌دهد و منابع تأمینی خود را طبق قراردادهای پیشین خود خریداری می‌کند. به دلیل دستوری شدن قیمت و الزام عرضه محصولات تولیدی در بورس و نیز تأمین کسنانتره از بورس کالا موجب کاهش استقبال فولادسازان از عرضه محصول در بورس کالا شد. قیمت کنسانتره 19 درصد قیمت شمش خوزستان است درحالی که این رقم 16 درصد بود، صادراتی این محصول نیز به 15/5 درصد رسیده است. به نظر می‌‍رسد اگر تمام محصولات فولادی در بورس عرضه شود قیمت کنسانتره نیز منطقی‌تر عرضه شده و فولادسازان و تولیدکنندگان کنسانتره نیز سود خوبی کسب خواهند کرد.

 



:: بازدید از این مطلب : 54
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: در جریان نوسانات دائمی در بازار ارز، خبرها حاکی از کاهش نرخ دلار بود. روز گذشته قیمت دلار با بازگشت به کانال 27 هزار تومان در این کانال تثبیت شده و با قیمت 27 هزار و 800 تومان معامله شد. از این رو به تأثیر از عقب‌نشینی نرخ دلار، قیمت روز آهن نیز کاهشی شده است. از دلایل اساسی کاهش نرخ دلار می‌توان به تصمیمات سیاسی جاری اشاره کرد که از جمله آنها پیشروی مثبت تمهیدات مذاکرات برجامی است. همچنین بهبود بازار سنگ آهن و محصولات CIS نیز از دلایل دیگر عقب‌نشینی نرخ دلار است.

اگرچه به‌دلیل در پیش بودن فصل سرما احتمال کاهش تولید گندله و کمبود آهن وجود دارد اما دولت سعی دارد از نوسانات و تغییر قیمت‌ها جلوگیری کند به همین دلیل احتمال می‌رود قیمت‌ محصولات فولادی در بازار آهن کاهشی و تا حدودی ثابت بماند. زیرا آمار و بررسی‌های اخیر قیمت‌ها در بازار آهن نیز بیانگر کاهش قیمت‌ها و ثبات نسبی در برخی مبادی فروش بود.

براساس اخبار موجود از بازار آهن قیمت میلگرد در بخشی از بازار با ثبات همراه بود و در برخی از شرکت‌ها کاهش قیمت داشت. به عنوان نمونه قیمت میلگرد آجدار 14 کارخانه نیشابور به قیمت 15 هزار و 400 تومان به فروش ‌رسید که کاهش 100 تومانی داشت.
قیمت ناودانی و نبشی نیز در اغلب مبادی فروش ثابت بود و تنها یک شرکت افزایش قیمت داشت. همچنین قیمت تیرآهن در بخش کیلویی تقریبا ثابت بود و در بخشی از بازار کاهش 100 تومانی نیز مشاهده می‌شد، در قسمت شاخه‌‌فروشی نیز 10 تا 50 هزار تومان با کاهش اعلام قیمت شد. قیمت پروفیل‌ها نیز مانند سایر محصولات فولادی حدود 600 تومان کاهش داشت. به طور مثال پرووفیل با ضخامت 2 کارخانه پایا اصفهان با قیمت 27 هزار تومان معامله ‌شد که بیانگر کاهش 500 تومانی این محصول بود.

اخبار موجود از بورس کالا هم بیانگر وجود برخی موانع در اجرای درست عرضه محصولات فولادی در بورس است. خسرو حجتی مسئول خرید گروه صنعتی فولاد یزد در این زمینه اظهار کرد: بورس کالا محل امنی برای عرضه همه محصولات فولادی است، این طرح به دلیل نبود ظرفیت در بازار در دولت قبلی اجرایی نشد، اما همچنان با برخی موانع و مشکلاتی در اجرای این تصمیم مواجه هستیم. وی گفت: با افزایش سرعت چرخه خرید در بورس کالا، امید می‌رود محصولات میانی مانند شمش و محصولات نهایی همچون میلگرد و ... در بورس کالا عرضه شود و خرید از این طریق نیز رواج یابد. ازجمله دلایل رونق نیافتن خرید از بورس این است که خریدار به اشتباه فکر می‌کند با خرید از بورس کالا باید مالیات بیشتری بپردازد درحالی که با خرید از هر طریقی همین مقدار مالیات در قبال آن باید پرداخت شود.

در این بین کیوان جعفری طهرانی، تحلیلگر ارشد بین‌المللی سنگ آهن و فولاد درباره بازاریابی محصولات فولادی و تضادی که بین معدن، فولاد و نورد وجود دارد، گفت: این بخش‌ها از پایه هیچ مشکلی با هم ندارند بلکه تضاد در بین فعالان این بخش‌ها حاکم است و به‌طور کلی منافع این بخش‌ها با هم در تضاد نیستند.
صدور محصولات فولادی هیچ اشکالی ندارد و برای رقابت بهتر در بازارهای جهانی باید هر نوع محصولی که امکان صادرات دارد را صادر کرد، حالا فرقی نمی‌کند این محصولات معدنی، میانی و یا نیمه نهایی باشد.



:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

در چند روز گذشته بازار ارز شاهد نوسانات جزئی نرخ دلار بود، در پی افزایش قیمت دلار و ورود به کانال 28 هزار تومانی به تأثیر از تصمیمات سیاسی داخلی و خارجی، این نوسانات کمی آرام شد اما روز دوشنبه نرخ دلار با قیمت 28 هزار و 200 تومان معامله شد که نسبت به روز یکشنبه کمی روند افزایشی داشته است. اما اخبار موجود از قیمت روز آهن در چند روز اخیر بیانگر ثبات قیمت محصولات فولادی در بازار آهن بود.
گویا این تغییر قیمت‌ها در بازار آهن به تأثیر از اخبار موجود در زمینه مذاکرات وین است. در این زمینه می‌توان به توییت وزیر امور خارجه اشاره نمود که روز گذشته در صفحه شخصی خود منتشر کرد، وی نوشت: «زمانی که روند بازبینی داخلی‌مان به جمع‌بندی برسد به وین بازخواهیم گشت» همچنین براساس اخبار موجود گویا آمریکا درخواست ایران برای آزادسازی 10 میلیارد دلار را نپذیرفته است. مجموع این اتفاقات که مشخص هم نیست به چه سرانجامی برسد موجب نوسانات بازار ارز شده است. از همین رو میبینیم که اکثر محصولات فولادی در بیشتر شرکت‌ها در چند روز اخیر ثابت بوده و گویا فروشندگان جانب احتیاط را نگه داشته و تغییر چندانی در قیمت‌ها اعمال نکرده‌اند. اگرچه تعطیلات هفته جاری هم در ثبات قیمت‌ها در بازار آهن بی‌تأثیر نبوده است.
در همین راستا گزارش‌ها از بازار آهن حاکی از این است که روز دوشنبه قیمت میلگرد در اغلب شرکت‌ها بدون تغییر بوده و تنها 3 شرکت تغییر قیمت داشت. به عنوان نمونه قیمت میلگرد آجدار سایز 14 کارخانه پرشین فولاد با قیمت 15 هزار و 560 تومان به فروش می‌رسید که نسبت به روز یکشنبه قیمت آن ثابت بود. قیمت نبشی و ناودانی نیز مانند بقیه محصولات تقریبا ثابت بود، مثلا نبشی با ضخامت 3 کارخانه ظهوریان به نسبت روز یکشنبه تغییری نداشت و با قیمت 17 هزار و 200 تومان معامله می‌شد. همچنین قیمت تیرآهن در بخش کیلوفروشی تقریبا ثابت بود، اما برخی شرکت‌ها نیز اعلام قیمت نکردند و در بخش شاخه‌ای نیز افزایش 10 هزار تومانی مشاهده می‌شد. قیمت پروفیل‌ نیز مانند سایر محصولات فولادی در اکثر مبادی فروش با ثبات قیمت اع
لام شد و ورق فولاد مبارکه با ضخامت 2 بین 27 هزار و 500 الی 28 هزار تومان اعلام قیمت شد.
عرضه و تقاضای نابرابر در بورس
روزهای گذشته اخباری درباره عرضه محصولات فولادی در بورس کالا منتشر کردیم که طبق تحلیل‌های موجود از این تصمیم و اجرایی شدن آن، پیش‌بینی می‌شد که با عرضه تمام محصولات فولادی در بورس کالا، بازار آهن به ثبات رسیده و در قیمت‌ها ‌شفاف‌سازی ایجاد شود.
اما براساس آمار پس از اجرای این تصمیم 500 هزار تن میلگرد در بورس عرضه شد که تقریبا 15 هزار تن از آن به فروش رسید. بررسی این شرایط نشان می‌دهد که اجبار به عرضه تمام محصولات شاید عملی باشد اما اجبار به خریدی وجود ندارد و هیچ تضمینی نیست که تمام محصولات عرضه شده معامله شود. از این رو انتظار می‌رود دولت تمهیداتی برای شرایط موجود بیندیشد، زیرا از آنجایی که برخی شرکت‌ها با فروش محصولات تولیده شده، مواد اولیه خود را تأمین می‌کنند این شرایط برای آنها زیان‌آور خواهد بود.
بنابراین نیاز است که وزارت صمت در کنار اجرای چنین تصمیماتی موانع و مشکلاتی را که ممکن است بر سر راه تولیدکنندگان پیش بیاید را نیز بررسی کرده و برای حل آنها راهکاری ارائه دهد زیرا هر طرحی بدون تأمین زیرساخت‌های اولیه محکوم به شکست است.



:: بازدید از این مطلب : 135
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: طبق تازه‌ترین اخبار از بازار ارز، روز گذشته نرخ دلار نسبت به شنبه عقبگرد کرده و با قیمت 28 هزار و 130 تومان معامله شد درحالی که در بازار آهن شاهد ثبات نسبی قیمت‌ها بودیم و برخی شرکت‌ها نیز افزایش قیمت داشتند.

در نتیجه تأثیر تصمیمات سیاسی بر بازار، گزارش‌ها حاکی از این است که در پی سخنرانی رهبر انقلاب و کاهش تنش‌های نظامی در شمال غرب کشور و همچنین اعلام آمادگی وزیر امور خارجه درباره بازگشت ایران به مذاکرات برجامی، تنش‌های بازار ارز تا حدودی فروکش کرد.

همانطور که مشاهده می‌شود نرخ ارز بر اثر مداخلات سیاسی عقبگرد کرده و تاحدودی به ثبات رسیده اما قیمت‌ها در بازار آهن تا حدودی افزایشی و بعضا نیز بدون تغییر بوده است، درحالی که اتفاق سیاسی منفی جدیدی که بر این افزایش قیمت‌ها دامن بزند روی نداده است. از این رو سیر صعودی بازار آهن توجیهی ندارد.

براساس آمارها از قیمت روز آهن، روز گذشته شاهد ثبات قیمت میلگرد در اغلب شرکت‌ها بودیم، اما برخی شرکت‌ها نیز 50 الی 100 تومان افزایش قیمت داشتند. مثلا میلگرد آجدار کارخانه آریاذوب در مقایسه با روز شنبه افزایش 100 تومانی داشت. به طور مثال میلگرد 12 آریا ذوب در روز گذشته روی قیمت 15 هزار و 600 تومان قرار گرفت. قیمت ناودانی و نبشی هم در سه شرکت بدون تغییر بود و در برخی شرکت‌ها 100 تا 200 تومان افزایش قیمت مشاهده شد و نبشی 4 ناب تبریز روی قیمت 16 هزار و 600 تومان قرار گرفت و نبشی کارخانه آریان فولاد با ضخامت 3، افزایش قیمت 100 تومانی داشت.

قیمت تیرآهن نیز در بخش کیلوفروشی در برخی شرکت‌ها افزایش 150 تومانی داشت و در برخی دیگر بدون تغییر بود. در بخش شاخه‌ای نیز بین 30 الی 100 هزار تومان افزایش قیمت داشت.

