نوشته شده توسط : آهن پرایس

 

آهن پرایس: آغاز هفته با آرامش نسبی در بازار ارز کلید خورد و قیمت دلار تغییر چندانی نداشت، به طوری که در پایان روز شنبه دلار آمریکا در بازار آزاد با اندکی کاهش به قیمت ۲۸ هزار و ۱۹۰ تومان مبادله شد. به همین ترتیب در بازار آهن نیز نوسانات قابل ملاحظه‌ای روی نداد و قیمت روز آهن آلات در عمده شرکت‌ها ایستا و بدون تغییر بود.

مطابق اخبار موجود وزارت نفت برنامه قطع گاز فولادسازان را به همه کارخانه‌ها اعلام کرده اما به ظاهر با مخالفت وزارت صمت روبه‌رو شده است. به همین جهت بناست نشستی برگزار شود تا تصمیمات نهایی در این زمینه اتخاذ شود. آنچه از ظاهر امر پیداست احتمال قطعی گاز در آینده‌ای نزدیک به یقین مبدل خواهد شد اما صاحبان صنایع هنوز این مسئله را جدی نگرفته‌اند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار آهن درگیر کمبود انرژی

از سویی دیگر بازارهای جهانی نیز در بلندمدت منفی است و نرخ محصولات صادراتی کشور نیز در مقایسه با هفته گذشته بدون تغییر است، همچنین به تأثیر از اخبار و سیگنال‌های مثبت از مذاکرات برجام که در ۸ آذرماه برگزار خواهد شد، بیش از پیش به ثبات بازار منجر شده است و می‌توان گفت فعلا هیچ محرک بیرونی برای تغییر قیمت محصولات وجود ندارد و افزایش قیمت محدودی که گاهی اتفاق می‌ا‌‌فتد درواقع توجیهی ندارد.

بر همین اساس مطابق تحلیل اهن پرایس از قیمت مقاطع فولادی در نخستین روز هفته، شاهد ثبات قیمت میلگرد در عمده شرکت‌ها بودیم. البته چند شرکت نیز با کاهش مختصری اعلام قیمت کردند به گونه‌ای که برخی کارخانه‌ها از جمله میلگرد کارخانه میانه وارد کانال ۱۵ هزار تومانی شد. گفتنی است بیشترین نرخ ثبت شده برای میلگرد در روز گذشته ۱۶ هزار و ۹۰۵ تومان و کمترین نرخ ثبت شده نیز ۱۵ هزار و ۸۵۰ تومان بوده است.

قیمت نبشی و ناودانی نیز در غالب شرکت‌ها بدون تغییر بودند اما برخی شرکت‌ها نیز با کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی محصولات خود را عرضه کردند. قیمت تیرآهن در بخش کیلوفروشی نیز ثابت بود اما کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی نیز مشاهده شد، در بخش شاخه‌فروشی نیز در کنار ثبات نسبی حاکم، ۱۰ الی ۲۰ هزار تومان افزایش قیمت در برخی کارخانه‌ها اعلام شد. قیمت پروفیل نیز کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی را در برخی مبادی فروش تجربه کرد اما همچنان برخی کارخانه‌ها بدون تغییر بوده و ثبات قیمت داشتند.

مخالفت صمت با قطعی گاز

همانطور که اشاره کردیم در پی ارسال برنامه قطعی گاز کارخانه‌ها توسط وزارت نفت، این برنامه با مخالفت جدی وزارت صمت روبه‌رو شد به طوری که این سهمیه‌بندی را نپذیرفت و کمبود گاز را به کم‌کاری و سوءمدیریت وزارت نفت نسبت داد.

به همین جهت بنا شد جلسه‌ای با حضور وزیر نفت، صمت و نیرو برگزار شود که نتایج آن نیز اعلام خواهد شد. آنچه از اخبار موجود برمی‌آید احتمال دارد برای جبران کمبود گاز، به جای قطعی گاز صنایع فولادی، گاز پتروشیمی‌ها قطع شود.

در همین زمینه محمدرضا هوشمند فعال صنعت فولاد نیز با ابراز نگرانی از عواقب قطعی گاز اظهار کرد: با توجه به اینکه قطعی گاز در صنایع آغاز شده است احتمال افزایش نرخ مواد اولیه از جمله آهن اسفنجی و به هم ریختن توازن بازار امری محتمل است. 

وی در این‌باره بیان کرد: برخی تولیدکنندگان برای اینکه با کمبود مواجه نشوند مواد اولیه مورد نیاز خود را خریداری و انبار کرده‌اند. می‌توان گفت اجبار به عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا به ایجاد ذهنیت در زمینه احتمال کمبود آهن اسفنجی دامن زده است. 

از همین رو کنترل وضعیت فعلی و تنظیم بازار از وظایف مهم بورس کالا در این ایام است، به طوری که علاوه‌بر کنترل قیمت‌ها مدیریت میزان عرضه نیز از ملزومات است زیرا آنطور که به نظر می‌رسد در پی این اخبار مسائلی همچون ترس از کمبود آهن اسفنجی و طرح قراردادهای بلندمدت کمی اوضاع بازار را آشفته کرده است.

آنچه از شواهد و قراین برمی‌آید این ترس و نگرانی از قطعی گاز و احتمال مواجه شدن با کمبود مواد اولیه، تولیدکنندگان را برآن داشته تا به خرید آهن اسفنجی روی بیاورند و آن را ذخیره کنند، به همین جهت در پی این نگرانی نرخ قراضه آهن نیز در روزهای اخیر روندی افزایشی در پی گرفته است.

به همین دلیل وزارت صمت با هدف کنترل بازار و حفظ توازن قیمت‌ها در صدد افزایش عرضه آهن آسفنجی در بورس کالا است. به طوری که روزهای یکشنبه و دوشنبه ۵۸ هزار تن آهن اسفنجی در بورس عرضه می‌شود.



:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 30 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: هفته پیشین با کاهش محدود قیمت دلار پایان یافت، پنجشنبه گذشته دلار آمریکا در بازار آزاد با نرخ ۲۸ هزار و ۲۳۰ تومان مبادله شد. در همین راستا بازار اهن نیز شاهد ثبات قیمت روز آهن آلات بود و مقاطع فولادی تغییر قیمت چندانی تجربه نکردند.

از جمله علل تثبیت قیمت‌ها می‌توان به نزدیک شدن به موعد نشست برجامی و احتمال لغو تحریم‌ها اشاره کرد، کاهش تقاضای محصولات نهایی در بازار آهن و بورس کالا نیز از عواملی است که به ثبات فعلی قیمت اهن دامن زده است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تنظیم بازار آهن با قرارداد بلندمدت

طبق تحلیل اهن پرایس از قیمت اهن الات در پایان هفته گذشته، قیمت میلگرد در عمده شرکت‌ها بدون تغییر قیمت در بازار عرضه شد البته کاهش قیمت ۱۰۰ تومانی در چند شرکت ملاحظه شد. قیمت نبشی و ناودانی نیز همچنان بدون تغییر اعلام شد و قیمت تیراهن در بخش کیلوفروشی نیز ثابت بود، اما در بخش شاخه‌فروشی با ۲۰ هزار تومان کاهش در بازار عرضه شد. قیمت پروفیل نیز در عمده مبادی فروش ثابت بود اما برخی از شرکت‌ها نیز اعلام قیمت نکردند.

تعیین قیمت محصولات بدون نرخ دلار

این روزها مسئله حذف وابستگی قیمت محصولات فولادی به نرخ دلار همچنان از مباحث داغ بازار اهن به شمار می‌رود. برخی حذف این وابستگی را غیرممکن دانسته و برخی نیز اجرایی شدن آن را عامل تنظیم بازار می‌دانند.

در همین راستا انوش رحام دبیر سندیکای لوله و پروفیل ایران در این زمینه اظهار کرد: پیشنهاد می‌شود برای تنظیم قیمت‌ها و جلوگیری از نوسانات ناگهانی و نابجا در بازار آهن، تعیین قیمت محصولات براساس نرخ ورق فولادی که در داخل کشور تولید شده، انجام شود چنانچه قیمت دلار اساس تعیین قیمت مقاطع فولادی باشد، افزایش قیمت‌ها امری دور از نتظار نیست.

وی در ادامه افزود: از آنجایی که هزینه واردات ورق فولادی از هزینه تولید داخلی آن بیشتر است، به همین جهت طرح تجمیع این دو محصول از جانب وزارت صمت ارائه شد که به تعادل نرخ ورق منجر خواهد شد، اگرچه نمی‌توان انتظار داشت که این طرح مانع از رشد قیمت‌ها باشد.

رحام بیان کرد: قیمت نهایی مقاطع فولادی هنگام عرضه در بورس کالا معمولا افزایش می‌یابد به همین جهت به ناچار مابه‌التفاوت این اختلاف قیمت توسط صنایع لوازم خانگی و خودروسازی و... پرداخت می‌شود، از این رو یکسان‌سازی نرخ ورق وارداتی با ورق تولید داخل لزوما به کاهش قیمت منجر نمی‌شود و به نظر می‌رسد امری نشدنی و غیرممکن باشد، زیرا قیمت ورق عرضه شده در بورس کالای هفته گذشته که تولید داخل بود بالاتر از نرخ جهانی آن ثبت شد.

دبیر سندیکای لوله و پروفیل ایران پیشنهاد کرد به جای تجمیع قیمت ورق‌ها، واردات آن را افزایش دهیم. همچنین به نظر می‌رسد تعیین نرخ براساس نرخ ورق تولید داخل تا حدودی موجب تنظیم قیمت بازار شده و مانع از افزایش قیمت واحدهای تولیدی خواهد شد.

کمبود انرژی در صنایع تولیدی

این روزها احتمال قطعی برق و گاز صنایع تولیدی با توجه به کمبود گاز در فصل سرد سال، از جمله مباحث مهم و چالش‌برانگیز صنایع است. عدم سرمایه‌گذاری در جهت توسعه صنعت برق و گاز به مشکلی تبدیل شده که هم بخش خانگی و هم صنایع را تهدید می‌کند و شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی کارخانه‌ها بخشنامه کاهش مصرف گاز را دریافت کرده‌اند.

کارخانه فولاد یزد از جمله این واحدها است که بخشنامه کاهش مصرف گاز را دریافت کرده است، در همین راستا محمدرضا ریحانی مدیر بازاریابی گروه صنعتی فولاد یزد با اشاره به صحت این خبر، اظهار کرد: پس از دریافت بخشنامه کاهش مصرف گاز، واحد تولید با یک‌سوم ظرفیت درحال فعالیت است.

عدم مدیریت صحیح منابع برق و گاز کشور توسط مسئولان مربوطه وضعیت فعلی و مشکلات جاری در این زمینه را شکل داده که آسیب‌های آن دامن مردم و فولادسازان را گرفته است. در دوره ریاست جمهوری روحانی پروژه توسعه پارس جنوبی که تا ۱۳۹۲ توسط شرکت‌های چینی و ایرانی درحال اجرا بود متوقف شد تا به شرکت‌های اروپایی واگذار شود اما این اتفاق نیفتاد و متضرر اصلی این اتفاق مردم بودند و همچنان نیز درگیر این کم‌کاری‌ها هستند.

با توجه به مشکلات متعددی که فولادسازان درگیر آن هستند می‌توان به این نتیجه رسید که چالش اصلی این صنایع انرژی و زیرساخت‌های مربوط به آن است. در نتیجه اینگونه برآورد می‌شود که حتی اجرایی شدن طرح مسکن ملی که راهکاری برای برون‌رفت از رکود و سکون حاکم بر بازار تلقی می‌شد، به دلیل نبود زیرساخت‌های صحیح، صنایع تولیدکننده برای تأمین محصولات مورد نیاز با مشکل مواجهه خواهند شد.



:: بازدید از این مطلب : 57
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: آمار موجود از بازار آهن بیانگر ثبات نرخ دلار بود. روز گذشته دلار آمریکا در بازار آزاد به قیمت ۲۸ هزار و ۳۳۰ تومان مبادله شد، قیمت آهن آلات نیز در عمده شرکت‌ها روندی کاهشی داشت، اگرچه بخش عظیمی از محصولات فولادی تغییر قیمت نداشته و همچنان ثابت بودند.

همانطور که روز گذشته نیز ذکر شد به دلیل کاهش تقاضای مصرف و عدم احساس نیاز در بازار و همچنین نبود ساخت و ساز، رکود و سکون فعلی بازار آهن را شکل داده است، به موجب همین امر فروشندگان هم جانب احتیاط را نگه داشته و تغییرات چشمگیری در قیمت اهن الات اعمال نکردند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: ساخت مسکن محرک بازار آهن

از عواقب عدم تقاضای مصرفی می‌توان به کاهش رقابت محصولات نهایی در بورس کالا اشاره کرد، به طوری که روز گذشته تیرآهن ۰/۵ درصد رقابت را ثبت کرد و میلگرد نیز با رقابت ۰/۲ درصدی همراه بود. از دیگر عوامل ایستایی و سکون در بازار می‌توان به کاهش نوسانات نرخ دلار اشاره کرد، اگرچه فرارسیدن زمان مذاکرات برجامی و لغو تحریم‌ها نیز در ثبات فعلی بازار بی‌تأثیر نیست.

در تحلیل اهن پرایس از قیمت اهن این‌چنین برمی‌آید که روز گذشته در کنار ثبات برخی محصولات، بخش عظیمی از مقاطع فولادی با کاهش نسبی قیمت‌ها همراه بودند. قیمت میلگرد در بیشتر مبادی فروش با کاهش ۵۰ تا ۲۵۰ تومانی عرضه شد، گفتنی است بخش زیادی از شرکت‌ها نیز تغییر قیمت نداشتند.

قیمت نبشی و ناودانی همچنان ثابت بود و قیمت تیر آهن نیز در بخش کیلوفروشی تغییری نداشت اما در بخش شاخه‌فروشی با کاهش ۱۰ الی ۲۰ هزار تومانی عرضه شد. قیمت پروفیل‌ها نیز مانند سایر مقاطع فولادی با ثبات همراه بود، اما برخی شرکت‌ها نیز دست از فروش کشیدند. در این میان در برخی مبادی فروش نیز کاهش قیمت محدودی اعمال شد.

جلوگیری از جهش قیمت‌ها با طرح پرمیوم

براساس گزارش‌ها روز گذشته وزارت صمت برای مدیریت بازار و اوضاع فعلی طرح قرارداد بلندمدت موسوم به قرارداد پرمیوم را پیشنهاد داد که از ساعت ۱۴:۳۰ ظهر روز گذشته آغاز شد.

سیف‌الله امیری مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت ضمن تأیید این موضوع در این‌باره اظهار کرد: محصولاتی مانند شمش فولاد، مس کاتد، تختال و آلومینیوم برای انجام قرارداد پرمیوم عرضه خواهد شد.

وی در تشریح این قرارداد تصریح کرد: هنگام عقد قراردادهای بلندمدت قیمت پایه‌ای برای هر محصول مورد تقاضا ثبت می‌شود، به این صورت که به عنوان مثال اگر قیمت میلگرد در هنگام ثبت قرارداد ۱۶ هزار تومان باشد، هنگام تحویل این محصول که زمان آن نیز در قرارداد قید شده، میلگرد به قیمت روز مثلا ۲۲ هزار تومان، تحویل خریدار می‌شود و باید مابه‌التفاوت آن نیز پرداخت شود.

امیری در ادامه افزود: براساس قرارداد پرمیوم ۱۰ درصد از مبلغ پرداختی باید حین عقد قرارداد پرداخت شود و مابقی آن نیز در زمان تحویل محصول پرداخت می‌شود. از مزایای این نوع قراردادها این است که فروشنده از فروش محصولات خود اطمینان دارد و نگران به فروش نرفتن آن نیست و خریدار هم دیگر دغدغه مواجه شدن با کمبود محصول را ندارد و می‌تواند مطابق برنامه به فعالیت‌های خود ادامه دهد.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی ادامه داد: افرادی که قصد دارند قرارداد پرمیوم منعقد کنند، می‌توانند مازاد محصولات عرضه شده در بورس را به هر میزان که مورد نیازشان است، خریداری کنند و کالای خریداری شده نیز به صورت فیزیکی نیست و در انبار بورس کالا محفوظ ست.

در ادامه محمدرضا هوشمند فعال صنعت فولادی نیز اجرای این طرح را مفید خوانده و اظهار کرد: اجرای طرح قرارداد بلندمدت از نوسانات شارپی بازار آهن جلوگیری خواهد کرد، به این صورت که مانع از جهش ناگهانی قیمت شده و به تنظیم نرخ محصولات فولادی منجر خواهد شد.

وی گفت: از آنجایی که اجرای این طرح تعهداتی برای تولیدکنندگان ایجاد می‌کند که به‌دنبال آن ممکن است تولید برخی محصولات افزایش بیابد یا سبب افزایش قیمت محصولات شود، از این رو به نظر می‌رسد بهتر بود پیش از اجرای قراردادهای پرمیوم زیرساخت‌های اجرای آن نیز فراهم شود تا مشکلی بر مشکلات موجود افزوده نشود.

هوشمند در ادامه بیان کرد: اجرای این طرح نتایج خوبی در بازار به همراه خواهد داشت که جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها، ایجاد ثبات و تنظیم بازار از جمله این عوامل است اما از آنجایی که با احتمال قطعی گاز در فصل زمستان روبه‌رو هستیم، ممکن است تولیدکننده در اجرای تعهد خود با مشکل مواجه شود و در تأمین محصولات خریداری شده توسط متقاضی دچار مشکل شود، از این رو باید همه این عوامل را در نظر گرفت تا چالش‌های جدیدی در بازار ایجاد نشود.

به صورت کلی اگر قراردادهای پرمیوم محصولات اولیه و میانی از قبیل شمش و آهن اسفنجی با استقبال افراد متقاضی مواجه شود و همچنین به رشد صادرات و از بین رفتن توازن در بازار منجر نشود، تاحدودی از نوسانات ناگهانی و شارپی نرخ محصولات اولیه جلوگیری خواهد شد.



:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: آمارها از بازار ارز حاکی از ادامه کاهش نرخ دلار در بازار آزاد بود و آنطور که به نظر می‌رسد مطابق صحبت‌های رئیس جمهوری پیش‌بینی می‌شود بازار روزهای آرام و بدون نوسانی را در پیش داشته باشد. همچنین گزار‌ش‌ها از بازار آهن بیانگر ادامه روند ثبات قیمت‌ روزانه آهن آلات در بازار است و گویا درحال حاضر هیچ فاکتور تعیین‌کننده و مؤثری برای تغییر اوضاع فعلی مشاهده نمی‌شود.

از طرفی براساس اخبار موجود از مذاکرات برجامی، طی تماس تلفنی رئیس جمهوری ایران با رئیس جمهوری کشور روسیه صحبت‌هایی درباره لغو تحریم‌ها صورت گرفت که به ظاهر به‌دنبال واکنش به این خبر، بازار نیز ثبات خود را حفظ کرده است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار آهن نیازمند شوک

آنچه در بررسی‌های اخیر از بازار آهن برآورد می‌شود این است که وجود متقاضی برای محصولات میانی مشاهده می‌شود اما محصولات نهایی تقاضای مصرفی چندانی ندارد. از آنجایی که تولیدکنندگان محصولات مورد نیاز خود را از بورس کالا تأمین می‌کنند، به دلیل مواجهه با کمبود تقاضای مصرف و اشباع بازار، دیگر تمایلی برای خرید ندارند به همین جهت پیش‌بینی می‌شود تا زمانی که محصولات دپو شده در انبارها پایان نیافته و کمبود محصول احساس نشود، این رکود فعلی ادامه‌دار خواهد بود.

