نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس : نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن مجلس خبر از نهایی شدن طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی داده‌اند؛ البته اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای تکمیل طرح خود جلساتی با مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز ‌برگزار کرده‌اند که نتایج این جلسات به‌صورت رسمی منتشر نشده است. با وجودی که متن نهایی طرح کمیسیون صنایع مجلس درخصوص ساماندهی بازار فولاد منتشر نشده اما صحبت‌های نمایندگان عضو در کمیسیون صنایع و معادن محتوای کلی این طرح را پیش از انتشار تا حدودی مشخص کرده است. منوط کردن صادرات به عرضه در بورس کالا و وضع عوارض صادراتی بر روی محصولات زنجیره فولاد دو بخش مورد بحث است اما چندان شفاف و قطعی نیست. 

ابوذر انصاری کارشناس بازارهای کالایی معتقد است کف عرضه باید براساس نیاز صنایع پایین‌دستی و با توافق صنایع بالادستی تعیین شده و در ادامه بخش بالادست به رعایت کف عرضه ملزم شود. تصویب قوانینی که از منظر تولیدکننده و بازار پذیرفته شده نیست، از میزان اجرایی شدن آن طرح می‌کاهد. همچنین وضع عوارض و مالیات بر صادرات مغایر با قوانین موجود کشور بوده و بهتر است مسئولین امر به جای چنین مصوباتی، مشوق‌های صادراتی در بخش مواد خام و میانی را ملغی کنند تا به این ترتیب از توسعه صنایع تکمیلی در کشور نیز حمایت شود.

این کارشناس بازارهای کالایی درخصوص منوط کردن صادرات فولاد به عرضه کل تولیدات در بورس کالا و گرفتن مجوز صادراتی برای مازاد عرضه گفت: وضع هرگونه مصوبه و قانون درخصوص صادرات از اهمیتی جدی برخوردار است چرا که مجوزهای صادرات توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شده و اگر قانونی غیرکارشناسی در این زمینه مصوب شود، تا مدت‌ها دامن صادرکنندگان را خواهد گرفت. انصاری افزود: برخلاف نرخ‌گذاری دستوری که معتقد بودیم بازار در مسیر خود پیش رفته و توجهی به قوانین دستوری ندارد، اما در زمینه صادرات قضیه متفاوت است و قوانین وضع شده در این زمینه قابلیت اجرایی شدن دارد.

 



:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: شیوع ویروس کرونا بازارها و مشاغل مختلفی را تحت تاثیر قرارداده؛‌ یکی از این بخش ها مسکن و حوزه ساخت و ساز است که با وجود این بیماری و وضعیت اقتصادی ، روزهای سختی را پشت سر می گذارد میزان ساخت و ساز در یک سال اخیر کاهش داشته و حتی افزایش قیمت‌ مسکن سبب نشده تا این بخش رونق یابد. در مقابل نبود سیاست‌های مناسب و حمایتی سبب شده تا رغبت سازندگان و پیمانکاران نسبت به ادامه فعالیت در این بخش هر روز کمتر از دیروز شود. اگر این وضع ادامه یابد رکود عمیق حوزه ساختمان و همچنین به صفر رسیدن ساخت و ساز دور از انتظار نیست.

یک کارشناس اقتصاد مسکن درباره شرایط فعلی این بخش گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و قرارگیری در این بحران، انتظار رکود در داخل کشور را داشتیم؛ مانند همه مشاغل و بخش‌های دیگر اقتصادی، بخش مسکن نیز از این شرایط متأثر شده است. بیت الله ستاریان اظهار کرد: به استناد از اقتصاد بین‌المللی و ورود بعضی از سرمایه‌های خارجی، اتفاقات اقتصاد جهانی به ویژه در آمریکا و اروپا، عملا شاهد ورود مخفی سرمایه به داخل از یک سو و از طرف وقتی همه بخش های اصول تجارت به اصطلاح به خواب فرو می رود، سرمایه ‌ها به سمت کالاهای سرمایه‌ای مانند مسکن رهسپار می شود. وی افزود: این روند از ابتدای سال ۹۹ اتفاق افتاده تا آبان ماه و انتظار می رود تا آخر سال این شرایط ادامه خواهد داشت. وی درباره اخبار و تحلیل هایی مبنی بر کاهش قیمت‌ها در بازار بیان کرد:  به اعتقاد بنده کسی که انتظار کاهش قیمت در بخش مسکن را داشته باشد، نشان دهنده عدم شناخت وی از ماهیت بخش مسکن است و همچنین مسائل و مشکلات مهم این بخش مانند کسری فراوانی که در این حوزه داریم.

ستاریان در مورد وضعیت بازار مسکن در دوره پسا کرونا توضیح داد: اگر بخواهیم اقتصاد پسا کرونا رو بررسی کنیم باید به انتظارات رونق و توسعه اقتصادی اشاره کنیم که باید گفت این شرایط در حوزه ساختمان نیز رخ‌نمایی خواهد کرد به گونه ای که قدر مسلم در بخش مسکن رونق و افزایش قیمت خواهیم داشت با این تفسیر که تولید ناخالص کشور بالا خواهد رفت و در نتیجه درآمد سرانه نیز افزایش می یابد.

 



:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس : بر اساس اطلاعات ارائه شده شرکت ذوب آهن اصفهان در مهرماه سال جاری معادل ۱۸۵۵ میلیارد تومان از محصولات خود را به فروش رساند که نسبت به دوره یک ماهه مشابه سال قبل افزایش ۱۲۷ درصدی را نشان می‌دهد. درآمد فروش مهرماه ذوب آهن، بالاترین درآمد فروش ماهانه در تاریخ این شرکت است.

در مهرماه نرخ فروش تیرآهن نسبت به ماه قبل ۳۰ درصد رشد داشته و در میلگرد نیز نرخ فروش ۲ درصد رشد داشته است. نماد ذوب در ۶ ماهه با افزایش ۲۲ درصدی به ازای هر سهم ۸۹ ریال سود خالص محقق کرده است.ذوب آهن اصفهان در ۷ ماهه امسال توانست ۹۴۲۰ میلیارد تومان از فروش محصولات خود درآمد کسب کند که از این مبلغ ۱۸۵۵ میلیارد تومان آن مربوط به مهر ماه است و این آمار حاکی از این است که درآمد فروش شرکت ذوب آهن اصفهان در ۷ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشدی ۵۷ درصدی داشته است، همچنین این شرکت افزایش تولید و فروش ریل آهن را در دستور کار قرار داده است.شایان ذکر است؛ ذوب آهن اصفهان در هفت ماه نخست امسال، ۸۷ درصد از کل فروش سال گذشته را پوشش داده است.

علی رغم این که در مهرماه خبرهای مبنی بر تعیین قیمت شمش فولاد از سوی وزارت صنعت معدن و تجارت خبرساز شد و با وجود این که مسئولان بورس صراحتابا این مسئله مخالفت کردند، اما همچنان اجرای این سیاست بسیاری از فعالان بورس را نگران کرد که در نهایت قرار شده قیمت فولاد با نرخ پایه مشخص شود و سقف قیمت هم به صورت دستوری تعیین نشود و قیمت های جهانی براساس نرخ دلار سنا مبنا قرار گرفته که این اتفاق به معنای رسیدن سود اصلی به فولادسازان به جای دلالان است. از این رو شرایط به وجود آمده در کنار برنامه افزایش تولید در شرکتی مانند ذوب آهن اصفهان کمک به سودآوری این شرکت خواهد کرد، چراکه در هفت ماهه نخست امسال هم این شرکت توانسته محصولات بیشتری نسبت به مدت مشابه سال گذشته بفروشد.

تولید محصولات فولادی شرکت ذوب آهن اصفهان در ۶ ماهه نخست امسال طبق برنامه پیش رفته است بر همین مبنا تا پایان امسال بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن انواع شمش فولاد، تیرآهن، میلگرد و کلاف صادرات شود.ذوب آهن اصفهان برای افزایش تولید با چالش تأمین مواد اولیه مواجه است که البته با حمایت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت این مشکل تا حدودی رفع شده و در تامین زغال سنگ نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است.

 



:: بازدید از این مطلب : 161
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس :به باور مصطفی طاهری در شرایطی که کمبودی در حوزه تولید فولاد کشور وجود ندارد، تفاوت قیمت فولاد در بورس با قیمت بازار آزاد، باعث شده تا سوداگران از این شکاف قیمتی بیشترین بهره های رانتی را کسب کنند.مهدی بیک؛ نماینده مردم زنجان در مجلس با اشاره به اتمام بررسی طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد در کمیسیون گفت:این طرح در ۵ماده کامل شده و طی هفته آینده راهی صحن می شود تا نمایندگان تصمیم نهایی را در خصوص آن اتخاذ کنند. فکر می کنم با رای نمایندگان و تایید شورای نگهبان طرح در مسیر اجرا قرار بگیرد و از این طریق بخشی از نارسایی های بازار فولاد حل خواهد شد.

مصطفی طاهری با اشاره به محتوای طرح گفت: بر اساس طرح، کل زنجیره فولاد باید به طور شفاف در بورس عرضه شود. هر فعال اقتصادی که ماده اولیه از بورس خریداری می کند، چنانچه این مواد را تبدیل به ماده نهایی نکند، برای بار بعد نمی تواند اقدام به خرید ماده اولیه کند. ضمن اینکه اگر مشخص شود که فردی ماده اولیه خریداری شده از بورس را به هر نحوی در بازار آزاد به فروش رسانده، کل  سهمیه او قطع خواهد شد.

او در ادامه افزود: از جمله دیگر مواد مهم این طرح ایجاد کمیته «رصد و پایش بازار فولاد» و ساماندهی «سامانه جامع تجارت» است تا از این طریق فروش داخلی و فروش خارجی فولاد برنامه ریزی و ذیل پایش مستمر نظارتی قرار بگیرد. بر اساس مکانیسمی که در این طرح گنجانده شده هرگونه فعالیت خارج از ساختار بازار سرمایه تخلف محسوب می شود و مرتکبان آن با مجازات های قانونی روبه رو خواهند شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: برخی اخبار حاکی از آن است که سوداگران بازار فولاد با استفاده از رانت ارتباطی، سهمیه مواد اولیه بیشتری دریافت کرده اند، اما محصول نهایی ارائه شده، بسیار کمتر از حجم مواد اولیه ای است که دریافت کرده اند. به عبارت روشن تر به دلیل ضعف در نظارت مواد اولیه را با قیمت های پایین دریافت و در بازار آزاد به چندین برابر قیمت به فروش رسانده اند. او گفت: در گزارشی که در کمیسیون قرائت شد به این نکته نیز اشاره شد که برخی شرکتها، حجمی از محصول خود را در بورس کالا عرضه می کنند و مابقی را در بازارهای خارج از بورس و بدون هیچگونه شفافیتی به فروش می رسانند. این روش های سوداگرانه باعث می شود تا فولاد چند قیمت متفاوت داشته باشد. تجربه هم نشان داده هر زمان رویکرد چند نرخی در بازارها حاکم شده، رانت و ویژه خواری و نوسان هم در حاشیه بازارها شکل گرفته است.



:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: به‌دنبال افت قیمت‌ در بازارهای موازی قفل عرضه املاک کلنگی شکسته شد؛ نتایج پایش جدید بازار معاملات زمین در پایتخت از ۶ رویداد تازه حکایت دارد. در مناطقی از شهر که بسازوبفروش‌ها آنها را محله‌های مرغوب می‌نامند، مالکان بناهای قابل‌‌تخریب و مشارکت، از لاک انتظارات تورمی خارج شده‌اند و آماده توافق با سازنده هستند. این وضعیت باعث کاهش قیمت‌های پیشنهادی فروش زمین شده است. در سمت مقابل، تقاضای غیرمصرفی که طی یک‌سال‌ونیم گذشته بازیگر اصلی معاملات املاک کلنگی بود، هم‌اکنون جای خود را به ورود احتیاطی سازنده‌ها به این بازار، تقاضای مصرفی زمین  داده است. رفت‌وآمدهای اخیر در بازار زمین، نشانه‌ روشنی از سررسید «ابرحباب املاک کلنگی» است. تغییرات قیمت زمین و مسکن طی سال‌های بعد از ثبات در دوره گذشته نشان می‌دهد میانگین قیمت واحدهای مسکونی از سال ۹۴ تا پایان بهار امسال تقریبا ۳/ ۴ برابر شد؛ اما بهای فروش کلنگی‌ها بیش از ۵۰۰ درصد افزایش یافت که بزرگ‌ترین حباب ملکی است.

علاوه بر آماده شدن بازار زمین و املاک مسکونی کلنگی برای تخلیه حباب قیمتی، بازیگران اصلی بازار معاملات زمین در چند ماه گذشته، فعالیت خود در این بازار را به طور محسوس کاهش داده‌اند. کارشناسان کاهش فعالیت سرمایه‌داران بزرگ ملکی در بازار املاک کلنگی و زمین‌های مسکونی را به استعفای بازیگر اصلی معاملات زمین در ماه‌های گذشته تعبیر می‌کنند. بازار معاملات زمین و املاک مسکونی کلنگی همواره از این جهت که زمین گران‌ترین جزء ساختمانی در ساخت‌وسازها محسوب می‌شود به عنوان بازار بالادست مسکن شناخته می‌شود که هر نوع تغییر و تحول در قیمت این نوع از املاک منجر به تغییر قیمت واحدهای مسکونی نوساز و سپس اثرگذاری بر قیمت فروش سایر واحدهای مسکونی می‌شود. 

در واقع تغییرات قیمت زمین را می‌توان به عنوان حلقه اول زنجیره کشف قیمت در بازار مسکن مورد توجه قرار داد. تغییرات قیمتی در بازار زمین همواره از یکسو باعث تغییر رفتار سازنده‌ها و تیراژ ساخت مسکن و ازسوی دیگر منجر به اثرگذاری قیمتی بر سایر واحدهای مسکونی موجود در بازار می‌شود و از این جهت نوعی اثر دوگانه بر تغییرات و تحولات قیمتی بازار مسکن دارد.



:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس : در معاملات اخیر  میلگرد در بازار فیزیکی بورس کالا نرخ پایه کاهش پیدا کرده است. این افت نرخ از سوی بورس کالا و با کاهش درصد ضریب جهانی انجام شده است. به گفته یکی از فعالان بازار؛ در حالی که میزان ثبت تقاضا برای خرید انواع مقاطع طویل فولادی و به‌خصوص میلگرد در معاملات هفته گذشته در بازار فیزیکی بورس کالا به حداقل رسیده بود، بورس کالا اقدام به کاهش هزار و ۱۰۰ تومانی بهای پایه عرضه میلگرد کرد تا به این ترتیب زمینه حضور فعال‌تر خریداران را در بازار فراهم کند. 

با توجه به قیمت پایه ۹ هزار و ۹۷۰ تومانی درنظر گرفته شده برای هر کیلوگرم میلگرد در بورس کالا، با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد، نرخ پایه هر کیلوگرم از این محصول به ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان می‌رسد. با در نظر گرفتن هزینه‌های حمل و سود عمده‌فروشی قیمت پایه عرضه میلگرد در بورس کالا با نرخ روز این محصول در بازار آزاد برابری می‌کند. 

اگرچه کاهش بهای پایه ایجاد شده در معاملات هفتگی میلگرد قابل توجه بوده اما همچنان برخی فعالان این بازار معتقدند که نرخ پایه تعیین شده برای عرضه در بورس فراتر از انتظار خریداران عمده است و این موضوع می‌تواند به تکرار تجربه هفته قبل در این بازار یعنی تقاضای اندک منجر شود. با توجه به فصل سرما و آرامش نسبی ایجاد شده در بازار طلا و ارز هیچ‌گونه تمایلی به خرید در بازار مقاطع فولادی کشور دیده نمی‌شود، در عین حال انبار تجار و حتی کارخانه‌های نوردی با انباشت محصول روبه‌رو است و این موضوع نیز سیگنال مهمی برای استمرار روند کاهشی در این بازار تلقی می‌شود و این احتمال وجود دارد که فعالان بازار مقاطع با در نظر گرفتن این سیگنال‌ها به امید کاهش بیشتر نرخ، خریدهای خود را تا هفته‌های بعد به تعویق بیندازند. 