همچنین قیمت پروفیل نیز سیر صعودی را تجربه کرده و حدود 100 الی 1600 تومان با افزایش قیمت اعلام شد. اما در کنار این برخی شرکت‌ها نیز با کاهش 300 الی 600 تومانی اعلام قیمت کردند، برخی دیگر نیز ثبات داشته و بدون تغییر بودند.

همچنین در نتیجه پیگیری‌های انجمن فولاد در راستای عرضه اختصاصی ورق گرم کارخانه فولاد مبارکه برای تولیدکنندگان ورق سرد در بازار بورس کالا، خبرها بیانگر اجرای این تصمیم در سه‌شنبه هفته گذشته و افزایش درآمد فولاد مبارکه اصفهان از این محل بود. طبق آمار نهایی معاملات روز گذشته بازار بورس، ورق رنگی کارخانه فولاد مبارکه به قیمت 30 هزار و 823 تومان به فروش رسید که این رقم بیانگر رشد عرضه 4/1 درصدی این محصول است.



:: بازدید از این مطلب : 240
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: امروز در تالار صنعتی بالغ بر ۱۲۸ هزار و ۹۱۰ تن از انواع محصولات فولادی مانند شمش و ورق که از این میزان حدود ۴۰ هزار تن شمش تختال خوزستان با نرخ پایه ۱۵۵ هزار ریال عرضه خواهد شد. البته این نرخ شمش تختال خوزستان نیز نسبت به عرضه قبلی ۲.۹ درصد کاهش خواهد داشت.

قیمت پایه متوسط شمش بلوم ۱۲۷ هزار و ۳۴۳ ریال برآورد شده است که تقریبا ۱.۲ درصد از قیمت پایه قبلی بیشتر شده است.

بهرام شکوری عضو اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: سازمان بورس کالا از نظرات تشکلهای زنجیره فولاد استفاده نمیکند و این یک ایراد است و همین امر منجر به نارضایتی و حتی اعتراضات فعالان اقتصادی شده است.

خردمندانه‌تر این است که وزیر جدید صمت با اهتمام و عملکرد دلسوزانه با تشکلهای صنفی نشستی برگزار نماید و با نتیجه‌گیری و توجه به نظرات تشکلهای صنفی از جمله تولید کنندگان فولاد و انجمن سنگ آهن تصمیمات مهم را اتخاذ نماینده تا بدین وسیله چالش ها و التهابات بازار فولاد رفع گردد.

چنانچه چنین نشستی فی مابین وزارت نفت و تشکلهای فولاد برگزار گردد دل‌نگرانی‌های فعالان بازار فولاد در مورد مدیریت بورس و شرایط بورس برطرف خواهد شد و با جلب رضایت و اعتماد فعالان اقتصادی است که بورس کالا می تواند همانند اهرمی در جهت متعادل سازی بازار داخلی عمل نماید.

طهمورث جوانبخت یکی از فعالان صنعتی معتقد است: یکی از راهکارهایی که با اهتمام و پیگیری مد نظر وزیر صمت است حدف رانت از زنجیره فولاد است اما مساله این است که منظور ایشان از رانت دقیقا چه چیزی است؟

حد اختلافی که بین قیمت محصولات فولادی در بازار آزاد دارند با قیمت همین محصولات که در بورس کالا دارند را که فی الواقع منجر به سرکوب قیمت های بورسی می گردد و در نهایت محصولات در بازار آزاد قیمت خودشان را دارند این شرایط را اصطلاحا رانت تعریف کرده اند.

اینجا است که اشتباه قیمت های دستوری و تصمیمات خلق‌الساعه نمود پیدا میکند، زیرا ما نیاز داریم که بر نحوه و میزان عرضه‌های محصولات فولادی در بورس کالا نظارت شود اما وقتی دولت وارد مقوله قیمت گذاری میشود و قیمت ها را دستوری تغییر میدهد اینجاست که رانت ایجاد میشود و بازار از توازن خارج میگردد و نیاز است وزیر صمت توجهی دلسوزانه و عملکردی بسیار موشکافانه را در این زمینه اعمال نماید.



:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: خبرها حاکی از این است که روز گذشته قیمت‌ها در بازار ارز کاهشی بوده است. نرخ دلار 130 تومان افت قیمت داشته و وارد کانال 28 هزار و 290 تومانی شد. اما قیمت محصولات فولادی در بازار آهن افزایشی بود، برخی فروشندگان نیز هیچ قیمتی اعلام نکردند.

طبق اخبار روز بازار آهن قیمت میلگرد با 130 تا 350 تومان افزایش اعلام شد. به طور نمونه قیمت میلگرد آجدار کارخانه نیشابور 200 تومان افزایش داشت. قیمت نبشی و ناودانی نیز چندان متغیر نبود و فقط در یک شرکت 100 تومان افزایش قیمت داشت. قیمت تیرآهن نیز در بخش کیلوفروشی با 100 تومان افزایش قیمت اعلام شد و در قسمت شاخه‌ای نیز بین 10 تا 20 هزار تومان افزایش داشت، اما در برخی شرکت‌ها نیز قیمت‌ها بدون تغییر بود. همچنین قیمت پروفیل نیز با 500 الی 800 تومان افزایش قیمت، اعلام شد. برای مثال قیمت پروفیل با ضخامت 3 نیز در کارخانه شرق تهران با 500 تومان افزایش اعلام قیمت کرد.

با توجه به قیمت‌های اعلام شده در نخستین روز هفته، اگرچه قیمت دلار اندکی کاهش داشت اما آمار موجود از بازار آهن گویای رشد نسبی قیمت‌ محصولات فولادی بود.

همانطور که در اخبار روزهای گذشته هم اشاره شد مذاکرات وین هنوز به سرانجامی نرسیده است، مسائل سیاسی داخلی از قبیل اتفاقات نظامی شمال غرب کشور نیز گویا تأثیر چندانی بر بازار ارز نداشته است و با توجه به کسری بودجه دولت و حجم فروش نفت باید منتظر کاهش ارز ریال باشیم که مسلما این جریان تأثیر گسترده‌ای در بازار خواهد داشت.