بر اساس آمارها از تالار صنعتی امروز ۱۲۴ هزار و ۵۷۷ تن مقاطع فولادی مانند شمش، میلگرد، تیرآهن و نبشی در بورس کالا عرضه خواهد شد. نرخ میلگرد عرضه شده ۱۴ هزار و ۶۹۸ تومان در نظر گرفته شده است که با نرخ شمش عرضه شده در روز گذشته حدود ۷/۶ درصد تفاوت دارد. همچنین نرخ آن در مقایسه با آخرین عرضه حدود ۰/۵ درصد رشد داشته و قیمت کشف شده آن نیز نسبت به آخرین عرضه ۰/۲ درصد ثبت شده است.

با توجه به آنچه در رابطه با کمبود تقاضای مصرف بیان شد احتمال می‌رود محصولات نهایی عرضه شده رقابت چشمگیری نداشته باشند. آنچه ممکن است تاحدوی بازار را به حرکت دربیاورد، احتمال قعطی گاز در زمستان است که ممکن است موجب افزایش قیمت محصولات در کوتاه مدت شود اما رویدادی که بتواند بازار آهن را از سکون خارج کند، علاوه‌بر احساس نیاز  و کمبود موجودی در انبارها، آغاز ساخت‌وسازها و رونق بازار مسکن است.

تحلیل اهن پرایس از بازار اهن در روز گذشته بیانگر سکون نسبی قیمت‌ در عمده شرکت‌ها بود، قیمت میلگرد در عمده مبادی فروش ثابت بود اما برخی شرکت‌ها نیز با ۵۰ الی ۴۰۰ تومان کاهش محصول خود را عرضه کردند.

قیمت ناودانی و نبشی مانند چند روز گذشته همچنان ثبات خود را حفظ کرد اما کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی این محصول در چند شرکت نیز مشاهده شد. قیمت تیرآهن نیز مانند اکثر محصولات فولادی در بخش کیلوفروشی بدون تغییر اعلام شد، در بخش شاخه‌ای نیز ثبات نسبی حاکم بود و تنها یک شرکت حدود ۲۰ هزار تومان کاهش قیمت داشت.

قیمت ورق گالوانیزه، روغنی و رنگی حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان با افزایش قیمت عرضه شد و قیمت ورق سیاه نیز حدود ۵۰ الی ۱۰۰ تومان رشد قیمت داشت. قیمت لوله و پروفیل‌ها نیز در کنار ثبات کلی حاکم حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان با کاهش قیمت عرضه شد.

روند صادرات محصولات مازاد در بورس

همانطور که در تحلیل‌های پیشین ذکر شد بنا بر این بود که کلیه محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا عرضه شوند و پس از تأمین نیازهای داخلی، مازاد محصولات به کشورهای حاشیه صادر شود.

 سیف‌الله امیری مدیرکل دفتر صنایع معدنی در همین زمینه اظهار کرد: بنا است در پیش‌نویس تنظیم بازار که در پایان تابستان ارائه شده تغییرات کلی صورت بگیرد، به همین منظور نشستی در وزارت صمت با حضور انجمن‌ها و تشکل‌های مربوط به زنجیره فولاد برگزار شد که در این نشست موضوعاتی از قبیل صادرات محصولات فولادی و مقاطع فولادی در بازارهای داخل کشور مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

وی بیان کرد: آنچه حاضران در این نشست بر آن اتفاق نظر داشتند، وجود مازاد در برخی محصولات و عدم مازاد در برخی محصولات دیگر بود.

امیری با اشاره به عرضه محصولات فولادی در بورس کالا در ایام آتی، بیان کرد: از آنجایی که نوردکاران ملزم به ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت هستند، پس از سه بار عرضه محصولات در بورس کالا و عدم فروش آنها در بازار داخلی، امکان صادرات برای این محصولات فراهم می‌شود.

مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت در این‌باره افزود: پس از عدم فروش محصولات در بورس برای انجام امور اداری به کمرگ ارسال می‌شود به همین جهت بروکراسی و ترددهای زمانگیر برای انجام امور اداری کاسته می‌شود که این عوامل امر صادرات را تسهیل می‌نماید.

از طرفی تولیدکنندگان می‌توانند برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز خود از سایر تولیدکنندگان قراردادی بلندمدت منعقد کنند که در این صورت تغییر قیمت‌ها و سیاست‌های جاری در این زمینه مشمول این قراردادهای بلندمدت نمی‌شود.



:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: خبرها از بازار آهن حاکی از ادامه روند کاهشی نرخ دلار است، به طوری که روز گذشته در بازار آزاد به قیمت ۲۸ هزار و ۲۳۰ تومان به فروش رسید. براساس آمارها از بازار آهن قیمت آهن آلات هم همچنان ثابت بود و غالب مقاطع فولادی بدون تغییر قیمت در بازار عرضه شدند.

روز گذشته ورق گالوانیزه عرضه شده در بورس کالا به قیمت ۲۸ هزار و ۲۴۰ تومان بود که نمایانگر رشد ۷درصدی این محصول نسبت به آخرین عرضه است، همچنین آهن اسفنجی بریکت نیز به قیمت پایه ۹ هزار و ۸۷۳ تومان عرضه شد که نشان‌دهنده رشد ۵ درصدی این کالا نسبت به عرضه پیشین آن است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: انجماد قیمت آهن در بازار بی‌رونق

گفتنی است امروز در تالار صنعتی ۱۹ هزار و ۳۰۰ تن شمش بلوم به قیمت ۱۳ هزار و ۵۴۴ تومان عرضه می‌شود که نسبت به آخرین عرضه کاهش ۲/۴ درصدی دارد. آنچه از شرایط موجود برمی‌آید نه معاملات بورس کالا و نه نوسانات نرخ دلار در چند روز گذشته، هیچکدام نتوانست بازار آهن را از این خمودگی بیرون بکشد و رونقی در آن ایجاد کند.

از سویی دیگر با احیای نشست مذاکرات وین و احتمال لغو تحریم‌ها به نظر می‌رسد نرخ ارز کمی عقبگرد کرده و به مدت کوتاهی ثابت بماند اما این اوضاع پایدار نخواهد بود، به نظر می‌رسد در بازار آهن هم همچنان روند رکودی ادامه‌دار باشد و برای خروج از این سکون به تغییری اساسی نیاز است.

با این حال ممکن است معاملات امروز در بورس کالا تغییری در روند ثابت بازار آهن ایجاد کند اما باتوجه به اینکه درحال حاضر اساسی‌ترین علت رکود بازار کمبود تقاضای مصرفی است، ادامه‌دار بودن شرایط فعلی محتمل‌ترین گزینه پیش رو است.

براساس تحلیل اهن پرایس از قیمت روزانه اهن، روز گذشته غالب محصولات فولادی نوسان قیمت چشمگیری نداشتند و به عبارتی می‌توان گفت بدون تغییر بودند. قیمت میلگرد تقریبا با ثبات همراه بود و در چند شرکت اصلاح قیمت مشاهده شد. بالاترین قیمت ثبت شده برای میلگرد ۱۷ هزار و ۲۲۵ تومان اعلام شد و کمترین قیمت هم ۱۶ هزار و ۱۰۰ تومان به ثبت رسید.

قیمت ناودانی و نبشی نیز کماکان بدون تغییر بود و با حفظ قیمت روز پیشین عرضه شد. قیمت تیرآهن در بخش کیلوفروشی ثابت بود اما در بخش شاخه‌فروشی کاهش ۱۰ هزار تومانی مشاهده شد. قیمت پروفیل‌ها نیز مانند سایر محصولات فولادی با حفظ قیمت روز های پیشین عرضه شد. قیمت ورق گالوانیزه، روغنی و رنگی نیز تغییری نداشت اما ورق سیاه با افزایش ۵۰ تا ۱۰۰ تومانی به فروش رسید.

مخالفت نوردکاران با شیوه‌نامه جدید 

روز گذشته تحلیلی مبنی بر قیمت‌گذاری دستوری محصولات صورت گرفت که مطابق آن نحوه قیمت‌گذاری جدید مخالفت برخی از مسئولان را برانگیخته است. گویا ایمیدرو شیوه‌نامه‌ای برای مدیریت قیمت‌ها در بازار فولاد ابلاغ کرده است که به جای تنظیم و مدیریت بازار هیزم بر آتش دلالان می‌ریزد و امکان رانت‌خواری را بیش از پیش فراهم می‌کند.

از این رو محمد ابویی عضو هیأت مدیره انجمن نوردکاران ضمن ابراز مخالفت و انتقاد از این شیوه‌نامه، اظهار کرد: تعیین قیمت محصولات بدون وابستگی به ارز و همچنین تصمیم‌گیری در این مورد با مشورت انجمن‌ها و تشکل‌های مربوطه از وعده‌های دولت جدید بود که با شیوه‌نامه جدیدی که صادر شده در تقابل است، چراکه براساس آن نحوه قیمت‌گذاری محصولات همچنان براساس نرخ ارز است به این صورت که اساس قیمت‌گذاری نرخ فوب محصولات خواهد بود.

وی افزود: شیوه‌نامه جدید تفاوتی با شیوه‌نامه‌ پیشین ندارد و موارد ذکر شده در آن بیشتر به نفع صنایع بالادستی است. به همین جهت فعالان و تشکل‌های مربوطه نیز با این شیوه‌نامه مخالف هستند.

به موجب این شیوه‌نامه تعامل و ارتباط بین چرخه تولید و توزیع از میان برداشته شده و در بورس کالا جریان می‌یابد به همین جهت خواسته نوردکاران ورود وزیر صمت به این جریان و حل این مسئله است.

ابویی بیان کرد: از آنجایی که تعیین آخرین نرخ در بورس کالا برپایه ارز بوده است کاهش قیمت اتفاق نمی‌افتد و این روند با آنچه در بازارهای جهانی جریان دارد در تضاد است. همچنین سود هنگفت نصیب کسانی خواهد شد که موافق این شیوه‌نامه هستند و برخی نیز درنهایت امر ممکن است سودی ۱/۵ درصدی داشته باشند، این درحالی است که متن شیوه‌نامه مذکور با اهداف رئیس جمهوری در تضاد است.

بهادر احرامیان نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز در بیان مخالفت خود با شیوه‌نامه جدید اظهار کرد: هدف از شیوه‌نامه فعلی نامشخص است به طوری که معلوم نیست قرار است به واسطه آن قیمت‌ها کاهش بیابد یا هدف دیگری مدنظر است.

وی در ادامه افزود: مشکل فعلی کشور تورم عمیق و همه‌جانبه در کلیه بازارها است نه گرانی! به همین جهت مسئولان به اشتباه تولیدکنندگان فولاد را باعث و بانی افزایش قیمت مقاطع می‌دانند. به نظر می‌رسد ارائه راهکاری عملی و کارشناسی‌شده برای کاهش تورم باید در اولویت و دستورکار قرار بگیرد چراکه تعدد و افزایش شیوه‌نامه‌ها گره‌ای از مشکلات موجود نمی‌گشاید.



:: بازدید از این مطلب : 54
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: احداث سالیانه یک میلیون واحد مسکونی از وعده‌های رئیس جمهوری بود که گویا این روزها به مرحله اجرایی درآمده است. جلوگیری از رشد بی‌رویه قیمت مسکن از جمله اثرات ساخت مسکن ملی است که در اولویت برنامه‌های دولت گنجانده شده است.

اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن با اشاره به اهمیت اجرای این پروژه، اظهار کرد: طبق درخواست رئیس جمهوری علاوه‌بر بخش‌های خصوصی، تمامی دستگاه‌های دولتی نیز به همکاری برای انجام هرچه سریع‌تر این طرح موظف شده‌اند و تنها منحصر به وزارت راه و شهرسازی نیست.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تحلیل نرخ بازار مسکن

وی نخستین اقدام را تأمین زمین مورد نیاز با کمترین قیمت توسط مسئولان مربوطه دانست و بیان کرد: پرداخت وام برای ساخت مسکن نیز از جمله اقداماتی است که برای تسریع اجرای این پروژه در نظر گرفته شده است.

نیکزاد با اشاره به موانع موجود در آغاز اجرای طرح، گفت: با همه موانعی که در آغاز امر وجود داشت درحال حاضر ساخت مسکن در برخی مناطق ازجمله بندرامام، قوچان، خراسان شمالی و چند شهر دیگر به مرحله اجرا درآمده است و در آینده‌ای نزدیک اخبار بیشتری در این زمینه منعکس خواهد شد.

رئیس بنیاد مسکن در ادامه تصریح کرد: در اختیار گذاشتن زمین رایگان برای ساخت مسکن، صدور پروانه ساخت با ۳۰ درصد تخفیف و همچنین تخفیف ۵۰ درصدی در تعرفه‌های نظام مهندسی از جمله مواردی است که برای حمایت از دهک‌های پایین درنظر گرفته شده است.

وی گفت: ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی، به کاهش آنی قیمت‌ها منجر نمی‌شود اما از افزایش بی‌رویه آن جلوگیری می‌کند که به کنترل قیمت مسکن می‌انجامد، همچنین اجرایی شدن و نظارت صحیح بر مالیات مسکن‌های خالی که به هر دلیلی در اختیار مستأجر قرار نگرفته، از جمله موارد مؤثر در کنترل قیمت مسکن است.

شرایط ثبت‌نام مسکن کلی

برای ثبت نام در طرح مسکن ملی مهلتی یک ماهه تعیین شده بود که در ۲۸ آبان ماه به پایان می‌رسد. طبق آمار وزارت راه و شهرسازی از زمان آغاز ثبت‌نام تاکنون حدود یک میلیون و ۲۰۰ نفر ثبت اطلاعات کرده‌اند که پس از پایان مهلت یک ماهه با بررسی شرایط متقاضیان، افراد مورد تأیید مشمول دریافت مسکن ملی خواهند شد.

طبق آمار اهن پرایس، از جمله موارد لازم و اصلی برای دریافت مسکن ملی داشتن فرم ج سبز، عدم مالکیت خصوصی، سابقه سکونت ۵ ساله در شهر مورد نظر و تأهل یا سرپرست خانوار بودن، نام برده شده است.

خانم‌های مجرد بالای ۳۵ سال و آقایان مجرد بالای ۴۵ سال نیز مشمول دریافت مسکن ملی می‌شوند، همچنین مردان مجردی که کمتر از سن تعیین شده هستند، می‌توانند در این طرح ثبت‌نام کنند اما حین تحویل مسکن باید ازدواج کرده باشند. برای افراد معلول و بیماران خاص نیز شرایط سنی خاصی تعیین نشده است و می‌توانند ثبت‌نام کنند.

شاید برای همه این پرسش مطرح شود که در مرحله اول چه میزان باید آورده مالی داشته باشیم، در پاسخ باید گفت از آنجایی که اجرای این طرح‌ها غالبا به منظور حمایت از اقشار ضعیف جامعه و دهک‌های پایین است، این مبلغ اولیه نیز براساس توانایی مالی این اقشار تعیین شده است، به این صورت که آورده اولیه موردنیاز برای دهک‌های یک تا سه ۲۰ میلیون در نظر گرفته شده است، دهک‌های ۴ به بعد نیز ملزم به پرداخت ۴۰ میلیون تومان هستند و افراد متقاضی می‌توانند در ۴ الی ۵ مرحله این مبلغ را پرداخت کنند.

اما تسهیلات درنظر گرفته شده ۳۶۰ هزار میلیارد تومان در سال است که طبق پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و تصویب شورای پول و اعتبار از این میزان برای ساخت هر واحد مسکن در شهر تهران ۴۵۰ میلیون تومان، ۴۰۰ میلیون تومان در کلانشهرها، ۳۵۰ میلیون تومان در مراکز استان‌ها و ۳۰۰ میلیون تومان در سایر شهرها پرداخت خواهد شد، برای مناطق روستایی نیز ۲۵۰ میلیون تومان تخصیص داده خواهد شد.

نحوه پرداخت تسهیلات نیز به این گونه است که این مبلغ به سازندگان تحویل داده می‌شود و پس از تحویل مسکن، مالک اقساط آن را پرداخت خواهد کرد. شرایط بازپرداخت آن نیز به طور قطعی مشخص نشده است اما براساس میزان درآمد هر دهک تعیین خواهد شد. در این راستا پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی تعیین سود ۵ درصدی برای سه دهک اول است تا طبق آن ۸۰ درصد از قیمت نهایی مسکن طی ۲۰ سال بازپرداخت شود.

در ادامه محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت و شهرسازی از آمادگی زمین ۱۶۵ هزار واحد برای کلنگ‌زنی خبر داد که بیانگر آغاز عملیات ساخت مسکن ملی است، وی درباره کیفیت ساخت این مساکن نیز اعلام کرد که برای تضمیت کیفیت این واحدها بیمه ۱۰ ساله در نظر گرفته شده است.



:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

 

آهن پرایس: با توجه اینکه در چند روز اخیر دلار آمریکا سیر صعودی در پیش گرفته بود، با رشد ۶ درصدی به بالاترین قیمت خود در یک ماه اخیر رسید، اما مطابق آمار روز گذشته نرخ دلار عقبگرد کرد و در بازار آزاد به قیمت ۲۸ هزار و ۵۵۰ تومان به فروش رسید. 

گزارش‌ها از قیمت روز آهن آلات حاکی از ثبات قیمت‌ها در بازار اهن بود به طوری که سکونی یکدست در اکثریت مبادی فروش حاکم بود، گفتنی است در برخی شرکت‌ها اصلاح قیمت جزئی رخ داد ولی در کل تغییرات محسوسی مشاهده نشد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه  کنید: خواب عمیق بازار آهن

همچنین مواد اولیه عرضه شده در بورس کالای روز گذشته نیز رقابت چندانی نداشت به طوری که ۵/۷درصد میانگین رقابت آهن اسفنجی بود. از سویی دیگر نیز نرخ شمش صادراتی ایران افت کرده که این امر نیز به سکون حاکم دامن زده است.

در کنار همه این عوامل، عدم تقاضای مصرفی مورد مهمی است که فروشندگان را به کناره‌گیری از تغییر قیمت و احتیاط در فروش محصولات سوق می‌دهد. 

ثبات نسبی قیمت‌ اکثر مقاطع فولادی در غالب مبادی فروش حاصل اوضاع نابسامان جامعه است. شرایط حاکم بر جامعه و ناممکن بودن پیش‌بینی بازار ارز و بازارهای جهانی و کمبود تقاضای مصرفی بازار آهن را ناگزیر به سکون و ثبات وادار کرده است.

در بررسی اهن پرایس از قیمت اهن در روز گذشته، بیشتر محصولات با ثبات قیمت اعلام شد. به طوری که قیمت میلگرد جز در سه شرکت که حدود ۱۰۰ الی ۱۵۰ تومان رشد داشتند، در مابقی شرکت‌ها تغییری نداشته و ثابت بود. گفتنی است در یک الی دو شرکت‌ نیز اصلاح قیمت اندکی رؤیت شد.

قیمت نبشی و ناودانی نیز جز یک الی دو شرکت در مابقی مبادی فروش بدون تغییر عرضه شد. قیمت تیرآهن در بخش کیلوفروشی ثابت بود و در بخش شاخه‌فروشی نیز جز تغییرات جزئی در یک الی دو شرکت، مابقی مبادی فروش محصولات خود را بدون تغییر عرضه کردند. قیمت پروفیل نیز مانند سایر محصولات فولادی تغییر قیمت نداشت و ثابت بود.

قیمت‌گذاری دستوری مانع شفاف‌سازی معاملات

نحوه تعیین قیمت محصولات فولادی مسئله‌ای است که با ابلاغ شیوه‌نامه جدید این روزها مورد بحث قرار گرفته است، محمد کشانی عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور عدم درنظر گرفتن قیمت‌های جهانی در تعیین قیمت محصولات را از مشکلات اساسی این شیوه‌نامه دانست.