انباشت محصول در انبار تجار و تولیدکنندگان، نبود تقاضای مصرفی و ترس از احتمال کاهش بیشتر قیمت‌ها در هفته‌های آتی مهم‌ترین دلایل رخت بربستن رونق از این بازارها هستند.



:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس عرضه کامل محصولات فولادی در بورس کالا را مهمترین عامل کاهش قیمت فولاد دانست و گفت: ما معتقدیم با توجه به این که سالیانه بیش از ۳۰ میلیون تولید فولاد در کشورمان تولید می‌شود که حداکثر ۵۰ درصد آن به مصرف داخلی می‌رسد، اجرای طرح پیشنهادی مجلس برای عرضه تمام محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا می‌تواند موجب کاهش قیمت محصولات فولادی در بازار داخلی شود.

علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت هفته قبل در نشستی با نمایندگان مجلس اعلام کرده بود که با توافق‌ تشکل‌های زنجیره فولاد به ‌زودی تمام محصولات فولادی اعم از شمش و مقاطع از طریق بورس کالا عرضه خواهد شد و بعد از اجرای این دستورالعمل شاهد کاهش ۳۰ درصدی قیمت فولاد خواهیم بود. همچنین علی نیکزاد، نایب‌رئیس دوم مجلس نیز چند روز قبل از قول رزم‌حسینی وعده داد که قیمت میلگرد به ۹ هزار تومان کاهش پیدا می‌کند، این در حالی است که قیمت مقاطع فولادی در روزهای اخیر رو به کاهش گذاشته و باید دید چه راهکارهایی برای تحقق این وعده وجود دارد؟

روح‌الله عباسپور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس طرح پیشنهادی کمیسیون برای مدیریت بازار فولاد را به عنوان راهکار اجرایی کاهش نرخ محصولات فولادی معرفی کرد و اظهار داشت: براساس این طرح قرار است تمام محصولات فولادی در بورس کالا عرضه شود و واحدهای تولیدی بعد از تامین نیاز داخلی می‌توانند صادرات خود را انجام دهند. ما معتقدیم با توجه به این که سالیانه بیش از ۳۰ میلیون تولید فولاد در کشورمان تولید می‌شود که حداکثر ۵۰ درصد آن به مصرف داخلی می‌رسد، اجرای این طرح می‌تواند موجب کاهش قیمت محصولات فولادی در بازار داخلی شود.

وی با اشاره به تخطی برخی تولیدکنندگان نهاده‌های میانی زنجیره فولاد نسبت به عرضه کافی محصولاتشان در بورس کالا اضافه کرد: قرار بود تولیدکنندگان فولاد محصولاتشان را براساس سهمیه‌های تعیین‌شده توسط وزارت صمت به بورس کالا بیاورند، اما چون این تولیدکنندگان در چند ماه گذشته این کار را انجام نداده‌اند، نوردکاران برای دریافت مواد اولیه مورد نیاز خود با محدودیت‌هایی مواجه شده‌اند و این اتفاق حتی زمانی باعث شده بود که قیمت محصولات فولادی در بازار داخلی کشور حتی از فوب خلیج فارس هم گران‌تر شود؛ اما امیدواریم با تصویب طرح پیشنهادی کمیسیون صنایع و معادن در صحن علنی مجلس و اجرای آن از سوی دولت، رویه عرضه قطره‌چکانی فولاد در بورس کالا نیز اصلاح شود.



:: بازدید از این مطلب : 57
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: ایرج رهبر اظهار کرد: در حال حاضر کسانی که با نیت سوداگری به شکل گسترده واحد‌های مسکونی را خریداری و احتکار کرده بودند با توجه به تحولات سیاسی به تکاپو افتاده اند تا آن‌ها را بفروشند. این افراد در زمانی که نرخ‌ها بالا رفته بود اقدام به خرید کرده اند و حالا نگران کاهش قیمت هستند. علت افزایش حدود ۴۰ درصدی عرضه در بازار مسکن این است .وی افزود: مساله دیگر به طرح مالیات بر خانه‌های خالی مربوط می‌شود که برخی فعالان بازار مسکن را نگران کرده و اقدام به عرضه کرده اند


این کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: در شرایط کنونی هرکس تصوری از آینده دارد و هیچ چیز قطعی نیست. گشایش‌های سیاسی می‌تواند اثرات کاهشی در بازار ملک ایجاد کند و ادامه وضعیت فعلی اثرات التهابی در بخش مسکن خواهد داشت. هنوز عکس العمل‌ها مشخص نیست و به همین خاطر قیمت‌ها از عرضه و تقاضا تبعیت نمی‌کند. به طور مثال در بعضی مناطق با رشد عرضه و کاهش تقاضا مواجه هستیم، اما قیمت‌ها هم بالا رفته، در حالی که باید کاهشی باشد. در مناطقی دیگر عرضه کاهش یافته و قیمت‌ها هم نزولی شده است. این نشان می‌دهد منطق اقتصادی در بازار وجود ندارد.

رهبر، تغییر و تحول در حوزه مسکن را بلندمدت دانست گفت: ممکن است در کوتاه مدت مثل شرایط فعلی رفتار‌های هیجانی از سوی محتکران در بازار ملک دیده شود، اما برای ایجاد ثبات و آرامش در این بخش باید تولید افزایش یابد. اسلامی وزیر راه و شهرسازی طرح اقدام ملی مسکن را در دستور کار قرار داده که قدم مثبتی است، اما دولت باید موانع ساخت و ساز را از پیش پای بخش خصوصی بردارد. این در حالی است که نوسانات دائم قیمت مصالح ساختمانی، سازندگان را برای اجرای پروژه‌ها مردد کرده و به همین دلیل ساخت و ساز بسیار کاهش یافته است.

نایب رییس انجمن انبوه سازان استان تهران با بیان این که هم اکنون هر پاکت سیمان ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان به دست مصرف کنندگان می‌رسد گفت: هر پاکت سیمان از طرف دولت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان نرخ گذاری شده، اما ۳۵ هزار تومان فروخته می‌شود. هر کیلوگرم فولاد تا ۱۷ هزار تومان هم بالا رفت که غیر قابل تصور بود. طبق محاسبات قیمت فولاد باید ۸۰۰۰ تومان باشد که حتی این رقم هم از قیمت جهانی گرانتر است. به گفته رهبر، هم اکنون فروشندگان فولاد می‌گویند تا ظهر صبر کنید قیمت جدید اعلام کنیم! تولیدکننده با قیمت‌های پایین انرژی و هزینه‌های داخلی فولاد تولید می‌کند و شمش را با نرخ دلار صادر می‌کند. عرضه فولاد به شکل خرد در بورس هم به نابسامانی دامن می‌زند. کارخانه فولاد را کیلویی ۸۰۰۰ تومان در بورس عرضه می‌کند و دلال با قیمت ۱۲ هزار تومان به سازندگان می‌فروشد. البته قرار است مصوبه‌ای بدهند که فولاد به صورت کلان در بورس عرضه شود که اگر این اتفاق بیفتد سازندگان نوسانات قیمت در بورس کاهش پیدا می‌کند.



:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: مصطفی عبدالهی عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران گفت: قیمت رسمى پایه شمش فولاد طی دو هفته گذشته نسبت به بازار حدود ۷۰۰ تومان تفاوت قیمت داشته و به رغم اینکه روند قیمت ها در بازار نزولی است و انتظار کاهش بیشتر هم می رود، خرید در مقطع فعلی تا زمانی که نرخ ها با واقعیت بازار همسو شود، منطقی نیست.

وى اظهار داشت:  ۹ ماه است شمش را به طور قطره چکانی در بورس عرضه کرده‌اند و حالا که یک هفته، آن هم به دلیل بالا بودن قیمت‌های اعلامى نسبت به بازار، خرید کمتر بوده بهانه درست کرده‌اند. عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران افزود: برخی قصد دارند شمش خام را  به نام محصول میانی صادر کنند، در حالی که چیزی به این نام در دنیا نداریم و محصول نهایی فولاد داریم که مقاطع بوده که بعد از نورد است.
 
 اما در همین حال شمش تولید شده در کشور به کشورهای حوزه خلیج‌فارس صادر و به محصول نهایی تبدیل و حتی صادر می‌شود؛ یعنی زمینه تکمیل زنجیره ارزش‌افزوده را برای سایر کشورها فراهم کرده‌ایم. در ادامه باید تاکید کرد حضور افراد صاحب نفوذ و قدرت در حلقه‌های میانی زنجیره فولاد از دیگر دلایل اصلی گرانی بازار فولاد محسوب می‌شود. البته طی ماه‌های اخیر فروش شمش خارج از شبکه بورس کالا ممنوع اعلام شده است؛ یعنی فولادسازان موظف هستند ۶۰ درصد تولیدات خود را در بورس کالا به فروش برسانند.

 امید داریم زمینه اجرایی شدن این طرح‌ها فراهم و بدین ترتیب از رقابت برای خرید شمش کاسته شود. توجه به این نکته ضروری به‌نظر می‌رسد که واحدهای تولیدکننده شمش، سنگ آهن و بسیاری از نهاده‌های تولید مورد نیاز خود برای تولید را از داخل کشور تامین می‌کنند. منابع ارزان انرژی بسیار ارزان در اختیار این واحدها قرار می‌گیرد. هزینه منابع انسانی در ایران در مقایسه با سایر کشورها به مراتب پایین‌تر است. با وجود این شرایط چرا باید نرخ شمش فولاد براساس دلار باشیم، آنهم در شرایطی که شاهد اثرات مخرب قیمت‌گذاری با ارز هستیم.

 درواقع باید اذعان کرد که درحال‌حاضر میان منافع حلقه‌های مختلف در زنجیره فولاد تضاد وجود دارد. بر همین اساس نیز چندی پیش بخشی از فعالان این زنجیره از انجمن تولیدکنندگان فولاد جدا و انجمن جدیدی را تاسیس کردند، چراکه به اعتقاد بسیاری از اعضا تصمیمات نهایی انجمن تولیدکنندگان فولاد براساس منافع تولیدکنندگان شمش اخذ می‌شد. در نهایت تا زمانی که زنجیره فولاد گسسته است و زمینه رانت خواری در آن مهیا است تبعات آن نورد کاران را کاملا تحت تاثیر قرار می دهد و نتیجه آن بی ثباتی های اخیر در بازار آهن آلات کشور خواهد بود.



:: بازدید از این مطلب : 79
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس : نایب ‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس از حذف فرمول فعلی تنظیم بازار در طرح نهایی مجلس که به صحن علنی ارائه شده، خبر داد و تاکید کرد: قرار است نرخ فولاد در بازار داخلی کشور از وابستگی به نوسانات ارز نیمایی نجات یابد. ما معتقدیم که می‌توان با کنترل عرضه و تقاضا و بدون قیمت‌گذاری دستوری البته به شرط عرضه تمامی محصولات در بورس کالا، نرخ فولاد را کاهش داد.

در حالی که قیمت مقاطع فولادی از ابتدای سال تا کنون بیش از دو برابر شده و بازار فولادماه‌هاست که از تنش‌های ارزی ناشی از فرمول تنظیم بازاری موجود و البته عرضه نشدن کافی شمش، ورق و مقاطع فولادی در بورس کالا رنج می‌برد، چند هفته‌ای است که دولت و مجلس دریافته‌اند که نظام فعلی توزیع و قیمت‌گذاری فولاد در کشورمان دارای اشکالات بسیاری است و برای این که سرمایه مصرف‌کننده نهایی در کوره گرانی محصولات فولادی ذوب نشود، هم باید فرمول‌های قیمت‌گذاری کنونی  تغییر کند و هم باید راهکاری برای عرضه کافی تمامی محصولات فولادی در بورس کالا اندیشیده شود.

در همین حال، علی جدی، نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز که در هفته‌های گذشته به طور جدی موضوع تغییر شیوه قیمت‌گذاری محصولات فولادی و طرح مجلس برای مدیریت بازار فولاد را پیگیری کرده است، وی از حذف فرمول فعلی تنظیم بازار در طرح نهایی مجلس که به صحن علنی ارائه شده، خبر داد و تاکید کرد که قرار است نرخ فولاد در بازار داخلی کشور از وابستگی به نوسانات ارز نیمایی نجات یابد. 

وهمچنین با تاکید بر این که مجلس به دنبال عرضه تمامی محصولات فولادی در بورس کالاست، ادامه داد: از آنجایی که میزان تولید فولاد در کشورمان بیشتر از نیاز داخلی است، معتقدیم که می‌توان با کنترل عرضه و تقاضا و بدون قیمت‌گذاری دستوری البته به شرط عرضه تمامی محصولات در بورس کالا، نرخ فولاد را کاهش داد.

جدی در ادامه درباره آخرین تحولات طرح پیشنهادی مجلس برای مدیریت بازار فولاد نیز توضیح داد: هفته گذشته طرح مدیریت بازار فولاد در کمیسیون  صنایع به تصویب نهایی رسید و اکنون این طرح در نوبت مطرح شدن در صحن علنی مجلس قرار دارد.



:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس : سیاست‌گذار بخش مسکن خطاب به پژوهشگران و متخصصان علمی این حوزه برای تهیه طرح جامع مسکن برای سومین بار در قالب دو برنامه بلندمدت ۵ ساله فراخوان داد. در قالب این فراخوان دولت قصد دارد سیاست‌های بخش مسکن را براساس پیشنهاد متخصصان این حوزه تدوین و بر این اساس برای بازار مسکن تا افق ۱۴۱۰ برنامه‌ریزی کند. با این حال بررسی‌های کارشناسی درخصوص این اقدام دولت، دو حقیقت تلخ از تجارب قبلی نگارش و تدوین طرح جامع مسکن در میانه دهه ۸۰ و ابتدای دهه ۹۰ را بازگو می‌کند. 

هم اکنون که برای بار سوم سیاست‌گذار بخش مسکن به‌دنبال تهیه طرح جامع برای بخش مسکن است فارغ از بار هزینه‌ای آن و سرمایه‌هایی که در شرایط کمبود بودجه و توان مالی دولت باید در این مسیر صرف شود یک حقیقت تلخ تجربه بایگانی شدن دو طرح جامع مسکن قبلی در ویترین یا آرشیو مطالعات دولت است بدون آنکه این طرح‌ها به درستی در اعمال و اجرای سیاست‌ها موردتوجه قرار بگیرد. در تجربه‌ای که به‌دنبال نگارش و تهیه دو طرح قبلی جامع مسکن به‌دست آمد دولت به جای آنکه بند به بند و جزء به جزء طرح‌های تهیه شده در این بخش را در سیاست‌گذاری‌ها و اجرای برنامه‌های خود در حوزه مسکن ملاک عمل قرار دهد، کمترین توجه را نسبت به تاکیدها و مطالعات صورت گرفته در این طرح‌ها در جریان تدوین سیاست‌های بخش مسکن به کار بست.   

دولت درحالی‌که خود سفارش‌دهنده دو طرح جامع قبلی بود و به‌رغم اشارات و تاکیدهای صریحی که در این باره در طرح‌های جامع ذکر شده بود عملا طی بیش از ۱۰ سال گذشته اقدامی در این رابطه صورت نداده است. دومین حقیقت تلخ در رابطه با این موضوع را می‌توان به اجرای خلاف جهت برخی از سیاست‌ها و برنامه‌های بخش مسکن با مسیر برنامه‌های لازم‌الاجرا و مورد تاکید در طرح‌های جامع نسبت داد. مصداق بارز این انحراف بی‌توجهی به اهمیت حمایت از دو سمت عرضه و تقاضای مسکن برای ایجاد تعادل‌بخشی در بازار مسکن و تنها تمرکز بر حمایت‌های سمت عرضه در سال‌های اخیر است. به‌رغم آنکه در طرح‌های جامع مسکن در دو دوره قبلی تاکید شده بود برای ساماندهی بازار مسکن حمایت از هر دو سمت عرضه و تقاضا باید مورد توجه قرار بگیرد دولت‌های وقت عملا حمایت از سمت عرضه را در اولویت قرار دادند با این تصور اشتباه که در صورت افزایش عرضه، سمت تقاضا به‌صورت خود به‌خودی قادر به تامین نیاز سکونتی خود از بازار خواهد بود.



:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: با توجه به سخنان یکی از کارشناسان بخش آهن و فولاد درحالی کمی بیش از ۴ سال تا رسیدن به زمان تحقق اهداف تعیین شده در افق ۱۴۰۴ صنعت فولاد کشورمان باقی مانده که برخی اخبار حکایت از کمبودهایی در این صنعت برای دستیابی به اهداف تعیین شده دارد.

امیرحسین کاوه، کارشناس صنعت فولاد و دبیر سابق سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران در گفتگو با خبرنگاران معتقد است صنعت فولاد ایران در سال‌های اخیر روند رو به رشدی را در بخش بالادست و میانی زنجیره داشته است اما در هرحال به رغم تمامی تلاش‌های صورت گرفته به‌علت نبود و یا عدم اجرای مستمر برنامه‌های تدوین شده، به نظر می‌رسد برای تحقق ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ با کمبودهایی روبرو هستیم که نیاز به سرمایه گذاری بالایی دارد. کاوه در این زمینه تاکید کرد: براساس آخرین گزارش‌های منتشر شده و برآوردهای کارشناسی برای تحقق اهداف تعیین شده چیزی نزدیک به ۱۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنایع بالادستی زنجیره فولاد لازم است که از موضوع تامین سنگ آهن، گندله، حوزه آهن اسفنجی، فولاد سازی و خصوصا مباحث زیرساختی مانند حمل و نقل ریلی، آب، برق، گاز و تجهیزات معدنی است.

این کارشناس صنعت فولاد همچنین افزود: البته مسایلی همچون جانمایی‌های نادرست و ایجاد کارخانجات فولاد در مناطق خشک و مرکزی کشور، چالش تامین آب مورد نیاز، کمبود یا عدم دسترسی به برخی ماشین آلات حوزه‌های تولیدی، بالا بودن هزینه‌های تعمیرات و ... از دیگر چالش‌های این بخش است که باید برای آنها برنامه‌ریزی منطقی و دقیقی داشته باشیم.کاوه تصریح کرد: به عنوان مثال در بخش سنگ آهن که اولین گام تولید فولاد است نیاز به حدود ۱۶۰ میلیون تن سنگ آهن داریم که ‌اکنون در حدود ۹۰ میلیون تن تولید ثبت شده و حتی با در نظرگرفتن طرح‌های تولیدی آتی بازهم کارشناسان تاکید دارند بیش از ۳۰ میلیون تن کسری کماکان در این خصوص وجود دارد. 

مدیرعامل گروه صنعتی سدید معتقد است برطرف کردن این مشکل قطعا با توجه به برخورداری از ذخایر مناسب کشور، نیاز به اکتشافات جدید و سرمایه گذاری مناسب را می‌طلبد و به نظر می رسد با اجرای موارد فوق نیازی به واردات سنگ آهن نیست. کاوه درباره مشکلات حمل و نقلی در تحقق اهداف تعیین شده نیز به خبرنگاران گفت: در رابطه با مشکل حمل و نقل اصولا باید به دو نکته توجه ویژه داشته باشیم که یکی تحقق اهداف افق ۱۴۰۴ در صنعت فولاد است و دیگری مربوط به صنایع پایین دستی که می‌تواند ارزش افزوده بالایی برای اقتصاد ایران به ارمغان آورد.

 



:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: در زمینه صادرات  زنجیره فولاد از سنگ آهن تا محصول نهایی از اهمیت متفاوتی برخوردار است به طوری که ما هر چقدر از معدن سنگ آهن به سمت محصول نهایی و فولاد آلیاژی  و فولاد های خاص حرکت کنیم ارزش صادراتی محصول ما افزایش می‌یابد. 

بازارهای صادراتی فولادی که مبادرت به  فروش محصولات نیمه ‌ساخته مانند شمش بلوم و بیلت می کنند از ارزش صادراتی کمی برخوردار می شوند. هنگامی که از صادرات صحبت به میان می‌آید محصول نهایی ما باید فولادهای آلیاژی و فولادهای خاص باشد چرا که ارزش افزوده بالاتری نسبت به محصولاتی مانند شمش بلوم و بیلت دارند. از دیگر مزیت‌های فولادهای خاص و آلیاژی می‌توان به خاص بودن،‌ کم‌وزن بودن و ارزش افزده بالای آن‌ها اشاره کرد. که همین ویژگی سبب می‌شود تا با جابه‌جایی آن راحت‌تر بوده و هزینه حمل‌ونقل آن نیز کمتر باشد. 

درحال‌حاضر نیز شرکت‌های بزرگ دنیا اقدام به تولید فولادهای خاص می‌کنند. اینکه ما محصول‌های نیمه ساخته مانند شمش فولاد را صادر کنیم بدون ارزش نیست اما بهتر آن است که محصولات نهایی در اولویت صادراتی کشور ما قرار گیرد. پس با توجه به مطالب فوق الذکر در تعریف پروژه با اهداف صادراتی، باید دقت لازم صورت گرفته و محصولات نهایی با ارزش افزوده بالا، محور برنامه‌های صادراتی در محصولات ما قرار گیرد.

یکی دیگر از مسائلی که باید در بخش فولاد مدنظر قرارداد افزایش بهره‌وری در کارخانه‌های فولادی است هر چند که کشور ما با داشتن منابع عظیم انرژی نظیر آب و برق مشکلی در این خصوص ندارد اما می‌توانیم با افزایش بهره‌وری و اصلاح الگوی مصرف در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنیم چرا که این اقدام سبب می‌شود صرفه اقتصادی صادرات ما نیز افزایش یابد. 

تبادلات اقتصادی و مالی هیچ کشوری را نمی‌توان بدون تعاملات با دیگر کشورها و قدرت‌ بزرگی چون امریکا در نظر گرفت و این یک امری بدیهی است. به عنوان مثال کشوری مانند چین را هم امریکا ساخته است چرا که محصولات این کشور با نیروی کار ارزان تولید شده و کشور امریکا آن را مصرف کرده است به همین منظور ما باید در سیاست‌های کلان خودمان تعاملات را با جامعه جهانی حفظ کنیم تا بتوانیم سهم بزرگی از بازارهای جهانی را در اختیار داشته باشیم.

 



:: بازدید از این مطلب : 77
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 25 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس : بازار مسکن در ۱۰ روز گذشته به ویژه از ابتدای هفته پیش تاکنون روزهای آرام تری را پشت سر گذاشته و قیمت‌ها تحت‌ تأثیر ریزش نرخ ارز، تاحدودی نسبت به مهرماه کاهش یافته و به نظر می رسد در صورت تداوم ریزش نرخ‌ دلار در هفته‌های آینده، قیمت‌ها در این بازار نیز به طرز مشهودی شکسته شود. بسیاری از مالکانی که به قصد سرمایه‌گذاری در یکی دو سال اخیر، ملک خریداری کرده بودند، ‌اکنون با سیگنال‌هایی که از بازار ارز گرفته‌اند در واقع دریافته‌اند که دوره روند صعودی قیمت‌ها  به سر رسیده و به همین دلیل به دنبال نقد کردن سرمایه خود هستند زیرا امکان سوددهی این بازار همانند ۷ماه گذشته تقریبا ممکن نیست.

 در ماه‌های گذشته تعداد خریداران در بازار بیشتر از فروشندگان بود اما این روزها تعداد فروشندگان و همچنین آگهی‌های فروش به طرز مشهودی افزایش یافته است و می توان گفت سوت پایان دوران رکود به سر آمده و باید منتظر به صدا درآمدن زنگ‌های رونق معاملات در این بازار بود. اگر این رونق اتفاق بیافتد روزهای خوب صنعت ساخت و ساز آغاز می شود که با توجه به نقش مهم این بخش در اقتصاد کشور می‌توان به روزهای روشن بازار مسکن امیدوار بود. یک کارآفرین و فعال بخش ساخت و ساز مسکن درباره وضعیت بازار مسکن در روزهای اخیرگفت: در عکس‌العمل کاهش قیمت ارز، شاهد افزایش آگهی‌های فروش ملک و کاهش قیمت مسکن بودیم و انتظار بازار این است که با کاهش قابل توجه نرخ ارز و بالارفتن ارزش پول ملی؛ قیمت مسکن پایین بیاید. سید مجید نیکنژاد تصریح کرد : باید توجه داشت که عرضه مسکن در بازار زیاد شده در نتیجه متقاضی با احتیاط بیشتری نسبت به معامله اقدام می کند و انتظار دارد قیمت‌ها در این بازار بیشتر ریزش کند. اکنون تعداد بیشتری از فروشندگان در مقابل تعداد خریداران وجود دارند.

وی بیان کرد: ریزش قیمت بازار مسکن در شهرها و مناطق مختلف با یکدیگر فرق دارد .برای مثال : در برخی مناطق تهران ممکن است قیمت‌ها کاهش یابد اما در شهرهای دیگر که هنوز قیمت مسکن زیر قیمت ذاتی قرار دارد، این کاهش اتفاق نیافتد.  وی ادامه داد: در شرایط فعلی کاهش قیمت‌ها در کلانشهرها بیشتر اتفاق می افتد زیرا در چند منطقه تهران مانند مناطق یک، دو، سه و به عبارت بهتر مناطق شمالی پایتخت ، نرخ‌ها از قیمت ذاتی مسکن بیشتر است. در واقع اکنون با کاهش قیمت زمین، نرخ مسکن پایین می‌آید. در این روزها هنوز نرخ مصالح کاهش نیافته و اگر بنا باشد قیمت ساختمان متعادل شود، این مساله باید به صورت ریشه‌ای حل شود.

 



:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 25 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: با بررسی آمارهای معاملاتی در بورس کالای ایران ملاحظه می‌شود که تنها ۲۴ درصد از مجموع شمش معامله شده در بورس کالا در سال ۱۳۹۸ به‌صورت محصولات طویل شامل انواع میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی در بورس عرضه و معامله شده و مابقی به قیمت آزاد در بازار فروخته شده است. این نسبت در ۷ ماه سال‌جاری کمتر از ۴۰ درصد است.  به عبارتی بیش از ۶۰ درصد شمشی که در بورس معامله شده، با قیمت‌های مدیریت‌شده یا به عبارتی با قیمت دستوری، به نوردکاران داخلی تحویل و در بازار آزاد معامله شده و بخشی نیز صادر شده است. البته این وضعیت در سال ۱۳۹۷ نیز با شدت بیشتری انجام می‌شده و از اوایل سال ۱۳۹۷ محصولات فولادی با قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی و به‌صورت دستوری قیمت‌گذاری می‌شده، ولی بر عرضه محصولات نوردی هیچ نظارتی صورت نمی‌گرفته که در نتیجه این عدم نظارت ها چند هزار میلیارد رانت به جیب افرادی معدود سرازیر شد.

محمدی در خصوص دلایل عدم تمایل نوردکاران به ارائه محصولات خود در بورس کالا، گفت: تصور می‌کنم شرکت‌های نوردی نیز تمایلی به فروش محصولات خود به قیمت دستوری ندارند. نکته مهمی که همواره مورد غفلت واقع شده، لزوم عرضه محصولات نوردی در بورس بوده است، این در حالی است که مردم نیاز به میلگرد و کلاف و تیرآهن و پروفیل دارند نه شمش و تختال و ورق. اگر ترتیبی داده شود که ابتدا کارخانه‌های نوردی محصولات نوردی خود را در بورس عرضه کنند و به مقدار عرضه و با قیمتی برگرفته از قیمت محصولات نوردی در بورس، شمش و تختال موردنیاز شرکت‌های نوردی توسط فولادسازان تامین شود، می‌توان امیدوار بود مردم نیاز خود به محصولات فولادی را با قیمت ارزان‌تری تامین کنند و پیشنهاد می‌شود ابتدا میلگرد، تیرآهن، ورق، پروفیل و لوله در بورس کالا به قیمت منطقی برگرفته از قیمت‌های جهانی و با نرخ ارز نیما یا سنا عرضه شود و شمش فولادی به نسبتی از قیمت محصولات فروش‌رفته در بورس کالا، به عرضه‌کنندگان محصولات نهایی تحویل شود.

سید رسول خلیفه سلطانی دبیر انجمن فولاد با بیان اینکه نوردکاران در برابر کاهش قیمت میلگرد مقاومت کرده و در مقابل، ۶۵ درصد محصول خود را در بورس عرضه نمی‌کنند، معتقد است این صنف با شعار حمایت از حقوق مصرف کننده به دنبال حفظ منافع شخصی خود هستند و در قبال خرید شمش ارزان، محصول گران را به مصرف‌کننده نهایی عرضه میکنند. به طوری که علی رغم کاهش قیمت شمش، قیمت میلگرد آن هم در بورس کاهش ناچیزی پیدا کرد و در واقع این ارزانی شمش فولاد در میانه راه گم شد و به مردم نرسید.

 



:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 25 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: سنگ آهن، امروزه بازار پر مصرفی در جهان دارد و معلوم نیست در آینده هم با وجود فناوری های جدید تولید پلیمرها، این رونق در بازار فولاد وجود داشته باشد، پس باید با توجه به ظرفیت بی القوه کشور، حداکثر استفاده را ببریم . معلوم نیست در آینده این رونق وجود داشته باشد چرا که می بینیم بشر هر روز از فرآورده های جدید در صنایع استفاده می کند لذا ممکن است جایگزین های دیگری از جمله پلیمرها جانشین فولاد در صنایع شوند؛ بنابراین باید برخی موانع موجود بر سر راه سرمایه گذاران معادن برداشته، در صدور مجوزها تسریع و امتیازات تشویقی نیز داده شود تا بخش خصوصی ترغیب به سرمایه گذاری در این حوزه گردد.

ایران در خصوص اکتشاف از رقبای خارجی خود عقب است، امروزه در کشورهای دارای ذخایر معدنی از تکنولوژی های به روز برای دستیابی به ذخایر زیر زمینی بیشترین استفاده را می برند اما در کشور ما هنوز این فناوری ها وجود ندارد در حالیکه برای ما بسیار مهم است که بتوانیم به ذخایر زیر سطحی دسترسی داشته باشیم . در حال حاضر ذخایر قابل توجهی از سنگ آهن در عمق بیش از ۱۰۰۰ متری شناسایی شده اما بهره برداری از آنها بدون بهره گیری از تجهیزات جدید امکان پذیر نیست . در حوزه اکتشاف باید سرمایه گذاری و تلاش بیشتری کرد که در این میان مهم ترین عامل سیاست های وزارت صمت می باشد.

شهرستانی معاونت امور معادن و صنایع نسبت به وزارت صمت وچگونگی عملکرد آن عنوان کرد: متاسفانه وقتی قیمت ها دستوری می شود و برای هر کالایی سقف و کف گذاشته می شود این کار خودش زمینه ساز رانت است و عطش این بازار نیز هیچ وقت فروکش نخواهد کرد. فرض کنید قیمت دلار ۲۵ هزار تومان است و اعلام می کنند دلار ۱۹ هزار تومانی به عده ای فروخته می شود مشخص است که رانتی که وجود دارد برای خریدار جذاب است حتی اگر نیازی به آن کالا نداشته باشد.عضو هیات مدیره انجمن فولاد افزود: در خصوص فولاد همه مقصر هستند و مقصر اصلی هم کسی است که پایه را اشتباه گذاشته و آن، وزارت صمت است. وی‌در پایان گفت: باید جلوی این رانت گرفته شود و وزارت صمت با قیمت گذاری های دستوری کاری را نه تنها پیش نمی برد بلکه مقابل توسعه صنعت فولاد و تولید کشور، سنگ اندازی می کند؛ تنها راه برای توسعه اقتصادی و صنعت فولاد این است که باید اقتصاد آزاد باشد تا با ایجاد رقابت واقعی، از صنعت حمایت شود و دست دلالان و رانت خواران کوتاه شود.



:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 24 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: سرگزی، عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: اگر دولت اراده جدی برای تخصیص اعتبارات لازم برای حوزه مسکن را داشت، بانک ها قادر به سرپیچی از دستورات رئیس جمهور نبودند، اما در شرایط کنونی بانک ها نیز دریافته اند که دولت در بحث افزایش سهم بازار مسکن از تسهیلات جدی نیست. محمد سرگزی عضو کمیسیون عمران مجلس، با انتقاد از عملکرد بانک ها در تخصیص تسهیلات بانکی به حوزه مسکن، گفت: اخیرا رئیس جمهور به بانک ها دستور داد تا نسبت به تخصیص ۲۰ درصد از منابع داخلی بانکی به حوزه مسکن اقدام کنند، اما متأسفانه این مسئله به درستی صورت نگرفت و تنها بخش کوچکی از منابع تسهیلات به این حوزه اختصاص داده شد.

در این رابطه نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به نظر من در این موضوع، مسئله مهم،  سرپیچی بانک ها از دستور العمل ابلاغی رئیس جمهور نیست، بلکه متأسفانه دولت عزم و برنامه ای برای تقویت بخش ساخت و ساز و بهبود وضعیت بازار مسکن ندارد. مسئولان دولتی در فضای رسانه ای و عمومی از بخش مسکن حمایت می کنند اما در عمل این اتفاق رخ نمی دهد.
وی تصریح کرد: قطعا اگر دولت اراده جدی برای تخصیص اعتبارات لازم برای حوزه مسکن را داشت، بانک ها قادر به سرپیچی از دستورات رئیس جمهور نبودند، اما در شرایط کنونی بانک ها نیز دریافته اند که دولت در بحث افزایش سهم بازار مسکن از تسهیلات جدی نیست.

سرگزی ادامه داد: یکی از مشکلات کنونی در حوزه ساخت و ساز مسکن، نبود مشوق های مالی و تسهیلاتی است، به طور حتم اگر زمینه برای فعالیت هر چه بیشتر سازندگان فراهم شود، بخش تولید مسکن رونق خواهد گرفت و این مسئله تأثیر گسترده ای در اقتصاد کشور می گذارد. وی افزود: یکی دیگر از مسائل بازار مسکن با توجه به افزایش قیمت ها،   تقویت قدرت مالی خریداران است، در شرایط فعلی مردم توان مالی لازم را برای خرید مسکن ندارند، حال دولت با افزایش حمایت های تسهیلاتی می تواند تا حدودی این مشکل را رفع کند، که متأسفانه این موضوع نیز محقق نشده است.

 



:: بازدید از این مطلب : 71
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 24 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: رئیس هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران درباره خریداری نشدن شمش توسط نوردکاران در معاملات بورس کالا توضیح داد: بورس کالا در انحصار فولادسازان مدیریت می‌شود و ادبیات این سازمان به ادبیات دیکتاتوری تبدیل شده است. این در حالی است که هنوز فولادسازان، شمش خریداری‌شده یک ماه گذشته از بورس کالا توسط نوردکاران را به آنها تحویل نداده‌اند و نهادهای نظارتی وزارت صمت نیز هیچ نقشی در بازار ندارند. از آغاز آبان ماه فولادسازان و نوردکاران قیمت شمش و میلگرد را در بورس کالا به صورت داوطلبانه کاهش داده‌اند، اما عرضه هیچکدام از این محصولات، با استقبال روبه‌رو نشده است. در این میان، گفته می‌شود ساز و کار بورس به گونه‌ای پیش می‌رود که مانع کاهش قیمت‌هاست. از سویی دیگر، با وجود عرضه نسبتا مطلوب شمش در دو هفته گذشته، نوردکاران مواد اولیه خود را در بورس کالا نخریده‌اند و همین مساله ابهامات زیادی درباره اعتراضات پیشین تولیدکنندگان مقاطع فولادی نسبت به عرضه قطره‌ چکانی شمش ایجاد کرده است.

احمد رضوی نیک، رئیس هیات مدیره انجمن نوردکاران کشور درباره نحوه عرضه و خریداری شمش در بورس کالا در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: شما باید به پشت پرده معاملات بورس کالا توجه داشته باشید، وگرنه نوردکاران به چه قیمتی باید شمش را خریداری کنند، وقتی که به آن‌ها اجازه عرضه در بورس کالا داده نمی‌شود؟ بورس کالا عملا به دست مافیای فولاد افتاده است، چراکه وقتی قیمت کف بازار شمش ۱۰ هزار تومان است، فولادسازان قیمت را با اجازه خود بالا می‌برند. همچنین در شرایطی که این تولیدکنندگان، شمش فروخته شده یک ماه پیش را که با قیمت بالا به نوردکاران عرضه کرده بودند، هنوز تحویل نداده‌اند، نمی‌توان انتظار داشت که تولیدکنندگان مقاطع فولادی میلگرد و تیرآهن خود را با قیمت پایین‌ترعرضه کنند. وی افزود: برخی نوردکاران برای عرضه در بورس کالا اقدام کردند، اما بورس به آن‌ها اجازه عرضه را نداد و بهانه آورد که این شرکت‌ها کف عرضه را رعایت نکرده‌اند. این در حالی است که برخی شرکت‌های کوچک در شرایطی که شمش به قدر کافی به دستشان نمی‌رسد، اصلا نمی‌توانند به میزان کف عرضه تعیین‌شده تولید داشته باشند. حال این سؤال پیش می‌آید که وقتی بورس کالا به نوردکاران اجازه عرضه در بورس را نمی‌دهد و قیمت‌ها را به صورت دلخواه بالا می‌برد، چگونه می‌توان توقع داشت که تولیدکنندگان میلگرد، شمش‌های گران‌قیمت عرضه‌شده در بورس کالا خریداری کنند؟

رئیس هیات مدیره انجمن نوردکاران با اشاره به جلوگیری بورس کالا از عرضه واحدهای کوچک نوردی عنوان کرد: در شرایطی که یکی از واحدهای کوچک ما که قصد عرضه ۱۱۰ تنی در بورس داشت، بورس کالا اجازه عرضه را به آن واحد را نداد، این در حالی است که تعهد چنین واحدهای کوچکی که حداکثر ۱۰۰ تن شمش از بورس کالا تهیه کرده‌اند، فقط ۶۰ تن است و متاسفانه وقتی این شرکت‌ها حتی قصد عرضه بیشتر در بورس را دارند نیز جلوی کارشان گرفته می‌شود. ما معتقدیم بورس کالا باید بسته‌های حمایتی برای چنین کارخانه‌های کوچکی در نظر بگیرد تا این گونه واحدها که بدهکاری بانکی دارند، ورشکسته نشوند.



:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 24 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس : به گفته عضو کمیسیون عمران مجلس، بازار مسکن در ماه‌ های آینده به یک ثبات قیمت و آرامش خواهد رسید، اما ریزش چشمگیر در قیمت مسکن رخ نخواهد داد که با اشاره به آینده بازار مسکن برخی کارشناسان اعلام می‌کنند که با تغییر معادلات سیاسی در عرصه بین المللی و کاهش قیمت ارز در داخل کشور، قیمت مسکن نیز روند نزولی به خود خواهد گرفت، اما بازار مسکن دارای عوامل تأثیرگذار و مهم‌ تری است که تغییر در آنها بر بازار مسکن مؤثر خواهد بود و تلاطمات ارزی در این عرصه اثرگذار نیست. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در این رابطه گفت: من معتقدم که قیمت مسکن در ۴ ماهه پایان سال جاری افزایش یا کاهش چشمگیری نخواهد داشت، البته بازار به یک ثبات قیمتی و آرامش خواهد رسید که این مسئله در میزان معاملات اثرگذار است، اما کاهش چشمگیر در قیمت مسکن رخ نخواهد داد، هر چند که شاید قیمت‌ها کمی پایین بیاید اما کاهش‌ها همانند روند کاهشی دلار نیست.

وی گفت: تحلیل بازار مسکن در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که تحولات جاری در قیمت گذاری بازار اثر ندارد، بلکه تحولات اساسی می‌تواند روند قیمت‌ها را نزولی کند که متأسفانه در ۷ سال اخیر دولت هیچ اقدامی برای ایجاد تحول اساسی صورت نداده است. در این صورت مهم‌ترین مؤلفه برای بهبود بازار مسکن و کاهش قیمت‌ها، تولید گسترده وانبوه مسکن است، قطعاً با افزایش ساخت و ساز میزان عرضه از تقاضا پیشی می‌گیرد و این مسأله موجب شکسته شدن قیمت خواهد شد.

نماینده مردم درمجلس یازدهم ادامه داد: متأسفانه در سال‌های اخیر بازار مسکن به یک کالای سرمایه‌ ای تبدیل شده و این بازار در دستان سفته بازار و دلالان قرار دارد، از این رو آنها به راحتی زیر بار کاهش قیمت‌ها نخواهند رفت. از طرفی حال که ما مشاهده می‌کنیم که فضای روانی جامعه در بازار مسکن و تمام بازارهای اقتصادی اثرگذار است، چرا دولت اقدام به فضاسازی مثبت در داخل کشور نمی‌کند تا از این طریق بازارها به تعادل برسد.



:: بازدید از این مطلب : 75
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 22 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: شهرستانی، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: افزایش قیمت ارز، دخالت وزارت صنعت، معدن و تجارت در بازار، تولید بیشتر فولاد نورد بدون توجه به نیاز واقعی و اختلاف قیمت شمش و میلگرد بین ۱۱ تا ۲۱ درصد از مهم ترین دلایل آشفتگی بازار فولاد در کشور است و معمولا هر  وقت قیمت ارز افزایش می یابد مردم برای حفظ ارزش پول خود به خرید فلزات گرانبها روی می آورند و بنابراین این سبب می شود تقاضا در بازار برای خرید فولاد افزایش یابد و این در آشفتگی بازار فولاد کشور بسیار تاثیرگذار است. وی اظهارداشت: دخالت وزارت صنعت، معدن و تجارت در بازار نیز در آشفته شدن بازار فولاد موثر است، زیرا این وزارتخانه با تعیین کف و سقف قیمت فولاد در بازار و قدرت ابطال معاملات در بازار فولاد کشور اختلال ایجاد می کند و این سبب می شود که عده ای برای خرید فولاد در بورس عطش بیشتری داشته باشند. این عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به میزان مصرف فولاد در کشور گفت: به طور متوسط سالانه ۷.۵ ملیون تن مصرف فولاد نورد طویل در کشور است و سالانه ۲.۵ میلیون تن نیز صادر می شود و افزایش تولید بیشتر از این به بازار لطمه می زند.

شهرستانی افزود: در بخش تولید نورد طویل در کشور نوردکاران زیادی فعال هستند که بدون توجه به مصرف واقعی  تیرآهن و یا میلگرد به دنبال خرید مواد اولیه ارزان قیمت شمش و تولید بیشتری از این محصولات هستند تا سود بیشتری را از این کسب کنند لذا این مساله نیز در آشفتگی بازار فولاد در ایران بسیار موثر است.
عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران بیان کرد: از طرفی اختلاف قیمت شمش و میلگرد در بازار ایران بین ۱۱ تا ۲۱ درصد نیز عامل مهم اختلال در بازار فولاد است زیرا در کشورهای مختلف جهان اختلاف این دو محصول فولادی بین ۷ تا ۱۰ درصد است، اما اختلاف ۱۱ تا ۲۱ درصدی بازار فولاد بازار کشور را آشفته می کند.
وی تصریح کرد: در صورتی که وزارت صنعت، معدن و تجارت در بورس برای خرید فولاد قیمت کف و سقف این محصول را تعیین نکند در این صورت عرضه و تقاضا در بازار قیمت فولاد را مشخص خواهد کرد و اختلاف قیمت شمش و میلگرد در بازار به حداقل خواهد رسید.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به میزان معاملات شمش در بورس گفت: اوایل این هفته ۱۶۰ هزار تن شمش فولادی در بورس عرضه شد اما فقط ۶۰ هزار تن آن بفروش رفت و حتی این محصول ۱۰ درصد زیر قیمت پایه نیز نرخ گذاری شد اما بازهم خریداران برای خرید تمایلی نشان ندادند. شهرستانی تاکید کرد: فولاد یک محصول استراتژیک است و قیمت آن در بازار باید مطابق با قیمت های بین المللی باشد و هرچه قیمت آن بر اساس نظام عرضه و تقاضا در بازارهای جهانی افزایش و یا کاهش داشته باشد در بازار ایران نیز باید شاهد همین وضعیت باشیم. وی بیان کرد: دولت باید در بازار فولاد طوری عمل کند تا بازار فولاد به ثبات برسد زیرا سیاست های افراط و تفریط و شوک به بازار سبب آشفتگی بیشتر بازار فولاد می شود.



:: بازدید از این مطلب : 123
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 22 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: به گفته روابط عمومی انجمن نورد کاران فولادی ایران، بالابودن قیمت شمش فولادی در بورس کالا و انتظارات کاهشی از قیمت ها به دلیل افت بهای ارز عامل کاهش تقاضای شمش و مقاطع فولادی در معاملات هفته سوم آبان ماه بود.از ابتدای آبان ماه به رغم وعده هایی که داده شده بود قیمت پایه شمش و میلگرد در بورس کالا از بازار پیشی گرفت که با اعتراض انجمن نورد کاران فولادی ایران همراه بود و به رغم اینکه از هفته گذشته در ابتدا میلگرد و سپس در هفته جاری قیمت پایه شمش کاهش داده شد اما به دلیل شکاف قیمتی شمش فولاد در بورس کالا نسبت به بازار از سوی نورد کاران مورد استقبال قرار نگرفت. مبادلات هفته جاری به دلیل حاکم بودن انتظارات در خصوص کاهش نرخ ارز باعث شد تا خریداران با احتیاط بیشتری اقدام به خرید کرده و در نتیجه هم معاملات شمش فولادی و هم میلگرد با تقاضای زیادی مواجه نشد. این در حالیست که خواسته نورد کاران این است که با کاهش قیمت پایه شمش و بدنبال آن مقاطع فولادی این محصولات با قیمتی مناسب به دست مصرف کننده اصلی برسد.

این در حالیست که برخی با فرافکنی در چنین شرایطی در حال بهره جستن شرایط به نفع خود بوده و مترصد فرصتی برای طرح مقاصد خود هستند و کمبود تقاضا در مقابل شمش فولادی را ناشی از بر طرف شدن نیاز های نورد کاران عنوان کرده و خواستار صادرات فولاد خام هستند.با بررسی صورت های مالی فولاد سازانی که در سامانه کدال بارگذاری شده قیمت تمام شده آنها ( کمتر از ۴ هزار تومان در هر کیلو ) بوده  و با نرخ های فروش فاصله زیادی داشته و در شرایطی که نورد کاران در تامین مواد اولیه خود مانده بودند، سود های نجومی می برند و حال که مجبور به تامین مواد اولیه بازارداخل شده اند به هر روشی برای گریز از این شرایط روی می آورند . اما نکته اینجاست که چرا بورس کالا در چنین شرایطی اجاره نمی دهد تا قیمت های پایه فولاد همپای بازار چهره واقعی خویش را نشان دهد و کاهش یابد و حتی در برابر کاهش قیمت ها مقاومت نیز دارد به طوریکه به نورد کاران اجازه افزایش حجم عرضه را نمی دهد.

 روز سه شنبه در بورس کالای ایران ۱۴۰ هزار تن شمش فولادی عرضه شد که از این میزان ۱۳۸ هزار تن بیلت و بلوم مورد نیاز نورد کاران بود و در مقابل ۷۷ هزار و ۶۰۰ تن تقاضا مطرح شد که در نهایت ۷۱ هزار و ۱۰۰ تن شمش فولادی در قیمت پایه ۹ هزار و ۷۷۷ تومان معامله شد . در همین حال روز چهارشنبه نیز ۱۵۳ هزار و ۹۷۸ تن مقاطع فولادی در بورس کالا عرضه شد که از این میزان ۱۱۰ هزار و ۵۵۹ تن مربوط به میلگرد بود و در مقابل ۱۸ هزار و ۸۳۲ تن تقاضا وجود داشت که در نهایت نیز ۴ هزار و ۷۳۰ تن میلگرد با قیمت پایه مورد معامله قرار گرفت.