همچنین اخبار موجود از بازار جهانی هم گویای ثبات قیمت‌ها بود. هر تن سنگ آهن سنگاپور با 115 دلار معامله شد و تغییر چندانی نداشت زیرا درحال حاضر تقاضای مصرفی در بازار کاهش یافته و نرخ ارز و تورم تأثیر بیشتری بر روند قیمت‌ها در بازار اعمال می‌کند.

نظرات متفاوتی در زمینه عرضه محصولات فولادی در بورس کالا بیان شده است و برخی از مسولان ذیربط موافق این تصمیم بودند و برخی دیگرآن را غیرقابل اجرا می‌دانستند. در این میان ابراهیم جمیلی رئیس کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی ایران در زمینه عرضه محصولات در بورس کالا اظهار کرد: عرضه همه محصولات در بورس کالا شاید امری دشوار باشد اما قابل اجرا است. قیمت محصولات فولادی در بازارهای جهانی دستوری نیست و به نظر می‌رسد برای تقویت بازارهای داخلی نیز بهتر است قیمت دستوری در بازار کشور نیز از میان برداشته شود. زیرا برخی اوقات می‌بینیم که منافع شخصی بر منافع ملی غالب می‌شود که وجود این امر در صنعت فولاد کشور آسیب‌زا است.

وی در ادامه بیان کرد: یک ماه برای ارائه همه محصولات فولادی در بورس کالا زمان کمی است اما آغازگر این تصمیم خواهد بود و می‌تواند سیاست کلی دولت در این زمینه تعریف شود.

بحث دیگری که در زمینه ارائه محصولات فولادی در بورس کالا وجود دارد این است که باید فعالان اقتصادی را نیز به خرید از این طریق الزام داشت. زیرا برخی محصولات خود را از بورس می‌خرند و در بنگاه می‌فروشند که این فضای بورس کالا را به واسطه‌گری مبدل می‌کند.



:: بازدید از این مطلب : 67
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: در پی نوسانات قیمت ارز، باز هم دلار سیر صعودی داشت و روز پنجشنبه با قیمت 28 هزار و 480 تومان معامله شد، از همین رو بازار آهن هم تحت تأثیر رشد نرخ دلار قرار گرفته و قیمت‌ها افزایش یافت اما قیمت مقاطع در برخی شرکت‌ها نیز بدون تغییر بود.

گویا یکی از علل افزایش قیمت دلار کسری بودجه دولت است که ممکن است این کسری در نیمه دوم سال نمود بیشتری داشته باشد. در کنار این امر موضوع بلاتکلیفی و نامشخص بودن نتایج مذاکرات وین هم به این نوسانات و سیر صعودی نرخ ارز دامن می‌زند.

همان‌طور که در اخبار هفته گذشته اعلام کردیم تقاضای محصولات فولادی در داخل کشور کاهش یافته درحالی که قیمت‌ها در بازار جهانی ثبات تقریبی دارد. از آنجایی که نرخ ارز بر نوسان قیمت‌ها در بازار آهن تأثیر مستقیمی دارد، وزیر صنعت دولت سیزدهم در صدد از بین بردن وابستگی محصولات فولادی به ارز است که چنین امری به نظر می‌رسد قابل اجرا نباشد.

بنا بر گزارش‌های موجود از قیمت روز آهن در پنجشنبه هفته گذشته، قیمت میلگرد در بخشی از بازار افزایشی و در بخشی دیگر بدون تغییر بوده است. قیمت نبشی و ناودانی هم به‌طور محدودی افزایش داشت اما در بیشتر شرکت‌ها قیمت‌ها ثابت بود. قیمت تیرآهن نیز در قسمت کیلوفروشی و شاخه‌ای با افزایش قیمت اعلام شد. اما به طور کلی براساس آمار موجود در یک ماه گذشته تیرآهن 14 در بازار آزاد 9 درصد معادل هزار و 618 تومان کاهش داشته است. قیمت پروفیل‌ها هم در بخشی از بازار کاهشی و در بخشی دیگر افزایشی بوده است، اما انواع پروفیل با ضخامت 2 نیز در یک ماه گذشته کاهش 2 هزار و 577 تومانی را تجربه کرده که برابر با 9/8 درصد بوده است.

اصلاح زیرساخت‌های تأمین نیروی برق

با توجه به کاهش تأمین برق در نیمه نخست امسال برخی صنایع و تولیدات آنها با مشکلاتی مواجه شدند که از جمله آنها می‌توان به کاهش حجم تولیدات اشاره کرد. در پی همین امر شرکت فولاد مبارکه برای توسعه ظرفیت‌های تولید برق کشور اعلام امادگی کرده است.

در رابطه با همین امر عباس اکبرمحمدی معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه اعلام کرد: با از میان برداشتن موانع موجود بر سر راه این طرح، با سرمایه‌گذاری شرکت‌های فولادی و معدنی در 3 الی 4 سال آینده مشکل تأمین نیروی برق از میان برداشته خواهد شد. در همین راستا طبق توافقاتی که بین وزارت نیرو و وزارت صمت صورت گرفته، شرکت فولاد مبارکه آمادگی خود را برای تأمین 1500 مگاوات نیروی برق با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا اعلام کرده است. وی یکی دیگر از اهداف این طرح را تولید فولاد بدون کربن ذکر کرده است.

در ادامه معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه اعلام کرد: با تأمین زیرساخت‌های موردنیاز در تأمین مواد اولیه و انواع ورق به ثبات نسبی در بازار خواهیم رسید که همه اینها منوط به رفع محدودیت‌های تأمین برق است.

همچنین در پی اظهارنظرهای مختلف در زمینه عرضه محصولات فولادی در بورس کالا که در اخبار روزهای گذشته بدان پرداخته شد، گزارش‌ها حاکی از این است که امروز 81 هزار و 875 تن انواع محصولات فولادی در بورس کالا عرضه خواهد شد.
از محصولاتی که در بورس کالا عرضه خواهد شد می‌توان به انواع ورق سرد و گالوانیزه، انواع مقاطع طویل و شمش‌های بلیوم آلیاژی اشاره کرد.