وی در این‌باره اظهار کرد: تعیین قیمت برای محصولات براساس سیستم خود بورس کالا بهترین گزینه است که به شفاف‌سازی معاملات در بورس منجر خواهد شد. ولی طبق تجربه سنوات گذشته قیمت‌گذاری دستوری اوضاع بازار را نابسمان و آشفته می‌کند و در این صورت نمی‌توان این مشکل را به بورس کالا نسبت داد.

کشانی در ادامه افزود: تعیین قیمت براساس خود بورس در نتیجه معاملات و میزان عرضه و تقاضا امکان‌پذیر است به همین جهت قیمت نهایی محصول، خریدار و فروشنده و مبدأ و مقصد شفاف‌سازی خواهد شد ولی چنانچه تعیین قیمت‌ها به صورت دستوری باشد امکان رانت‌خواری را برای برخی افراد نیز ایجاد می‌کند.

وی ابراز کرد: تعیین قیمت محصولات فولادی بر مبنای نرخ شمش انجام می‌شود، بنابراین زمانی که قیمت‌گذاری بدون لحاظ کردن قیمت‌های جهانی باشد، حاصل آن روند معکوس قیمت‌ها خواهد بود، یعنی زمانی که قیمت جهانی شمش درحال رشد است، قیمت محصولات در داخل کشور بدون تغییر بوده و واکنشی نسبت به این بازار نخواهد داشت.

عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد تعیین قیمت محصولات در بورس براساس قیمت نهایی و تمام شده کارخانه‌ها را امری نشدنی دانست و دراین‌باره گفت: از آنجایی که برخی کارخانه‌ها مواد اولیه خود را باید خریداری کنند به طور قطع قیمت تمام شده محصولاتشان نیز افزایش خواهد یافت اما برخی کارخانه‌ها هم مواد اولیه در اختیار دارند بنابراین قیمت نهایی محصولاتشان نیز افزایش چندانی نخواهد یافت، با این اوصاف تعیین نرخ براساس قیمت تمام‌شده محصولات امری نشدنی و ناممکن به نظر می‌رسد.



:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: طبق اخبار بازار ارز نرخ دلار به آرامی رو به افزایش است و آنچه از شواهد امر پیداست این روند همچنان ادامه‌دار خواهد بود، روز گذشته دلار آمریکا در بازار آزاد با اندکی افزایش با قیمت ۲۸ هزار و ۷۲۰ تومان به فروش رسید. این در حالی است که بازار آهن جو نسبتا آرامی داشت و قیمت روز آهن آلات نوسانات شدیدی را تجربه نکرد و تنها چند شرکت به طور جزئی قیمت‌ها را کاهش یا افزایش دادند.

با توجه به اینکه این روزها دلار مسیر افزایشی را در پیش گرفته و این سیگنال را به فروشندگان نیز ارسال کرده، اما بازار آهن همچنان راکد و بدون تغییر است، از طرفی احتمال می‌رفت که با آزاد شدن بخشی از ذخایز بلوکه شده ایران که حدود ۳/۵ میلیارد دلار عنوان شده و تا حدودی نیز موجب تسهیل تبادلات ارزی شده است، بازار اهن را وادار به تغییر قیمت بکند اما ظاهرا این رویدادها نیز نتوانست تغییرات چشمگیری را در قیمت مقاطع فولادی ایجاد کند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: ثبات قیمت آهن توأم با زیرفروشی

از سویی دیگر گزارش متال بولتن حاکی از کاهش نرخ شمش صادراتی ایران است به طوری که نرخ بیلت ایران با کاهشی بالغ بر ۳۷ دلار به نرخ ۵۹۵ دلار عرضه شده و نرخ اسلب هم با کاهشی بالای ۷ درصد به قیمت ۶۴۰ دلار رسیده است.

حال با این شرایط بازار فریز شده اهن به رویدادهای داخلی و خارجی بی‌تفاوت بوده و با وجود نوسانات کاهشی و افزایشی در سایر بازارها، همچنان در رکود است و ازآنجایی که رویدادهای فعلی به ویژه در بازار ارز قابل پیش‌بینی نیست، فروشندگان نیز دست از تغییر قیمت‌ها کشیده و با اتفاقات جاری موج‌سواری نمی‌کنند.

در ادامه تحلیل اهن پرایس از قیمت اهن در روز گذشته حاکی از ثبات قیمت میلگرد در عمده شرکت‌ها بود اما در عین حال شاهد کاهش قیمت به میزان ۳۰ تا ۲۰۰ تومان و افزایش ۲۰ تا ۱۰۰ تومانی این محصول در برخی از شرکت‌ها بودیم.

قیمت نبشی و ناودانی نیز مانند روزهای گذشته ثبات خود را حفظ کرد و جز چند مورد محدود کاهشی، تغییر قیمت چندانی رخ نداد. قیمت تیرآهن نیز در بخش کیلوفروشی نیز تقریبا ثابت بود اما در بخش شاخه‌فروشی کاهش قیمت ۱۰ الی ۲۰ هزار تومانی ملاحظه شد، البته برخی شرکت‌ها نیز تغییری در قیمت‌ها ایجاد نکردند.

قیمت پروفیل‌ها هم غالبا بدون تغییر اعلام شد و در چند مبادی فروش کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی مشاهده شد. قیمت ورق گالوانیزه، روغنی و رنگی نیز تقریبا با ثبات همراه بود اما ورق سیاه حدود ۵۰ الی ۱۰۰ تومان افزایش قیمت داشت.

مشکلات قیمت‌گذاری در بورس کالا

در پی اعلام مخالف نوردکاران از نوع قیمت‌گذاری محصولات در بورس کالا، مصطفی عبداللهی عضو هیأت مدیره انجمن نوردکاران فولادی در این زمینه اظهار کرد: شیوه‌نامه‌ای که برای تعیین قیمت مقاطع فولادی در بورس کالا ابلاغ شده مطابق همان روش پیشین است و تغییری نکرده است، براساس این شیوه‌نامه نرخ نهایی بورس کالا نباید ۹۵ درصد کمتر از فروش فوب شمش باشد و این در حالی است که منطقه مدنظر CIS هم مشخص نشده است.

عبداللهی بیان کرد: هزینه فوب منطقه CIS، ۳۰ دلار است و مقدار ۹۵ درصد، برابر با ۱۰۸ درصد فروش فوب شمش خواهد بود. از این رو نحوه تعیین قیمت فعلی که ابلاغ شده است همچنان بر پایه دلار است و این درحالی است که مسئولین در تلاشند تا قیمت محصولات به دلار وابسته نباشد.

وی در ادامه افزود: تعیین نرخ محصولات در هفته‌های پیشین بر مبنای دلار بود و اینکه بخواهیم در بورس کالا قیمت محصولات عرضه شده را بر اساس قیمت عرضه پیشین آن تعیین کنیم همچنان چرخه وابستگی قیمت به دلار ادامه‌دار خواهد بود.

عضو هیأت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران بیان کرد: با بررسی دقیق محتوای بخشنامه صادرشده متوجه می‌شویم که نوردکارانی که کمتر از ۲۰۰ هزار تن تولید دارند در تأمین مواد اولیه دچار مشکل شده و درنهایت به تعطیلی و ورشکستگی کشیده خواهند شد. 

این امر درحالی است که دولتمردان در صدد صادرات محصولات نهایی داخلی به سایر کشورها هستند که نتیجه این امر از میان برداشته شدن محصولات تکمیلی از رده محصولات صادراتی است و مطابق این شیوه‌نامه صادرات شمش تسهیل خواهد شد زیرا بقیه کشورها می‌توانند بدون پرداخت عوارض وارداتی، به واردات شمش بپردازند.

عبداللهی از مخالفت انجمن نوردکاران با این شیوه‌نامه خبر داد و گفت: به طور جدی و از طریق مبادی قانونی پیگیر لغو این شیوه‌نامه هستیم. وی در ادامه افزود: از آنجایی که صنایع پایین‌دست بیشترین ارتباط را با مردم دارند از این رو ضرورت دارد در تصمیم‌گیری‌های مشابه نظرات این صنایع نیز درنظر گرفته شود.

عبداللهی تصریح کرد: در یک سال اخیر نرخ مقاطع فولادی در بورس کالا براساس دلار تعیین شده است و این درحالی است که اساس تعیین نرخ برای شمش و برخی محصولات دیگر نامشخص است. اگر تعیین قیمت براساس فوب CIS باشد هر کیلو شمش و میلگرد به میزان ۳ الی ۴ هزار تومان تفاوت قیمت خواهد داشت.

وی در پایان گفت: پیشنهاد می‌شود تعیین نرخ پایه مقاطع فولادی براساس قیمت پایانی تولید این محصولات انجام شود تا تولیدکنندگان نیز از سود این تولید منتفع شوند.



:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: در آخرین روز هفته گذشته قیمت دلار نوسانات اندکی داشت و روی نرخ ۲۸ هزار و ۴۲۰ تومان معامله شد اما بازار آهن بر خلاف بازار ارزرویه ثبات و بدون تغییر را در پیش گرفت. 

به تحلیل گزارشگر آهن پرایس در عرضه های بورس کالا قیمت میلگرد کاهش ۱/۳ درصدی و بالعکس قیمت تیرآهن افزایش ۷/۱ درصدی را داشت و حال آنکه در زمانی که شروع فصل سرد سال است و به طور تقریبی و با تجربه سالهای پیشین در این بازه زمانی تقاضای مصرفی کاهش می یابد و ساخت و ساز نیز دچار رکود می شود و همین امر سیگنال ریز کاهشی یا ثبات را به بازار آهن مخابره می کند. 

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: سایه سنگین ثبات بر بازار آهن

پس از بررسی بازار داخلی، نوبت بررسی بازار خارجی می رسد که مشاهده می شود قیمت های جهانی در شرایط کنونی نیز ثابت و بعضا کاهشی می باشد و هنوز نمی توان پیش بینی چندانی در مورد افزایش قیمت ها داشت و بلاشک بازار جهانی نیز بر بازار داخلی تاثیر خواهد گذاشت. بنابراین در هفته پیشین شاهد ثبات قیمت و بعضا ریز فروشی هایی بوده ایم و پیش بینی می شود در هفته جاری نیز بازار آهن به همین روال باشد و تغییر چندانی رویت نگردد. 

با بررسی قیمت روزانه آهن مشاهده می گردد که در روز پنج شنبه قیمت میلگرد به طور تقریبی در اکثر شرکت ها ثابت بوده و سه شرکت نیز افزایش ۱۰۰ تومانی و بعضا نیز کاهش ۱۰ الی ۷۰ تومانی رویت شد. قیمت نبشی و ناودانی در اکثریت مبادی فروش نیز ثابت بود. 

در بازار تیرآهن نیز قیمت این محصولات اغلب با ثبات اعلام شد و فقط شاهد کاهش قیمت جزئی در برخی از شاخه های پر فروش ذوبی بوده ایم. قیمت پروفیل نیز در اکثریت شرکت ها ثابت بود و یک شرکت نیز کاهش ۲۰۰ و ۳۰۰ تومانی را اعلام داشت. 

عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا

به گفته محمدکشانی عضو هیئت مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد، تولیدکنندگان شمش القایی همواره با کمبود آهن اسفنجی مواجه بوده اند خوشبختانه با عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا می توانند با قیمت معین کالای خود را خریداری نمایند. در واقع بحث عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا به این دلیل عنوان گردید که تولید کنندگان شمش القایی در تهیه آهن اسفنجی مشکل دارند. 

هم اکنون تعداد کثیری از کارخانه های فولاد القایی هستند و این کوره های القایی از آهن اسفنجی نیز استفاده می نمایند حال آنکه از آنجایی که این واحدها سهمیه آهن اسفنجی نداشته اند در تولیدات همیشه با مشکل مواجه بوده اند.

از قبل نیز القایی ها همیشه با کمبود آهن اسفنجی مواجه بود و همین امر موجب شد تا بر عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا توجه شود و از این طریق قیمت تعیین شده در بورس کالا، آهن اسفنجی را خریداری نمایند. 

در حالیکه پیش از این واحدهای فولادی القایی، آهن اسفنجی مورد نیاز خود را از طریق ارتباط کاری و شغلی آنها تهیه می کردند و فی الواقع این تصمیم اتخاذ شده به نوعی تعادل در اختصاص سهمیه آهن اسفنجی را فراهم آورد و مقرر گشت که تولیدکنندگانی که آهن اسفنجی مازاد دارند آن را در بورس کالا عرضه نمایند و در نهایت امر تولید کنندگان آهن القایی این میزان را خریداری نمایند.  

واردات ورق فولادی 

سیف الله امیری مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت اظهار داشت: واردات ورق فولادی صرفا مختص شرکت فولاد مبارکه اصفهان نیست و چنانچه تولید کننده ای قادر باشد این ورق وارداتی را با ورق محصولات خود تلفیق نماید می تواند به بورس کالا نیز عرضه نماید. وزارت صمت به دلیل نیاز شدید صنایع داخلی به ورق های فولادی، تعرفه ورق فولادی را به صفر رسانده است. 

طرح مذکور از زمستان سال ۱۳۹۹ در دست اقدام و بررسی قرار گرفت و پس از ارائه پیشنهاد به دولت اخیرا به تصویب رسیده است و بر اساس این دستور العمل است که واردکنندگان می توانند ورق زیر سه میلیمتر را توان تولید آن در کشور نیز کمتر است را وارد نمایند. 

بیشترین میزان تولیدات ورق کشور در شرکت فولاد مبارکه اصفهان انجام می پذیرد که قرار شد این شرکت بخشی از ورق وارداتی را با ورق خود تلفیق نماید و در بورس کالا عرضه نماید.

در نهایت امر یادآور می شویم واردات ورق فولادی صرفا مختص فولاد مبارکه نمی باشد و حتی فولاد مبارکه هم از وارادات ورق رضایت ندارد چرا که با قیمت پایین تر حدود ۲۲ هزار تومان تولید می نماید و باید ورق وارداتی را به به قیمت ۲۵ هزار تومان وارد نماید و سپس در مرحله آخر و پس از تلفیق به قیمت ۲۴ هزار تومان به فروش رساند.



:: بازدید از این مطلب : 54
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: گزارش‌ها از بازار ارز حاکی از این است که روز گذشته هم نرخ دلار افزایش جزئی داشته و در بازار آزاد به قیمت ۲۸ هزار و ۱۹۰ تومان به فروش رسید. اما همانطور که احتمال می‌رفت بازار فریزشده آهن بدون تغییر ماند و افزایش نرخ دلار هم نتوانست رکود حاکم را بشکند. اگرچه قیمت آهن آلات در برخی شرکت‌ها با تغییرات افزایشی و کاهشی جزئی عرضه شد اما در این میان برخی شرکت‌ها نیز دست از فروش کشیده و عقب‌نشینی کردند.

تغییرات دائمی قیمت دلار در بازار ارز و نامشخص بودن میزان و زمان این تغییرات، فروشندگان را برآن داشت تا در این وضعیت بازار محتاط‌تر عمل کرده و روی موج قیمت‌ها سوار نشوند، از این رو تغییرات چندانی در قیمت مقاطع فولادی نیز ایجاد نکردند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: حرکت رو به رشد بازار آهن

همچنین براساس آمار موجود از تالار صنعتی، گویا معاملات شمش در بورس کالای روز گذشته نیز ضعیف بوده و نرخ متوسط آن از ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان گذشته است به طوری که رقابت ۰/۲ درصدی برای این محصول به ثبت رسیده است. به همین جهت طبق تجربه و مشاهدات روز گذشته این فاکتور هم تأثیری در تغییر قیمت آهن نداشت و به نظر می‌رسد امروز هم معاملات در بورس کالا رونقی نداشته و همچنان ضعیف باشد.

با توجه به شرایط موجود فاکتورهایی که در تعیین و تغییر قیمت محصولات فولادی دخیل است گویا دیگر اثرگذاری خود را از دست داده است و به نظر می‌رسد ادامه‌دار بودن این شرایط در طولانی‌مدت آسیب‌هایی را برای فروشندگان در پی خواهد شد.

برمبنای تحلیل اهن پرایس از قیمت روز آهن، قیمت میلگرد در روز گذشته در غالب مبادی فروش بدون تغییر و ثابت بود البته معدودی از شرکت‌ها نیز تغییرات جزئی همراه با افزایش ۵۰ الی ۱۵۰ تومانی یا کاهش جزئی داشتند.

قیمت نبشی و ناودانی نیز غالبا بدون تغییر بود اما در این میان برخی شرکت‌ها نیز حدود ۵۰ الی ۱۰۰ تومان افزایش قیمت داشتند. قیمت تیرآهن در بخش کیلوفروشی همچنان ثابت اعلام شد اما در بخش شاخه‌فروشی افزایش قیمت ۱۰ الی ۱۰۰ هزار تومانی برای این محصول ثبت شد. قیمت پروفیل نیز در اکثر مبادی فروش بدون تغییر ماند و با حفظ قیمت‌های پیشین در بازار عرضه شد.

بورس کالا عامل تنظیم بازار

محمود ارباب‌زاده مدیرعامل و عضو هیأت عامل فولاد سفیددشت با اشاره به لزوم استفاده از یک سیستم واحد برای تعیین قیمت مقاطع فولادی اظهار کرد: تعیین قیمت محصولات براساس سیستم واحد و یکسان علاوه‌بر شفاف‌سازی قیمت‌ها به تسهیل امر تجارت نیز منجر خواهد شد.

وی در ادامه تأکید کرد: مطابق پیشنهاد وزیر صمت، عرضه مقاطع فولادی در بورس کالا با قیمتی واحد در طولانی‌مدت تأثیر مثبتی در در سیستم عرضه و تقاضا خواهد گذاشت.

ارباب‌زاده افزود: نحوه‌ قیمت‌گذاری مقاطع به سه شکل انجام می‌شود، به این صورت که بورس کالا یکی از فاکتورهای تعیین قیمت است، قیمت‌گذاری دستوری و تعیین قیمت در بازار آزاد نیز از دیگر روش‌های قیمت‌گذاری مقاطع فولادی است.

وی ضمن ابراز انتقاد در این زمینه، تعیین قیمت مقاطع فولادی توسط بورس کالا را اصولی‌تر دانست و گفت: شفاف‌سازی در بازار و قیمت‌ها و همچنین آسان‌سازی امر تجارت از مزایای تعیین قیمت با یک سیستم واحد است. به همین جهت علاوه‌بر محصولات اولیه که در بورس تعیین قیمت می‌شوند، قیمت‌گذاری محصولات نهایی همچون پروفیل‌ها نیز به این چرخه افزوده خواهد شد.

عضو هیأت عامل سفید دشت اجرای این راهکار را در طولانی مدت راهبردی و مثبت دانست که به یکدست‌سازی قیمت‌ها منجر خواهد شد، بر همین مبنا با افزایش تقاضا قیمت محصولات نیز افزایش می‌یابد و به همین میزان با کاهش تقاضا نیز قیمت‌ها کاهشی می‌شود. بنابراین قانونی کردن تعیین قیمت در بورس کالا، شرکت‌ها را به پیروی از این قانون ملزم کرده و مانع چندقیمتی شدن محصولات می‌شود.

سیف الله امیری مدیرکل صنایع معدنی وزارت صمت از صادرات مستقیم محصولات مازاد در بورس کالا خبر داد و گفت: به پیشنهاد وزیر صمت صادرات مقاطع مازاد در بورس به زودی عملی خواهد شد که به طور قطع نتایج مثبتی را در این بازار رقم خواهد زد. ارسال مقاطع فولادی از جمله صادرات میلگرد به عراق و ترکیه یا برخی کشورهای دیگر می‌تواند بازار هدف صادرات محصولات مازاد در بورس کالا باشد.