:: بازدید از این مطلب : 117
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 22 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: علیرضا رزم حسینی گفت: نیاز سالانه کشور به ورق فولادی حدود ۵ میلیون تُن است به همین دلیل اجرای طرح‌های توسعه‌ای در فولاد مبارکه آغاز شده و مقرر است که سرعت کار افزایش یابد. رزم حسینی تصریح کرد: هرچند تحریم موجب ایجاد برخی موانع شده، اما می‌توان از طریق همکاری با سایر شرکت‌ها که مذاکراتی در این زمینه صورت و تفاهم‌هایی برای انعقاد قرارداد‌های اولیه انجام گرفته نه تنها ورق کشور را تامین کرد بلکه مازاد آن را نیز صادر کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با بیان اینکه دستور کار بعدی جلسه امروز موضوع الکترود گرافیتی بود که این محصول کالایی استراتژیک برای صنایع فولاد کشور است، گفت: علیرغم اینکه پروژه‌ای در این حوزه در سال‌های گذشته کلید خورده، اما فعالیت آن متوقف شده در نشست امروز مدیران ارشد این حوزه تعهد دادند در هفته آینده برنامه زمانبدی شده برای تکمیل این پروژه به ما ارائه دهند تا فاز نخست آن در انتهای سال افتتاح شود. از طرفی در بهارستان پس از حضور آقای رزم حسینی در وزارت صنعت، معدن و تجارت جلسات کارشناسی بسیاری با حضور نمایندگان و با دستور کار بررسی وضعیت فولاد و صنایع معدنی برگزار شد. در این نشست تصمیمات مناسبی نیز درباره موضوع الکترود گرافیتی که یکی از کالای مهم در حوزه فولاد است، اخذ شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: با اجرایی کردن تصمیمات مشترک وزارت صنعت، معدن و تجارت، کمیسیون صنایع و معادن مجلس و هیات رئیسه مجلس درباره تولیدات فولاد، ورق و محصولات فولادی نه تنها کشور بی‌نیاز می شود بلکه ظرفیت صادراتی خوبی ایجاد خواهد شد.در این میان بحث بورس کالا نیز بشدت دخیل می باشد زیرا با توجه ویژه به صادرات در داخل قیمت ها بالا تر می رود و چنانچه قرار باشد در بورس فعلی آن را کنترل کنیم تجربه نشان می دهد که شدنی نیست لذا شاید بهتر باشد برای عرضه داخلی سیستمی جدای از بورس کلا برای محصولات فولادی تعریف بشود.



:: بازدید از این مطلب : 79
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 21 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: مقایسه قیمت اوراق تسهیلات بانک مسکن ( به اختصار تسه) نشان می دهد که میزان کاهش قیمت اوراق از ابتدای هفته پیش، روند نزولی در پیش گرفته است. منظور از میزان کاهش قیمت اوراق، اختلاف قیمت اوراق در هر روز با روز گذشته است. با وجود آنکه قیمت اوراق  روز گذشته هم کاهشی بود اما این کاهش در مقایسه با روزهای قبل خیلی کمتر بود. به طوریکه اختلاف قیمت اوراق نوزدهم آبان ماه با روز قبل خود تنها ۵۰۰  تومان بوده است. این در حالیست که در روز ۱۸ آبان ماه تفاضل قیمتی هر ورق از اوراق تسه ۲ هزار تومان ثبت شده بود. این کاهش بر کل هزینه وام نیز تاثیر خود را انتقال می دهد. اکنون چنانچه روند کاهشی شتاب کاهش قیمت در روزهای دیگر نیز ادامه یابد بایستی منتظر توقف کاهش قیمت در حوزه وام مسکن بود. از طرفی اوراق تسه بانک مسکن نیز بسیار قابل توجه است، اوراق حق تقدم تسهیلات بانک مسکن (به‌صورت خلاصه تسه) اوراقی هستند که مالک آن‌ها می‌تواند با مراجعه به بانک در ازای هر برگه از آن، از امتیاز استفاده از ۵۰۰ هزار تومان تسهیلات خرید یا ساخت مسکن استفاده کند. 

‌در حال حاضر از اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن می‌توان برای گرفتن دو وام به‌صورت هم‌زمان استفاده کرد. یک وام در قالب خرید مسکن است و وام دیگر که برای بازسازی و تعمیر استفاده می شود در قالب تسهیلات جعاله پرداخت می شود. حداکثر تسهیلات پرداختی از این محل در تهران برای متاهلین ۲۴۰ میلیون تومان است. مجردها نیز ۱۴۰ میلیون تومان در این قالب وام می گیرند. هر ورق از اوراق تسه در روز ۱۹ آبان قیمتی معادل با ۷۴ هزار و ۵۰۰  تومان داشت. این درحالیست که اعتبار هر ورق در بازار مسکن ۵۰۰ هزار تومان است و به اعتبار هر ورق می توان ۵۰۰ هزار تومان وام مسکن دریافت کرد.

از آنجا که مبلغ وام برای مجردین ۱۴۰ میلیون تومان و برای متاهلین ۲۴۰ میلیون تومان است، مجردها نیازمند خرید ۲۸۰ ورق و متاهلین ۴۸۰ ورق خواهند بود. بنابراین در نوزدهم آبان ماه مجردها برای اخذ وام مسکن  باید ۲۰ میلیون و ۸۵۶ هزار تومان و متاهلین ۳۵ میلیون و ۷۵۳ هزار تومان اوراق می کردند. نرخ بازده داخلی یکی از روش‌های استاندارد برای ارزیابی طرح‌های اقتصادی است؛ در این روش تلاش می‌شود تا جریان نقدینگی با نرخ بازگشت نامعلومی به نرخ کنونی تنزیل داده شوند. اساس این نرخ بر این مبنا است که مثلا یک مبلغ مشخص در زمان آینده با توجه به نرخ بازدهی کشف شده در زمان حال چه ارزشی را دارد. با کسر هزینه تهیه اوراق برای مجردین و متاهلین از مبلغ وام مسکن اشخاص نرخ سود موثر برای مجردها در روز دوشنبه ۱۹ آبان ماه از ۱۷/۵ درصد به ۲۱.۸۴ درصد و برای متاهلین به ۲۱.۷۵ درصد کاهش یافت. نرخ سودی که هر روزه از این طریق کشف می شود در اواخر مهر بالاتر از ۲۳ درصد محاسبه شده بود. اکنون کاهش قیمت اوراق با کاهش بیش از یک واحد درصد به سطحی پایین تر از ۲۲ درصد رسیده است.



:: بازدید از این مطلب : 70
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 21 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: کاهش نرخ دلار در چند روز گذشته این انتظار را در بازار آهن آلات ایجاد کرد که قیمت ها باید کاهشی شود اما گزارش میدانی از بازار آهن نشان می دهد که قیمت ها قصد ریزش ندارند و این بازار به دلیل یک انتظار بیجا در سوت و کور بی سابقه ای فرو رفته است. رشد نرخ دلار آمریکا در ماههای گذشته اکثر بازارها حتی بازارهایی که تولیدات آنها در کارخانه های تولیدی کشور بیش از اندازه است و قابلیت صادرات هم دارند تحت تاثیر گذاشته بود. یکی از این بازارها، بازار آهن آلات است که به گفته اکثر فعالان این بازار، قیمت آهن و میلگرد در شش ماه گذشته ۱۰۰ درصد رشد داشته است. اما به واقع دلیل اینکه وقتی نرخ دلار آمریکا افزایش می یابد و کالاهایی که امکان تولید آن در کشور فراهم است رشد می کند چیست؟ و دلیل اینکه وقتی نرخ دلار آمریکا افت می کند اما قیمت ها قصد کاهش ندارند چه معنایی می تواند داشته باشد؟

حمید رضا رستگار رئیس اتحادیه آهن در گفتگو با خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که تا هفته های گذشته که نرخ دلار آمریکا مدام در حال ادامه دادن روند صعودی خود بود قیمت فولاد، آهن آلات و میلگرد مسیر صعودی خود را ادامه می دادند اما حالا که نرخ دلار کاهش یافته است قیمت ها قصد بازگشت ندارند گفت: بارها بر این موضوع در جلسات خود با مسئولان دولتی و حتی کارخانه های تولیدی تاکید کرده ایم که تا زمانی که بازار آهن منتظر نوسانات نرخ دلار باشد بازار سالمی را شاهد نخواهیم بود. مگر بارها نگفته ایم که شرکتهای واسطه ای با ایجاد یک جو کاذب کمبود کالا ، سعی بر رشد قیمت آهن دارند ؟

وی با اشاره به اینکه حالا که بازار به خاطر افت نرخ دلار، رکودی شدن بازار و افزایش عرضه کالا نسبت به تقاضا قیمت ها کاهش نمی یابد جای سئوال است ؟ افزود: این شرکتهای واسطه ای تا زمانی که در بازار هستند و کسی هم با آنها برخورد نمی کند وضعیت قیمت آهن در بازار این گونه خواهد شد که نوک پیکان قیمت ها همواره به سمت بالا خواهد بود. گزارش میدانی از بازار آهن نشان می دهد که اکثر فروشندگان با تجربه و با سابقه در طی این چند روز هیچ متقاضی خریدی را در بازار آهن ندیده اند. آنان می گویند: در طی این چند روز که نرخ دلار افت داشته است باعث تغییر رویه متقاضیان نیز شده است. برخی از خریداران که قبلا استعلام قیمت را کار هر روزه خود می دانستند نیز از این اقدام دست کشیده اند. آنها منتظر کاهش قیمت هستند اما وقتی با گذشت چند روز از افت ارز هنوز آهن آلات کاهش نیافته است به نظر می رسد که این انتظار بیهوده است.

اسماعیل رحمانی یکی از فعالان بازار آهن است معتقد است قطعا رشد صادرات آهن آلات به کشورهای همسایه برای کارخانه ها ارزآوری خوبی دارد.وی می گوید: اینکه منتظر بمانیم با کاهش نرخ دلار، قیمت آهن آلات نیز افت کند باید اینطور موضوع را بررسی کرد که مگر قیمت سایر اقلام کاهش یافته است که حالا منتظر باشیم قیمت میلگرد و آهن کاهش یابد؟



:: بازدید از این مطلب : 67
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 21 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: با مشخص شدن جو بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا جو روانی و هیجانی بازار فولاد ایران فرا گرفته است و اگر بایدن با پیشنهادات جدید برای ایران پای میز مذاکره بیاید، این مساله می‌تواند اثرات مثبتی برای بازار فولاد کشور داشته باشد. البته نباید از مبهم بودن سیاست‌های آمریکا در قبال ایران غافل ماند. 

با تحویل گرفتن رسمی قدرت در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ توسط بایدن و ورود او به کاخ سفید، رفتار سرمایه‌گذاران در بازارها همراه با سیاست‌های اقتصادی حزب دموکرات عوض خواهد شد و به نظر می‌رسد تغییر در سیاست‌های مبارزه با کرونا و البته تحول در مسائل مالیاتی و تجاری آمریکا از جمله مهمترین تغییرات اقتصادی این کشور خواهند بود که می‌تواند روی انواع صنایع مانند فولاد، فلزات اساسی و پتروشیمی تأثیر زیادی داشته باشد و حتی این امکان که برخی فشارهای ناشی از تحریم‌ها از اقتصاد ایران برداشته شود و در نتیجه قیمت دلار حتی در بلندمدت نیز با افت محسوسی مواجه شود نیز محتمل است. البته در مقابل برخی از کارشناسان معتقدند که این مسائل صرفا کوتاه‌مدت است و قیمت دلار در درازمدت مجددا به روند افزایشی به خود  خواهد گرفت و نرخ محصولات فولادی در بازار داخلی ایران نیز  مجددا روی ریل صعودی قرار خواهند گرفت.

 تغییری که تاکنون تلاطمات انتخابات آمریکا برای ما داشته است کاهش انتظار تورمی و ترکیدن حباب قیمت‌ها و تعدیل آن‌ها بوده است. البته با توجه به اینکه از صحبت‌های اطرافیان بایدن این‌طور برداشت می‌شود که آمریکا در دوره او به تعهدات بین‌المللی و برجام که در دوران ترامپ از آن خارج شده، بازخواهد گشت، می‌توان این‌طور گفت که اگر این وعده محقق شود، حتما روابط تجاری و قراردادهای آمریکا سمت و سوی بهتری خواهند گرفت. چرا که فعالان بازار معتقدند فشار حداکثری ترامپ علیه کشورمان در دوره چهارساله او شکست خورد و آمریکا نتوانست به همه اهداف خود دست پیدا نکند. البته در این دوره تجار و فولادی‌های ما هم دچار صدمات سختی شدند، اما اگر بایدن با پیشنهادات جدید برای ایران پای میز مذاکره بیاید، این مساله می‌تواند اثرات مثبتی برای بازار فولاد کشور داشته باشد.



:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: بررسی روند تاریخی بازار ملک نشان می‌دهد که عموما این بازار به واسطه ماهیت دیرنقدشوندگی، واکنش دیرهنگام به تغییر و تحولات سایر بازارها دارد، اما اکنون در فاصله چند روز پس از ریزش بازارهای اقتصادی، تقاضای غیرمصرفی بازار ملک نیز عکس‌العمل نشان داد. روز گذشته و همزمان با بروز اولین نشانه‌های تاثیرپذیری بازار ملک تحت تاثیر بازارهای اقتصادی، بسیاری از فروشندگان، قیمت‌های پیشنهادی خود را تا حد قابل توجهی نسبت به قیمت قبلی پیشنهادی خود کاهش دادند که این کاهش قیمت‌ها در مناطق مختلف پایتخت به ویژه مناطق پرمعامله و مصرفی مشهود بود. فروشندگانی که در فروش ملک خود به واسطه کاهش انتظارات تورمی تعجیل می‌کنند، قیمت‌های پیشنهادی را بین ۱۵ درصد تا ۳۲ درصد کاهش داده‌اند. 

بنابراین انعکاس ریزش ارز و بازارهای اقتصادی در بازار ملک، خود را به‌صورت فروریزش (افت ناگهانی و قابل توجه) نشان داد. البته قضاوت دقیق از انعکاس این میزان فروریزش در قیمت‌های قطعی (ملک‌های معامله شده) نیازمند گذر زمان و اعلام آمارهای رسمی از تحولات بازار مسکن است تا بتوان تصویر بهتر و دقیق‌تری از این «واکنش سریع» بازار ملک به بازارهای اقتصادی ارائه داد.


طی یکی، دو روز اخیر، بازار مسکن با تاثیرپذیری زودهنگام از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سه تغییر معنادار را در سمت عرضه شاهد بوده است. اولین نشانه این تغییرات از کاهش قیمت پیشنهادی آپارتمان‌های مسکونی مناطق مختلف پایتخت حکایت دارد. بازار مسکن به تاثیر روانی بازارهای اقتصادی واکنش نشان داد. فروکش کردن بازارهای اقتصادی همچون سکه و دلار به تبع تحولات سیاسی و بین‌الملل (انتخابات آمریکا) در بازار مسکن هم بازتاب داشت به طوری که حجم فایل‌ها در برخی استارت‌آپ‌های ملکی نیز افزایش یافته و پیش‌قیمت - قیمت پیشنهادی فروشنده‌ها در فایل‌ها - در مناطقی از شهر بین ۱۵ تا بیش از ۲۵ درصد نسبت به هفته گذشته ریزش کرده است. 