:: بازدید از این مطلب : 50
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: روز گذشته خبرها حاکی از رشد نرخ ارز بود، به طوری که دلار با قیمت 28 هزار و 380 تومان معامله می‌شد و به موازات افزایش قیمت دلار، قیمت روزانه آهن هم افزایش محسوسی را تجربه کرد.

همچنین طبق گزارش‌ها روز گذشته تقاضای میلگرد و تیرآهن عرضه شده در بورس کالا آمار افزایشی داشته است.این افزایش تقاضا برای میلگرد 3/1 درصد و برای تیرآهن 8/0درصد بوده است. پیش‌بینی می‌شود در راستای افزایش نرخ دلار، قیمت‌ها در بازار آهن نیز افزایش یابد، همچنین اگر تقاضا افزایش یابد افزایش قیمت‌ها نیز همچنان ادامه خواهد داشت.

بر همین اساس به نظر می‌رسد قیمت شمش نیز مانند فروآلیاژها افزایش یابد که در این‌صورت به افزایش قیمت‌ها در بورس کالا و بازار آهن منجر خواهد شد.گویا مذاکرات وین هم این روزها به کندی پیش می‌رود و اتفاق قابل ملاحظه‌ای که در کاهش نرخ دلار تأثیر داشته باشد، رخ نداده است.با این همه پیش‌بینی می‌شود برخلاف رکود تقاضای فولاد در ایام پیش از زمستان، میزان تقاضا پس از این مدت روند افزایشی داشته باشد.

با بررسی قیمت روز آهن مشاهده می شود، روز گذشته شاهد رشد قیمت‌ها در اغلب آهن‌آلات بودیم، قیمت میلگرد تنها در 2 شرکت بدون تغییر بود و تقریبا در همه شرکت‌ها با افزایش قیمت اعلام شد. قیمت نبشی و ناودانی نیز در اکثر مبادی فروش رشد 200 تومانی داشت، همچنین قیمت تیرآهن در بخش کیلویی و شاخه‌ای نیز افزایش یافت. قیمت پروفیل نیز حدود 300 تومان افزایش داشت.

عرضه محصولات فولادی در بورس کالا

روح‌الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، جایگاه صنعت فولاد را در بخش تولید مهم دانست و اظهار کرد: برای یکسان‌سازی رشد همه محصولات فولادی باید رویکرد یکسانی نیز در این زمینه داشت تا موجب افزایش میل و رغبت تولیدکنندگان برای افزایش تولید شود.

دولت برآن است کل محصولات فولادی در بورس کالا عرضه شود تا از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان حمایت صورت بگیرد. اگر این تصمیم عملی شود قیمت‌ها براساس مکانیزم عرضه و تقاضا تنظیم می‌شود که نتیجه آن شفاف‌سازی در قیمت‌ها است.

در اخبار پیشین اعلام کردیم که چین تولید فولاد خام را کاهش داده است که دلیل آن نیز کاهش انتشار آلاینده‌های کربنی اعلام شد احتمالا این تصمیم تا برگزاری المپیک زمستانی 2021 ادامه خواهد داشت.

در نتیجه کاهش تولید فولاد در چین تقاضا نیز کاهش داشته است، با این شرایط نرخ شمش و میلگرد و آهن و... در این کشور رشد اندکی داشته اما به کاهش قیمت سنگ آهن در بازارهای جهانی دامن زده است. به طوری که قیمت هر تن سنگ آهن 62 درصد کاهش داشته است.

اخبار موجود در زمینه مصرف محصولات فولادی در ایران نیز گویای کاهش میزان مصرف محصولات فولادی در نیمه نخست سالجاری است که به‌ظاهر این کاهش مصرف در پی کاهش تولید صورت گرفته است. با وجود این در همین مدت شاهد افزایش میزان صادرات آهن اسفنجی و مقاطع تخت فولادی بوده‌ایم.

طبق آمار در نیمه نخست امسال حدود 4 میلیون و 296 هزار تن تیرآهن، میلگرد، ناودانی، نبشی و... تولید شده است، از این میزان تولید 3 میلیون و 197 هزار تن آن به مصرف داخلی رسیده است که گویای کاهش مصرف 24 درصدی این محصولات است.

همچنین مصرف محصولاتی از قبیل ورق گرم، ورق سرد و ورق روکشدار در مدت مذکور 3 میلیون و 462 هزار تن ذکر شده در حالی که میزان مصرف در ایام مشابه سال گذشته 3 میلیون و 981 هزار تن بوده است که نشان‌دهنده کاهش 18 درصدی مصرف این مقاطع است.

آمارها گویای افزایش صادرات محصولات فولادی است، به‌طوری که صادرات مقاطع طویل 83 درصد، شمش 39 درصد، انواع ورق‌ها 114 درصد، محصولات فولادی 88 درصد و آهن اسفنجی 190 درصد افزایش داشته است. آهن اسفنجی نیز در مقایسه با سایر محصولات کمترین کاهش مصرف را به خود اختصاص داده که میزان آن 7 درصد است.



:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 8 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: روز سه‌شنبه بازار ارز شاهد افزایش قیمت دلار بود، روز گذشته نرخ ارز وارد کانال 28 هزار تومان و در بازار با قیمت 28 هزار و 50 تومان معامله ‌شد، همچنین براساس اخبار روزانه بازار آهن، افزایش نرخ دلار تأثیر مستقیمی در نرخ محصولات فولادی داشته و بازار شاهد افزایش قیمت‌ آهن‌الات بود.

در بورس کالا نیز تقاضای چندانی برای محصولات اولیه از قبیل شمش مشاهده نشد، اما به‌ظاهر میزان خریداران در مقایسه با روزهای گذشته تاحدودی افزایش داشته است.