وی در پایان تصریح کرد: تولیدکنندگانی که در سامانه جامع تجارت ثبت اطلاعات کرده‌اند با عرضه محصولات خود در بورس کالا، آن میزان که مورد نیاز بازار است را به فروش رسانده و مابقی آن برای صادر کردن به بازارهای هدف در نظر گرفته خواهد شد.



:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: خبرها از بازار ارز حاکی از این است که نرخ دلار آمریکا در بازار آزاد ایران برای دومین روز پیاپی روندی افزایشی داشت و پس از مقاومت در کانال ۲۷ هزار تومان، وارد کانال ۲۸ هزار تومانی شده و از این نرخ هم فراتر رفت، به طوری که روز گذشته دلار با قیمت ۲۸ هزار و ۱۳۰ تومان به فروش رسید و بالاترین قیمت در یک ماه گذشته را به خود اختصاص داد.

 اما آمارها از قیمت روز آهن آلات بیانگر نوسان جزئی در قیمت مقاطع فولادی بود و ظاهرا آنطور که باید قیمت‌ها چندان تحت تأثیر افزایش نرخ دلار قرار نگرفته بود. اگرچه شاهد رشد قیمت میلگرد در غالب شرکت‌ها بودیم اما در نرخ سایر محصولات فولادی تغییر چشمگیری رخ نداد، با اینکه ثبات حاکم بر بازار اهن همچنان جاری بود اما این امر مطلق نبوده و شماری از شرکت‌ها محصولات خود را با اندکی کاهش یا افزایش در بازار عرضه کردند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: استمرار رکود در بازار آهن

حال با توجه به اینکه نرخ دلار در دو روز گذشته روندی روبه رشد داشت، قیمت‌های جهانی هم تقریبا ثابت بود و نرخ پایه شمش عرضه شده در بورس کالای امروز نیز تعیین شده و نسبت به عرضه پیشین ۵/۰ درصد رشد دارد، اما برایند کلی از اوضاع نشانگر استمرار ثبات نرخ مقاطع فولادی در بازار آهن است.

همانطور که در تحلیل‌های پیشین بیان شد، درحال حاضر اساسی‌ترین مشکل بازار آهن عدم تقاضای مصرفی است و برای برون‌رفت از این مشکل و شکسته شدن رکود، افزایش تقاضا بواسطه‌ آغاز ساخت‌وسازها به ویژه اجرایی شدن طرح ملی مسکن و پروژه‌های عمرانی دولتی است، اما باتوجه به اینکه در فصل سرما عملیات عمرانی تاحدودی به‌ویژه در مناطق سردسیری متوقف می‌شود، پیش‌بینی می‌شود فعلا اوضاع به همین منوال پیش برود و تغییرات چشمگیری در بازار اتفاق نیفتد.

حال با توجه به این مسائل آنچه امروز در تالار صنعتی رخ می‌دهد ممکن است در تغییر قیمت مقاطع فولادی تعیین کننده باشد و همچنین به نظر می‌رسد متأثر از نوسان افزایشی نرخ دلار علاوه‌بر میلگرد مابقی محصولات فولادی نیز روندی افزایشی درپیش بگیرند، از این رو احتمال می‌رود باز هم قیمت میلگرد در مقایسه با روز گذشته صعودی باشد.

براساس آمار اهن پرایس از قیمت روز اهن در روز گذشته شاهد افزایش قیمت میلگرد از ۵۰ تا ۳۰۰ تومان در غالب مبادی فروش بودیم، گفتنی است معدودی از شرکت‌ها اعلام قیمت نکردند و برخی شرکت‌ها نیز تغییر قیمت نداشتند.

قیمت نبشی و ناودانی نیز پیس از مدتی حفظ قیمت افزایش ۵۰ تا ۲۰۰ تومانی را تجربه کرد اگرچه برخی شرکت‌ها همچنان ثبات داشتند و قیمت‌ها را تغییر ندادند. قیمت تیرآهن در بخش کیلوفروشی تقریبا ثابت بود اما در بخش شاخه‌فروشی افزایش ۱۰ الی ۲۰ هزار تومانی داشت.

قیمت پروفیل نیز برخلاف اغلب مقاطع فولادی در برخی مبادی فروش ثبات داشت و برخی شرکت‌ها نیز با کاهش ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی اعلام قیمت کردند. ورق گالوانیزه، روغنی و رنگی نیز با افزایش جزئی ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی در برخی مبادی فروش همراه بود اما ورق سیاه روندی معکوس داشته و با کاهش قیمت ۵۰ تا ۱۰۰ تومانی عرضه شد.

ضرورت اصلاح قانون معادن

ابوالفضل ذبیحی‌حصاری کارشناس اقتصادی درباره احقاق حقوق مردم از بخش معادن، اظهار کرد: از آنجایی که معادن جزو انفال است و همه مردم به لحاظ قانونی سهمی از آن دارند، ضرورت دارد که مالکان معادن بدهی خود را پرداخت کنند زیرا در نهایت این حقوق به مردم تعلق می‌گیرد. از این رو اصلاح قوانین مختص معادن تأثیر زیادی در رساندن حق به مستحق دارد.

ذبیحی گفت: هدف نمایندگان مجلس شورای اسلامی از اصلاح قانون معادن، بازگرداندن حدود ۱۰ درصد از بدهی مالکان معادن است که در نهایت به مردم تعلق می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه میزان تولید مازاد بر نیاز مقاطع فولادی در سال گذشته ۵ میلیون تن بود که در سالجاری احتمالا این رقم به ۱۵ میلیون تن برسد و به‌طور قطع مصرف سنگ آهن نیز به میزان ۳ برابر افزایش خواهد یافت. این درحالی است که قیمت سنگ آهن در کشور ما به صورت دستوری تعیین می‌شود،یعنی نرخ جهانی سنگ آهن ۱۰۰ الی ۲۰۰ دلار است و قیمت تعیین شده داخلی حدود یک چهارم قیمت جهانی آن است، این در شرایطی است که نرخ محصولات فولادی داخلی مطابق ۹۵ درصد نرخ جهانی است.

این کارشناس اقتصادی اصلاح قانون معادن و اصلاح قانون توسعه پایدار زنجیره فولاد را راهکاری برای متعادل کردن نرخ‌ها در همه بخش‌ها دانست که درحال حاضر در دست بررسی در کمیسیون صنایع و معادن است.

ذبیحی در پایان بیان کرد: چنانچه نرخ سنگ آهن را ۱۵۰ دلار در نظر بگیریم و ۱۲۰ میلیون تن از این محصول نیز میزان مورد نیاز باشد، ۱۰ درصد آن رقمی حدود ۱۲ میلیون تن خواهد بود که این میزان جزو حقوق مردم است و تبدیل آن به قیمت دلار مبلغ چشمگیری می‌شود که می‌تواند در بودجه سال آتی زنجیره فولاد تعیین‌کننده باشد.



:: بازدید از این مطلب : 57
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

 

آهن پرایس: قیمت دلار پس از اندکی افزایش در نخستین روز هفته، در پی نوسانات دائمی بازار ارز، روز گذشته باز هم کاهش جزئی داشت  و در بازار آزاد با قیمت ۲۷ هزار و ۸۹۰ تومان مبادله می‌شد اما در پایان روز این مقاومت شکسته و نرخ دلار وارد کانال ۲۸ هزار تومانی شد. قیمت روزانه آهن آلات هم عمدتا روندی ثابت داشت اما در این میان شاهد افزایش و کاهش جزئی نرخ محصولات فولادی در برخی مبادی فروش بودیم.

همانطور که در تحلیل‌های پیشین هم اشاره کردیم، بازار آهن به دلیل کمبود متقاضی مصرف در رکود عمیقی فرو رفته است و به نظر می‌رسد تا زمانی که شرایط بازار برای شکستن رکود فعلی فراهم نباشد، این روند همچنان پایدار خواهد بود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: کمبود انرژی چالش جدی صنایع

با اینکه نرخ دلار در نخستین روز هفته افزایش یافت اما این روند تأثیری بر قیمت‌ها در بازار اهن نداشت، از طرفی دیگر به دلیل احتمال قطعی گاز در زمستان و کمبود آهن اسفنجی، فروش مواد اولیه فولاد از رقابت بالایی در بورس کالا برخوردار بود اما به‌ظاهر این شرایط هم نتوانست قیمت‌ها را تکان دهد و بازار روند رکودی خود را حفظ کرد.

خبرها از احیای مذاکرات هسته‌ای نیز بیانگر آغاز دور هفتم نشست برجامی در ۸ آذرماه است، طبق تجربه احتمال می‌رود بر اثر آن غالب بازارها روندی کاهشی و ثابت در پیش بگیرند، حال باید دید واکنش بازارها بر این مذاکره چه خواهد بود. اما در کل پیش‌بینی می‌شود جهش قیمت آنچنانی در بازار رخ ندهد و محصولات فولادی در یک بازه محدود قیمتی کاهش و افزایش بیابد.

مطابق آمار اهن پرایس از قیمت اهن الات، روز گذشته غالب شرکت‌ها مقاطع فولادی خود را با قیمتی ثابت عرضه کردند، به طوری که قیمت میلگرد در اکثر مبادی فروش بدون تغییر بود اما شاهد کاهش ۳۰ الی ۲۰۰ تومانی این محصول در برخی شرکت‌ها نیز بودیم.

قیمت تیرآهن نیز در بخش کیلوفروشی با ثبات قیمت همراه بود اما در بخش شاخه‌فروشی ۱۰ الی ۲۰ هزار تومان کاهش قیمت داشت. قیمت نبشی و ناودانی نیز همچنان بدون تغییر بود و تقریبا تمامی مبادی فروش ثبات قیمت داشتند.

قیمت پروفیل در بیشتر شرکت‌ها با کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی همراه بود و برخی شرکت‌ها نیز همچنان ثبات قیمت داشتند. قیمت انواع ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی تقریبا ثابت اعلام شد و ورق سیاه نیز حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان کاهش قیمت را تجربه کرد.

به دنبال اخبار منتشر شده از احتمال قطعی گاز در زمستان و وعده احداث نیروگاه برای جبران کمبود انرژی صنایع فولادی، محمود ارباب‌زاده مدیرعامل و عضو هیأت فولاد سفیددشت اظهار کرد: براساس قرارداد منعقد شده فی‌مابین وزارت نیرو و صمت، وزارت نیرو موظف به تأمین ده هزار مگاوات برق برای صنایع است. اما طبق بررسی‌ها احداث نیروگاه در بهترین حالت ۲ الی ۳ سال طول می‌کشد، بنابراین تأمین ده هزار مگاوات برق با احداث نیروگاه تا نیمه دوم سالجاری امری بعید و دور از ذهن است.

وی با اشاره به موانع احتمالی پیش رو و صرف زمان زیاد برای ساخت نیروگاه، ابراز کرد: برای ساخت نیروگاه خورشیدی در مقایسه با نیروگاه‌های حرارتی زمان کمتری صرف می‌شود، اگر تمام امکانات و تجیزات برای ساخت نیروگاه حرارتی مهیا باشد و مانع و مشکلی نیز ایجاد نشود، دست‌کم سه سال زمان صرف ساخت آن خواهد شد، بنابراین برای تأمین این میزان نیرو ساخت نیروگاه خورشیدی منطقی‌تر و در دسترس‌تر است.

تعیین قیمت برمبنای تولیدات داخلی

سیف‌الله امیری مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت با اشاره به در دسترس بودن امکان خرید محصولات از بورس کالا اظهار کرد: صنعتگرانی که در سامانه جامع تجارت ثبت‌نام کرده‌اند به‌زودی می‌توانند محصولات خود را از بورس کالا تهیه کنند.

وی با اشاره به اینکه تعیین نرخ مقاطع فولادی براساس تولیدات داخلی امری امکان‌پذیر است، افزود: تهیه گندله و آهن اسفنجی در داخل کشور انجام می‌شود و وارداتی نیست، به همین جهت تعیین قیمت براساس فاکتورهای داخلی علاوه‌بر اینکه امری شدنی است به تنظیم قیمت محصولات و کاهش هزینه تولید نیز منجر خواهد شد.

امیری ثبت‌نام صنعتگران در سامانه جامع تجارت را سبب حذف دلالان دانست و گفت: این امر افراد واسطه‌گر را که شمش را با قیمت کمتر خریداری و با افزایش قیمت آن را صادر می‌کنند، محدود می‌کند.

وی اظهار کرد: ۶۵ درصد از فولادسازان در سامانه جامع تجارت ثبت‌نام کرده‌اند اما در کنار این ثبت‌نام آنها در سامانه بهین‌یاب به صورت ماهیانه امری ضروری است.

امضاهای طلایی عاملی برای رانت‌خواری

ابوالفضل ذبیحی کارشناس اقتصادی نیز در این زمینه با اشاره به لزوم حذف تعدد بخشنامه‌ها، تصریح کرد: امضاهای طلایی و تعدد بخشنامه‌ها به جای تسهیل تأمین کالا در بازار داخلی، به افزایش قیمت مقاطع فولادی دامن زد به طوری که قیمت محصولات در مقایسه با قیمت‌ جهانی آنها ۱۲۰ درصد افزایش یافت.

وی در ادامه بیان کرد: بخشنامه‌های متعددی که از سوی دولت برای تنظیم بازار فولاد ابلاغ می‌شد، علاوه‌بر اینکه به افزایش رانت‌خواری و فساد بیشتر دامن زد هیچ گره‌ای از مشکلات این بازار را نیز نگشود.

ذبیحی گفت: قیمت‌گذاری دستوری مقاطع فولادی به تفاوت قیمت این محصولات در مقایسه با بازارهای جهانی افزود که این امر به کاهش ارزش ریال بیش از بیش منجر شد و کاهش ارزش ریال نیز موجب افزایش و تقویت صادرات محصولات شد، به طوری که سیاست‌های دولت را به کنترل صادرات و تعیین عوارض برای مواد فلزی و معدنی تغییر داد.


روی‌هم رفته وجود امضاهای طلایی نه‌تنها بازار فولاد را تنظیم نخواهد کرد بلکه با افزایش دامنه رانت‌خواری و دلال‌بازی به بدنه این صنعت نیز آسیب خواهد زد.



:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: روز گذشته بازار ارز شاهد افزایش جزئی نرخ دلار بود و در بازار آزاد به قیمت ۲۷ هزار و ۹۲۰ تومان مبادله ‌شد، اما اخبار روزانه آهن بیانگر سیر معکوس بازار آهن در برابر نرخ دلار بود، به طوری که روز گذشته قیمت آهن آلات در برخی شرکت‌ها روندی کاهشی داشت اما غالب مبادی فروش با تثبیت قیمت‌ها محصولات خود را عرضه کردند.

همانطور که مشخص است نوسانات قیمت دلار تغییر قابل ملاحظه‌ای در بازار آهن نداشت و بورس کالا نیز نتوانست رکود حاکم را بشکند و تغییری ایجاد کند، اما اخباری که از احتمال قطعی گاز در ایام سرد سال به گوش می‌رسد ممکن است بازار را از یخ‌زدگی بیرون کشیده و تغییراتی ایجاد کند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: مسکن ملی کلید گشایش بازار آهن

به نظر می‌رسد اگر محدودیت‌هایی در زمینه مصرف گاز در بخش صنایع ایجاد شود قیمت‌ها نیز روندی افزایشی در پیش بگیرند و ممکن است فروشندگان محصولات فولادی با عقب‌نشینی تدریجی خود به‌عمد به افزایش قیمت‌ها دامن بزنند. اگرچه چالش‌های احتمالی دور از ذهن نیست اما این امکان وجود دارد که با کاهش قیمت‌ها نیز تقاضای مصرفی افزایش نیابد و محدودیت‌ گاز در بخش صنایع تأثیری در تغییر قیمت‌ها نداشته باشد.

طبق تحلیل اهن پرایس از قیمت روزانه اهن، قیمت میلگرد در غالب شرکت‌ها با ثبات همراه بود اما در عین حال برخی نیز با کاهش ۵۰ الی ۴۰۰ تومانی محصولات خود را عرضه کردند. برای مثال میلگرد ۱۴ کارخانه ذوب اهن اصفهان با قیمت ۱۶ هزار و ۲۰۰ تومان به فروش رسید که ۱۵۰ تومان کاهش داشت.

قیمت نبشی و ناودانی نیز کماکان ثابت برجای مانده و تغییر قابل ملاحظه‌ای مشاهده نشد. قیمت تیرآهن در بخش کیلوفروشی تقریبا ثابت بود ولی در بخش شاخه‌فروشی شاهد کاهش ۱۰ الی ۲۰ هزار تومانی قیمت این محصول بودیم. قیمت پروفیل‌ها نیز مانند سایر محصولات فولادی در برخی مبادی فروش با ثبات قیمت همراه بود اما در برخی شرکت‌ها نیز کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی قیمت‌ها ملاحظه شد.

دغدغه صنعتگران در زمستان

با توجه به اینکه اخیرا در فصل سرما با چالش‌ کمبود انرژی و گاز در بخش صنایع و بخش خانگی مواجه هستیم در همین راستا مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت با بیان اینکه در صدد پیشگیری از قطعی احتمالی برق و گاز صنایع هستیم، اظهار کرد: در این زمینه با وزارت نفت نیز صحبت کرده‌ایم و واضح و مبرهن است که قطع کردن برق و گاز صنایع راهکار صحیحی برای جبران این کمبودها نیست.

سیف‌الله امیری در این‌باره گفت: برای تأمین انرژی تولیدکنندگان سیمان، مازوت در نظر گرفته شده است تا مشکلی در این زمینه نداشته باشند اما متأسفانه برای کمبودهای احتمالی صنعت فولاد تدابیری اندیشیده نشده است.

وی در ادامه بیان کرد: درصورتی که صنایع با قطعی برق و گاز مواجه شوند، برنامه‌ریزی‌های تولیدکنندگان برای تولید محصولات فولادی محقق نخواهد شد و ممکن است با کمبود محصول نیز مواجه شویم.

امیری در ادامه افزود: عدم مدیریت صحیح این چالش‌ها توسط وزارت نفت و نیرو آسیب‌هایی را برایی صنایع رقم زده و تولیدات آنها را با مشکل مواجه کرده است از این رو وزارت صمت به صورت جدی وارد عمل شده و پیگیر حل معضل قطعی برق و گاز صنایع در فصل سرما است.

مدیرکل صنایع معدنی وزارت صمت با اشاره به هشدار به این وزارتخانه‌ها درباره قطعی گاز و برق، اظهار کرد: به دنبال حل این مشکل و درصدد ممانعت از قطعی برق و گاز صنایع در فصل سرما هستیم.

اما در این میان محمد عسگری رئیس روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران در زمینه کمبود انژی گاز اظهار کرد: تأمین گاز بخش خانگی و جلوگیری از قطعی آن در اولویت شرکت ملی گاز است.

وی تصریح کرد: درصورتی که بخش خانگی در مصرف گاز صرفه‌جویی کند بخش صنایع کمتر با بحران کمبود گاز مواجه خواهد شد اما اگر صرفه‌جویی صورت نگیرد هم بخش صنایع و هم بخش خانگی هر دو مشکل کمبود و قطعی گاز خواهند داشت.

وی با درخواست صرفه‌جویی از مردم در بخش خانگی، گفت: با مصرف بهینه گاز و رعایت برخی اصول ابتدایی در واحدهای مسکونی از جمله تنظیم دما بین ۱۸ الی ۲۱ درجه و بستن در و پنجره‌ها برای جلوگیری از هدرفت انرژی، از احتمال قطعی گاز کاسته خواهد شد.

عسگری در پایان گفت: تمام تلاش ما این است که بخش صنایع و خانگی دچار قطعی گاز نشوند اما اگر صرفه‌جویی صورت نگیرد ناگزیر از قطعی گاز خواهیم بود، بنابراین علاج حادثه پیش از وقوع باید کرد.