 بررسی آمار رسمی معاملات مسکن در شهر تهران حاکی از آن است که طی یک تا یک سال و نیم گذشته بازار همواره در یک شرایط غیرعادی به سر می‌برد که دو دلیل عمده داشت: نخست اینکه رکود معاملاتی در اوج جهش ادامه‌دار شد و دوم اینکه غالب تقاضای بازار، از جنس تقاضای غیرمصرفی بود. بررسی‌ها از قیمت پیشنهادی فایل‌های عرضه شده در مناطق مختلف پایتخت نشان می‌دهد تعداد فایل‌های فروش آپارتمان در آگهی‌های ملکی افزایش پیدا کرده و تمایل برخی فروشندگان برای فروش بیشتر شده است.



:: بازدید از این مطلب : 272
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: در پی طرح توسعه و تولید پایدار فولاد با رویکرد اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار، بهرام سبحانی در نامه‌ای خطاب به اکبری بالاپشتی- رئیس کمیسون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی- ضمن اشاره به ایرادات ششگانه طرح مجلس برای بازار فولاد، به تشریح نقطه نظرات انجمن تولیدکنندگان فولاد در جهت امکان و افزایش تاثیرگذاری مثبت این طرح، پرداخت و افزود: طی سال‌های گذشته تاکنون در هیچ مقطعی مشکل تنظیم بازار آهن و فولاد در بخش تولید تا فولاد میانی (بیلت و اسلب) وجود نداشته و آنچه که موجب شد تا مجلس به این موضوع ورود کند، وجود مشکل در شیوه توزیع و فروش از مرحله شمش به بعد بوده و صدور دستورالعمل برای کل زنجیره از سنگ آهن تا محصول نهایی، نه ‌تنهاضرورت نداشته، بلکه تبعات آن می‌تواند به هم ‌ریختگی در زنجیره و ایجاد عدم تعادل در بازار سرمایه و سایر بخش‌های اقتصادی مربوط به این صنعت را باعث شود.

با توجه به این که توسعه صادرات از الزامات صنعت فولاد کشور است دراین شرایط که کشور به تامین ارز حاصل از صادرات غیر نفتی نیاز مبرم داشته و صادرات فولاد با پتانسیل بیش از شش میلیارد دلار ارزآوری سالانه، پس از نفت و پتروشیمی مهمترین منبع تامین ارز کشور به شمار می‌رود، طرح مواردی همچون حذف معافیت مالیاتی صادرات فولاد (تبصره ۲ ماده ۳ طرح مذکور) و وضع عوارض صادراتی بر این زنجیره (تبصره ۳ ماده ۳ طرح) بسیار عجیب و فاقد توجیه بوده و مغایر با اهداف برنامه ششم توسعه و تاکیدات مقام معظم رهبری بر جهش تولید و کاهش وابستگی اقتصاد به نفت است و عرضه همه محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا را باعث خدشه‌ دار شدن روند تولید در صنایع مصرف‌کننده فولاد از جمله پروژه‌های نفت و گاز، صنایع خودرو و لوازم خانگی ارزیابی کرده و با اشاره به عدم امکان عرضه محصولات خارج از استاندارد در بورس کالا پیشنهاد داده است محصولات صنعتی خاص (سفارشی) و خارج از درجه بندی کیفی استاندارد از شمول ماده ۲ طرح مذکور خارج گردد و این محصولات بر با مبنای قیمت‌های مکشوفه در بورس صرفا به کارخانجات تولیدی به صورت عرضه اختصاصی فروخته شود.

همچنین ملاک قراردادن سهمیه‌های مندرج در سامانه بهین‌یاب مورد دیگری است که مورد انتقاد انجمن تولیدکنندگان فولاد قرار گرفته و سهمیه‌های غیرواقعی و نادرست همین سامانه از عوامل التهاب آفرین بازار فولاد طی ماه‌های اخیر عنوان شده است. براین اساس انجمن فولاد پیشنهاد کرده است که  یک بازه زمانی شش ماهه برای اصلاح و به روزرسانی سهمیه‌های مندرج در سامانه بهین‌یاب در نظر گرفته شود و در این زمان بر اساس تجربه ۲۵ ساله فولاد مبارکه تخصیص سهمیه‌ها به صورت ظرفیت‌سنجی تولید واقعی تولیدکنندگان انجام پذیرد. همچنین در این بند با توجه به لزوم تمرکز تنظیم بازار بر محصولات نهایی که به دست مردم می‌رسد، پیشنهاد شده که لوله و پروفیل نیز در بورس کالا عرضه شود.



:: بازدید از این مطلب : 73
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: یک کارشناس صنعت فولاد با تاکید بر این که پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا باعث کاهش بلندمدت قیمت محصولات فولادی در ایران نمی‌شود، مقاومت چین در برابر سیاست‌های اقتصادی آمریکا را عامل اصلی موفقیت این کشور دانست و مقاومت ایران در برابر سیاست‌های تحریمی آمریکا را به عنوان بهترین راه برای پیشرفت صنعت فولاد کشور معرفی کرد.

کیوان جعفری طهرانی، کارشناس ارشد صنعت فولاد در گفت‌وگو با کارشناسان این حوزه  در تشریح اثر راه‌یابی بایدن به کاخ سفید بر صنعت فولاد جهان عنوان کرد: پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا می‌تواند تاثیر مهمی بر صنعت فولاد جهان بگذارد؛ با این وجود، در روزهای اخیر شاهد این مساله هستیم که قیمت فولاد در چین به شکل محدودی کاهش پیدا کرده است، زیرا این کشور خودش را از قبل برای انتخابات آمریکا آماده کرده بود.

وی با اشاره به اینکه چین از تنش‌های تجاری با آمریکا بیشترین سود را برده است، گفت: چین توانست مقاومت خوبی در برابر فشارهای اقتصادی آمریکا نشان دهد و با تمرین اقتصادی و بهره‌گیری از تکنیک  Push & Pullمی‌تواند زودتر از پیش‌بینی‌ها به اقتصاد اول جهان تبدیل شود و آمریکا را پشت سر گذارد. یعنی به نحوی که همه پیش‌بینی می‌کردند چین بین سال‌های ۲۰۲۸ تا ۲۰۳۰ به اقتصاد اول جهان تبدیل شود، اما این احتمال وجود داشت که با انتخاب ترامپ برای دومین بار، چین در سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۵ به عنوان اقتصاد اول جهان شناخته شود، اما جو بایدن می‌تواند این روند را دوباره تا سال ۲۰۲۸ به عقب بیندازد.

این کارشناس ارشد صنعت فولاد همچنین درباره شرایط این صنعت در کشور چین در ماه‌های اخیر توضیح داد: چین در هفته اول نوامبر تولید فولاد خود را به زیر ۲/۵ میلیون تن در روز رساند، در صورتی که در ماه آگوست به تولید نزدیک ۳ میلیون تن در روز نیز رسیده بود. این مساله نشان می‌دهد چین در یک هفته اخیر فقط به این دلیل تولید محصولات خود را کاهش داد که قیمت فولاد را کنترل کند و مانع افت شدید آن شود. این مساله درباره بازار صادراتی فولاد ایران هم صدق می‌کند و کاهش قیمت‌ها جای نگرانی ندارد، چون چین در حال کنترل بازار فولاد است. وی درباره تغییر شرایط بازار فولاد ایران پس از انتخاب بایدن گفت: خیلی زود است که درباره تحولات بازار فولاد ایران پس از تغییر رئیس جمهور آمریکا صحبت کنیم، چراکه تجربه نشان داده است دموکرات‌ها حرف و عمل یکسانی ندارند.



:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: حسام عقبایی، نائب‌رئیس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک، گفت: موضوعی مانند انتخابات آمریکا، برای مثال در بازار ارز و طلا تاثیر زیادی داشته و توانسته است، روند قیمت‌ها را کاهشی کند؛ به ویژه اینکه در این بازارها خرید و فروش سریع امکان‌پذیر است و می‌توان در زمانی اندک، مبلغ بالایی را معامله کرد اما خرید و فروش ملک، امری زمان ‌بر است. اگر فردی همین امروز تصمیم به خرید یا فروش مسکن بگیرد، مدتی طول می‌کشد و به همان نسبت، تاثیر مقوله‌ای مانند انتخابات آمریکا در این بازار نیز در ماه‌های آینده مشخص می‌شود.

اما از سوی دیگر با توجه به کاهش قیمت شدید دلار در بازار، از نگاه برخی از فعالان بازار مسکن این اثرگذاری ممکن است زودتر از آنچه پیش‌بینی می‌شود به بازار مسکن سرایت کند و در هفته‌های آتی معامله‌گران بازار مسکن شاهد کاهش قیمت در این بازار باشند. رشد هیجانی قیمت مسکن طی چند وقت اخیر، کاهش قیمت اوراق خرید وام مسکن و انتظار فعالان بازار مسکن از تاثیرپذیری این بازار نسبت به اخبار سیاسی سه نشانه ارزانی احتمالی قیمت مسکن در آینده است.

در آخرین گزارش بانک مرکزی سرعت رشد ماهانه مسکن شدیدتر و معادل ۱۰ درصد اعلام شده بود. این رقم از بازدهی دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری طی مهر ماه بیشتر بوده و به همین دلیل از نگاه برخی این افزایش قیمت هیجانی بوده است. اگر این پیش‌فرض پذیرفته شود، در روزهایی که جو کاهش قیمت بر بازارها مسلط شده به نظر می‌رسد بازار مسکن هم واکنش آنی نشان دهد.

مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه املاک تهران می‌گوید: چنانچه در آینده مذاکراتی رخ دهد سقوط قیمت مسکن حتمی است. بنابراین کسانی که در گذشته خانه خریدند به امید آن که روزی گران‌تر بفروشند حالا باید ضرر بدهند. روز شنبه در ادامه سیر نزولی اوراق تسهیلات مسکن بار دیگر کاهش قیمت را تجربه کرد. هر فقره از این اوراق در بازار فرابورس روز گذشته به قیمت ۷۷ هزار و ۲۰۰ تومان معامله شد که افت سه درصدی را نشان می‌دهد. این در حالی است که طبق گزارشات ، به گفته کارشناسان وضعیت بازار مسکن در نیمه اول سال باوجود کرونا شاهد رشد ۱۰۰‌درصدی قیمت‌ها بوده و در شش ماه نخست سال بازار مسکن تحت‌تاثیر عواملی، چون کرونا، بازارهای موازی از قبیل ارز و سکه و حتی بورس و همچنین مسائل کلان اقتصادی کشور و فضای معامله‌گری، رشدی نامتعارف داشته است. بر این اساس بیش از ۸۰ درصد کسانی که این روزها در بازار معامله می‌کنند افرادی هستند که با نگاه سرمایه‌گذاری در این بخش ورود کرده‌اند و قدرت خرید مصرفی مردم برای مسکن به ‌شدت کاهش یافته است.



:: بازدید از این مطلب : 124
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: یک فعال بازار فولاد در شمال کشور با تاکید بر این که عمده بار برخی تولیدکنندگان ورق از بازار آزاد سردر می آورد تصریح کرد: برخی از فولاد سازان بار و محصولات خود را به ندرت به تولیدکنندگان حقیقی عرضه می کنند، چون در این صورت می توانند مححصولات خود را با قیمت های بیشتر و بالاتری بفروشند. در حال حاضر شرایط به گونه ای است که تمام سهمیه ای که به تولیدکنندگان واقعی محصولات فولادی در استان های شمالی اختصاص داده شده، تنها یک هشتم تا یک دهم نیاز بازار است.

حدود یک ماه و نیم پیش بود که معاون قضایی دادستان کل کشور در گفت و گو با خبرنگاران از توافق میان دادستانی و فولاد مبارکه اصفهان در باره تامین انواع ورق های فولادی مورد نیاز صنایع پایین دستی زنجیره فولاد، تولیدکنندگان لوازم خانگی و سایر حوزه ها به صورت سهمیه ای خبرداد. بر این اساس قرار بود که مشکل گرانی، کمبود و احتکار ورق در بازار فولاد کشور ظرف یک تا دوماه حل شود، اما بررسی نرخ انواع ورق در سایت های اطلاع رسانی قیمت محصولات فولادی حاکی از این است که قیمت درب کارخانه انواع ورق های تولیدی فولاد مبارکه با بازار آزاد، ۱۰ تا ۱۲ هزارتومان فاصله دارد.

همچنین آمارهای بورس کالا نیز نشان می دهد نه تنها تولیدگنندگان ورق های فولادی همچنان نسبت به تعهدات خود برای عرضه کافی ورق در این بازار فیزیکی پایبند نیستند و هنوز هم ابهامات زیادی درباره علت عدم تایید بخش زیادی از معاملات ورق در بورس کالا وجود دارد، بلکه قیمت انواع ورق در بازار آزاد نیز بین ۷ تا ۱۰ هزارتومان بالاتر از نرخ معامله شده این محصولات در بورس کالا است. تمامی این مسائل نشان می دهد که با وجود همه وعده ها، هنوز هم مشکل گرانی، احتکار و کمبود ورق حل نشده است و هرماه رانتی چند هزار میلیارد تومانی به جیب واسطه های این نهاده مهم صنعت فولاد واریز می شود.



:: بازدید از این مطلب : 75
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

 آهن پرایس :در حال حاضر بورس کالا ایران دچار مشکلاتی است که عرضه و تقاضای واقعی در آن اتفاق نمی‌افتد؛ لذا بورس کالا منبع موثقی برای قیمتگذاری در این حوزه نمی‌تواند باشد. ناگفته نماند که با تعیین سقف قیمت در این حوزه توسط وزارت صمت، مقطعی می‌توان جواب گرفت، اما پاسخ مناسب و راهکاری بلند مدت نیست.
رستگار ضمن یادآور شدن وجود عوامل دولتی در کارخانه‌های فولاد گفت: اگر به طور کلی نگوییم دولت کارخانه‌های فولادی را میگرداند، میتوان عوامل دولتی را در این شرکت‌ها موثر دانست و بازار تحت تاثیر و کنترل این عوامل می‌باشد. لازم به ذکر است تا زمانی که این گونه مسائل مشاهده شود، قیمت‌ها اصلاح نخواهد شد.
 نکته جالب آن است که اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد هنوز از نحوه‌ی کشف قیمت در این زمینه، از میزان تولید و عرضه در بازار به صورت دقیق خبر ندارد. همچنین در زمینه توزیع این محصول بعضی اشخاص به طور غیر قانونی و بدون مجوز مشغول شده اند.
رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد در خصوص تعیین کف و سقف قیمتی از سوی وزارت صمت گفت: یکی از اشکالات اساسی بازارفولاد ما تبدیل نرخ داخلی به نرخ بین المللی می‌باشد، در حالی که ما ربطی به بازار‌های جهانی نداریم. زیرا که معاملات داخل کشور ما آنلاین، متصل به جهان و برخط نیستند. متاسفانه با توجه به افزایش نرخ جهانی قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند و در صورت کاهش قیمت باز هم نرخ، همان نرخ قبلی است و روند نزولی در پیش گرفته نمی‌شود. 