از اثرات تصمیمات سیاسی جاری بر افزایش نوسان قیمت‌ها چه در بازار آهن و چه در نرخ دلار، می‌توان به مذاکرات وین اشاره کرد که این روزها اتفاق قابل ملاحظه‌ای در آن رخ نداده و روند آن به‌آرامی طی می‌شود اما با این حال در هر نوسانی که در نرخ‌ها اتفاق می‌افتد بی‌تأثیر نیست.

از دگر سو همانطور که روز گذشته نیز اشاره شد با تمدید مجوزهای صادرات توسط کارگروه تنظیم بازار، با وجود افزایش قیمت‌ها تفاوت چندانی از نظر افزایش یا کاهش تقاضا در بازار آهن رخ نداد.

با این تفاسیر فضای بازار آهن در این ایام پر از نوسان است و در روز گذشته مدام قیمت‌های محصولات با تایید و قیمت افزایشی دوم و سوم اعلام شد. اما با این‌حال رشد بیش‌از اندازه قیمت‌ها در طولانی مدت توجیهی ندارد.

اما گزارش‌ها از قیمت روزانه بازار آهن بیانگر رشد قیمت میلگرد در اغلب مبادی فروش بود اما با این‌حال بعضی شرکت‌ها افزایش قیمت نداشتند. همچنین قیمت ناودانی و قیمت نبشی در اغلب شرکت‌ها رشد 150 الی 200 تومانی را تجربه کرد.
همچنین قیمت پروفیل نیز با رشد 100 تومانی مواجه بود و تیرآهن هم در قسمت‌های شاخه‌ای و کیلوفروشی با رشد محسوسی اعلام قیمت شد.

عرضه ورق گرم در بورس کالا
اخبار روز گذشته حاکی از این است که شرکت فولاد مبارکه در پی تقاضای انجمن فولاد و نوردکاران سرد، ورق گرم را در بورس کالا عرضه کرده است تا تولیدکنندگان ورق سرد از این محصول استفاده کنند.

این محصول که در بورس کالا با عنوان «ورق گرم نوردکاران» ارائه می‌شود به دستور وزیر صمت در جهت تثبیت بازار ورق انجام گرفته است.

در همین راستا روز گذشته 40 الی 50 درصد ظرفیت ماهانه ورق گرم در بورس کالا عرضه شد، به همین دلیل تولیدکنندگانی که مواد اولیه خود را از طریق بورس کالا خرید می‌کنند موظف هستند تا بالای 90 درصد ورق گرم که تهیه می‌کنند، در بورس کالا ورق سرد ارائه کنند.



:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 7 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: در روز یکشنبه در بازار آهن التهاباتی به چشم می خورد و شاهد نوسان قیمت در بازار آهن بودیم به همین موازات دلار نیز نوسانات جزئی داشت و در کانال 27 هزار و 660 تومان معامله می‌شد، همچنین مواد اولیه نیز در بورس کالا خریدار چندانی نداشت اما ورق گرم فولاد مبارکه افزایش 5 درصدی داشت.

روز یکشنبه بازار میلگرد هم فضای متشنج و ناآرامی را تجربه می‌کرد، طبق اخبار روزانه آهن بسیاری از تولیدکنندگان قیمت میلگرد را 50 الی 200 تومان دادند، برخی از تولید کنندگان میلگرد نیز ب 100 الی 600 تومان قیمت محصولات خود را کاهش دادند، درحالی که در برخی بخش‌ها قیمت‌ها هیچگونه نوسانی نداشته و ثابت بود.

این نوسانات و تغییر قیمت‌ها در تیرآهن هم مشاهده می‌شد، به عنوان نمونه تیرآهن ذوب آهن اصفهان حدود 10 الی 40 هزار تومان قیمت تیرآهن را افزایش داد در حالی که برخی تولیدکننده‌ها در بخش کیلو فروشی تیرآهن قیمت محصولات خود را با 200 تومان کاهش ارائه دادند. اما کارخانه ناب تبریز تغییری در قیمت محصولات خود نداشت.

همچنین قیمت نبشی، ناودانی و پروفیل نیز بدون تغییر اعلام شد و تقریبا قیمت‌ها ثابت بود.

در این بین خبرها حاکی از این است که مجوز صادرات محصولات فولادی تا آغاز آذرماه سال جاری تمدید شد.در جلسه کارگروه تنظیم بازار، معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت اعلام کرد: تولیدکنندگانی که کف عرضه 70 درصدی تولید را رعایت نکنند، مانع صادرکردن محصولات فولادی آنها خواهیم شد که در این‌صورت بالغ بر 70 درصد آنها از فهرست صادراتی حذف خواهند شد، به همین دلیل مقرر شد واحدهای تولیدی در دو ماه تمدید شده همچنان به صادرات خود ادامه دهند تا در این زمان معین شده درباره زنجیره فولاد تصمیمات لازم اخذ شود. این تصمیم بدین جهت است که تولیدکنندگان در این دوماه بتوانند بازارهای صادرات خود را حفظ کنند.

از طرفی محمود ارباب‌زاده مدیرعامل فولاد سفیددشت با اشاره به ظرفیت بالای کشور در زمینه تولید و صادر کردن محصولات فولادی، اظهار کرد: اگر تولیدکنندگان بتوانند در بازار جهانی جایگاه مناسبی برای صدور محصولات نهایی خود ایجاد کنند رشد صادرات میلگرد و تیرآهن را مشاهده خواهیم کرد.

طبق برنامه‌هایی که در سند چشم‌انداز 1404 در زمینه تولید 55 میلیون تن فولاد در سال ذکر شده، پیش‌بینی می‌شود این حجم از تولید فراتر از نیاز کشور باشد، به همین دلیل باید تدابیری در زمینه صادرات این محصولات اندیشیده شود تا بتوان ازین طریق جایگاه صادرات ایران را در بازارهای جهانی پایدار کرد.

لزوم حفظ بازار صادرات در بازارهای جهانی، اعتمادسازی در مشتریان از طریق پایبندی به تعهدات و وظایف است. در پی این اعتمادسازی مشتریان نیز از انجام تعهدات صادراتی ما اطمینان کسب کرده و به خرید محصولات فولادی ایرانی ادامه خواهند داد.