گفتنی است سخنگوی شرکت ملی گاز درباره میزان مصرف گاز در جمعه گذشته هشدار داده و از بخش‌های خانگی و تجاری درخواست صرفه‌جویی در این زمینه داشته است. میزان مصرف گاز در فصل زمستان یک میلیارد مترکعب تخمین زده شده است که اگر ۸۰۰ میلیون مترمکعب متان برای جبران این کمبود تزریق شود، بازهم ۲۰۰ میلیون مترمکعب کمبود خواهیم داشت.



:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: اخبار بازار ارز حاکی از ثبات نرخ ارز در پایان هفته بود به طوری که دلار در بازار آزاد روی قیمت ۲۷ هزار و ۷۳۰ تومان ثابت مانده بود و به همین نرخ مبادله می‌شد. به همین موازات قیمت روزانه آهن‌ آلات نیز عمدتا بدون تغییر بود اما برخی شرکت‌‌ها محصولات خود را با قیمتی کاهشی در بازار عرضه کردند.

اگرچه قیمت مقاطع تخت و طویل تحت تأثیر نوسانات بازار است، اما تأثیر ساخت‌وسازها و پروژه‌ها‌ی عمرانی نیز در رونق بازار آهن امری بدیهی و مهم است، از این رو رکود در بازار مسکن را می‌توان از علل اصلی رکود حاکم بر بازار آهن نام برد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: کاهش جزئی قیمت آهن در بازار رکودی

در همین راستا اتاق تعاون ایران تحت عنوان «شامخ»، آخرین گزارشی که از نتایج نظرسنجی سازنده‌ها در یک ماه اخیر منتشر کرده است بیانگر افت سرعت رشد نرخ مصالح ساختمانی است، بر همین اساس بهبود اوضاع ساخت مسکن در ماه اول پاییز در مقایسه با شهریورماه نیز برای بسازبفروش‌ها امری قابل پیش‌بینی شد.

طبق همین گزارش منتشر شده، نرخ مسکن در مقایسه با ماه‌های اول سال کاهشی بوده که این امر بیانگر کاهش تورم تولید مسکن در ماه گذشته است. همچنین براساس گزارش مرکز آمار ایران نرخ مصالح ساختمانی نیز در فصل تابستان در مقایسه با سه ماه اول سال کاهشی بوده است به طوری که ۳۷ درصد از تورم سه ماه نخست سال که از ۱۰۰درصد عبور کرده بود، کاهش یافت.

اما طبق نظرسنجی که از سازنده‌ها برای یک ماه پیش رو صورت گرفته، بوی بهبودی از اوضاع ساخت‌وساز در آبان ماه نیز به مشام نمی‌رسد. با وجود این صنعتگران و فولادسازان چشم به اجرایی شدن طرح ساخت مسکن ملی دولت دوخته‌اند تا شاید گشایشی در زمینه شکستن رکود تقاضای مصرفی ایجاد شود اما به نظر می‌رسد تا زمانی که این طرح عملیاتی نشده است اوضاع بازار به همین منوال باقی بماند.

در ادامه تحلیل اهن پرایس از اوضاع نرخ اهن الات در پایان هفته گذشته بیانگر این است که در عمده شرکت‌ها رکود شکل گرفته تثبیت شده و تغییر قیمت چشمگیری ایجاد نشد. بر همین مبنا قیمت میلگرد در غالب شرکت‌ها ثابت اعلام شد اما شاهد ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی این محصول در برخی مبادی فروش بودیم.

قیمت نبشی و ناودانی نیز کماکان ثابت بود اگرچه یک شرکت با کاهش ۱۰۰ تومانی این محصول را عرضه کرد. در قیمت تیرآهن نیز مانند اغلب محصولات فولادی کاهش قیمت نسبی مشاهده شد به طوری که در بخش کیلوفروشی کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی این محصول ملاحظه شد. قیمت پروفیل‌ها نیز تغییر قابل ملاحظه‌ای نداشت و با ثبات همراه بود البته در این میان یک محصول کاهش قیمت ۱۰۰ تومانی داشت.

چالش‌های حل نشده سامانه جامع تجارت

محمود ارباب‌زاده مدیرعامل شرکت فولاد سفیددشت درباره لزوم حذف امضاهای طلایی برای تسهیل کسب‌وکار فولادگران، اظهار کرد: طبق گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت وجود امضاهای طلایی آسیب بزرگی بر بدنه اقتصاد کشور است. اجرای طرح‌های سیستماتیک و حذف تعدد بخشنامه‌ها قدم بزرگی در جهت حل بخشی از مشکلات صنعت فولاد است.

وی در ادامه تصریح کرد: هر بخشنامه‌ای که صادر می‌شود باید در جهت حل مشکلات این صنعت باشد، با شناسایی و حذف این امضاها امر تجارت و صنعت تسهیل می‌شود اما همه اینها نیازمند روشی درست و صحیح به جای امضاهای طلایی است.

ارباب‌زاده در ادامه بیان کرد: هر قدمی که دولت برای بهبود اوضاع کسب وکار، تسهیل تجارت فولاد و حذف امضاهای طلایی برمی‌دارد، بهبود اوضاع تولید را در پی خواهد داشت که راه‌اندازی سامانه جامع تجارت از جمله این اقدامات است، اما فعالیت سامانه بهین‌یاب در کنار این سامانه جامع توجیهی ندارد.

در ادامه امیر صباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو درباره ضرورت راه‌اندازی سامانه جامع تجارت و استفاده همه حوزه‌های صنعت فولاد از این سامانه، اظهار کرد: بررسی اصالت افراد و تسهیل رصد سیستمی اطلاعات مواردی است که با اتصال سامانه تجارت به سامانه‌های اداره مالیات، ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه پیگیری امور مربوط به صادرات و واردات و... وجود این سامانه را ضرورت می‌بخشد، اما این سامانه نواقصی دارد که به مرور رفع خواهد شد و درحال حاضر نیز فرایند ثبت‌نام به صورت خوداظهاری انجام می‌شود. 

سیف‌الله امیری مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت نیز از الزام یادگیری نحوه ثبت‌نام همه تولیدکنندگان در این سامانه خبر داد و گفت: وزارت صمت و ادارات کل استان‌ها به ارائه آموزش‌های لازم برای کاربران این سامانه ملزم شده‌اند.

وی درباره نحوه ارائه این آموزش‌ها توسط وزارت صمت، تصریح کرد: استان‌ها به ۵ الی ۶ منطقه تقسیم شده و ادرات نیز برای ارائه این آموزش‌ها مهیا شده‌اند.
امیری در پایان گفت: در سایت وزارت صمت نام همه استان‌ها قید شده که برقراری ارتباط با سایر استان‌ها دریافت آموزش‌های لازم را تسهیل می‌کند.

علی‌محمد زمانی مدیرعامل و عضو هیأت میره صبا فولاد زاگرس نیز با اشاره به اهداف راه‌اندازی این سامانه گفت: شفافیت در عملکرد اقتصادی تولیدکنندگان، بررسی گردش اطلاعات و سیستم‌های اطلاعاتی مالی شرکت‌ها از علل راه‌اندازی این سامانه به شمار می‌رود.

با توجه به اینکه فعالیت‌های غیرشفاف و زیرزمینی در بازار فولاد نیز مانند همه بازرهای دیگر فزونی یافته، ثبت‌نام در سامانه تجارت تا حدودی به شفافیت فعالیت اقتصادی در این بازار و گردش مالی شرکت‌ها منجر خواهد شد، اما این در صورتی است که فرایند تولید از تأمین مواد اولیه گرفته تا توزیع محصولات به طور دقیق در سامانه ثبت شود.

وی در پایان به عدم شناخت کارشناسان وزارت صمت از فرایند تولید و مشکلات این صنعت اشاره کرد و افزود: تصمیماتی که توسط این افراد اتخاذ می‌شود براساس سیاست‌های دولت است نه تولیدکنندگان و صنعتگران که این امر درنهایت آسیب‌هایی را برای تولیدکنندگان در پی خواهد داشت.



:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 15 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: در پی بررسی های بازار داخلی و خارجی فولاد رویت می گردد که نرخ سنگ آهن وارداتی با درصد خلوص ۶۲ درصد در چین و در طی ۲۰ روز اخیرا به کمتر از ۱۰۰ دلار رسیده است شاید بتوان اظهار داشت این مسئله دلیل تجربه و کاهش تقاضا در فصل زمستان است متوسط قیمت خلوص ۶۲ درصد به طور تقریبی روزانه ۶/۸۵ دلار افت روزانه داشته که ۹۶.۴۵ دلار هر تن خشک سی اف آر می باشد. 

  به تحلیل آهن پرایس کاهش میزان تولیدات فولاد به موازات پیش بینی کاهش تقاضا در زمستان منجر به کاهش قیمت سنگ آهن در بنادر چین است، در نهایت امر نیز خریداران به دنبال تخفیف بیشتر برای محموله های نقدی است. 

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: عوامل مؤثر در بازار فولاد ایران

به عبارتی رکود بازار آهن و فولاد در فصل زمستان صرفا معطوف به بازار داخل کشور نیست و در بازار جهانی نیز این انجماد بازار نمود دارد. در شرایط کنونی و یخ زدگی بازار داخلی و خارجی شاید بهترین ایده تمرکز بر بازارهای صادراتی منطقه باشد و صادرات میلگرد به عراق و صادرات تیرآهن به ترکیه از گزینه های پر اهمیت می تواند باشد. 

فعالیت مجدد فولاد ازنا 

خوش خبری های اخیرا  نیز حاکی از این است که کارخانه  فولاد ازنا که در سال ۸۱ موفق به دریافت مجوز شده بود و همچنین شروع فعالیت رسمی و احداث این کارخانه در سال ۸۴  انجام گرفته بود اما متاسفانه سالها بود که فعالیت این کارخانه متوقف شده بود، در حالیکه این پروژه می تواند یکی از مهم ترین پروژه های استان لرستان باشد و ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن ورق در فاز اول و همچنین سالانه ۷۰۰ هزار تن ورق فولاد  در فاز دوم  را دارد و با ورود به چرخه فعالیت صنعتی استان لرستان که بر اساس بیانات مسئولان ذیربط طی ۱۰ روز آتی به خریداران جدید واگذار خواهد شد نوید بخش احیا و بهره برداری و همچنین اشتغال زایی خواهد بود. 

شاید بتوان اظهار داشت پروژه کارخانه ازنا در استانی که سطح بیکاری خیلی بالاست می تواند اشتغال زایی در حدود ۵۰۰ نفر داشته باشد و این رقم برای افرادی است که به طور مستقیم در این حوزه فعالیت می نمایند چه بسا در برخی مشاغل دیگر نیز به صورت غیرمستقیم اثرگذار خواهد بود. 

تاثیر مثبت دیگری که مجتمع فولاد ازنا در چرخه اقتصاد کشور خواهد داشت از خروج سالانه میلیون ها دلار ارز از کشور جلوگیری می نماید.

عرضه های مقاطع فولادی در بورس کالا 

در روز جاری بیش از ۲۱ هزار تن محصولات فولادی در تالار صنعتی عرضه خواهند شد. براساس اطلاعیه صادره از سوی سازمان بورس امروز در تالار صنعتی ۲۱ هزار و ۳۴۹ تن از انواع مقاطع طویل فولادی به همراه انواع ورق عرضه می گردد. 

شایان ذکر است قیمت پایه متوسط سبد میلگرد کلاف  ۱۴ هزار و ۸۸۳ هزار تومان می باشد و این رقم ۳/۴ درصد از قیمت متوسط پایه عرضه پیشین این محصول بالاتر می باشد لازم به توضیح است میزان عرضه این محصول نسبت به هفته پیشین ۴۵.۱درصد افزایش یافته است. 

قیمت پایه متوسط اعلامی تیرآهن مخلوط نیز ۱۳ هزار تومان بود که نسبت به هفته پیشین ۷/۶ درصد کاهش یافته است. آخرین گزینه نیز عرضه ورق گالوانیزه ویژه لوازم خانگی فولاد تاراز چهار محال با حجم ۲ هزار تن با قیمت پایه ۲۸ هزار و ۴۹۸ تومان اعلام قیمت شد که رشد قابل ملاحظه ای و در حدود ۴/۵ درصد داشته است.



:: بازدید از این مطلب : 222
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 15 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: روز گذشته بازار ارز تقریبا بدون نوسان بود و دلار با اندکی کاهش در بازار آزاد با قیمت ۲۷ هزار و ۵۹۰ تومان تبادل شد. اخبار بازار آهن نیز گویای تثبیت قیمت‌ آهن آلات در اکثر مبادی فروش همراه با نوسانات محدود کاهشی و افزایشی در برخی شرکت‌ها بود.

به طور کلی در هفته جاری نوسانات شدید و تکانه‌ای قابل ملاحظه‌ای در بازار آهن رخ نداده است و براساس تحلیل‌های پیشین، اوضاع فعلی بازار چندان دور از ذهن نبود و از آنجایی که شمش نیز در بورس کالا کمتر از یک درصد رقابت داشت، با این میزان رقابت تغییر قابل ملاحظه‌ای در بازار مشاهده نشد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: نوسانات جزئی در بازار آهن

با این تفاصیل در چشم‌انداز کوتاه مدت محتمل‌ترین شرایط برای بازار آهن همین رکود تقریبی همراه با نوسانات محدود است، با وجود این برخی فروشندگان همچنان چشم به تالار صنعتی دوخته‌اند تا شاید خرید و فروش مقاطع فولادی در بورس کالای امروز اندکی از رکود فعلی بازار بکاهد و تاحدودی تقاضای مصرفی افزایش بیابد.

به تحلیل اهن پرایس از قیمت روزانه اهن، روز گذشته قیمت میلگرد در غالب شرکت‌ها ثابت بود اما در کنار این ثبات نسبی، شاهد افزایش جزئی و همچنین کاهش محدود قیمت میلگرد در برخی مبادی فروش بودیم.

قیمت نبشی و ناودانی نیز مانند روزهای گذشته همچنان ثابت بوده و تغییر قابل ملاحظه‌ای در قیمت‌ها رؤیت نشد. قیمت تیرآهن نیز در اکثر شرکت‌ها بدون تغییر بود و در بخش کیلوفروشی نوسان قیمتی چندانی رخ نداد اما در بخش شاخه‌فروشی افزایش قیمت ۱۰ الی ۲۰ هزار تومانی مشاهده شد. برای مثال تیرآهن ۱۴ ذوب اهن اصفهان به قیمت ۲ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان به فروش رسید که گویای افزایش ۲۰ هزار تومانی قیمت این محصول بود.

قیمت پروفیل‌ها نیز در کنار ثبات نسبی حاکم، با افزایش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی عرضه شد. قیمت انواع ورق‌ گالوانیزه، روغنی و رنگی نیز مانند اکثر محصولات فولادی بدون تغییر بود.

ضرورت اصلاح قیمت محصولات فولادی

علی‌محمد زمانی مدیرعامل و عضو هیأت مدیره صبا فولاد زاگرس با اشاره به اینکه قیمت مقاطع فولادی ایران بسیار کمتر از قیمت‌های جهانی است و باید همسان‌سازی صورت بگیرد، اظهار کرد: با توجه به اینکه نرخ فولاد خام و محصولات معدنی و همچنین محصولات نهایی و محصولاتی که صادر می‌شود بسیار کمتر از نرخ جهانی آن تعیین شده، به نفوذ دلالان و سوءاستفاده آنها از این فضا منجر شده است. از این رو ضروری است که قیمت محصولات اصلاح شده و فرصت صادرات محصولات با قیمت کمتر، از دلالان سلب شود.

زمانی در ادامه افزود: با توجه به اینکه نرخ برق و انرژی نیز در مقایسه با نرخ جهانی آن ناچیز و کم است سبب شده تا سرمایه‌گذار خصوصی تمایلی برای سرمایه‌گذاری در این زمینه نداشته باشد. همچنین ریالی بودن قیمت‌ها نیز به این شرایط دامن زده است که نتیجه آن کمبود برق و انرژی و چالش‌های روزافزون خواهد بود.

مدیرعامل صبا فولاد زاگرس تصریح کرد: توسعه اکتشاف و استخراج مواد معدنی از اصلی‌ترین اهداف صنعت فولاد در سند چشم‌انداز توسعه ۱۴۰۴ نام برده شده است ولی اگر شرایط کنونی این بازار به همین منوال ادامه داشته باشد و اصلاحی در تعیین قیمت‌ها مطابق با نرخ جهانی صورت نگیرد، چالش‌های صنعت فولاد همچنان برجای مانده و پیشرفتی حاصل نخواهد شد.

بحران کمبود انرژی

در ادامه مدیرعامل توانیر محمدحسن متولی‌زاده نیز درباره اعمال محدودیت‌ مصرف گاز در بخش صنعتی و خانگی در فصل زمستان، گفت: در صورت عدم رعایت توسط این بخش‌ها به‌ناچار محدودیت مصرف به ویژه در نیروگاه‌ها، تعیین خواهد شد.

متولی‌زاده بیان کرد: اگرچه استفاده از سوخت مایع موجب بروز مشکلاتی خواهد شد اما در صورت لزوم استفاده از آن در نیروگاه‌ها درنظر گرفته شده است، از این رو برای روبه‌رو نشدن با چنین بحرانی همکاری و همراهی همه بخش‌ها امری ضروری است.

وی در ادامه افزود: باتوجه با اینکه در تابستان سالجاری نیز با چالش کمبود برق مواجه بودیم اما در هر صورت با همراهی مردم و مابقی بخش‌ها توانستیم این بحران را پشت سر بگذاریم. اگرچه این مشکل به دلیل گرمای بی‌سابقه و خشکسالی در ۵۰ سال گذشته رخ داده بود و کمتر کشوری را سراغ داریم که ۲۲ درصد ناترازی برق را مدیریت کند.

اما به اعتقاد گزارشگر اهن پرایس سپری کردن ایام محدویت‌های اعمال شده بدون رفع آن، آسیب‌ها‌ و خسارت‌هایی را هم در بخش خانگی و هم در بخش صنعتی در پی داشت که ظاهرا این مشکلات حل نشده باقی مانده است و باتوجه به تحقیقات و آمار موجود از آنجایی که افزایش روند گرمایشی کره زمین همچنان ادامه‌دار است و این مسئله به معنی این است که بازهم در روزهای آتی با چنین چالش‌هایی مواجه خواهیم شد، بنابراین لازم است مسئولان امر برای حل این بحران‌ها راهکارهای تخصصی و عملی ارائه دهند و از تکرار چالش‌های گذشته و آسیب‌های احتمالی ممانعت کنند.



:: بازدید از این مطلب : 227
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 12 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: روز گذشته بازار ارز شاهد نوسان بسیار جزئی در نرخ دلار بود به طوری که قیمت دلار با اندکی افزایش در بازار آزاد با قیمت ۲۷ هزار و ۶۰۰ تومان مبادله شد. اخبار بازار آهن نیز گویای حفظ قیمت آهن آلات در غالب شرکت‌ها بود البته کاهش و افزایش قیمت محدودی نیز مشاهده شد اما تمایل کلی بازار بیشتر بر ثبات قیمت‌ها بود.

از دلایل قابل توجه این رکود و سکون بازار همانطور که در تحلیل‌های پیش‌تر نیز بیان کردیم می‌توان عوامل درونی همچون کاهش تقاضای مصرفی و سرمایه‌گذاری و از عوامل بیرونی نیز ثبات قیمت‌های جهانی و مذاکرات برجام و بورس کالا و غیره را نام برد. اگرچه با توجه به اوضاع حاکم گویا عوامل بیرونی تأثیر قابل توجهی در روند بازار نداشته است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: رونق بازار آهن در گرو تقاضای مصرفی

بنابراین با توجه به شرایط موجود در بازار آهن فروشندگانی که در صدد فروش محصولات انبارشده هستند تغییر قابل‌ملاحظه‌ای در قیمت‌ها ‌ایجاد نکردند که همین امر به سکون جاری دامن زده است.