این نوع تصمیم گیری‌ها به نوعی خودسرانه و غیر منطقی است. تا وقتی که نرخ فولاد به نرخ ارز‌های نیمایی، سنایی یا نوع دیگر گره زده شود، بازار غیر قابل کنترل است.   بخش صادرات فولادی ما باید برنامه ریزی‌های خودش را داشته باشد و بخش داخلی هم تعیین قیمت خاص خودش را داشته باشد. با تمام این حرف ها، راهی که رفته بودیم و بازدهی خوبی نداشته، دوباره انتخاب شده است. در صورتی که بازار باید توسط متولیان خودش اداره بشود.
حمیدرضا رستگار ضمن گلایه از دخالت‌ها بی جا در بازار گفت: بازار نباید دستوری باشد، نظارت شود، اما دخالتی صورت نگیرد. حتی بیشتر اوقات دخالت‌های پیدا و پنهان در بازار مشهود است و تنش ایجاد می‌شود.
وی در خصوص دست انداز‌های صادراتی در زمینه فولاد گفت: ما در زمینه صادرات این محصول افرادی خوشنام با سابقه‌ی خوب و ارتباطات خوب داریم، که متاسفانه در برهه‌ای اعلام کردند تنها تولیدکنندگان مجاز به صادرات هستند و با توجه به بازار رقابتی خارجی و تحریم‌های بین المللی افرادی می‌توانند در صادر کردن فولاد و محصولات آن کمک کنند که حقیقی یا حقوقی وابسته به ارگان‌های دولتی نباشند، زیرا که این افراد برای کشور مقصد مشکل آفرین نمی‌شوند و راه دور زدن تحریم را به خوبی یاد گرفته اند. متاسفانه با کنار گذاشته شدن بازرگانان خوشنام، صادرات ما کاهش یافته است و بیشتر بازار‌های صادراتی را از دست داده و یا در حال از دست دادن هستیم. در صورتی که در کشور حدود ۱۰ میلیون تن مازاد تولید داریم.
رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد در خصوص عرضه فولاد در بورس کالا گفت: بورس کالا به دلیل عدم شفافیت عملکرد و خودسر بودن تصمیمات بدون در نظر گرفتن دیگر زنجیره ها، نتیجه خوبی نداده است. در صورت اصلاح قطعا می‌تواند نقش مفیدی داشته باشد. در ضمن باید اتحادیه به عنوان توزیع کننده در کشف قیمت حضور داشته باشد. اسامی افراد و شرکت‌هایی که فولاد را از این طریق خریداری می‌کنند باید به ما داده شود.
وی در پایان گفت: با توجه به نامگذاری سال در راستای «جهش تولید» به معنای واقعی قدمی برداشته نشده است، ولی با توجه به افق ۱۴۰۴ در بخش فولاد ظرفیت این صنعت تا ۵۵ میلیون تن می‌تواند امری دست یافتنی و ممکن باشد.



:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 15 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: ۴ عامل در بازار مسکن نیروی منفی مقابل سازنده‌ها ایجاد کرده که مهم‌ترین آنها «قیمت فروش مصالح‌ساختمانی» است. فشار از این ناحیه بر سازنده‌ها از «تورم زمین» که بالاترین سهم در قیمت تمام‌شده را دارد هم بیشتر شده است. نسخه به روز شده پیش‌نگر بازار ساخت و سازاز کمتر شدن شدت بدبینی سازنده‌ها نسبت به آینده ساختمان‌سازی خبر می‌دهد. با این حال قیمت تمام شده مسکن به روایت مدیران خرید صنعت ساختمان  همچنان در سطح قرمز قرار دارد.

  براساس گزارش دوره سیزدهم طرح شاخص مدیران خرید ساختمان که روز گذشته از سوی اتاق تعاون مربوط به بازه زمانی سی روز منتهی به پایان مهرماه منتشر شد، قیمت تمام شده مسکن درحالی همچنان در سطح بسیار بالا قرار دارد که در عین حال، وضعیت کلی شاخص مدیران خرید ساختمان با بهبود نسبی مواجه شده و این موضوع منجر به کاهش شدت بدبینی‌ها نسبت به آینده ساختمان‌سازی شده است.

گزارش طرح شاخص مدیران خرید ساختمان گزارشی است که در ابتدای هر ماه از سوی اتاق تعاون منتشر می‌شود و در آن اطلاعات و انتظارات مدیران خرید در بخش ساختمان و فعالان ساختمانی از وضعیت یک ماه گذشته و همچنین شرایط پیش روی بازار ساخت‌وساز مورد نظرسنجی و جمع‌بندی قرار می‌گیرد.  در این گزارش عدد ۵۰ در کل یا برای هر کدام از آیتم‌هایی که مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفته‌اند، نشان‌ دهنده عدم تغییر وضعیت نسبت به ماه قبل بالای ۵۰ نشان‌دهنده بهبود وضعیت نسبت به ماه قبل و زیر ۵۰ به معنای بدتر شدن وضعیت نسبت به ماه قبل است.

در مهرماه امسال عدد شامخ کل معادل ۱۳/ ۵۳ و نشان‌دهنده بهبود اندک وضعیت صنعت ساختمان در مهرماه در مقایسه با شهریورماه امسال است. در این ماه شاخص آیتم‌هایی نظیر میزان سفارش‌های جدید یا همان میزان درخواست مالکان برای تخریب و نوسازی مسکن، میزان به‌کار‌گیری نیروی انسانی و نیز میزان خرید مواد اولیه در مقایسه با ماه قبل روند افزایشی داشته اما سرعت انجام سفارش‌ها یا همان سرعت ساخت‌وساز روند کاهشی طی کرده است.

با این حال، درحالی‌که هم‌اکنون عدد مربوط به انتظارات در ارتباط با فعالیت‌های سازنده‌ها در آینده زیر عدد ۵۰ (معادل عدد ۴۱/ ۴۱) قرار دارد همچنان بازار ساخت‌وساز در شرایط بدبینی فعالان ساختمانی نسبت به آینده به سر می‌برد؛ هر چند شدت این بدبینی در مقایسه با یک ماه قبل یعنی شهریورماه که عدد شاخص ۳۶ بود، کمتر شده است.

شرایط اعلام شده از سوی فعالان ساختمانی در طرح شاخص مدیران خرید ساختمان همچنین نشان می‌دهد اگر چه در مهرماه شاخص تا حدی بهبود یافته و از عدد ۵۰ فراتر رفته است اما این میزان بهبود به معنای رونق ساختمانی نیست و تنها عدد شاخص در سطح بینابینی رکود و رونق قرار گرفته است.

براساس این گزارش در مهرماه عدد مربوط به شاخص میزان تقاضای مالکان برای تخریب و نوسازی واحدهای مسکونی کلنگی به میزان اندکی بهبود یافته است و از عدد ۴۰ در شهریورماه به سطح عدد ۵۰ رسیده است. در واقع این بهبود اندک در شاخص به معنای بدتر نشدن شرایط در مهرماه در مقایسه با شهریورماه است چرا که عدد شاخص به سطح ۵۰ رسیده است و زمانی که عدد شاخص ۵۰ باشد یعنی شرایط یک ماه نسبت به ماه قبل بدون تغییر بوده است.

 



:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 15 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: در روزهای اخیر قیمت دلار همراه با اخبار لحظه‌ای انتخابات آمریکا دچار نوسانات عجیبی شد و در این میان، قیمت میلگرد و سایر مقاطع فولادی نیز هم‌راستا با نوسانات دلار بالا رفت؛ این در حالی است که پایین آمدن نرخ دلار در هفته‌های اخیر چندان نقشی در کاهش قیمت میلگرد نداشت و با وجود افت ۴ هزار تومانی قیمت دلار در دو هفته گذشته شاهد کاهش محدود هزار تومانی متوسط نرخ میلگرد آجدار در بازار آزاد بودیم.

آمار و ارقام قیمت محصولات فولادی در روزهای پیش از برگزاری انتخابات آمریکا نشان می‌دهد که میانگین قیمت شمش القایی در بازار با احتساب مالیات بر ارزش افزوده در روز دوشنبه ۱۲ آبان به ۱۱ هزار و ۲۴۰ تومان رسید. این در حالی است که متوسط نرخ این شمش در روز پنجشنبه یعنی در فاصله پنج روز مانده تا برگزاری انتخابات آمریکا، ۱۱ هزار و ۱۳۵ تومان بود و در واقع، این محصول در فاصله‌ای چهار روزه حدود ۰٫۹ درصد افزایش قیمت داشت.

با این وجود، نوردکاران اما در این فاصله چهار روزه قیمت محصولات خود را کمتر از تولیدکنندگان شمش براساس نوسانات نرخ دلار تعیین کردند؛ به نحوی که آینه آمار حاکی از آن است که میانگین قیمت هر کیلو میلگرد ۱۴ آجدار در بازار آزاد در روز دوشنبه ۱۲ آبان به طور متوسط ۱۲ هزار و ۷۹۰ تومان اعلام شد که این نرخ، نسبت به میانگین قیمت این محصول در پنجشنبه گذشته فقط ۱۶ تومان یعنی حدود ۰٫۰۱ درصد بیشتر بود.

البته بخش زیادی از کمتر بودن میزان رشد محصولات حوزه نوردی نسبت به شمش القایی در فاصله روزهای پنجشنبه ۸ آبان تا دوشنبه ۱۲ آبان به این دلیل است که اصولا نوردکاران کاهش نرخ دلار در بازار آزاد را با تاخیری یکی دو روزه در قیمت محصولاتشان اعمال می‌کنند.

اما از روز دوشنبه که شیب رشد قیمت‌ها مجددا صعودی شد، متوسط نرخ میلگرد ۱۴ آجدار در بازار آزاد در این روز ۹۲ تومان رشد کرد و امروز هم میانگین قیمت این محصول سوار بر موج افزایش نرخ دلار در ابتدای صبح حدود ۴۴۲ تومان معادل ۳٫۵ درصد افزایش داشت. این رشد شدید قیمت‌ها در طول یک روز نیز بیش از همه ناشی از التهابات بازار آزاد ارز در ساعت‌های ابتدایی بازگشایی آن به دلیل تقویت احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا بود.

همچنین باید توجه داشت با مقایسه میانگین قیمت میلگرد ۱۴ آجدار و متوسط نرخ شمش القایی در در بازار آزاد در روز دوشنبه، شاهد فاصله ۱۳٫۸ درصدی این دو قیمت با یکدیگر هستیم.

نکته قابل ابهام در این میان آن است که با وجود این که در بحث‌های مربوط به تعیین قیمت پایه شمش و میلگرد در بورس کالا براساس شیوه‌نامه پیشین پیشنهادی وزارت صمت که البته چندان مورد استقبال فولادسازان، مسئولان ارشد دولت، نوردکاران و برخی نمایندگان مجلس قرار نگرفت، تولیدکنندگان مقاطع فولادی تاکید داشتند که قیمت پایه میلگرد در بورس کالا باید ۱۱ درصد از نرخ پایه شمش در این بازار بالاتر باشد و فولادسازان نیز تاکید داشتند که فاصله بین این دو نرخ تنها باید ۹ درصد باشد

 



:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 15 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، فولاد مبارکه با توجه به مأموریت خود در جهت ایفای نقش محوری در مدیریت بازار محصولات فولادی تخت از طریق راهکارهایی همچون تدوین افق چشم‌انداز ده‌ساله، پیش‌بینی تقاضای بازار در افق پنج‌ساله، ترسیم نقشه راه تکنولوژی و با در دستور کار قرار دادن سند چشم‌انداز توسعه ۱۴۰۴ کشور در بازارهای مصرف مختلف خود، همچون صنایع خودروسازی، نفت و گاز، ساختمان، لوازم‌خانگی، لوله و پروفیل و… توسعه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های خود را برنامه‌ریزی می‌کند و از این منظر، سالانه برنامه فروشی منطبق با این اهداف کلان تدوین می‌گردد. بر این اساس فولاد مبارکه فروش ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تن انواع محصولات را که شامل تختال، گرم، اسیدشویی، سرد و پوشش‌دار می‌شود، در بازار داخل و صادرات برنامه‌ریزی کرده است.

این شرکت تا پایان شهریورماه ۳ میلیون و ۸۴۲ هزار و ۱۷۲ تن انواع محصولات خود را در بازار داخلی و جهانی به فروش رسانده که ۴ درصد بیش از برنامه است. در این بین، در بخش بازار داخل فولاد مبارکه با تحویل سه میلیون و ۵۵۸ هزار و ۱۱۱ تن تا پایان شهریور ماه، ۲۲ درصد جلوتر از برنامه است و این امر به دلیل همراهی با سیاست‌های کلان کشور و به‌منظور تأمین حداکثری مصرف‌کنندگان داخلی در سال جهش تولید و از طریق کاهش سهم صادرات به میزان ۶۳ درصد با اتخاذ راهکارهای ابتکاری و مشارکتی صورت گرفته است.

بنا بر این شرکت بر اساس رسالت خود در تأمین حداکثری نیاز داخل و با توجه به سیاست‌های کلان ابلاغی در سال جهش تولید اقدام به فروش بخش عمده محصولات شرکت در بازار داخل، از طریق مکانیسم عرضه در بورس کالا کرده و صرفاً جهت تأمین نیاز ارزی خود برای فراهم ساختن تجهیزات موردنیاز و توسعه، بخشی از محصولات خود را، همچون تختال که در بازار داخل با مازاد عرضه مواجه است، در بازارهای صادراتی به فروش رسانده است. فولاد مبارکه از طریق طرح‌های مشارکتی همچون همکاری با نوردکاران و استفاده از ظرفیت بی‌استفاده سایر شرکت‌ها، همچون آنیل محصولات در سایر شرکت‌ها و بازگشت مجدد به شرکت جهت بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت شرکت، در جهت تأمین هرچه بیشتر نیاز بازار داخل اقدام کرده و مجموعه این تلاش‌ها نهایتاً منجر به افزایش سهم فروش داخل و عدم تحقق برنامه فروش صادراتی شرکت در نیمه نخست سال شده است.

 



:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، وام ودیعه از ابتدا هم با دردسر مراجعه مردم به شعب بانکی در روز های کرونایی آغاز شد. جواب فقط یک جمله بود: چیزی به ما ابلاغ نشده است. با توجه به این که پرداخت بانکی پذیرفته شده نیست چرا چنین وعده ای توسط دولت مطرح شد و اجرای آن پیگیری نشد؟ وزیر راه و شهر سازی درحالی به مردم قول وام۳۰ میلیون تومانی را داد که گویی فراموش کرده بود این وظیفه قانونی بانک ها است که احرازکنند آیا کسی که متعهد می شود به پرداخت توانایی مالی کافی دارد یا نه؟

وام ودیعه مسکن وعده شیرینی بود که چندی پیش از وزیر راه و شهر سازی در رسانه ها منتشر گردید. اما بانک ها کاملا به این وعده بی توجهی کردند و عملا وام ودیعه مسکن نمیدهند. مردمی که قول وام بی ضامن آقای وزیر را داشتند حالا انقدر به بانک مراجعه کرده و بی جواب مانده اند که عطای این دست و دلبازی دولت را به لقایش بخشیده اند. یک روز نداشتن کارت پایان خدمت یک روز نداشتن بودجه کافی و روز دیگر مکفی نبودن ضمانت ها؛ ظاهرا بانک ها هر روز بهانه ی تازه ای برای ندادن تسهیلات به متقاضیان پیدا می کنند.

وعده های دولت که با قول دریافت بی ضامن بذر امید در دل مردمی کاشت که افزایش قیمت مسکن امانشان را بریده بود. اما بازار مسکن، رکودی سالانه را پیش رو خواهد داشت چرا که طرح های شکست خورده دولتی برای التیام این بازار یا ناکارآمد بوده و یا شکست خورده است. البته در دراز مدت میتوان گفت که تمامی مشکلات فعلی برطرف می شود چرا که تمامی زیر ساخت ها و امکانات لازم برای رفع و رجوع مشکلات فعلی وجود دارد، چنانچه طرح احصا اراضی دولتی قیمت زمین را کاهش دهد میتوان خارج شدن مسکن از بخش رکود را پیش بینی کرد که به موجب آن با افزایش ساخت وساز کمبود عرضه در بخش مسکن نیز جبران خواهد شد.

 



:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد در خصوص قیمت‌گذاری فولاد گفت: عوامل دولتی در شرکت‌های فولادی، بازار را تحت تاثیر قرار داده و توان اصلاح قیمت را از متولیان گرفتند و بورس کالا دچار سرگردانی ناشی از تقاضای کاذب است.

حمیدرضا رستگار، رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد در گفت‌وگویی در خصوص قیمت‌گذاری فولاد اظهار داشت: روش‌های متفاوتی برای کشف قیمت مطرح شده؛ البته عامل تغییر قیمت‌ها در بازار آهن را می‌توان بورس کالا دانست .