:: بازدید از این مطلب : 79
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: حسین بختیاری معاون فروش فولاد خراسان درباره فروش محصولات صادراتی اظهار کرد: امروزه چالش‌ها و دغدغه‌هایی اساسی در حوزه صادرات فولاد وجود دارد که مجموعه این چالش‌ها به افت قیمت محصولات فولادی و همچنین کاهش تقاضا منجر شده است.

از مهمترین دلایلی که زمینه‌ساز چنین شرایطی شده می‌توان به تحریم‌ها اشاره کرد. در حال حاضر به دلیل اینکه که ایران درگیر تحریم‌های شدیدی است، مشکلات و موانع اساسی در انتقال پول به وجود آمده که سبب شده مشتریان خارجی از خرید محصولات ایرانی صرف‌نظر کنند. ال‌سی و اعتبارات اسنادی که از مطمئن‌ترین روش‌ها برای خرید محصولات صادراتی بود از میان برداشته شد، در نتیجه این اتفاق ریسک خرید افزایش و قیمت محصولات فولادی کاهش یافت که به موازات این جریان خرید محصولات فولادی صادراتی ایرانی نیز در عرصه‌های برون‌مرزی با مشکل مواجه شده و در نتیجه افت شدیدی داشته است.

از سوی دیگر، ممنوعیت ورود کشتی‌های خارجی به آبهای ایران نیز مشکل دیگری است که در پی این امر هزینه‌های حمل و نقل نیز افزایش یافته است، از این رو خرید محصولات ایرانی برای مشتریان صرفه اقتصادی نداشته و به خرید از سایر کشورهای منطقه روی آورده‌اند.
علاوه ‌بر موانع موجود بر سر راه فروش محصولات فولادی در خارج از ایران به دلیل تحریم‌های گسترده، می‌توان سوء مدیریت مسئولان مربوطه و سیاست‌های نادرست آنان در این زمینه را نیز از عوامل کاهش قیمت محصولات فولادی ذکر کرد.

با توجه به کاهش قیمت‌ها و کاهش تقاضا در داخل کشور نیز فروشندگان، محصولات فولادی را به‌ میزان بالایی روانه بازارهای منطقه کردند، درحالی که کشورهای خریدار مانند افغانستان و عراق خود تولیدکننده محصولات فولادی از جمله میلگرد هستند، به همین جهت برای این محصولات تعرفه‌های بسیار بالای وارداتی 100 الی 150 دلاری وضع کردند که در مقایسه با دیگر کشورها در بازارهای جهانی به کاهش قیمت محصولات فولادی ایران دامن زده است.

اما با این حال می‌بینیم که مواد اولیه‌ مانند تختال و شمش و ... برخلاف محصولاتی مثل میگرد، افت قیمتی نداشته است زیرا کشورهای حوزه خلیج فارس برای تولید محصولات فولادی از قبیل نبشی و میلگرد و ناودانی به این مواد اولیه احتیاج دارند، از همین رو شمش و تختال مطابق قیمت‌های بازار جهانی معامله می‌شود و کاهش قیمت نداشته است. وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره تولید محصولات فولادی و فولاد خام، از کاهش تولید محصولات فولادی خبر داد.

در نیمه نخست سال جاری 10 میلیون و 882 هزار و 800 تن فولاد خام تولیده شده است که در مقایسه با سال گذشته 8/6 درصد کاهش داشته است.محصولات فولادی نیز به میزان 9 میلیون و 856 هزار و 400 تن تولید داشته که در مقایسه با سال پیش 6/10 درصد کاهش یافته است.

قیمت سنگ آهن در بورس سنگاپور 11/5 درصد کاهش داشته و هفته گذشته هر تن 90 دلار معامله شد. همچنین سنگ آهن 4/9 درصد افت قیمت داشته و 101/95 دلار معامله می‌شود، درمجموع می‌توان گفت که در طول یک هفته سنگ آهن 21/4 درصد افت قیمت را تجربه کرد.

می توان اظهار داشت اعتمادسازی در بازار از دغدغه‌های این روزها محسوب می‌شود و نمی‌توان فهمید که بازار درچه زمانی به ثبات می‌رسد.یکی از سیاست های اخیر وزیر صمت عرضه کلیه محصولات فولادی در بورس کالا است، طهمورث جوانبخت فعال صنعت فولاد اظهار داشت: یکی از برنامه هایی که وزیر صنعت معدن و تجارت با اهتمام ویژه پیگیر آن است عرضه کلیه محصولات فولادی در بورس است در حالیکه پر واضح است که تولید مواد اولیه و صنایع محدودیت هایی دارد و در شرایط فعلی هم میزان تولید مواد اولیه پاسخگوی نیاز بازار نیست و وقتی این محصولات که میزان تولیدات آن محدود است در بورس کالا عرضه شود بلاشک این بازار دیگر بازار رقابتی نخواهد بود، آنگاه بورس محل مناسبی برای عرضه محصولات دیگر مانند گندله، کنسانتره و سنگ آهن نخواهد بود.

در برخی مواقع تناسبی منطقی بین عرضه و تقاضا با نوسانات جزئی وجود دارد در این صورت عرضه در بورس کالا مناسب و منطقی است اما در شرایطی که ما آگاهیم که در صنایع بالادستی تعداد تولیدکنندگان کنسانتره کم است بنابراین نمی توانیم رقابتی اصولی را در بورس کالا شاهد باشیم.

می توان اظهار داشت در بخش صنایع بالادستی فولادی میزان عرضه و تقاضا با هم متناسب نیست و به همین علت نمی تواند در بورس کالا قرار بگیرد.از آنجایی که کشور ما دارای معادن استخراج سنگ آهن است و فی الواقع محصولات فولادی دارای پیش زمینه در طبیعت است محصولات فولادی تولیدی ما از لحاظ قیمتی باید از قیمت های جهانی پایین تر باشد، اما چنانچه محصولات فولادی را به داخل کشور وارد نماییم آنگاه با مقایسه قیمت داخلی با قیمت های جهانی می توانیم برآورد نماییم که قیمت های داخلی نسبت به قیمت های جهانی بالاتر یا پایین تر است.