در نتیجه در یک برآیند کلی از اوضاع قیمت روزانه اهن در روز گذشته می‌توان گفت که قیمت‌ها در یک بازه محدودی در رفت و آمد بود و نوسان قیمت چشمگیری روی نداد، گفتنی است احتمال دارد در چند روز آتی نرخ پروفیل با افزایش قیمت ورق مبارکه در بورس کالا، افزایش پیدا کند.

اخبار موجود از روند کلی مذاکرات برجامی نیز بیانگر از سرگیری دور هفتم نشست‌ها از نیمه دوم ماه نوامبر است، البته تاریخ قطعی آن تا پایان هفته مشخص و اعلام خواهد شد، سخنگوی وزارت امور خارجه در این زمینه اظهار کرد که مشخصا مذاکرات برجام از بن بست آغاز نخواهد شد و تا زمانی که ایران مطمئن نشود «تمام تحریم‌های آمریکا به صورت مؤثر برداشته نشود هیچ اقدام جبرانی را متوقف» نمی‌کند. حال با این اوصاف باید منتظر نتایج این نشست‌ها باشیم تا شاید با رفع احتمالی تحریم‌ها گشایشی در اقتصاد کشورمان اتفاق بیفتد.

به تحلیل اهن پرایس از قیمت روزانه آهن، روز گذشته قیمت میلگرد در غالب شرکت‌ها با حفظ و تثبیت قیمت در بازار عرضه شد اگرچه در این میان چند شرکت نیز با کاهش و افزایش جزئی اعلام قیمت کردند. به عنوان نمونه میلگرد آجدار ۱۴ کارخانه نیشابور کاهش ۵۰ تومنی داشت و در بازار به قیمت ۱۶ هزار و ۲۱۰ تومان به فروش رسید.

قیمت نبشی و ناودانی در برخی شرکت‌ها با فزایش ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی عرضه شد اما در این میان برخی شرکت‌ها تغییری نداشته و ثبات قیمت داشتند. قیمت تیرآهن در بخش کیلوفروشی نیز ثبات قیمت داشت ولی در بخش شاخه‌فروشی کاهش ۲۰ الی ۴۰ هزار تومان مشاهده شد، برای مثال قیمت تیراهن ۱۴ ذوب اهن اصفهان ۲ میلیون و ۵۱۰ تومان بود که کاهش قیمت ۴۰ هزار تومانی داشت.

همچنین قیمت پروفیل‌ها با افزایش محدود ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی همراه بود اما در عین حال برخی شرکت‌ها نیز بدون تغییر بوده و ثبات قیمت داشتند. انواع ورق‌های رنگی، روغنی و گالوانیزه هم در غالب مبادی فروش قیمت خود را حفظ کرده و بدون تغییر بود. قیمت انواع لوله‌های داربستی، مانیسمان و درزدار نیز اکثرا با افزایش مختصر ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی اعلام شد اما مانند سایر محصولات فولادی برخی شرکت‌ها نیز دست به قیمت‌ها نزده و ثابت بودند.



:: بازدید از این مطلب : 57
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

 

آهن پرایس: برمبنای اخبار بازار ارز روز گذشته شاهد نوسان کاهشی نرخ دلار بودیم به طوری که دلار در بازار آزاد با قیمت ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش رسید، اما براساس اخبار بازار آهن همانطور که پیش‌بینی می‌شد قیمت آهن آلات در غالب شرکت‌ها تغییری نداشت و با ثبات نسبی همراه بود.

با توجه به ثبات قیمت حاکم در بازار آهن و آمار موجود از قیمت‌ اهن الات روز شنبه، تداوم ثبات در روز گذشته امری دور از انتظار نبود. این احتمال وجود دارد که به جهت افزایش گردش سرمایه در بازار و تسهیل امر خرید برای متقاضی، فروشندگان به حفظ و کاهش قیمت‌ها تمایل بیشتری نشان دادند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تداوم ثبات قیمت آهن آلات

همانطور که پیش‌تر نیز بررسی کردیم مهمترین عاملی که به رکود بازار منجر شده، عدم تقاضای مصرفی است بر همین اساس شکسته شدن این رکود نیز با افزایش تقاضا امکان‌پذیر است، در نتیجه به اندازه‌ای که بازار فعلی تحث تأثیر متقاضی است از عوامل بیرونی از قبیل نوسانات ارز و مذاکرات برجام و قیمت‌های جهانی و... تأثیر نمی‌پذیرد.

در نتیجه محتمل‌ترین امری که با توجه به اوضاع بازار آهن قابل‌پیش‌بینی است ادامه و تثبیت همین روند و نوسانات کاهشی و افزایشی مختصر است و احتمالا تغییر قابل ملاحظه‌ای نیز روی نخواهد داد.

تحلیل اهن پرایس از قیمت روزانه آهن بیانگر ثبات قیمت میلگرد در غالب شرکت‌ها بود، چند شرکت نیز محصولات خود را با کاهش قیمت عرضه کردند، البته دو الی سه شرکت نیز افزایش قیمت محدودی داشتند. به عنوان مثال میلگرد آجدار ذوب اهن اصفهان با ۵۰ تومان کاهش به قیمت ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان به فروش رسید.

قیمت نبشی و ناوانی نیز مانند چند روز گذشته ثبات خود را حفظ کرد و بدون تغییر قیمت عرضه شد. قیمت تیرآهن نیز در بخش کیلوفروشی در غالب شرکت‌ها ثابت بود اما در بخش شاخه‌فروشی کاهش قیمت ۱۰ الی ۲۰ هزار تومانی را تجربه کرد.

قیمت پروفیل‌ها هم مانند اکثر محصولات فولادی تغییر قیمت قابل ملاحظه‌ای نداشتند و تنها چند شرکت محصولات خود را با کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی عرضه کردند. قیمت انواع ورق‌ها مانند ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز در غالب مبادی فروش با ثبات نسبی همراه بود.

چالش‌های راه‌اندازی سامانه جامع تجارت

مجتبی کواکبیان رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد ساری در انتقاد به عملکرد دولت در زمینه سامانه جامع تجارت اظهار کرد: این سامانه‌ها نه تنها به شفافیت در بازار و حذف دلالان کمکی نمی‌کند بلکه موانع و مشکلات پیش روی توزیع‌کنندگان را نیز خواهد افزود.

وی با تأکید بر اینکه وزارت صمت پیش از تصمیم‌گیری در این زمینه و اجرای آن، بهتر بود که با فعالان صنعتی متخصص و مجرب مشورت کرده و از نظرات و پیشنهادات آنان بهره می‌برد، افزود: اجرای برخی تصمیمات غیرتخصصی و برنامه‌ریزی نشده موجب متضرر شدن بخش عظیمی از یک زنجیره خواهد شد، سامانه جامع تجارت یا هر سامانه دیگری که راه‌اندازی می‌شود باید در جهت تسهیل امور و ایجاد شفافیت و تنظیم بازار باشد نه اینکه خود به مانعی پیش روی فعلان صنعتی مبدل شود.

کواکبیان بیان کرد: بهتر بود سامانه جامع تجارت در ابتدا به صورت پایلوت در چند شهر اجرایی می‌شد و پس از بررسی معایب و محاسن این سامانه و رفع ایرادات و نقص‌های آن، به سایر شهرها نیز تعمیم یافته به صورت گسترده راه‌اندازی می‌شد.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد ساری تصریح کرد: اجرای برنامه‌های غیرتخصصی به جای تنظیم و بهبود اوضاع بازار، موجب ایجاد چالش‌هایی برای اکثر فعلان زنجیره فولاد ازجمله تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و توزیع‌کنندگان خواهد شد.

وی تأکید کرد: راه‌اندازی این سامانه به حذف دلالان از این چرخه منجر نخواهد شد و به نظر می‌رسد باید راهکار دیگری برای حل این چالش ارائه داد. با محدود کردن بازار دست تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان بسته خواهد شد و بازار دیگر آن شور و نشاط سابق را نخواهد داشت و به نظر می‌رسد کددار کردن محصولات شیوه‌ بهتری برای تنظیم نرخ محصولات است.

وی در این زمینه تشریح کرد: تعیین قیمت اولیه و پایه با کددار کردن محصولات، توزیع‌کنندگان را در دستکاری قیمت‌ها محدود خواهد کرد، به همین جهت دیگر نیاز چندانی به وجود سامانه‌های مختلف نیز احساس نمی‌شود. 

کواکبیان گفت: شیوه تعیین نرخ محصولات در بورس کالا نادرست است چراکه افراد سرمایه‌گذار و خریدار نقش چندانی در آهن و فولاد ندارند و تنها به فکر منافع خود و کسب سود از طریق‌ گران‌فروشی هستند، به همین جهت برای توزیع درست محصولات بهتر است رؤسای اتحادیه‌ها در نقش شرکت تعاونی وارد عمل شده و دست دلالان را از این زنجیره کوتاه کنند.

وی افزود: راه‌اندازی سامانه جامع تجارت در ظاهر امر موجب تغییراتی در نحوه توزیع خواهد شد اما افراد روش‌های دیگری برای توزیع محصولات پیدا خواهند کرد و به نظر می‌رسد از میان برداشتن توزیع‌کنندگان خرد نه تنها کمک‌کننده نیست بلکه چالش‌های پش‌بینی‌ نشده‌ای را نیز در پی خواهد داشت.

از این رو بهتر است پیش از اجرای هر تصمیمی با متخصصان آن حوزه مشورت شود تا به‌جای حل مشکلات جاری، به ایجاد چالش‌های جدیدی منجر نشود.



:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 10 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: بر اساس آمار منتشره از وزارت راه و شهرسازی بالغ بر ۶۳۲ هزار نفر در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند. شایان ذکر است تعداد این ثبت نامی ها در بازه ی زمانی ۲۸ مهر ماه الی ۹ آبان ماه ثبت نام کرده اند. 

خلاصه شروط مطرح شده در قانون جهش تولید مسکن نیز عبارتست از تاهل،سرپرست خانوار، حداقل پنج سال سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا، فاقد مالکیت خصوصی و همچنین عدم استفاده از امکانات مسکن دولتی و بانوان مجرد بالای ۳۵ سال سن و معلولان جسمی و حرکتی با ۲۰ سال سن مشمولین ثبت نام در این طرح می باشند. شایان ذکر است ثبت نام در سامانه مسکن تا ۲۸ آبانماه ادامه خواهد داشت. 

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: شرایط وام مسکن ملی

قیمت مسکن در تهران

به تحلیل آهن پرایس و بررسی آمار منتشره تعداد معاملات مسکن تهران در مهرماه حاکی از این است که در مناطق ۳،۴،۶،۹،۱۰،۱۱،۱۲،۱۳،۱۴  نسبت به شهریور ماه کاهش قیمت داشته است. البته لازم به ذکر است که پس از ۹ منطقه که روال کاهش قیمتی داشته اند در ۱۳ منطقه نیز روال افزایش قیمتی بوده است. 

 متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران در ماه گذشته حدود ۳۱ میلیون و ۶۳۱ هزار تومان برآورد شده است که حدودا نسبت به ماه پیشین ۲ درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۸/۴ درصد افزایش داشته است.

میزان معاملات در مهرماه بالغ بر ۵/۵ هزار فقره بوده است که نسبت به ماه پیشین کاهش داشته است اما با بررسی جزئیات متوسط قیمت هر متر خانه و تعداد معاملات انجام شده در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران مشخص است که بالاترین نرخ مسکن متری ۶۹ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان در منطقه یک و کمترین قیمت روی ۱۵ میلیون و ۱۴۴ هزار تومان در منطقه ۱۸ می باشد. همچنین شایان ذکر است در ماه گذشته در منطقه ۱ حدود ۲۹۶ فقره معامله و در منطقه ۱۸ بالغ بر ۱۴۶ فقره معامله انجام شده است. 

امید به افق روشن بازار مسکن 

به تحلیل گزارشگر آهن پرایس می توان اظهار داشت که در یک دوره سه ساله که قیمت مسکن در سایه تنش های اقتصادی رو به افزایش بود چند ماهی است که رو به تغییر است و در مقطع کنونی ثبات  یا کاهش نسبی قیمت ها را ملاحظه می نماییم. 

مصطفی قلی خسروی رییس اتحادیه مشاوران املاک بیان کرد: این روند که در حال حاضر در حال مشاهده است و پس از دوره سه ساله افزایش قیمت و بی ثباتی بازار مسکن کاهش جزئی و ثبات کنونی می تواند نوید بخش آینده روشن در بازار مسکن باشد و منتظر باشیم که ترمز روند پر سرعت قیمت مسکن کشیده شود و با این تغییر تعداد معاملات در بازه زمانی معقولی افزایش یابد.    

آهن پرایس معتقد است که باید واقعیت های بازار مسکن بررسی شود و گرفتار تعابیری همچون حباب قیمتی نشویم چرا که بیان جملاتی همچون حباب قیمتی و ترمز قیمت مسکن موج امیدواری ارزانی مسکن را می افکند و پر واضح و مبرهن است که در حالت متعادل می توانیم قیمت ها را ثابت نگه داریم و به صورت جزئی کاهش دهیم اما بدین معنا نیست که کاهش ناگهانی قیمت و یا به معنی رایگان شدن مسکن باشد.

می توان بیان داشت قیمت مسکن نیز تا حدودی وابسته به میزان عرضه و تقاضاست، در شرایط فعلی میزان تقاضا به شدت کم شده و عرضه ها قویست و به عبارتی می توان اظهار داشت عرضه و تقاضا نیز در دست کسانی است که با هدف تغییر به احسن در بازار هستند و متقاضی جدیدی وارد بازار مسکن نشده است. از این رو جهت ایجاد توازن در بازار و همچینین فراهم شدن شرایط خرید مسکن برای طبقه متوسط جامعه نیازمندیم دوره ثبات اقتصادی ادامه شود و وزارت مسکن نیز در این زمینه نهایت اهتمام و انرژی خود را به کار بندد.



:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 10 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس


آهن پرایس: بر اساس اخبار بازار ارز نرخ دلار با اندکی افزایش در بازار آزاد با قیمت ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان به فروش رسید، اخبار بازار آهن نیز بیانگر ثبات قیمت آهن آلات در غالب شرکت‌ها بود البته چند شرکت نیز محصولات خود را با کاهش قیمت عرضه کردند.

از آنجایی که در آغاز هفته جاری رویداد جدیدی که بازار را تحت تأثیر قرار دهد مشاهده نشد، از طرفی هم نوسان شدیدی در نرخ دلار اتفاق نیفتاد و همچنین بنابر دلایلی که در گزارش‌های پیشین یاد کردیم، درحال حاضر با رکود تقاضای مصرفی مواجه هستیم، از این رو شرکت‌ها نیز تغییر محسوسی در قیمت‌ها اعمال نکردند. در پی همین امر ثبات گسترده‌ای در بازار آهن حاکم بود که شرایط را برای خریداران تسهیل می‌کرد زیرا تقاضای سرمایه‌ای نیز در بازار ایجاد نشده بود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بورس کالا عامل رشد قیمت آهن آلات

براساس تجربه و بررسی شرایط فعلی پیش ‌بینی می‌شود ثبات قیمت‌ها در بازار آهن همراه با نوسانات کاهشی و افزایشی جزئی و محدود ادامه داشته باشد زیرا همانطور که ذکر شد در فاکتورهای تأثیرگذار در روند بازار نیز تغییری ایجاد نشده است.

تحلیل اهن پرایس از قیمت روزانه اهن بیانگر ادامه روند تثبیت قیمت میلگرد در اکثر مبادی فروش بود البته چند شرکت نیز با کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی محصولات خود را عرضه کردند. قیمت نبشی و ناودانی نیز همچون روزهای گذشته تغییری نداشته و با ثبات همراه بود.

قیمت تیرآهن نیز در بخش کیلوفروشی در اکثر شرکت‌ها با ثبات قیمت همراه بود اما در بخش شاخه‌فروشی کاهش ۱۰ الی ۲۰ هزار تومانی در برخی مبادی فروش مشاهده شد. قیمت پروفیل نیز در غالب شرکت‌ها بدون تغییر بود و ثبات نسبی را تجربه کرد.

تسهیل صادرات فولاد

محمدرضا هوشمند فعال صنعتی با اشاره به علل بالا رفتن نرخ مواد اولیه تولید فولاد اظهار کرد: افزایش بهای انرژی و کاهش تولیدات چین، افزایش قیمت جهانی فولاد را به دنبال داشته است. همچنین براساس آمار موجود تقاضای مصرفی فولاد از سال ۲۰۲۰ به دلیل شیوع ویروس کرونا رفته‌رفته کاهش یافته است به طوری که سال گذشته این آمار به ۱۲/۷ درصد رسید اما این آمار در سالجاری حدود ۱۲/۲ درصد رشد داشته باشد و پیش‌بینی می‌شود در سال آینده نیز ۳ الی ۴ درصد افزایش داشته باشد.

همانطور که گفتیم افزایش قیمت انرژی و کاهش تولیدات فولادی چین افزایش نرخ فولاد را محتمل‌تر می‌کند و از سویی دیگر نرخ قراضه آهن که به نرخ آهن اسفنجی وابسته است درحال حاضر روندی صعودی و رو به رشد در پیش گرفته است.

هوشمند در ادامه گفت: از طرفی در یکی از بندرهای هند برای ورود کانتینرهای محموله‌ای ایران حد و حدود جدیدی تعیین شده و مانع از ورود کانتینرها به آنجا می‌شود که این امر خریداران هندی را ممکن است با آسیب‌هایی مواجه کند، به همین جهت احتمال افزایش هزینه تمام شده فولاد به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه بسیار بالاست که خود به روند افزایشی قیمت‌ها دامن می‌زند.

وی در ادامه افزود: با توجه به اوضاع اقتصادی آمریکا و کاهش تولید فولاد در چین و همچنین محدودیت‌های اعمال شده در هند افزایش قیمت فولاد امری دور از انتظار نیست. همچنین با توجه به نوسان نرخ سنگ آهن و افزایش نرخ قراضه آهن به موازات آهن اسفنجی، پیش‌بینی می‌شود نرخ فولاد میانی هم رشد داشته باشد.

این فعال صنعتی بیان کرد: با توجه به شرایط ذکر شده ارائه تمهیدات لازم و اصولی و همچنین تدوین برنامه اساسی توسط وزارت صمت، صادرات مواد معدنی را تسهیل می‌کند که همین امر به صدور محصولات فولادی منجر شده و در نتیجه حمایت از تولیدکنندگان فولاد را در پی خواهد داشت، اما همه این شرایط منوط به توازن، ثبات و حمایت از تولید و تولیدکنندگان است که شرایط بهتری را برای صادرات فولاد مهیا می‌کند.



:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 9 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: در مورد قیمت‌های بازار فولاد محمدکشانی عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد معتقد است: چنانچه بازار مطابق استانداردها پیش رود بلاشک قیمت‌ها نیز منطقی خواهد بود و چه بسا شرایط رانت نیز حذف می گردد ولی اگر وزارت صمت کمافی سابق به دنبال قیمت گذاری و دخالت دستوری باشد توازن بازار در هم شکسته می شود و در نهایت امر باید انتظار افزایش قیمت و رانت نیز داشته باشیم. 