وی افزود: بورس کالا در دنیا یک اتاق شیشه‌ای بر مبنای عرضه و تقاضای واقعی تعریف شده است. در حال حاضر بورس کالای ایران دچار مشکلاتی است که عرضه و تقاضای واقعی در آن اتفاق نمی‌افتد؛ لذا بورس کالا منبع موثقی برای قیمت‌گذاری در این حوزه نمی‌تواند باشد. ناگفته نماند که با تعیین سقف قیمت در این حوزه توسط وزارت صمت، مقطعی می‌توان جواب گرفت، اما پاسخ مناسب و راهکاری بلند مدت نیست.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد ضمن یادآور شدن وجود عوامل دولتی در کارخانه‌های فولاد بیان کرد: اگر به طور کلی نگوییم دولت کارخانه‌های فولادی را می‌گرداند، می‌توان عوامل دولتی را در این شرکت‌ها موثر دانست، چون بازار تحت تاثیر و کنترل این عوامل است. لازم به ذکر است تا زمانی که این گونه مسائل مشاهده شود، قیمت‌ها اصلاح نخواهد شد.

نکته جالب آن است که اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد هنوز از نحوه‌ی کشف قیمت در این زمینه، از میزان تولید و عرضه در بازار دقیق خبر ندارد. همچنین در زمینه توزیع این محصول بعضی اشخاص غیرقانونی و بدون مجوز مشغول شده‌اند.

رستگار در خصوص تعیین کف و سقف قیمتی از سوی وزارت صمت تصریح کرد: یکی از اشکالات اساسی بازار ما، تبدیل نرخ داخلی به نرخ بین‌المللی است، در حالی که ما ربطی به بازار‌های جهانی نداریم، چون معاملات داخل کشور ما آنلاین، متصل به جهان و برخط نیستند. متاسفانه با توجه به افزایش نرخ جهانی قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند و در صورت کاهش قیمت، باز هم نرخ، همان نرخ قبلی است و روند نزولی در پیش گرفته نمی‌شود. این نوع تصمیم‌گیری‌ها به نوعی خودسرانه و غیر منطقی است. تا وقتی که نرخ فولاد به نرخ ارز‌های نیمایی، سنایی یا نوع دیگر گره زده شود، بازار غیر قابل کنترل است.

بخش صادرات فولادی ما باید برنامه ریزی‌های خودش را داشته باشد و بخش داخلی هم تعیین قیمت خاص خودش را داشته باشد. با تمام این حرف‌ها، راهی که رفته بودیم و بازدهی خوبی نداشته، دوباره انتخاب شده است. در صورتی که بازار باید توسط متولیان خودش اداره بشود.وی ضمن گلایه از دخالت‌ها بی جا در بازار ادامه داد: بازار نباید دستوری باشد، نظارت شود، اما دخالتی صورت نگیرد. حتی بیشتر اوقات دخالت‌های پیدا و پنهان در بازار مشهود است و تنش ایجاد می‌شود



:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: خلیفه‌ سلطانی راه‌ حل و راهکار حل مشکلات بازار فولاد را اینگونه دانست که دولت بایستی سیاست خود را دنبال کرده و اعلام کند به میزانی که میلگرد عرضه می‌شود، بلافاصله (به طور مثال روز بعد) شمش تحویل داده شود؛ اینگونه می‌توان تولیدکننده را ملزم به عرضه کرد. اکثر مواقع تولیدکننده شمش، سه برابر آنچه که میلگرد  در بورس کالا عرضه می‌شود، عرضه می‌کند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد خاطر نشان کرد: همچنین اگر دولت می‌خواهد که قیمت را کاهش دهد، بایستی عرضه نهایی در بورس کالا بیشتر شود. نمی‌توان تمام تمرکز بر روی عرضه شمش گذاشت. زمانیکه ۳۵ درصد شمش ما عرضه می‌شود، چگونه می‌توان عرضه را بیشتر کرد. اگر ۱۰۰ درصد شمش دریافتی به صورت میلگرد در بورس عرضه شود، ما نیز می‌توانیم ۱۰۰ درصد شمش به آن‌ها تحویل دهیم؛ هرچند که در حال حاضر ۱۰۰ درصد شمش  تحویل می‌شود اما تنها ۳۵ درصد آن به صورت میلگرد در بورس کالا عرضه می‌شود.

این مقام صنفی تاکید کرد: دولت بداند که اشکال کار در آنجاست که مصرف‌کننده نهایی رها شده است؛ میلگرد باید به دست مصرف‌کننده نهایی برسد و بایستی میلگرد در بورس کالا   فراوان شود. میلگرد اگر فراوان شود، قیمت محصول کف بازار کاهش خواهد یافت. تولیدکننده میلگرد، شمش را از بورس کالا خریداری می‌کند، سپس حداکثر ۳۵ آن را مجدد به بورس عرضه کرده و باقی رابا قیمت بالاتر، خارج از بورس می‌فروشد. در حال حاضر به‌جای آنکه بر روی کسی که باید محصول نهایی را به بورس عرضه کند، متمرکز شوند، موضوع را وارونه مطرح می‌کنند و عرضه‌کننده اولیه فشار وارد می‌شود .

وی تصریح کرد: این در حالی است که این‌ها علاوه براینکه محصول خود را در بورس عرضه نمی‌کنند، ایجاد اختلاف فاحش قیمت در بورس کالا و خارج از آن را ایجاد می‌کنند. اگر محصول فراوان در بورس عرضه کنند، بازار آزاد جمع خواهد شد. ورق، میلگرد و  تیرآهن محصولات نهایی هستند که باید به فراوانی عرضه شوند. در حال حاضر عرضه ورق به میزانی که تولید می‌شود، عرضه نیز می‌شود و در اصطلاح “لب‌ به‌لب” عرضه و تقاضا است که خواه ناخواه یک بازار حبابی بیرون ایجاد می‌شود.

خلیفه سلطانی ادامه داد: اما میلگرد اینگونه نیست. تولید شمش دو برابر نیاز داخلی است؛ لذا نباید قیمت خارج از بورس با داخل آن متفاوت باشد. حباب بازار فولاد را همان‌هایی ایجاد می‌کنند که  شمش را دریافت می کنند اما محصول خود را به طور کامل عرضه نمی‌کنند و خارج از بورس می‌فروشد. آمارهای سال ۹۸، شش ماهه ابتدایی امسال و … نشان می‌دهد که تمامی‌ عرضه‌ها کمتر از ۳۰ – ۴۰ درصد بوده است. کار باید از اصل اصلاح شود و لبه ارتباطی مصرف‌‌کننده نهایی با محصول نهایی بایستی مدیریت شود.

 



:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: طبق آخرین گزارش بانک مرکزی از وضعیت بازار نابسامان مسکن میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در تهران به ۲۷میلیون تومان رسید. این در حالی است که در دیگر کلان شهر های کشور همچون اصفهان و خراسان وضعیتی همانند پایتخت برقرار است. با بررسی آمار ها از اوایل سال ۹۶ میتوان نتیجه گرفت که رشد قیمت مسکن در کشور ما از رشد قیمت مسکن جهانی کاملا بیشتر است. وقتی این رکورد را در معادله عرضه و تقاضا وارد میکنیم نتیجه حاصله یک فاجعه می باشد. در چنین شرایطی در سطح کشور شاهد رکود شدید معاملات مسکن هستیم و معاملات انجام شده اکثرا دولتی و از جنس استیجاری می باشند.  

از طرفی بشدت با کمبود مسکن مواجه هستیم اما در چنین رکودی برای هیچ سازنده ای ساخت و ساز به صرفه نخواهد بود. آنچه که کارشناسان سیاسی بر آن مستند می کنند بحث آینده اقتصاد در دراز مدت است. آنها می گویند با تغییر رویکرد توضیع ثروت در جهان و انتقال قدرت از منابع امریکایی به چین آمریکا عملا به مهره ای سوخته در جهان تبدیل شده است که به قدری با مسائل داخلی خود درگیر است که عملا در یک جنگ داخلی گرفتار شده است و تمامی این موارد در کنار هم شرایط را برای چین محیا ساخته است تا با سیاست جدید خود این خلع را پر کند.

در این میان منطقه خاور میانه به عنوان مرکز تامین انرژی زمین یکی از مناطق مهم جهان طلقی می شود که تسلط بر آن برای هر کشور کنترل بر تمام جهان را به دنبال خواهد داشت و ایران به عنوان قوی ترین کشور در این منطقه برای چین بسیار مهم خواهد بود. پس در مسیر پیش رو رشد اقتصادی و به دنبال آن خروج از رکود های بازاری از جمله بازار مسکن بسیار محتمل می باشد اما تا آن زمان مدیریت شرایط فعلی از اهمیت بسیار ویژه ای قرار دارد چرا که چین به دنبال ایجاد پایگاه نظامی در خاور میانه است و به دنبال آن عملکرد کشور ما در مقابله با این رویکرد بسیار مهم خواهد بود چرا که معادله فوق تعیین خواهد کرد که ما در ادامه رقیب چین باشیم یا دشمن یا دوست. البته بهترین و سود آورترین حالت برای ما رقابت خواهد بود که برای چنین امری مدیریت اقتصادی ویژه ای نیاز است که در حال حاظر کمبود آن بشدت به چشم میخورد.

 



:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس : بر اساس گزارش مرکز آمار ایران طی تابستان ۹۹ قیمت نهاده‌های ساختمانی نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۷۱.۴ درصد افزایش یافته است. مطابق اعلام مرکز آمار ایران شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در فصل تابستان ۹۹ به عدد ۶۹۸/۸ رسید که این رقم نسبت به شاخص فصل قبل (۵۳۶.۵) بالغ بر ۳۰.۳ درصد افزایش داشته است.

درصد تغییرات شاخص قیمت نسبت به فصل مشابه سال قبل معادل  ۷۱/۴ درصد بوده است که نسبت به همین اطلاع در فصل قبل (۳۱.۹) بالغ بر ۳۹.۵ واحد درصد افزایش داشته است. همچنین در بین تمامی گروههای اجرایی، گروه «آهن آلات، میلگرد، پروفیل، درب و پنجره و نرده» با ۱۷۲/۲ درصد بیشترین تورم نقطه به نقطه را به خود اختصاص داده است.

 در همین دوره کمترین درصد تغییر نقطه به نقطه نیز مربوط به گروه اجرایی «شیشه» با ۳۱/۳ درصد افزایش بوده است. بر اساس این گزارش درصد تغییرات میانگین شاخص چهار فصل منتهی به فصل تابستان امسال نسبت به میانگین شاخص چهار فصل منتهی به تابستان سال  گذشته (تورم سالانه)، معادل ۴۰.۸ درصد بوده که نسبت به همین اطلاع در فصل قبل (۲۹.۳) بالغ بر ۱۱.۵ واحد درصد افزایش داشته است.

بیشترین نرخ تورم شاخص کل در یک سال گذشته مربوط به پاییز ۹۸  است که معادل با ۴۲/۲ درصد و کمترین نرخ تورم سالانه مربوط به بهار ١٣٩٩ امسال معادل ۲۹.۳ درصد بوده است. در بین گروههای اجرایی نیز بیشترین نرخ تورم در همین دوره مربوط به گروه اجرایی«آهن آلات، میلگرد، پروفیل، درب و پنجره و نرده» با ۷۱/۹ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم با ۱۵.۷ درصد افزایش متعلق به گروه «شیشه» بوده است.

درصد تغییرات شاخص قیمت کل نهاده‌های ساختمانی در تابستان امسال نسبت به فصل  قبل معادل ۳۰/۳ درصد بوده است که نسبت به همین اطلاع در فصل قبل (١٧.٣) بالغ بر ۱۳ واحد درصد افزایش داشته است. بیشترین تورم فصلی در طول یک سال گذشته مربوط به همین فصل و کمترین درصد تغییر فصلی شاخص کل مربوط به پاییز ۹۸ با ۳.۴ درصد تغییر بوده است.

در همین فصل در بین گروههای اجرایی، بیشترین درصد تغییر فصلی مربوط به گروه اجرایی «آهن آلات، میلگرد، پروفیل، درب و پنجره و نرده» با ۶۳/۹ درصد افزایش و کمترین درصد تغییر نیز مربوط به گروه اجرایی «خدمات» با ۵.۵ درصد افزایش بوده است.  در شرایطی که برخی تولیدکنندگان تیرآهن ترجیح دادند قیمت روزانه محصولاتشان را اعلام نکنند، سایر تولیدکنندگان به کاهش محسوس قیمت‌هایشان پرداختند. اما در میان تولیدکنندگان محصولات حوزه قوطی و پروفیل، بیشتر تولیدکنندگان فعلا به ثبات نرخ تمایل دارند.

 



:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس : شرکت آهن و فولاد ارفع یکی از شرکت‌های موفق بخش‌خصوصی که در زمینه تولید شمش فولادی فعالیت دارد، است؛ این شرکت به‌رغم کم و کاستی‌هایی که همواره تولیدکنندگان در تامین مواداولیه دارند توانسته با تمام ظرفیت تولید داشته باشد. تولید در این شرکت با وجود محدودیت‌هایی که به دلیل کرونا ایجاد شده دچار وقفه نشده.  باتوجه به  عملکرد تولید و فروش ۶ ماهه ابتدای سال ١٣٩٩ امید است برنامه شرکت با هدف تولید ٨۵٠ هزار تن شمش فولادی و فروش همین مقدار با ترکیب حدود ٢٢ درصد فروش صادراتی و ٧٨ درصد فروش داخلی تا پایان سال ١٣٩٩ تحقق یابد.

این شرکت در ۶ ماه ابتدای سال ۳۹۶ هزار و ۱۴۸ تن شمش فولاد تولید کرده که از این میزان ۳۶۰ هزار و ۴۵۳ تن روانه بازار داخلی کرده که مقدار ۲۳۱  هزار تن آن از طریق بورس کالا فروش رفته است. با توجه به نیاز بازار داخل به شمش فولاد بخش عمده فروش ارفع، در سال‌جاری متمرکز بر فروش داخلی بوده و بر همین اساس طی ۶ ماه نخست سال‌جاری ۳۵ هزار و ۶۹۵ تن صادر کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل فروش صادراتی از ۶۴ درصد کاهش برخوردار بوده است.

 میانگین نرخ شمش فولاد آهن و فولاد ارفع از ابتدای سال تا آخرین عرضه این شرکت در بورس کالا طی تاریخ ۲۲ مهرماه ۷۹ هزار و ۲۰ ریال بوده و از همین رو این شرکت به‌رغم اینکه در سال‌جاری برای تامین نیاز داخل از حجم صادرات خود کاسته است، اما با رشد قیمت ارز و متناسب با آن افزایش قیمت فولاد موفق شده در ۶ ماه ابتدای سال مبلغ ۲۵ هزار و ۶۷۵ میلیارد و ۳۰میلیون ریال درآمد فروش داشته باشد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۸ درصد رشد داشته است. نخستین عرضه این شرکت در بورس کالا در تاریخ ۲۷ فروردین ماه با متوسط قیمت ۴۳ هزار و ۳۴۹ ریال معامله شد و در آخرین معامله شمش فولادی این شرکت در تاریخ ۲۲ مهرماه ۱۰۷ هزار و ۴۵۲ ریال قیمت خورد که حاکی از سیر صعودی نرخ شمش فولای همپای رشد نرخ ارز بوده است.

با توجه به رشد قیمت پایه شمش فولاد در بورس کالا و تعیین آن با نرخ ۱۰۰ هزار و ۷۶۷ ریال و با توجه به تقاضای زیادی که همواره به دلیل کیفیت مرغوب محصولات وجود دارد، امکان رشد بیشتر قیمت شمش این شرکت وجود دارد. بر اساس صورت‌های مالی این شرکت که در سایت کدال نیز منتشر شده در دوره ۶ ماه منتهی به انتهای تابستان به ازای هر سهم ۱۰۲۶ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۹ درصد افزایش داشته است. همچنین شرکت آهن و فولاد ارفع طی عملکرد یک ماهه منتهی به  پایان شهریور ۱۳۹۹ معادل  ۵ هزار و ۵۱۶ میلیارد و ۹۸۸ میلیون ریال از محصولات خود را به فروش رسانده که نسبت به دوره یک ماه مشابه سال قبل ۲۳۴ درصد افزایش داشته است.

 



:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 آبان 1399 | نظرات ()