:: بازدید از این مطلب : 102
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: نیمه‌ اول سال در حالی پایان یافت که در بازار آهن رونق قابل ملاحظه‌ای را مشاهده نکردیم، براساس تجربه‌ی سال‌های گذشته شاهد این هستیم که بازار آهن در نیمه‌ی نخست سال جاری راکد بوده و دچار نوسانات تند صعودی و پس از آن نوسانات تند کاهشی شد، حال باید دید با آغاز نیمه‌ دوم سال بازار آهن که غالبا در نیمه دوم سال راکد بوده در سال جاری از این رکود بیدار خواهد شد یا نه؟!

طبق اخبار تا این لحظه دلار با قیمت ۲۷ هزار و ۵۶۰ تومان معامله می‌شود و نرخ ارز نوسان چندانی نداشته است. بر اساس سازو کار فعلی بازار آهن ثبات نسبی قیمت‌ها همراه با کاهش جزئی رویت شد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: فروکش التهابات بازار آهن

وزیر خارجه در تلاش در جهت به نتیجه رساندن مذاکرات وین می‌باشد و بر اساس مشاهدات می‌توان اظهار داشت مذاکرات وین می‌تواند به مرحله نویدبخشی برسد، اما با تمامی این اوصاف چارچوب و قواعد مشخصی در کشور در زمینه جهت دهی مذاکرات وین چیده نشده است و نیاز است چشم انتظار نتایج جلسه عراقچی و مسئولان ذیربط در وزارت خارجه بمانیم.

نوسانات دلار در این روزها به شدت تحت تاثیر تحولات سیاسی منطقه است و در دو هفته ی اخیرا پی در پی روی کانال ۲۷ هزار تومان در حال نوسان است.البته یک مورد می‌تواند نوسانات صعودی و در عین حال لاک پشت وارانه را در دلار وارد آورد و آن انتشار آمار شش ماهه بودجه دولت یا وضعیت اوراق مشارکت می‌باشد.

همچنین با اینکه قیمت سنگ آهن در بازارهای جهانی هم کاهشی بوده و به زیر ۱۰۰ دلار نزول کرده اما به اعتقاد تحلیلگران به‌دلیل وضعیت تولید فولاد در چین و آمریکا و همچنین تقاضاهای جدید، محصولات فولادی مانند بازار فولاد اروپا کاهش قیمت آرام و تدریجی را تجربه خواهد کرد؛ بنابراین متغیرهای اصلی بازار حکایت از ثبات قیمت محصولات فولادی دارند.

امیر صباغ مدیر اقتصادی و توسعه‌ سرمایه‌گذاری ایمیدرو اظهار داشت: شایعات منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر این است که دولت قصد دارد نرخ کامودیتی‌ها را از دلار جدا کند و قیمت‌ها ریالی شود که با انجام این کار قیمت‌ها دستوری خواهد شد؛ اما دولت شفاف‌سازی پایه قیمت‌ها را در دستورکار دارد و در قیمت‌گذاری‌ها دخالت مستقیم ندارد.

چنانچه قیمت پایه در هفته جاری، همانند هفته پیشین ۹۵ درصد قیمت گذاری در بورس کالا باشد آنگاه قیمت بورس کالا حذف خواهد شد که این یک حرکت موثر و مفید است که بتوانیم قیمت پایه کامودیتی‌ها را از دلار مجزا سازیم.

اگرچه امکان کاهش وابستگی دلار به کامودیتی‌ها وجود دارد اما در هرصورت قیمت نهایی در بورس کالا به پارامترهایی از قبیل دلار، قیمت جهانی، عوارض صادراتی و ... وابسته استبه دلیل اینکه هر ساله در فصل زمستان احتمال کمبود گاز وجود دارد، تولیدکنندگان فولادی و مشتریان مواد مورد نیاز خود را با قیمتی پایین‌تر پیش‌خرید می‌کنند، اما همچنان احتمال افزایش قیمت وجود دارد.

وی تأکید کرد: دولت تمام تلاش و اهمتام خود را در این جهت قرار داده است که قیمت‌ها دستوری نباشد و تصمیمات خلق الساعه رخ ندهد، اما نیاز است که در این زمینه استانداردهایی مشخص گردد، چنانچه استانداردها بر اساس اصول و قواعد منطقی شکل گیرد آنگاه وابستگی قیمت‌ها به نرخ دلار توجیهی نخواهد داشت.

دولت می‌تواند به جای اینکه در سازمان بورس هر هفته قیمت‌ها را براساس دلار و قیمت‌های جهانی هفته ی پیشین مجددا تنظیم کند، مضرب یا قیمت مشخصی از قیمت‌های هفته پیشین را به عنوان پایه قیمتی لحاظ کند و بگذارد مشتریان خودشان به بازار جهت دهی کنند و حتی مشتری بتواند قیمتی را پیشنهاد نماید یا پارامترهای شاخص ساز را مشخص نماید.

با بررسی قیمت روزانه‌ آهن در روزهای پیشین مشاهده می‌شود که قیمت میلگرد در روز پنج شنبه در اکثر مبادی فروش ثابت اعلام شد و فقط ۴ شرکت کاهش قیمتی ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی را اعمال داشتند. قیمت نبشی و نادوانی نیز در اکثریت شرکت‌ها بدون تغییر باقی ماند. در بازار تیرآهن در بخش کیلوفروشی و همچنین فروش شاخه‌ای قیمت تیرآهن ثابت اعلام شد اما برخی شرکت‌ها نیز کاهش جزئی را اعلام داشتند.در بازارآهن  نیز شاهد ثبات قیمت پروفیل بودیم و تنها یک محصول کاهش ۱۰۰ تومانی داشت.



:: بازدید از این مطلب : 73
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 3 مهر 1400 | نظرات ()