هم اکنون میزان تولیدات داخلی کشور دقیقا دو برابر میزان مصرفی آن است پیش بینی می شود میزان تولید فولاد تا پایان سال جاری به ۳۴ میلیون تن برسد، در حالیکه میزان مصرف داخلی بیش از ۱۵ تن نمی باشد این چنین است که نه تنها نباید نگرانی در بحث تامین فولاد کشور وجود داشته باشد چه بسا میزان عرضه و تقاضا باید منجر به تعادل قیمت‌ها گردد اما متاسفانه زمانی که دولت مداخله می نماید ارمغانی جز به هم خوردن میزان عرضه و تقاضا و افزایش نابسامان قیمت‌ها نخواهد داشت.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بررسی مشکلات بازار فولاد

با بررسی اجمالی شرایط کشورهای منطقه مشاهده می گردد اکثریت کشورهای تولید کننده وضعیت خوبی دارند و میزان تولیداتشان در حال رشد است در نتیجه بازار فولاد صادراتی ایران مشتریان زیادی خواهد داشت و اگر در مقابل فعالیت صادر کنندگان سنگ اندازی نشود قطعا در حوزه صادرات موفق تر خواهیم شد.

بحران گاز پس از بحران برق در فولاد

همانگونه که فصل تابستان قطعی های مکرر برق نظام تولید فولاد را مختل کرده بود در فصل زمستان نیز مشکلات کمبود گاز در این زنجیره اثر گذار خواهد بود. تولیدات آهن اسفنجی مصرف بالای گاز را می طلبد و چنانچه در تامین گاز کارخانه ها با مشکل مواجه شویم بلا شک برای تامین فولاد کشور با چالش هایی مواجه خواهیم شد. 

البته در باب حوزه صادرات فولاد مدیریت ایمیدرو اعلام داشت: به طور تقریبی در سه الی شش ماه آینده با سیاست های توسعه صادراتی شرایط بازار فولاد بهتر خواهد شد. 

امیرصباغ در پی پیش بینی بازار محصولات فولادی در فصل سرد سال اظهار داشت: دولت و وزارت صمت در جهت توسعه صادرات و همچنین رشد میزان صادرات اهتمام ورزیده اند و شرایط مطلوبی در حوزه محصولات معدنی، فولادی و پتروشیمی فراهم خواهد شد. 

البته به بیان ایشان نگرانی‌هایی در بحث تامین گاز فولادسازان در فصل زمستان وجود دارد و کمبودی بالغ بر ۲۰ میلیون متر مکعب گاز برای تولید روزانه فولادسازان وجود خواهد داشت که این میزان عدد بزرگی است ولی بر اساس تجربه های پیشین می توان اظهار داشت که این محدودیت در معدود روزهایی در سال اتفاق می افتد و پس از آن وضعیت بهتر خواهد شد. 

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد استان تهران بیان داشت: چنانچه تمامی گروه ها و افرادی که در زنجیره فولاد تاثیرگذارند متعهدانه و مسئولانه عمل نمایند و در جهت اصلاح ساختار صنعت فولاد اهتمام ورزند به گفته وزیر صمت در آذر ماه می توانیم به اصلاح ساختار خوشبین باشیم. 

حمیدرضا رستگار در مورد راهکارهای پیشنهادی وزارت صمت علی الخصوص اصلاح ساختار صنعت فولاد در آذر ماه اذعان داشت: یک از مسائل حائز اهمیت در بازار آهن و فولاد که در واقع قیمت آهن و فولاد را تحت تاثیر قرار می دهد قیمت های جهانی و همچنین نرخ دلار و ارزهای خارجی است در حالیکه به وضوح مشخص است تمامی منابع و معادن ما ملی است. 

احتمال افزایش قیمت آهن 

رئیس اتحادیه آهن فروشان اردبیل بیان داشت: با افزایش تقاضای محصولات فولادی در بازار و همچنین کاهش میزان عرضه می توان اظهار داشت احتمال افزایش قیمت محصولات فولادی تا پایان سال جاری وجود دارد و چنانچه دولت عرضه مواد اولیه را افزایش دهد می توانی به کاهش قیمت ها امیدوار باشیم. 
در پایان محمدپور افزود: هم اکنون بیشترین نظارت و کنترل دولت بر قیمت محصولات زنجیره نهایی فولاد و علی الخصوص میلگرد و تیرآهن می‌باشد.



:: بازدید از این مطلب : 109
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 8 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: بر اساس اخبار بازار ارز روز پنجشنبه نرخ دلار نوسان اندکی داشت و در بازار آزاد با قیمت ۲۷ هزار و ۶۷۰ تومان به فروش رسید، این نرخ فروش گویای کاهش قیمت دلار بود  در این میان اخبار بازار اهن بیانگر ثبات قیمت آهن آلات در پایان هفته گذشته بود، البته تا حدودی شاهد افزایش جزئی در نرخ مقاطع فولادی توسط برخی شرکت‌ها بودیم اما غالب محصولات با ثبات قیمت عرضه شد.

طبق تجربه روزهای پیشین افزایش قیمت محصولات فولادی تحت تأثیر افزایش قیمت‌ها در بورس کالا صورت گرفت درحالی که عامل خارجی دیگری که به این افزایش‌ها دامن بزند وجود نداشت، زیرا با توجه به تحلیل‌های آهن پرایس از اوضاع فعلی و چشم‌انداز بازار آهن در چند ماه آتی، نوسانات کاهشی نرخ دلار و همچنین کاهش و ثبات قیمت‌های جهانی، همگی دلیلی بر تثبیت و کاهش قیمت‌ اهن الات است اما گویا بازار اهن روندی معکوس را در پیش گرفته بود، گفتنی است احتمال می‌رود که اوضاع تا حدی به ثبات رسیده و این نوسانات کاهش بیابد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: چالش‌های بازار آهن در فصل سرما

از آنجا که در فصل سرما با رکود تقاضای مصرفی روبه‌رو هستیم و نیز تأثیر مثبتی که احیای مذاکرات وین در فروکش کردن التهابات بازار داشته عوامل مهمی است که روند صعودی قیمت‌ها را متوقف می‌کند.

تحلیل اهن پرایس از نرخ محصولات فولادی بیانگر ثبات قیمت میلگرد در غالب شرکت‌ها در پایان هفته گذشته بود اما در این میان تعدادی از شرکت‌ها نیز با افزایش ۵۰ تا ۱۰۰ تومانی محصول خود را عرضه کردند.

قیمت نبشی و ناودانی نیز مانند روزهای قبل تمایل به ثبات داشت و تقریبا در اکثر شرکت‌ها بدون تغییر بود. قیمت تیرآهن در بخش کیلوفروشی افزایش ۵۰ تومانی داشت و در بخش شاخه‌فروشی نیز قیمت‌ها با ۱۰ الی ۴۰ هزار تومان افزایش قیمت اعلام شد. قیمت پروفیل‌ها نیز در اکثر مبادی فروش تغییری نداشت و با ثبات نسبی همراه بود.

لزوم اداره بازار فولاد طبق قانون تجارت

محمد کشانی عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در رابطه با ضرورت عدم دخالت دولت در تعیین نرخ محصولات فولادی اظهار کرد: نتیجه دخالت دولت و قیمت‌گذاری دستوری صعود قیمت‌ها است اما اگر بازار فولاد براساس قانون تجارت مدیریت شود نظم بیشتری در این بازار حاکم خواهد شد. از جمله مسائلی که می‌توان به مدیریت نادرست دولت در این زمینه به آن اشاره کرد عدم ارائه راهکاری عملی برای حل چالش کمبود گاز در فصل سرما است.

کشانی در رابطه به مدیریت بازار براساس قانون تجارت گفت: این امر به تعادل قیمت‌ها در بازار منجر خواهد شد و شفافیت و عدم رانت‌خواری را نیز در پی خواهد داشت. اما براساس تجربه سال‌های پیشین قیمت‌گذاری دستوری موجب افزایش قیمت‌ها شده و زمینه رانت‌خواری را ایجاد خواهد کرد.

وی در ادامه افزود: تولید فولاد در سالجاری ۳۴ میلیون تن است که این میزان فراتر از نیاز مصرف‌کننده داخلی است که به حل بحران عرضه و تقاضا و کاهش قیمت‌ها منجر خواهد شد، گفتنی است این در شرایطی است که دولت با قیمت‌گذاری دستوری و مداخلات غیرضروری و نابجا این نظم و تعادل را برهم نزند.

محمد محمدپور رئیس اتحادیه آهن‌فروشان استان اردبیل در رابطه با ثبت نام صنعتگران در سامانه جامع تجارت اظهار کرد: ثبت ‌نام واحدهای مختلف فولادی در سامانه تجارت آغاز شده است و اغلب معامله‌‌های فولاد و آهن در این سامانه با فاکتور انجام می‌شود و با کدپستی ثبت و کد صنفی واحدهای ثبت نام شده این امر در جریان است.

محمدپور با اشاره به هدف از راه‌اندازی سامانه جامع تجارت بیان کرد: مقصود از ایجاد این سامانه ایجاد شفافیت در میزان محصولات تولید شده، مواد اولیه و محصولات پایانی است، گفتنی است ثبت نام واحدهای صنفی فعال در این سامانه آغاز شده است.

رئیس اتحادیه آهن‌فروشان استان اردبیل درباره تسهیل ثبت نام در این سامانه گفت: ضروری است نحوه مدیریت سامانه جامع تجارت فعالان فولادی را برای استفاده از آن ترغیب کند به طوری که هم مردم و هم دولت متناسب با نیازهای خود از این سامانه منتفع شوند.

محمدپور گفت: برخی از فعالان صنفی در زمینه استفاده از این سامانه اطلاعات کافی ندارند که ضروری است در این‌باره آموزش‌های لازم نیز ارائه شود، البته این امر تنها بخشی از افراد را دربرمی‌گیرد و حدود ۴۰ درصد به استفاده از اینترنت و سامانه آگاه هستند.

وی در پایان تصریح کرد: باید تمهیداتی اندیشیده شود تا فعالان فولادی برای فعالیت در زمینه شغلی‌شان ترغیب و برانگیخته شوند زیرا در صورت روی‌گردانی از فعالیت در بازار به دلیل عدم انگیزه و دلزدگی، به جای عرضه محصولات در بازار و سرمایه‌گذاری در زمینه تولید، به فعالیت‌های کاذب روی خواهند آورد که نتیجه این امر کاهش محصولات در بازار خواهد بود.



:: بازدید از این مطلب : 57
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 8 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: براساس اخبار روز گذشته بازار ارز روندی رو به کاهش داشت به طوری که دلار در بازار آزاد با نرخ ۲۷ هزار و ۴۸۰ تومان به فروش رسید. اما آمارها از بازار آهن گویای روند افزایشی قیمت آهن‌آلات بود، البته برخی شرکت‌ها نیز تغییر قیمت چندانی نداشتند.

بنابر تحلیل‌های پیشین، این روزها با افت شدید تقاضا برای خرید محصولات مواجه هستیم به طوری که افزایش نرخ شمش در معاملات بورس کالای روز گذشته نیز تأثیر چندانی در بازار آهن نداشت و رکودی که در جریان بود همچنان بر جای ماند. اگرچه سیر کاهشی قیمت دلار نیز ممکن است مانع از رشد قیمت آهن‌الات باشد اما برآیند کلی از این اوضاع بیانگر رکود و افزایش محدود قیمت‌ها در بازار آهن است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار آهن در انتظار نتایج مذاکرات

گفتنی است با توجه به رشد رقابت ۱/۸ درصدی شمش در معاملات بورس کالای روز گذشته احتمال می‌رود تا پایان هفته همچنان قیمت‌ها روندی رو به رشد داشته باشند.

به صورت کلی می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که افزایش هزار تومانی قیمت میلگرد در یک هفته‌ گذشته در پی تحریک از سوی مواد اولیه رخ داده است، همچنین احتمال قطعی گاز در اواسط پاییز نیز به این امر دامن زده است. از طرفی همانطور که پیش‌تر هم اعلام کردیم آغاز فصل سرما و اتفاقات سیاسی نیز به رکود معاملات جاری افزوده است که این امر به زیر فروشی در انبارها و عقبگرد قیمت میلگرد به کانال ۱۵ هزار تومان را محتمل می‌کند.

براساس تحلیل اهن پرایس از قیمت محصولات فولادی روز گذشته قیمت میلگرد در اغلب شرکت‌ها با رشد قیمت اعلام شد به طوری که حدود ۵۰ تا ۲۰۰ تومان افزایش داشت، البته در برخی شرکت‌ها نیز شاهد ثبات قیمت بودیم. گفتنی است تعداد محدودی از شرکت‌ها نیز کاهش قیمت داشتند، به طور مثال میلگرد آجدار ۱۴ ذوب اهن اصفهان با قیمت ۱۶ هزار و ۶۵۰ تومان به فروش رسید که گویای کاهش ۲۰۰ تومانی این محصول نسبت به روز دوشنبه بود.

قیمت نبشی و ناودانی در غالب شرکت‌ها با ثبات قیمت همراه بود اما شاهد افزایش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی قیمت این محصول در دو شرکت بودیم. قیمت تیرآهن نیز در بیشتر شرکت‌ها با ثبات همراه بود اما در بخش شاخه‌فروشی افزایش ۲۰ الی ۵۰ هزار تومانی این محصول مشاهده شد. قیمت پروفیل‌ها نیز در بیشتر شرکت‌ها با افزایش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی عرضه شد اما برخی نیز بدون تغییر بوده و ثبات قیمت داشتند.

آمار موجود از بورس کالا بیانگر رشد ۲/۹ درصدی شمش بلوم نسبت به آخرین عرضه است به طوری که روز گذشته ۱۱۸ هزار و ۲۰ تن شمش با قیمت ۱۳ هزار و ۵۲۷ تومان به فروش رسید که چیزی حدود ۹۵/۴ درصد از حجم عرضه شده این کالا بود.

همچنین از ۴۰ هزار تن تختال عرضه شده نیز ۳۲/۵ درصد به فروش رسید، قیمت عرضه این محصول ۱۵ هزار و ۳۹۹ تومان در نظر گرفته شده بود که این میزان گویای افت قیمت ۰/۹ درصدی این محصول نسبت به آخرین عرضه بود. ورق گالوانیزه نیز با کاهش ۳/۷ درصدی قیمت مواجه بود به طوری که ۱۸/۷ درصد از محصول عرضه شده به قیمت ۲۶ هزار و ۳۴۴ تومان مبادله شد.

علاوه‌بر این امروز ۱۰۷ هزار و ۷۳ تن محصول فولادی در بورس کالا عرضه می‌شود که شامل میلگرد با نرخ ۱۴ هزار و ۲۵۸ تومان است. حجم عرضه این محصول نسبت به عرضه پیشین آن کاهش ۲۴/۸ درصدی دارد اما قیمت آن با رشد حدود ۳/۷ درصدی همراه است. تیرآهن نیز با نرخ ۱۴ هزار و ۳۶۵ تومان عرضه می‌شود که حجم این محصول نسبت به آخرین عرضه کاهش ۴/۴ درصدی دارد درحالی که قیمت آن ۰/۷ درصد افزایش یافته است.

ضرورت ثبت نام در سامانه جامع تجارت

مرتضی احمدی مدیر پروژه رصد تیمی زنجیره فولاد ثبت‌نام صنعتگران فولادی را در سامانه جامع تجارت امری ضروری دانست و اظهار کرد: در صورت عدم ثبت نام وزارت صمت برای اجرای این طرح به صورت مستقیم وارد عمل خواهد شد.

سه مصوبه ثبت سفارش برای شرکت‌های واردکننده، ثبت صادرات واحدها و تأمین مواد اولیه از بورس کالا وسیله‌ای جهت ثبت اطلاعات صنعتگران است که در اردیبهشت ماه توسط ستاد تنظیم بازار تصویب شده است. عدم ثبت نام در این سامانه محرومیت از یکسری امکانات را در پی خواهد داشت، به طوری که ممکن است واحدها امکان تأمین مواد اولیه از بورس کالا را از دست بدهند.

مسئله‌ای که درحال حاضر وجود دارد و باید به آن پرداخته شود ثبت اطلاعات محصولات نهایی است زیرا در زمینه سه مصوبه ذکر شده اقدامات اجرایی تا حدودی صورت پذیرفته است به همین ترتیب مصوبات مواد اولیه به زودی اجرایی خواهد شد اما مصوبات حوزه صادرات هنوز اجرایی نشده است.

گفتنی است ثبت محصولات نهایی امری دشوار و مشکل‌ساز به نظر نمی‌رسد زیرا فاکتورهای آن کاملا مشخص است، مثلا حجم تولید، محصول تولیدشده، تولیدکننده، مشتری محصولات و شرکت‌های خریدار همگی به طور کامل مشخص و معین است؛ اما ثبت اطلاعات مربوط به توزیع و فروش محصولات پایانی امری سخت و دشوار می‌نماید، از این رو اجرای این کار بر عهده سازمان حمایت می‌باشد که نحوه ثبت این اطلاعات امری زمان‌بر به نظر می‌رسد.



:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 5 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: براساس اخبار موجود از بازار ارز، روز گذشته نرخ دلار نوسان چندانی نداشت و با قیمت ۲۷ هزار و ۶۵۰ تومان به فروش رسید، این درحالی است که بازار آهن حرکت معکوسی در پیش گرفته بود و قیمت آهن‌الات رشد نسبی داشت به طوری که محصولات فولادی افزایش قیمت محسوسی را تجربه کردند.

در بررسی علل رشد قیمت مقاطع طویل و تخت فولادی در دو روز اوایل هفته، می‌توان رشد قیمت شمش در عرضه امروز را مهمترین عامل به شمار آورد، زیرا در چند روز گذشته هیچ خبر تازه‌ای مبنی بر تصمیمات جدید در حوزه برجام یا عوامل دیگری که به این نوسانات دامن بزند، وجود نداشت، اما خبرها حاکی از آن است که معاون وزیر خارجه ایران روز گذشته در حساب توییتر خود نوشته است که روز چهارشنبه عازم بروکسل است تا درباره مذاکرات نتیجه‌محور با هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام گفت‌وگو کند، حال باید منتظر بمانیم تا تأثیر این خبر را در کشور و به ویژه در بازار آهن ملاحظه کنیم.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: رشد قیمت آهن‌الات در کوتاه‌مدت

در نتیجه می‌توان بورس کالا را عامل اصلی نوسانات افزایشی آهن‌الات در چند روز گذشته دانست زیرا براساس تحلیل‌های پیشین، تقاضای مصرفی چندانی برای محصولات وجود ندارد و از این نظر رکود نسبی حاکم است. از همین رو برای تعیین و اعلام نظر درباره چشم‌انداز بازار آهن باید دید بورس کالا نوسانات قیمتی را به چه سمتی سوق خواهد داد.

تحلیل اهن پرایس از قیمت اهن الات در روز گذشته بیانگر رشد قیمت محصولات فولادی در بیشتر شرکت‌ها بود به گونه‌ای که قیمت میلگرد با افزایش ۱۰۰ الی ۷۰۰ تومانی اعلام شد. به عنوان نمونه قیمت میلگرد آجدار ۱۴ کارخانه نیشابور افزایش ۳۰۰ تومانی داشت به طوری که با قیمت ۱۶ هزار و ۲۱۰ تومان به فروش رسید.

قیمت نبشی و ناودانی نیز مانند سایر مقاطع با رشد قیمت همراه بودند به طوری که با ۱۰۰ الی ۵۵۰ تومان افزایش، اعلام قیمت شدند. قیمت تیرآهن نیز در قسمت کیلوفروشی رشد ۱۰۰ تومانی داشت و در بخش شاخه‌فروشی افزایش ۲۰ تا ۱۱۰ هزار تومانی به ثبت رسید. مثلا تیرآهن ۱۶ ذوب اهن اصفهان با ۴۰ هزار تومان افزایش اعلام قیمت شد. قیمت پروفیل‌ها نیز در چند کارخانه ثبات داشت اما به طور کلی با افزایش ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومانی همراه بودند.

 

 

براساس گزارش‌ها از تالار صنعتی، امروز حدود ۶۶ هزار تن محصولات فولادی در بورس کالا عرضه می‌شود. این محصولات شامل شمش بلوم، ورق گرم و گالوانیزه است. نرخ پایه در نظر گرفته شده برای شمش بلوم ۱۳ هزار و ۱۷۷ تومان است که نسبت به آخرین عرضه رشد ۱/۶ درصدی را نشان می‌دهد. ورق گرم و لوله اهواز نیز با قیمت ۲۰ هزار و ۳۲۸ تومان عرضه می‌شود که نسبت به عرضه پیشین یک درصد رشد داشته است.

اهمیت نظارت بر اجرای قوانین

محمد کشانی عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد از نحوه سیاست‌گذاری‌ها دولت درباره زنجیره فولاد ابراز نگرانی کرد و اظهار داشت: دولت برای تنظیم و کنترل بازار تصمیماتی اتخاذ می‌کند که بعضا به مرحله اجرا نیز می‌رسد اما مشکل اصلی اینجاست که در اجرای قوانین وضع شده و تصمیمات اتخاذشده هیچگونه نظارتی وجود ندارد.

وی ادامه داد: در اساس وضع قانون امری صحیح و اصولی است اما عدم نظارت است که موجب بی‌نتیجه ماندن این قوانین و تأثیر مثبت آن در بازار است. در اکثر دولت‌ها می‌بینیم که هنگام وضع قانون جدید، قانون قبلی حذف نمی‌شود بلکه هر دو به موازات هم اجرا می‌شوند تا به‌آرامی قانون جدید نهادینه شده و به‌درستی عملی شود.

کشانی افزود: در دوره‌های پیشین وزارتخانه در تصمیم‌گیری‌ها از نظرات تشکل‌های فعال صنعت فولاد بهره می‌برد اما جدیدا این امر کمرنگ شده است و به نظر می‌رسد استفاده از عقاید و نظرات این افراد نتایج بهتری در این حوزه داشته باشد، با این کار منافع همه حوزه‌ها از سنگ آهن تا توزیع‌کنندگان در نظر گرفته می‌شود.

چالش‌های تولید فولاد

محمدرضا هوشمند فعال صنعت فولاد در زمینه کمبود انرژی در حوزه تولید فولاد در سال‌های گذشته ابراز نگرانی کرد و اظهار داشت: در سال‌های گذشته به صورت مختصر با قطعی گاز مواجه بودیم، امسال نیز قطعی برق به این مشکل افزوده شده است، در پی این قطعی‌ها در سه ماه نخست سالجاری نسبت به سال پیش با کاهش ۱۴ درصدی تولید مواجه شدیم و در سه ماه دوم سال نیز در مقایسه با سه ماه اول ۴۰ درصد کاهش داشتیم.

وی بیان کرد: مجموع این عوامل موجب نگرانی‌هایی در این زمینه شده که با آغاز فصل سرد این مسئله پررنگتر نیز می‌شود. بنابراین لازم است که دولت برای رفع مشکل انرژی تمهیداتی اندیشیده و برنامه مدونی تدوین نماید تا کارخانه‌ها کمتر متضرر شوند.

هوشمند در پایان گفت: از طرفی تفاوت قیمت آهن اسفنجی با نرخی که وزارتخانه تعیین کرده، موجب مشکلاتی از جمله کمبود این محصول در بازار خواهد شد که افزایش قیمت را در پی دارد. این جریان به افزایش مشکلات کارخانه‌ها در زمینه خرید و تأمین آهن اسفنجی دامن خواهد زد که لازم می‌نماید دولت چاره‌ا‌‌ی برای رفع این کمبودها بیندیشد.



:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن به تشریح جزئیات طرح جهش تولید مسکن پرداخت و اظهار کرد: اجرای ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی امری دشوار می‌نماید اما در نظر گرفتن دوره‌ای ۴ ساله برای اجرای نهایی این طرح که با هدف ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی برنامه‌ریزی شده است، امری دور از ذهن نیست و عملی خواهد شد.

پروانه اصلانی درباره شرایط لازم برای متقاضیان مسکن ملی ابراز کرد: تأهل و سرپرست خانواده بودن اولین شرطی است که متقاضیان باید داشته باشند، دومین مورد داشتن دستکم ۵ سال سابقه سکونت در شهر مورد نظر است، سومین شرط نداشتن مالکیت خصوصی و استفاده نکردن از اموال دولتی از ابتدای انقلاب تاکنون است و شرط چهارم این است که خانم‌های مجرد بالای ۳۰ سال و افراد با معلولیت جسمی بالای ۲۰ سال، مشمول این طرح خواهند شد. درحال حاضر این قانون شامل پسران مجرد نمی‌شود ولی براین تلاشیم تا با تصویب قانونی پسران نیز از این امکان بهره‌مند شوند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تحلیل نوسانات بازار مسکن

وی در ادامه مطرح کرد: در اجرای طرح نهضت مسکن ملی بیشترین حمایت‌ها شامل دهک یک تا سه خواهد شد، به این صورت که میزان تسهیلات دریافتی بالا و نرخ یارانه‌‌ای پایین خواهد بود، اما مابقی افراد جامعه می‌توانند به تناسب درآمد خود از این تسهیلات استفاده کنند. به همین جهت برای اجرای سریعتر و عملکرد بهتر در زمینه ساخت مسکن ملی، مشوق‌هایی برای بخش‌های خصوصی نیز در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه افزود: زمین مسکن ملی تقریبا به صورت رایگان در اختیار دهک‌های یک تا سه قرار خواهد گرفت و سالیانه مبلغی کمی پرداخت خواهند کرد که درحال حاضر در بهترین منطقه این رقم حدود ۴۰ هزار تومان است.

اصلانی درباره قیمت نهایی مسکن ملی اظهار کرد: درحال حاضر نمی‌توان قیمت مشخصی برای این واحدها اعلام کرد اما در تلاشیم با کف قیمت این واحدها به دست متقاضیان برسد. براساس قراردادهای موجود قیمت برخی مسکن‌ها متری ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بوده و برخی نیز ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است، این قیمت ممکن است به ۴ میلیون نیز برسد.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن در رابطه با جانمایی ساخت این واحدها مطرح کرد: مناطق با بافت فرسوده بیشترین هدف ما برای ساخت و ساز است زیرا اکثر امکانات زیربنایی و روبنایی را دارند. از آنجایی که داشتن امکانات زیربنایی و روبنایی اولین و مهمترین فاکتور ما برای تولید مسکن است، ساخت مسکن در کنار مسکن‌های مهر این امر را تسهیل می‌کند.

اصلانی در زمینه جانمایی زمین‌های مورد نظر برای ساخت مسکن عنوان کرد: شهر تهران ظرفیت ساخت مسکن حمایتی را ندارد از این رو در شهرهای جدید مانند پاکدشت، پرند، هشتگرد، رباط کریم و ایوانکی این طرح اجرایی خواهد شد.

وی در ادامه افزود: متقاضیان برای ثبت نام مسکن می‌توانند از طریق سایت saman.mrud.ir اقدام کنند، به این صورت که با وارد شدن در این سامانه بر روی گزینه «نهضت ملی مسکن» کلیک کرده و اطلاعات درخواستی را ثبت می‌کنند. ثبت‌نام تا هنگام تکمیل ظرفیت یک میلیون متقاضی ادامه دارد.

میزان تسهیلات برای خرید مسکن

وی بیان کرد: بر اساس پیشنهاد وزارت راه به بانک مرکزی، میزان تسهیلات برای متقاضیان مسکن افزایش پیدا خواهد کرد، طبق این پیشنهاد برای تهران مبلغ ۴۵۰ میلیون تومان درنظر گرفته شده است، مابقی کلانشهرها ۴۰۰ میلیون تومان و شهرهای دیگر نیز ۳۵۰ میلیون خواهد بود.

اصلانی درباره تسهیلات مسکن ۲۵۰ میلیونی که درحال حاضر درنظر گرفته شده است، گفت: بازپرداخت این وام در مدت ۲۰ سال با سود ۱۸ درصد، ماهیانه ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خواهد بود، اما اگر پیشنهاد وزارت راه عملی شود میزان سود دریافتی نیز متناسب با دهک درآمدی متقاضیان خواهد بود، به این صورت که سود ۵، ۷، ۹ و ۱۲ درصدی در نظر گرفته خواهد شد. با این شرایط بازپرداخت وام ۳۵۰ میلیونی در مدت ۲۰ سال با نرخ سود ۹ درصد، ماهیانه مبلغی حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خواهد بود که این مبلغ در مقایسه با مبلغ اجاره‌های پرداختی فعلی، منطقی و معقول به نظر می‌رسد.

اصلانی در پایان گفت: با اجرای نهضت مسکن ملی در تلاش هستیم تا شهروندان که در اوضاع فعلی جامعه شرایط دشواری را سپری می‌کنند از این تسهیلات بهره‌مند شوند. بدین منظور در صدد کاهش نرخ سود و قیمت نهایی مسکن ملی هستیم تا مردم به‌راحتی صاحبخانه شوند، از طرفی شاید این امر مشوقی برای تسهیل امر ازدواج جوانان باشد.



:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 3 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: اخبار بازار ارز حاکی از نوسان افزایشی قیمت دلار در اولین روز هفته بود، به طوری که دلار در بازار آزاد با نرخ ۲۷ هزار و ۶۵۰ تومان به فروش رسید، همچنین بررسی قیمت روزانه آهن نیز بیانگر افزایش قیمت محصولات فولادی در اکثر شرکت‌ها بود.

با وجود تعطیلی در اول هفته گویا افزایش قیمت میلگرد و تیرآهن در معاملات چهارشنبه هفته گذشته در بورس کالا، اثرات خود را در اوایل هفته بروز داد. با اینکه اتفاق جدیدی در کشور رخ نداده و در حال حاضر نیز تصمیمی در زمینه مذاکرات برجام گرفته نشده است، نرخ دلار و به تناسب آن مقاطع فولادی در روز شنبه نوسانی رو به افزایش را تجربه کردند. با وجود اینکه تقاضای مصرفی در بازار فعلی کاهش یافته است به نظر می‌رسد افزایش قیمت‌ها دوامی ندارد و پس از مدتی دوباره فروکش می‌کند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: رشد تورم عامل آشفتگی بازار آهن

براساس تحلیل اهن پرایس از بازار اهن روز شنبه شاهد رشد نسبی قیمت‌ها در اکثر مقاطع فولادی بودیم، به طوری که قیمت میلگرد در اکثر شرکت‌ها با ۵۰ الی ۶۰۰ تومان افزایش اعلام شد و تنها یک شرکت تغییر قیمت نداشت. به عنوان مثال میلگرد آجدار ۱۴ کارخانه نیشابور با قیمت ۱۵ هزار و ۹۱۰ تومان به فروش رسید که بیانگر افزایش ۲۰۰ تومانی این محصول بود.

قیمت نبشی و ناودانی نیز پس از ثبات چند روزه نرخ‌ها، روز شنبه رشد ۷۰۰ تومانی داشتند به طوری که ناودانی ایرانی سایز ۱۰ کارخانه ناب تبریز به قیمت ۱۷ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد که بیانگر افزایش ۳۰۰ تومانی قیمت این محصول بود. قیمت تیرآهن نیز در بخش کیلوفروشی با افزایش ۳۰۰ تومانی اعلام قیمت شد اما در بخش شاخه‌فروشی تقریبا قیمت‌ها ثابت بود و کاهش جزئی نیز مشاهده شد. قیمت پروفیل‌ها هم تغییر چندانی نداشت و تقریبا با ثبات قیمت همراه بود.

همچنین گزارش‌ها از تالار صنعتی بیانگر عرضه ۲۵ هزار تن گندله در بورس کالا است. قیمت عرضه گندله سنگ آهن نسبت به آخرین عرضه رشد ۰/۷ درصدی داشته است به طوری که امروز با قیمت ۳ هزار و ۳۸۷ تومان عرضه می‌شود اما حجم عرضه این محصول کاهش ۵۰ درصدی داشته است.

در این میان حمیدرضا رستگار رئیس اتحادیه فروشندگان آهن تهران، عملکرد صحیح و شفاف بورس را برای عرضه همه محصولات فولادی امری ضروری دانست و اظهار کرد: از نظر توزیع‌کنندگان آهن و فولاد عملکرد بورس کالا در چند سال اخیر رضایت‌بخش نبوده و در زمینه نحوه فروش، کشف قیمت و... ایراداتی به آن وارد است و لازم می‌نماید که تمهیداتی اساسی برای رفع این مشکلات اندیشده شود.

وی با بیان اینکه در بورس کالا قیمت محصولات نباید به صورت دستوری باشد چراکه به قیمت‌سازی محصولات منجر خواهد شد، افزود: به نظر می‌رسد که وجود یک بورس خصوصی دیگر در کنار بورس کالا به عملکرد صحیح و واقعی بورس کالا منجر خواهد شد.

در این میان علی هراتیان عضو هیأت مدیره فکور صنعت، سیاست‌گذاری‌های شرکت‌های دولتی یا شبه دولتی در زنجیره فولاد را امری تعیین‌کننده دانست و اظهار داشت: وجود منافع مشترک یا تعارض در بین این شرکت‌های فعال به مشکلات ساختاری و رانت‌خواری منجر شده است.

در این زمینه فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز حذف قیمت‌گذاری دستوری و در نظر داشتن پتانسیل بخش‌های خصوصی و ... را از راه‌حل‌های موجود برای رفع مشکلات این حوزه عنوان کرد.

سامانه جامع تجارت مرجع اطلاعات صمت

سیف‌الله امیری مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت درباره فعالیت سامانه بهین‌یاب بیان کرد: اگرچه سامانه جامع تجارت سامانه‌ای کاربردی و مرجع به شمار می‌رود اما این مانعی برای فعالیت سامانه بهین‌یاب نیست.

تمامی تولیدکنندگان ملزم به دریافت کد نقش هستند، به این صورت که برای عرضه تمام محصولات از مواد اولیه تا محصول نهایی در بورس کالا در سامانه جامع تجارت ثبت‌نام کرده و کد نقش را دریافت می‌کنند. در نتیجه این امر تنها تولیدکنندگانی که کد نقش دارند مجاز به خرید یا فروش محصولات هستند.

سازوکار سامانه جامع تجارت به این صورت است که از مرحله تولید تا فروش یک محصول و حتی نحوه دریافت محصول توسط مشتری نیز ثبت می‌شود که موجب شفاف‌سازی و تنظیم قیمت‌های بازار می‌شود.

تعیین قیمت محصولات براساس قیمت جهانی

سعید عسگرزاده دبیر انجمن سنگ آهن ایران افزایش تولید محصولات فولادی بیش از نیاز بازار را امری اشتباه دانست و اظهار کرد: افزایش حجم تولید داخلی به تفاوت قیمت محصول با قیمت جهانی آن منجر خواهد شد. به این صورت که با کاهش قیمت داخلی محصول احتمال قاچاق آن محصول نیز افزایش می‌یابد.

به اعتقاد وی امکان تعیین قیمت محصولات داخلی براساس قیمت جهانی آن مانع از بروز مشکلاتی در این حوزه از جمله قاچاق محصول، خواهد شد.



:: بازدید از این مطلب : 215
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 3 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: بهرام شکوری، عضو اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: بورس یکی از ابزارهای کارآمدیست که می تواند قیمت عادلانه ای برای محصولات کشور مشخص نماید و بازار فولاد را به تعادل رساند و  فی الواقع بورس می تواند همچون ابزاری عمل نماید که  به وسیله ی آن تولیدکنندگان بتوانند محصولات مازاد خود را صادر نمایند، همچنین شایان ذکر است که وزارت صمت محدودیت ها و ممنوعیت های  معقولی را در زنجیره فولاد ایجاد کرده است. 

سامانه جامع تجارت یکی از تصیمات خردمندانه و نوآورانه ای است که به وسیله ی آن خریداران و فروشندگان محصولات فولادی باید در این سامانه ثبت نام نمایند و مقدار تولیدات کارخانه ها و همچنین میزان خرید مشتری باید به درست وارد شود چرا که بعضا مشاهده شده ظرفیت واقعی کارخانه ها کمتر از ظرفیت اسمی آن ها بوده است. 

به تحلیل آهن پرایس، یکی از اثرات بسیار مثبت سامانه جامع تجارت می تواند حذف دلالان و واسطه هایی باشد که به بورس کالا ورود پیدا کرده اند، اما از سوی دیگر برخی از بنگاه های کوچک که از مصرف کنندگان مواد اولیه هستند سرمایه اقتصادی چندان بالایی ندارند لیکن بایستی به تریدرها جهت تامین مواد اولیه مراجعه نمایند. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: اصلاح بازار فولاد با حذف امضاهای طلایی

تورم و بازار فولاد 

یکی از موضوعات دیگری که بایستی به آن پرداخته شود مشکل تورم است، در همین مقوله بهادر احرامیان، رئیس هیآت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران معتقد است: در حال حاضر حاشیه سود  فولاد سازان در شرایط تورمی شدید حاکم بر کشور بسیار پایین است، چنانچه دولت موفق شود قیمت ها را متعادل نماید تقریبا ۳ الی ۴ درصد در قیمت ها تفاوت ایجاد خواهد شد و شاید یک بار موفق شویم تورم را کاهش دهیم.

احرامیان افزود: تورم به قدری رشد فزاینده ای داشته است که مشکلات موجود در زنجیره فولاد در مقابل تورم قابل مقایسه نیست از همین رو می توان اظهار داشت ساختار زنجیره ی فولاد نیازی به تغییر ندارد چه بسا هر مقدار تغییرات در این ساختار ایجاد شود تاثیرات چندانی در برابر غول تورم نخواهد داشت. 
لازم به یادآوری است که تغییراتی که در ثیمت محصولات زنجیره فولاد ایجاد می شود ناشی از تورم حاکم بر اکثریت بازارهای کشور  است که بر تمامی ارکان بازار سایه افکنده است اما متاسفانه وزارتخانه این سیل تورمی را از مشکلات زنجیره فولاد می داند. 

همه کالاهای کشور در حال افزایش قیمت و روی ریل تورمی قرار گرفته است و این وضعیت در تمامی زنجیره های تولیدی کشور به چشم میخورد واضح است که همه زنجیره های تولید کشور که مشکل ندارند بنابراین ما باید بدانیم قیمت های جهانی و نرخ دلار را از نمی توان از بازار داخل جدا کرد چرا که عرضه و تقاضا در بازارهاست که معین کننده ی قیمت هاست. 

  

طرح فولادی مجلس، به نام طرح ((توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار )) در دولت جدید مجددا در دست بررسی قرار خواهد گرفت.این طرح پیشتر در سال گذشته نیز بررسی شده بود و انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران یکی از مخالفان این طرح بود و طرح و استدلالات کارشناسی خود را طی جلسات مختلف و همچنین به صورت نامه ای به کمیسیون  اعلام کرده بود.انجمن فولاد معتقد بود، اینکه برای صادرات شرط لحاظ شود که چنانچه کل تولید در بورس کالا عرضه شود مجوز صادراتی صادر شود و همچنین وضع عوارض صادراتی و حذف معافیت مالیاتی، صادرات و ارزی آوری فولاد کشور را مختل خواهد کرد. 

اتاق بازرگانی تهران نیز نامه ای نوشته بود: بازار فولاد یک بازار فعال و پویا است و وابسته به مولفه های مختلف اقتصادی از جمله قیمت های جهانی، تورم انتظاری و نرخ ارز و ... می باشد این بازار نیازمند سیاستگذاری های منعطف و شناور است که در مواقع ضروری چابکی تغییرات متناسب با تغییرات عوامل شاخص ساز را داشته باشد بنابراین تصویب یک قانون، قدرت انعطاف و اعمال واکنش خردمندانه  در مقابل تحولات داخلی و اتفاقات سیاسی ناگهانی بین المللی را از بین می برد.



:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 1 آبان 1400 | نظرات ()